רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

צילום העירום של בת הפלשמורה - אמנות או חילול צנעת הפרט?

הצלם זיו קורן צילם טובלת במקווה בפרויקט תיעודי של בני הפלשמורה והעלה התמונה לפייסבוק; התצלום הופץ ברחבי הרשת ועורר סערה

תמונת אישה אתיופית עירומה שצילם הצלם זיו קורן במהלך שהותו במחנה הפליטים גונדר הופצה בפייסבוק ועוררה את זעם הגולשים. התמונה, שצולמה במהלך פרויקט תיעוד של  בני הפלשמורה ב-2006, הועלתה לאתר הרשמי של הצלם לאחר תערוכה, ובאחרונה גם לדף המעריצים הרשמי שלו בפייסבוק.

התמונה, בה רואים את האישה העירומה במהלך טבילה במקווה שבמחנה כשהיא מישירה מבט אל אישה אתיופית בוגרת העומדת בלבוש מלא מולה, עוררה תגובות נזעמות ברשת. גולשים רבים הטילו ספק בקבלת אישור מהבחורה המצולמת והביעו שאט נפש מהפצתה.

"האם קיבלת רשות לצלם אישה עירומה במקווה או שהיא רכוש של הסוכנות היהודית ולכן לא ביקשתם בכלל?" שאל אחד מבני העדה בדף הפייסבוק של קורן. "לצלם אישה בעירום ללא רשותה באמת נראה לך כמו 'חופש הביטוי' ולא כמו משהו שעושים מציצנים?" הוסיפה גולשת אחרת.

קורן שהה במחנה גונדר כמה שבועות וצילם עשרות תמונות בפרויקט הייחודי, שנערך בשיתוף הסוכנות היהודית. חלק מהתמונות נתרמו לסוכנות היהודית בתערוכה שנערכה בספטמבר 2007 בשם "ארבע מאות שנים בארבע שעות טיסה", במטרה לגייס כספים להעלאת עולים מאתיופיה.

עשו לנו לייק וקבלו חדשות ופרשנויות ישירות לפייסבוק שלכם

לטענת קורן הסוכנות היהודית תיאמה את אישורי הגעתו למחנה. "לא נכנסתי למחנה על דעת עצמי, מנהל המחנה אישר את הכניסה שלי, וגם בכניסה למקווה ביקשתי אישור לצלם וצילמתי. זה לא היה מסובך", אמר.

אך הבהרת הצלם לא ריצתה את הגולשים, שהאשימו את קורן בניצול תמימותה של המצולמת ויצאו נגד לחצים שהופעלו עליה לשיתוף פעולה עמו. "האשה הזאת ככל הנראה אינה מבינה עברית ומי שתרגם בטוח לא הסביר לה שמדובר בצילום אומנותי ושהיא יכולה להרגיש חופשי לסרב" הסביר אחד הגולשים שהוסיף כי "צריך להבין מה קורה שם עם בני הפלשמורה, מעבירים להם את המסר במילים מפורשות או ברמז, שאם הם יסרבו לקיים טקסים דתיים לא יעלו אותם לארץ".

בבלוג Y.E.S (סטודנטים אתיופים צעירים) שחשף את דבר קיומה של התמונה נכתב "הביטו שוב על התמונה: היא יכולה להיות אמא שלכם, דודה שלכם אחותכם הקטנה, אולי אתם מכירים אותה. לא, היא לא התפשטה כדי לספק 'צרכים אמנותיים' של זיו קורן. היא לא החליטה להתערטל במקווה, לא. זאת לא היא שהחליטה להעלות את התמונה 'האמנותית' כדי שיעשו לה 'לייק' ברשת החברתית". בפוסט נטען עוד כי "חשוב להבהיר - כדי לצלם תמונה כזו במחנה הפליטים בגונדר, חייבים הוראה מפורשת מגבוה".

קורן עצמו מעיד כי שלשום בערב הוא קיבל איומים ודרישות להורדת התמונה, והיום בבוקר החליט להסירה סופית משני המקומות - לטענתו לאחר שאחד הגולשים הסביר לו כי התמונה פוגעת בכבודה של המצולמת ומהווה סכנה עבורה. "כל התגובות הנזעמות והאיומים לא מפחידים אותי" אמר קורן ל"הארץ". "הורדתי את התמונה לאחר שהבנתי שזה עלול לפגוע בבחורה. בואו נשים דברים בפרופורציות, אנחנו חיים במדינה דמוקרטית, אפשר מבחינה מוסרית לבחון את הדברים האלו יותר מפעם אחת. כל העניין הזה קצת יצא משליטה, אני דוקומונטריסט שכל חיי מתעסק בדברים גבוליים, אני מוכן להישכב על הגדר בשביל האמת העיתונאית שלי, ומאחר והנושאים שאני נוגע בהם גבוליים, והעבודה שלי יכולה להיראות כפרובוקציה ועבור אחרים לא, אני לא מתכוון להתנצל עליה".

מהסוכנות היהודית נמסר בתגובה כי "הסוכנות היהודית מגנה בשאט נפש את הפגיעה בצנעת הפרט כתוצאה מהצילום המדובר ומהעלאת התמונה לאינטרנט. כבודם של בני אדם חשוב יותר מכל מעשה אמנות או תיעוד כזה או אחר. בשנת 2006 יצא הצלם זיו קורן לאתיופיה כדי לתעד את עלייתה של משפחת עולים לישראל. התמונות שצילם קורן הן בבעלותו הבלעדית. חלקן נתרמו לסוכנות היהודית ופותחו לתערוכה בת כ- 40 תמונות שסייעה בגיוס תרומות למען קליטתם של עולי אתיופיה בארץ. מיותר לציין, שבתערוכה לא פותחה או הוצגה אף תמונה שצולמה במקווה. חשוב לציין שהסוכנות היהודית קיבלה אחריות על תפעול המתחם בגונדר ובכללו המקווה רק בשנת 2011. באותה תקופה שצולמו התמונות, לא היה תפעול המתחם באחריות הסוכנות היהודית".

שושנה בן דור מארגון נקוץ' ישראל שהיה אחראי על המחנה בזמן צילום התמונות מסרה כי "כל הנעשה בשנים אלו במחנה בגונדר נעשה בשליטתנו, אולם הצילום איננו תואם את המדיניות של הארגון. איני יודעת מי אישר את הצילום אבל בוודאי לא הארגון שלנו". הרב וולדמן, הממונה על תחום היהדות במחנה, מסר שלא היה מאפשר לצלם במקווה כשיש בו איש או אשה.



תגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות