משבר מנהיגות

הרבנים שותקים, והקיצונים משתלטים

קבוצות השוליים החרדיות אינן נשמעות לרבני הזרם המרכזי. המנהיגים הרוחניים מתעלמים מענייני היום ולא יוצאים בפומבי נגד ההקצנה

אירועי הימים האחרונים, בעיקר בבית שמש אך לא רק, מעלים את השאלה היכן הרבנים. האם התסיסה התקשורתית הנוכחית, כאשר כמעט מדי יום הציבור החרדי מאכלס את הכותרות הראשיות, אינה מגיעה לאוזניהם? האם סדר היום הפוליטי של העולם החיצון לא נוגע להם? האם ההתבטאויות והמהלכים של ראש הממשלה לא מהדהדים בבתי המדרש? האם אין להם מה לומר על קווי המהדרין, ויותר מכך האם אין להם מה לומר על האלימות בבית שמש?

התשובה הראשונה היא כלל: הרבנים החרדים, במיוחד האשכנזים, לא רואים עצמם מחויבים לשום אג'נדה או אווירה ציבורית, בטח לא כאלה שמקורם בתקשורת. הם לא "מגיבים" ולא "מגנים", וגם בהנחה שהם מודעים לדיון הציבורי, הם בוודאי לא רואים עצמם מחויבים לציפיות בצד החילוני, שבחר לעסוק כעת בתופעות שלא כולן חדשות. התשובה השנייה היא, שאם יש לרבנים עמדה רשמית, היא קרוב לוודאי שלילה מוחלטת של מה שהם מזהים כקמפיין עוין, כעוד ניסיון לעקור את הדת.

הדבר הקרוב ביותר לתגובה כזאת, הן כותרות כמו זו של השופר הליטאי "יתד נאמן" אתמול, ולפיה "נמשכת ההסתה המגמתית והשקרית", שעל פי הכתוב כעת נגרר אליה גם ראש הממשלה.

חרדים סביב שלט המורה לנשים לעבור לצד השני של המדרכה, אתמול בבית שמש. שלטים דומים הוסרו אמש בידי העירייה, אך הוחזרו על ידי קיצונים מאוחר יותרשירן גרנות

עשו לנו לייק לקבלת מיטב החדשות והעדכונים ישירות לפייסבוק שלכם

משבר המנהיגות של הרבנים החרדים, הוא התשובה השלישית. גם חרדים רבים מצפים בימים אלה למוצא פיהם של הרב יוסף שלום אלישיב, המנהיג הליטאי, ושל מנהיגה הרוחני של ש"ס הרב עובדיה יוסף. שני הרבנים לא נמצאים בשיא כושרם הבריאותי, ושניהם מקדישים את זמנם לעניינים אחרים. הרב עובדיה הקדיש שלשום את שיעורו להלכות הדלקת נרות חנוכה, אף מלה על ענייני היום.

אבל הקנאים של בית שמש, כמו הסיקריקים בבסיס האם בשכונת מאה שערים - שייכים לקבוצת שוליים חרדית שאינה נשמעת לרבני הזרם המרכזי, ובשנים האחרונות היא אף יצאה כמעט לחלוטין משליטת רבניה שלה. במשך שנים, ה"קסבה" סביב רחוב נהר הירדן ברמת בית שמש נבנתה באין מפריע בתוך חלל שפינו העירייה, הממשלה, המשטרה, וגם הרבנים. מרבית תושבי רמת בית שמש ב' הם צעירי הקבוצות הקנאיות כדוגמת תולדות אהרן, תולדות אברהם יצחק, וגם קבוצות קטנות כמו "הפרושים" ונטורי קרתא.

רובן חוסות תחת כנפי "העדה החרדית" הקנאית מירושלים, או תחת רבנים מקומיים. גם כשהעניינים בבית שמש הסתבכו במרוצת השנים, איש מהרבנים לא עצר בעד המתפרעים. אדמו"רים כמו הרבי מתולדות אהרן, היושב בירושלים, נחשבים חלשים יחסית, ומי שנותן את הטון הוא גאב"ד העדה החרדית, הרב יצחק טוביה וייס, וכמה רבנים שהוא העמיד בבית שמש, כולם דוגלים במידה מסוימת בהתנגשות של צאן מרעיתם עם שלטונות המדינה, וזאת כעמדה אידיאולוגית. לכן הם תומכים במאבקי הסיקריקים, גם בירושלים וגם בבית שמש, עד גבול מסוים. מאותו גבול והלאה, הם לא שולטים.

שלט המורה על כניסת גברים בגלידריה בשכונת מאה שערים מיכל פתאל

"הבעיה מרכזית בכל הסיפור של בית שמש, זו השתיקה שלנו, המחרידה, של האנשים הדתיים וחרדים. אנחנו הראשונים שצריכים לצאת נגד העוולות האלה", כך אמר לי אתמול מקורבו של הרב אלישיב, הרב ד"ר דב הלברטל.

הוא יודע כי אילו היה הרב אלישיב בוחר להתבטא נגד האלימות שבאה מתוך השוליים החרדיים, הדבר היה גורם לזעזוע גדול גם במחנה הקנאי. הרב אלישיב ממשיך בשתיקתו, וכך גם העיתונים החרדיים הממוסדים - היומונים המפלגתיים "יתד נאמן" ו"המודיע" ו"המבשר" וגם השבועונים העצמאיים - מיישרים קו וממשיכים באותו קו שנקטו תמיד. בעיניהם, החרדים נתונים תחת בליץ כבד, ואלו מתוך המחנה שמוכנים לשתף פעולה עם התקשורת אינם אלא משתפי פעולה המשחקים לידיהם של עוקרי התורה. אם קיימת ביקורת בעיתונים כמו "משפחה" ו"בקהילה", זאת מרומזת מאוד.

גם כך, יש רוחות חדשות שנושבות. הקריאה לשינוי, לבלימת הסיקריקים, לעצירת הקיצוניות, יוצאת כעת מלמטה, מהרחוב. רבים ברחוב החרדי לא מוכנים עוד לסבול את עריצות הסיקריקים בבית שמש, את המחזות שבהם יורקים על ילדה, או מקללים נוסעת בקו מהדרין, ולו רק משום שהם מבינים עד כמה המיעוט הקיצוני מזיק לרוב החרדי. עד השבוע שעבר הקולות האלה נשמעו בעיקר בפורומים החרדיים באינטרנט, המבטיחים אנונימיות, אבל אתמול הם כבר נקראו בכותרות ברורות באתרי האינטרנט החרדיים, כדוגמת "כיכר השבת", שקרא לקיצונים בשמם, שקרא להוקיע אותם. אחד המאמרים, של העיתונאי אשר גולד, אף קרא לציבור להצטרף מחר להפגנת הדתיים-לאומיים בבית שמש.

בתוך הוואקום העצום שנוצר, יש חרדים שלא ממתינים למוצא פיהם של הרבנים, ובמובן הזה בית שמש מהווה משל דרמטי למתחולל בציבור החרדי. כדאי לזכור את השמות "טוב" ו"עם שלם".

. דוד אייזנבך, החשוד בירקה על אשה בבית שמש. שוחרר אתמול בתנאים מגביליםמיכל פתאל

כדאי לשים לב לבועה פוליטית זעירה שמטפסת בשולי הקלחת של בית שמש. הבחירות המקומיות עדיין רחוקות, ראש העיר משה אבוטבול (ש"ס) יושב לבטח בראש קואליציה רחבה ויציבה, המבטיחה לו גם את תמיכת מפלגת העבודה (העולם של בית שמש מלא ניסים ונפלאות), אבל שני כוחות אופוזיציוניים מתבלטים כעת בחזית המאבק בקיצוני החרדים, מבקשים להתניע את המערכת הפוליטית כאן ועכשיו, בטורים גבוהים.

מה שמייחד את שתי התנועות האמורות, שדרך אגב מתחרות זו בזו, הוא העובדה ששתיהן פועלות במגרש החרדי: מפלגת "טוב", שכבר חתומה על סנסציה בפוליטיקה החרדית כשהצליחה להכניס נציג בודד למועצת העיר כבר בבחירות הקודמות על אפם ועל חמתם של חשובי הרבנים והעסקנים, וסיעת "עם שלם" של הח"כ המורד מש"ס (לשעבר) חיים אמסלם, שלאחרונה הקימה בבית שמש את הסניף האנגלוסקסי שלה.

שתי התנועות המרדניות פונות לחרדים המתונים, לחרדים האנגלוסקסים, לחרדים העובדים המכונים "כחולי החולצות", למאוכזבי ש"ס, לחרדים ה"בלבתים" (בעלי בתים, העובדים לפרנסתם) שחשים מנוכרים למפלגות המסורתיות ש"ס ויהדות התורה, לחרד"לים, וגם לדתיים הלאומיים "הרגילים". בבית שמש יש המונים מהקבוצות האלה, במיוחד בשכונות החדשות.

אלי פרידמן יו"ר "טוב" ונציג "עם שלם" דב ליפמן, התראיינו אתמול לכלי התקשורת החילוניים, ליפמן התבטא בפייסבוק. לשונותיהם הן חרבות מושחזות הנעוצות בקיצונים החרדים ובאבוטבול. איש לא מפקפק בהיותם שומרי מצוות אולטרה-אורתודוקסים, לשניהם חשוב מכל הזיהוי כחרדים, אבל בהקשר הנוכחי הם נשמעים כמו מצע, או שמא פשקוויל, של מרצ.

אין לדעת מה צופן העתיד של "טוב" ו"עם שלם" באלקטורט החרדי, אבל שתי התנועות מלמדות לא מעט על העבר ועל ההווה של בית שמש. ובית שמש, כידוע, היא לפעמים רק משל על הציבור החרדי כולו, על מדינת ישראל כולה.

הירשמו עכשיו כדי לקבל עדכון יומי מאתר הארץ
נא להזין כתובת מייל חוקית
ברצוני לקבל ניוזלטרים, מידע שיווקי והטבות


תגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות