בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

ברז של סטארק לכל פועל

"סוהו", מרכז חדש לעיצוב ישראלי ובינלאומי, ייפתח בשבוע הבא בדיזנגוף סנטר בתל אביב. הבעלים, גיורא אוריין, מבטיח מוצרים של מיטב המעצבים במחירים סבירים

תגובות

"סוהו", מרכז לעיצוב ישראלי ובינלאומי, ייפתח בקומה השלישית בדיזנגוף סנטר בתל אביב בשבוע הבא. את המרכז, המשתרע על שטח של 1,000 מ"ר, תיכנן האדריכל גד הלפרין. יריעות בד אווריריות, ועליהן הדפסי חתימות של מעצבים ידועים מישראל ומהעולם, יחצצו בין החללים שישמשו לחנות עיצוב, גלריה, אולם הרצאות, חנות ספרים ומגזינים בנושאי תרבות חזותית ובית קפה.

האיש העומד מאחורי המרכז החדש הוא גיורא אוריין, בוגר לימודי עיצוב תעשייתי בבצלאל ובעל תואר שני בעיצוב באוניברסיטת קליפורניה בלוס אנג'לס. הוא גם בעליה של ההוצאה לאור אוריין, שנוסדה ב-1995 ומתמחה בספרי אדריכלות ועיצוב. עד כה יצאו בהוצאה 20 ספרים. בבעלותו של אוריין גם מרכז תרבות קטן ברמת השרון, "אוריין", שנפתח לפני שנתיים ופועל במתכונת של גלריה, חנות ספרים וחלל לאירועי תרבות.

"סוהו" יציג עיצוב על כל סוגיו, וישמש גם כבמה לעיצוב גרפי המוזנח בדרך כלל ואינו מוצג בגלריות לעיצוב. בפברואר, למשל, תתקיים במקום התחרות הדו-שנתית של אגודת המעצבים הגרפיים, "חתך הזהב", והעבודות הזוכות יוצגו בגלריה. תחום נוסף שיוצג במרכז הוא עיצוב אופנה: בכל חודש יוצגו 20 פריטי לבוש של מעצב אופנה אחר. בחודשיים הקרובים גם יתקיים ב"סוהו" פסטיבל של אמן הווידיאו ביל ויולה, ובשנה הבאה אמורים להרצות במקום המעצבים פיליפ סטארק ואינגו מאורר.

בחנות המרכז יוצגו, בין השאר, עבודות של המעצבים רון ארד, האחים קמפנה, אינגו מאורר, קארים רשיד, אנטוניו צ'יטריו, פיליפ סטארק, חברת לקסון (בהפצה בלעדית בישראל), יעקב קאופמן, איילה צרפתי, אריק בן שמחון, פיני לייבוביץ ורביב ליפשיץ. חברת סווטש תציג בקביעות את הדגמים לאספנים, שמוצגים לרוב רק במכירות פומביות.

אוריין מבטיח שבחנות יוצעו גם פריטים במחירים נמוכים יחסית. לדבריו, יהיה אפשר לקנות בחנות מוצרי צריכה קטנים של טובי המעצבים והחברות (אלסי ומאג'יס, למשל) ב-50 שקל. "עיצוב נתפש כמשהו יקר, והמטרה שלנו היא שזה לא יהיה רק לעשירים ולמביני עניין", הוא אומר. "דאגנו להביא גם מוצרים שכל אחד יוכל לקנות, כדי שאנשים לא ירגישו מתוסכלים כשהם יוצאים מכאן. גם מוצרים גדולים יותר, כמו גופי תאורה וריהוט, נשתדל למכור במחיר סביר".

אוריין שם דגש על ההיבט הצרכני. לא בכדי ממוקם המרכז בלב תל אביב, בדיזנגוף סנטר: "אנחנו בפירוש רוצים להפיג את החשש של הצרכנים שעיצוב הוא עסק יקר. הסנטר הוא לא מגדל שן אלא מרכז קניות עממי ודינמי".

עם זאת, ב-13 בחודש, עם השקתו הרשמית של ה"סוהו", תיפתח בגלריה של המרכז התערוכה "מה יהיה? ישראל 2014" (עד 12 בינואר). את התערוכה, העוסקת בעתידה של ישראל, אצר אוריין ומשתתפים בה מעצבים, אדריכלים ואמנים ישראלים, ובהם רם כרמי, גד צ'רני, בוקי שוורץ, שלמה גרטנר, קבוצת "אוממי", מוטי מזרחי, גדעון שריג, עמי דרך ודב גנשרוא, רעות פרסטר, רביב ליפשיץ, קובי לוי וגד אולמן.

אחת היוזמות של אוריין לעידוד חשיפת מעצבים לקהל היא ייצור מוצר בעל פוטנציאל מסחרי, שיישא את התווית "סוהו", תוך שמירה על שם המעצב. זו יוזמה מבורכת לנוכח הקשיים הרבים הנערמים בפני מעצבים, שעקב העדר משאבים כספיים מתקשים לתרגם רעיון עיצובי למוצר ממשי. "אני לוקח מהם את הדבר שהם הכי שונאים לעשות, והוא השלב המסחרי-השיווקי", אומר אוריין, ומוסיף שישתדל לעודד מפיצים מהעולם לבקר בישראל ולהתוודע למוצרים של מעצבים מקומיים.

למרות הצהרותיו המבטיחות של אוריין, קהילת העיצוב המקומית אינה מגלה התלהבות מפתיחת "סוהו". נראה שהמוניטין שצבר בתחום העיצוב מקשים על מעצבים ואוצרים להאמין במימוש הצהרת הכוונות שלו. טוענים שאוריין הוא יזם עסקי ואין לו הכישורים הנדרשים לתפקיד מנהל ואוצר מרכז עיצוב, וכי ספרי העיצוב שראו אור בהוצאת אוריין לא זכו להערכה. גורם בעולם העיצוב אמר שהגלריה במרכז "אוריין" ברמת השרון לא הצליחה לתפוס מקום חשוב מכיוון שאוריין עצמו אצר את התערוכות שהוצגו בה.

גורם אחר אמר כי "מקום המגדיר את עצמו כמרכז עיצוב יוצר ציפיות מאוד גבוהות. בין השאר, ראוי שתהיה בו הקפדה על נושאי עיצוב בלבד, ושהוא לא יתפרש על פני תחומים שונים. במצבו העגום של עולם העיצוב הישראלי, כל במה נוספת היא מבורכת, אבל אם היא לא תהיה איכותית לא תהיה לה משמעות. מעצבים פשוט לא ישתפו אתו פעולה".



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות

כתבות שאולי פספסתם

*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו