הממשלה אישרה הקמת קו רכבת תל אביב-אילת

לפי התוכנית, מדובר ברכבת שתגיע למהירות מירבית של 300 קמ"ש, והמרחק בין ת"א לאילת (350 ק"מ) יגמא בשעתיים. הרכבת תונע בחשמל

הממשלה אישרה הבוקר (ראשון) את פרויקט הקמת קו הרכבת בין תל אביב לאילת. הרכבת צפויה להיות מונעת בחשמל ולנסוע במהירות של עד 300 קמ"ש, מה שיאפשר את גמיאת המרחק בין הערים בשעתיים בלבד. לאחר אישור ההחלטה בישיבת הממשלה, אמר ראש הממשלה בנימין נתניהו כי "הפרויקט הזה יוצא לדרך. זאת החלטה אסטרטגית. בעשור הקרוב יעלו מעצמות חדשות ומדינת ישראל חייבת לייצר אינטרסים חיוניים מבחינה לאומית".

נתניהו הוסיף ואמר כי "בכוחנו לייצר נתיב תעבורה אלטרנטיבי, עוקף תעלת סואץ. זו תעודת ביטוח. ישראל חייבת להפוך לדרך מעבר יבשתי ולייצר אינטרסים מעצמתיים. קו ת"א - אילת, שיקצר את הנסיעה לשעתיים, ישנה את פני המדינה. כבר 63 שנה מדברים על חיבור הפריפריה למרכז אך דבר לא השתנה. קו הרכבת ומקורות הגז הנמצאים בישראל יכולים לקשור אינטרסים חזקים בתחום הכלכלי, האנרגטי והתעשייתי".

בחודש שעבר הכריז שר התחבורה ישראל כץ על הקמת צוות בין-משרדי שיגבש הצעה לאישור הממשלה, על הקמת קו רכבת לנוסעים ומטענים מאילת למרכז. בצוות היו חברים נציגים ממשרד ראש ממשלה, משרד התחבורה ומשרד האוצר.

עשו לנו לייק וקבלו את מיטב הכתבות והעדכונים ישירות אליכם

השר כץ סיפר בישיבת השרים על פגישה שנערכה בבייג'ין עם שר התחבורה הסיני, בה סוכם על הכנת מסמך הבנות לשיתוף פעולה בתחומים תחבורתיים, לרבות קידום המיזם האסטרטגי של ביצוע קו הרכבת לאילת. טיוטת המסמך הועברה לעיון משרד התחבורה הסיני.

מדובר בהקמת מסילת ברזל כפולה מצין ועד אילת, באורך של כ-170 ק"מ. תוואי המסלול כולל 63 גשרים באורך של 4.5 קילומטרים וחמש מנהרות באורך כולל של 9.5 קילומטרים. אורך המסילה מתל אביב ועד אילת יהיה 350 קילומטר. הליך התכנון הסטטוטורי, שכבר החל, צפוי להסתיים עד סוף השנה. כץ מתכנן כי מהירות הנסיעה תגיע ל-300 קמ"ש, וזמן הנסיעה מת"א לאילת יעמוד על שעתיים וחצי, כדי להוות תחרות לטיסות לעיר הדרומית, אולם גורמים בענף הלוגיסטיקה טוענים כי הדבר ייקר את הפרויקט שלא לצורך, והדבר הכדאי ביותר כלכלית הוא רכבת מטען איטית יותר, שתקשר בין נמל אילת למפעלי כיל ולמרכז הארץ. במשרד האוצר מתנגדים לכך שהפרויקט יבוצע בידי הסינים, וטוענים כי אי אפשר לעקוף הליכי מכרז תקינים בפרויקט תשתית שכזה.

יו"ר מפלגת העבודה, שלי יחימוביץ', הגדירה את כוונת השר כץ להפקיד את פרויקט הרכבת בידי עובדים סינים כשיבוש בשיקול הדעת של הממשלה. "נראה כי אפילו שר האוצר, הדוגל בכל הזדמנות בצמצום אחריות המדינה לאזרחיה, מבין הפעם כי יש לדאוג לתעסוקה לאזרחי ישראל ולא לאזרחי סין", אמרה. "אין ספק שאכן הסינים ירגישו הכרת תודה עמוקה לשר התחבורה ישראל כץ, אבל חובתה הראשונה של הממשלה היא לאזרחיה".



תגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות