המהדורות הדיגיטליות של הארץ - באתר בסמרטפון ובאייפד - חודש ראשון ב-4.90 ₪ בלבד
מצטרפים ומשדרגים לאחת מחבילות התוכן האיכותי של הארץ. עכשיו במבצע השקה! רק 4.90 ₪ לחודש הראשון. נסו עכשיו >>
הרשמה למערכת
שם פרטי
שם משפחה
דוא"ל
סיסמה
אישור סיסמה
טלפון נייד
 ?נרשמתם בעבר לאתרי קבוצת הארץ התחברו   |   שכחתי סיסמה

נפתחת התחנה המרכזית החדשה בת"א

18.8.1993 היום לפני 17 שנה:

"26 שנה מאז הוחל בהקמתה, תיפתח היום בשעה חמש לפנות בוקר, התחנה המרכזית החדשה בתל אביב. חמשת אלפי אוטובוסים ייכנסו וייצאו כל יום מהתחנה החדשה וכ-150 אלף איש צפויים לעבור בה מדי יום", הכריזה כתבת "הארץ" רויטל ברכה; "אם כל התוכניות יתגשמו, לנוסע יחכו כ-1,500 בתי עסק, 11 בתי קולנוע ועוד חדרי המתנה, אולמות בילוי, מסעדות, בנקים, שירותי הכוונה והדרכה, מודיעין".

מאמר המערכת של "הארץ" הכריז כי עם פתיחת התחנה, שבאה לאחר עיכובים רבים, "הפך הפיל הלבן לפרויקט שוקק חיים". תוכניתו של היזם הראשון אריה פילץ - "שהמשתמשים בתחבורה ייאלצו לא רק לעבור דרך המרכז המסחרי העצום שייבנה במקום, אלא גם לקנות" - התעכבה במשך שנים בשל חריגות בתכנון ובהוצאות, אך התממשה בסופו של דבר על ידי הקבלן מרדכי יונה, שקנה את שלד התחנה תמורת חמישה מיליון דולר.

בניגוד ליזמי הפרויקט האופטימיים, תושבי האזור לא ידעו למה לצפות. "ריאה ירוקה במרכז העיר נראית אוטופית לתושבי האזור אשר אינם יודעים אם ערך דירותיהם יעלה באופן ניכר, או יידרדר לשפל נמוך יותר אף מזה שבו הן נסחרות כעת", ציין כתב "הארץ" עמוס באר.

בטקס הפתיחה לתחנה, שבו נכחו 7,000 בני אדם, הפגינו כ-300 תושבי השכונה: "הדיירים טוענים שבניגוד להבטחות שניתנו להם, הם לא פונו מהמקום ולא פוצו על הנזק שנגרם לרכושם", כתבה רויטל ברכה. גם השר לאיכות הסביבה דאז, יוסי שריד, טען שחייהם של מאות תושבי האזור עלולים "להפוך לגיהנום".

כהרגלו, דורון רוזנבלום הגחיך את מאמציה של ישראל לייבא את קדמת המטרופולינים שמעבר לים. "פתיחתה של התחנה המרכזית החדשה בתל-אביב לוותה ועדיין מלווה באופוריה תקשורתית כזו, שנדמה שלפנינו מזימת ענק שקשרו היזמים, היחצ"נים והעיתונות", כתב. "מבחינה מסוימת זו באמת מזימה: עוד מזימה להמציא את חיינו מחדש - אם לא מלמעלה באמצעות החינוך, הפוליטיקה והחוקה - כי אז מלמטה באמצעות הבטון, התאורה, השילוט, המסחר והחזות הבינלאומית. ההנחה היא, שתפאורה נקיה ומוארת היטב של שפע, סולידריות, וחוצלארציות תצליח לברוא גם מציאות פחות נידחת, קרתנית ודלה, ואולי גם אנשים מוארים, מנומסים ושמחים יותר".

"כך," הציע רוזנבלום, "הבדידות נעשית נוחה יותר, רחוקים חשים קרובים והערגה לנסוע מכאן שוככת במקצת. גם התחנה המרכזית החדשה - שהיא מאתמול הבועה הגדולה מכולן - נראית ספק קניון, ספק ?סנטר', ספק טרמינל ליוצאים משדה תעופה, ומבחינה זו היא עונה כביכול גם על הערגה המוחלטת: להימצא כאן אבל להרגיש כמו במסע למקום אחר. זאת למרות שלמרבה הצער אין מי-יודע-מה לאן לנסוע (ומי נוסע לכנרת או לסחנה באוטובוס?) אין גם מתי (הרי דווקא בשבתות ובחגים אין אוטובוסים) אין במה (מי שמע על תחנה מרכזית בלי גישה לרשת מסילות ברזל וחיבור לרכבת תחתית?) ואין גם סיבה להגיע (מי יטרח להשתרך בפקקים לדרום העיר כדי לנסוע משם להרצליה?)".

17 שנים לאחר פתיחת התחנה, שיחה עם מנכ"ל התחנה החדש מיקי זיו מבהירה כי כיום פעילים בתחנה רק כמחצית מבתי העסק המתוכננים (700) וכי בתי קולנוע נותרו בגדר פנטזיה. עם זאת, ניתן למצוא במקום בין היתר שלוש כנסיות, שלושה תיאטראות, שלושה מועדונים, שלוש מכללות מחשב, משרדי עיתון בשפה הרוסית, משרד הפקות, קומה שלמה של חנויות נעליים ו"רחוב ייעודי" למהגרי עבודה.




הוספת תגובה
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
להוספת תגובה בלתי מזוהה לחץ כאן להוספת תגובה מזוהה לחץ כאן

הקלד את הנושא

הקלד את התגובה

 
בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים עם תנאי השימוש של אתר הארץ
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
להוספת תגובה בלתי מזוהה לחץ כאן להוספת תגובה מזוהה לחץ כאן

הקלד את הנושא

הקלד את התגובה

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים עם תנאי השימוש של אתר הארץ
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
פרוייקטים מיוחדים