רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

יאיר אשכנזי

יוצרי "רדיו פליי". מימין למטה
ובכיוון השעון: שחר מרום,
שרון גבאי, נדיה קוצ'ר, נעם
רובינשטיין, נועה בקר. מותחים
את גבולות הז'אנר

ההצגה שמפיחה חיים ברב המרגלים-שגלים, פטריק קים

מה הקשר בין פטריק קים – גיבור סדרת ספרי ריגול אירוטי שנערים קראו במיטה בשנות ה–60 וה–70 – לבין תסכיתי רדיו ותיאטרון פרינג' עכשווי? את התשובה המפתיעה מספקת "רדיו פליי", הצגה זוכת פרסים, מהמצליחות ביותר שרצות כעת. בראיון מסבירים יוצריה איך מושכים לאולם התיאטרון קהל שיוטיוב ובינג' של סדרות זמינים לו בכל עת

מימין: ליאור גלרון, מיכאל גמליאל, שיר אברמוב, שי ג'ברי־אשכנזי, אסף מרון.

שחקני "אשכנזי זה שם מזרחי" גילו, שגם ילדים חצי-חצי בוחרים צד

אחת התביישה במשפחה הקווקזית שלה ונמשכה לבוגרי סיירת לבנבנים, שני התגאה בצד העיראקי אבל פחד מ"מזרחים", שלישי שם לב שאנשים לא מיישבים בין שם משפחתו המזרחי לפניו הבהירות, ורביעית הרגישה טוב עם כל הגנים שקיבלה: בהצגה "אשכנזי זה שם מזרחי", שיצר שי ג'ברי־אשכנזי, חוקרים השחקנים את הזהות העדתית החצויה שלהם

 אוולין הגואל. "פתאום הבנתי שאני בכלל מספרת את הסיפור של אבא שלי"

בחזרה לג'יימס דין האלג'יראי, קורבן למלחמה של אחרים

צעיר יהודי יפה תואר מאלג'יריה מתגייס לצבא צרפת ונהרג מאש הנאצים. הסופרת הצרפתייה ולרי זנאטי כתבה על כך רב־מכר, ועל פיו תעלה השחקנית אוולין הגואל את המונודרמה "ז'קוב, ז'קוב" בתיאטרונטו. "הנושאים בספר רלוונטיים מאוד למדינה שלנו", אומרת הגואל ומספרת מה נדהמה לגלות בהכנות להצגה

קרן מור ויובל סגל

לאמלל-לאמלל-לאמלל קרן מור ויובל סגל עולים לראשונה יחד על במת התיאטרון ומספרים הכל על הזוגיות שלהם

אחרי 11 שנים שבהן הם מוּכרים כצמד שעסוק ב"לפנק־לפנק־לפנק", קרן מור ויובל סגל נפגשים לראשונה על הבמה בהצגה "מיזרי" בקאמרי. בראיון משותף הם מספרים על ההתפרצויות שלו ועל חוסר הקואורדינציה הקיצוני שלה, כיצד הם נעזרים זה בזה בזמן משברים מקצועיים ואישיים, ומה עומד מאחורי היחסים הממושכים שלהם

גיפטווס

מחתולה רוסייה ועד מוכר נעליים פרסי: בנימין יום-טוב מקפל את הילדות שלו לבמה

"טווס" של בנימין יום־טוב הוא מופע שכולו הקצנת סטריאוטיפים ועדיין מצליח להפוך להפקה החמה והאיכותית ביותר כרגע בסצינת הפרינג'. בראיון עמו מספר יום־טוב למה גנז מערכון על פלסטינית בדרך לפיגוע ואיך קרנבל הקריקטורות הזה התחיל מפנטזיות הנעורים המודחקות שלו בנתניה

איור פרס

ההצגה חייבת להיפסק התככים, העלבונות והסקנדלים שהובילו לקריסתו של פרס התיאטרון הישראלי

אחרי 23 שנים של קטטות, אינטריגות ופרישות זועמות, ירד המסך על פרס התיאטרון הישראלי. האם הפרס נועד לכישלון מעצם העובדה שהוא יוסד ונוהל בידי מנהלי התיאטראות עצמם? מה נותר מהזוהר היחסי של שנותיו הראשונות וכיצד ישפיע היעלמו על התיאטרון בארץ?

עירית פרנק.

דבוקים לכיסא עירית פרנק, 20 שנה מנהלת תיאטרון הסמטה, לא רוצה לזוז מהכיסא

היא העסיקה את הבמאי יובל זמיר כשכולם הפנו לו גב, לאחר שנכלא בשל מעשים מגונים בתלמידים. היא הצטרפה לוועדת ההיגוי של פסטיבל עכו כשרוב אמניו ומנהליו פרשו במחאה על התערבות פוליטית, והיא מעלה לבמה את אורי גלר ועדו נתניהו כשהמתחרים בפרינג' מחפשים משהו חתרני. האם עירית פרנק, העומדת בראש תיאטרון הסמטה היפואי זה 20 שנה, היא אשה אמיצה שהולכת נגד הזרם או פקידה עירונית שממשיכה בתפקידה מכוח האינרציה והנוחות?

סטודיו ניסן נתיב בירושלים

תחקיר: היחסים האסורים והמורים שחצו גבולות בניסן נתיב ירושלים

מורה שמתייחס לאיברי המין של סטודנטיות וסטודנטים, במאי אחר שהתגפף עם תלמידה בשיעור תנועה, עוד מורה שמצוי בהליך בירור אצל הממונה על מניעת הטרדות מיניות. בוגרים ובוגרות של סטודיו ניסן נתיב בירושלים מספרים על יחסים שנויים במחלוקת ועל הטרדות מסוגים שונים מצד דמויות בולטות בבית הספר. רק לאחרונה הבינה סוף סוף הנהלת המוסד שדרוש שינוי נורמות יסודי

הבמאית שיר גולדברג

שיר גולדברג מאוכזבת שלא מונתה למנהלת האמנותית של החאן, וממשיכה בכל הכוח

בעולם התיאטרון הישראלי רואים בשיר גולדברג את הבמאית המצליחה ביותר כיום. אבל כעת היא עוזבת את החאן באכזבה לאחר שלא נבחרה למנהלת האמנותית. בשיחה כנה היא מדברת על השאיפה שנכזבה, על הדרך שעשתה בעולם גברי ועל יחסה לפרשה שבה מעורב הקולגה מיקי גורביץ'

אור נדב והמושבים שניצלו מהשריפה. רוצה להחזיר את הכוח לידיים של האמנים

הבמאית אור נדב-ארגוב מראה למירי רגב איך באמת עושים תרבות בפריפריה

השריפה שהשמידה את האולם, השכר שלא שולם, המכשולים הביורוקרטיים: נדמה שהכל עומד בדרכה של אור נדב־ארגוב להפוך את תיאטרון "מראה" למרכז פרינג' פעיל ובועט בקרית שמונה. בראיון עמה מסבירה המנהלת האמנותית החדשה מדוע כל זה רק מתמרץ אותה יותר

עמית דרורי

לא רק מירי רגב: איש הפרינג' עמית דרורי חושב שגם הקהל אשם בניוון התיאטרון

מה יעלה בגורל תיאטרון הפרינג' בעידן של חוק "נאמנות בתרבות"? עמית דרורי, מנהל הזירה הבינתחומית בירושלים ומהיוצרים הבולטים בתחום, זועם לא רק על השלטון אלא גם על הקהל הישראלי וחולם על היום שבו תיאטרון השוליים ידמה לסצינת המטאל

בית ניסן נתיב יפו. בבניין החדש שוררת מאז 2016 הפקרות של ממש

קצרי רוח מיקי גורביץ' וסטודיו ניסן נתיב – אתם מזהמים את עולם התיאטרון

כולם ידעו על ההפקרות הפושעת בסטודיו ניסן נתיב ועל שיטות העבודה של המורה המיתולוגי גורביץ', שהושתקו במשך שנתיים וחצי. כל עוד אותן פנים צבועות ושומרות סוד ימשיכו לשלוט בבית הספר למשחק, התפטרותו של הבמאי לא תשנה דבר

איור: איתי בקין

התיאטרון הישראלי מציג: אפליה מגדרית שיטתית של נשים

שחקניות, במאיות, מחזאיות – מאות בוגרות של לימודי תיאטרון יוצאות בכל שנה לשוק שמציע להן אופק מוגבל ומאכזב. רובן לומדות שאם כל העולם במה, אז גם על הבמה (ומאחוריה) זכות הקדימה לגברים. כמה דמויות נשיות יש על הבמה מול דמויות גבריות, וכמה מהן ראשיות? כמה מחזאיות ובמאיות יש מאחורי הקלעים לעומת עמיתיהן? והאם בהכרח יש קשר בין כותבת אשה למספר הדמויות הנשיות במחזה? בדקנו בשבעת התיאטראות הרפרטואריים הגדולים בארץ איך נראית אפליה בפועל

גלעד קמחי (במרכז) בחזרות ל"רומיאו ואמא" בקאמרי, 2018. הצגה אישית בצורה יוצאת דופן

דרכו של גלעד קמחי אל צמרת הניהול של תיאטרון הקאמרי. פרופיל

כשגלעד קמחי הודיע לבית ליסין שהוא עובר לקאמרי, התחושות נעו מהלם לכעס. במאי הבית הצעיר סומן כהבטחה גדולה. האם לפרישה יש קשר למחזה שהיה קרוב ללבו במיוחד או למועד פרישתה הלא ודאי של המנהלת האמנותית ציפי פינס? דבר אחר ברור: עכשיו, עם כניסתו לתפקיד המנהל האמנותי של הקאמרי – אחרי הקדנציה בת רבע המאה של עמרי ניצן – הוא יצטרך להוכיח שהוא גם יודע לנהל. דיוקנו של אחד הכוחות החזקים והמשפיעים בתיאטרון הישראלי

נאוה צוקרמן

האם הגיע הזמן שנאוה צוקרמן, מנהלת תמונע, תעביר את לפיד הפרינג' הלאה?

נאוה צוקרמן, בעלה אילן רוזנטל ובעלה לשעבר מיקי צוקרמן הקימו לפני 19 שנה תיאטרון חדשני בלב אזור מוסכים ובתי בושת בתל אביב. היום הם עומדים בראש אימפריית פרינג' שהצמיחה וגידלה רבים מהפעילים בתחום, אבל הפכה לאקלקטית מדי ויש הטוענים גם למיושנת. האם נכון לתחום להמשיך ולהתרכז במקום אחד, או שהגיע הזמן להעביר הלאה את לפיד הפרינג'?