השכר של אקדמאי ישראלי ותיק כפול משל אקדמאי עולה מאתיופיה

רבע מהאקדמאיות האתיופיות מרוויחות שכר מינימום או פחות. על פי משרד הקליטה רוב האקדמאים בני העדה לא עובדים בתחום התואם את השכלתם

אקדמאים ישראלים ותיקים מרוויחים פי שניים מאקדמאים ותיקים עולי אתיופיה העובדים באותם תחומים ובאותן שעות עבודה. כך עולה מדו"ח בנושא "מאפייני התעסוקה של אקדמאים יוצאי אתיופיה הוותיקים", שפרסמו מכון מאיירס-ג'וינט ומכון ברוקדייל לפני כשבועיים לבקשת משרד הקליטה.

הנושא הועלה שלשום לסדר היום על ידי יושב ראש ועדת העלייה והקליטה של הכנסת, ח"כ דני דנון, בעת סיור של הוועדה יחד עם תושבי קרית מלאכי במוקדים שבהם אירעו גילויי גזענות כלפי בני העדה בעיר. בישראל 2,000 ילידי אתיופיה בעלי השכלה על-תיכונית, הנמצאים בארץ 20 שנה לפחות. החוקרים בדקו קבוצה מייצגת של 920 עולים, שהושוו ל-580 אלף יהודים בעלי השכלה על-תיכונית שנולדו בארץ.

החוקרים גילו כי משלחי היד העיקריים שבהם מועסקים בני העדה האקדמאים הם עריכת דין, הנדסה, חינוך והוראה ועבודה סוציאלית. שיעור התעסוקה של גברים יוצאי אתיופיה בעלי השכלה אקדמית בתחום הדורש ידע אקדמי עומד על 37%, לעומת 48% בגברים יהודים ותיקים. אצל נשים ניכר פער גדול יותר: רק 22% מקרב יוצאות אתיופיה בעלות השכלה אקדמית מועסקות בתחום המצריך את הלימודים שרכשו, לעומת 41% בכלל הנשים היהודיות הוותיקות.

חיים סנבטו, מהנדס אלקטרוניקה, אתמול. שלח קורות חיים לעשרות מעסיקים וזומן לשני ראיונות בלבד
חיים סנבטו, מהנדס אלקטרוניקה, אתמול. שלח קורות חיים לעשרות מעסיקים וזומן לשני ראיונות בלבד. צילום: עבדאללה שמא

הפער המשמעותי ביותר בין שתי הקבוצות נמצא בבחינת השכר בכלל ושל אקדמאים בפרט. גברים אקדמאים יוצאי אתיופיה עובדים 49 שעות שבועיות בממוצע, מרוויחים 47 שקל בממוצע לשעה ומשכורת חודשית של 9,411 בלבד. לעומתם, גברים ותיקים עובדים 47 שעות שבועיות בממוצע, מרוויחים 85 שקל בממוצע לשעה ומשתכרים 17,252 שקל לחודש. פער דרמטי נמצא גם אצל הנשים: יוצאות אתיופיה אקדמאיות העובדות 36 שעות שבועיות בממוצע מרוויחות 35 שקל לשעה בלבד ומשתכרות 4,646 שקל בחודש, לעומת נשים אקדמאיות ותיקות העובדות מספר שעות זהה בשבוע, מרוויחות 64 שקלים בממוצע לשעה ובסך הכל 9,981 שקל בחודש.

מהדו"ח עולה עוד כי רבע מהנשים האקדמאיות יוצאות אתיופיה דיווחו על שכר ממוצע לשעה שהוא עד שכר המינימום, העומד כיום על 20.70. בקרב היהודים הוותיקים נמצאו רק שני אחוזים מהאקדמאים המרוויחים שכר נמוך או זהה לשכר המינימום כיום במשק. בנוסף, נמצא כי הלימודים האקדמיים של נשים יוצאות אתיופיה לא העניקו להן כל יתרון בהשוואה לנשים יוצאות אתיופיה שלא רכשו השכלה אקדמית - שכרן החודשי הממוצע של האקדמאיות עומד על 4,646 שקל, בדומה לשכרן של עולות אתיופיה אחרות העומד על 4,114 שקל בחודש.

בריינש אומנך, בת 30, סיימה לימודי חינוך מיוחד לפני כשנתיים ועובדת כיום בחצי משרה בהדרכת הורים בני העדה לטיפול בתינוקות. היא מספרת על תחושת תסכול מהמשכורת החודשית הזהה לשאר העובדות. "יש שתי מדריכות כמוני שלא עברו הכשרה בהוראה ואני בספק אם יש להן השכלה על תיכונית בכלל, אבל הן משתכרות כמוני", מספרת אומנך. "בעלי למשל, למד תואר ראשון משאבי אנוש ופוליטיקה וממשל באוניברסיטת בן-גוריון והיום הוא מאבטח. הוא שולח המון קורות חיים ולא קראו לו אפילו פעם אחת. אחיינים שלי, אחרי צבא, לא רוצים ללמוד כי הם רואים אותנו ולאיפה הגענו".

עשו לנו לייק וקבלו את מיטב הידיעות והפרשנויות אל הפייסבוק שלכם

להגדלה לחצו כאן

לדברי החוקרים, סיבה אפשרית לפער הדרמטי נעוצה בוותק המועט של עולי אתיופיה, שכן עקומת השכר עולה עם הגיל. כיום רק שני אחוזים מהאקדמאים יוצאי אתיופיה חצו את גיל 45 שבו השכר כבר גבוה משמעותית. סיבה נוספת, על פי החוקרים, היא נטיית לבם של בני העדה לבחור בתחומים בעלי הכנסה נמוכה, כמו חינוך, מדעי החברה או סיעוד.

חיים סנבטו, בן 34, למד הנדסת אלקטרוניקה במרכז האקדמי באריאל והיה עתודאי וקצין בחיל הים. עם סיום לימודיו ב-2008 חיפש עבודה בתחומו שלוש שנים, ועל אף ששלח קורות חיים לעשרות מעסיקים זומן לשני ראיונות עבודה בלבד. כיום, לאחר שנואש מחיפושיו, הוא עובד כללי בחברה העוסקת בפיתוח מוצרים אלקטרוניים בצפון הארץ ומשתכר שכר מינימום. "אני ממש רוצה להיכנס לתחום שאני עובד בו", אמר אתמול. "החלטתי להיכנס לתפקיד הזוטר הזה כי היה לי חשוב להיות בסביבה שבה למדתי, להישאר בעניינים ולא לשכוח את התחום, ואולי אוכל גם להתפתח הלאה בפנים, ביום מן הימים". לטענתו, "יכול להיות שזה בגלל שאני כותב ליד השם בעברית גם את השם שלי באמהרית".

Read this article in English: Study: Israeli-born college graduates earn twice as much as their Ethiopian counterparts

הוספת תגובה
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
להוספת תגובה בלתי מזוהה לחץ כאן להוספת תגובה מזוהה לחץ כאן

הקלד את הנושא

הקלד את התגובה

 
בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים עם תנאי השימוש של אתר הארץ
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
להוספת תגובה בלתי מזוהה לחץ כאן להוספת תגובה מזוהה לחץ כאן

הקלד את הנושא

הקלד את התגובה

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים עם תנאי השימוש של אתר הארץ
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
הצג את כל התגובות פתוחות 01 ישראלי לעומת עולה חדש מאתיופיה? יודית
  • 06:23
  • 24.01.12

כאילו, נסגר שעולה חדש מאתיופיה הוא לא ישראלי?

02 גם אני אקדמאית ותיקה ומרוויחה פחות משכר המינימום אשכנזייה
  • 07:40
  • 24.01.12

לא הכרח קשור למוצאן אלא לתחום העיסוק שלהן. אם הן עובדות בהוראה, הדרכה או עבודה סוציאלית, משכורתן נמוכה, בלי קשר למוצא ועדה.

03 בתי פוסט דוק. אשכנזית, עובדת במקצוע בו התמחתה ושכרה 10000 ש"ח לחודש  (לת) באמת?מספיק עם ההסתה
  • 08:07
  • 24.01.12

04 נו באמת ... ואיפה ההתפלגות על פי מקום הלימודים רן דן
  • 08:18
  • 24.01.12

אקדמאי הוא היום מושג רחב מאוד. האיש המובא לדוגמא למד במכללת אריאל. האם מישהו חושב שניתן להשוות בינו לבוגר אחת האוניברסיטאות? את האפליה, אם קיימת בכלל, יש לחפש במקום אחר.

05 תגידו, הארץ, זה לא לפיד אשם במצב הזה?  (לת) א.ש.
  • 08:21
  • 24.01.12

06 כמה אתיופים מועסקים ב"הארץ" בתפקידי מפתח?  (לת) סתם
  • 08:31
  • 24.01.12

07 הבעייה האמיתית סטודנט בעברית
  • 08:33
  • 24.01.12

אין להם פרוטקציות. גם אני לא מצאתי עבודה עם תואר ראשון ריאלי. חז"ל אמרו עני חשוב כמת. הסיסמא הישראלית היא תמים חשוב כמת.

08 הבעייה האמיתית סטודנט בעברית
  • 08:33
  • 24.01.12

אין להם פרוטקציות. גם אני לא מצאתי עבודה עם תואר ראשון ריאלי. חז"ל אמרו עני חשוב כמת. הסיסמא הישראלית היא תמים חשוב כמת.

09 נתונים חסרי משמעות רוברט
  • 08:34
  • 24.01.12

אני עובד בהיי-טק עשרים שנה ולא פגשתי אתיופי אחד... כי הם לא נרשמים למדעי המחשב והנדסת חשמל..
אם נרשמו לפילוסופיה ואומנות.. אז אין סיבה לחשוב שהיותם אקדמאים יעזור לשכר.
ההשוואה האמיתית היא בין אתיופים שלמדו מקצוע מסוים לעמיתים וותיקים שלמדו אותו מקצוע.
ייתכן שיש פערים - וזה טבעי וקרה לכל קבוצה של עולים במשך דורות. רק חינוך טוב וזמן יעזור.

10 שילעו ליעוץ אצל המרוקאים ויקבלו הדרכה איך חיים עם גזענות ואפליה.  (לת) מוני ישכיב
  • 08:36
  • 24.01.12

11 סתם יורים בלי הבחנה מאיר
  • 08:40
  • 24.01.12

יש יש לי ידידה מרוסייה עם תואר שני בהנדסה - תעודותיה מוכרות בארץ -
מרוויחה פחות ממהנדס ישראלי אשר עושה עבודה זהה בשולחן ממול - הידידה
שמחה שיש לה עבודה -כי העבודה בה עסקה קודם היה משק בית כלומר עוזרת
אנא תפסיקו - ואמרו לאטיופים כן להגיד תודה ועוד תודה , לוקח זמן לחזור מתקופת שלמה המלך - גם לי לקח הרבה זמן לחזור ממוחמד החמישי - ותפסיקו להסית ולזרוע זדון.

12 נושא חשוב, סטטיסטיקה חובבנית א.א
  • 08:42
  • 24.01.12

הנושא של שילוב ואי-אפליית עולי אתיופיה בשוק העבודה הוא חשוב, ללא ספק. אבל הסטטיסטיקה שהוצגה בכתבה נראית קצת חובבנית ונראה שלא התייחסו להרבה "גורמים מערפלים" שיכולים להשפיע על הפרשי השכר:

* "אקדמאי" זה אוסף של הרבה מקצועות ותחומי השכלה. זה כולל בוגרי תואר ראשון במכללה ובוגרי תואר שלישי בטכניון. זה כולל תחומים "מרויחים" כמו רפואה, הנדסה ומחשבים ותחומים פחות כלכליים כמו חינוך ועבודה סוציאלית. בשביל להשוות בין שתי קבוצות אקדמאים, חייבים לקחת בחשבון את תחום הלימוד, שנות ההשכלה ואת סוג המוסד האקדמי.

* לא הייתה התייחסות לגורם חשוב - הגיל והוותק. רוב האקדמאים יוצאי אתיופיה הם מהדור הצעיר, בני 25-35. אי אפשר להשוות אותם לקבוצה של אקדמאים מבוגרים יותר בממוצע.
למשל בעריכת דין (מקצוע שהוצג בכתבה כפופולארי בקרב העולים), יש אינפלציה של מוסמכים צעירים וחסרי ניסיון שמרויחים מעט (בלי קשר לעדה), בעוד שעורכי הדין הותיקים מחזיקים בשוק ומרויחים יפה.

* למאפיינים נוספים, למשל מקום המגורים, יש גם השפעה על השכר.

שוב, אני חושב שחשוב לשלב את יוצאי אתיופיה בשוק העבודה ולמנוע אפליה פסולה. מצד שני, צריך לקרוא את הסטטיסטיקות בעיתונים בצורה ביקורתית יותר, כי בעזרת מספרים אפשר "להוכיח" איזו אג'נדה שרק רוצים.

13 כנסו ל עמי
  • 08:42
  • 24.01.12

אגודת הסטודנטים החרדים בפייסבוק- אם אתם באמת רוצים להשפיע -תנו לנו לייק אגודת הסטודנטים החרדים בפייסבוק- אם אתם באמת רוצים להשפיע -תנו לנו לייק

14 והשכר של שרים וחכ"'ם עולה כשכולם מהדקים ת'חגורה כי גם בסופר הכל עולה  (לת) צבי
  • 09:01
  • 24.01.12

15 יהודי מאתיופיה הוא לא ישראלי ? ענבר
  • 09:21
  • 24.01.12

צר לי לראות שגם הארץ נפל בבור הזה. האם המילה ישראלי הפכה להיות היופמיזם של לבן לעומת שחור?
זה המקום להתנצל ולתקן.

16 מי מוכן לקבל לעבודה במפעלו את מהנדס האלקטרוניקה חיים סנבטו? אור
  • 09:24
  • 24.01.12

אני בטוחה שמי שיעסיק את המהנדס שעלה מאתיופיה לא יצטער. עצוב ולא מובן שהוא מתקשה במציאת עבודה במקצוע שרכש, מקצוע מבוקש במדינת היי טק. לעומתו רוב העולים מאתיופיה בחרו ללמוד עריכת דין או עבודה סוציאלית ודומותיה, מקצועות רוויים, לא ממש מוגדרים, או תחומים שהמעסיק הוא העיריה או המועצה ושכרם של אקדמאים מתחילים במקצועות אלה נמוך מאד. היכן יזמי ההייטק, המדענים ואנשי העסקים האתיופים?

17 קודם כל אכן צריך לבדוק את רמת השכר באותו מקצוע אלי
  • 09:33
  • 24.01.12

אי אפשר להשוות את השכר של עובדת סוציאלית עם השכר של מהנדס(ת) תוכנה. חוץ מזה נראה לי שהמטרה המטרה האמיתית של גל הפרסומים ב"הארץ" על אפלית אתיופים היא לא אתיופים אלא הניסיון להציג את ישראל כמדינה גזענית ולמשוך את כל הסיפור לכיוון הפלסטינים האהובים כל כך על השמאל.

18 גם אני אקדמאי שלא מועסק בתחום ומרוויח טיפה מעל המינימום. ואני אשכנזי  (לת) מדינה שוויונית
  • 10:05
  • 24.01.12

  •   כשאתה דפוק אין הבדל דת גזע מין וכו ישראל
    • 10:34
    • 24.01.12

    כאחד ממוצא מרוקאי שהינו מהנדס בוגר אוניברסיטה כבר 20 שנה, ואף פעם לא עבד כמהנדס, אלא בעבודות כמו חשמאלי טכנאי מחשבים ועוד.
    עליי לציין שאין אפליות שם למטה בעשירונים התחתונים.
    זו אחת הבעיות של המוחים המזרחיים שלוקחים את העניין לקטע מזרחי,
    אין ספק שבעבר הייתי אפלייה על רקע עדתי, והיא הייתה חזקה ואף בקריצת עין של הממסד.
    היום מה שנשאר זה כל מינים יוזמות פרטיות של כל מיני, להנשים את האפליה על הרקע העדתי.
    היום יש מדיניות מכוונת נגד שכבות חלשות, הם נקראות לא יצרניות, פרזטיות.
    את אף אחד לא מעניין שיש אנשים עובדים שהם עניים,
    המדינה בורחת לנו מתחת לידיים.

19 הבדלי השכר בגלל הסכם 99 דור ב' אמנון
  • 10:08
  • 24.01.12

צריך לבדוק האם הבדלי השכר בין אקדמאים וותקים לאקדמאים יוצאי אתיופיה
נובע מהסכם 99 הנקרא דור ב' .במגזר הציבורי ישנו הבדלי שכר משמעותי בין אלו שנכנסו לפני 1999 הקרוי דור א' לבין אלו שנכנסו אחרי 1999הנקא דור ב'
נתניהו דאג לקצץ שכר המגזר הציבורי ומעמד הביניים וזורק את העובדים ממעמד הביניים לעשירונים התחתונים ואל לשכות הרווחה

20 נמוך מאוד. איזה הטעייה. בכלל תואר אקדמי אינו מוסיף שכר...  (לת) גם שכר אקדמאי חדש ישראלי
  • 10:47
  • 24.01.12

21 אפליית אתיופים היא עדתיות, לא גזענות. לא מדובר בגזעים שונים אלא בעדות שונות של יהודים  (לת) נגה
  • 10:48
  • 24.01.12

22 ככה קלטו גם את העליה הגדולה מפולין ב1958 ? הרבה אחרי קום המדינה המעברות והצנע באה העליה שהשתלבה הכי יפה בזכות...ה"קישורים" לאיזה עגלון פולני זקן נמוך וצעקן עתיר שיער שיבה לא משורק שזכה מקום ראשון בתחרות שנערכה ע"י הבריטים וניקראה : "מי מוכן למכור את אמא שלו למען נאמנות לבריטים?" ככה קלטו גם את העליה הגדולה מפולין ב1958 ? הרבה אחרי קום המדינה המעברות והצנע באה העליה שהשתלבה הכי יפה בזכות...ה"קישורים" לאיזה עגלון פולני זקן נמוך וצעקן עתיר שיער שיבה לא משורק שזכה מקום ראשון בתחרות שנערכה ע"י הבריטים וניקראה : "מי מוכן למכור את אמא שלו למען נאמנות לבריטים?"
  • 11:07
  • 24.01.12

ככה קלטו גם את העליה הגדולה מפולין ב1958 ? הרבה אחרי קום המדינה המעברות והצנע באה העליה שהשתלבה הכי יפה בזכות...ה"קישורים" לאיזה עגלון פולני זקן נמוך וצעקן עתיר שיער שיבה לא משורק שזכה מקום ראשון בתחרות שנערכה ע"י הבריטים וניקראה : "מי מוכן למכור את אמא שלו למען נאמנות לבריטים?"

23 ל-14 זה עניין רק של מראה, הלבנים ובמיוחד בני התערובת והמזרחים לבני העור  (לת) מפלים אותם *זה נבדק כבר
  • 11:44
  • 24.01.12

24 ולמה שכר של ותיק צריך להיות שווה לשכר של לא ותיק? די להסתה.  (לת) שואל
  • 12:01
  • 24.01.12

25 So stop writing your name in Amharic. Of course it is not Realistic - London
  • 17:12
  • 24.01.12


supposed to be like this in an ideal world but in the meantime it will make it more easy for you to find a job. I have also had to change my name when I moved abroad. Your future employer (who won't know you are Ethiopian until he will meet you for interview), might as well like you and thus you will contribute to having lower racism in the society in the longer run.

Remember It is important to be right but being smart and pragmatic won't harm you as well.

26 לא רק יוצא אתיופיה מרוויחים פחות גם שכרם של ישראלים ממוצא ספרדי נמוך ב-20% מזה של ישראלים ממוצא אשכנזי  (לת) מדינת הגמדים.........
  • 18:00
  • 24.01.12

27 אז מי לעזעזל המקופח כאן...? עיינו: ייאי
  • 19:30
  • 24.01.12

שלמה מעוז בוודאי שאינו מקופח:כלכלן ראשי ,יושב ב-15 דירקטורים,נשוי לאשכנזיה. הבעלים של אקסלנס ומנהליה הם מזרחיים.גם להם באקסלנס נמאס מהקטע הגזעני של מעוז ומהניסיון לשכנע אנשים שהם מקופחים.אישים מזרחיים בולטים:2 נשיאים,עשרות שרים ומאות חכיי"ם,4 רמטכלי"ם,,4 מפכלי"ם,מאות מנכלי"ם,שופטים בכל הערכאות,בעלי ומנהלי חברות ענק.אז היכן כאן הקיפוח של המזרחיים בהווה?בעבר היה קיפוח על רקע שונות וגם אבי חווה זאת,היום אין - נקודה.אלא מה יש כאלה שבהכשלם ,במקום לבדוק את עצמם ,תמיד יאשימו את זולתם והכי קל - את הקיפוח העדתי.יש גם הניזונים ומתפרנסים מכך ע"י מפלגות,תנועות ועמותות סקטוריאליות.מהגיזענים הגדולים הם גפני ועדת חרדיו האשכנזים.אל תקשיבו לכל הפירומנים הללו.התייחסו למקופחים האמיתיים:הנשים,האתיופים,עובדי הקבלן.זיכרו היטב:אברהם אבינו נולד בארם נהריים(מזרחי) וגם אם לא כולנו ממנו גנטית,הרי אנו נושאי מורשתו הקובעת כי האדם נמדד עפ"י מעשיו ולא מוצאו וכי חובה להגן על החלש.לכן התייחסו למקופחים האמיתיים:הנשים,האתיופים,עובדי הקבלן.

28 ...אני אקדמאית, תואר שני, ילידת הארץ, ממוצא אשכנזי, בעלת גוון עור בהיר אחת העם
  • 20:05
  • 24.01.12

ומבטא צברי לחלוטין. מזה שמונה חדשים, שאני שולחת קו"ח, עם רקורד מרשים, וטרם מצאתי עבודה.
אני עובדת בשכר מינימום בטיפול בילדים, ומחכה שמישהו, אחד מבין עשרות הכתובות להם אני שולחת את קו"ח - יזמן אותי לראיון.....

הארץ הזו אוכלת יושביה - ללא קשר לצבע עורם, מוצא הוריהם, השכלתם....

29 שלמה מעוז מרויח מיליון ש"ח-וצורח-קיפוח ..... תלמדו
  • 20:34
  • 24.01.12

ואני בכלל צברית שמרויחה שכר מינימום-כי לא צרחתי קיפוח אף פעם, אלא עבדתי כמו חמור כל החיים...

פעילות
המלצות
הפופולריות בחינוך וחברה
פרסומת