בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

לאחר שנרכשה תמורת 40 מיליון שקל, מספנות ישראל מתכננת להנפיק לפי שווי של 400 מיליון

החברה שבשליטת שלמה שמלצר, שלומי פוגל וסמי קצב הגישה טיוטת תשקיף לגיוס יותר מ-100 מיליון ש'

תגובות

חברת מספנות ישראל - שבשליטת שלמה שמלצר, שלומי פוגל וסמי קצב - הגישה אתמול לרשות ניירות ערך טיוטת תשקיף להנפקה ראשונית של החברה בבורסה של תל אביב. החברה, שבבעלותה מספנות בחיפה לבניית אוניות ומחזיקה ברישיון להפעלת נמל בחיפה (שעדיין לא מימשה עקב התנגדות ועד פועלי נמל חיפה), מתכננת, על פי הערכות, לגייס סכום של יותר מ-100 מיליון שקל בהנפקת מניותיה לציבור.

מבנה ההנפקה המדויק עדיין לא נקבע, אך החברה כבר בחרה בחתמים שיובילו את הגיוס: פועלים אי.בי.אי בניהול רונן צלניר, דיסקונט שוקי הון בניהול מנשה רם וכלל פיננסים חיתום בהובלת צחי סולטן. על פי הערכות, ההנפקה תתבצע לפי שווי של יותר מ-400 מיליון שקל - סכום הגבוה פי 10 מהסכום בו נרכשה החברה מהמדינה באמצע 95'. שמלצר, פוגל וקצב השלימו ביוני 95' את רכישת מספנות ישראל לאחר שזכו במכרז שפירסמה המדינה להפרטת החברה. השלושה רכשו את החברה תמורת כ-13 מיליון דולר (כ-42 מיליון שקל ב-95'). מספנות ישראל היתה אז חברה שצברה הפסדים של כ-200 מיליון דולר.

שמלצר סירב לספק נתונים לגבי תוצאותיה הכספיות של מספנות ישראל, אך לדבריו בשנים שלאחר הרכישה ביצעו הרוכשים צעדי ייעול משמעותיים ואת 2003 סיימה החברה ברווח של עשרות מיליוני שקלים. שמלצר מבקש להדגיש כי החברה היא ההוכחה הטובה ביותר לחשיבות ההפרטה במשק. ככל הידוע רווחי החברה ב-2003 היו גבוהים מ-40 מיליון שקל והכנסותיה הסתכמו ביותר מ-60 מיליון דולר.

בעלי השליטה במספנות כבר ניסו בעבר להפוך את החברה לציבורית. ואולם ניסיון שלהם להכניס את פעילותה לשלד הבורסאי של חברת לבלב (שנקראת כיום ארית מדיקל) נכשל.

כחלק מהשינוי המבני המתוכנן בנמלים אמורה מספנות ישראל להפעיל מסוף בחיפה שיתחרה בנמלי הים בחיפה ובאשדוד, אשר אמורים לעבור תהליך הפרטה ב-2005 ולהפוך מחברות ממשלתיות לחברות ציבוריות שיונפקו אף הן בבורסה.

בתחילת אוקטובר 2003, כאשר עובדי הנמלים נקטו עיצומים, חתם שר התחבורה אביגדור ליברמן על צו המורה להכשיר את מספנות ישראל להוות חלופה לנמל חיפה בזמן שביתות.

ההסתדרות פנתה לבית הדין לעבודה בבקשה כי יבטל את ההיתר. לטענתה, מינהל ההנדסה בעיריית חיפה לא אישר את הפעלת מזח המספנות כנמל ומחלקת רישוי עסקים בעירייה מסרה, בתשובה לפניית ההסתדרות, כי החברה לא הגישה בקשה לרשיון עסק להפעלת מעגן לכלי שיט - אלא רק לצורך ייצור ואחזקה של סירות. בנוסף, צירפה ההסתדרות לבקשה מכתב מאיגוד ערים אזור חיפה שלפיו, אין למספנות ישראל אישור של רשות כיבוי אש להפעלת נמל, אלא היתר להפעלת מספנה בלבד.

ISRAELSHIPYARDS *יו"ר: סמי קצב

*מנכ"ל: אבי שחף

*מקום מושב: מפרץ חיפה

*עד 95': חברה ממשלתית

*מספר עובדים: 230

*לקוחות בולטים: משרד הביטחון, חברת החשמל, רשות הנמלים, הצי השישי, יונדאי

*גיוס: כ-100 מיליון שקל

*שווי חברה בהנפקה: כ-400 מיליון שקל

*רווח ב-2003: כ-40 מיליון ש'



שלמה שמלצר


היו"ר סמי קצב (משמאל) והמנכ"ל אבי שחף על רקע הסטי"ל שהזמינה יוון למשחקים האולימפיים



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות

כתבות שאולי פספסתם

*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו