חרף ההצהרות, קווי השבת עדיין מחכים ברמזור

עיריית תל אביב תמכה בהפעלת אוטובוסים בשבת, אבל גם שם יודעים שהסיכוי לאישור התוכנית במשרד התחבורה שואף לאפס

זמן לא רב לאחר שהודיעה שלשום מועצת עיריית תל אביב על הכוונה להפעיל קווי אוטובוס בשבת - שיכללו קישור של שכונות שונות למרכז העיר, ולחופי הים - התברר כי כלל לא בטוח שקברניטי העיר עצמם האמינו ברצינותו של צעד זה. כבר בהצעתה המקורית של חברת המועצה תמר זנדברג (מרצ) הופיע צירוף המלים "באם יתקבל סירוב" פעמיים ואף צוינו שתי החלופות המועדפות פחות, שבהן מוכנה העירייה להסתפק. בהודעה הרשמית של העירייה היתה הסתייגות בולטת עוד יותר: "יש לציין כי הסמכות להפעלת תחבורה ציבורית בשבת אינה מצויה בידי העירייה, ולכן הנושא חייב לעלות לדיון בממשלה".

אם לא די בכך, המועצה כלל לא יכולה לפנות למשרד התחבורה בעצמה, אולם בקרוב תדון בנושא הנהלת העירייה - המשמשת כמעין קבינט בו יושבים ראשי סיעות הקואליציה. רק אם הבקשה תעבור את המשוכה זאת, היא תופנה למפקח הארצי על התעבורה, תואר אותו נושא כעת מנכ"ל משרד התחבורה, אלכס לנגר. בשלב הבא תונח ההצעה על שולחנו של שר התחבורה ישראל כץ. אם כץ יבחר שלא לדחות את ההצעה להפעיל תחבורה ציבורית בשבת על הסף, הוא יעביר אותה להכרעת הממשלה. אולם קשה להאמין שרבים בעירייה תולים בכך תקוות.

בהצעתה, מנתה זנדברג גם שתי חלופות "עדיפות פחות": הקמה של חברת תחבורה עירונית שתפעיל הסעות בשבת (דבר המנוגד להסכמים הקואליציוניים בעירייה) או הרחבה של קווי מוניות השירות. אולם גם שתי חלופות אלה מצריכות את אישור משרד התחבורה, ולא מאפשרות לעקוף את הממשלה.

פעילי "ישראל חופשית", אתמול. מתכוונים להפגין בשבת הקרובהאלון רון
עוד כתבות בנושא

עשו לנו לייק וקבלו חדשות ועדכונים ישירות לפייסבוק שלכם

במשרד התחבורה שמרו אתמול על שקט מוחלט. השר כץ ופקידי המשרד לא התייחסו לסיפור וברקע נשמעו טענות ל"ספין תקשורתי" - וכי הבקשה להפעיל תחבורה ציבורית בשבת עדיין תקועה בעירייה. שלשום נמסרה מהמשרד הודעה קצרה אך החלטית: "קיים סטטוס-קוו של עשרות שנים בעניין הפעלת תחבורה ציבורית בשבת ואין בכוונת משרד התחבורה להפר אותו".

"לא יכול להיות שהנושא לא ייבחן על פי קריטריוני, ומראש יסורב", מגיב מיקי גיצין, מנכ"ל עמותת ישראל חופשית, שיזמה את המחאה על אי-פעילותם של קווי האוטובוס בשבת. "אנחנו לא רוצים להגיע לרובד משפטי. אי אפשר לקבוע בלי שום דיון ומחשבה".

בינתיים אתמול החלו סיעות במועצות העירוניות של גבעתיים ורעננה להגיש הצעות דומות להחלטה. כמו כן "ישראל חופשית" פנתה אתמול לעיריית חיפה - בה פועלים מספר קווים בשבת - כדי שתפעיל גם את הכרמלית ביום זה. גיצין מקווה "שיווצר לחץ מוניציפלי על העירייה", אבל מוכן גם להתפשר: "אפשר גם להפעיל שאטלים בחינם בשבת, שלא זקוקים לאישור משרד התחבורה".

מ"מ ראש העיר חיפה, תא"ל (מיל') חדוה אלמוג, אומרת כי בשנים האחרונות התרחבה פעילות האוטובוסים בעיר. "קווי הלילה הם חדשים, וזה פיקוח נפש. הם מונעים מצעירים לנהוג שיכורים. אנחנו מתכננים שהמטרונית תפעל גם היא בסוף השבוע, שאנשים ייהנו מכל הדברים בחיפה". לדבריה "יש פה סטטוס-קוו, נכון. מצד אחד החילונים נהנים מתחבורה ציבורית בשבת, ומצד שני, מתוך התחשבות בדתיים, קטע רחוב לצד בית הכנסת הגדול סגור בשבת".

גם תמר זדנברג, יוזמת ההחלטה, מוכנה לפשרות בתל אביב. "חילונים יוותרו על חלק מהמסחר בשבת, תמורת תחבורה ציבורית - קניות אני לא רוצה". אולם, גם זנדברג סבורה כי השינוי לא יקרה בקרוב "אני רואה את ההחלטה כלחץ ציבורי, וככה עובדים. בעבר גם הטלוויזיה הישראלית לא שידרה בשבת. ודאי שזו החלטה פוליטית, וכנראה שהממשלה הימנית-חרדית לא תוביל שינוי, אבל חייבים להפעיל לחץ. בקיץ ראינו שלחץ ציבורי יכול לעבוד".

בחוגים דתיים וחרדיים מכונה ההחלטה "פרובוקציה", ומאז פרסומה שלחו רבנים ופוליטיקאים מכתבים לראש העיר רון חולדאי בהם הם קוראים לו לסגת מהצהרותיו. באתרים חרדיים, כמו כיכר השבת, כונתה ההחלטה "מזעזעת". במקרה אחר הובא שם כרוז משנות השלושים של המאה הקודמת, בחתימת ראש העיר הראשון של תל אביב, מאיר דיזנגוף, בו מתבקשים התושבים "לחדול מחילול שבת בפרהסיה", ובמיוחד "כל בעלי האוטומובילים ואופני הנוע, מתבקשים לא לנסוע בעיר בימי שבת וחג".

בינתיים נערכים בתנועת "ישראל חופשית" לקיום הפגנות בשבת הקרובה בתל אביב, בקריאה לתחבורה ציבורית בשבת. פעילי התנועה ומוחים נוספים, יחכו בתחנות עם שלטים הנושאים את הסיסמה "גם אני מחכה לאוטובוס בשבת". אולם לעת עתה נראה כי הם ייאלצו להמתין עוד זמן מה.

חיפה: פשרה היסטורית שנשמרת עשרות שנים

סוגיית הנסיעה בתחבורה ציבורית בשבת נדונה לאורך השנים פעמים רבות, בעיקר בהתייחס להסכם הסטטוס קוו מימי בן-גוריון. ואולם, למעט מקרים בודדים כמו קו אוטובוס באילת, חיפה היא העיר היחידה שבה נוסעים בשבת קווי אוטובוסים רבים.

הסיבה לכך הוא מקומה של העיר בהסכם הסטטוס קוו. בשל דרישתו של ראש העיר בשנות ה-50 וה-60, אבא חושי, נקבע כי חיפה תהיה העיר היחידה שבה תתאפשר תחבורה ציבורית, גם אם חלקית בלבד. חיפה נחשבה עוד בתקופת המנדט הבריטי לעיר המעורבת הגדולה ביותר. כשהסכם הסטטוס קוו נחתם לאחר קום המדינה, המצב הזה נותר על כנו.

בעשורים הראשונים שלאחר קום המדינה היתה לפעילות האוטובוסים בשבת חשיבות רבה, שכן חלק ניכר מהציבור בעיר נמנה עם מעמד הפועלים ואיש כמעט לא החזיק ברשותו מכונית פרטית. החלופה לתחבורה הציבורית היתה הליכה של קילומטרים רבים ברגל, בתנאים קשים במיוחד בגלל המבנה הטופוגרפי המורכב של הכרמל והמפרץ. כיום, השימוש בתחבורה הציבורית בשבת נמצא במגמת ירידה בחיפה, אולם צעירים רבים משתמשים בה בחודשי הקיץ כדי לנסוע לחוף הים.

כיום פועלים בחיפה כ-15 קווים המחברים בין השכונות בעיר המרכזיות - הדר, נווה שאנן, כרמל ועוד, על אף שבשכונות הללו מתגוררת גם קהילה חרדית שהולכת וגדלה. יחד עם זאת, יש בעיר אזורים שבאופן מסורתי אין בהם תנועה בשבת, כמו אזור בית הכנסת הגדול ברחוב הרצל וכן בכניסה לשכונה החרדית קרית שמואל.

האוכלוסייה החרדית בחיפה הולכת וגדלה, אולם היא נחשבת למתונה יותר מאשר בערים אחרות. חברי מועצת העיר מהמגזר החרדי נלחמים על כך שלא יהיו בעיר עבודות תשתית בשבת ומכבדים את עקרונות ההסכם הנוגע לתחבורה הציבורית. בשנה הקרובה יושלמו עבודות התשתית לקראת נסיעת המטרונית בעיר - מעין אוטובוס מהיר ורב קיבולת. המטרונית מתוכננת לנוע בשבת, ואחריה אמורה להתחיל לנוע ביום המנוחה אפילו הכרמלית, הרכבת התחתית המפורסמת של חיפה.

רויטל חובל

הירשמו עכשיו כדי לקבל עדכון יומי מאתר הארץ
נא להזין כתובת מייל חוקית
ברצוני לקבל ניוזלטרים, מידע שיווקי והטבות


תגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות