ההפגנה בבית שמש: קבוצת תמיכה למיואשי הכיבוש החרדי

אולי צריך לשמוח על היריקה שהפכה את נעמה לסמל לכל מה שקורה. השאלה היא כמה זמן ייקח לנו כדי לשכוח את העיר ולעזוב אותה למדרך רגלי החרדים

קשה להיות תושב בית שמש. ותיקי העיר שרואים את עירם - פעם עיר חילונית-מסורתית באמצע הדרך בין תל אביב לירושלים - משנה את צביונה לעיר הנתונה לאיומי החרדים הקיצוניים, מרגישים כבר זמן רב כאילו מישהו - הממשלה, התקשורת, שאר העם - שכח אותם שם, בתוך הנוף המרהיב הזה של עמק וגבעות וחורש טבעי. "הסיפור האמיתי הוא שנכבשנו על ידי החרדים בחסות ההסכם שעשה אתם ביבי נתניהו", אמרה מפגינה חילונית אחת בעצרת אתמול. היא, שנולדה בבית שמש ומגדלת בה ילדים חילונים, מתקשה בשנים האחרונות לזהות את העיר שגדלה בה.

פקקים איומים שילשו את זמן הנסיעה מתל אביב ומירושלים גרמו לאיחור בתחילת ההפגנה שנערכה בכיכר שמתחת לבית הספר "אורות בנות", אותו בית ספר שבדרכה ממנו הותקפה הילדה נעמה מרגוליס על ידי חרדים קיצונים. לזכות הילדה הזאת אפשר היה לזקוף את ההתעוררות המאוחרת מדי של תושבי בית שמש, חילוניים כדתיים, נגד הכיבוש החרדי המואץ. מהבחינה הזאת בלבד, יש אולי לשמוח על היריקה הזאת שהפכה את נעמה לסמל לכל מה שקורה בבית שמש ובעיקר ברמת בית שמש, שכונה ענקית שנבנתה מלכתחילה כשכונה חילונית, הפכה לשכונה מעורבת ואז, לפני כמה שנים, החלו להשתלט עליה חרדים קיצוניים.

"חלק מהם נזרקו ממאה שערים משום שהם בריונים ועבריינים", אמרה גילה פלוס, "דתיה-אורתודוכסית", המתגוררת בשכונת "נופי אביב", ממש מתחת לרמת בית שמש. גם על הבנים של גילה, הלומדים ב"אורות בנים", זרקו אבנים והפתרון שהיא מוצאת לבעיות הוא "להיות פעילה". וכך, הצטרפה גילה לסיירת ההורים שמטרתה להגן על ילדי בתי הספר הדתיים מפני היריקות ומטחי האבנים המופנים אליהם מהחרדים הקיצונים.

ההפגנה בבית שמש, אתמולמיכל פתאל

עשו לנו לייק וקבלו את מיטב הכתבות והעדכונים ישירות אליכם

מרבית המשתתפים בהפגנה היו תושבי בית שמש. אסתר ואהרון, זוג חרדים המתגוררים ברמת בית שמש ו"מרוצים מאוד", באו להפגנה משום ש"בעניין של האלימות צריך בכל זאת לטפל, כי אנחנו באנו לבית שמש כדי לחיות פה חיים ליברליים, על אף שאנחנו חרדים, ואם הדברים יימשכו כאן, בעוד עשר שנים גם אנחנו נעזוב", כפי שאומר אהרון. החרדים, צריך להדגיש, אינם מקשה אחת ובין המפגינים היה גם אשר גולד, יושב ראש אגודת הסטודנטים החרדים שבא "כדי לייצג את הציבור החרדי שרובו מתנגד מאוד לקיצוניים האלה". ואמנם, על שלט שנשאו שתי נשים חרדיות נכתב "אל תלבישו עלינו את הסטיות שלכם".

שתי נשים חילוניות עצרו אותי כדי לספר לי שכשהן יוצאות להליכה בערב הן לוקחות אתן אבן גדולה ולפעמים גם סכין, ליתר ביטחון. "זאת לא העיר שגדלתי בה", אמרה אחת מהן, שחזרה לעיר לאחר 30 שנה בתל אביב. "נהיה לי שחור בעיניים".

אם יש מישהו שתושבי בית שמש שבאו להפגנה רואים בו את האשם העיקרי, הרי הוא ראש העיר משה אבוטבול, שלדבריהם במשך שנים אינו שומע את תלונותיהם בענייני ההתחרדות. לדברי הפעילים החברתיים המקומיים הוא פועל באופן ישיר להגירתם של חילוניים ודתיים מתונים מבית שמש. אם לא די בכך, שיתוף הפעולה בין אבוטבול, שר הבינוי והשיכון החרדי אריאל אטיאס וראש הממשלה גורם לכך שמ-30 אלף יחידות הדיור העתידות להיבנות בקרוב בבית שמש רק אלפיים מיועדות לחילוניים ולדתיים לאומיים.

יוסי לפקוביץ', מקבוצת תיגר שהיתה בין מארגני ההפגנה, קרא מעל הבמה לאבוטבול להתפטר, אבל לאבוטבול אין כוונות כאלה. הכיוון, אם כך, ברור. "קודם בית שמש ובעוד שבוע-שבועיים גם אצלנו" אמרה לי מפגינה חילונית שבאה מאשדוד.

אבל עכשיו בית שמש בכותרות, והשאלה היא כמה זמן ייקח לנו כדי לשכוח את אותה ולעזוב שוב למדרך רגלם של חרדים קיצוניים ועירייה שמשתפת אתם פעולה, את החילונים והדתיים הלאומיים, שהם עדיין 65 אחוז מהאוכלוסייה, אך נתקפים בייאוש הולך וגובר.

יותר מכל היתה ההפגנה הזאת קבוצת תמיכה לאלה שעדיין לא החליטו לעזוב את בית שמש ולאלה שעדיין מניפים שלטים של "הצילו. בית שמש חיה תחת הכיבוש החרדי". את תחושת הייאוש ביטאה היטב נערה צעירה חילונית, שכשנודע לה שבאנו מתל אביב פרצה בשטף של תודות, כאילו ממש לא מובן מאליו שמישהו שלא נולד בעיר הזאת, ולכן נגזר עליו להתגורר בה, יעלה בדעתו לבוא ולפקוד אותה.



תגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות