לקראת פתיחת שנת הלימודים: כמה בחינות צריך תלמיד לעבור בחודשיים?

המירוץ להישגים של משרד החינוך: כך השתעבדה המערכת למבדקי הערכה. פתיחת שנת הלימודים, עוד 3 ימים. כתבה שנייה בסדרה

תלמידי כיתות ח' ברחבי הארץ יידרשו לגשת מסוף מארס ועד תחילת יוני לארבע בחינות הערכה, בנוסף לבחינות הבית-ספריות הרגילות. בחלק מבתי הספר, יגשו התלמידים לארבע הבחינות במהלך חודש אחד. בנוסף על כך, ב-40 בתי ספר יידרשו תלמידים לגשת לבחינה בינלאומית נוספת.

בעוד שבאופן רשמי מנחה משרד החינוך את בתי הספר שלא להקדיש את זמן ההוראה להכנה למבחנים הארציים והבינלאומיים, הלחץ שבו נתונים המנהלים והמורים, שיכולותיהם נמדדות באמצעות מבדקים אלה, גורם להם להכניס את התלמידים למשטר למידה קפדני לקראת המבדקים הללו.

מלבד מבחני המיצ"ב שנערכים מדי שנה לתלמידי כיתות ה' ו-ח' בארבעה מקצועות - שפת אם, אנגלית, מתמטיקה ומדעים וטכנולוגיה ולתלמידי כיתות ב' בשפת אם - נערכו בשנה החולפת גם המבחנים הבינלאומיים טימס ופירלס. מבחן טימס בוחן את הידע של תלמידים במתמטיקה ובמדעים ומבחן פירלס בודק אוריינות קריאה בקרב התלמידים. בנוסף, ב-40 בתי ספר מתקיימת בחינת "אייסלס", הבוחנת את אוריינות המידע ואוריינות המחשב של התלמידים.

מספרם של המבדקים נמצא במגמת עלייה בשנים האחרונות, בין היתר בעקבות חברותה של ישראל ב-OECD. "שמונה חודשים לפני המועד כבר אמרו לנו שיש מבחן כזה וחודש וחצי לפני נתנו לנו בבית הספר חוברות למידה לקראת המיצ"ב", הסביר תלמיד ממרכז הארץ שסיים השנה את לימודיו בכיתה ה'. "בתחילת כל שיעור עברנו רבע שעה על השאלות שבחוברת ונתנו לנו שיעורי בית להמשך ובשאר הזמן לימדו כרגיל".

אלדד, שבתו סיימה השנה את כיתה ב' ונבחנה בבחינת המיצ"ב בעברית, סיפר: "מתחילת השנה הילדים מקבלים מידע על המיצ"ב. ככל שהתאריך מתקרב זה הופך לעניין גדול יותר. יש שעות הכנה למיצ"ב במערכת, עושים להם שני מבחני הכנה. הבת שלי, ילדה בכיתה ב' שבדרך כלל לא מתרגשת כל כך בלימודים, לא ישנה בלילה שלפני המיצ"ב".

"תוצאות הבחינות בתשע"ב תהיינה טובות יותר", הבטיח מנכ"ל משרד החינוך, הד"ר שמשון שושני, בכינוס היערכות של אגפי החינוך לפני כשבועיים. הרוח הזו, שמנהיג המשרד בשנים האחרונות זוכה לביקורת לא רק מצד ההורים, אלא גם מצד אקדמאים. "יש הבדל בין אם מבחן אמור לתת לנו מידע או אמור להיות גורלי", הסבירה הפרופסור ענת זוהר, מבית הספר לחינוך באוניברסיטה העברית, לשעבר יושבת ראש המזכירות הפדגוגית במשרד החינוך. "אם שיפור ההישגים הופך למטרה זה מעוות את הלמידה. מתחילות רמאויות וזה דבר שאי אפשר למנוע אותו. אנחנו מפסיקים ללמד את מה שאנחנו באמת חושבים שהם צריכים לדעת ומלמדים אותם שעות על גבי שעות למבחנים. מרכז ההערכה מאוד מנסה שזה לא יהיה ככה, אבל כשמופעל על המערכת לחץ זה פוגע בלימוד".

הפרופסור זוהר, שתפרסם בקרוב את ספרה "חינוך אינו מפעל גרביים", שעוסק בנושא, מאמינה כי השימוש בתוצאות המבחנים צריך להיות פנימי בלבד. "ברגע שנעשה שימוש בנתונים כדי לדעת איזה בית ספר טוב ואיזה רע, מתחילות להיות לזה השפעות לוואי. הורים בוחרים בתי ספר לפי זה, מורים בוחרים בסלקציה טבעית איפה ללכת ללמד ואיפה לא. הבעיה הכי קשה היא שההכנה למבחן הופכת להיות חלופה למה שבאמת צריך ללמד". תהליך שיפור אמיתי ביכולות התלמידים, על פי פרופסור זוהר, לוקח זמן וצריך להיעשות בצעדים קטנים: "לעשות שינוי אמיתי בהוראה ולמידה באופן שישפר את המערכת לוקח 5-10 שנים. פוליטיקאים צריכים להראות הישגים מאוד מהירים ולהתחיל משהו בקדנציה אחת שייתן פירות עוד 2-3 קדנציות. זה משהו שהם לא יכולים להרשות לעצמם לעשות. זה נכון לא רק בישראל, אלא גם בארצות הברית למשל, וחבל שאנחנו בוחרים ללמוד מהאמריקאים דווקא את זה."

מורה בחטיבת הביניים ובתיכון מירושלים שהעדיף שלא להזדהות בשמו, רואה בשאיפה להישגיות ולמצוינות שמשרד החינוך חרת על דגלו חלק ממדיניות כוללת שפוגעת בסופו של דבר בבתי הספר, במורים ובתלמידים. "הדחיפה להגדלת הסטנדרטיזציה והמדידה שמתבטאת במבחנים הבינלאומיים, במדידת תפוקות וכעת גם בהסכם 'עוז לתמורה', שימדוד מורים, בין היתר, על פי הישגי תלמידיהם, פוגעת בעצמאות הפדגוגית שלנו לחנך על פי דרכנו ומייצרת ניסיון לקבע סטנדרט אחד במקום לטפח לערכים", אמר. "שר החינוך כל הזמן מדבר על ערכים, אבל בפועל לא נשאר זמן לזה".

ממשרד החינוך נמסר כי הוא משקיע משאבים רבים בנושא שיפור ההישגים הלימודיים באמצעות תוספת שעות לימוד, הדרכה והשתלמויות מורים והתאמת תוכנית הלימודים ושינוי שיטות ההוראה והלמידה. זזהי עבודה פדגוגית יסודית ולכן המשרד אינו רואה צורך בשימוש בחוברות הכנה מיוחדות שאין בהן למידה אמיתית. לא נמסרה תגובה ביחס לסוגיות האחרות שהועלו בכתבה.

בתי הספר מפיצים חוברות הכנה בניגוד להנחיית משרד החינוך

על אף ההנחייה הרשמית של משרד החינוך לפיה אין להיערך במיוחד למבחנים הארציים והבינלאומיים, מפיצים בתי הספר חוברות הכנה מיוחדות לבחינות, ואף מקדישים שיעורים שלמים לעניין.

תמר ממרכז הארץ, אם לילד שסיים את לימודיו בכיתה ה' השנה, הופתעה לגלות בילקוט של בנה חוברות הכנה למבחני המיצ"ב שחולקו על ידי בית הספר. "הכותרת הייתה 'חוברת הכנה למיצ"ב'. לא הבנתי למה צריך את זה כשאפילו את חומר הלימודים הרגיל הם לא סיימו. למה לא לתת את המבחן בהפתעה וזהו? שמעתי כל כך הרבה פעמים את המלים 'הכנה למיצ"ב'. שבוע לפני המבחן גם היה להם מבחן מסכם גדול בחשבון, בדיוק על אותו חומר. אני לא מבינה למה צריך לעשות מזה כזה סיפור".



תלמידים נבחנים בתל אביב, בשנת הלימודים האחרונה. למצולמים אין קשר לכתבה

תגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
  1. 63
    הורים - העתיקו את המכתב הבא לביה"ס:

    אל הנהלת בית הספר שלום אני________ איני מאשר/ת לבית הספר לבחון את בני/ביתי במבחני מיצ"ב שמקיים משרד החינוך. אבקש לעדכן אותי כי הנחייתי מקויימת, וכי לא מופעל כל לחץ אסור על בני/ביתי. אפשרות ב': אני ______ משחרר את בני/ביתי ממבחני המיצ"ב בשל לחצים נפשיים מיותרים, ומבקש מצוות בית הספר לוודא כי בקשתי מתקיימת... למה רק הרופאים המתמחים יכולים ?

  2. 62
    צריך לדייק

    נראה לי שהכתבת צריכה להבין טוב יותר את נושא המבחנים. במבחני המיצב התלמיד לא נדרש להיבחן ב-4 מבחנים. כל שנה רבע מתלמידי כיתות ה ו-ח נבחנים ב-2 מקצועות ורבע נוסף ב-2 מקצועות שונים.

  3. 61
    סער לאומני קיצוני רק את החרדים הוא פוטר מדגל והמנון. כסף נותן לו.
  4. 60
    ומי מחיב את אותה תוכנית עכשיו? סער ידידך.
  5. 59
    סער מבזבז כספי המשרד לנסיעות אושויץ 50 מיליון ולבחינות אידיוטיות.
  6. 58
    הבגרות היא אותה בגרות ש50 אחוז לא עוברים.
  7. 57
    בדיוק אותה תוכנית.רק שתמיר עסקה באזרחות וסער בלאומניות.
  8. 56
    ההסכם עם מורים תיכוניים זו לא כפיה?
  9. 55
    ביבי מינה אותו בלי בחינה. מה הוא מבין בחינוך?
  10. 54
    שהמורים יעבדו יותר שעות ויהיו יותר עם התלמידים
  11. 53
    סער הוא ברכה אחרי תמיר הדיקטטורית כפתה את אופק חדש זרעה הרס
  12. 52
    מסכימה עם 2, אריק.

    בתי הספר משקיעים אינספור שעות בפעילויות אקסטרקוריקולריות: חונכויות, טקסים, חזרות לטקסים, מסיבות, הכנות למסיבות, התנדבויות, "חינוך לערכים" (אפילו תלמידים בכיתה ה' מסוגלים להבין שלמורה פשוט לא התחשק להכין שיעור), סיורים, טיולים, ביקורים בקולנוע, בתיאטרון, במוזיאון, חידונים, משימות בר/ת מצווה וכו' וכו'. אין כמובן מקום לבטל את כל הפעילויות האלה (אף על פי שלא פעם הן חסרות ערך עקב הדרכה בלתי מקצועית), אבל כרגע הזנב מכשכש בכלב. הלימודים נעשו טפלים לשירים וריקודים. בשנה שעברה שמחתי לגלות שהמיצ"ב מתקן במשהו את העיוותים האלה. כשהילדים לומדים למיצ"ב, הם פשוט לומדים את החומר שהם אמורים לדעת בגילם. סוף כל סוף.

  13. 51
    Assessment

    The assessment should be how much an individual progresses. Not just academically. But also in terms of self-confidence, happiness and social interactions.

  14. 50
    אמנם מהנדס תוכנה

    בסטטיסטיקה אתה לא משהו...

  15. 49
    אמנם מהנדס תוכנה
  16. 48
    מה פלא שהורים חכמים מוציאים את ילדיהם מהמערכת הדפוקה הזאת?
  17. 47
    לא רק ציונות ולאומנות יש עוד כמה ערכים חשובים.
  18. 46
    זה מה שרוצה סער, הישגים ולאומנות צרת אופקים.זה הערכים שלו.
  19. 45
    משטר בחינות מביא לתחרות לא בריאה. להורדת ערך עצמי של רבים.
  20. 44
    שושני לא האמין בחינוך, לכן רצה שהמצטינים יגמרו מהר את הלמודים.
  21. 43
    אין בחינות בתרבות הדיון, בהליכות ונימוסים, בהכרת השכנים, ועוד ועו
  22. 42
    עושה רצונו של ביבי.
  23. 41
    הכתבה של תוכניות, לימודים בחינות,ומורים עבדים.
  24. 40
    הכתבה של תוכניות, לימודים בחינות,ומורים עבדים.
  25. 39
    הישיבות שרות התקוה ומרימות הדגל? למה כסף כן?
  26. 38
    כך שולט המשרד הלא דמוקרטי הזה על המורים והתלמידים בושה.
  27. 37
    כבר בגן יש בחינות ושעורי בית. השתגענ ו.
  28. 36
    נמאס למורים, נמאס לתלמידים, נמאס להורים. נעזוב המערכת.
  29. 35
    סער מתנהג עם המערכת כאלו שזו חלקתו הבלעדית. למחות בקול.
  30. 34
    זו התוצאה של מנכ"ל ששלט על המשרד שנים רבות.
  31. 33
    חינוך למצטינים במדע באמנות במוסיקה, כל השאר מופלים לרעה.
  32. 32
    זו השיטה, לסנן, להפיל, להפלות, למיין, חינוך אשכנזי.
  33. 31
    צבאיות, בחינות, משמעת ברזל.לא יאה למשטר דמוקרטי.
  34. 30
    יש להפסיק את הסטרית הבחינות הזאת, לא נסכים.
  35. 29
    כל המחקרים מראים שאחרי 24 שעות הם לא זוכרים מה שהקיאו בבחינה.
  36. 28
    הבחינות הן מכה רעה והרסנית למערך הנפשי של התלמידים.
  37. 27
    מחברי בחינות, בודקים, סטיסטיקות, מיליוני שקלים אבודים לחינוך.
  38. 26
    זו דרכו להיות שליט יחיד על מערכת החינוך, שלא מחנכת.
  39. 25
    מכת הבחינות מגבירה את הבורות אין הרחבת השכלה רק שינון מטמטם
  40. 24
    הבחינות עולות המון כסף ולא מוצדקות.נמאס מהן.
  41. 23
    מלחיצים את התלמידים כבר מכיתה א - בוחן כל שבוע

    במקום להשקיע ולתרום לאוירת לימודים טובה התיחסות לילד ולכישוריו טיפוחו חוזרים לימי הבניים ואוירת הדכאון שורה בכיתה !ומה שחשוב זה ציונים ציונים ציונים לא פלא שהילים מתמרדים - ואז הפתרון הזוועתי - רטלין!!! מזכיר כבר את הקטעים בסרט החומה של הפינק פלוייד כל כך חבל על נשמות טהורות שמתעללים בהם

  42. 22
    כושר ניבוי = 0

    כאשר לי עשו מבדקים לפני 30 שנה - נאמר לי שאינני מתאים לתחום הריאלי. במבחני המגן לבגרות קיבלתי ציון עובר בקושי ברוב המקצועות. לא הייתי דיסלקטי. פשוט שנאתי את המערכת וסבלתי בה. כיום, אני אחרי 19 שנה של שירות מילואים+3 סדיר, מפרנס משפחה ועובד כמהנדס תוכנה בפיתוח דרייברים מזה 15 שנה. מה זה אומר על כושר הניבוי של המבחנים הללו?

  43. 21
    רצו מורים בזול - קיבלו הוראה בתת רמה
  44. 20
    שמשון שוני

    מנכ"ל משרד החינוך מאז שאני בתיכון. אני בן 40 עוד מעט... אם זה לא מסביר איפה המערכת - אז מה כן???

  45. 19
    מטומטם, ובדומה לתעשיית הפסכומטרי לאוניברסיטאות

    הדבר העיקרי שהן מודדות הוא את ההכנה עצמה, או ליתר דיוק את היכולת הכלכלית לבזבז כסף על דבר חסר טעם, את יכולת השינון הסתמי, ואת הנכונות לקונפורמיות עם המערכת. וכל עודף המבחינים והערכות האלה מאפיינים את מערכת החינוך בישראל, שמנווטת על ידי אנשי אקדמיה קונפורמיים וחסרי אורינטציה חינוכית אמתית.

  46. 18
    דו פרצופיות של ההוראה בישראל

    המבחנים האלה באים כדי לבחון מורים ובתי ספר. לכן כאשר מכינים את התלמידים למבחן מראש זה לרמות את המערכת והדבר הופך את המבחן ללא רלוונטי, שכן הוא כבר לא באמת בוחן רמה. מעניין שמורים מסוגלים לדבר גבוהה גבוהה נגד רמאות של תלמידים במבחנים אך חוטאים בזה בעצמם. כנראה שככה המערכת נראית כאשר למורים איכפת יותר ממעמדם מאשר מהתלמידים שלהם. הייתי מציע שמשרד החינוך יפתיע בתי ספר שונים מידי שנה. ככה בתי הספר והמורים אף פעם לא ידעו אם ומתי יתקיימו המבחנים האלה ולא יוכלו להתכונן אליהם. וכך סוף סוף המבחנים האלה יוכלו למלא את ייעודם.

  47. 17
    כל המדידות הללו הן בדיוק ההפך מחינוך

    תנו להם ללמודולהתפתח בלי למדוד אותם כל הזמן. חינוך אמיתי אינו עניין מדיד. מדובר בתהליכים של התפתחות, של פיתוח סקרנות חשיבה, רגישות, הקניית ערכים. עפשר להעריך אותו באמת רק כעבור שנים. אבל השיטה הכלכלית "תפוקות תשומות" מיושמת גם על החינוך ע"י אנשים שטשטחיים שאינם מבנים מה זה חינוך.

  48. 16
    לחץ, לחץ לחץ...

    זה המצב שתלמידי ישראל בלחץ מתמיד. לצערי בכתבה זו לא מפורט מה שהכותבת מציינת בתחילת הכתבה "בנוסף לבחינות הבית-ספריות הרגילות." מהן אותן בחינות "רגילות"? מספרן פשוט בלתי אפשרי בנוסף לבחני הפתע! דבר הגורם לתלמידים פשוט לשנוא את בית הספר וכתוצאה מכך, לא להתאמץ במבחני המייצב במגמה שלא לגרום לבית הספר להצליח. מה עוד שהתוצאה של מבחנים אלו אינם משפיעים על הציון הכולל של התלמיד. הלחץ המופעל על התלמידים בהקשר למבחני המייצב ולוח המבחנים העמוס משבשים את הלמידה והעניין בלמידה. לדעתי, צריך וחובה לדרוש למידה מהתלמידים. אך לא להגיע למצב של לחצים, שבגללם תלמידים רבים מוותרים על למידה מעמיקה ורצינית. כל בית- ספר בוחר לעצמו את מספר המבחנים לכל מקצוע. צריך לעשות סדר בעניין הזה. צריך לדרוש למידה ורמת לימודים אבל לא במחיר נפשותיהם של הילדים. למידה לערכים חיונית כמו גם לתת את הדעת על ארגון הזמן ושעות שינה. כל עוד תהייה התעלמות מנושאים אלו, לא היה שינוי מהותי בהקשר ללמידה משמעותית!

  49. 15
    בחינה פעם בשבוע בכל מקצוע, 10 דקות, והמערכת מסתדרת.

    רק זאת הדרך לעקוב אחרי הישיגי התלמידים.

  50. 14
    8 לא לחינם הם נקראים עובדי הוראה ולא מחנכים
  51. 13
    זה פשע לשלוח ילדים למערכת החינוך בארץ.

    עדיף ללמד אותם בבית, או להתארגן באופן פרטי, כמה הורים, ולשכור מורים פרטיים.

  52. 12
    הבערות בישראל היא נחלת משרד החינך מזה שנים ארוכות, מה הפלא שאין ל

    הבערות בישראל היא נחלת משרד החינך מזה שנים ארוכות, מה הפלא שאין להם רצון לחשוף את ערוותם ברבים? במקום לטפל בבעיה הם מטפלים בסימפטום, בכדי ליצר עוד דורות אלימים, של שואבי מים וכורתי עצים.

  53. 11
    מבחנים זה טוב !! כמו ביקור המפקד ...... רק אז מנקים וצובעים....
  54. 10
    משרד החינוך מעלים עין לשם תוצאות טובות יותר.
  55. 9
    המורים משרתי משרד החינוך ולא מחנכים.
  56. 8
    מתכוננים ועוד איך,ובדומיננטיות מרובה.ראה מיצבית,חוברת

    לימוד למיצב. שיעורים שלמים ורבים מוקדשים לזה, כמה בחינות הכנה של מיצ"בים שלמים, בעוד חומר הלימוד נזנח...

  57. 7
    חינוך לאגוצנטריות, בחינות בחינות בחינות.
  58. 6
    מי צריך את כל הבחינות? רק משרד החינוךכדי לשלוט על המערכת
  59. 5
    בנגוד לשרים קודמים שהיו ממלכתיים. השלום לא ערך חשוב בעיניו
  60. 4
    המבחנים הללו הם אסון ובזיון

    כל בי"ס משועבד לשינון ולימוד מאכוון מטרה.אין שאר רוח חינוכי ועל הילדים מופעלים לחצים איומים.לא הגיע הזמן להתעשת ולבטל את הפארסה הזו.יש מספיק אמצעי הערכה ומדידה חלופיים והומניים לתלמיד ולמערכת.

  61. 3
    אפשר לעשות את זה אחרת!

    במקום בחינות מיצ"ב ובחינות כיתתיות - יש לבצע בחינות ארציות לכלל התלמידים עם לוגיסטיקה שדומה למבחנים פסיכומטרים. מעבר לארבעת המקצועות הבסיסיים, יש לבחון את התלמידים על כל הנושאים שנדרשו ללמוד במהלך השנה במסגרת שמפרקת אותם מכיתותיהם האורגניות, חרדים עם ערבים וחילונים, בנים עם בנות וכו וכו. בכל מקצוע המורים ידרשו לכתוב שלוש בחינות שנתיות ולשלוח שאלות לבחינה הרביעית הארצית שתתקיים במעוד ידוע בסוף השנה. השיטה הזו תביא ליישור קו של כל בתי הספר לפי מערכת דרישות אחת ומערכת מדדים אחת. ציון מתחת לסף מסוים - לא יאפשר לתלמיד לעלות לשנה הבאה. בכל מבחן תוגדר רמת החומר המינימלית שתלמיד באותה כיתה חייב לדעת כדי לעלות לשנה הבאה.

  62. 2
    סוף סוף דורשים מהתלמידים ללמוד, אז כמובן שיש מתלוננים

    חבל שאין יותר בחינות חיצוניות ולעתים יותר תכופות. הגישה המגוחכת שלפיה יש ללמד תלמידים ערכים נכשלה כשלון חרוץ, וישראל ירדה ברמת התלמידים לבור תחתיות. כדי שמדינת ישראל תפיק מהנדסים, מדענים, ואפילו עורכי דין טובים, עליה לדרוש מהתלמידים יותר, לא פחות. כל מי שלמד בבית ספר (ולכן מסוגל לקרוא תגובה זו) יודע שהראשונים להתלונן על עומס הלימודים הם התלמידים הגרועים. במקום לעזור להם, מורידים את הדרישות. משרד החינוך צריך לחזור לשיטות של הדור הקודם (ואולי אפילו של הגלות) ולדרוש מהתלמידים לדעת את החומר. אין צורך ללמוד שיטות לימוד או ערכים, אלה באים מעצמם. זריקת כסף על ההוראה לא תעזור, העלאת הדרישות מהתלמידים כן.

  63. 1
    התעללות בילדים, אין מילה אחרת.

    "הישגים" ולאומנות, זה כל מה שדוחפים להם. בבואה נאמנה של עולם המבוגרים הקודר והמתלהם, הקפיטליסטי-לאומני של גדעון סער. חבל על הילדים.