חוק הפוטושופ יורחב: תת משקל ייאסר גם בפרסומות מחו"ל

עד כה כלל החוק רק איסור על העסקת דוגמניות ישראליות הסובלות מתת משקל. תיקון חדש קובע שהאיסור יחול גם על הצגת פרסומות שלא נעשו בארץ

חוק הגבלת משקל בתעשיית הדוגמנות, העומד בפני השלמת חקיקתו, צפוי לכלול גם איסור על הפצת פרסומות מחו"ל שבהן מככבים דוגמנים או דוגמניות הסובלים מתת משקל. עד כה, כלל החוק סעיף שיאסור על השתתפות של דוגמנים ישראלים הסובלים מתת משקל. כעת מבקשים יוזמי החוק להרחיב את המגבלה ולאסור גם על הצגת פרסומות שלא נעשו בארץ. הסעיף החדש יוכנס לטיוטת החוק מחר, בדיוני ועדת העבודה, הרווחה והבריאות בהכנת החוק לקריאה שנייה ושלישית.

גורם המעורה בניסוח הגרסה הסופית של החוק הסביר כי החוק "יאסור על כלי תקשורת ישראליים לפרסם מודעות שמקורן בחו"ל, שבהן מככבות דוגמניות בתת משקל, אבל הוא לא ימנע הפצה בישראל של מגזינים זרים שבהן מופיעים פרסומים כאלה". החוק שיזמו רחל אדטו (קדימה) ודני דנון (הליכוד) יובא ככל הנראה להצבעה במליאה כבר בשבוע הבא.

נוסף לאיסור על שימוש בדוגמנים ודוגמניות הסובלים מתת משקל, הצעת החוק קובעת כי בכל פרסומת בה ייעשה שימוש בתוכנות עריכה דיגיטליות לצורך הצרת היקפים, יופיע כיתוב המעיד על כך. החוק קובע כי מצב תת משקל ייקבע על ידי בדיקת רופא בה ייבדק אם הדוגמן נמצא במדד BMI הבינלאומי מעל ל-18.5. במערכות הבריאות בעולם המערבי הגדרת תת משקל היא מתחת 18.5. לדברי אדטו, ראש שדולת הבריאות בכנסת, החוק "ינתץ את מודל היופי האנורקטי המועבר על ידי התקשורת, תעשיות האופנה והפרסום ויגן על בריאות בני הנוער בישראל".

אסתי גינזבורג בקמפיין רשת אפריל נגד מחלת האנורקסיה לם-וליץ סטודיו

ספרו לנו מה אתם חושבים על החוק בפייסבוק

עוד בנושא: התוכנה שתקבע אם הדוגמנית עברה דיאטת פוטושופ | המוסר הכפול של יוזמי החוק | הפרסומאי אילון זרמון: האחריות לא יכולה ליפול עלינו

ואולם, התיקון להצעת החוק מעלה את השאלה כיצד יבדקו המפרסמים הישראלים אם כוכבי הפרסומות עומדים במגבלות המשקל שמתיר החוק או לא. מנכ"ל איגוד חברות הפרסום אמר אתמול כי "BMI זה משהו שקשה לראות בתמונה. אנחנו בעד חוקים שיש יכולת ליישם אותם ושאינם פופוליסטיים. איך ישקלו את הדוגמנית בחו"ל ויגלו את ה-BMI הנכון? זאת שאלה שאין לה פתרון".

"ככלל, אנחנו בעד החקיקה שבאה לטפל בנושא בריאותי של אוכלוסייה מצומצמת", אמר אתמול גיל סמסונוב, מבעלי משרד הפרסום גליקמן נטלר סמסונוב, "לגבי הרכש מחו"ל, צריך לברר מה ניתן לעשות. נצטרך לבקש מהחברות בחו"ל את הנתונים האלו ומהבחינה הזו, אם אנחנו אכן המדינה הראשונה שעושה זאת - עלולה להיווצר בעיה". לדבריו, "לא נוכל לחנך את כל העולם, לא מציון תצא תורת הבריאות של הדוגמניות".

מאז הונחה ההצעה המקורית על שולחן הכנסת לפני כשנתיים, גוברת המודעות לאנורקסיה ולקשר שלה לעולם הפרסום. לפני כשנה צילמה רשת אפריל קמפיין בכיכובה של אסתי גינזבורג שמטרתו הייתה לצאת נגד מחלת האנורקסיה.

השתתפה בהכנת הידיעה: אמילי גרינצווייג



תגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
  1. 5