בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

מע"צ הקימה ועדה לבחינת הכדאיות הכלכלית של סלילת כבישי בטון - בעקבות דו"ח מבקר המדינה

תגובות

מע"צ הקימה באחרונה ועדה לבחינת כדאיות סלילת כבישי בטון במקום כבישי אספלט, בראשות פרופ' יעקב לבנת מהטכניון - כך מסר המשנה למנכ"ל מע"צ, יוסי קופ. לדבריו, תפקיד הוועדה, שכבר החלה לפעול, יהיה בחינת הכדאיות הכלכלית והישימות ההנדסית של סלילת כבישי בטון בעשרות הכבישים שמע"צ סוללת מדי שנה. "הדבר ייעשה על פי נוהל המגובש עתה, ובהתבסס על הניסיון שנרכש בסלילת כבישים מסוג זה".

קופ הוסיף כי על הקמת הוועדה הוחלט במהלך ביקורת שערך בשנה האחרונה צוות משרד מבקר המדינה במע"צ, ובעקבות שאלות שהעלו אנשי הצוות. בדו"ח מבקר המדינה שפורסם בשבוע שעבר נקבע כי מע"צ אינה מקדמת סלילת כבישי בטון, על אף שהניסיון הבינלאומי מלמד כי במקרים רבים כבישים אלה כדאיים מבחינה כלכלית ותחבורתית. במע"צ דוחים טענה זו של המבקר. קופ: "מע"צ היא חלוצה בסלילת כבישי בטון בישראל, ומקדמת ככל שניתן סלילת כבישים מסוג זה".

מסעות בטון - השכבה העליונה של הכביש - כחלופה לאספלט הן פתרון מקובל בעולם. עיקר השימוש בהן נעשה בדרכים בינעירוניות במדינות המתועשות, במיוחד באירופה ובצפון אמריקה. במדינות אלה מהוות מסעות הבטון 40%-30% מהאורך הכולל של הכבישים. בכמה מהמדינות מחייבות הרשויות סלילה של כ-20% לפחות מהכבישים החדשים במסעות מבטון.

מסקר שערכה מע"צ בעבר עלה כי סלילת מסעות בטון כדאית כאשר מחיר הבטון גבוה לכל היותר ב-20% לעומת אספלט. זאת אם מובאות בחשבון עלויות ההקמה והתחזוקה בלבד. ואולם, התברר כי אם מובאים בחשבון גם עלויות התחזוקה של כלי הרכב - תהיה סלילת כבישי בטון כדאית גם כאשר מחיר הבטון גבוה אפילו פי-חמישה ממחיר האספלט. לפיכך, השימוש במסעות בטון כדאי בייחוד בדרכים שבהם נוסעים כלי רכב רבים וכבדים.

על פי דו"ח המבקר, עוד ב-87' סללה מע"צ לשם ניסיון קטע של מסעת בטון באורך קילומטר אחד בכביש מספר 4, מדרום לצומת בני דרום. הניסיון לא עלה יפה, לדברי מע"צ, בין השאר מכיוון שהתקשרה עם קבלן ישראלי שהשתמש בציוד לא מתאים למטרה זו. "בעקבות הכישלון בכביש מספר 4 לא מפתיעה הרתיעה מסלילת כבישי בטון", כתבה מע"צ בתשובתה למבקר.

ואכן מ-87' סללה מע"צ רק כביש נוסף אחד העשוי בטון. הכביש נסלל בדרך מספר 3 מצומת לטרון ועד צומת נחשון. ההשקעה בסלילת הכביש שאורכו 6 ק"מ, היתה כ-100 מיליון שקל. במשרד האוצר הטיחו ביקורת במע"צ על היקף ההשקעה בכביש, וטענו כי אומדן העלויות הראשון שהציגה לסלילת הכביש היה 40 מיליון שקל.

לפני כשנה החליטה מע"צ לבטל החלטה על סלילת כביש בטון בדרך מספר 4, מאזור מחנה עופר ועד הכניסה הצפונית לירושלים, לאחר שפורסם המכרז למיון מוקדם. במע"צ טענו כי בתוכנית הכביש המקורית היו אמורים להיסלל ארבעה נתיבים בכביש, שניים לכל כיוון, ולאחר מכן הוחלט לסלול רק נתיב אחד לכל כיוון. מכיוון שמדובר בשיטת סלילה מורכבת ויקרה, הסבירו במע"צ, נראה שקבלנים לא יסכימו לבצעה בכביש צר.



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו