המהדורות הדיגיטליות של הארץ - באתר בסמרטפון ובאייפד - חודש ראשון ב-4.90 ₪ בלבד
מצטרפים ומשדרגים לאחת מחבילות התוכן האיכותי של הארץ. עכשיו במבצע השקה! רק 4.90 ₪ לחודש הראשון. נסו עכשיו >>
הרשמה למערכת
שם פרטי
שם משפחה
דוא"ל
סיסמה
אישור סיסמה
טלפון נייד
 ?נרשמתם בעבר לאתרי קבוצת הארץ התחברו   |   שחזרו סיסמה

משבר מנהיגות || הרבנים שותקים, והקיצונים משתלטים

קבוצות השוליים החרדיות אינן נשמעות לרבני הזרם המרכזי. המנהיגים הרוחניים מתעלמים מענייני היום ולא יוצאים בפומבי נגד ההקצנה

אירועי הימים האחרונים, בעיקר בבית שמש אך לא רק, מעלים את השאלה היכן הרבנים. האם התסיסה התקשורתית הנוכחית, כאשר כמעט מדי יום הציבור החרדי מאכלס את הכותרות הראשיות, אינה מגיעה לאוזניהם? האם סדר היום הפוליטי של העולם החיצון לא נוגע להם? האם ההתבטאויות והמהלכים של ראש הממשלה לא מהדהדים בבתי המדרש? האם אין להם מה לומר על קווי המהדרין, ויותר מכך האם אין להם מה לומר על האלימות בבית שמש?

התשובה הראשונה היא כלל: הרבנים החרדים, במיוחד האשכנזים, לא רואים עצמם מחויבים לשום אג'נדה או אווירה ציבורית, בטח לא כאלה שמקורם בתקשורת. הם לא "מגיבים" ולא "מגנים", וגם בהנחה שהם מודעים לדיון הציבורי, הם בוודאי לא רואים עצמם מחויבים לציפיות בצד החילוני, שבחר לעסוק כעת בתופעות שלא כולן חדשות. התשובה השנייה היא, שאם יש לרבנים עמדה רשמית, היא קרוב לוודאי שלילה מוחלטת של מה שהם מזהים כקמפיין עוין, כעוד ניסיון לעקור את הדת.

הדבר הקרוב ביותר לתגובה כזאת, הן כותרות כמו זו של השופר הליטאי "יתד נאמן" אתמול, ולפיה "נמשכת ההסתה המגמתית והשקרית", שעל פי הכתוב כעת נגרר אליה גם ראש הממשלה.

חרדים סביב שלט המורה לנשים לעבור לצד השני של המדרכה, אתמול בבית שמש. שלטים דומים הוסרו אמש בידי העירייה, אך הוחזרו על ידי קיצונים מאוחר יותר
חרדים סביב שלט המורה לנשים לעבור לצד השני של המדרכה, אתמול בבית שמש. שלטים דומים הוסרו אמש בידי העירייה, אך הוחזרו על ידי קיצונים מאוחר יותר. צילום: שירן גרנות

עשו לנו לייק לקבלת מיטב החדשות והעדכונים ישירות לפייסבוק שלכם

משבר המנהיגות של הרבנים החרדים, הוא התשובה השלישית. גם חרדים רבים מצפים בימים אלה למוצא פיהם של הרב יוסף שלום אלישיב, המנהיג הליטאי, ושל מנהיגה הרוחני של ש"ס הרב עובדיה יוסף. שני הרבנים לא נמצאים בשיא כושרם הבריאותי, ושניהם מקדישים את זמנם לעניינים אחרים. הרב עובדיה הקדיש שלשום את שיעורו להלכות הדלקת נרות חנוכה, אף מלה על ענייני היום.

אבל הקנאים של בית שמש, כמו הסיקריקים בבסיס האם בשכונת מאה שערים - שייכים לקבוצת שוליים חרדית שאינה נשמעת לרבני הזרם המרכזי, ובשנים האחרונות היא אף יצאה כמעט לחלוטין משליטת רבניה שלה. במשך שנים, ה"קסבה" סביב רחוב נהר הירדן ברמת בית שמש נבנתה באין מפריע בתוך חלל שפינו העירייה, הממשלה, המשטרה, וגם הרבנים. מרבית תושבי רמת בית שמש ב' הם צעירי הקבוצות הקנאיות כדוגמת תולדות אהרן, תולדות אברהם יצחק, וגם קבוצות קטנות כמו "הפרושים" ונטורי קרתא.

רובן חוסות תחת כנפי "העדה החרדית" הקנאית מירושלים, או תחת רבנים מקומיים. גם כשהעניינים בבית שמש הסתבכו במרוצת השנים, איש מהרבנים לא עצר בעד המתפרעים. אדמו"רים כמו הרבי מתולדות אהרן, היושב בירושלים, נחשבים חלשים יחסית, ומי שנותן את הטון הוא גאב"ד העדה החרדית, הרב יצחק טוביה וייס, וכמה רבנים שהוא העמיד בבית שמש, כולם דוגלים במידה מסוימת בהתנגשות של צאן מרעיתם עם שלטונות המדינה, וזאת כעמדה אידיאולוגית. לכן הם תומכים במאבקי הסיקריקים, גם בירושלים וגם בבית שמש, עד גבול מסוים. מאותו גבול והלאה, הם לא שולטים.

שלט המורה על כניסת גברים בגלידריה בשכונת מאה שערים
שלט המורה על כניסת גברים בגלידריה בשכונת מאה שערים . צילום: מיכל פתאל

"הבעיה מרכזית בכל הסיפור של בית שמש, זו השתיקה שלנו, המחרידה, של האנשים הדתיים וחרדים. אנחנו הראשונים שצריכים לצאת נגד העוולות האלה", כך אמר לי אתמול מקורבו של הרב אלישיב, הרב ד"ר דב הלברטל.

הוא יודע כי אילו היה הרב אלישיב בוחר להתבטא נגד האלימות שבאה מתוך השוליים החרדיים, הדבר היה גורם לזעזוע גדול גם במחנה הקנאי. הרב אלישיב ממשיך בשתיקתו, וכך גם העיתונים החרדיים הממוסדים - היומונים המפלגתיים "יתד נאמן" ו"המודיע" ו"המבשר" וגם השבועונים העצמאיים - מיישרים קו וממשיכים באותו קו שנקטו תמיד. בעיניהם, החרדים נתונים תחת בליץ כבד, ואלו מתוך המחנה שמוכנים לשתף פעולה עם התקשורת אינם אלא משתפי פעולה המשחקים לידיהם של עוקרי התורה. אם קיימת ביקורת בעיתונים כמו "משפחה" ו"בקהילה", זאת מרומזת מאוד.

גם כך, יש רוחות חדשות שנושבות. הקריאה לשינוי, לבלימת הסיקריקים, לעצירת הקיצוניות, יוצאת כעת מלמטה, מהרחוב. רבים ברחוב החרדי לא מוכנים עוד לסבול את עריצות הסיקריקים בבית שמש, את המחזות שבהם יורקים על ילדה, או מקללים נוסעת בקו מהדרין, ולו רק משום שהם מבינים עד כמה המיעוט הקיצוני מזיק לרוב החרדי. עד השבוע שעבר הקולות האלה נשמעו בעיקר בפורומים החרדיים באינטרנט, המבטיחים אנונימיות, אבל אתמול הם כבר נקראו בכותרות ברורות באתרי האינטרנט החרדיים, כדוגמת "כיכר השבת", שקרא לקיצונים בשמם, שקרא להוקיע אותם. אחד המאמרים, של העיתונאי אשר גולד, אף קרא לציבור להצטרף מחר להפגנת הדתיים-לאומיים בבית שמש.

בתוך הוואקום העצום שנוצר, יש חרדים שלא ממתינים למוצא פיהם של הרבנים, ובמובן הזה בית שמש מהווה משל דרמטי למתחולל בציבור החרדי. כדאי לזכור את השמות "טוב" ו"עם שלם".

. דוד אייזנבך, החשוד בירקה על אשה בבית שמש. שוחרר  אתמול בתנאים מגבילים
. דוד אייזנבך, החשוד בירקה על אשה בבית שמש. שוחרר אתמול בתנאים מגבילים. צילום: מיכל פתאל

כדאי לשים לב לבועה פוליטית זעירה שמטפסת בשולי הקלחת של בית שמש. הבחירות המקומיות עדיין רחוקות, ראש העיר משה אבוטבול (ש"ס) יושב לבטח בראש קואליציה רחבה ויציבה, המבטיחה לו גם את תמיכת מפלגת העבודה (העולם של בית שמש מלא ניסים ונפלאות), אבל שני כוחות אופוזיציוניים מתבלטים כעת בחזית המאבק בקיצוני החרדים, מבקשים להתניע את המערכת הפוליטית כאן ועכשיו, בטורים גבוהים.

מה שמייחד את שתי התנועות האמורות, שדרך אגב מתחרות זו בזו, הוא העובדה ששתיהן פועלות במגרש החרדי: מפלגת "טוב", שכבר חתומה על סנסציה בפוליטיקה החרדית כשהצליחה להכניס נציג בודד למועצת העיר כבר בבחירות הקודמות על אפם ועל חמתם של חשובי הרבנים והעסקנים, וסיעת "עם שלם" של הח"כ המורד מש"ס (לשעבר) חיים אמסלם, שלאחרונה הקימה בבית שמש את הסניף האנגלוסקסי שלה.

שתי התנועות המרדניות פונות לחרדים המתונים, לחרדים האנגלוסקסים, לחרדים העובדים המכונים "כחולי החולצות", למאוכזבי ש"ס, לחרדים ה"בלבתים" (בעלי בתים, העובדים לפרנסתם) שחשים מנוכרים למפלגות המסורתיות ש"ס ויהדות התורה, לחרד"לים, וגם לדתיים הלאומיים "הרגילים". בבית שמש יש המונים מהקבוצות האלה, במיוחד בשכונות החדשות.

אלי פרידמן יו"ר "טוב" ונציג "עם שלם" דב ליפמן, התראיינו אתמול לכלי התקשורת החילוניים, ליפמן התבטא בפייסבוק. לשונותיהם הן חרבות מושחזות הנעוצות בקיצונים החרדים ובאבוטבול. איש לא מפקפק בהיותם שומרי מצוות אולטרה-אורתודוקסים, לשניהם חשוב מכל הזיהוי כחרדים, אבל בהקשר הנוכחי הם נשמעים כמו מצע, או שמא פשקוויל, של מרצ.

אין לדעת מה צופן העתיד של "טוב" ו"עם שלם" באלקטורט החרדי, אבל שתי התנועות מלמדות לא מעט על העבר ועל ההווה של בית שמש. ובית שמש, כידוע, היא לפעמים רק משל על הציבור החרדי כולו, על מדינת ישראל כולה.

הוספת תגובה
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
להוספת תגובה בלתי מזוהה לחץ כאן להוספת תגובה מזוהה לחץ כאן

הקלד את הנושא

הקלד את התגובה

 
בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים עם תנאי השימוש של אתר הארץ
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
להוספת תגובה בלתי מזוהה לחץ כאן להוספת תגובה מזוהה לחץ כאן

הקלד את הנושא

הקלד את התגובה

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים עם תנאי השימוש של אתר הארץ
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
הצג את כל התגובות פתוחות 01 שלמי תודה רויטל גולדפיש
  • 05:05
  • 26.12.11

מחויבות למורשת דורות אין פירושה מונוליטיות טוטלית. תודה לכותב, המעמידנו על הפלורליזם היחסי בחברה החרדית, כסכר מפני תיוג כל כולה כקנאית.

02 ראשית- כל הרבנים החשובים יצאו נגד ההקצנה, שנית- זה מתחיל בהפרדה במדרכות ונגמר בסקילת נשים- לעצור הטירוף מיד.  (לת) רעמסס
  • 05:47
  • 26.12.11

  •   מה זה רבנים חשובים? למי הם חשובים? מצידי שיקימו מדינה שלישית לעצמם ולאלה שמחשיבים אותם  (לת) ל-מרסס
    • 07:21
    • 26.12.11

  •   רעמסס(המזוייף) שוגה. זה מתחיל בהפרדה במקלחות ונגמר בסקילת נשים - לעצור הטרוף מיד! יישלח ל 5 שנות מאסר כל מפעיל ברכת שחיה או מכון כושר שבו יש מקלחות נפרדות !!!  (לת) זיוה זורע - עין שמר
    • 08:32
    • 26.12.11

03 הם בעצמם מזמינים עליהם שנאה. זה פשוט לא להאמין שא.  (לת) שכן טוב
  • 06:07
  • 26.12.11

04 הפי אנד עצוב אלמוני מודאג
  • 06:14
  • 26.12.11

החברה הישראלית היא חברה אבדנית. היא נשלטת על-ידי גורמים פנאטים בשם איזו קדושה של עם ישראל - עם שנראה יותר ויותר חסר מהות ושורשים. זה יהיה הסוף של מדינת ישראל, וכל זה בגלל חבורת BB ושאר תאבי שילטון שמניחים לדתיים להמשיך במסע ההרס המתוכנן שלהם. שלום ולא להתראות. פה ושם היה קצת נחמד כאן.

05 מנהיגות דתית- זו רדיפת שררה ללא אחריות, בכל הדתות!  (לת) יהדות ללא רבנות
  • 06:30
  • 26.12.11

06 חראדים קיצונים ונוער הגבעות למאסר מנהלי בקציעות יחד עם אחיהם החמאסניקים!!!  (לת) צבי
  • 06:34
  • 26.12.11

07 אין דין (כי) אין דיין. כשבראש הציבור עומדים מנהיגים בלי ... אז האלימות משתוללת  (לת) וזה נכון בכל המגזרים
  • 07:06
  • 26.12.11

08 כשהממשלה רופסת ושותקת בגלל לחצים פוליטיים, זה מה שקורה ניר
  • 07:09
  • 26.12.11

ראש ממשלה שדווקא פה לא זיהה ראשון, לא יזם ולא פעל נגד התופעה המכוערת של הציבור החרדי שלא משתף פעולה עם החוק, בלשון המעטה, ציבור עושה מה שהוא רוצה ובסוף עוד מקבל מהמדינה כסף ותמיכה.

09 רציתם מדינה יהודית, זה מה שתקבלו וזו רק ההתחלה..... זה מה שמקבלים באירן.... תהנו  (לת) על מה המהומה?
  • 07:20
  • 26.12.11

10 פינגווינים מסוממים עם שערות על הפנים ירחמיאל קנעפלמאכער
  • 07:31
  • 26.12.11

הפינגווינים המתועבים חיים בסרט. הבעיה, שהכרטיסים וגם הפופקורן, על חשבוננו

11 _________ דעה אישית________ לירוק על אישה?
  • 07:41
  • 26.12.11

כשאני בוחן את הנושא,אני וחשב..איך הייתי מגיב אם היו יורקים על אמא שלי? הייתי נזעם וכועס ומבקש להעמין את היורק לדין,שיפתחו לו תיק במשטרה+הייתי מגיש תביעה אזרחית! באותו האופן אני מצפה מכל אדם העד לאלימות הזאת לפעול,לעזור לכל אישה שיורקים עליה ולהתנדב לסייע לה מבחינת עדות בבית משפט ! אדם שיורק על אישה - מקומו בבית הסוהר ואפילו לשבוע ימים+מתן פיצוי של לפחות 5000 שקלים.לא הייתי הופך את הסוגיה הזאת לעסק,הייתי רק מצפה שיחמירו עם העבריינים ומהתקשורת שיסקרו את התופעה הקשה הזו גם אם היא שולית במימדיה! מבחינת התקשורת - היא עודה את עבודתה,כעת העבודה היא של כל אזרח שאכפת לו,וכמובן גם בית המשפט חייב להירתם ולהחמיר בעונשים שאותם ראוי לפרסמם בתקשורת. !

12 חרדים איזבל
  • 07:48
  • 26.12.11

הפתרון הטוב ביותר לנמושות מסוג הזה להפסיק את כל ההטבות שהם
מקבלים מאיתנו להוציא מחוץ לחוק.

13 לא מדובר במיעוט (אותה הטענה שמעלים לגבי הפלשתינים) אלא ברוב דומם שמסכים הגלשנית
  • 08:10
  • 26.12.11

עם מעשי הנהגתם. הבעייה החרדית היא לא פחות גורלית מהבעייה הפלשתינית ולדעתי יותר חשובה. הגיע הזמן שהרוב החילוני יתפוס את המושכות וימשוך את שטיח התקציב מתחת לרגליהם.

צעד שני, כל אדם באשר הוא שלא נשבע אמונים למפעל הציוני יאבד את אזרחותו הישראלית. אין כאן מקום לבוגדים בין אם הם חרדים או ערבים.

14 אני לא יודע מהיכן אתה שואב את הנתונים שלך אבל אתה טועה לגבי אופי האוכלסיה ברמת בית שמש ב' אבנר
  • 08:26
  • 26.12.11

כתושב השכונה המשתייך למעוט הדתי לאומי, אני חייב לא להסכים איתך, רוב מוחלט של תושבי השכונה הם משפחות מכל גווני הציבור החרדי, שרצו דירה גדולה באזור בעל אוירה דתית.
יש כאן ליטאים ,וחסידי חב"ד , ותלמידי הגר"א,וחסדי גור, ויזניץ בלעז, וכנראה עוד חסדיות. וגם פרושים , וחסדי ברסלב אמיתיים לא נחנחים. וגם חוזרים בתשובה רבים. ודתיים לאומיים.
בשכונה גרים גם קבוצה קטנה מאוד של כ 10 אנשים מתוך 3000 משפחות. שהינם אלו שאתה שומע עליהם. כן ידידי 10 ואפילו פחות אחד או שניים.

15 כותרת "הרבנים שותקים" לא אתית. נסתרת במפורש בידיעה עצמה. שבה נמסר שהרבנים לא שותקים. חסר גבול ברור בין מידע להסתה.  (לת) ~~~שמעון יפה-נוף
  • 08:28
  • 26.12.11

16 אני מאשימה!!!!!!!!! רותי - תל-אביב
  • 08:47
  • 26.12.11

מערכת המשפט ידעה יפה מאוד להטיל 3 שנות מאסר על זורק הנעל לעבר כבוד השופטת.
כאשר מדובר בילדה קטנה ופגיעה ( בת 7 )שהולכת לבית הספר - הדין הוא אחר: הפושע המטורף שנתפס לאחר שירק על הילדה וקילל אותה - פגיעה פיסית ונפשית - נתפס על ידי המשטרה ושוחרר מייד !!!!!!!
מערכת המשפט ומערכת אכיפת החוק אשמות במה שקורה היום לחברה המתפוררת שלנו, אך מעל הכל אין מנהיג. אין יד מכוונת. אנו צועדים לכיוון של אנרכיה כללית .

17 אז עכשיו ש״ס מתונים? אבי
  • 08:49
  • 26.12.11

איבדנו פרופורציה.

18 יצירה ישראלית מקורית - תמהיל של מדינת הלכה נוסח איראן ופשיזים נוסח שנות השלושים - יחי הרייך היהודי הראשון!!!  (לת) דורון
  • 08:52
  • 26.12.11

19 שמעון היקר - אדם חרדי לא יקשור את נעליו בלי הסכמה של הרבי שלו - מובן מאליו שהrcbho יודעים מסכימים מסיתים ושותקים  (לת) מיקי
  • 08:56
  • 26.12.11

20 אמר פעם ערפאת יואב
  • 08:57
  • 26.12.11

אמר פעם ערפאת שהבטן של האישה הפלשתינית תנצח. אם היא תקים קוהליציה עם הבטן של האישה החרדית- בטוח שהם ינצחו.

21 חרדים בבית שמש לא המציאו את הבריונות.הם שאפו אותה מלמעלה,מהממשלה ומהכנסת הבריוניות;וכשפלח אוכלוסייה מזהה את פרצות,חולשה של מי שנתנו לו "אצבע"-הוא רוצה את כל היד.והוא יתבע את זה בבריונות הנהוגה במחוזותינו.מספיק להסתכל על השוטרים המסכנים,שהלבישו אותם בבגדים חדשים,אפילו עם דגל המדינה מעל שמם,מזל שלא חייבו אותם לעטות סרט עם דגל המדינה על ראשם,לכסות על ערוות משטרת מולדובה ביתם.על הקשר בין סמלים ופאשיזם-יודע כל ילד בכיתה א.  (לת) שומר חוק
  • 09:01
  • 26.12.11

22 הרבנים שותקים שלא תתגלה ערוותם, ערן
  • 09:03
  • 26.12.11

הם לא מנהיגים הם מונהגים הזנב מקשקש בכלב

23 כך היה בתקופת בר זכאי, קמצא בר קמצא ,המרד ה2 ועוד ראובן גרפיט
  • 09:03
  • 26.12.11

1. על הציבור החילוני להפנים שחיינו כאן בסכנה קיומית!
2. על כל המפלגות החילוניות להתאחד!
3.לשנות את החוקים ואת הדמוקרטיה המעכלת את עצמה!
4. יש לשלול את האזרחות וכל ההטבות הנלוות מכל חברי ומנהיגי הגופים הקיצונים כשיטה.

24 בעד הדרת נשים נגד אלימות הילה
  • 09:15
  • 26.12.11

כן, אני גאה להיות מודרת!

אני גאה להיות מודרת מהחברה החילונית הנחותה, שגבריה מביטים עלי במבט בזוי ומערטל, ומפיהם ניתזות מילים בהמיות ההופכות אותי לייצור פלסטיק, שכל תפקידו בעולמו הוא סיפוק היצר הגברי.

אני גאה להיות מודרת מהנורמות הקלוקלות שהתאזרחו בישראל, בהן אישה תרעיב עצמה עד מוות, בכדי להשתחל ל'מודל החלומי' המכונס בתוך גזרת סדום, וכך תתאים את עצמה לפנטזייה הגברית המעוותת שנהגתה בידי אסופת גברים אגואיסטית, אי שם במערב הזחוח והנהנתן.

אני גאה להיות מודרת מהמרחב הציבורי הרדוד, שכולו אפוף בתרבות צריכה אובססיבית הטובלת במסעות פרסום ראוותנית, בהן הנשים משמשות כפלקט שטוח וחסר בינה, שאין להן בעולמן אלא טור שינים צחורות וחיוך אינפנטילי ומזמין. עולם שבו יתרונות המיקרוגל המוצג במודעה מסתכם בצדודית הנשית שהצמידו לו.

אני גאה להיות מודרת מצווי האופנה המזעזעים, הפוקדים על ילדות רכות לוותר על תמימותן ולהתלבש כבוגרות מופקרות, אחרת ינודו על ידי הלחץ החברתי האכזרי, השואב את כוחו מהחונטה הגברית הצינית והשוביניסטית. צווים הכופים על הנשים ניתוחים שונים ומשונים, דיאטות רצחניות וחיי סבל בלתי פוסקים, בכדי להתאימן בכל גיל למוח הגברי הריקני, שלא חדל לראות בנו אובייקט.

אני גאה להיות מודרת מהמרחב הציבורי של התחבורה הציבורית החילונית, כאשר 49% מנוסעות הקווים בתל אביב דווחו על הטרדות קשות מצד הנוסעים הגברים, שניצלו בבהמיותם את העומס באוטובוס.

אני גאה להיות מודרת מהחברה המערבית המזויפת, הכופה על הנשים ערכי 'שוויוניות' תלושים, המעודדים אותן לטפח קריירה גברית תובענית יחד עם מעמסת גידול הילדים, או לחילופין לוותר על ערכי המשפחה והנישואין לטובת 'הגשמה עצמית' לפי המודל הגברי.

אני גאה להיות שייכת לחברה יהודית מוסרית, המעניקה לאישה את כבודה האמיתי, הנובע מהערכה כנה למעלותיה הסגוליות. חברה היודעת לשמר את כבודה כאתרוג מהודר, במקום הטהור והמיוחד לה, לבל תתגלגל בין ההמון המיוזע ותיפגם. לא מתוך פטרונות ורכושנות חלילה, אלא כשמירת אוצר יקר ערך. מתוך בחירה הדדית של נאמנות מוחלטת לבן הזוג וחיים של קדושה

  •   פלגיאט... panoptikon
    • 12:16
    • 26.12.11

    הפוסט הזה לא נכתב על ידך (וספק אם נכתב על ידי אישה בכלל)...

  •   אגיב לך על כל סעיף שאת גאה בו אלי
    • 12:21
    • 26.12.11

    בוא נתחיל מדעתך שאת קוראת לחברה החילונית נחותה, וזה כבר מראה על דרך חשיבה אטומה לגמרי שלא יכולה לקבל שלא רק הדרך שלה נכונה וזה כנראה הבעיה הכי גדולה שלך.
    בקשר לתפקיד היחיד בעולם הוא סיפוק היצר הגברי, אני יכול לנהל שיחה אינטלגנטית עם אישה די בקלות בתנאי שיש עם מי לדבר, ולמען האמת, תפקיד האישה בציבור הדתי הוא סיפוק רצונות הגבר מבחינת הכנת אוכל, הגשה, וטיפול שדומה למשרתת ככה שהמצב אצל החרדים לא מזהיר במיוחד.
    פנטזיה גברית מגוחכת? אני ואף גבר אחר לא מכריח שום אישה לעשות שום דבר, מרצון האשם ושאיפתו הטבעית תמיד היה ותמיד יהיה להיראות טוב לפי הנורמות המקובלות בציבור באותה תקופה. כבר מתקופת התנך מדובר על נשים יפות מראה כך שאיני מבין את התלונה שלך.
    אני באמת לא מבין מה גורם לך לחשוב שהנשים בציבור החילוני הן פלקט יפה ותו לא, אשה בציבור החילוני שהינה בעלת אמביציה ויכולות להצליח תעלה לגדולות (ראי שלי יחימוביץ כדוגמא). לעומת זאת חוץ מלדאוג לגבר ולגדל ילדים מה תפקיד האישה בציבור החרדי? להסתתר שלא יראו אותה?
    אני באמת לא יודע איזה סיפורים מוכרים לך במגזר החרדי, אבל אף אחת לא חייבת להתלבש באופן מופקר ופה אנו נותנים לנשים זכות בחירה להתלבש כיצד שהן רוצות, אם יש כאלה שמעדיפות להתלבש כך זה זכותן, והם יזכו לכבוד הראוי לכך. ומה התפקיד האישה ברחוב החרדי חוץ מאובייקט להתחתן ולעשות ילדים ולדאוג שהבעל יוכל ללמוד תורה ללא כל זכות בחירה ושאלה מה היא רוצה לעשות בחייה.
    הייתי מאוד שמח לראות מאיפה שלפת את ה49 אחוז הללו שלך, והכוונה לא מעיתון חרדי מוטה, היום בעולם הגלובאלי ניתן למצוא ולאמת כל דבר די בקלות כך שאשמח אם לא תזרקי נתונים לאוויר.
    לפי מה שאת אומרת תפקיד האישה הוא להיות במטבח ובבית בלבד ואסור לה בכלל לחשוב על לעשות משהו אחר בשביל עצמה. את צריכה להבין שלא כל בשביל כל אחת הדבר הטוב ביותר הוא רק לשבת בבית ולטפל בילדים (למרות שכמובן יש רבות שבשבילן זה הדבר האידאלי ואני מכבד את זה לגמרי) אלא רוצות גם קריירה ודברים אחרים, מי את שתקבעי בשבילם כיצד חייהן אמורים להיראות???

    ומהן מעלותיה הסגוליות של האשה שאת מדברת עליהן? תקיעתה בתוך הבית בקופסא קטנה שהיא כלואה וממודרת מהעולם ולכן אופיה והידע הטמון בה הוא ברמה של נער מתבגר ותו לא? חוסר יכולת לקבל ידע מהעולם החיצון עקב חסימתה ומידורה מהאינטרנט ומהחדשות בטענה ששם הכל טריפה ולא טוב. איפה הבחירה ההדדית של הנאמנות המוחלטת? כופים מגיל צעיר אך ורק צורת מחשבת אחת.

    אני מצטער שאולי גם את עברת סוג של שטיפת מוח ולא מסוגלת לקבל שום דעה שמנוגדת למה שהרבנים לימדו אותך מגיל צעיר אבל תפתחי קצת את הראש לעובדה שיש יותר מדרך אחת נכונה והעולם אינו אך ורק שחור ולבן.

  •   את מפספסת - זה לא הנושא יעקב
    • 13:03
    • 26.12.11

    זכותך לדעותיך אינה מעל לזכותי לדעותי.
    הדירי את עצמך - אך אינך יכולה לכפות הדרה על אלו שאינם מסכימים לדעותיך - לא כל שכן באלימות.

25 תודה רבה - כתבה מעניינת ועניינית panoptikon
  • 09:18
  • 26.12.11

אטינגר אחד העיתונאים המוכשרים בהארץ...

26 לכל ה"גברים" החרדים: גם לכם היתה אמא  (לת) רינה
  • 09:20
  • 26.12.11

27 כל העסק המלוכלך הזה עם החרדים הוא עוד מסימני החורבן הבא עלינו. אני מציע לכל מי שעוד לא עשה את זה להיצטייד בדרכון זר, ולהעביר כסף לבנק בחו"ל לעת חרום  (לת) יקי
  • 09:22
  • 26.12.11

28 ככה זה. מדינה שלא ידעה בזמן לטפל ברבנים מפירי חוק מקבלת מה שמגיע לה. מי שהולך לישון על כלבים קם עם פרעושים  (לת) שמשון
  • 09:24
  • 26.12.11

29 הכותב החמיץ את התובנה העיקרית. אין הנהגה רבנית לציבור החרדי כי הוא מפולג ומסוכסך בתוכו. אנחנו מחזיקים את הרבנים כדי לאיים על הציבור החילוני, ולומר הם אמרו. אבל בתוכנו אין סמכות אחת עליונה. וכל אחד עושה מה שהוא רוצה. ועוד דבר. מספיק עם הפארסה של הלברטל. איש לא סופר אותו בציבור החרדי. הוא אינו מקורבו של הרב אלישיב ואין מה לשמוע ממנו.  (לת) חיים צבי קוסובסקי
  • 09:34
  • 26.12.11

30 תרדו לדרום תראו מה הדרת נשים מיכל
  • 09:36
  • 26.12.11

מי שמעניין אותו כבוד האישה שילך לדרום ויראה אלפי ילדות שבויות בידי בדואים
שמנצלים אותן מינית על זה אין קול זעקה ואין פסטיבל בתקשורת השמאלנית צבועים נמאסתם במקום להתעסק בבעיות חמורות מסיתים נגד ציבור שלם והאספסוף קל דעת נגרר אחרי זה

31 להוציא קבוצות אלו מחוץ לחוק ולהושיבם בכלא למנוע כל אגורה של כספי מדינה נעם
  • 09:41
  • 26.12.11

מחשוכים אלו ורבניהם צריכים לשבת בכלא בבידוד עד סוף חיים על נסיון להרוס את המדינה

32 ראה גם: "השמאלנים שותקים, הימנים משתלטים", וכן "הימנים שותקים, הפשיסטים משתלטים".  (לת) מתושלח
  • 09:50
  • 26.12.11

33 "בישראל שללו דתיים קיצונים תחילה את זכויות הערבים (תג מחיר), אני לא הרמתי את קולי, כי לא הייתי ערבי, ואז הם הפלו את האתיופים היהודים, ואני לא הרמתי את קולי, כי לא הייתי אתיופי, ואז הם הפלו את בנות הגימנסיה הספרדיות, ואני לא הרמתי את קולי, כי לא הייתי ממוצא ספרדי, ואז הם הפלו את הנשים, ואני לא הרמתי את קולי, כי הייתי גבר, ואז הם הפלו אותי, אך באותה עת כבר לא נותר אף אחד שירים את קולו למעני." גליה
  • 10:07
  • 26.12.11

"בישראל שללו דתיים קיצונים תחילה את זכויות הערבים (תג מחיר),
אני לא הרמתי את קולי, כי לא הייתי ערבי,
ואז הם הפלו את האתיופים היהודים,
ואני לא הרמתי את קולי, כי לא הייתי אתיופי,
ואז הם הפלו את בנות הגימנסיה הספרדיות,
ואני לא הרמתי את קולי, כי לא הייתי ממוצא ספרדי,
ואז הם הפלו את הנשים,
ואני לא הרמתי את קולי, כי הייתי גבר,
ואז הם הפלו אותי,
אך באותה עת כבר לא נותר אף אחד שירים את קולו למעני."
----------

בהשראת שירו של מרטין נימלר:
"בגרמניה לקחו הנאצים תחילה את הקומוניסטים,
אני לא הרמתי את קולי, כי לא הייתי קומוניסט,
ואז הם לקחו את היהודים,
ואני לא הרמתי את קולי, כי לא הייתי יהודי,
ואז הם לקחו את חברי האגודים המקצועיים,
ואני לא הרמתי את קולי, כי לא הייתי חבר אגוד מקצועי,
ואז הם לקחו את הקתולים,
ואני לא הרמתי את קולי, כי הייתי פרוטסטנטי,
ואז הם לקחו אותי,
אך באותה עת כבר לא נותר אף אחד שירים את קולו למעני."

  •   גליה נכבדת. לא הרמת קולך , כשערבים שחטו את משפחת פוגל באיתמר. שתקת כשיס"מניקים ערכו פוגרום ביהודי עמונה. חייכת בהנאה כשריסקו 10000 יהודים בחבל קטיף. אז את רק מנסה לשחק אותה מוסרית. אבל את לא.  (לת) ד"ר גדעון ארליך
    • 10:28
    • 26.12.11

  •   שכל יום נאנסות חיילות בקרבי שיושנות באוהלי חיילים,,איפוא את שבדרום חוטפים נערות לעזה והם צועקות לעזרה ואין מה לאשומעים מה שצריך לשמוע יום הדין מגיע,,אירן בדרך אליכם !!  (לת) גליה איפוא את??
    • 11:04
    • 26.12.11

  •   לא תמיד שתקתי גליה
    • 15:38
    • 26.12.11

    למה הנחת ששתקתי עד עכשיו? אבל כן, הרב שדומם בישראל שתק עד עכשיו על עוולות רבות. שתקנו גם כשהטייקונים עשקו את העם. ויש עוד רשימת עוולות ארוכה. אבל די. מספיק לשתוק. הגיע הזמן לגאול את המדינה מהמיעוט הקיצוני אשר מכתיב לרוב בדרכי איומים ואלימות!

  •   נכון - שתקנו עד עכשיו, אבל לא עוד! גליה
    • 15:50
    • 26.12.11

    למה הנחת ששתקתי עד עכשיו? אבל כן, הרב שדומם בישראל שתק עד עכשיו על עוולות רבות. שתקנו גם כשהטייקונים עשקו את העם. ויש עוד רשימת עוולות ארוכה. אבל די. מספיק לשתוק. הגיע הזמן לגאול את המדינה מהמיעוט הקיצוני אשר מכתיב לרוב בדרכי איומים ואלימות!

  •   אתה רוצה להלך חופשי בחברון, אני רוצה להלך חופשי בבית שמש גליה
    • 15:56
    • 26.12.11

    ד"ר ארליך, לא רק הרמתי את קולי, גם בכיתי על משפחת פוגל!
    אבל לענייננו היום ולא ענייני האתמול - אתה נלחם על זכותך להלך ולהתיישב בכל אדמת ארץ ישראל. אז למה קשה לך להסכים ולתמוך במלחמת נשים להלך חופשיות על מדרכות מימין ומשמאל בערי ארץ ישראל? על זכותן של ילדות ללכת לבית ספר גם אם אינן לבושות כמו חרדיות?

34 הייתי חיילת בפינוי ימית וגם אז החרדים שמו קלטת של אנה פרנק כשהנאצים באים-שיתביישו להם הם אינם יודעים על מה הם מדברים! הגיע הזמן לפעול נגד הלחץ הדתי והחרדי  (לת) מספיק דיבורים זמן למעשים
  • 10:09
  • 26.12.11

35 הרבנים לא יכולים לדבר Abed Azab
  • 10:26
  • 26.12.11

הרבנים לא יכולים לדבר. זו הדת: הפרדה בין נשים לגברים. גם דתות אחרות מצוות על חסידיהן לעשות כך. גם אם ינסו לייפות את הדתות, זה לא יעזור: כל הדתות רואות בנשים יצורים נחותים לעומת הגברים. אז הרבנים לא יכולים לגנות את אמונתם. כך גם השייח'ים של האיסלאם. אל תעמיסו עליהם משא שהם לא יכולים לעמוד בו. הפתרון הוא חקיקה וחשוב מכך אכיפה, שתטיל עונשים כבדים ביותר על מי שמפלה נשים לרעה. אגב, גם לטובה לא צריך להפלות אותן.

36 היהדות הישראלית על הפנים העילוי
  • 10:27
  • 26.12.11

חרדים, דתיים, חב"דניקים, סיקריקים, מתנחלים, הר המור, לא חשוב איך קוראים להם - ברור שהם מחורפנים קשות. לב הבעיה היא חוסר היכולת להסתגל למדינה חילונית ולשלטון החוק. מה שמובן מאליו ליהודי בגלות הוא מוקצה במדינת ישראל. החולשה הדמוגרפית של החילונים והלחץ האיסלמי יכולים לגרום להתפוררות החילונית ולעלייה שבתאית.

37 מדינה דו-לאומית או מדינת הלכה יאיר המפ"מניק
  • 10:33
  • 26.12.11

מדינה דו-לאומית היא הפתרון היחיד לבעיית ארץ ישראל/פלסטין.
הצבורים הפרגמטיים היהודים כערבים יהוו במדינה זו רוב שמפניו ימצאו
עצמם הקיצוניים בשני המחנות נדחקים לפינה,הם ולא אנחנו השפויים,חפצי החיים,הקדמה והחופש.ובסופו של דבר הם,ולא אנחנו,יתמוססו ממחנות לקבוצות,ומקבוצות לבודדים.עד שהשפעתם תהיה כהשפעתו של גיהוק חרדל ("סידורים אחרונים בדנבר" )-מורגש להרף עין ונעלם.
יאמרו :בלגיה הדו-לאומית היא ההוכחה שמדינה דו-לאומית היא סידור בלתי
אפשרי.ואענה :היא (בלגיה) הנותנת ! נוסדה לפני 181 שנה היא מהמדינות
המצליחות על הגלובוס.נכון הואלונים דוברי הצרפתית לא רוצים להיות עם
הפלמים באותה מסגרת,ולהפך. אבל אם כל כך לא רוצים איך זה שהם באותה
מסגרת כבר 181 שנה (כמעט פי 3 מאורך חייה של רוסיה הקומוניסטית) ?
תנו למדינתנו הדו-לאומית,לכשתקום (מבחינתי מחר בבקר) לא 181 שנה,
כי אם רק 50 שנה,והעולם כולו יראה כיצד מתגשם חזון ישעיהו (פרק ב)
במזרח התיכון.

38 סיקריקים למי שלא יודע רצחו יהודים על שנאת חינם ובגללם נחרב בית המקדש סיקריקים=חילול השם
  • 10:35
  • 26.12.11

סיקריקים למי שלא יודע רצחו יהודים על שנאת חינם ובגללם נחרב בית המקדש

39 די להדרת הנשים יוני
  • 10:35
  • 26.12.11

יש להוקיע את הדרת הנשים וכול הארגונים צריכים להירתם למאבק- כפי שהתנועה לאיכות השלטון שפנתה לעיריית בית שמש ולגורמים בממשלה. רק כך נוכל להלחם בתופעה. יישר כוח לתנועה לאיכות השלטון

40 נראה אותך, החילוני, כאשר לא יתנו לאשתך ולבנותיך ולכלות ולנכדות לעמוד ליד הקבר שלך מומי
  • 10:37
  • 26.12.11

גם אז תמלא פיך עפר

41 הרבנים גם שתקו בזמן השואה (רובם ברחו)  (לת) פחדנים
  • 10:41
  • 26.12.11

42 הרבנים הם גזענים עלובים מהשטייטל של המאה ה-18 והפוליטיקאים שלנו הם חנפנים מוגי לב  (לת) דוד
  • 10:49
  • 26.12.11

43 טיפול בקיצוניים דומה לטיפול בשריפות HMJE
  • 11:27
  • 26.12.11

טיפול בקיצוניים דומה לטיפול בשריפות. אפשר לטפל בכל שריפה באם מכבים אותה בזמן ובאמצעים הנכונים.

אי טיפול בקיצונים של נוער הגבעות ובמגזר החרדי. בהם לא טיפלו כיאות במשך שנים וכעת מתעוררים כשהלהבות גבוהות.

44 הפאשיזם החרדי הנתעב והנאלח - לא יעבור!!!!  (לת) די לפאשיזם חרדי נתעב!!!
  • 12:11
  • 26.12.11

45 הרבנים שותקים מפני שאינם מתנגדים טומי החילוני
  • 12:16
  • 26.12.11

גם ביית שמשרשימות כמו טוב ועם שלם אינן מתנגדות לכפיה החרדית. באותה רשימה יהיו רק גברים. הרשימות יתנגדו למצעדי גאווה בבית שמש או פתיחת חנויות למאכלים לא כשרים בבית שמש. נמאס לכם/ן מהכפיה החרדית חפשו את תנועת ישראל חופשית בפייסבוק.

  •   לאדם כמוך אין שום זכות לחיות בגבולות 67... מכח מה אתה נמצא תגובה לטומי שווה לקרוא
    • 12:57
    • 26.12.11

    כאן בארץ הזאת הערבים תובעים גם את הגבולות האלה (עיין יום הנכסא והנכבא) , אנו נמצאים כאן מכוח זה שאבינו שבשמים הקב"ה נתן לנו את כל הארץ הזאת לעם ישראל שאנו בניו , והוא מצווה אותנו לשמור ולקיים את מצוות התורה וחוקיה שהם קלים וטובים (אף פעם לא ניסת באמת...) והוא כותב בתורה "ואת זכר לא תשכב משכבי אשה... תועבה היא" ולכן אסור שיהיה מצעדי בהמות, וכן לא נאכל מאכלים לא כשרים שהם מטמטמים טת הנפש , אבל הם גם לא בריאים המאכלים הכשרים עוברים הרבה יותר סינונים ולכן הם יותר בריאים לגוף , א"כ אחי היקר מה לך כי תלין ? אם אתה לא מאמין בהשם ומקיים מצוותיו סע לאוגנדה...

46 הטרור החרדי הנתעב והנאלח - לא יעבור!!!!  (לת) די לטרור החרדי!!!
  • 12:16
  • 26.12.11

47 אני והרבה מחרדי החרדים מתנגדים בתוקף למעשים כאלו, זוהי קבוצה פושעת לאחי החילונים כנסו ותקראו
  • 12:29
  • 26.12.11

שעושה את המעשים השליליים הללו ואין לנו חלק ונחלה עמם ומגנים אותם בכל תוקף , אך יחד עם זאת אומר כי רואים בחוש איך שהתקשורת מסיתה ומאשימה את כל הציבור החרדי לגווניו זה הטעיית הציבור ולא נכון , ג"כ צריך להגיד בגאווה ובראש מורם אנו אנשים שומרי חוק וסדר אבל סרים למרות תורתנו הקדושה ואיננו צריכים להתנצל על זה בכלל , אנו מקיימים את מצוות התורה ואת חוקיה בטוב ובנועם , התורה היא סובלנית עדינה ולא כופה את עצמה כמו שכתוב "דרכיה דרכי נועם וכל נתיבותיה שלום" , כולנו אחים בני איש אחד אנחנו כל ציבור באשר הוא יידע ויכבד את הציבור השני לכל אחד יש המעלות שלו ונדע לחיות ביחד בסלווה ובסבלנות כל אחד יתפשר מצידו ולדוגמא חייל שרוצה לקום באמצע טקס שחיילות שרות יקום ללא שום הפגנתיות אלא בצורה שקטה מכבדת ומכובדת .

48 לחילוניים שבנינו קראו את תגובה 46 ותחכימו כמו שאני החכמתי  (לת) דני
  • 12:49
  • 26.12.11

49 מרן הרב עובדיה יוסף והראשון לציון והרב שלמה עמאר שליט"א פוסקי הדור מתנגדים לכל הכפייה הזאת ואין זה דרכם, דני
  • 13:01
  • 26.12.11

זוהי אינה דרך התורה והיהדות ואנו שומרי תורה ומצוות מתנגדים בתוקף למעשיהם

50 לקרוא את תגובה 47 ולא 46 קראתי והחכמתי  (לת) ערן
  • 13:25
  • 26.12.11

51 זוהי אינה דרכה של הדת היהודית! זוהי המצאה של קיצונים שעתידים לגזול לנו את המדינה ואת הדת!  (לת) להפסיק את הטירוף
  • 14:37
  • 26.12.11

52 כל המושג "רבנים" בציבור החרדי הוא פיקציה. מיתוס. אין דבר כזה. אבי
  • 15:40
  • 26.12.11

אולי תרדו כבר מהשקר שנקרא "הרב אלישיב"? יהודי בן מאה פלוס שלא שומע, לא מדבר ולא זוכר איך קוראים לו? החרדים מחזיקים את הרבנים שלהם בחיים, כמעט חונטים אותם, עד לגיל שבו הם מאבדים את דעתם, ואז בדיוק הם מכתירים אותם לגדולי הדור. בפועל הם בובות בידי העסקנים סביבם, שלהם יש השפעה מסוימת (שבה הם משתמשים להשגת טובות הנאה בלבד), אבל בפועל מי שקובע ברחוב החרדי הוא הרחוב - ותמיד השוליים הקיצוניים ביותר שלו, כי שם המשחק שם הוא מי קיצוני יותר, ואין לגיטימציה להתנגד לקיצוניות. מי שמחכה ל"רבנים" שיפתחו את פיהם - עדיף שיחכה למשיח, או למפלצת הספגטי המעופפת.

53 הם עסוקים בבדיקת השאלה: האם מותר לחתוך נייר טואלט בשבת...זה חשוב מאוד לאלוהים!!  (לת) נייר טואלט במדינתו
  • 05:35
  • 27.12.11

54 פתרונות ל"איום האירני": 1. להגביל תילודה = רוב חילוני 2. "ישראל חופשית"  (לת) דורון06
  • 22:32
  • 27.12.11