בלי גיאומטריה במרחב: ביקורת על תוכנית לצמצם את חומר הלימוד במתמטיקה

משרד החינוך מבטל פרקים נרחבים בבגרות 5 יח' מתמטיקה, ובאוניברסיטאות טוענים שזו כניעה לתלמידים, ומזהירים מירידה נוספת ברמה

לפני כחודשיים התגאה משרד החינוך בחשבון נפש מעמיק שערך לאחר בחינת הבגרות הקשה בחמש יחידות במתמטיקה והודיע על שינויים בתוכנית הלימודים, הכוללים, בין היתר, צמצום בחומר הלימוד. התלמידים כמובן שמחו, אך בימים האחרונים מביעים אנשי אקדמיה התנגדות לתוכנית וטוענים כי המשרד מקל עם התלמידים יתר על המידה ופוגע שוב בלימודי המתמטיקה. אמש התכנסה ועדת המקצוע מתמטיקה, המורכבת ממתמטיקאים מהאקדמיה, רכזי מקצוע ומורים, כדי לדון במתווה השינויים בתוכנית הלימודים. במסגרת השינויים שמבקש משרד החינוך לבצע בהיקף חומר הלימוד צפויים להתבטל הפרקים הבאים: בשאלה בגיאומטריה לא יידרש שימוש בטריגונומטריה, יבוטלו סדרות...

כתבה זו זמינה למנויים בלבד

רוצים להמשיך לקרוא?

הירשמו חינם לאתר באמצעות הטופס או לחצו כאן לרכישת מנוי ב-4.90 ₪ בלבד לחודש הראשון. כבר יש לכם מנוי?

  • יש להזין שם המורכב מ-2 אותיות לפחות וללא מספרים
  • יש להזין שם המורכב מ-2 אותיות לפחות וללא מספרים
  • אנא הזינו מספר סלולרי
  • אנא הזינו כתובת אימייל
  • אנא הזינו סיסמה בת 6 תווים לפחות
  • אנא הזינו את אותה הסיסמה שוב
נא לאשר את תנאי השימוש

תגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
  1. 42
    לא מסכימה! זה מקומם אותי לקרוא את זה

    מה פתאום כולם התחילו להתלונן על הרמה הנמוכה של 5 יחידות.. ההפך הוא הנכון, הרמה עלתה מאוד ואם משווים את הבגרות של לפני שלוש שנים בשיטת הצבירה לשיטה החדשה רואים כמה שהרמה עלתה..אנחנו לא באוניברסיטה, אנחנו תלמידים שלומדים בנוסף למתמטיקה עוד המון מקצועות ומתקשים להתמודד עם הלחץ!! הרמה קשה לי.. הרמה קשה לעוד המון תלמידים.. אצלנו אין הרבה בחמש יחידות.. אני יודעת גם שאחוז הניגשים לחמש בכל הארץ שואף לאפס! הכמות של החומר רבה מידי, והזמן שמוקדש ללמידה מועט מישי בכדי לבוא מוכנים מספיק לבחינה.. תוסיפו את כל הטריקים המעצבנים שנותנים בשאלות בבגרות.. והנה מתכון להיכשל

  2. 41
    מה יהיה? במקום לדרוש יותר מתלמיד, ו המורה, עושים הפוך ! ....
  3. 40
    ואח"כ גשרים קורסים ותקרות מתמוטטות
  4. 39
    לא צריך את לפיד כשר החינוך - די בשליחו.
  5. 38
    כמה הערות

    1. למי שאומר שלמתמטיקה אין ערך לרוב האנשים, הדבר לא נכון. במאה העשרים ואחת יש מספר עצום של מקצועות שדורשים יכולת חשיבה אנליטית ותחושת נוחות עם מספרים, נוסחאות ואלגוריתמים. כיום גם מפעיל מכונה בעמדת ייצור או מעצב גרפי הם סוג של מתכנתים, סוכן ביטוח צריך הבנה בהסתברות, בנקאי צריך להבין נוסחאות להיוון של תשלומי משכנתא, וכו' (וכמעט כולם משקיעים בבורסה דבר שדורש ידע לא מבוטל במתמטיקה).

    2. גם אם הרבה מקצועות אכן לא דורשים הבנה בחשבון אינטגרלי, הרי שהתמודדות עם חומר זה מפתחת את יכולת החשיבה המופשטת ואת הלוגיקה של התלמיד. הפואנטה היא לא שיצאו ממערכת החינוך תלמידים שלא יודעים לחשב אינטגרל זה או אחר, אלא שתוכנית הלימודים הופכת ללא מאתגרת ואינה מכינה את התלמידים לאוניברסיטה ולחיים בחברה תעשייתית מודרנית.

    3. קראתי לפני שבוע את הספר "The Smartest Kids in the World" שיצא כאן לאחרונה. עיתונאית אמריקאית שהיתה מתוסכלת מהרמה הבינונית של החינוך בארה"ב נסעה למספר מדינות (פינלנד, דרום קוריאה ופולין) שבאופן עקבי מגיעות להישגים מדהימים במבחני הפיז"ה וראיינה מאות תלמידים, מורים, הורים ומחנכים. היא גילתה לתדהמתה שישנן מדינות בהן יש ציפיות גבוהות מהתלמידים והתלמידים בתגובה משקיעים מאמץ ואפילו הממוצעים שבהם מגיעים להישגים שבארה"ב ייחשבו לרמה של גאונות. בספר יש תובנות מרתקות רבות - ממליץ לכל מי שמתעניין בנושא. התובנות העיקריות הן שציפיות נמוכות מובילות להישגים נמוכים, ציפיות גבוהות מובילות להישגים גבוהים, וילדים מסוגלים להרבה הרבה יותר ממה שמבוגרים נוטים להניח.

  6. 37
    מאז שמדד הזכאות לבגרות הפך למדד על פיו נקבעת הצלחת שרי החינוך כל שר מוריד את רמת הבגרויות ונותן עוד ועוד הקלות כדי להראות שהוא טוב מקודמו. במדדים בינלאומיים השוואתיים (אמיתיים ולא הבלופים של סער) , לעומת זאת , ניתן לראות את המגמה הברורה כשרמת היידע וההבנה של תלמידי ישראל הולכת ויורדת ביחס לשאר תלמידי העולם.
  7. 36
    ריאליטי נוסח משרד החינוך - הדרדרות מתמשכת ברמת הלימוד והבחינות לנוחיות התלמידים

    לא מפליא כלל ועיקר.
    במשך 20 השנים האחרונות חלה שחיקה מתדת בהיקף החומר הנלמד לבגרויות וברמתו.

    בשל פופוליזם מתמשך של שרי החינוך הפכו כל מקצועות הליבה לשק חבטות מרופט.
    זה התחיל מההגרלות של אמנון רובינשטין, המשיך בהפחתה מתמדת בהיקף החומר וברמתו, המשיך במועדי ב' ו-ג' לנוחיות הקהל, ימי חופש הניתנים באופן סיטונאי לפני ואחרי בחינות ומסתיים בהוספה של עשרות מקצועות "אינים" ומפונפנים כמו תקשורת, רפואה וכו'.

    בקיצור הריאליטי לא פוסח על שרי החינוך ותכנית הלימודים הולכת ודומה לגמר האח הגדול כאשר הרצון לרצות את ציבור התלמידים ולגרוף אהדה גובר על השיקול המקצועי.

    והאמת באונבירסיטאות נגלית עם סטודנטים החסרים כלים בסיסיים בתחום המדעים ושלא מצליחים להתמודד עם טקסטים באנגלית.

  8. 35
    הצעה: בו ניתן לכולם 100 ושימשיכו לשחק באייפון. מתמטיקה זה כל כך מיושן.עדיף ללמוד 5יח' בסלבריטאיות
  9. 34
    מה רע בלדעת רק את לוח הכפל?

    אני ממש מחב את שר החינוך. סוף סוף אני מתחבר לרב עובדיה ולדעותיו על השר הנחמד.
    שלב ראשון מבטלים את המיצ"ב.
    שלב שני מבטלים חלק מבחינת הבגרות.
    שלב שלישי מתחברים סוף סוף לאזור בו אנו גרים.
    ועל כך יש להגיד: וכל הכבוד לשר...

  10. 33
    והנה הבעיה: האוניברסיטאות מעדיפות לשתוק ולהתעלם, כי בצורה זו הן מציעות מכינות, והמכינות מכניסות להן כסף. כך נוצר החינוך הפרטי. בהתנהלות נכונה, האקדמיה היתה צריכה לזעוק, לתת בונוסים רק למקצועות מסוימים (מתמטיקה ומקצועות בסיסיים בלבד), ולא לאפשר יצירת מסלולים אלטרנטיבים, שכביכול מיטיבים עם הסטודנטים אך בעצם יוצרים מערכת חינוך פרטית לא שיוויונית.
  11. 32
    לא כולם צריכים לדעת מתמטיקה, וזה לא הדבר העיקרי בחיים לכולם, בערך לכ-10% מהאוכלוסיה יש ראש מתמטי, ליתר ה-90% אין, והם גם לא צריכים את זה, (ראש מתמטי זאת תכונה מהקוד הגנטי), לכן צריך להשקיע באלה שמסוגלים ללמוד מתמטיקה, כי מהם יצאו המדענים, המהנדסים, ואנשי חשבון וכלכלה, וציון 8 הוא מספיק בשביל רובם לכל מעשיהם בחיים, לכל היתר מספיקה המתמטיקה ברמה של 2 יחידות, ואולי גם פחות. וגם כאן לא לדרוש מהם ציון 10. ציון 6 מספיק די והותר. בשביל ליהיות עורך דין, עיתונאי, רופא מנתח, פוליטיקאי, איש עסקים, פקיד בבנק, חקלאי, סופר, זמר, שחקן קולנוע, חנווני, וכו.. לא צריך מתמטיקה גבוהה, או אפילו בינונית, אפשר להצליח במקצועות ועיסוקים אלה, עם ידע מינמלי בחשבון, חיבור, חיסור, כפל, חילוק, אחוזים, ריבית וכו.. ובגיל 14 או 15 אפשר כבר לגלות למי יש את הכישרון המתמטי, וזה לא אומר שמי שרוצה בכל זאת ליהיות מדען או מהנדס, יש לעצור בעדו, אם הוא מוכן ויכול להתאמץ, שיכנס ללמוד מתמטיקה. ולהפסיק עם ההיסטריה המתמטית, ובעיקר להפסיק לנסות ללמד מתמטיקה מופשטת לילדי הגן. וגם אבריכי המשי לא חייבים בידע מתמטי, אפילו לא בידע בחשבון בסיסי, מכוון שהם חיים כפרזיטים כל ימי חייהם עלי אדמות. בסיכום: אין להמאיס את החיים לילדים שנולדו בלי הכישרון המתמטי, אלא להפך, לעודד אותם, ולהסביר להם שישנם אין סוף תחומים שבהם אפשר להצטיין, ולהתקדם בחיים, וגם ליהיות עיתונאי פרשן לפוליטיקה ולכלכלה ולחינוך או מאייר ב"הארץ", ואפשר גם ליהיות ר"מ (ביבי) או אפילו שר האוצר (לפיד).
    1. השכלה מתמטית היא דרך המלך לקידמה לכל החברה האנושית. לכל אדם יש כישרון מתמטי חבוי כי כל אדם מסוגל לחשיבה. מה ששונה בין אנשים הוא מידת הסקרנות המתמטית ואת זה אפשר לטפח. אלא שתבוסתנים ועצלי מוח תמיד יטיפו לביטול עצם המאמץ להשכלה מתמטית.
    2. עליי ויתרו מורים בינוניים בתיכון שלחו אותי ללמוד 3 יחידות בגיל 15 בכתה י', אחרי הצבא הלכתי להשלים ביוקר אבל עם מורים אקסטרניים 5 יח"ל הוצאתי 92 והיום אני לומד הנדסת חשמל בטכניון- מתי כבר תבינו שרמת המורים והיחס בכיתות משפיעה בצורה משמעותית על לימודי מתמטיקה, כמה כמוני עם יכולת קיימים שמערכת החינוך הבינונית ויתרה עליהם ?? מדינה מתרסקת
    3. לא כולם צריכים לדעת מתמטיקה אבל אלה שבוחרים ללמוד מתמטיקה ברמה גבוהה צריכים ללמוד מתמטיקה ברמה גבוהה ולא בלוף כדי להעלות את הציונים ואת מספר הזכאים ל"תפארת" סר החינוך.
  12. 31
    ליאיר לפיד אין בגרות אז משרד החינוך מנסה ליישר את תלמידי התיכונים לפי השכלתו.

    הבעיה כמובן היא תנאי ההוראה ולא החומר עצמו ---- קשה מאד להעביר חומר לימודים מסובך לכיתה של 40 תלמידים. הרבה פחות קשה ללמוד ולהבין חומר מסובך בכיתה של 20 תלמידים. גם תנ"ך לצורך העניין.

  13. 30
    יאללה שיבטלו את הבגרות במתמטיקה בכלל

    מי צריך את זה? מה יעזור לי בחיים שאני אדע לחשב סינוס או קוסינוס ? תראו לאן הגיעו אנשים כמו קותי ואלירז בלי שהם חנאנות שמתעסקים באינטגרלים וכל השטויות שמבזבזים עליהן זמן באקדמיה.

  14. 29
    בחינת הבגרות במתמטיקה 2020:

    כמה זה 5 (יחידות) כפול 0 (ידע)?
    1. 4.99999.
    2. 1
    3. 0
    4. 3.14
    5. כל התשובות נכונות.

  15. 28
    תחשבו שוב

    לשם מה צריך בגרות
    לא שר החנוך אלא מי שמינה את שר החינוך הוא ללא בגרות
    בוכוח בין שר חסר בגרות לבין בעלת תואר שלישי במשפטים האשה המשכילה התנצלה
    מסקנה אין שום סבה לעשות בגרות הרבה יותר נכון לשלח מאמרים חסרי חשיבות לעתון לרוץ לבחירות על תקן משיח

  16. 27
    מכיוון שהמתחרים שלנו בשטח המדע והטכנולוגיה נמצאים בחו"ל הרי שיהיה זה חשוב להשוות את התכנית שלנו לתכנית הנלמדת בארצות של מתחרינו. משרד החינוך מוכרח להציג השוואה זאת לפני שמציעים שינויים בתככנית הקיימת
  17. 26
    בסוף יצאו עגלים שלא יודעים לכתוב את שמם
  18. 25
    המכינה בטכניון כתחליף לבגרות אינה חדשה. אני למדתי בה לפני 16 שנים.
  19. 24
    האם יש אדם אחד רציני בכל משרד החינוך הישראלי ?

    כל פעם שאני רואה תוכניות שכאלה אני נרגז שוב. תוכניות בלתי רלוונטיות. שאלות טיפשיות. יש כאן אבדן דרך ומצפן.
    ילדים גומרים בית ספר בגיל 18 ואין להם יכולת פרנסה. ואז הם הולכים לצבא. ובגיל 22 הם לפני שוקת שבורה: אינם יודעים לעשות כלום !
    יש לחסל את הבגרות כייעד לכל !
    תפסיקו ללמד אותם גאומטרית מרחב ופתרון משוואה ריבועית.
    למדו אותם נגרות, חשמלאות, הנהלת חשבונות, פקידות, אנגלית, מחשבים, מסגרות. והרבה הבנת הנקרא !
    גאומטרית מרחב? דפרנציאלי ואינטגרלי? פיסיקה? כן ! כן ! כן! אבל לא כל אחד. רק את המוכשרים. האינטגרציה היא הקללה המודרנית.
    להרחיק/לבודד תלמידים מפריעים. להפריד תלמידים לקבוצות עם יכולות שונות. לקצר את כיתות הלימוד משנה שלמה לחצי שנה (פסח-תשרי, תשרי-פסח) עם חודש חופשה בפסח וחודש בתשרי וביטול החופש הגדול.

  20. 23
    בארה"ב אין בחינות בגרות אבל כל בוגר חובש את המגבעת האקדמית המרובעת בטקס סיום בית הספר. אחר כך הוא הולך לעבוד במזנון למזון מהיר

    האוניברסיטאות מזמן לא מתייחסות להישגי הבגרות ובצדק. מי שמוכשר למתמטיקה לא יתקשה להשתלב בלימודים גבוהים או שיעוף אחרי שנה בלי קשר למה שלמד או לא למד בבגרות. שאלות מעניינות הן מדוע תלמידים חסרי כשרון במתמטיקה פונים למסלול של חמש יחידות ומה הם מתכוונים לעשות עם תעודת הבגרות שיקבלו אחרי ההנחות השונות.

  21. 22
    אתם התחלתם...

    באחת האונברסיטאות (שחברה בורה) החליטו לאפשר לאדון יאיר לפיד לעשות דוקטורט למרות שאין לו תעודת בגרות וכעת מתלוננות האוניברסיטאות ששי פירון, יד ימינו של לפיד,מצמצם תכניות לימודים ובחינות ולא רק במתמטיקה.

    כלום לא למדתם שאמנם ידע זה כח אבל הבורות היא האושר בהתגלמותו וב"יש עתיד" רוצים מאד שתהיו מאושרים...

    הילדים הם דור העתיד של כולנו ולכן על ראש הממשלה להתערב ולעצור את התזזייות של פירון, שולית הקוסם לפני שכולנו נטבע.

  22. 21
    אולי פשוט לסגור כבר את כל מערכת החינוך. כבר 20 שנה שרק מורידים את הרמה עוד ועוד ועוד ואין תחתית...
  23. 20
    כבר כיום, בוגרי התיכון שלנו בין הנמוכים

    בהשוואה למדינות אחרות. אומת הסטארט אפ, מנוע הצמיחה של כל המשק,, ילך וידעך בגלל הענות ללחץ תלמידים שמתעצלים וחושבים ש"מגיעלהם" בלי מאמץ.

  24. 19
    התכנית של משרד החינוך: בגרות חמש יחידות עם השאלה הקשה: כמה זה 1 +1
  25. 18
    החלום שלי שיבוא שר חינוך שאצלו אחוז הזכאים לבגרות יהיה 30%

    היום לתעודת הבגרות אין ערך. ובשביל כל אלו שיש להם תעודת בגרות שהם יכולים בקושי לנגב את התחת איתה, הקימו שורה של מכללות שמעניקות תואר ראשון לכל מי שלא היה מקבל בגרות לפני 40 שנה.

  26. 17
    כמות החומר ורמתו בהתדרדרות כבר 30 שנה. רק צריך להסתכל על בגרויות משנות ה-70, 80, 90 והיום. כאשר אני ניגשתי לבגרויות באמצא שנות ה-90, לא העזנו לפתור שאלות מסוף שנות השבעים, אלא רק משלוש ארבע השנים שלפני. כאשר הגעתי לאוניברסיטה עדיין הייתי צריך ללמוד את הכל מחדש וזה היה מתיש אבל אפשרי. לא יכול לדמיין מה עובר על הסטודנטים החדשים היום. הסתכלתי לא מזמן בבגרויות מהשנים האחרונות והרמה היא פשוט בדיחה. בשביל מה בכלל לקרוא לזה בגרות?! תקראו לזה כסת"ח ותגמרו עם העניין. ידע או הבנה לא תמצאו שם. ה"רחמים" על התלמידים, היד הקלה, רק פוגעים בהם כי התלמידים שיוצאים אינם מסוגלים להתמודד עם קושי מינימלי, כפי שאני רואה כאשר תרגלתי סטודנטים לפני כמה שנים.
  27. 16
    טריגונומטריה חשוב ביותר לכל מי שיבחר ללמוד מדעי הטבע בעתיד. מחנכים ילדים לבורות. למה? כי יאיר לפיד לא הצליח בבגרות במתמטיקה? בכייה לדורות
  28. 15
    העיקר שילמדו תושב"ע
  29. 14
    מדוע לא תחולק תעודת בגרות לכל בן 18, וחסל?

    ועבור ציונים נאים בתעודה יצטרכו הורי התלמידים לשלם? תעודת הבגרות מאבדת את מעמדה כקריטריון לקבלה ללימודים גבוהים משנה לשנה. המטרה שהציבו שרי החינוך הפופוליסטים שלנו, שרצו להראות "הישגים" כבר אחרי קדנציה מקוצצת אחת, היתה תעודת בגרות לכל מי שמאחוריו 12 שנות לימוד. האלטרנטיבה של לימודי מקצוע בוטלה, אחרי שהוחשדה כתעלול נבזי של המימסד האשכנזי להרחיק את התלמידים המזרחים מהאוניברסיטה, ומאז כל ילדי ישראל מחויבים לבזבז ארבע שנים בתיכון עיוני שחלקם הגדול לא מתאימים לדרישותיו ואף היו מעדיפים לרכוש מקצוע במקום להתענות בלימודים עיוניים. הורים בעלי אמצעים ומודעות לחשיבות ההשכלה כבר שולחים את ילדיהם למוסדות חינוך פרטיים ומשרד החינוך עדיין לא הפנים שהפחתת הדרישות לבחינות הבגרות והתפשרות על המכנה המשותף הנמוך ביותר מחבלת בחינוך בישראל ופוגעת בתלמידים, והוא ממשיך בהקלות. בסוף יקבל כל תלמיד תעודת בגרות ללא צורך בבחינות.

    1. למה לחכות לגיל 18?

      אפשר להנפיק לילדים תעודת בגרות יחד עם תעודת הלידה. כך נבטיח כמעט 100% זכאות לבגרות ונוריד מהתלמידים את הלחץ של לימוד לבחינה. או לימוד בכלל.

  30. 13
    הרמה רק יורדת, לא כולם מסוגלים לעשות בגרות לכן לא צריך להוריד את הרמה אלא לפתח מסלולים נוספים כמו חינוך מקצועי ותמיד לשאוף לעלות ברמה ולא להורידה. לא פלא שתלמידי ישראל מתדרדרים יחסית לעולם. בוגר תיכון של היום לא יצליח לעבור שום קורס שנלמד באוניברסיטה לפני 10 שנים וחבל.
  31. 12
    שמישהו יסביר לי איך לפני 20 שנה למדנו את כל החומר לבגרות בלי מיקודים ובלי חלוקה לבחינות שעל כל יח"ל נבחנים בנפרד, ואיך הצלחנו בבגרות למרות זאת? האם היינו כל כך יותר חכמים ומוכשרים מהתלמידים היום? זה משהו ששמו להם באוכל?
    1. זה הסמארטפונים. דפקו לילדינו את השכל.
    2. זה לא הסמארטפונים, זה ההורים. מי שלא דורש מילדיו השקעה בלימודים, לא יכול לצפות לתוצאות אחרות.

      יש מי שמשתמש בסמארטפון רק כדי להשתטות בפייסבוק ולהתנוון מול קנדי קראש ויש מי שמפתח עליהם אפליקציות. זה לא המכשיר, אלא האדם המחזיק בו ובמקרה של ילדים, זה ההורה של אותו אדם.

  32. 11
    מורה: מערכת החינוך הישראלית כאוטוסטרדה לעולם השלישי
  33. 10
    בעסה, טריגונומטריה היה הכי כיף ללמוד
  34. 9
    אפשר על הדרך לבטל את הדרישה מתלמידים לדעת קרוא וכתוב
  35. 8
    למה בכלל צריך בחינת בגרות במתמטיקה? ביטול הבחינה המעצבנת הזו תעלה את אחוז מקבלי תעודת הבגרות! בכלל מי צריך מתמטיקה - יש לי מחשבון בטלפון. יותר מי זה לא צריך.
    1. עפת מהפקולטה כי לא עברת חדו"א 1 ח'
  36. 7
    החינוך בישראל

    במקום לחשוב יצירתית איך לשפר רמת ההוראה נלחמים מלחמת מאסף בכשלים  

  37. 6
    למי שמכיר את החומר -- שימו לב שהורידו בעיקר נושאים שמפתחים את החשיבה ולא ניתן לפתור אותם רק ע"י שמוש מכני בתבניות או נוסחאות. מעניין מדוע לפני 20, 30, 40 שנה הצליחו תלמידים להתמודד עם כמות החומר ואילו כעת צריך להקל עליהם..
  38. 5
    ביטול בחינות הבגרות

    ניתן לבטל את כל בחינות הבגרות ולהחליפן בבחינה בציור לבדיקת האינטלגנציה הרגשית של הנבחן. הרי האוניברסיטאות אינן מתיחסות לבחינת הבגרות ממילא.

    1. אפשר גם פשוט לתת לכל בן או בת 18 דף שעליו כתוב 100

      ואם הוא מספיק מבין במספרים, הוא יידע ש-100 זה טוב. אם לא, הוא ישאל את החברים.
      כל הקטע הזה עם לימודים ומאמץ והבנה זה נורא מיושן.

  39. 4
    מה שבטוח זה שבוגרי חמש יחידות ידעו, גם אחרי הקיצוצים, לספור עד חמש, בלי להתבלבל.
  40. 3
    מי צודק?

    האקדמאים צריכים לשאול את עצמם איזה אחוז מאלה שלמדו 5 נקודות הגיעו לחוגים למתמטיקה ופיסיקה בשנים הכי טובות של החינוך בישראל, והאם לא נכון לקיים עבור אלה שיעורי הכנה בתוך האוניברסיטאות, מבלי להכביד ללא צורך על כל השאר. המורים צריכים לשאול את עצמם אם ההתנגדות שלהם לא נובעת משיקולי נוחיות.
    אין כאן שאלה עקרונית--השאלה היא איך למצוא את האיזון הנכון, מידתיות היא מילת המפתח בויכוח הזה.

    1. שי, אינך מבין את מטרת הלימודים ולא את מטרות הבחינה.
  41. 2
    כמות החומר הנדרשת היום - מטורפת. לא מאפשרת העמקה.
    1. לשרה, לצערי לא שמעת לעצתי והגבת למרות שאת רחוקה לחלוטין נצתחום המתמטיקה והמדעים ועוסקת רק ב'מקצוע' האזרחות. מספר הנושאים הנלמד הוא כלל לא גדול. חבל שמיהרת והגבת למען הבת שלך שרוצה לגשת ל5 יחידות ולא התפנית לבדוק את הדרישות בארצות אחרות כגון בלגיה, יפן הונג קונג וברית המועצות וצרפת.
    2. הייתי תלמיד לפני כבר יותר מעשר שנים. מאז המערכת רק התדרדרה (זאת אני יודע מתוך ידע אישי ואפילו לזמן מה הייתי חלק מן המערכת). אז אני אומנם לא למדתי ב 5 יחידות מתמטיקה אבל הרבה מחברי כן, לא זכור לי שכמות החומר הייתה כל כך מטורפת... היה להם מספיק זמן פנאי כדי ללכת לחוגים וסתם לשחק כדורסל שהתחשק לנו.

      בקיצור "המורה שרה" את סתם מגזימה...

    3. נכון לעכשיו: 19-0 נגד המורה שרה ו 0-19 לטובת שמוליק בונים. קצת חשוד, לא ?

      התגובה של מגיב המתכנה שמוליק בונים היא מכוערת ועולה בי החשד שהוא נכנס 19 פעמים לדף התגובות ומוסיף לעצמו משוב חיובי בכל פעם כמו גם משוב שלילי למושא התקפותיו.
      עד שתגובתי תפורסם המספרים יהיו שונים לגמרי.

      לעצם הנושא: ברור לי שכל החלטה של משרד החינוך תזכה לקיטונות של בוז מצד המגיבים אבל יתכן שבנושא זה הצדק עימם. כי השיטה הנוכחית יוצרת עיוות וחוסר יכולת להעמיק בתחומים חשובים. היה עדיף כמובן שישנו את כל המנגנון ויעברו לסדרה ארוכה של בחינות מעמיקות בכל נושא. אבל זה לא יקרה. כי כל שיטת לימוד המתימטיקה בישראל לא נכונה מכיתה א'.
      לכן, באילוצים הקיימים יש הגיון בהורדה של נושאים מסויימים בתנאי שהשאלות בתחומים האחרים יהיו ברמה גבוהה.
      וגם....לפעמים אפשר לתת קצת אמון בהחלטות של וועדה מקצועית. רק לפעמים. לא צריך לקפוץ כמו הכלב של פאבלוב.

    4. המורה שרה - את מקשקשת שטויות. כנסי...

      שנה שעברה התנדבתי להכין לבגרות תלמידי י"א שהמערכת כבר ויתרה עליהם. הספקנו בחמישה חודשים [עם כל החופשות] את כל החומר כולל העשרה בחומר אקדמי שלא חולמים ללמוד בבי"ס. התלמידים שבאו עם אפס הערכה עצמית ומוטיבציה עפו על המתמטיקה והוציאו ציונים מעולים בבחינת הבגרות. יש מספיק זמן, זה המורים שהם חסרי אמונה בתלמידים, עצלנים ומשעממים.

      במקום לשנן נוסחאות תסבירי עקרונות. יהיה לך הרבה יותר קל מהיר והישגי.

    5. היא התכוונה להגיד "לא מאפשרת העתקה" (זה ממש הרבה שליפים)
    6. יש לי תואר במתמטיקה ואני מורה למתמטיקה.

      האם אתה טוען שכל התלמידים שהתחילו איתך את לימודי המתמטיקה, ללא מיון, הצלחת בחמישה חודשים ללמד אותם את כל החומר ברמת 5 יח"ל כך שכולם קיבלו ציונים גבוהים בבחינת הבגרות 5 יח"ל?

  42. 1
    אנשי האקדמיה מייחסים חשיבות להיקף הידע , לפיתוח יכולות החשיבה התיאורטית, וליצירת בסיס לקידמה מדעית וטכנולוגית . הם מתעלמים לחלוטין ממטרת-העל של שר החינוך: הצגת הישגים גבוהים בפני ציבור הבוחרים ובכלל זה אחוזי הצלחה גבוהים בבגרות. הדרך היעילה להעלות את אחוז מקבלי הבגרות היא הורדת הדרישות ! רק כך אפשר לתרום לתדמית הציבורית של שר החינוך ! לאנשי האקדמיה העוסקים בתחומי החינוך המתמטי חסרה כנראה היכולת להבין את המניעים של שר החינוך .
    1. נסי נסים. אני מסכימה עם גדעון ארליך

      ואפשר להמשיך ולהוריד עוד את הדרישות בבחינות הבגרות עד ש כ ו ל ם יעברו והשר פירון יוכל להתגאות ב 100% הצלחה ההחינות הבגרות

    2. אפשר לקבל בגרות עם מתמטיקה 4 יחידות. אלה שרוצים מתמטיקה 5 יחידות צריכים לעבוד עבור זה - ולהיות מתאימים לכך
    3. שני פיתרונות פשוטים

      נניח שכל שר חינוך מחוייב לציבור להעלות את רמת הזכאות לבגרות.
      ונניח ששר החינוך לא מעוניין לפגוע קשות בחינוך תוך כדי מימוש הדרישה הקודמת.

      שני פיתרונות פשוטים:

      1. להוריד את הרמה ב-3 או 4 יחידות וכך להקל על קבלת בגרות. ל-5 יחידות ילכו רק אלה שבאמת רוצים ללמוד בלי הנחות הטבות והקלות.

      2. אותו הפיתרון בכסות שונה - להוסיף רמה של 6 יחידות. להמשיך בתהליך הפיכת 5 יחידות לבדיחה גרועה, אבל לאפשר לימודים למי שכן רוצה ומסוגל ללמוד.

      בשני הפיתרונות יכולות האוניברסיטאות לקבוע בעצמן כל תנאי קבלה שירצו - לדוגמא בונוס 50 נקודות לממוצע למי שקיבל מעל 80 ב-6 יחידות, או דרישת מינימום 6 יחידות לקבלה להנדסה או רפואה, או קבלה על תנאי\מכינה למי שלא עבר 6 יחידות וכד'.

    4. אז זהו שהפיתרון הנ'ל תלוי באוניברסיטאות.. והן מעדיפות לקבל כסף על מכינות....
    5. כמה טבעי , אני מסכים עם ד"ר גדעון ארליך