המהדורות הדיגיטליות של הארץ - באתר בסמרטפון ובאייפד - חודש ראשון ב-4.90 ₪ בלבד
מצטרפים ומשדרגים לאחת מחבילות התוכן האיכותי של הארץ. עכשיו במבצע השקה! רק 4.90 ₪ לחודש הראשון. נסו עכשיו >>
הרשמה למערכת
שם פרטי
שם משפחה
דוא"ל
סיסמה
אישור סיסמה
טלפון נייד
 ?נרשמתם בעבר לאתרי קבוצת הארץ התחברו   |   שכחתי סיסמה

הצעת חוק: יוצאים בשאלה יזכו מהמדינה לסל קליטה

מאות צעירים חרדים יוצאים לשאלה מדי שנה ונתקלים בקשיים. ח"כ גלאון: חרדים שיוצאים בשאלה שקולים לעולים שנכנסים לחברה שהם אינם מכירים

אלי ביתאן, בן 21 מתל אביב, נטש לפני שלוש שנים את ישיבת פוניבז' היוקרתית בבני ברק וחזר בשאלה. בימים אלה הוא מנסה להגשים את חלומו ולהתקבל ללימודי משפטים באוניברסיטה. בהעדר תעודת בגרות או תמיכה כלכלית מהבית, ביתאן משלים לימודי בגרויות במכינה בניסיון לעמוד בדרישות האקדמיות.

"בכל הזמן הזה שאני לומד לתואר הראשון, אני צריך גם לעבוד ולפרנס את עצמי", אומר ביתאן. לדבריו, המדינה צריכה לשאת באחריות לכך שההשכלה שרכש במערכת הלימוד החרדית איננה משתווה להשכלה שרכשו בני גילו במערכת החינוך הממלכתית. "מי שנטל ממני השכלה שניתנה לכל אדם אחר בן גילי, זאת המדינה. המדינה ויתרה על ההשכלה שלי כחרדי מצרכים פוליטיים ולא נתנה לי את ההזדמנות השווה".

מאות צעירים חרדים יוצאים לשאלה מדי שנה ונתקלים בקשיים כלכליים, חברתיים ונפשיים. בהיעדר השכלה פורמלית או מקצוע, ובעקבות הניתוק מבני משפחתם והקהילה, מתקשים אלו שבחרו לעבור ולחיות אורח חיים חילוני להתקיים למחייתם. הצעת חוק חדשה מציגה פתרון זמני למצוקה הכלכלית: המדינה תכיר ביוצאים בשאלה ותעניק להם סל קליטה, הזהה בהיקפו לזה המקבלים עולים חדשים.

אלי ביתאן, חוזר בשאלה
אלי ביתאן, חוזר בשאלה . צילום: עופר וקנין

עשו לנו לייק לקבלת מיטב הכתבות והעדכונים ישירות לפייסבוק שלכם

יוזמת ההצעה, ח"כ זהבה גלאון (מרצ), אמרה ל"הארץ" כי "חרדים שיוצאים בשאלה שקולים לעולים חדשים שנכנסים לחברה שהם אינם מכירים. זו אחריותה של המדינה, שמממנת את מערכת החינוך החרדית ומגדלת דורות של צעירים חסרי השכלה כללית, ולכן חובה עליה להעניק סל קליטה למי שבחר לעזוב את החברה החרדית".

על פי ההערכות, סך ההטבות והסיוע הישיר שמקנה סל הקליטה מסתכמים כיום בכ-50 אלף שקל בממוצע לעולה. עלותה למשק, בהערכה גסה, עשויה להגיע לכ-20 מיליוני שקלים בשנה. ארגון ה.ל.ל (הארגון ליוצאים לשאלה) קולט לשורותיו מאות מבין הצעירים, מעניק להם סיוע בדמות מלגות לימוד או סיוע בדיור, ביגוד ומזון.

ביתאן הצטרף לעמותה לפני כשנה וחצי. לדבריו, הצעת החוק החדשה עשויה לעזור רק אם הכסף יוקדש לקידום הצרכים המיידיים של החוזרים בשאלה. "אם הכסף יוקדש למתן פטור מארנונה, כפי שניתן לעולים חדשים, זה פחות טוב מבחינתנו. אבל אם הכסף יוקצה להקלה בשכר לימוד או לסיוע בדיור, מדובר בסיוע משמעותי". לדבריו, "האוכלוסייה הזאת נופלת בין הכיסאות. יש מי שדואג טוב מאוד לחרדים ומי שדואג לחילונים. אבל לציבור שעובר מצד אחד לשני, אין כל כך מי שיסייע".

לקראת גיבושו של החוק, אספו בלשכת גלאון נתונים בניסיון לאמוד את היקף התופעה. על פי ההערכה, מרבית היוצאים לשאלה לא פונים כלל למוסדות או לארגונים כלשהם ולכן אין תיעוד מסודר המעיד על מספרם. עם זאת, ממחקר שערך ליאור שפר בבית הספר למדיניות ציבורית באוניברסיטה העברית עולה כי מדובר בקבוצה של כ-400 חרדים מדי שנה, לרוב בגילאי 16-25, טרם הנישואים ולאחר מעבר לישיבה גדולה. על פי ההערכות, כ-70% מהם הם גברים.

"יוצאים בשאלה בישראל עוזבים את העולם החרדי ועוברים לחיים בחברה החילונית", אמרה גלאון. "במהלך היציאה ולאחריה הם סובלים מפערים בהשכלה הפורמלית, ממחסור כספי וחומרי, ומקשיים נפשיים וחברתיים. לא רק שהמדינה אחראית לפערי ההשכלה שלהם, שנוצרים בשנים של לימוד במערכת החינוך החרדית, אלא שהיא גם אינה מספקת סיוע מטעמה למי שכן בוחר לעבור לחברה החילונית, בגלל שהמפלגות החרדיות מונעות הכרה במעמדם. כך, נמנעים מהיוצאים בשאלה אמצעי קידום חברתי שהמדינה מעניקה לאוכלוסיות אחרות".

Read this article in English:  Israeli bill aims to grant financial aid to Haredi youths leaving religious world




הוספת תגובה
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
להוספת תגובה בלתי מזוהה לחץ כאן להוספת תגובה מזוהה לחץ כאן

הקלד את הנושא

הקלד את התגובה

 
בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים עם תנאי השימוש של אתר הארץ
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
להוספת תגובה בלתי מזוהה לחץ כאן להוספת תגובה מזוהה לחץ כאן

הקלד את הנושא

הקלד את התגובה

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים עם תנאי השימוש של אתר הארץ
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
הצג את כל התגובות פתוחות 01 שיממנו את זה מהחוזרים בתשובה ארכימדס
  • 05:08
  • 05.02.12

ועוד ישאר להם עודף ;)

02 רעיון מצויין ! המדינה לא סיפקה לחרדים חינוך המאפשר להם לפרנס את בני ביתם אז המדינה חייבת לעשות זאת בגיל מאוחר יותר. אני מציע לשלם לכל מי שקיבל חינוך לא שלם, לא רק לחרדים, את שכר הלימוד להשלמת בגרות ושכר לימוד לשנה ראשונה במכללה או אוניברסיטה. תמיכה אחרת תינתן רק למי שעובד לפרנסתו בזמן הלימודים.  (לת) מקוה שהחוק יעבור לטובת כולנו
  • 05:35
  • 05.02.12

  •   הצעת חוק נפלאה שירה
    • 11:16
    • 06.02.12

    תודה, זהבה. מזמן לא שמעתי על הצעת חוק כל-כך נכונה, הוגנת ומועילה לכלל. החוק יועיל גם לציבור החרדי שיהנה מהטבה לציבור שלו (נראה את ראשי הציבור החרדי מתעלים על הצורך החשוך בשליטה, מכירים בטובת ציבור בוחריהם ותומכים בהצעת החוק...) וגם לציבור החילוני-דמוקרטי המעוניין בשוויון זכויות ועידוד השכלה

03 נו, ודאי. הרי התרגלו במשך שנים שמפרנסים אותם. אז ככה להפסיק פתאום?  (לת) פשפיורקה
  • 05:38
  • 05.02.12

  •   אתה מדבר פה על אנשים שנולדו לתוך זה והחליטו לצאת למה אתה משליך את השנאה שלך לחרדים למי שהחליט לצאת משם?
    • 11:49
    • 05.02.12

    מה הכוונה שלך, שילד בן 13 יגיד לאמא ואבא - היי, אל תקחו כסף?

04 זה הרבה כסף. אז או שהמדינה תסייע (רעיון מעולה) או שתחייב לימודי השכלה כללית לחרדים (רעיון לא פחות טוב)  (לת) באמת? יש מי שדואג לחילונים?
  • 05:39
  • 05.02.12

05 שיתגייסו, ולאחת השירות יקבלו מענק שיחרור.  (לת) מושיק
  • 05:39
  • 05.02.12

  •   התגייסתי... ועדיין כפיר
    • 10:29
    • 05.02.12

    עם כל הסיוע הרב שבאמת עזרו לי הפיקדון הלך לתואר. ואת קורסי האנגלית (2500 כל אחד) אין לי מאיפה להביא.... ואם עד סוף שנה אני לא משלם אני עף מהאוניברסיטה.... אז עם כל הכבוד, ויש כבוד זה באמת לא מספיק למי שלא למד מאומה ומתחיל a.b.c בגיל 24

  •   אין לך מושג על מה אתה מדבר שני
    • 11:51
    • 05.02.12

    מענק השחרור לא יספיק להם. מענק השחרור עוזר לשלם על לימודים אקדמאים למי שכבר יש לו השכלה פורמלית, וגם זה, כמו שאתה בטח יודע, אי אפשר למממן רק עם המענק. כאן יש אנשים שיש להם פער נוסף - אין להם את ההשכלה הפורמלית בגלל הממשלות הרכיכות שפוגעות בהם כילדים. כשהילדים האלה גדלים ומבינים שלא ככה הם רוצים לחיות, הם מגלים שהם נדפקו מכל הכיוונים.

  •   במסגרת הצבא חיים
    • 15:17
    • 05.02.12

    מתאפשר לחרדי להשלים בגרות.
    נכון, המעבר לא קל, אבל לא הכל קל בחיים ולא חייבים לתמוך בכל מתקשה.
    לא מצליח לממן קורסים באנגלית? תעבוד שנה שנתיים.

  •   תתבע את המדינה על הפקרת חינכך בשל מניעים לא ענייניים שולמית
    • 00:50
    • 06.02.12

    ואינטרסים פוליטים. אולי כמה תביעות כאלה או תביע הייצוגית יחריכו את המדינה לדאוג לחינוף הילדים

06 עוד הצעה פופוליסטית מבית היוצר של גלאון יבגני בוסקילה
  • 05:39
  • 05.02.12

שנועדה להיות עלה התאנה שלה על זה שכל מה שמעניין אותה זה פליסטינים.
כל הצעות החוק וההתבטאויות ה"חברתיות" של הגברת גלאון לא שוות את הבל פיה.
ומה יקרה אם אותו נהנה מסל קליטה יחזור לישיבה יום אחד?
ומי יקבע מיהו יוצא בשאלה? האם יחייבו אותו לחלל שבת בפני ועדה?
ומה צריכה להיות מידת חרדיותו של היוצא בשביל להיות זכאי?

בקיצור - גלאון לא מבינה בעניינים האלה, וזה ניכר.

  •   ומה יקרה אם העולה יחזור לרוסיה? נכבול אותו בשלשלאות לישראל? אתה לא מבין בעניינים האלו.
    • 11:55
    • 05.02.12

    יש פה קבוצה של אנשים שמנסה לצאת לחיים החילונים ולא יכולה לעשות את זה כי הפער הוא גדול מדי, פער גדול מדי בחסות הממשלה. לא סתם ניסו להגיש יצוגית בשם היוצאים בשאלה נגד המדינה על שהפקירה אותם כילדים חרדים ולא הבטיחה שתהיה להם השכלה פורמלית.
    ומעבר לכך, מה יקרה אם הוא יחזור בתשובה? מה לעשות, נכפה עליו את החילוניות? וגם אם הוא יהיה חרדי שירכוש השכלה פורמלית, עדיף לי למממן אותו פעם אחת שירכוש לימודים, כמו שהיה צריך לעשות כשהיה ילד (ולהזכירך - בתור ילד ברור שאין לו יכולת בחירה) מאשר שימשיך לחיות על גבי כל חייו. אם תהיה לו השכלה פורלמית ויוכל לעבוד בעבודה מסודרת - לא אצטרך לשלם לו ולבני ביתו, הוא יעשה את זה בעצמו.

  •   אצל עולים הנושא יותר פשוט יבגני בוסקילה
    • 12:15
    • 05.02.12

    או שהוא עולה או שהוא לא עולה.
    בנושא יוצאים לשאלה, יש יוצאים למחצה, לשליש ולריבע.
    האם מי שעבר מכיפה שחורה לסרוגה יזכה להטבה?

    שלא לדבר על זה שאם יש היום בחורי ישיבה פיקטיביים, סמוך עליהם שהם גם ייצרו לך מאסות של יוצאים בשאלה פיקטיביים.

07 באמת הגיע הזמן להפסיק עם מענקים לעולים  (לת) טלי חרובי
  • 05:40
  • 05.02.12

08 ישראלים יורדים לאמריקה, חוזרים, ומקבלים מענק קליטה. ישראלים חוזרים בתשובה, עוזבים את הישיבה, ומקבלים מענק קליטה.  (לת) פופובסקי
  • 05:41
  • 05.02.12

09 הפיתרון לא במענקים לאלה שעוזבים, אלא בהפסקת אחזקתם של אלה שנשארים. שיהיו חלק מהחברה בעודם תלמידי ישיבות.  (לת) אליהו
  • 05:44
  • 05.02.12

10 אני מבין את זהבה גלאון אבל לא מבין את הטיעון. מיכאל ב
  • 06:03
  • 05.02.12

מצבו אינו שונה מהותית מכל בחור אחר שרכש השכלה לא מספקת מסיבות שונות ורוצה להתקדם. ואם יש לו תביעות שיתבע את המפלגות החרדיות ולא את המדינה.

  •   המדינה זו שמרשה את המצב המטומטם הזה מה אתה מקשקש
    • 11:56
    • 05.02.12

    הוא יחליט כשהוא ילד שהוא רוצה ללמוד מתמטיקה אנגלית ומדעים?

  •   בטח ששונה מהותית אני אסביר
    • 11:58
    • 05.02.12

    לכל ילד אחר יש חוק חינוך חובה. המדינה קובעת עבור ההורים והילד שהוא יקבל את ההשכלה הבסיסית. לילדים החרדים המדינה החליטה להשאיר אותם במצב של עוני בלי השכלה פורמלית ואז אני ואתה צריכים לשלם לו כל החיים.

11 מה עם סל קליטה לחוזרים בתשובה? לאוהדי בית"ר שהפכו לאוהדי הפועל? למצביעי מרצ שהתפכחו?  (לת) האדם הסביר
  • 06:26
  • 05.02.12

12 עדיף למדינה ולאזרחיה לתת לחוזרים בשאלה סל קליטה ולהפוך אותם לאזרחים מועילים וחיובים, מאשר לממן אותם כטפילים ונבערים במשך כל החיים  (לת) הצעה גאונית
  • 06:31
  • 05.02.12

  •   השאלה מה יקרה אם יתחרטו ויחזרו בתשובה - האם יחזירו את סכומי הכסף שקיבלו? כי זה עלול להיות הכנסה צדדית נוספת לנכלולים שביניהם.  (לת) אזרח תוהה
    • 10:30
    • 05.02.12

  •   לאזרח התוהה, שיבואו וידליקו נר בשבת מול וועדה של שני מתנדבים. גם לנכלולים האלה יש גבול. בנוסף, הכסף יועבר למוסד להשכלה גבוהה\צד-שלישי-אחר ולא לחשבון הבנק של היוצא.  (לת) יוצא לשאלה
    • 11:29
    • 05.02.12

  •   מה יקרה אם הם יחליטו לרכוש השכלה ולעבוד בעבודה מסודרת? אל תסתפק בלתהות, כדאי שתחשוב
    • 12:00
    • 05.02.12

    רע מאוד! הם כבר לא יצטכו את הקצבאות מהמסים שלי! רגע, זה טוב, לא? חוץ מזה, מה אתה רוצה, להמשיך לדפוק את היוצאים בשאלה המסכנים שהחליטו בממשלה שהם לא יקבלו השכלה בסיסית?

  •   ברגע שאדם שהוכר כיוצא וקיבל סיוע נרשם פתאום לאיזה כולל ורוצה לקבל קיצבת הכנסה, המדינה מחייבת אותו להחזיר את המענק  (לת) פשוט מאוד
    • 16:02
    • 05.02.12

  •   מדובר באנשים בוגרים אחד
    • 23:49
    • 05.02.12

    רוב הסטודנטים מתמודדים עם כלכלת עצמם לבד. זה אשקרה פינוק יתר והרגל של למצוץ מהמדינה!

13 יוצא בשאלה - צריך לקבל מהמדינה בדיוק כמו אברך שתורתו אומנותו יוסי
  • 06:36
  • 05.02.12

הפרדת דת ממדינה חובה
חוד = חילוני ודמוקרט

  •   750 שח' בחודש. שתדע פעם את הנתון המדויק. (זה יספיק לו?)  (לת) יעל
    • 10:35
    • 05.02.12

  •   ועוד הנחה בארנונה העילוי
    • 11:00
    • 05.02.12

    הסעות לילדים, יום לימודים ארוך לכל החיים ועוד ועוד.

  •   ש"ח750? פיספסת את העיקר. שניר
    • 11:29
    • 05.02.12

    הנחות בלי סוף, הסעות לילדים בחינם (בעיקר כדי ללמוד במוסדות לימוד שמקימים בשכונות ללא חרדים), לימודים בחינם, 3 שנים שהם לא בצבא ועובדים בשחור, הקריטריונים של "מחיר למשתכן" (זה רק אלפי שקלים רבים!), ארנונה ומה לא.
    בבקשה, לא להתמם ולא ללכלך את השטח עם מידע לא נכון.

  •   היי שכחת עוד כמה דברים קטנים: צחי
    • 19:53
    • 05.02.12

    נופש חינם לכל המשפחה בים המלח כל שנה, סקי בחרמון על בסיס חודשי בחצי מחיר, מענק הכולל מכונית מחשב ויאכטה לכל משפחה... ועוד ועוד.

14 הצעת חוק ראויה, מוסרית וחשובה.  (לת) יהודה
  • 06:40
  • 05.02.12

15 ואני בעד סל קליטה לילדים שעולים לכיתה א דניני
  • 06:43
  • 05.02.12

סתם הצעה שאין דרך לאכוף ואין סיכוי שתעבור. בזבוז זמן.

16 אותי זה ממש יציל מוטי
  • 06:44
  • 05.02.12

קיים קושי רב, כספי והסתגלותי.. במיוחד בלימודי האנגלית. למי שאין את הרקע מתקשה מאוד בהשתלבות באקדמיה. שלא לדבר על השלמת 12 שנו"ל, בגרויות וקורסי אנגלית שמגיעים ללמעלה מ20,000 שח. קשה מאוד לשרוד לסטודנט רגיל, ולנו קשה שבעתיים.. יוזמה ברוכה, אם כי קשה לי להאמין שזה יעבור בשלטון ה"דמוקרטי" של ביבי וחבריו החרדים.. במיוחד לא בערב בחירות

  •   דווקא למדת מהר מאד חיים
    • 15:21
    • 05.02.12

    מתקשה להשתלב באקדמיה אבל כבר מלכלך על ביבי (פלוס שימוש מושכל במרכאות! ואפילו התעדכנת בדמוקרטיה!).
    בטח בספר שתוציא עוד חצי שנה תספר שהיית נחשב לעילוי.
    אין ספק שמדובר בכשרון נדיר בקליטת שפה.

17 כל הכבוד לגלאון ולמרצ - צריך היה לשער שיוזמה קריטית כזאת אכן תגיע מהשמאל, ולא משונאי-חרדים כ"ישראלי ביתנו" / יאיר לפיד. אורלינג
  • 06:46
  • 05.02.12

צריך לעודד יציאה בשאלה ברי"ש גליי, לעודד עזיבה של הדת לטובת אזרחות.

18 רעיון יצירתי ומצויין. זה מה שאני מצפה ממרצ.  (לת) אורנתן
  • 06:46
  • 05.02.12

19 הצעה כל כך צודקת כל כך במקום  (לת) יעל
  • 06:47
  • 05.02.12

20 הצעת חוק של אדם שיודע לחשוב מחוץ לקופסא, החוזרים בשאלה עולים לישראל  (לת) סל קליטה למחפשי דרך חדשה
  • 07:05
  • 05.02.12

21 המדינה צריכה לעודד חזרה בשאלה, ולהסביר בישיבות את הצורך בכך. הדת היא אופיום להמונים!  (לת) יורם
  • 07:27
  • 05.02.12

22 איזה שטויות! אז גם אני חוזר בשאלה......  (לת) ניר
  • 07:28
  • 05.02.12

  •   סליחה, אם היית חילוני מלכתחילה לא תצטרך שיעזרו לך דנה
    • 12:02
    • 05.02.12

    לא תצטרך לשלם על להשלים את הפער - אנגלית מתמטיקה, כל מה שלמדת מבית הספר היסודי ועד בית הספר התיכון - המדינה לא רק שמימנה לך אלא גם חייבה אותך! אותם היא פוטרת מזה, מה זה אשמת הילדים שההורים שלהם חרדים?

23 הגיע הזמן!  (לת) כבוד
  • 07:32
  • 05.02.12

24 אחרית הימים, נפתרו כל הבעיות במדינת ישראל: חסרי דיור, נכים, תת-תעסוקה מגיל 45 ומעלה, התעללות בחייבים על ידי ההוצאה לפועל והבנקים וכולי וכלי... הכל עבר מן העולם ועכשיו בו נטפל בכמה עשרות חוזרים בשאלה שרוצים ללמוד באוניברסיטה. מר"צ מתגלה כל פעם כמפלגה לגמרי הזויה  (לת) ימות המשיח
  • 07:33
  • 05.02.12

  •   זה מה שהזוי בעיניך? מיקי
    • 08:21
    • 05.02.12

    הכנסת מוצאת זמן לחוקק חוקים פרסונליים כמו חוק לפיד וחוק גרוניס, וזה אולי בסדר מבחינתך, אבל לתקן במעט עוול אמיתי שהמדינה גורמת לאזרחיה, זה לא בסדר?

  •   נו מיקי, אתה לא מכיר את הנהגי מוניות והשיפוצניקים האלו, שתמיד מוצאים מה לא בסדר בחוקי זכויות אדם כי יש להם איזה נושא חשוב יותר כמו הצ'קים בלי כיסוי שהם פיזרו, או המניות שהם הימרו עליהם וקרסו?  (לת) אני מתפלאת עליך
    • 11:14
    • 05.02.12

25 הצעת חוק צודקת וברוכה, שתעשה טוב לכולם אזוב שבקיר
  • 07:33
  • 05.02.12

המדינה אכן אחראית על מצבם של הבחורים הללו, שלא בחרו לעצמם את תוכנית החינוך הקלוקלת שהוריהם ייעדו להם, ושהמדינה מימנה ברוב איוולתה.
מרבית החוזרים בשאלה הינם העידית של החברה החרדית, אנשים פתוחי אופקים, סקרנים ואמיצים, אשר מוצאים את עצמם לבד לחלוטין בעולם מנוכר ולא מוכר. תמיכה בהם רק תעשיר את החברה, תצילם מאשפתות, ועשוייה לעודד חרדים רבים נוספים, שמאסו בחיי ה"קדושה"-עאלק, הפרזיטיות, השקר והבטלנות - ואשר יכולים במקום זאת להפוך לאזרחים תורמים לחברה.

26 כנראה השתבשה דעתם של המחוקקים.על מה סל קליטה??? שונרא
  • 07:45
  • 05.02.12

מה קורה לזהבה גלאון ?מדוע חרדי שחוזר בשאלה צריך לקבל סל קליטה ?אם יאושר החוק אז מחר יגיעו סקטורים אחרים .כמו למשל החוזרים בתשובה ועוזבי הקיבוצים והשם יודע מי עוד.מה קורה במדינה ?האם נגמרו החוקים המועילים לכלל האוכלוסיה שמר"צ ההזוי החליט להטיב אם אילו שחוזרים בשאלה ?מה יקרה אם אותם חוזרים בשאלה יחזרו למקורות ושוב יהפכו לחרדים ???

  •   לא מסובך - רק צריך לקרוא את הכתבה - אתה יודע לקרוא נכון? גיא
    • 09:12
    • 05.02.12

    בוא נעזור לך - תחזיק חזק:"המדינה צריכה לשאת באחריות לכך שההשכלה שרכש במערכת הלימוד החרדית איננה משתווה להשכלה שרכשו בני גילו במערכת החינוך הממלכתית."

    והוא צודק במאה אחוז - אם החינוך החרדי ניתן בתור אתנן פוליטי, אין שום סיבה שבעולם שהמדינה לא תפצה את אלו שקיבלו חינוך סוג ז' שהוכר על ידה.

    זהבה גלאון היא ח"כ חכמה מאוד - היא קוראת נכון את המפה - הבעיה היחידה שלה שהיא משחקת יותר מדי לפי הכללים.

    שאלת לגבי חוזרים בתשובה? תסתכל סביבך - כמה ארגונים כאלה פועלים - אתה באמת חושב שהם כולם חיים מתרומות? תתעורר! עוזבי קיבוץ קיבלו את כל הכלים בחיים כדי להסתדר בחיים - והם מסתדרים יופי. רק חרדים תקועים.

  •   חוזרים ועוזבים וכו' ארי
    • 17:48
    • 05.02.12

    יש מידה של סיוע לחוזרים בתשובה.
    אחד מעוזבי הקיבוץ הידועים בארץ מתמודד בשיניים חשוקות עם התנאים במגדלי אקירוב. אחר הוא שר לענייני לא-חשוב-מה בממשלה, ויש עוד אנשי עסקים, כמה פרופסורים, וכו'. עוזב קיבוץ גם מקבל סכום מסויים, חד פעמי, עם עזיבתו.
    אני לא בטוח שהיקף של סל קליטה הוא הראוי כאן, אך סיוע בלימודים (לאו דווקא אקדמיים, גם מקצועיים) נראה לי בהחלט ראוי.

27 כל הכבוד שי דתל"ש
  • 07:53
  • 05.02.12

באמת שהגיע הזמן אני מקווה מאוד שהמדינה תחזיר לי את מה שהיא לקחה לי כי אבא ואמא שלי היו חרדים. קצת צדק, זה בריא

28 זאת אומרת שהמדינה תשקיע בהם פעמים חצאית
  • 07:54
  • 05.02.12

פעם אחת בתמיכתה במערכת החינוך שלא מלמדת לימודי ליבה, ופעם שניה בסל קליטה. בזיון. שהמדינה תאכוף את תוכנית הלימודים שלה על כלל האוכלוסיה שנהנית מתמיכה כלכלית, ובא לציון גואל.

29 מאחר ועל כל חוזר בתשובה כמו כל צעיר חרדי , נשפכים תמיכות ופטורים המסתכמים בעשרות רבות של אלפי שקלים ואלי יותר, וכל זה על מנת שימשיכו להשאר נטל על משלמי המיסים , אין סיבה שלא תנתן תמיכה זהה לכל מי שרוצה להצטרף לפלח האוכלוסיה השפוי,העובד ותורם לחברה ולמדינה  (לת) צדק חברתי
  • 07:57
  • 05.02.12

30 "בכל הזמן הזה שאני לומד לתואר הראשון, אני צריך גם לעבוד ולפרנס את עצמי", אומר ביתאן. ניר
  • 08:01
  • 05.02.12

מה?! גם ללמוד וגם לעבוד?! שומו שמיים!!! נחש מה, גם אני!

  •   היי היי אלי ביתאן
    • 10:26
    • 05.02.12

    גם אתה מבין שלהשלים את התיכון מאפס, בגיל 22, בלי עזרה כלכלית ומנטלית של ההורים, זה מצב קשה

  •   מצבך מובן סטודנטית
    • 11:17
    • 05.02.12

    רק שלכולנו קשה, ועדיף יהיה שהמדינה תפסיק "לשים פלסטרים" על כל מחדל, ותתחיל לעשות החלטות לטווח ארוך

  •   כמובן. דנה
    • 12:05
    • 05.02.12

    ועד שהממשלות האימפוטנטיות יקבלו החלטות לטווח ארוך, צריך לתמוך במי שהממשלות לדורותיהן כבר פגעו בו, ופגעו בנו. ככל שיקלו יותר על היוצאים לצאת לעולם החילוני ולעבוד, יהיו פחות חרדים שתצטרכי למממן. בתור סטודנטית כדאי שתתחילי להפעיל את השכל

  •   באמת הגיע הזמן סטודנטית גם
    • 12:13
    • 05.02.12

    הגיע הזמן שתפסיקו להצביע למפלגות שמוכרות אתכם, שיושבות בקואליציה עם המפלגות החרדיות שמשקיעות את כספי המיסים שלכם בטיפוח הבערות והבטלה.
    ובינתיים עדיף לתמוך ולעודד אנשים כמו אלי ביתאן, שבבגרותם מרדו במקום מהם באו (וזה לא מובן מאליו) החליטו להפוך לאזרחים יצרנים ועצמאיים. סל הקליטה צריך להגיע בצורת מימון השלמת הלימודים לרמת סוף תיכון, שביתאן נזקק להם מכיוון שכילד לא קיבל חינוך חינם (וזוהי אחריות המדינה לאזרחיה), וסיוע בדיור מכיוון שכמו עולה חדש או חייל בודד, ביתאן הוא בודד בעולם.
    במדינה מתוקנת הכסף למענק היה מוסט מתקציבי הישיבות. בעצם, במדינה מתוקנת מלכתחילה לא היתה תמיכה ממשלתית במניעת השכלה מקבוצה ענקית של ילדים לטובת אינטרסים פוליטיים - זה מה שביתאן עצמו אומר.
    אבל, נו, בשביל זה צריך להצביע מרצ - לא ליכוד, לא קדימה, לא ישראל ביתנו, שכולם מכרו את הצדק החברתי שכביכול נבחרו בשמו. לא הגיע הזמן?

  •   תבע את הוריך על הזנחה. בית המשפט יפסוק לך פיצויים לאלי ביתאן
    • 14:05
    • 05.02.12

    הוריך קונים דירות לאחיך שהתחתנו? הוגן ונכון שיפצו אותך על שלא הכשירו אותך לחיים ומנעו ממך חינוך הגון.

  •   אין לך מושג על מה אתה מדבר!!! מאיר דתל"ש
    • 15:47
    • 05.02.12

    אני בטוח שעבדת כמוני מגיל ...14... בעבודות בזויות, בשחור,ללא בסיס של משכורת מינימום,ללא תמיכה מאף אחד,
    כיוון שאף ארגון אינו מעז ללכת "חס וחלילה" לעזור לבן אדם מתחת 18!!!!
    אם אתה חושב שאתה יודע איך אנחנו מרגישים,הלוואי שתרגיש באמת!!

  •   אין לך מושג על מה אתה מדבר!!! מאיר דתל"ש
    • 15:55
    • 05.02.12

    אני בטוח שעבדת כמוני מגיל ...14... בעבודות בזויות, בשחור,ללא בסיס של משכורת מינימום,ללא תמיכה מאף אחד,
    כיוון שאף ארגון אינו מעז ללכת "חס וחלילה" לעזור לבן אדם מתחת 18!!!!
    אם אתה חושב שאתה יודע איך אנחנו מרגישים,הלוואי שתרגיש באמת!!

  •   לניר ארי
    • 17:56
    • 05.02.12

    ניר שלום
    כאשר הייתי סטודנט, סירבתי לקחת כסף מהורי. עבדתי לפני הלימודים ובמהלכם, והסתדרתי. אבל: בלי התמיכה מן הבית לא הייתי מצליח. היא ניתנה לי באוכל, במקום מגורים לימי הקיץ, באיזה שמפו משובח, שלא הייתי חולם לקנות לעצמי, וכן בגאווה של הורי על כל ציון טוב, ובכך שידעתי, שאם אחלה/ אפוטר/ אשבר / אאבד את רכושי בשריפה, או גניבה/ אפצע בתאונה יש לי תמיד למי לפנות.
    מי שאין לו את הגיבוי הזה קשה לו עד מאוד.

31 גם חיילים המשתחררים משירות צבאי הם כעולים חדשים בחברה ולהם מגיע המענק עבור עלייתם קודם לכל ברוך הבא
  • 08:07
  • 05.02.12

יש מספיק ישראלים שאינם נתמכים על ידי הוריהם מבחינה כלכלית ואשר ידם אינה משגת מימון לימודים אקדמאים והתפתחות השכלתם וכלכלתם חשובה לא פחות ואולי אף יותר כיוון שתרמו לחברה . איני מבינה איך באופן קבוע חרדים או במקרה זה חוזרים בשאלה בסופו של דבר נהנים מכל העולמות וכן ממומנים יותר מכל אפיק אחר בחברה הישראלית על ידי כספי משלם המיסים... מדוע משלם המיסים באופן קבוע מקבל פחות?? מדוע החברה מתייחסת למשלם המיסים כמובן מאליו? חסרים משלמי מיסים שאינם יכולים להרשות לעצמם ולילדיהם חיים טובים יותר והשכלה על תיכונית???

32 הגיע הזמן לקצת צדק לעומת המיליונים מכסםי משלם המיסים שמשמשים למסיונריות החזרה בתשובה  (לת) דוקינס
  • 08:20
  • 05.02.12

33 רעיון נפלא  (לת) מנחם
  • 08:21
  • 05.02.12

34 העליה הפנימית - הגל הבא שיציל את המדינה גיא רגב
  • 08:21
  • 05.02.12

יציאה המונית בשאלה צריכה להיות הפרוייקט הלאומי הבא.
מדובר בפוטנציאל של מאות אלפי עולים, בעלי הרגלי למידה, מחשבה פתוחה, מחברה הישגית.
אם יצטרפו לשוק העבודה יוכלו להציל אותנו מחורבן כלכלי וחברתי שצפוי לנו מהאשון הדמוגרפי החרדי.
הפתוי של החברה הפתוחה מחלחל לעולם החרדי ביתר שאת - מהאינטרנט. במוקדם או במאוחר הם ימאסו בשלטון הדיקטטורי של הרבנים. וכדאי שהחברה החופשית תהיה מוכנה לקליטתם.

35 אין מי שדואג לחילונים. משמעות המושג חילוני=דואג לעצמו. תתחיל להפנים, הקייטנה שגדלת בתוכה נגמרה.  (לת) תמי
  • 08:22
  • 05.02.12

  •   תפקיד החילונים הוא לדאוג לכוווווולם רק לא לעצמם = זה מהות התפקיד של חמורו של משיח  (לת) יונתן הקטן
    • 10:32
    • 05.02.12

36 לתמוך באוכלוסיה שיוצאת מהעולם ההזוי של ההסתה הדתית מצויין
  • 08:25
  • 05.02.12

לתמוך, לחבק ולעזור.
לאפשר להם לעמוד על הרגלים ולנהל חיים שפויים.

37 שווה השקעה - וכן ירבו - בררוגים הבאים בשערינו שערם  (לת) מאיר
  • 08:28
  • 05.02.12

38 הצעה מבורכת. מקווה שהחח"כים החרדים לא יחליטו לנהוג בנקמנות ולהתנגד להצעה.  (לת) דמוקרט
  • 08:43
  • 05.02.12

39 זהבה גלאון נאיבית וילדותית כרגיל שי
  • 08:44
  • 05.02.12

הסוף יהיה, שיקבלו את הצעת החוק הזו, עם הסתייגות קטנה: שגם חוזרים בתשובה יקבלו סיוע. וכדרכו של עולם, החוזרים בתשובה יקבלו סיוע ליותר זמן, וכדרכם של חרדים, יופיעו כל מיני שחזרו בתשובה מהעולם הבא. ואז ייזכרו שמי שהתחיל את העסק זאת הבובה זהבה.

זהבה גלאון שולפת מהמותן סדרתית.

  •   וכאן בדיוק הבעיה שלך בקריאת המפה- כי את החוזרים בתשובה המדינה כבר מממנת. כולל את המוסדות המסיונרים של החרדים. עולה ותיקה
    • 15:27
    • 05.02.12

    אז עכשיו אתה מסכים שיממנו את כל החוזרים בשאלה? בעצם אם אתה רוצה להשוות תנאים- אז החוזרים בשאלה צריכים לקבל מימון לכל החיים- כמו החוזרים בתשובה, לא?!

40 להפריד דת ממדינה- להפסיק לתת למונופול החרדי כספים, ולתת רק לחרדים שיוצאים לאור!  (לת) סטודנטית
  • 08:47
  • 05.02.12

41 אמנם הנאיביות שלו מעצבנת אבל... אני
  • 08:56
  • 05.02.12

כן, כולם עובדים ולומדים ולחילונים אף אחד לא עוזר (בניגוד למה שהוא חושב) אבל כל דבר שיקל על אנשים לעזוב את העולם החרדי הוא מבורך. נדרש כח נפשי עצום לעזוב את הקהילה הזאת ורוב האנשים שעוזבים מאבדים את תמיכת המשפחה והקהילה ובעצם נמצאים לבד בעולם. אם אנחנו רוצים שאנשים באמת יעשו את זה ויתחילו לתרום למדינה, צריך לעודד אותם ולעשות את המעבר קל יותר. סל הקליטה אולי נראה יקר אבל תחשבו כמה כסף האיש הזה היה עולה לנו אם הוא היה נשאר בישיבה. ככה הוא יוכל ללמוד, לעבוד, לשלם מיסים ולהיות אזרח מן השורה. אז למה לא לעזור לו?

  •   יצא המרצע מהשק. מצדיקים את החוק כי הוא מעודד אנשים לעזוב את הדת. יואל
    • 09:57
    • 05.02.12

    אגב, מי ייחשב ראוי למענק? רק חרדים מגור? מה עם ליטאים? אולי גם כיפות סרוגות? ומה עם מישהו שהתחנך במדרסה ולא למד לימודי ליבה? או ילדה בדואית שלא זכתה ללמוד? או סתם מישהו שגדל בלוד ואין לו מינימום של כישורים חברתיים? למי מגיע???

  •   ההורים שלך לא עוזרים לך בשקל אף פעם??? בשום מצב??? עולה ותיקה
    • 15:31
    • 05.02.12

    כי אם כך- אז אתה צודק. אבל תחשוב על זה שילדים שיוצאים מהעולם החרדי- לא מקבלים סיוע מהמשפחות שלהם, בכלל!!! אתה מסוגל לחשוב על זה שאתה מגיע לארץ אחרת, מדינה חדשה, זרה (לא ארה"ב, יותר בכיוון של סין), לומד שפה חדשה, תרבות חדשה ואתה לבד לבד לבד ואין לך אפילו בנאדם להרים אליו טלפון ולספר לו על הקשיים של, שאמנם בחרת אותם אבל היית שמח לוותר עליהם אם רק היית יכול להישאר בארץ המוכרת לך. אז עכשיו תגיד לי- זה באמת נשמע לך כזה פשוט ונאיבי???

42 הדמינה נוהגת הפלייה כלפי הצעירים החרדים ואיננה נוהגת כמדינה שדואגת לרווחת אזרחיה. המדינה מפקירה את הצעירים החרדים להוריהם ולעסקנים של העדה. ילד איננו שייך להורים שלו. יש לו זכויות משלו. הוא אזרח ישראלי צעיר שמגיעים לו הזכויות של כל האזרחים הישראלים. ילד שיד המקרה הולידה אותו במשפחה חרדית אין לו פחות זכויות מילד שנולד במשפחה חילונית. המדינה חייבת לילדים האלה חינוך מלא כמו ליתר ילדי ישראל. שוויון
  • 08:59
  • 05.02.12

ההסתכלות הפרימיטיבית כאילו כל שבט מטפל בילדים שלולא רק שאין בה ממלכתיות, כאילו היינו עדיין חיים בעיירה בקרפטים אלא היא פוגעת בשיוויון .
הורה לילד איננו יכול לעשות בילד כעולה על רוחו. הוא אינו יכול להתעלל בו, להרעיבו, לערוך עליו ניסויים מדעיים, למנוע ממנו שינה או למנוע ממנו חינוך.
הטענה של העסקנים החרדים כאילו "החינוך" שהם מעניקים לילדים שנופלים לידיהם הוא לגיטימי - אין לה אחיזה במציאות : צא ולמד מי יוצא ישיבת פוניבג' או מיר או אחרת ולומד רפואה ?או הנדסה ?

43 הצעת חוק:מי שחוזר בתשובה יקבל סל קליטה של מצוות.  (לת) מישהו
  • 09:00
  • 05.02.12

44 הצעה מעולה אבי
  • 09:02
  • 05.02.12

אני רחוק מאוד ממר"ץ אבל ההצעה הזאת חכמה ומעולה! פעם ראשונה שזהבה גלאון אמרה דברי טעם

45 להצעה הזאת אין סיכוי לעבור כל עוד אין סל קליטה לחוזרים בתשובה  (לת) מאיר
  • 09:06
  • 05.02.12

46 יוצאי צבא סל קליטה יחזקאל
  • 09:13
  • 05.02.12

מי ששרת את המדינה זכאי לעזרה אין לעודד חזרה בשאלה הדת היא שהחזיקה אותנו אלפיים שנה בגלות אם כולן היו חילונים אחרי מאתיים שנה לא היתה יהדות

47 רגע.. קודם שילמו להם בשביל לא ללמוד, עכשיו משלמים להם בשביל כן ללמוד? יוסי נרגאון
  • 09:18
  • 05.02.12

זה רק אני, או שמשהו השתבש כאן לחלוטין?
המדינה תומכת בחרדים כשהם רק לומדים תורה. עכשיו היא צריכה לתמוך בחוזרים בשאלה בגלל שהם רק למדו תורה? ואם הוא יחזור בתשובה עוד פעם, הוא שוב יקבל סל תמיכה?
אני מציע לתת סל תמיכה לכל החיים לחילונים משלמי מיסים. בקצב הזה, אנחנו מיעוט נכחד, ועל המדינה לשמר את תרבותנו

48 שיתגייסו או יעשו שרות לאומי. זה יהיה כרטיס הכניסה שלהם לחברה, ובסופו גם יקבלו מענק שיחרור.  (לת) יואל
  • 09:52
  • 05.02.12

  •   מענק שחרור. ספקניסטן
    • 20:43
    • 05.02.12

    השירות הצבאי, כמו שכולנו יודעים, הוא מס למלכות. כל אזרח נדרש להקריב 3 שנים מחייו שבמסגרתן הוא כוח עבודה זול (אם כחייל קרבי ואם כג'ובניק). הבעייה היא שהצבא יוצא מנקודת הנחה שרוב כוח העבודה הזול הזה ממומן דרך הוריו. מי שיוצא בשאלה בגיל 22+, כבר צבר פיגור ביחס לבני גילו החילונים ככל שזה נוגע להשכלה, ועליו לעכב את חייו 3 שנים נוספות בצבא - כשבמקביל עליו להתמודד עם העולם החדש שנקלע לתוכו, עם נתק מהמשפחה, עם מציאת עבודה וחברים חדשים (וזאת להבדיל מהחוזרים בתשובה, שלא נדרשים לשירות צבאי, יש להם קהילה חמה ותומכת שמקבלת אותם, והם נהנים מתמיכה ממשלתית ישירה ועקיפה). המינימום שהמדינה יכולה לעשות (אותה מדינה שאחראית לפיגור בהשכלה של היוצא וליצירת הגטאות החרדים ע"י תמרוץ בערות ואי-יציאה לעבודה) הוא לתת למי שמצוי בקשיי קליטה בארץ החילונית הזרה אליה עבר, סל קליטה: תמיכה בחינוך ובדיור. תפנימו: יוצא בשאלה כמוהו כעולה חדש.

49 נראה לי מאד מוזר. מאד לא שיויוני עז רך
  • 10:00
  • 05.02.12

מה עם ההיפך? לסייע לחוזרים בתשובה לרכוש השכלה תורנית + סל קליטה? ואני מממש לא חרדי.

50 כל הכבוד לח"כ זהבה גלאון אזרח בעל נסיון
  • 10:00
  • 05.02.12

החברה החילונית צריכה לעודד את התהליך הזה , כמו שחרדים מקבלים הנחות גדולות (חוק טל) ראוי לעזור לחרדים צעירים להשתלב בחברה של מדינת ישראל.

51 כמו לבנות בית חולים מתחת לגשר שבור רז
  • 10:03
  • 05.02.12

למה לא לחייב את החרדים בלימודי ליבה ובתרומה למדינה??

52 זה היה חזק! "..."מי שנטל ממני השכלה שניתנה לכל אדם אחר בן גילי, זאת המדינה. המדינה ויתרה על ההשכלה שלי כחרדי מצרכים פוליטיים ולא נתנה לי את ההזדמנות השווה" ישראלי
  • 10:08
  • 05.02.12

באמת? המדינה אשמה בהכל...

53 האמת האמת
  • 10:36
  • 05.02.12

מה שמעניין את הטיפוס הזה הוא רק להעביר עוד יהודים על דתם ע"י אתנן. ב"ה שבכל שנה יש 4000 חוזרים בתשובה על כל 400 חוזרים בשאלה.

54 תמיכה כזאת מגיעה וצודקת  (לת) ד.מאור
  • 10:36
  • 05.02.12

55 יש לתמוך בדרך נאותה לאילו שמאסו בגטו החרדי והמשועבדים לקהילה.  (לת) פקפקן
  • 10:43
  • 05.02.12

56 טיפול שורש, לא אספירין ניצן
  • 10:48
  • 05.02.12

עדיף לטפל בבעיה מהיסוד. לכפות חינוך מלא בכל המגזרים, להפסיק את התמיכה בחינוך החרדי.

57 הצעה מבורכת אך.. ישראל
  • 10:52
  • 05.02.12

ראית לי קצת מסובכת.. הממשלה חייבת להפסיק את התמיכה במוסדות החרדים. או לחייבם במינימום ידע. כדי שכמישהו יוצא יוכל לעבוד וללמוד כאחד האדם. ולא רק בגיל 24 (אחרי צבא‏)‏ לשמוע לראשונה על משפט פיתגורס או לדעת אנגלית.

58 כמו כן, ישראל
  • 10:53
  • 05.02.12

אין השוואה לחוזרים בתשובה. כיוון שברגע שהם נרשמים לכולל הם מתוקצבים מהמדינה. שלא לדבר על הילדים.. וכל הארגונים החרדיים. ויוצא בשאלה , ברגע שיצא, חוסך למדינה מליון ש‏"ח. אז 50000 זה זניח. וממש יעזור לו כדי לתרום למדינה ולהיות כאחד האדם

59 שכנעתם אותי לגבי מכינה, אבל מה לגבי חילונים עניים? סטודנטית
  • 11:00
  • 05.02.12

מדובר פה, בעיקר, על אדם שפתאום הוא בגיל 20, נניח, ללא תמיכה משפחתית - כלכלית וללא ידע.
לדעתי, יש לעזור בייעוץ ובתמיכה כלכלית בזמן לימודים במכינה קדם-אקדמית, אך מעבר לזה יש בעייתיות אחרת-
למה שחרדי-לשעבר יקבל כספים להבטחת עתידו, בעוד שחילוני (שגם לו, בגיל 22 כנראה אין דבר, אם בא ממשפחה דלת אמצעים - גם אם עשה שירות צבאי מלא, ואולי עזר למשפחתו) לא מקבל דבר?

אני בעד תמיכה, ובעד שינוי אורח החיים של אדם כך שיתאים לאמונותיו, אך יש הבדל בין אפליה מתקנת ובין תיקון עוולות המדינה.

60 לכל המטומטמים שמלגלגים על ההצעה.. חרדי לשעבר ממאה שערים
  • 11:07
  • 05.02.12

המפלגות שאתם הצבעתם להם במשך כל שנות קיום המדינה (העבודה,הליכוד קדימה) אפשרו לממסד החרדי לקיים אקס טריטוריה בחינוך תמורת אתנן פוליטי, ובכך איפשרו לחרדים לגדל דורות של צעירים חסרי השכלה וכישורים חברתיים, שלא מוצאים את מקומם בחברה. ובמקום לעבוד או לשרת בצבא הם מבלים את ימיהם בבטלה גמורה. (ומכניסים קצת נופך לחייהם ביריקה על ילדות והכאת נשים וחילוניים)
אז במקום להתבכיין על כך שהחרדים חיים על חשבונכם (מה שנכון) תפנו טענות למפלגות שאתם מצביעים להן על כך שהם מאפשרים לחרדים לעשות ככל העולה על רוחם.
אז ברור שההצעה הזו לא תתקבל בכנסת אבל זה חומר למחשבה. לכולנו

61 אוי אוי אוי- גם מי שלא היה דתי חייב לעבוד ולהתפרנס- של מי רעיון העועים הזה אינטרסים
  • 11:09
  • 05.02.12

וחוזר בתשובה אינו זכאי לסל קליטה???למה?

וכל הסטודנטים שאבא ואמא לא יכולים לפרנס מקבלים סל קליטה?
האם יש לנו עודף כסף? או שאנחנו מתעקשים לחנך לעצלות

62 ואיך יקבעו קריטריונים? יבדקו האם הוא מתייצב לשיעורים?? רעוין מעולה, אבל גם פתח לשחיתות  (לת) זהירות
  • 11:12
  • 05.02.12

63 רעיון פשוט וגאוני איך משהו לא חשב על זה קודם?  (לת) רוני
  • 11:13
  • 05.02.12

64 המדינה מפקירה אותם מלידתם בכך שהיא מאפשרת להוריהם לא ללמד אותם את לימודי הליבה. עידן
  • 11:20
  • 05.02.12

על כן נראה לי שהמדינה צריכה גם לשלם להם פיצויים על הפקרתם.

65 גם לחוזרים בתשובה מגיע.אפילו יותר מהחוזרים בשאלה. נח
  • 11:20
  • 05.02.12

מצוין.הרי אי אפשר להפלות.אז גם לחוזרים בתשובה שמגיעים
לעולם לא מוכר וגם לא מתפרנסים כי עכישו הם עסוקים
בלימוד תורה מגיע שהמדינה תממן אותם.
כל הכבוד לגילאון.

66 בטח יותר חשוב מלתת סל קליטה ליהודים האמריקאים שהופכים מתנחלים קיצונים  (לת) תבורכי, תקווה
  • 11:20
  • 05.02.12

67 הצעה אידיוטית. הדרך היחידה להתמודד עם הבעיה החרדית היא להפסיק את תזרים המזומנים. המדינה צריכה לתגמל את האזרח העובד ומשלם המיסים, ולא פרזיטים בטלנים. ברגע שהמדינה תתנהל באופן שבו מי שתורם לה מתוגמל, ומי שלא - מתייבש, רק אז ייפול האסימון. ועד שלא ייפול - שימשיכו להשריץ ויגוועו ברעב. גם רבים שיוצאים מהארון מוצאים עצמם בלי חסרי כל בלי קורת גג - מדוע אותם גלאון לא רוצה לתקצב? (ואני אומר זאת בתור הומו שמח וטוב לבב)  (לת) א
  • 11:26
  • 05.02.12

68 עד שהרוב החרדי לא יצא לעבוד נשמע הגיוני אפילו שהמדינה תעודד חזרה בשאלה, שהרי הבעיה היא בשוק העבודה, מנהיגי החרדים חייבים להבין שאם לא ישחררו אותם מהעוני המחפיר שההסדר הלא כשר שלהם עם המדינה גורם, אזי המדינה תפעל אקטיבית לעודד עזיבה של הקהילה והצטרפות לשוק העבודה. י  (לת) יואב
  • 11:38
  • 05.02.12

69 נסיון שקוף למשוך חרדים ל"התפקר" אבל אפשר להרחיב את הרעיון חנן
  • 11:38
  • 05.02.12

תנו השלמת השכלה למבוגרים חסרי השכלה כלאמר
עולים חדשים נושרים ממערכת החינוך ועוד אחרת זה סתם נסיון למשוך
חרדים נואל ככל שיהיה
בנוסף וכדי שיהיה שוויון לסבסד מערכת שתומכת בחוזרים בתשובה
להשתלב בעולם החרדי שאגב קיימת בהתנדבות ומיועדת לא ל400 לשנה
אלא לכמה עשרות אלפים לשנה שהם כמו עולים חדשים שזכאים לסל קליטה
למה לא? תהיו פתוחים (פלורליסטים) עד הסוף
או שתפסיקו לדבר שטויות אני למדתי בגרות אקסטרני ואוניברסיטה על חשבוני
ועבדתי ושרדתי לחרדי הממוצע יכולות שכליות יותר מחילוני ממוצע
והוא יכול לעשות את זה ואל תביאו כל הזמן את אנשי אכלו לי שתו לי כמו
אנשי ה"מחאה החברתית" ב"ה ז"ל

70 על ה"חוזרים בשאלה" לתבע את המדינה לנזיקין על כך שהפקירה אותם ולא כפתה עליהם חינוך חובה ממלכתי ובמקום זאת נכנעה לפרנסי קהילתם החשוכים
  • 11:40
  • 05.02.12

לכן על המדינה להחליט, או אכיפה בגיל בית ספר או פיצוי בגיל בוגר...ופיצוי זה הוא סל הקליטה המוצע בחק. לא כדאי למדינה להתבע בבית המשפט ואין זה יאה שתתעמת עם דרישה צודקת. כל המושג תורתם אומנותם הוא קשקוש אחד גדול שמעוות את המציאות בו שני הצדדים מפסידים. המדינה משלמת לאנשים שיתבטלו, בורותם אומנותם, והבורים האלה, למרות הקצבאות, גוזרים על עצמם חיי עוני

  •   חובת חינוך הילדים מוטלת בראש וראשונה על הוריהם שיתבעו את אבא ואמא
    • 14:14
    • 05.02.12

    על פי חוק לימוד חובה הורה שלא ישלח את ילדו לבית הספר צפוי לעמוד לדין על הפרת החוק. בתי ספר שאינם מלמדים את תוכנית הליב"ה, מינימום השכלה כללית שניתן לדרוש מבוגר בית ספר, אינם יוצאים ידי חובת החוק והממשלה מועלת בתפקידה כשהיא משתתפת במימון בתי הספר העצמאיים ופוגעת בילדי ישראל. אך החובה מוטלת כאמור על אבא ואמא, ואותם על הצעיר שיצא בשאלה לתבוע. והכסף יימצא. ההורים החרדים מצליחים לרכוש דירות לכל ילדיהם שהתחתנו.

71 זה האינטרס של המדינה והחברה נריה
  • 11:41
  • 05.02.12

לסייע לחזרה בשאלה. ככל שיותר חרדים צעירים יחזרו בשאלה כן תהיה תרומה לחברה גדולה יותר.

72 והם יחזירו אותו כשהם יחזרו שוב לחרדיות.  (לת) נגה
  • 11:42
  • 05.02.12

73 ליוצאים מגיע יותר מלעולים יצחק
  • 11:43
  • 05.02.12

נכון שלכל חילוני ישראלי קשה. לעולים חדשים יותר קשה. שפה חדשה, תרבות חדשה, ניתוק מסביבת המוצא. המדינה גם מעוניינת שהם יעלו על מסלול חיובי ויצרני ולא יפלו לנטל על רשויות הרווחה, ולכן מושיטה להם יד תומכת בשלבים הראשוניים. ליוצאים בשאלה קשה עוד יותר מלעולים. הפער המנטלי וההשכלתי גדול יותר, הנתק מהמשפחה והרקע חריף וטראומטי יותר. בדרכם להצטרף לחברה הישראלית, להתמודד בנסיון להפוך לאזרחים תורמים וחיוביים, מוטל על החברה להושיט להם יד תומכת.
ללא המניפולציות הפוליטיות של המפלגות החרדיות, כבר מזמן היה מובן מאליו שיש להעניק תמיכה ליוצאים בשלבי ההסתגלות הראשוניים, כדי לתת להם נקודת פתיחה שוויונית לבני גילם החילוניים.
כל הכבוד למי שהעלה את הנושא החיוני והכאוב הזה לשיח הציבורי.

74 גלאון, הפעם נפלת ברשתם. הם יקחו את הכסף, ומייד יעבירו אותו למשפחותיהם, ויחזרו לחיות כבעבר.  (לת) איה
  • 11:44
  • 05.02.12

75 גם חוזרים בתשובה זכאים לסל קליטה!  (לת) כנל יוצאי קבוצים
  • 11:46
  • 05.02.12

76 זו דרך להציף את החרדים בכסף שלנו, המונים יתחזו לחוזרים בשאלה, וילעגו לטיפשותנו.  (לת) אילן
  • 11:46
  • 05.02.12

77 למה דוקא להם אבישי
  • 12:12
  • 05.02.12

איזו הצעה מטומטמת. מי שיקפוץ עליה יהיו דוקא החרדים, שימשיכו להיות חרדים, אך רוצים ללמוד משהו אחר כמו משפטים ויש כיום מאות כאלה. אז גם להם ניתן סל קליטה או שנדרוש מכל תלמיד שהוא לא מאמין באלהים

78 גם לעוזבי קיבוץ  (לת) ר.
  • 12:21
  • 05.02.12

79 מה אתם לא מבינים?‏ יש חוק חינוך חובה!‏ נכון?!‏ יופי. ברגע שנער בן 18 יוצא בשאלה. אין לו ידע וניסיון בכלום!!‏ וגם עם התורה שהוא למד אין לו הרבה מה לעשות. הם בדיוק כמו עולים חדשים שצריכים העדפה מתקנת!‏ וחוזרים בתשובה מקבלים תמיכה!‏ כן!‏ הם נהיים אברכים!‏ והופ. נכנס כסף. מביאים הרבה ילדים, והופ. נכנס עוד כסף!‏ ישראל
  • 12:22
  • 05.02.12

וזה פשע של המדינה נטו!‏

80 מה עם ילדי פנימיות מבתים לא מתפקדים? כיצד הם יתחילו את החיים?  (לת) להשוות מייד
  • 12:24
  • 05.02.12

  •   בפנימיה לומדים אנגלית , מת' , אזרחות , וכו' . הם לא למדו כלום!!! לא יודעים מילה בכלום!  (לת) אין מה להשוות
    • 16:12
    • 05.02.12

81 הצעה חשובה ביותק. יישר כוח!!!!  (לת) חילוניקו
  • 12:33
  • 05.02.12

82 הצעה ראויה. כ-30% מהנוער החרדי כלל לא לומד בישיבות וצריך ללמד אותם מקצוע ולגייסם  (לת) רועי
  • 12:43
  • 05.02.12

83 אין גבול לחוצפה! סל קליטה??
  • 12:46
  • 05.02.12

גם אני נאלצתי לעבוד למחייתי ולממן את לימודי ללא עזרה מבית ומחוץ; ועוד בשפה זרה. גם חזרתי לארץ לאחר 20+ שנים משולה לעליה, כי כל המוכר לי השתנה ללא הכר, ולמעט השפה הרגשתי כמו עולה חדש. ועדיין, לא ביקשתי מאומה מהמדינה, והיא מצידה גם לא הציעה.

84 תעמולת בחירות????????  (לת) מדינה של מפגרים
  • 12:49
  • 05.02.12

85 מיהו חוזר בשאלה? דניאל
  • 12:50
  • 05.02.12

עוד לא גמרנו להגדיר מיהו יהודי ועכשו נצטרך להגדיר מיהו חוזר בשאלה?! מאיפה הוא חזר? רק חרדים? מה עם כיפות סרוגות? ומה אם הוא ממשיך רק לעשות קידוש?
ומי יממן את הסל? שכבת הבניים המידלדלת שממנת גם כך את החינוך החרדי החסר???
נראה לי שזהבה גלאון רק מנסה ליצור פרובוקציה, אולי במקומה, אבל בהחלט לא מציאותית ולא צודקת.
הפיתרון הנכון הוא חינוך החרדים לחיים האמיתיים במקום חינוך שנועד מלכתחילה להנציח את נבדלותם מהחברה.

86 ראוי והוגן אלעד
  • 12:53
  • 05.02.12

וכמו שתתנו להם מענק עליה
תנו גם לחוזרים בתשובה

87 כמה קל לעבוד עליכם המגיבים!  (לת) חשבתי שאתם קצת יותר מושחזים
  • 13:12
  • 05.02.12

88 המדינה חייבת לעזור לפליטי העולם החרדי כי זה האינטרס שלה, אך לא חובתה המוסרית לתבוע את אבא ואמא
  • 14:02
  • 05.02.12

ההצעה לתבוע את המדינה על אשמתה בהזנחת לימודי החול של ילדי החינוך החרדי היא קנטרנית. מי שחייב לדאוג להשכלה ראויה של ילדיהם הם ההורים, וכמו שרוב ההורים החרדים מסייעים לילדיהם שהגיעו לפרקם ברכישת דירה עליהם לסייע לבן שעזב את העולם החרדי בצעדיו הראשונים בחייו החדשים.
נכון, דברי נשמעים ככפירה, הלא הסביבה החרדית מצפה מהורים שילדם "יצא בשאלה" לקרוע את דש בגדם ולשבת שבעה על הבן האובד, אז אין יתכן לאלץ הורה חרדי, שכידוע לא אחראי לכלום, כי הוא רק ממלא כזומבי את הוראות רבניו, להכיר באחריותו לגורל ילדיו? כן, אלי ביתאן צריך לתבוע את אבא ואמא לפיצויים על שהזניחו את חינוכו. כשמספר תביעות הפיצויים המוצדקות יעלה פרנסי החברה החרדית ייאלצו להתמודד עם התופעה. משהו לבטח ישתנה.

  •   זה לא הגיוני. לנה
    • 15:40
    • 05.02.12

    זה לא הגיוני לתבוע את אמא ואבא על הפקרת החינוך של הילד אם הדרך שהם בחרו בה (חינוך חרדי) מוכרת ע"י המדינה כאופציה לגיטימית. אם המדינה נתנה אישור לאופציה שהיא למעשה הפקרה של חינוך הילדים, אז המדינה חטאה להם וחייבת להם פיצוי.

89 הבעיה שהצעד הבא שיידרש הוא סל קליטה לחוזרים בשאלה ואז המדינה באמת תפשוט רגל לא פשווט
  • 14:43
  • 05.02.12

כי הדתיים יביאו רשמות על אלפי ומאות אלפי חוזרים בתשובה בשנה... בדיוק כמספר תלמידי הישיבות

90 למה מענק? למה לא הלוואה למשל?  (לת) מירב
  • 14:44
  • 05.02.12

91 שיתבע את הוריו על התעללות והזנחה פושעת  (לת) איש
  • 14:50
  • 05.02.12

92 למה שלא יממנו סל קליטה לחוזרים בתשובה גם?  (לת) אבי
  • 14:51
  • 05.02.12

93 החרדים ינצלו גם את זה בשביל לקבל כספים רק חכו וראו  (לת) בובו
  • 14:53
  • 05.02.12

94 insist on formal western education instead of 'yeshivas' Ben
  • 14:54
  • 05.02.12

and don't pay the fine for not supplying it.
again, u deal with the drop-outs instead of dealing with the source of the problem.

95 תנו סל כזה למשתחררים מהצבא !!!  (לת) סימפאטיקו
  • 15:10
  • 05.02.12

96 הצעת חוק ראויה ונכונה מאוד !!!!  (לת) בטוחה בכך
  • 16:02
  • 05.02.12

97 נוסחה פשוטה : יותר חרדים , הממשלה צריכה להוציא סכום גבוה של כסף עד שהם מתים אביב
  • 16:31
  • 05.02.12

יותר חוזרים בשאלה , הממשלה צריכה להוציא סכום גבוה של כסף למקסימום שלוש שנים

98 חרדי נשאר חרדי לירון
  • 16:33
  • 05.02.12

המדינה צריכה לממן נערים משדרות ומאילת שרוצים לעבור למרכז. זה לא אשמתם שנולדו להורים מעוטי יכולת. יותר טוב כל אזרח שלא משרת בצבא בגיל 18 יקבל תואר ראשון חינם ומלגת מחייה לחמש שנים. בשם השוויון לכולם מגיע סל קליטה. הגעת לגיל 18 סל קליטה מהמדינה להתחיל חיים בעולם החילוני העירוני.

99 חרדים רפי
  • 16:39
  • 05.02.12

למה לא להפסיק לסבסד את כל החרדים? צריך להפסיק לסבסד את ההדת, רבנים, בתי כנסת, כשרות, חברת קדישא. מי שצריך את השרותים האלו צריך לשלם עבורם.

100 שיתבעו את המדינה! לא עוד
  • 16:48
  • 05.02.12

שבגלל שהיא מפקירה אותם כילדים , היא עוברת על חוק כבוד האדם וחרותו. אין להם חירות להתפרנס בכבוד

101 גם אנח רוצה  (לת) חוזר בתשובה
  • 18:06
  • 05.02.12

102 המימון יופרש מתקציב הניתן לחינוך החרדי  (לת) למען הצדק
  • 18:14
  • 05.02.12

103 היוצאים בשאלה והחוזרים בתשובה דני
  • 18:27
  • 05.02.12

מישהו כתב כאן חרדי נשאר חרדי ה=אם היית אוהב לראות כותרת בעיתון גרמני יהודי נשאר יהודי?
זאת ועוד אם המדינה ממנת חילוני שהיה חרדי ללימודיו הרי שצריכה לממן גם את לימודיו של חילוני שחזר בתשובה, שהפסיד את הידע שחשוב לו לפי הכרתו מי היה הרמב"ם ומי היה רש"י ומי היו כל חכמי התלמוד ועוד....
או כולם עם או כולם בלי!!!!
וכדאי מאוד להיזהר מהכללות אחרי ששיכלנו שישה מיליון לפני שישים שנה.....

104 רעיון מצויין, פשוט ומדוייק... חיים מיפו
  • 18:48
  • 05.02.12

מסוג הרעיונות, שמיד אחרי ששמעת עליהם, אתה שואל את עצמך: ״איך לא חשבו על זה קודם״?. ישר כח לח״כ גלאון על הרעיון והצעת החוק, והמון בהצלחה, לה ולכל מי שנזקק להצעת החוק הזו.

105 מה עם העובדים, השכירים, אלה שמחזיקים את המדינה ,מתפרנסים בכבוד ומקבלים קדחת?!  (לת) כל מה שקשור לדתיים מתחיל להמאס!!!
  • 19:40
  • 05.02.12

106 רעיון מבורך! יש יוצאים שלא ידעו עברית, כמוני.. יוצאת בשאלה
  • 21:02
  • 05.02.12

אני למדתי בבית הספר ביידיש שלפי דעתי צריך לאסור על קיומם, וברגע שאחת כמוני יוצאת בשאלה שאין לה הרבה מושג בשפה העברית, צריכה לקבל אפילו אולפן!

  •   מסכנה משה
    • 13:45
    • 26.02.12

    ממש א רחמנות אויף דיר . אויב די קענסט נאר מאמע לשון אידיש האסט די דער ברירה צו גייען נאך דיין מאמעס וועגן אין בלייב אין קאך אין דארט וועסט די זיכער אסאך אויפטוען

107 ומה קורה למישהו שרוצה להישאר חרדי וגם לעבוד? אין תקציב בשבילו? הפיתרון -- מכינת לימודי ליבה לכול. יש מקום לסובסידיות או להלוואות.  (לת) יואבי
  • 21:51
  • 05.02.12

  •   חרדי שרוצה ללמוד חרדית לשעבר
    • 08:42
    • 18.02.13

    מקבל מלגות לימודים ומלגות קיום מהמדינה במסגרת תוכנית עידוד השכלה ועבודה במגזר החרדי. משום מה התוכנית הזו לא כוללת את אלו שלא צריך לשכנע לצאת ללמוד ולעבוד, דווקא אלו שרוצים הם אלו שנופלים בין הכסאות.

108 כל בחירה שעושים ההורים בשביל ילדיהם מגבילה את האפשרויות של הילדים. אני נולדתי במושב עלוב, ואין לי התיחכום או ידיעת האנגלית לחיות ולהצליח באמריקה. אחי הוא בגובה 1.62 מ', ואין לו היכולת לבחור להיות שחקן כדורסל.  (לת) בנצי
  • 21:55
  • 05.02.12

109 מי אמר שמי שעוזב את הדת חייב מייד ללכת לאוניברסיטה? יש הרבה מאוד אנשים בארץ שלא יכולים לאפשר לילדיהם לימודים באוניברסיטה. הרבה מהגרים באו לאמריקה ועבדו עבודת פרך כל חייהם כדי שילדיהם יוכלו ללמוד באוניברסיטה. לא תמיד החיים מאפשרים אוניברסיטה. לפי הצעת החוק, מי שעוזב את הדת ראוי לפרס של לימודים באוניברסיטה. מה זה, עוברים מישיבה לאוניברסיטה? רוצים לצאת לחופשי -- שייאבקו. אם אחרים נאבקים. לאף אחד לא מגיע.  (לת) גואל
  • 22:00
  • 05.02.12

110 נכון וצודק. מכל הסיבות שמופיעות בכתבה  (לת) ענת
  • 22:01
  • 05.02.12

111 הממשלות ישראל בחסות המפלגות החילוניות מבצעות שנים פשע של הזנחה בילדי החרדים אזרח
  • 23:44
  • 05.02.12

ילדי החרדים מוזנחים שנים בשם השקר של הרב תרבותיות שזכותו של כל אחד ללחנך את ילדיו כראות עיניו. שטיפת המוח כאילו מדובר במסורת ישראל סבא ועוד טיעונים נוטפי דבש שממלאים את ראשם של החילוניים בעלי רגשות אשם על שנטשו את דת אבותיהם. בפועל ממדובר בכת ענקית של הפצת שקרים ובורות לילדים תמימים שאפילו לא נותנים להם הזדמנות ללמוד שיש דעות וידע אחר ממה שדוחחפים להם מגיל אפס.
קל לראות את הפשע כשהוא נעשה אצל אחרים בכתות איזוטריות ובמדינות טוטאליטריות נוסך צפון קוריאה. קשה יותר להכיר בכך כשהדבר נעשה על ידינו ותוך עצימת עין פושעת של מי שחי עם גישה חופשית למקורות ידע והשכלה.

112 האם מדובר אכן בתמיכה ביוצאים מהמגזר או בתמיכה בשמאל? אחד
  • 23:46
  • 05.02.12

בתוא אחת שיצאה מהמגזר החרדי אך מאחר והחליטה להישאר דתי וקיבל ניכור מהיוצאים חוששני שההצעה וארגון ה.ל.ל מקדמים אינטרסים פוליטיים יותר מאשר "תמיכה"!

113 עזרה לפליטי העולם החרדי תמרה
  • 08:54
  • 06.02.12

ה.ל.ל.- אירגון העוזר בהתנדבות ליוצאים בשאלה:קו חם: בתל-אביב:
.1-700-70-70-73
ירושלים:. 02-6221359
בשעות הערב.
hillel.email@gmail.com
אנא, הפיצו!

114 לפי הנתונים, הבנות במצב הרבה יותר קשה 70% מהיוצאים גברים
  • 07:24
  • 12.02.12

יש להציע הצעת חוק - לאסור על הורים חרדים לגדל בנות. ממיילא הם שואפים לבנים זכרים (איככס) וממיילא מתייחסים לבנות כמשרתות והן מפנימות זאת, למען זכויות בעולם הבא. יש להעניש כל הורה, אשר מחנך את ילדתו לחשוב שהיא נחותה מגבר רק בגלל שהיא אישה ושעליה לשרת אותו (אה סליחה..את עבודתו לאביו המומצא שבשמיים..ולא להיפך לאמה שבשמיים).


הגבר לפחות לומד תלמוד ורואה כמה טמטום יש שם. אפילו את זה האישה לא יודעת והיא גם במצב סוציו-אקונומי נמוך יותר. איך היא תצא? יכו אותה וישברו אותה..היא מאויימת גם מבחינה פיזית הרבה יותר.


מיילא שהם מגדלים בנים. שיעשו איתם מה שהם רוצים. אבל בנות? יש לאסור זאת מיד!!

115 רפורמה חברתית קראל מרקס
  • 21:21
  • 28.02.12

ההצעה היא הצעה נכונה ומוצדקת אך לבדה ולא בתוך שמכולל היא טיפה בים. ההצעה באה היא הפרדת דת ממדינה(יהיה דתי בביתך וכאחד האדם בציתך לעולם) :
1. מדינה תתבע את ההורים על הזנחה פושעת והתעללות בקטין. מהכסף תתמן את סל הקליטה.
2. היפוך הסדר בקצבאות ילדים (הראשון יקבל מקסימום ) ו הגבלה עד שלושה ילדים.
3. אין תקצוב למוסדות שלא מלמדים מקצועות ליבה וסגירת מוסדות אלה.
4. ביטול תקצוב של שירותי דת במגזר הציבורי (רבנות ראשית , בית דין רבנים, וגם של דת האיסלאם והנצרות).
5. קביעת חוקי הגירה חדשים.
6.האדם הרוצה לצרוך דת ישלם על כך מכיסאו הפרטי כמו האדם ההולך לסרט בקולונע.
7.תרומת איברים (מהמת) כבררת מחדל- לשנות זאת יתחום על כרטיס ויתור תרומה.

116 מה עם ההצעה חוק הזאת? שיקדמו אותה לאישור... אסף
  • 17:08
  • 17.06.12

עזבתי את הדת לפני כשנתיים , בהתחלה חשבתי שזה קל ופשוט , ורק עכשיו אני מבין את הקושי . כמו שאמרה גלאון , זה כמו לעבור למדינה זרה , התרבות אחרת ושונה ואתה מוצא את עצמך ללא החברה שחיית בא אלא בחיפוש אחר חברה חדשה . כמובן שאין בגרות אין אנגלית ואין דבר שאתה לא צריך ללמוד מחדש . אכן מדובר בקבוצה שנופלת בין הכיסאות והלוואי ויהיה לנו ייצוגיות בכנסת שתעזור ככל האפשר לנוער המסכן הזה .

פרוייקטים מיוחדים