מל"ג תטיל סנקציות על אוניברסיטת בר-אילן בשל הדוקטורט של לפיד

מנכ"ל מל"ג והוועדה לתכנון ותקצוב (ות"ת), ציין בדיון כי המל"ג רואה בחומרה את הדברים. יו"ר ועד ראשי האוניברסיטאות: מה שקרה שם לא ייתכן

ועדת החינוך של הכנסת קראה אתמול להקפיא את הקבלה לתוכניות לימודים באוניברסיטת בר אילן שהבטיחו לימודי דוקטורט ללא תואר ראשון. הוועדה קיימה אתמול דיון בעניין בעקבות הפרסום ב"הארץ" שלפיו יאיר לפיד, התקבל ללימודי תואר שני ושלישי באוניברסיטה בלי שהיה זכאי לתואר ראשון. נציגי בר אילן לא נכחו כלל בדיון, והתגלה בו כי זו האוניברסיטה היחידה בה קיימת התופעה. לדברי יו"ר ועד ראשי האוניברסיטאות פרופ' רבקה כרמי, "חוץ מבר אילן אין דבר כזה". היא הוסיפה כי "מה שקרה לא ייתכן בשום אופן".

הוועדה לפיקוח ואכיפה במועצה להשכלה גבוהה (מל"ג) תתכנס הערב לדיון בתנאי הקבלה לתארים מתקדמים בבר אילן, בניגוד לתנאים שאושרו למוסד על ידי המל"ג. על פי גורם במל"ג, הוחלט להעביר באופן חריג את העניין לטיפולה של הוועדה "בעקבות הממצאים שהתקבלו שלא היה מנוס מהעברתם לבדיקה יסודית בוועדה שלה יש סמכויות ויכולת להמליץ על סנקציות נגד המוסד שיובאו לאישור המועצה".

במקביל, התבקשו שאר האוניברסיטאות לחשוף בפני מל"ג עד אמצע פברואר אם יש אצלן התנהלות דומה, אולם בוועד ראשי האוניברסיטאות מבהירים שלמיטב ידיעתם מדובר בתופעה שקיימת בבר אילן בלבד. גורם באוניברסיטה אמר לעומת זאת, כי להערכתו התופעה קיימת בכל המוסדות.

יאיר לפיד לפני כשבוע. כרמי: "פותחים פתח קטן ונפתחת דלת ענקית. גם במקרים נדירים נדרשות השלמות"הדר כהן

בדיקת מל"ג בפרשה החלה בעקבות הפרסום על אודות קבלתו של לפיד, ללימודי תואר שני ושלישי ב"תוכנית לפרשנות ותרבות" בבר אילן, מבלי שהיה זכאי לתואר ראשון. תנאי הסף לתוכנית שאליה התקבל, הם סיום תואר ראשון בהצטיינות. עם פרסום הדברים לראשונה נימקה בר אילן את הקבלה בהישגים "ספרותיים ועיתונאיים" ומאוחר יותר מסרה כי 20 סטודנטים נוספים התקבלו כך למוסד.

יושבת ראש ועד ראשי האוניברסיטאות, פרופ' רבקה כרמי, אמרה אמש ל"הארץ" כי "בדקנו וביררנו לעומק: חוץ מבבר אילן אין דבר כזה. בוודאי שאם בסיום הבדיקה ימצאו תוכניות אחרות חייבים מיידית לסגור אותן". לדבריה, "מה שקרה לא ייתכן בשום אופן, פותחים פתח קטן ונפתחת דלת ענקית. גם במקרים נדירים של קיצורי דרך ההליך נעשה באופן מסודר ונדרשות כל ההשלמות". כרמי הוסיפה שמל"ג תבדוק גם את קיצורי הדרך ללא השלמות בתוכניות החוץ תקציביות, אם קיימים כאלה.

עשו לנו לייק וקבלו את מיטב הידיעות והפרשנויות ישירות אל הפייסבוק שלכם

אתמול דנה גם ועדת החינוך של הכנסת בעניין. יושב ראש הוועדה, ח"כ אלכס מילר מ"ישראל ביתנו", דרש להקפיא את תוכנית הלימודים בבר אילן עד לבירור הסוגיה ומציאת פתרונות מתאימים במל"ג: "צר לי שבר אילן לא ראתה לנכון להגיע ולהסביר את הסוגיה באופן פומבי ובכך היא מאשרת את המצב. אנחנו מדברים על מסלולים מתוקצבים ולא יעלה על הדעת שיפתחו את אותם הקריטריונים".

משה ויגדור, מנכ"ל מל"ג והוועדה לתכנון ותקצוב (ות"ת), ציין בדיון כי המל"ג רואה בחומרה את הדברים: "במוסד טענו שפעלו על פי התקנון שלהם, אך עמדתנו היא שזה בלתי אפשרי, כי האישור לתוכנית נעשה עם תנאי קבלה מוגדרים. ברור שיש חריגה, ויש מגוון צעדים שהמל"ג יכולה לנקוט. תקנון של אוניברסיטה לא יכול לחרוג מהחוק ומכללי המל"ג".

ויגדור ביקש לחדד את הסוגיה הנשמעת באחרונה, שלפיה יש דמויות אחרות בישראל שזכו לקבלת פרופסורה מבלי ששאר התארים היו בידם. לדבריו אין להשוות בין המקרים, כי "יש אפשרות באקדמיה לקחת מרצים שמומחים בתחומם שייכנסו למסלול כמורים ולהם ניתן לתת מה שקרוי פרופ' נלווה. זה תואר אקדמי שמתייחס במפורש לזה שאדם הוא מורה ולא הלך במסלול המחקרי הרגיל".

יו"ר ועד האוניברסיטאות פרופ' רבקה כרמי
יו"ר ועד האוניברסיטאות פרופ' רבקה כרמי אילן אסייג

ראש מינהל ועד ראשי האוניברסיטאות, דבורה מרגוליס, ציינה כי "כל ששת המוסדות האחרים פועלים בשקיפות בנושא - גם בתארים וגם לפי התשובות שאני קיבלתי. רק בבר אילן זה מסלול שונה עם קריטריונים אחרים, ולכן יש לזכור ששישה מתוך שבעה מוסדות אחרים עומדים בכל הקריטריונים".

גם על פי המידע הראשוני שאסף מרכז המחקר והמידע של הכנסת, אוני' בר אילן היא אכן היחידה המאפשרת קבלת מועמדים ללא תואר ראשון. על פי נציגת המרכז, המוסד מסר לה כי מדובר בנוהל קבלה קפדני במיוחד הדורש הסכמה פה אחד. עוד נמסר כי בפועל לומדים כיום בבר אילן 10 סטודנטים לתואר שני ללא תואר ראשון.

סתיו ארז, ראש המחלקה האקדמית בהתאחדות הסטודנטים אמרה בדיון: "זו זילות של האקדמיה ומדובר קודם כל בפגיעה בסטודנטים שעובדים, מכלכלים עצמם שנים כדי להחזיק עצמם בתואר ראשון ורק משם ממשיכים לתארים מתקדמים". לדבריה, "לא מקרי שהנושא התגלה דווקא שם (בר אילן, ט"נ), כי אין לנו מידע על המוסד, ורק להם אין ממונה על חופש המידע".

ח"כ מיכאל בן ארי ביקש להפנות את הזרקור לתופעה המתרחבת באקדמיה בשנים האחרונות והיא פתיחת התוכניות החוץ תקציביות: "יש היום מסלולים באוניברסיטאות שאנשים שרוצים לעשות תואר מקבלים איזה סוג של מסלול מיוחד עבור תשלום אקסטרה, פי כמה מאשר סטודנטים רגילים, נוצר פה מתח שרוצים למלא מחלקות ומתוך כך מגיעים לאותה מציאות מעוותת שאנשים מקבלים פריבילגיות שאחרים לא מקבלים בגלל כסף".

ויגדור אמר בתגובה כי "בשנים האחרונות בגלל קושי כלכלי פותחו תוכניות מיוחדות... זה נושא שצריך להידרש אליו והמבקר (מבקר המדינה מיכה לינדנשטראוס, ט"נ) שוקד על כך בימים אלו. הנושא יטופל ביסודיות על ידינו בשנה הקרובה. מוסכם ששום מערכת לא יכולה לוותר על סטנדרטים אקדמיים".

מבר אילן נמסר בתגובה לכך שלא נכח נציג מטעמם בדיון, כי "הדיון היה עקרוני בסוגיית הקבלה לתואר שני. נציגת ור"ה הציגה את עמדת האוניברסיטאות בדיון".

תגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
  1. 105
    שמור לי ו.... מסריח נהיה...

    במועצה להשכלה גבוהה 21 חברים ובראשם שר החינוך המשמש כיושב ראש המועצה. עוד חברים בה יו"ר הוועדה לתכנון ולתקצוב, לפחות שני שלישים מבין חברי המועצה הם "בעלי מעמד בשדה ההשכלה הגבוהה, שהמליץ עליהם שר החינוך והתרבות,
    האים מישהו יעיז לסרב לשי פירון? הצחקתם אותו !!!

  2. 104
    איפה המל''ג היה לפני לפיד,דווקא עושה לי חשק להצביע עבורו.

    האם זה אומר שילכו אחרונית ויפסלו את התוארים כי התקבלו במרמה.כמו השוטרים ????

  3. 103
    האם לימודי תואר שני בתחום ספציפי,לא נדרש תואר ראשון לאותו תחום?

    הדוגמא,לימודי תואר שני בעיצוב,שהתחילו בטכניון,מתקבלים כל מי שנרשמם,ויש לו תואר ראשון,או שאני טועה.

  4. 102
    מה עדיף, חברי כנסת שמשלמים עבור תארים פיקטיביים ?
  5. 101
    בן דוד של סבא שלי היה פרופסור לתנ"ך בבר-אילן עוד תהיה לי משרה מלאה במצודה ואשה יפה ונחמדה וראש-ממשלה אתיופי
  6. 100
    צריך לבדוק מה קורה באוניברסיטת בר אילן

    זה נהדר לקבל תואר דוקטור בלי שהיית צריך לעשות תואר ראשון.... ממתי זה נהוג ולמה רק שם ?

  7. 99
    התערבות ממשלתית באוניברסיטאות קיימת רק במשטרים טוטליטריים - האם כך תעצרו את לפיד?!

    1) הכתבה הנוכחת, ואף הדיון בועדת החינוך בכנסת, ללא נציג אוני' בר-אילן, מהווים דיון טוטליטרי הפוגע בחופש האקדמי הקיים בכל מדינה דמוקרטית. האם יעלה על הדעת שהממשלה תקבע מה היא אמת מדעית או מה ראוי לצטט במאמרים אקדמיים?!
    2) לכל מוסד אקדמי במדינה דמוקרטית, לרבות לאוניברסיטת בר-אילן, יש זכות טבעית להחליט על מסלולי הלימודים בו, ובאם מתעוררת מחלוקת, ניתן לפנות לבתי משפט, שיפסקו בד"כ "שאין להתערב בחופש האקדמי, אלא במקרים קיצוניים". בהקשר העקרוני, יודגש כי, לדוקטור אלברט איינשטיין לא הייתה תעודת בגרות, ולא רק שהוא היה פרופסור מן המניין בכמה אוניבסיטאות מכובדות מאד, אלא שחיינו על כדור הארץ לא היו זהים באם איינשטיין לא היה מתקבל ללימודים באופן המיוחד שבו התקבל.
    3) יתרה מזו, ללא חופש אקדמי, היתרון האיכותי של ישראל יעלם, והרי מבחינה מספרית אין לנו למה לקוות בעימות עם שכנותינו האיסלמיות. ןהר יכבר עתה, רמת ציוני המבחנים המשווים (במבחני פיזה) מעניקים לנערי ונערות ישראל ציונים דומים למדינות כגון תורקיה וסעודיה. האם אנו רוצים להפוך למדינה טוטליטרית?! תתעוררו !!!!

  8. 98
    לפי משנתו של הלפיד אין דבר כמו פרסום שלילי

    כל פעם שמZZZכירם את הלאפה שלו הוא נהנה, עוד מנדט

  9. 97
    מה עושה את עשר הפטורים מתואר ראשון למורמים מעם

    היה לי תואר ראשון בהצטיינות מהטכניון, ביקשתי להמשיך לתארים מתקדמים בטכניון אבל בפקולטה אחרת. הייתי צריך להשלים מספר רב של קורסים לתואר ראשון באותה הפקולטה. התקבלתי שם אבל על תנאי. ימים ולילות אכלתי חצץ וירקתי דם כדי להשלים את הקורסים האלה. עבדתי בחצי משרה, נהגתי בטרנטה ואכלתי אוכל שאמא היתה שולחת בקופסאות. כיום איני מצטער, הדרישה היתה הגיונית ותרמה לי הרבה. הטכניון, בניגוד לבר אילן, לא חשב רק על הרווח הכספי או על גיוס עיתונאי בכיר למטרת תקשורת אוהדת ויחסי ציבור. הוא חשב על הכשרת מדען עם כל הקורסים שדרושים לכך. הוא חשב שמי שיוותר על דוקטורט בגלל הדרישה שיואיל וישלים תואר ראשון אולי לא ראוי לדוקטורט

  10. 96
    מלג עושים צחוק מעצמם

    איזו החלטה טפשית ופחדנית!
    למה שלא יהיו יוצאים מהכלל? האוניברסיטה רק מרוויחה כשאנשים עם נסיון וחכמת חיים נכנסים לתוכה,
    מי שלא הוציא בגרות אבל הוכיח שהגיע להשגים משמעותיים בתחומו ,
    ולפעמים אפילו מלמדים את מלאכתו באוניברסיטה- בודאי ובודאי שראוי ללמוד תאר שני ואפילו דוקטורט מבלי להשלים תואר ראשון,
    הלא הוא כבר רכש השכלה רבה יותר מהתואר הראשון בחייו המקצועיים.
    אם זה יתממש זה פספוס גדול של אנשים קטנים ובירוקרטיים שלא רוצים להפעיל מחשבה חופשית

  11. 95
    בושה לאוניברסיטה - בושה ליאיר.

    יאיר רץ אל אהוד אולמרט שכבר הוכיח עצמו כנהנתן מושחת בשביל מה?
    לקבל ברכה.
    יאיר רוצה צדק חברתי והוא ראשון להפר אותו .
    בלי תואר ראשון לקפוץ ללימודי תואר שלישי ?
    האם יש לו בכלל תעודת בגרות.?
    וכבר גילינו חוסר יושר בסיסי אצל מי שרץ לפוליטיקה .
    בושה לו ובושה לאוניברסיטה .
    פשוט בא לבכות על מסלול הצניחה החופשית של ערכים בסיסיים.

  12. 94
    למה בהארץ לא טורחים לציין בפני הקוראים שהתכנית לפרשנות היא בתקצוב אוניברסיטאי רגיל לגמרי, ולא מתוקצבת מבחוץ כמו התארים שקונים בתכניות המקוצרות למיניהן? לא רוצים לבלבל את הקוראים?יהרוס לכם את האייטם?

    בהתחלה רדפו את לפיד משום ש"התפלח" כביכול לתכנית לימודים לפני משורת הדין. ראו שהוא לא המקרה היחיד ושהוא התנהל לפי כל תקנות האוניברסיטה, אבל בכל זאת, יש לנו סקופ אל תהרסו לנו! הלכו להעיר את השדים הפוליטיים במל"ג ובכנסת, וראו איזה פלא, הנה הם משתפים פעולה. עיתונאות ברמת רצפה ונמוך מזה

  13. 93
    נו באמת.... תחליטו שמי שתורם סכום כסף מסויים מקבל תואר פרופסור.
  14. 92
    החריגים האלה מקובלים גם במוסדות הכי מכובדים בעולם!

    אפי ארזי מיסד סאיטקס ו EFI התקבל ללימודי הנדסה ב MIT, אחד המוסדות הכי מכובדים ללימודי הנדסת אלקטרוניקה ללא תעודת בגרות על סמך ראיון אישי עם הרקטור. באוניברסיטת תל אביב לפני שנים רבות היו מקבלים ללימודי תואר ראשון ללא תעודת בגרות תלמידים מעל גיל מסוים (אם זכרוני אינו מטעני זה היה 35). יאיר לפיד לא התקבל ישירות ללימודי הדוקטורט אלא לתואר שני (אני משער שנדרשו ממנו גם כמה השלמות), ורק אחרי שלמד והשיג ציונים טובים אישרו לו להמשיך לדוקטורט, ולפי תגובת אוניברסיטת בר אילן הוא לא היחיד. חריגים כאלה קיימים בכל העולם וכל עוד לא הודיע על הליכתו לפוליטיקה אף אחד לא היה מתיחס, כפי שלא התייחסו עד כה.

  15. 91
    כדאי מאד לבדוק את כל יתר התכניות "המיוחדות" של בר אילן

    זה הזמןך לבדוק את כל התכניות "המיוחדות" לצה"ל וכו

  16. 90
    ומה לגבי הקלות לרבנים וקציני צה"ל ומשטרה?
  17. 89
    דוקטורים רבים יצאו מבר אילן עכשיו אין ביטחון שהדוקטורט של בר אילן אמיתי או "כאילו"
  18. 88
    לפיד לא התקבל במסלול מקוצר לרפואה אלא במסלול לנושא שעליו הוא יכול להרצות.

    לדעתי המרצים שלו לומדים ממנו כמו שהוא לומד מהם.

  19. 87
    לבדוק אם יש בגרות ובאיזה מגמה תמצאו הפתעות!!
  20. 86
    מזמן ידוע שהאוניברסיטה הדתית בר אילן אינה אוניברסיטה רצינית
  21. 85
    פתרון מעולה לבר-אילן.

    תנו ליאיר לפיד תואר ד"ר למשפטים כי בתור סופר, עיתונאי ואיש אשכולות ידוע מילים הוא כבר יודע.

  22. 84
    הבל הבלים- המל"ג זה סמרטוטים פוליטיים...... מפחדים לאבד את מנגנון השליטה שלהם

    בכל האוניברסיטאות בישראל יש מסלול לתואר שני ללא תואר ראשון. יחד עם לפיד התקבלו בבר אילן עוד עשרות בדיוק באותו מעמד. חבורת אפסי המל"ג עושה צחוק מעצמה. כאילו שהם לא מכירים את המציאות... זה קיים בכל האוניברסיטאות בישראל!! מל"ג צריך לשרת את האוניברסיטאות וציבור הסטודנטים ולא להיפך. יושבים שם בולשביקים, שלא רוצים לוותר על מנגנון השליטה שלהם באוניברסיטאות.

  23. 83
    אם ככה לפיד מתחיל וואעלייה איך יגמור..
  24. 82
    למגר את התופעה בעודה באיבה

    אנשים עובדים בפרך שלוש שנים לתואר ראשון ועןד שנה שנתיים לתואר שני כדי להיות זכאים אם יצליחן ללמוד לתואר שלישי. במשך ארבע חמש שנים מגישים כל שבוע כמה וכמה תרגילים כל סימסטר עומדים בבחינות לא קלות כדי לזכות במעבר לשנה הבאה. ופה לנסיך לפיד נותנים לעבור ישר לתואר שלישי כדי שיוכל להתקשט בו. לעצור את זה! לעצור את זה עכשיו!

    1. פעם לימודים אוניברסיטאים נחשבו פריבילגיה של בני המעמדות הגבוהים

      שיכלו להרשות לעצמם לא לעבוד בפרך כפשוטי העם אלא להתענג על הלמידה, ולא כדי להפוך את התואר האקדמי קרדום לחפור בו. אתה רואה בלימודים אקדמיים עבודת פרך שכל תכליתה אינה אלא קבלת מסמך שיאפשר לך ללמוד לתואר שלישי. אז ראשית, לימודי תואר ראשון הם חופשה מתמשכת לעומת המאמץ הנדרש מדוקטורנט, האמן לבעלת נסיון, ושנית, אם רכישת השכלה, תרגול והכנת עבודות סמינריוניות אינם גורמים לך שום הנאה, אז חבל על הזמן שבזבזת עליהם, ו.. אין לך מה לשאוף לתואר שלישי, עם טיפת חוש עסקי תתעשר מהר יותר ממכירת חמוצים בשוק.

  25. 81
    בר אילן זה המשך של מפעל ההתנחלויות. פועלים בניגוד לחוק ולכללים
  26. 80
    שאר האוניברסיטאות פשוט חכמות יותר- עושות תכניות חוץ תקציביות יקרות, ששם כל אחד נכנס אם הוא משלם והרבה
  27. 79
    אף אחד אינו מדבר על השאלה המהותית - ערכם המדעי האפסי של "מדעי" השום -כלום

    העובדה שאדם יכול לכתוב עבודת דוקטורט בב"לימודי פרשנות" או השד יודע איך מתכנה הדיסציפלינה במסגרתה כותב מר לפיד את עבודת הדוקטורט שלו, מלמדת עד כמה מדובר בדיסציפלינה ריקה מתוכן, חסרת כל ממשות. לא נדרש כל ידע קודם, לא נדרש לימוד כלי מחקר טיפוסיים לדיסציפלינה, אלא כל הרוצה ליטול - יבוא ויטול. זה מדע זה?
    למה מדינת ישראל צריכה לממן את גיבובי ההבלים הללו?

    1. בשל מדעי ה"שום כלום" האלה, אתה מתרומם מעל כלבים.
  28. 78
    כל הכבוד - אני טרחתי לתואר שני שם ועכשיו אין לזה ערך, אונ' זבל
  29. 77
    מעניין מה חושבים יגאל עמיר ושאר העשבים שצמחו בבר אילן.
  30. 76
    באותה הזדמנות לבטל מיידית את כל התוכניות המגוחכות למנהלים - מדובר בתארים קנויים.

    האם המלג לא יודע מכך? מדוע לא לקנוס את האוניברסיטאות שבנו את המסלולים המבישים האלה? כל מרצה שם, כל מי ששימש שם כמתרגל הכי זוטר, יודע שלא ניתן להכשיל סטודנטים גם אם הם מגישים לך עבודה ברמה שהיתה מביישת ילד בגן. למעשה הם לא צריכים ללמוד. הם רק צריכים לשלם.

  31. 75
    זו שערוריה שאנחנו צריכים לעבור תואר אחרי תואר והוא בקלות ויהירות לוקח חלק בפרצה
  32. 74
    ושוב לפיד

    והנה בנוסף לבית המשפט העליון, מצאנו אי נוסף של שפיות, הגינות והעדר משוא פנים!!
    ולפיכך, אם בדוקטוראט חשקה נפשו של מר לפיד, אעזור לו בדרכו: יואיל בטובו להצטייד בתעודת בגרות, ובתעודה המעידה על הצלחה במבחן הפסיכומטרי. הוא יתקבל בברכה אם הציון המשוקלל של הבגרות והפסיכומטרי גבוה מסף הקבלה, ירשם נא לחוג המתאים, ילמד שלש שנים, יקבל תעודת "בוגר" בצייון 80 לפחות, ירשם ללמודי תואר שני, ואם יתקבל, ילמד לפחות שנתיים, יכתוב תזה, ואם תזכה האחרונה בציון של 85 לפחות, ירשם נא ללמודי התואר השלישי, ויבלה בלימודים ובכתיבת תזה במשך שלוש עד חמש שנים, ואם יגן על התזה בהצלחה, יזמין גלימה שחורה וכובע מרובע.

    וכל הנ"ל תוך כדי ישיבות המליאה, וועדות הכנסת, השתתפות בבר מצוות ובריתות, ליקוק לתורמים והתחנפות לפעילים, חברי מרכז ופונקציונרים. בכך יגבר לפיד על הברון מינכהאוזן.

  33. 73
    מישו פא יוצה לו עניים שלו ????????!!!!!!!

    בגלל זא שילד זא יש פותנציאל אולי מצליחא לקבלת ארבא קולות של אנשים במדינא יזראל, אז למישו פא יוצה לו עניים שלו ? (אני לחשוב זא מא אומרים בספה עברית)
    למא זא קחה במדינא יזראל לא יודאים לתת קצט ריספקת לפרסונא חדשא בפוליתיקה. כל אזמן להנשים לקנא בילד זה מא קוראים אותו יאיר לפיד.
    ואני לבקש סליכה אל עברית זה שלי.
    וקולם פא לחשוב קצט מא אני אומר פא

    1. כל הכבוד. תגובה לעניין
  34. 72
    לבטל את כל התארים שהוענקו ללא תואר ראשון. שהאנשים יתבעו את המוסדות על שיפשרו זאת באופן לא חוקי!
  35. 71
    דרך קלה להתקשט בנוצות בוגרים (Alumni). מאתרים סלבס ומציעים להם תארים בתמורה לצירופם לרשימת בוגרי המוסד.
  36. 70
    בר- אילן - אוניברסיטה ברמת "גן"
  37. 69
    התחכמויות בלתי ראויות.

    מרגיזים אותי כל המתחכמים למיניהם, מקצרי התורים, קוצצי תארים, מורחי עבודות, מעגלי פינות. אילו המשת"פ היה עיתונאי בינוני - ניחא. אולם פניו לייצג את ציבור הבוחרים. אם הוא שלם בהחלטתו לעשות לביתו ללא כל היסוס, פעילותו הציבורית העתידה תדיר שינה מעיני. קיוויתי שלבחירות הבאות יכנסו לכנסת צעירים טובים שיצעידו אותה במעלה סולמות המוסר ולא היא.

  38. 68
    בר אילן הוקמה כדי להיטיב עם חובשי כיפה, מה ללפיד שם? סוס טרוייאני או עלה תאנה של מתנחלים?
  39. 67
    פשוט לא נכון

    ברוב האוניברסיטאות יש מסלולים ישירים לתואר שני בלי תואר ראשון, ממנו ניתן לעבור לדוקטוראט. לפחות בזמני זה היה כך.

  40. 66
    שוחד זה המשחק

    זהו שוחד לכל דבר ועניין. האוניברסיטה נונתנת טובת הנאה שאדם אינו זכאי לה ובתמורהמקבלת יחסי ציבור טובים. לכן זה רק לידוענים.

  41. 65
    שטויות. החברה במרכז ובקואליציה ידאגו לשמן את הכיסים מהצד השני. רק הליכוד יכול
  42. 64
    שאלה: איך יאיר לפיד ידע על התוכנית ושהוא יכול להתקבל בלי תואר ראשון?

    זה הרי לא פורסם בשום מקום!
    האם האוניברסיטה פונה לאנשי ציבור בולטים ומציעה להם להתקבל לתוכנית מתוך תקווה שאחרכך הם יעזרו לה?
    האם יאיר לפיד לא ראה שיש כאן טעם לפגם (גם אם הוא לא עבר על החוק)? איך היום הוא עדיין טוען שסתם מחפשים אותו ולא מודה שיש כאן טעם לפגם?

    1. שאלה מצוינת. איך קרה שהיא לא נשאלה בתקשורת עד היום?
  43. 63
    קבלתו ללימודים בצורה הזאת אמיצה וטובה. אם כבר להעלות אותו לתודעה בנקודת הזמן הזאת, לא עדיף על משהו שרלוונטי לבוחריו?

    אדם שריק מכל תוכנית או דיעה פוליטיות, שלא רוצה אלא להיבחר, שעניינו הוא הגדלת האגו ולפיכך הוא לא מוכן להצטרף לגוף קיים כלשהו - לא כדי לתמוך בו ולא כדי לעזור לו להתעצב ולעצב, על ריקא פוליטי כזה אין מה לספר אלא שהתקבל ללימודים בלי צורך לעשות תואר ראשון? הרי הוא התקבל ככה לא רק כי הוא מפורסם, הוא התקבל ככה כי הוא הוכיח שרמתו גבוהה מאוד והוא מסוגל להושיב את עצמו ללמוד ולהשלים את העשייה שלו בהצטיינות.. אם קבלתו ללימודים בצורה כזאת מראה משהו, היא מראה שאוניברסיטה בישראל מסוגלת לעקוף את האג'נדה העבשה של בירוקרטים ופופוליסטים ולפעול נכון.. הלוואי שהאוניברסיטה לא תירתע ותמשיך לפעול בצורה כזאת.

  44. 62
    כמה תארים כאלה חולקו לאנשי שלומנו?מערכת רקובה ומושחתת
  45. 61
    בואו נודה על האמת - אנשים וגופים פשוט אוהבים להתנגח בבר אילן
  46. 60
    בעל המאה הוא בעל התואר ובעל הדעה!! גם ביבי שילם הרבה כסף בשביל תואר באוניברסיטה אמריקאית!!

    אם מותר לאוניברסיטה בישראל לתת לכל תורם עשיר תואר פרופסור של כבוד ואם מקבלים את המצב שפוליטקאים בכירים בישראל משלמים הון תועפות עבור תואר מאוניברסיטאות יוקרתיות בחו"ל אז למה אסור לאפשר לסלבריטיס לקצר את הדרך לעשיית תואר מתקדם!! ככה זה במדינת ישראל הקפיטליסטית - מי שמשלם מקבל הכל!

  47. 59
    עכשיו בגללו יקפידו בכוונה על כל חצי נקודה בממוצע ומי שמפסיד הם הסטודנטים הישרים

    שעשו דרך ארוכה מאד כדי להתקבל לדוקטורט. למה פרוטקציונר אחד צריך להרוס לאנשים הפשוטים?

    1. טוב מאוד שיקפידו על כל חצי נקודה

      הלוואי. הגיע הזמן להחזיר את הערך לתארים האקדמיים.

    2. הערך לא צריך להקבע על פי הממוצע בלבד - יש עוד קרטריונים
  48. 58
    טוב שיש צדק! בושה וכלימה למר לפיד ולבר אילן כאחד!

    מזל שיש מל"ג ,ותיקון לעיוות הזה

  49. 57
    עובדות לא נכונות בכתבה

    הכתבה הזאת הזויה - המל"ג בעצמו אישר את התוכנית שמטרתה רק לאנשי בעלי הישגים ספרותיים. רק כשיאיר לפיד מאיים על הממשלה - אז מוצאים מה להכניס בו.
    המל"ג צריך לקחת אחריות שהוא אישר תוכנית לימודים שכזו ולא להאשים כעת את יאיר לפיד.

    1. אילו הישגים ספרותיים? כתיבת תור שבועי בידיעות?
    2. רק בגלל היוהרה המתנשאת שלך - הנה רשימה.

      הראש הכפול: מותחן (1989)
      הצל של יואב: ספר ילדים (1992)
      הצגת יחיד: רומן (1993)
      אלבי סיפור אבירים: ספר ילדים (1998)
      החידה השישית: מותחן (2001)
      עומדים בטור: לקט טורי עיתונות (2005)
      האישה השנייה: מותחן (2006)
      שקיעה במוסקבה: מותחן פסיכולוגי (2007)
      הגיבורים שלי: ארבע הרצאות תנ"כיות (2008)
      זכרונות אחרי מותי: סיפורו של יוסף (טומי) לפיד (2010)
      שוב עומדים בטור (למשכל - ידיעות אחרונות וספרי חמד, 2011)
      את יודעת לספור, יקירתי?
      כעת מה שנותר לך הוא לקרוא את כל הספרים ולאחר מכן להחליט אם אלו השגים ספרותיים או לא. עד אז? שקט!!!

  50. 56
    אם כבר בודקים את הדוקטורנטים של אבי שגיא - שווה לבדוק גם את מי שהוא מעסיק... גם להם אין התארים הנדרשים לתפקידיהם...
    1. לפיד במחלקה לבולשיט בראשות אבי שגיא . וועדת חקירה

      לא לחינם הלך לפיד אחר העורב. שם אפשר לקשקש כאוות נפשך וחובת ההוכחה על הקורא המסכן, קרי הסטודנטים לתואר ראשון...כדאי שהמל"ג יבדוק בהזדמנות זו גם את עבודות הדוקטורט שהפיקה המחלקה ואישרו אנשיה. כמות הטעויות שניסלחות לכותבים ולא יעברו בכל מקום אחר, הן מדהימות. כמות הסלב'ס המקושרים לתקשורת שיצאו ממקום זה מעוררת תהייה. והתוכן - אוי התוכן, עוד עשר שנים וכולנו נזדעזע ולא נאמין שבני אדם כתבו אוסף זבל חסר יסוד תחת הכותרת "מחשבה חדשה", "ערעור מוסכמות" "ניעור דרכי המחקר" וכדו'.

  51. 55
    המלג הפך מזמן לגוף פוליטי שמתיישר עם הממשלה

    בקרוב גם בבתי המשפט. ביבי הורס את הדמוקרטיה בישראל.

  52. 54
    צרות עיין אופיינית

    וגם קשיחות חסרת טעם. בארהב באוניברסיטאות הטובות ביותר מתייחסים לכל מועמד לגופו ואם מגיעים למסקנה שהוא יכול לעשות תואר שני והוא באמת עומד עובר אותו ללא פשרות, מה זה כל כך חשוב אם עשה או לא עשה תואר ראשון? למדתי באוניברסיטה יוקרתית והיה איתי סטודנט כזה, והוא הצליח ועשה טוב בדיוק כמו כל השאר ואף יותר. כמו בכל דבר, ההישגים זה מה שחשוב בסופו של דבר.

  53. 53
    מה עם ד"ר יגאל עמיר?!

    תלמיד בר אילן, בזכות השגים מיוחדים!

  54. 52
    also abroad experience counts, its not that big a deal.
  55. 51
    איזה יופי, אז יאיר לפיד לא יוכל להתהדר בתואר דוקטור ואולי גם אפסו סיכוייו להקמת מפלגת מרכז חדשה, שתאיים על הקיימות, וזה הרי העיקר
  56. 50
    אם תבדקו תגלו שכל העשרה הם במקרה.......אשכנזים

    תבדקו ותראו ותבינו

    1. וגברים
  57. 49
    חיים במאה ב- 1920

    פעם החינוך בישראל והאקדמיה היו בין המתקדמים והמבטיחים בעולם. היינו אור לגויים. נכון שממשיכים להוביל בהרבה תחומים וגם בפרסי נובל. אבל הממסד הישראלי ככלל, הממסד החינוכי והאקדמי נשארו שנות אור אחורה. למדתי תואר ראשון בירושלים ולמדתי 7 שנים בקורסים אקדמים. רציתי להמשיך לימודי בדוקטורט ובארץ לא הכירו בשום דבר. שלחתי את קורות חיים שלי לארה"ב כולל מה קראתי, איפה עבדתי, מאמרים שכתבתי ועל פי זה קבלו אותי בשמחה.
    הגיע הזמן שהאקדמיה תבין שהידע היום נרכש בעשרות מקומות מחוצה לה, וגם את זה צריך לקחת בחשבון בקבלת סטודנט.
    אני לא אצביע ליאיר, אבל ברור שהאדם יש לו ידע, לימוד עצמי וניסיון ולכן הוא פטור, כמו כל אחד אחר, מלעשות את המסלול הנורמטיבי.
    תתעוררו פרופסורים. אתם כבר לא השולטים היחידים בידע!!!

    1. היחיד שכתב כאן דברים נאותים.

      כבר לפני עשור טענו פילוסופים עתידנים (כן, יש דבר כזה אקדמי), שמעמדה של האקדמיה מתאים לתקופת הרנסנס ולא לתקופת אוטוסטרדת המידע.
      רק מה, זה אך טבעי שמוסד לא מוכן להפסיד את מקומו.
      כאחת בעלת דוקטורט שנרכש בדרך הארוכה - אני מברכת את אוניברסיטת בר-אילן על כך שיש שם כאלה שמסוגלים לצאת מהקופסה. מה שמדהים הוא שדווקא אוניברסיטת בר-אילן מסוגלת לכך, בעוד שאר האוניברסיטאות מחזיקות בכוח בקרנות המזבח.
      ולגבי הנידון (ואכן כולם עוסקים ביאיר לפיד כאילו הוא נידון), אני מקווה שכולם יתעשתו ויניחו לטמטום היוהרני הזה ובעיקר לקינאה המכוערת המרימה את ראשה .
      מילא, מקנאים בכסף, מילא מקנאים במעמד, מילא מקנאים במשרה אבל מקנאים במישהו שלומד?
      התחרפנתם לגמרי?
      וליאיר לפיד - עלה והצלח! (בלימודים כוונתי).

    2. "כמו כל אחד אחר"??? הלו איפה אתה חי ולמה אתה חושב

      שכדי לקבל דוקטורט אפשר לדלג לימוד מסודר של תארים ולקבל
      תעודה פיקטיבית של "דוקטורט"?

  58. 48
    איפה היה המל"ג עד היום...

    לימודים לתוארים גבוהים היתנהלו גם לפני יאיר לפיד, איפה היה המל"ג עד היום? ריח פוליטי עולה מהיתנהלות המל"ג. !!!

  59. 47
    רבקה כרמי חיה על ענן לור"ה ולמל"ג אין מושג מה קורה אצלם מתחת לאף

    הם אלו שקוברים את אחד מנכסיה של מדינת ישראל - המחקר האקדמי. כמובן שכשמנפנפים להם מול הפנים מה באמת קורה בחדרי חדרים ובמסדרונות האפלים הם פתאום מתנערים ומתעוררים.

    הרקבון פושה בכל.

  60. 46
    כמו שנאמר- בר אילן- אוניברסיטה ברמת גן...
  61. 45
    על רבקה כרמי אני לא מתפלא. לפיד הציוני הוא קוץ בעיניה, אבל אצלה באונ יברסיטה משגשגים המסיתים נגד מדינת ישראל כמו ניב גורדון ושאר החבורה
    1. אז עכשיו לפיד הוא האלטרנטיבה הימנית? זה הקטע? מה, זה סוג של הפוך על הפוך?
  62. 44
    כדאיהלב כדאי לבדוק במקביל מעבר של מקורבים משירות ב
  63. 43
    כל הדבילים שלא מצליחים להתקבל לאוניברסיטאות מתקוממים- השכלה למי שרוצה וכמה שיותר כן ייטב!

    לפיד כנראה יותר אינטליגנטי מרב הסטודנטים שם, אז מה הבעיה? שלא הלך בתלם?

  64. 42
    דאגתו של העומד בראש המל"ג (שר החינוך גדעון סער מהליכוד כמובן) מובנת,והיא לא נובעת מסיבות חינוכיות ועקרוניות,אלא מסיבה פרוזאית הרבה יותר-הוא דואג מכניסתו של לפיד,סער הוא אזרח מודאג,כמו עוד פוליטיקאים מודאגים רבים החוששים מכניסתו של לפיד שיכניס קצת סדר במערכת הפוליטית המעוותת שלנו.לפיד החרידם משאננותם הזחוחה.

    דאגתו של העומד בראש המל"ג (שר החינוך גדעון סער מהליכוד כמובן) מובנת,והיא לא נובעת מסיבות חינוכיות ועקרוניות,אלא מסיבה פרוזאית הרבה יותר-הוא דואג מכניסתו של לפיד,סער הוא אזרח מודאג,כמו עוד פוליטיקאים מודאגים רבים החוששים מכניסתו של לפיד שיכניס קצת סדר במערכת הפוליטית המעוותת שלנו.לפיד החרידם משאננותם הזחוחה.

  65. 41
    לבדוק גם את רמת המחקר בבר אילן - מתחת לכל ביקורת!

    תת רמה. הכל כמות ללא שום דגש על איכות. אוניברסיטה? בושה!

  66. 40
    זו גם ככה תכנית כל כך עלובה ומנהלים אותה ברשלנות כה מביכה -ממש לא נורא אם היא תיסגר
  67. 39
    למה לא מפרסמים את שמותיהם של שאר 20 הסטודנטים שהתקבלו ללא תואר ראשון?

    למה נטפלים רק ליאיר לפיד? כי הם מפחדים?

    1. כי השאר לא מקימים מפלגה פוליטית חדשה ורצים לכנסת
  68. 38
    פרופ כרמי כבר בשלה לפוליטיקה חוץ אקדמית

    היא כבר למדה לומר ״לא יעלה על הדעת״

  69. 37
    דוקטור אבשלום אליצור

    קיבל דוקטוראט ללא תעודת בגרות באוניברסיטת תל אביב. ד"ר אליצור הוא מהמבריקים במדענים בארץ.

    1. מה הקשר?

      אין שום דרישה של המל"ג לקבל לתואר ראשון רק את מי שיש לו בגרות. יש מכינות אקדמאיות יש פסיכומטרי, ויש מוסדות בחו"ל ללא בגרות וכל אחד מאלה מאפשר ללמוד לתואר ראשון

    2. הכשרת השרץ

      אולי ואולי הוא גם חבר שלך? ואולי לפיד הוא הויטגנשטיין החדש? המאמץ להכשיר את השרץ הוא פטתי.

    3. דורון, לא הבנת - אליצור התקבל למסלול ישיר לדוקטורט באוניברסיטת ת"א, בלי בגרות.
    4. קראתי את ספרו. באמת בעייתי

      ללא ספק איש חכם ויצירתי, לפרקים אפילו מבריק, אבל נטול הכשרה מסודרת שגרמה להרבה בעיות בספרו, הבוסרי ומבולבל מעט, אינו מבחין בין עיקר לטפל ואינו מזוקק. חבל שלא התחיל מתואר ראשון

  70. 36
    גדעון סער היה צריך להשעות את עצמו בשל ניגוד אינטרסים ולא רק הוא.
    1. איזה ניגוד אינטרסים? נא שתף.
  71. 35
    רוב תוכניות הדוקטורט של בר אילן מגוחכות

    הם רודפים אחרי תלמידי MA ממוצעים - ואז דוחקים בהם לסיים. החישוב כלכלי לגמרי. לא רציניים. (אני מתייחס לתוכנות הדוקטורט שאני מכיר במדעי הרוח והחברה, לא לכל התארים).

  72. 34
    איזה חגיגה

    תראו על מה הגמדים מצאו להם לחגוג
    לא על ששוחטים את התקציבים של האוניברסיטאות
    אלא על זה שהם נאלצות למצוא דרכים לגיוס הכספים

    בקיצור רעש מהומה!!!

  73. 33
    מהרגע הראשון לא האמנתי לחתיך הצפוני שבא אלינו על תקן של המשיח.

    רק ליברמן, בן-ארי ואלדד ראויים לזכות בשלטון למען ארץ ישראל השלמה.

  74. 32
    אוניברסיטת בן גוריון

    בזכות הרקטור, פרופ' צבי הכהן, נחסם באחרונה ניסיון להענקת תואר פרופסור לאדם שאין לו תואר דוקטור.

  75. 31
    מר לפיד, זה מריח לי כקומבינה. אצלי הפסדת נקודות .
  76. 30
    כבוגר הפקולטה לחומוס-טחינה , אני אומר לכם שזו סתם רדיפה ...
  77. 29
    גם עמיתי ד"ר גב וד"ר שקשוקה - הם בוגרי המסלול המקוצר לחרטטנים אשכנזים
  78. 28
    למה נזכרתם רק עכשיו?!

    מעניין מאוד. כשיש לכך רייטינג ומדובר באדם מפורסם פתאום נזכרים לחקור ולעשות סדר. הכל כדי להכשיל בן אדם אחד.

  79. 27
    זו רק ההתחלה

    צריך לבדוק את כל התכניות המיוחדות שקיימות במכללות של בר-אילן. מקבלים תואר ראשון של בר-אילן והלימודים ברמה של לטביה.

  80. 26
    מי שישן עם אלוהים, שלא יתלונן על שהוא קם בבוקר עם תכמנים. מה אנחנו רוצים מאל-אזהר היק(י)רה שלנו - הרי עצם היומרה לשלב בין דת ואקדמיה היא נלעגת מיסודה:

    מהותה של הדת היא צייתנות עיוורת, בעוד שנשמת אפה של האקדמיה היא קריאת תגר.
    אין שום דבר שיכול להפתיע אותי בבר אילן, לא סיבונים בדרך לתואר ולא 'גידולים שוטים' אחרים למיניהם, שבר אילן מצטיינת בטיפוחם.

  81. 25
    הם מ פ ח ד י ם

    כנראה שיש ממה לפחד. בכל אופן אני לא מתכוון להצביע בעד המפחדים.

  82. 24
    הנה עוד הוכחה שלפיד מתאים לפוליטיקה הישראלית - מסריח כמו השאר

    בשם כל החברות: הפוליטיקאים אינם בנינו!!!

  83. 23
    בן ארי לא ראוי להיות מוזכר בשום עיתון.
  84. 22
    האם כל מה שאדם עושה בחייו לא שווה כלום כאשר הוא בא ללמוד? לא יכול להיות שאדם יודע את מרבית החומר של תואר ראשון לאחר 20 שנות עבודה במקצוע? מישהו כאן קצת התבלבל - ואני לא מאוהדי יאיר לפיד רק משונאי הבירוקרטיה
  85. 21
    הבעיה האמיתית היא במל"ג לא בבר-אילן

    אני בוגר ומוסמך האוניברסיטה העברית. הבעיה היא לא בבר-אילן [העובדה שרמתה האקדמית היא לא מהמשובחות ידועה לכל בר-דעת] אלא במל"ג. אם יריביו של לפיד לא היו חושפים את הסיפור, המל"ג היתה ממשיכה לחיות במציאות הוירטואלית שהיא יצרה לעצמה. בחמש-עשרה השנים האחרונות צצו מכללות כפטריות אחר הגשם. למל"ג אין את כוח האדם, התקנים והרצון לפקח על ממלכת השקר הזו המעניקה "תארים" לבורים ועמי ארצות. שם הבעיה האמיתית, לא במסלול אליו הופנה יאיר לפיד שברור כי מבחינת כישוריו היה מסיים תואר ראשון ללא בעיה.

  86. 20
    דוקטור לתחמנות תרבותית במסלול קצרצר ללא צורך בהשכלה קודמת תמורת שלמונים אוניברסיטת בר אילן המדורגת נמוך מאוד יורדת עוד קומה
  87. 19
    במקום לעשות ולקדם דברים, הממשלה עסוקה באיך להיות נגד לפיד

    כל היום שומעים רק על חוקים חדשים נגד לפיד ולא שומעים על עשייה כלשהי במה שצריך כאן. הממשלה אימפוטנטית לגמרי ואיבדה את השפיות.

  88. 18
    וואו. איזו הקפדה. אחרי רצח רבין כשהיתה הסתה בבר אילן לא הקפידו כל כך.

    אין זאת אלה שהמל"ג החליטו להקפיד על קלה כבחמורה ולא לתת שום הקלות.
    אפי ארזי (זה שהקים את חברת סייטקס) התקבל ל MIT בלי למלא תנאי כניסה ללימודים. מה היה קורה אם הוא היה מגיע במקום זה לאוניברסיטה בישראל ? המל"ג היו סוגרים את האוניברסיטה.

  89. 17
    אוניברסיטת בר אילן. גם כן תואר.
  90. 16
    לפיד

    כאוהד ומצדד את דרכו של לפיד משוכנעני שהוא יענה בחיוב לעבור את המבחן לתואר ראשון למרות שאינו הראשון החותך את התור.

    1. המבחן לתואר ראשון???

      אז כדי לתקן את הבורות נסביר איך הולך תואר ראשון.
      כדי לקבל תואר ראשון. צריך להשיג באותה אוניברסיטה, מספר מסויים של "נקודות אקדמאיות", ולעבור קורסים הכרחיים באותו תחום.
      כדי להשיג נקודות אקדמאיות, לומדים קורסים ומגישים עבודות סמינריוניות. כל קורס מזכה בכמות שונה של נקודות אקדמאיות.
      לאחר שצוברים מספיק נקודות אקדמאיות ועוברים את הקורסים ההכרחיים לתואר אז זוכים לקבל מהאוניברסיטה את התואר הראשון.

  91. 15
    איזו תמונה לא מחמיאה.. לפיד נראה כמו מציל בן 65
  92. 14
    בר אילן

    פשוט לעצור את כל התקציבים לבר אילן. ולבטל את כל מה שניתן לא חוקי בעבר. כפי שנעשה למורים ולחיילי צה"ל ולמשטרה בעבר.

  93. 13
    בהחלט לא מחסידי לפיד, אבל נגעל מהעליהום עליו.
    1. ממה אתה נגעל?

      אתה צריך להגעל מהעובדה שמישהו מנצל את היותו ידוען עאלק , על מנת להתהדר בנוצות שלא מגיעות לו , האיש לפיד הוא אכן ייצור מגעיל ריקני וחלול , ככל שהאנשים ימהרו להפנים זאת כן יטב

  94. 12
    צודק במאה אחוז

    אני מצטט: " "יש היום מסלולים באוניברסיטאות שאנשים שרוצים לעשות תואר מקבלים איזה סוג של מסלול מיוחד עבור תשלום אקסטרה, פי כמה מאשר סטודנטים רגילים, נוצר פה מתח שרוצים למלא מחלקות ומתוך כך מגיעים לאותה מציאות מעוותת שאנשים מקבלים פריבילגיות שאחרים לא מקבלים בגלל כסף". "
    אז אנא אל תאשרו תוכניות (בתשלום עשרות אלפי דולרים) שהולכות להיות מוקמות בקרוב. למשל בתל השומר.

  95. 11
    הכנסת והתקשורת, אלה מפחדים ואלה מקנאים
  96. 10
    עכשיו לפיד יכול להצטרף לש"ס

    או לישראל ביתינו
    שם קיבלו תארים עם כל מיני "סידורים".

  97. 9
    אתם מיתממים? הרי ברור שזאת רדיפה פוליטית. לרוע המזל, הארץ מיצב את עצמו כבר מהתחלה בעמדה אנטי לפיד (עם מאמרים שערורייתיים!), ועכשיו הוא מצטרף לחינגה. נא לא לצנזר.
  98. 8
    ויטגנשטיין קיבל דוקטורט בקיימברידג' על סמך הטרקטטוס ובלא השלמה רשמית של חובות אקדמיים. לא שאני משווה בין המקרים, אבל העיקרון קיים גם קיים.
    1. גם ג'יין גודול - חוקרת השימפנזות הידועה קיבלה ישר דוקטורט על עבודתה
  99. 7
    מתן תואר פרופ" כתואר אקדמי

    יש לי הרושם שגם בנושא זה יש חריגות,שלא היו בעבר הלא כ"כ רחוק.
    וגם פרופסורים שיש להם פרופסורה במקצוע אחד ,מכמה מקצועות שיש להם בהם תואר אקדמי-מתהדרים "בנוצות" לא להם.ומשלים את הצבור בקשר למקצוע בו יש להם פרופסורה.ויש בזה הטעיה של הצבור.
    נראה לי שזו ירידה ערכית בערכים בכלל,ובערך האקדמיה ג"כ.כי הכסף יענה את הכל, וח.ב.ל

  100. 6
    תעודת בגרות יש לעארס הזה ?
    1. בפיסבוק הוא ענה שאין לו תעודת בגרות (למה להתאמץ כמו כולם)
  101. 5
    מרבית המצוטטים טועים או מטעים. במרבית האוניברסיטאות יש חריגים לגיטימיים שמאושרים בנוהל מקובל. אישור המל"ג לתכנית על בסיס תואר ראשון, אינו שולל אפשרות לחריגים

    גילוי נאות - אני למדתי בתכנית הזו בבר אילן, ואני אגב התקבלתי על בסיס תואר ראשון בהצטיינות. אך נראה לי סביר מאד שעל בסיס ניסיון חיים מסויים ובכפוף לדרישות משלימות יקבלו גם אנשים ללא תואר ראשון.

    1. נראה את מישהו שלא נקרא לפיד מקבל את הזכות הזאת.
    2. מהזה-"נוהל מקובל"? זה כמו לכתוב "הבחור שדד בנק לפי נוהל מקובל-תעזבו אותו בשקט...". אין דבר כזה: לימוד לתואר מתקדם בלא תואר ראשון. תואר ראשון הוא בסיס הידע. יתרה מכך, לימודי תואר ראשון משמשים מבחן ליכולות הסטודנט. איני יודע באיזה מסלול אתה למדת, אך בפקולטות הטבע-מדעים, תואר ראשון הוא גם מסננת של תחרות קשה בין סטודנטים. רק הטובים מסיימים. לעומת תואר ראשון-תואר שני הוא טיול קליל. בעיני, לקבל אדם לתואר שני בלא ראשון, בלא כללים כתובים זה במילה אחת: ש-ח-י-ת-ו-ת.
    3. נכון מאוד- אח שלי למשל פרופסור לקרמבו , הבן שלי ד"ר לטוסטים
    4. ע"פ נסיון חיים מסוים?

      פרט, הסבר ונמק...
      מהו נסיון החיים הדרוש על מנת להתקבל לתוכנית שכזו?

    5. מה זה קשור, החריגים? איך אפשר ללמוד לתואר שלישי ללא תואר ראשון? זה נראה לי הזוי ופשוט יריקה בפרצוף לכל אלה שלמדו קשה לתואר ראשון ושני, כתבו עבודות מחקר והתמחו בתחומם. למע שאיזה ידוען יתקבל ישי לתואר שלישי על סמך הקשקשת שלו בטלויזיה?

      מה זה קשור, החריגים? איך אפשר ללמוד לתואר שלישי ללא תואר ראשון? זה נראה לי הזוי ופשוט יריקה בפרצוף לכל אלה שלמדו קשה לתואר ראשון ושני, כתבו עבודות מחקר והתמחו בתחומם. למע שאיזה ידוען יתקבל ישי לתואר שלישי על סמך הקשקשת שלו בטלויזיה?

    6. אקדמיה זה סוג של שפה. אם אתה לא מדבר טורקית, איך תכתוב רומן בטורקית? ואם לא כתבת אף פעם עבודת סמינר, שלא לומר תזה, ולא חקרת מעולם, איך תכתוב דוקטורט?
    7. אין נחתום מעיד על עסתו

      כמי שמשתבח בלימודיו באותה תכנית שנוייה במחלוקת, מוטב היה לך למלא פיך מים, ברוח מה שנאמר: "אין נחתום מעיד על עסתו".

    8. לא לעולם חוסן

      אז מה אם למדת בתוכנית הזו. רבים אחרים למדו בתוכנית הזו ויודעים מה היא שווה. ב.א. בהצטיינות? מאיפה, מבר-אילן? שמענו. ושהמל"ג גם יבדוק כמה דוקטורטים בפועל התוכנית הזו הפיקה יחסית לשנות קיומה ולים המלגות שהיא מחלקת. הגיע הזמן שמיני פרופסורים יהירים יבינו שלא לעולם חוסן.

    9. שטויות במיץ. אם חריגות תהווה עלה תאנה לכל פרוטקציה וחוסר התחשבות בנהלים

      הרי שאין שום ערך לשום דרישת סף. היכולת לבקש התחשבות בועדת חריגים מותנית, או צריכה להיות מותנית באוניברסיטאות תקינות, בעמידה בדרישה אלמנטרית. בוודאי שתואר ראשון הוא דרישת סף. אחרת אפשר באמת להתחיל לפרק את האוניברסיטאות. ואולי באמת כדאי לערוך ניעור רציני וניקוי אורוות לא רק כדי למנוע מקרים נוסח לפיד אלא גם כדי למנוע שחיתויות אחרות מבית היוצר של מרצים לא ישרים.

    10. זה לא רק ענין של עבודות ותזה. זה בחינות ועבודות לאין ספור. ותרגילים. ומעבדות אם זה מדעי הטבע. תארו לכם רופא שמכנס ישר לסטז' בלי ללמוד לפני כן שש שנים. אבל תקשורת וכאלה נחשב כנראב בבר אילן לחנטריש ולכן לא אכפת להם או שיש להם חשבון כשמאפשרים ללפיד להכנס למרוץ הרבה יותר קרוב לקו הגמר מאשר אחרים. בספורט יכו להיות דבר כזה?
    11. צודקת.... רק הנחתומים המתחרים רשאים להעיד על עיסתו, כפי שרואים בכתבה הזו.

      התגובה שלך היא בדיוק דוגמה לצביעות של הדיון וחוסר הרציונליות שלו.

      אכן דיון למופת - הימנעות בר אילן מהשתתפות בפסטיבל התקשורתי בוועדת החינוך מוכיחה את אשמתה.
      וכשמישהו שקשור בה מנסה להשתתף בדיון, הוא גם פסול כי הוא נוגע בדבר.

      אני יכול רק לחזור על הטיעון הבסיסי: תופעת הקבלה של חריגים ללא תואר ראשון ללימודי תארים מתקדמים היא סבירה וקיימת במרבית האוניברסיטאות בארץ ובחו"ל כיום ובעבר.
      העובדה שאף בכיר באוניברסיטה אחרת לא מציין אפילו ברמז שהתופעה התקיימה אף אצלו, מראה את צביעות הדיון וה'עליהום' התקשורתי בנושא.

      כמובן שאין זה אומר בהכרח שהיה ראוי לקבל את כל מי שהתקבל כך, כולל יאיר לפיד, שאיני מכירו.

  102. 4
    לפיד המטיף בשער מתגלה ולא לראשונה כעוד תחמן מהשורה
    1. זאת לא אחריותו של לפיד. אם נעשה פה משהו לא בסדר (ולא נעשה) הרי שזאת אחריות האוניברסיטה ולא אחריותו של לפיד.
    2. מי שלא תיחמן אף פעם, שיזרוק את האבן הראשונה.
    3. זה התחיל אצלו עוד בצבא: כך ברח לפיד מהנ"מ

      הצבא שלח את לפיד לשרות צבאי בנ״מ.
      הבחור הגיע לבסיס הטירונים של הנ״מ בחולות פלמחים. באמצע הטירונות בא אביו באוטו גדול ולבן של רשות השידור וחילץ את בנו משם לשירות "קרבי" בעיתון למחנה. משום מה יאיר לפיד לא טורח להזכיר את הפרק הזה בעברו.

    4. אתה אדיוט או מה ?
  103. 3
    מסלולים מקוצרים

    זו האוניברסיטה שקיבלה אחריות לפקולטה לרפואה החדשה בצפת בצורה זו יסתיים המחסור ברופאים בזמן שיא.
    וגם מהירות הקבלה של המטופלים תקוצר בעזרת קיצור תורים

    1. אכן
    2. רופאים גרועים תמותה גבוהה יותר תורים קצרים
    3. וכמובן גם יקוצר זמן הטיפול בהרבה

      חבל רק שיגדל תקציב ה"חברה קדישא"

    4. תקציב החברה קדישא מהיותו סקטוריאלי (ובנוי מעובדים ששייכים לסקטור הנכון) יגדל ללא קשר לכמה עבודה יש בפועל
    5. למה חבל? אונ' בר אילן זו גילדה דתית גם משם תצא פרנסה
  104. 2
    כל הכבוד לועדת החינוך

    איזה יופי! כשמיכאל בן ארי לא מטיף ומסית נגד פליטים בדרום ת״א, נגד ערבים באשר הם ונגד כל מי שאינו מחזיק בדעה כשלו - הוא מגן על החינוך בארץ ישראל. חבל שלא הוא ולא שאר חברי ועדת החינוך יכלו למצוא מעט זמן לכנס דיון, או אפילו לשחרר אמירה קטנה, ביחס לברוטאליות של מתיישבי חברון אתמול כלפי סגל ההוראה ואנשי משרד החינוך בסיור של תיכון ליד״ה (כפי שפורסם אתמול בעיתון זה). תודה רבה למגיני טוהר האקדמיה בישראל. אני יכול לישון בשקט עכשיו. והארץ, אני קורא אדוק, אבל כשאתם זורמים יד ביד עם בן ארי... אני בטוח שיש לכם קצת יותר איכות. תתפרו את לפיד על תוכן, ערכיות, אידיאולוגיה. ההתנהגות הזו מתאימה ל- fox news, לא לעיתון שרה״מ שם יחד עם ny times. אתם יותר טובים מזה.

    1. מילים כדורבנות
    2. צודק מאד
    3. תום פרידמן טועה: העניין של הארץ בלפיד נובע ממניעים של עקרון -

      לפיד הוא נער שעשועים שמחפש תחביב חדש, והנהייה אחריו של אנשים תמימים מעוררת דאגה אצל אחרים. אוי לנו ממפלגה של מקושרים, של "בנים של..." שצמחו באווירה נהנתנית. אוי לנו מאנשים שמרגישים שהכול מותר להם (קצת כמו המתנחלים), שאפשר בשבילם לכופף חוקים, לעגל פינות, לקצר תהליכים. אוי לנו מאנשים שלא מבינים מה לא בסדר בחברות עם אנשי הון-שלטון שכבר הואשמו בכתבי אישום פליליים מהחמורים שהיו כאן. כניסתו של לפיד לפוליטיקה היא סכנה לכל מי שרוצה תרבות שלטון תקינה.

    4. יש קשר לתומאס ?

      "פליטים" - אני קורא להם מהגרי עבודה ... (אולי אפסילון שם באמת "פליטים" ,שלא נדבר על זה שהחלוקה כבר נעשתה אז הם יכולים לחזור לדרום\צפון סודן בשקט) ....

  105. 1
    ומה עם התכנית הבינתחומית באוניברסיטת תל-אביב? גם שם סטודנטים מקבלים תואר שני ללא תואר ראשון.
    1. זה מסלול ישיר. תואר ראשון ושני רצוף

      הם בפירוש כן עושים את כל מכסת הקורסים של התאר הראשון, ובנוסף את מטלות התאר השני. לאחד שני תארים זה לא לדלג על תאר. באפשרות הראשונה עושים את כל המסלול ברצף, בשניה מתחילים ישר מהאמצע.

    2. אני מצהיר בזה כי המל"ג בכבודו ובעצמו העניק בעבר אישורים לגשת ללימודי תואר שני ואח"כ תואר שלישי לאנשים נטולי תואר ראשון. הח"מ מחזיק בתואר שלישי (דוקטור) מבלי שיש לו תואר ראשון, וזאת באישור המל"ג. הפוסל בגלגולי עיניים לרקיע - במומו פוסל.
    3. אני מצהיר בזה כי המל"ג בכבודו ובעצמו אסר בעבר על ראשי אוניברסיטאות לאפשר לגשת לימודי תואר שני ואח"כ תואר שלישי לאנשים נטולי תואר ראשון. הח"מ היה נוכח בפגישה בה ראש המל"ג ישב עם ראשי האוניברסיטאות והבהיר באופן שאינו משתמע לשתי פנים שאסור. נראה שהוא דיבר אל העצים - ואל האבנים.

      כל אחד יכול לכתוב תגובה שבה הוא מצהיר דברים מהצהרת העצמאות של צרפת ועד הצהרת האדם הראשון על הירח. אם אתה לא כותב בשמך אתה לא פחות טרול ממני.

      בברכה,

      trololo

    4. נוחי דנקנר מכהן בחבר הנאמנים של אוני' בר-אילן

      לצד אחרים כמו צבי לבנת מIDB,
      יעקב שחר, כדורגלן עבר ויבואן רכב,
      צבי בר מרמת גן העומד לדין באשמת שוחד, הלבנת הון וזיוף,
      אחד בשם ד"ר אירווינג מוסקוביץ' ועוד,
      ביניהם שופטים ואנשי האוניברסיטה.
      מעניין.