רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

הצילו את מומה!

תגובות

בתחילת חודש אוגוסט השנה כתב אחד הגולשים בפורום מוסיקה של "נענע" כי הוא לא מאמין שאתר המוסיקה החדש "מומה" יצליח לשרוד לאורך זמן. יואב קוטנר, העורך הראשי של האנציקלופדיה המוסיקלית של האתר, ענה: "כל גוף כלכלי רוצה להרוויח וזה לגיטימי, אבל האם אתה באמת מאמין שלשידורי קשת אין דרכים קלות יותר לעשות כסף, עם או בלי האינטרנט? אתה חושב שאנשי עסקים שהשקיעו הרבה מאוד כסף באתר חשבו שיהיו רווחים מיידים? מומה הוקמה קודם כל בגלל אידיאולוגיה, בגלל חזון".

נראה שבמקרה של מומה לא הספיקו רק האידיאולוגיה והחזון כדי להמשיך ולקיים לאורך זמן את האתר המצליח. כמו שקרה שוב ושוב לאורך השנה-שנתיים האחרונות לאתרים מצליחים וחשובים (פחות או יותר) אחרים, גם במקרה של מומה גברו האלמנטים הכלכליים, ואי הרווחיות שלו הביאה את הבעלים לחשוב על מכירה או סגירה.

אמנם במקרה של מומה הרעיון היה מעט שונה - בעלי האתר ומפעיליו, חברת "קומיוניקשת" (חברה בת של אחת מזכייניות ערוץ 2 "קשת"), התכוונו עוד עם הקמתו לשלב בבוא היום את פעילותו עם שידורי טלוויזיה בערוץ המוסיקה הייעודי. אולם, כללי המכרז לערוץ המוסיקה, שפורסמו בסוף אוקטובר, הבהירו כי "קומיוניקשת" לא תוכל להתמודד במכרז בגלל חשש לבעלויות צולבות (בגלל שבעלת המניות העיקרית בקומיוניקשת היא קשת). בקומיוניקשת חשבו כי יוכלו להגיש את מועמדותם למכרז תחת שמותיהם של בעלי המניות עצמם (ולא תחת שמה של הזכיינית), אולם גם דרך זו נפסלה על ידי מועצת הכבלים והלוויין. ביום חמישי האחרון התכנסה המועצה לדון שוב באפשרות שקומיוניקשת תיגש להתמודדות, אולם נקבע כי החלטת המועצה מהחודש שעבר תישאר בעינה.

בכך למעשה, הקיץ הקץ על קיומו של מומה תחת בעלות "קומיוניקשת" (שמפעילה בין היתר את אתר שעשועון הטלוויזיה "הכספת" ואת האתר של ערוץ הנוער בכבלים "ביפ"). שם הבינו כי האתר, שבהפעלתו ובהקמתו הושקעו יותר משני מיליון שקל, אינו כדאי מבחינה כלכלית, ואינו מניב רווחים מהפרסומות המשולבות בו (ביולי האחרון, על פי דיווח TheMarker לאיגוד המפרסמים, היו הכנסות האתר מפרסומות כ-55 אלף דולר).

עם היוודע הכללים המונעים מקומיוניקשת להתמודד במכרז להפעלת ערוץ המוסיקה, כינסה הנהלת מומה את העובדים והודיעה להם כי לאור ההתפתחויות צפוי מומה להיסגר. רבים מן העובדים, שבנוסף לחשש מאובדן מקום עבודתם השקיעו בפרויקט את מיטב מרצם והתקשרו אליו רגשית, קיבלו את הידיעה בכאב רב. יואב קוטנר צוטט במוסף "הארץ" אומר "קיבלתי את הידיעה הזו קשה מאוד. אני מרגיש כאילו מישהו שפך לי דלי עם שמן רותח על הראש".

אולם לא רק עובדי האתר מודאגים מן הבאות. גם גולשים רבים רואים עצמם כנפגעים ממגמת ההצטמצמות הכלכלית שעושה שמות באתרי התוכן המקומיים. במקרה של מומה עדיין לא מדובר בהפגנות סוערות מול משרדי "קשת", או שביתת גולשים מול משרדי ממשלה, אולם הנושא נדון בכמה פורומים בפורטלים שונים, וכבר נפתח לכבודו אתר מיוחד שמנסה להוביל תנועת מחאה של גולשים.

רפי ברבירו, כתב מוסיקה בעיתון הבילויים "לילה" וגולש נלהב במומה, חושב שמדובר באתר בעל חשיבות עליונה. ברבירו לוקח חלק בפעילות הגולשים למען מומה ושלח גם הוא, יחד עם רבים אחרים, מכתבים בדואר אלקטרוני למשרד החינוך ולמשרד המדע התרבות והספורט. "מומה הוא אתר מוסיקה בעל ערך חינוכי", נכתב שם, "מעבר לסטודנטים למוסיקה, לכתבים ולמוסיקאים, מאפשר האתר, במיוחד בזכות האנציקלופדיה המוסיקלית שבו (שמהווה את הערך המרכזי של מומה), להגיע למידע רב על מוסיקה, מכל הכיוונים - פרטים ביוגרפיים על אמנים, רשימת תקליטים ועוד". ביום חמישי הקרוב מתכוון ברבירו לשדר בתחנת "קול הקמפוס" (106 FM באזור תל אביב) תוכנית שתוקדש להמשך קיומה של מומה בין השעות 10 ל-11 בערב.

מכתב אחר, שיועד במקור להפצה בקרב עובדי מומה בלבד, אך הגיע לגולשים רבים בזכות הקישור אליו מדף הבית של "נענע", נכתב על ידי אחד מעובדי האתר, אילי עדרי. במכתב, שהופנה גם אל השר מתן וילנאי, מספר עדרי על כך שפוטר פעמיים במהלך חמש השנים האחרונות מחברות מחשבים וסטארט-אפ, תמיד בגלל קשיים כלכליים. "ללא קשת אינטראקטיב נלך אני ועוד 50 אנשים צעירים ומשפחותינו ללשכה ללקט פירורים כמסכנים, במקום להמשיך ולהיות חלוצי תרבות, מובילי דעה חדורי חזון", הוא כותב. בשיחה אתו הוא מספר כי קיבל תגובות אוהדות מגולשים רבים, אבל לא מהשר וילנאי או ממכותבים בעלי השפעה אחרים.

מלבד הקישור אל מכתבו של עדרי בדף הבית, התגייס גם פורום מוסיקה ישראלית ב"נענע" למאבק. בראש דף הפורום נמצאת רשימה ובה כתובות דואל של משרדי ממשלה ושל קומיוניקשת למשלוח מכתבי מחאה. קוטנר מתכתב שם עם הגולשים ואף הודה להם על תמיכתם ועידודם. גם במקומות אחרים ברשת מתקיימת מחאה: ב-HydePark.co.il מתקיים פורום בשם "אסור לסגור את מומה", ב-BlaBla4U.co.il - מביעים גולשים את מחאתם באמצעות שירים, וב-momma.8m.com אפשר להוריד מכתב מחאה ולהעביר אותו דרך האתר למשרדי ממשלה ולמשרדי קשת. האתר מחזיק בתוכו גם כתבות שהתפרסמו על מומה, וגלריית ציורים ותמונות שבתוכם הושתל סמל האתר ופרצופיהם של העורכים המוסיקליים, יואב קוטנר ואיילת יגיל.

אבל מחאת הגולשים לא מתקיימת רק באינטרנט. ב"קפה אינטרנט" ברחוב בוגרשוב בתל אביב משמיעה דן-יה שוורץ, עובדת המקום, רק מוסיקה מרדיו מומה. "אני מוסיקאית ואוהבת מוסיקה. במומה אני מוצאת מוסיקה טובה וכותבים טובים. מהיום שהאתר עלה אני מאזינה לו ומשמיעה אותו בקביעות בקפה", היא אומרת.

כמוסיקאית, מציינת שוורץ את התגייסותה של מומה לקידום מוסיקאים צעירים בישראל ומספרת על האפשרות להוריד חינם שירים של יוצרים חדשים וותיקים, ביניהם כאלו שלא הצליחו עדיין להכניס את יצירותיהם לרשימות ההשמעה של תחנות רדיו לא אינטרנטיות.

ייחודה הגדול של מומה הוא האנציקלופדיה המוסיקלית שערך קוטנר. היא כוללת יותר מ-3,000 ערכים הכוללים פרטים מלאים - ביוגרפיה, דיסקוגרפיה ועוד - של אמנים רבים. סך הכל כוללת האנציקלופדיה כ-17 אלף ערכים. בנוסף, אפשר להתעדכן בחדשות מוסיקה שוטפות מרחבי העולם, לפתור חידות טריוויה, לקרוא על אירועים והופעות ולשמוע יותר מ-50 אלף שירים שמחולקים ב-39 ערוצי מוסיקה. שנתיים שלמות לקחו לעובדי מומה לבנות את האתר.

דדי סיטון, העורך הראשי של הרדיו באתר, מספר כי לעת עתה, העבודה ממשיכה כרגיל. "אנחנו מעדכנים את ערוצי הרדיו בשירים נוספים, וממשיכים בעבודתנו עד שיאמרו לנו אחרת. כמוני גם אנשים אחרים כאן, חיים ממוסיקה ואוהבים אותה מאוד".

בימים אלו נבדקת אפשרות מכירתה של מומה לחברת "מימד MTVS", המתכוונת אף היא להתמודד במכרז לערוץ המוסיקה. גורמים בקומיוניקשת מביעים אופטימיות רבה באשר לעסקה ונראה כי במהלך השבוע הקרוב יגיעו שני הצדדים לכדי סיכום. כך שכרגע נראה כי למומה, למרות (או אולי בגלל) הכל, מצפה עתיד טוב. ronisinger@hotmail.com



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות