בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

כך צומצם טקס "הקהל" בלחץ החרדים האשכנזים

הממסד החרדי-אשכנזי זועם על שחזור טקס שנעשה בימי בית המקדש

תגובות

המודעות בישרו על "טקס הכנסת ספר תורה ושמחת בית השואבה", כאילו מדובר בעוד חגיגה רגילה של סוכות.

רק באותיות קטנות יותר הוזכר שמדובר ב"זכר למעמד 'הקהל'": אזכור למעמד שהתקיים בבית המקדש פעם בשבע שנים, בסוכות של מוצאי שנת השמיטה, שבו קרא מלך ישראל פסוקים נבחרים מן התורה במעמד כל עולי הרגל, במטרה לכרות ברית מחודשת בין העם והתורה.

גם באירוע שהתקיים אתמול, ברחבת הכותל המערבי, קראו המכובדים - הרבנים הראשיים בעבר ובהווה, וכן נשיא המדינה, משה קצב - פסוקים נבחרים מספר דברים. אבל בכך הסתכם הדמיון בין הטקס אתמול, לבין הטקס שהתקיים באותו מקום לפני 14 שנה (לפני שתי שמיטות), שבו חודש המנהג.

אז היה זה הפרופ' הלל וייס, מראשי התנועות לכינון המקדש, שעמד מאחורי הטקס. וייס ביקש במודע לשוות לטקס מעמד של "מעין בית מקדש", וליצור אירוע גרנדיוזי שימחיש כיצד אמורים הדברים להיראות "באמת".

לפני 14 שנה, רב הכותל, הרב מאיר גץ, והתוקעים בחצוצרות, לבשו בגדים שנתפרו במיוחד, מעין "בגדי בית מקדש". באירוע גם השתתפה מקהלת חזנים גדולים ותזמורת פילהרמונית; שלושה מסכי וידאו ענקיים העבירו לרבבות הנוכחים את המתרחש; וקרני לייזר שירטטו על הרקיע שמעל הר הבית את המראה המיוחל של בית המקדש.

בדיוק מן התסריט הזה חששו אנשי משרד הדתות והרבנות הראשית הנוכחיים. הם ביקשו להרחיק מן האירוע כל סממן "משיחי".

אמנם המרכז לזהות יהודית באוניברסיטת בר אילן הגיש לנשיא המדינה תוכנית, לפיה, אירועי ה"הקהל" ייפרשו על פני השנה כולה, והנשיא אימץ אותה בהתלהבות ואף דאג שהתוכנית תאומץ גם על ידי הממשלה. אבל משרד הדתות והרבנות הראשית עמדו על זכותם לארגן את המעמד בכותל באופן בלעדי. זאת, ככל הנראה, כדי שלא להסתכסך עם הציבור החרדי, שהאופי ה"ממלכתי-משיחי" של ה"הקהל" זר לרוחו.

בין מארגני האירוע יש מי שטוען שאנשי הממסד הדתי כלל לא רצו גם השנה לקיים את המעמד, ורק לחצו של הנשיא אילץ אותם לקיים אותו. בכל מקרה, הם עמדו על כך שוייס לא יהיה חלק מהפקת האירוע.

עד לימים האחרונים, טוענים כמה מהמארגנים, נמנעו אנשי משרד הדתות אפילו מלשלב את הנשיא בתוכנית קריאת הפסוקים וייעדו לו רק תפקיד של אורח-כבוד נטול תפקיד מעשי. לפי הטענה הזו, רק סקנדל מצד בית הנשיא הביא להכללתו ברשימת קוראי הפסוקים, לצד הרבנים. מלשכת הנשיא הוכחשה הגרסה הזו לחלוטין, אבל מכל מקום, האירוע "הבליע" בפועל את חלקו של הנשיא והפך אותו למעשה לחגיגתו הגדולה של הרב עובדיה יוסף.

הרב יוסף, ולא הנשיא, הוא שקרא את הפסוקים הראשונים. הנשיא, לעומת זאת, היה כמעט אחרון הקוראים, אבל אפילו הכבוד לנעול את הטקס נמנע ממנו, משום שאחריו חזר הרב יוסף לקרוא פסוקים נוספים. יוסף היה גם היחיד שהוזמן לשאת ברכה אישית משלו לקהל.

אבל כל זה לא הספיק לאנשי הממסד החרדי האשכנזי. מנהיגם, הרב יוסף-שלום אלישיב, ממשיך לראות ב"הקהל", גם בגירסתו המקוצצת, טקס בעל אופי משיחי, ושיתוף פעולה מסוכן של ראשי המדינה באירוע דתי. בעיקר הוא זועם על השתתפות הממסד של ש"ס, והרב יוסף, במעמד.

עמדתו של אלישיב בוטאה במאמר מערכת חריף מאוד כנגד ש"ס שפורסם בימים האחרונים ביומון "יתד נאמן": "הם מבקשים לשעבד את היהדות לציונות", נכתב במאמר, "ומתן כבוד לממלכתיות מזוייפת של בכירי המדינה גרמה להתרחקותם (של אנשי ש"ס, י"ש) מגדולי התורה האמיתיים". ש"ס מתוארת במאמר כ"התגלמות היצר הרע, מזייפת ומחדשת".

אחד ממקורבי אלישיב מסביר ש"מדובר בעבודה זרה ממש. ברגע שאין מקדש, יש איסור לקיים את כל הטקסים שהתקיימו בתוכו. אז אם המפד"ל, או הציבור החילוני, רוצים לערוך טקס כזה, שיבושם להם. אבל אם ש"ס, שטוענת שהיא מפלגה חרדית, משתתפת, היה חשוב לנו להבהיר שזו אינה דרך היהדות החרדית".

בכיר בש"ס מגיב בצורה זועמת לא פחות: "עברו הימים שבהם הממסד האשכנזי הכתיב מהי 'הדרך החרדית'. אנחנו היום המפלגה שמובילה את כל נושא הדת במדינה, ובעינינו, הרב עובדיה הוא שקובע מהי הדרך החרדית - לא 'יתד נאמן', ואפילו לא הרב אלישיב".



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות

כתבות שאולי פספסתם

*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו