משרד החינוך יגייס סטודנטיות וגמלאיות לגנים

בעקבות הצורך לאייש כ-1,500 גנים חדשים, יבקש המשרד מסטז'ריות לנהל גנים ציבוריים. מנהלת המחלקה לגננות בהסתדרות המורים: "זו טעות"

משרד החינוך נערך לגייס סטודנטיות לחינוך בשנתן האחרונה ללימודים וגננות שפרשו לגמלאות, כדי שתנהלנה גנים ציבוריים בשנת הלימודים הקרובה. זאת, בעקבות המחסור בגננות לאיוש כ-1,500 גנים חדשים כחלק מיישום חוק חינוך חובה חינם מגיל שלוש.

ביום חמישי האחרון ערך ראש האגף להכשרת עובדי הוראה במשרד, נח גרינפלד, כנס לראשי המסלולים לגיל הרך על מימוש החוק, שם בישר על היוזמה. גרינפלד ביקש מהמכללות להוראה להעביר את לימודי החינוך לגיל הרך בשנת הלימודים הבאה לשעות אחר הצהריים, כדי שהסטודנטיות בשנת הסטז' תהיינה גננות במשרה מלאה בגנים ואת לימודי הגננות הנערכים במקביל, תשלמנה בשעות אחר הצהריים.

לדברי סמנכ"לית משרד החינוך ומנהלת המנהל הפדגוגי, מיכל כהן, "הדבר אכן נהוג כבר היום: גננות בשנה ד' נכנסות למצבת כוח אדם של משרד החינוך ועובדות בגנים לכל דבר ועניין".

עשו לנו לייק וקבלו את מיטב הכתבות אל הפייסבוק שלכם

"לקחת סטז'רית ולתת לה לנהל גן זו טעות", אמרה מנגד מנהלת המחלקה לגננות בהסתדרות המורים, לילי פוקמונסקי.

זו גננת שעדיין אין לה ‘אני מאמין', היא עוד לומדת, לשים אותה בעמדת ניהול מול הורים - זה דבר שלא נכון לעשות אותו". לדבריה, "משרד החינוך צריך להחליט איזה סוג של גננת הוא רוצה, כזו שבאה לכסות מקום עבודה משום שהוא לא ערוך לשינוי כל כך גדול וחיובי, בלי ניסיון, או גננת שעברה את ההתנסות ובעלת סמכות להפעיל גן". לדברי פוקמונסקי, "זה קרה עד היום פה ושם, מה שמלמד על המחסור שכבר קיים היום, אבל לבנות מערכת שלמה בדרך הזו זה משהו אחר".

טלי קרבר, גננת בגמלאות, בביתה בפתח תקווה, אתמול
טלי קרבר, גננת בגמלאות, בביתה בפתח תקווה, אתמולאלון רון

ראש החוג לגיל הרך במכללת לוינסקי לחינוך, ד"ר קלודי טל, מודה: "זה קורה פה ושם אולם אנחנו ממליצים להן לא לעשות את זה. יותר נכון שבשנים הראשונות הן תעבודנה כגננות משלימות, בכמה גנים, בלי אחריות כוללת על כל הגן. יש להן עוד לימודים על הראש". לדברי טל, "גם היכולת להתלוות לעוד גננות מאפשרת להן להכיר את המערכת באופן הדרגתי ולקבל אחריות שאינה מוחלטת כ'גננת אם' שמנהלת צוות. בשנה הראשונה (סטז', ט"נ) צריך לאפשר להן ללמוד".

מיטל כהן, סטז'רית בסמינר הקיבוצים, סיפרה אמש: "התחלתי בתור גננת משלימה (השנה, ט"נ) בדיוק מהסיבה שידעתי שיהיה לי מאוד קשה לשלב גם משרה מלאה של ניהול גן וגם לימודים. הגן דורש המון זמן של היערכות, ולצערי הרב, לפני חודשיים נפטרה גננת ונאלצתי להחליף אותה. בתור מי שהתנסתה בשני הדברים, אין מה להשוות בין ‘גננת משלימה' ל'גננת אם', עכשיו בקושי יש לי זמן ללימודים כי כל כולי בתוך הגן - מכינה פעילויות, משוחחת עם הורים. זה מאוד מאוד קשה".

עוד הוסיפה כי "דווקא מהמקום שהייתי גם וגם. אני חושבת ששנה הבאה הייתי יותר מוכנה, זרקו אותי למים. באיזשהו מקום אני מצטערת שלקחתי את זה. אני חושבת על הלימודים שלי, שאני מזניחה. צריך לאפשר את השנה הזו לפני הניהול. כל החברות שלי ללימודים לקחו משרה של גננת משלימה ואף אחת לא רצתה לקחת משרה מלאה. זה אומר הרבה".

למשמע היוזמה השנייה - גיוס גננות שיצאו לפנסיה - הגיבה טלי קרבר, גננת מפתח תקוה שפרשה השנה לאחר 35 שנות גננות, בגיחוך. "ואני עוד פרשתי אחרי עשרות שנות עבודה שבהן נהניתי מכל דקה. גננת שפרשה לא תרצה לחזור, חד-משמעית", היא קובעת. "היא עברה כל כך הרבה ייסורים עד שהחליטה על הפרישה ועד שהצליחה. גננות עייפות אחרי כל כך הרבה שנים. את יודעת כמה גננות בפתח תקוה ביקשו לפרוש בשנה הבאה? הן כבר רוצות לצאת בשאט נפש, אף אחת לא תחזור וברור שכבר שנים יש מחסור בגננות".

"לא נדע עד סוף מארס את התמונה האמיתית", הסבירה סמנכ"לית המשרד, "כרגע זה רק שלב של היערכות מקדימה. אין נתונים ויש הרבה רעש והתעניינות. בנוסף לגידול הטבעי נוכל להעמיד 1,000 גננות נוספות - סטודנטיות שנה ד'. צריך לקחת את כל פוטנציאל האיוש שלא יהיה מחסור. וכן, בחלופה אחרונה נפנה לגננות שפרשו ולמי שסיים לימודים ולא שובץ במערכת".

"מתכננים לנו כל מיני תוכניות מעל הראש", אמרה גורמת בכירה במכללות להוראה, "אבל אין שום סיכוי שדבר כזה יקרה. אין אפשרות לשכנע סטודנטים לעבוד במשרה מלאה ולהשלים לימודים אחר הצהריים. בכלל לא צריך להעמיד סטודנטים בסיטואציה כזו, ובצדק". לדברי טל, "באים לתקן עיוות היסטורי באמצעות עיוותים חדשים. צריך מאוד להיזהר מהכנסת עיוותים למערכת חדשה בגלל לחץ של זמן. אסור לקלקל בשביל לנסות לתקן".



תגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות