המהדורות הדיגיטליות של הארץ - באתר בסמרטפון ובאייפד - חודש ראשון ב-4.90 ₪ בלבד
מצטרפים ומשדרגים לאחת מחבילות התוכן האיכותי של הארץ. עכשיו במבצע השקה! רק 4.90 ₪ לחודש הראשון. נסו עכשיו >>
הרשמה למערכת
שם פרטי
שם משפחה
דוא"ל
סיסמה
אישור סיסמה
טלפון נייד
 ?נרשמתם בעבר לאתרי קבוצת הארץ התחברו   |   שכחתי סיסמה

קולנוענים טוענים: פרסומאי סלקום גנבו לנו את תשדיר החומה

קולנוענים פתחו בהליכים נגד משרד הפרסום מקאן אריקסון: השתמשו ברעיון שלנו ועיוותו את המסר האנטי-מלחמתי

תשדיר הפרסומת לחברת סלקום, שבו נראים חיילים משחקים כדורגל מעבר לחומת ההפרדה, עורר בשבוע האחרון תגובות נסערות מצד חברי כנסת ערבים ומארגוני שמאל. אלא שיוסי עטיה ואיתמר רוז, שני יוצרים עצמאיים של סרטים סאטיריים, נדהמו ממנו מסיבה אחרת: לפני שלוש שנים, הם יצרו סרטון מחאה בשם "כדורעף בחומה", שהוצג בכמה פסטיבלים ונגיש גם באתר "יוטיוב". בסרטון נראית קבוצת ישראלים אופטימיים שבאה לחומה ומנסה להעיף כדור מעבר לחומה.

הסרטון של איתמר רוז ויוסי עטיה מ-2006, "כדורעף בחומה"

מכמה בחינות, שני הסרטונים כמעט זהים, מלבד העובדה שבסרטון של עטיה ורוז, הכדור לא חוזר מהצד השני. כעת, פותחים השניים בהליכים נגד חברת מקאן-אריקסון, שהפיקה את הפרסומת.

"בימים הראשונים לא יצא לי לראות את הפרסומת של סלקום", מספר רוז, "ואז פתאום הגיעו המון מיילים. מישהי שאלה אותנו אם התחלנו לעבוד בחברת סלולר ישראלית. אחרים חשבו שמכרנו את הרעיון. נכנסתי לראות, ובהתחלה מאוד התעצבנתי. לא רק מזה שלקחו את הרעיון, אלא מזה שעשו לרעיון טוויסט שגזל את כל המשמעות שלו".

הפרסומת של סלקום מול גדר ההפרדה

לדברי רוז, "נכון שגם אנחנו התייחסנו לחומה בצורה הומוריסטית, אבל על מנת להעביר מסר הפוך לחלוטין. אצלנו בסוף הכדור לא חוזר - כמו במציאות שהחומה נועדה לנתק את הקשר בין העמים כדי שלא נראה אותם. אצלם בסוף צועקים ?אחלה בחלה', שזה בדיוק מסר הפוך".

לדברי עו"ד דרור ארד-איילון, המייצג את רוז ועטייה, "אנחנו בשלבים של פנייה מסודרת לגורמים שהפיקו את סרט הפרסומת. על פני הדברים, נראה שהם פגעו בזכויות של איתמר ויוסי. פגיעה אחת היא פגיעה בזכות הקניין שיש לאדם על מרכיבים ותמות ביצירה שלו. ברור לגמרי שהקונספט של הפרסומת זהה לסרטון. חלק מהפריימים כמעט זהים. בנוסף יש לנו יסוד להניח שהמידע הגיע לידי מפיקי הפרסומת באמצעות היוצרים עצמם. זה נראה פסול".

לדברי עו"ד ארד-איילון, "שאלה נוספת היא הזכות המוסרית. ליוצר יש זכות שגם אם אתה רוכש את היצירה שלו לא תשנה אותה. במקרה זה מצד אחד לקחו את הקונספט, ומצד שני הפכו את המסר שלו. הוא מציג מסר הפוך לגמרי מהמקור: במקום מסר חריף אנטי-מלחמתי שמציג את החומה כמה שפוגע בקשר בין אנשים, כאן יש הצגה הפוכה לגמרי. השימוש הוא למטרה שסותרת את מטרת היוצר".

ממקאן אריקסון נמסר כי "אנו שמחים על ההתעניינות העצומה שהסרט מעורר בארץ ובעולם. ההשראה היחידה של המשרד לסרט הפרסומת הייתה הגדר, בניסיון לשקף חיבור בין קצוות ללא קשר של דת, גזע ומין".




הוספת תגובה
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
להוספת תגובה בלתי מזוהה לחץ כאן להוספת תגובה מזוהה לחץ כאן

הקלד את הנושא

הקלד את התגובה

 
בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים עם תנאי השימוש של אתר הארץ
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
להוספת תגובה בלתי מזוהה לחץ כאן להוספת תגובה מזוהה לחץ כאן

הקלד את הנושא

הקלד את התגובה

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים עם תנאי השימוש של אתר הארץ
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
פרוייקטים מיוחדים