המהדורות הדיגיטליות של הארץ - באתר בסמרטפון ובאייפד - חודש ראשון ב-4.90 ₪ בלבד
מצטרפים ומשדרגים לאחת מחבילות התוכן האיכותי של הארץ. עכשיו במבצע השקה! רק 4.90 ₪ לחודש הראשון. נסו עכשיו >>
הרשמה למערכת
שם פרטי
שם משפחה
דוא"ל
סיסמה
אישור סיסמה
טלפון נייד
 ?נרשמתם בעבר לאתרי קבוצת הארץ התחברו   |   שחזרו סיסמה

המשחק שיוציא לכם את החשק להיות מפעיל מל"טים

סיוטי לילה על אנשי טליבאן, עבודה משעממת וחד גונית ששיאה בהרג בני אדם במרחק חצי עולם בלחיצת כפתור - Unmanned הוא לא משחק ככל המשחקים

בעוד חיל האוויר הישראלי ממשיך להילחם על תקציבים למטוס הקרב העתידי שלו, הגיבורים העולים של שמי הלחימה הם המל"טים (או הכטב"מים: כלי טיס בלתי מאויישים). אותם כלים שיכולים לשייט בגובה רב למשך שעות ארוכות, ולסרוק את השטח עד שהמטרה הנכונה מזוהה. ואז הם יכולים (לפחות חלקם) לחסל את המטרה בלחיצת כפתור שמתבצעת בחדר ממוזג, במרחק חצי עולם משם.

הסוג החדש הזה של לוחמה עורר דיונים נוקבים על התוצאות של הניתוק בין המפעיל לתוצאות מעשיו. אבל, לרוב הם נותרו רחוקים מעין הציבור האמריקאי, בעוד הכטב"מים של צבא ארה"ב ממשיכים לחוג מעל ארצות שרוב הציבור לא מכיר ולהרוג טרוריסטים, כמו גם חפים מפשע, באופן יום יומי.

פאולו פדרציני, מרצה באוניברסיטת קרנגי מלון ומפתח משחקי מחשב, חשב שהדיון שנותר במחוזות מאוד מוגבלים, אינו מספיק. אז הוא החליט לנסות לעורר את הדיון בדרך קצת פחות שגרתית - משחק מחשב. למען האמת, דווקא לא חסרים מטוסי תקיפה לא מאויישים במשחקי מיינסטרים מסחריים, אבל כמו בסדרת Call of Duty המצליחה למשל, בה כל חיסול הוא סיבה למסיבה, כלי הטיס הללו מהווים פרס על שורה של הריגות אויבים.

פדרציני התחיל לחשוב על הרעיון ב-2009 לאחר שקרא את "Wired for War", ספרו של פי. וו סינגר על ההתפתחות של רובוטיקה ושילובה במלחמה בשנים האחרונות. "באותו הזמן לא היה כל דיון ציבורי סביב המבצעים החסויים של הסי-איי-אי ונושאים הקשורים ללוחמה לא מאוישת. רק הדר שפיגל והבלוג Danger Room בוויירד עסקו במלחמות המל"טים". זו היתה התחלת הדרך ל-UnManned, משחק שיצא בחודש שעבר למחשב ועוקב אחר יומו של מפעיל מל"ט תקיפה.

"אחד החששות הגדולים שלי הוא שאנחנו עלולים לחשוב שמצאנו את הנשק האולטימטיווי. הגביע הקדוש שמאפשר לנו להרוג בכל מקום, בעל זמן, בלי נפגעים. זה יעודד אותנו אף יותר לפתור סכסוכים בדרכי אלימות. אבל אתה לא מנצח מלחמות רק באמצעות צבא ועדיפות טכנולוגית. אני חושב שהסכסוך בין ישראל לפלסטין הוא דוגמא טובה. שלא לדבר על כך שהטרוריסטים (או מי שיוגדר כטרוריסט) יתחילו לאמץ טכנולוגיות כאלה".

מלחמות המל"טים - סיקור מיוחד

עשו לנו לייק וקבלו את מיטב הכתבות והפרשנויות היישר לפייסבוק

פדרציני, שעוסק בתחום דרך קולקטיב molleindustria אותו הקים ב-2003, דווקא רצה משחק שייפתח לאנשים את הראש ולא יגרום להם למעוך כפתורים בכהות חושים, כמו משחקי המלחמה המצליחים.

אלטרנטיווה לרומנטיזציה של המלחמה

למעשה הוא רצה ליצור משחק שנוגע גם באותם שחקני משחקי מלחמה. "לוחמה רובוטית מקושרת באופן קבוע למשחקים, וחשבתי שזה יכול להיות נושא מושלם למשחק וידיאו. UnManned עוסק במידה מסוימת בתרבות הגיימינג ובתפיסה של החיים כמשחק וידיאו", הוא הסביר.

הוא מציין שאין לו בעיה עם משחקי מלחמה. "אבל יש בעיה תרבותית כשסוג זה של משחקיות הופך לצורה הבסיסית של רוב המוצרים. נראה שיש לנו רק דרך אחת לתאר מלחמה במשחקים, כזאת שהיא מסוגננת, רומנטית ונקייה".

המשחק, שנוצר בגרפיקה שרחוקה שנות אור מהגרפיקה הנהוגה היום במשחקים, עושה כל שביכולתו כדי לעשות דה-גלוריפיקציה של המטוסים ללא טייס. המשחק עוקב אחרי יומו של מפעיל מטוס, החל מחלום הבלהות שבו הוא מנסה להימלט מאותם אנשים שהוא רואה בדרך כלל כדמויות בשחור לבן במצלמה התרמית. משם הוא ממשך בפעולות היום יומיות המשעממות כמו להתגלח - משימה אותה הוא מסיים בהצלחה מוגבלת - ולנהוג לעבודה. כאשר גם היא עצמה אינה כה מלהיבה. היום מסתיים כמובן במשחקי מלחמה עם בנו.

כל המשחק מתנהל במסכים מפוצלים כאשר השחקן צריך להתמודד עם שאלות שצצות במוחו של הגיבור, או עם דיאלוגים, פרי עטו של הכותב ג'ים מונרו, שהוא מנהל עם דמויות אחרות כמו בנו או שותפתו לעבודה. כמו במשחקים אחרים, לאחר כל שלב השחקן מגלה שהוא אמור לקבל מדליות, אבל גם חוויה זו שנחגגת במשחקים רגילים, הופכת למתסכלת ולא ברורה, כי השחקן בדרך כלל לא זוכה לראותן, ובדרך כלל אינו יודע אפילו מה הפסיד.

פדריציני סיפר כי השחקנים מדווחים על מגוון רחב של תחושות שהמשחק מעלה. "כמה שחקנים מרגישים לא בנוח במשחק, אחרים מוצאים ש- Unmanned מדכא, ויש כאלה שחושבים שהוא מושך מאוד. נקודת המבט ומצב הרוח של הדמות המרכזית מוגדרים על ידי השחקן, אז אתה יכול לשחק פעם אחת כטייס עליז ולאומני, שנהנה מיחסים טובים עם הבן שלו, ופעם אחרת כאדם על גבול הדיכאון מלא חששות וחרטות".

UnManned הוא לא המשחק הראשון בז'אנר של מה שמכונה משחקים רציניים - כאלה שאמורים לשאת איתם ערך מוסף ולא לשמש רק אמצעי בילוי. אחד המשחקים המוכרים בארץ הוא PeaceMaker שפותח בידי אסי בורק בעבור חברת EA, וזכה לתהודה רבה לפני כמה שנים. במסגרתו, השחקן נכנס לנעליו של ראש ממשלת ישראל או ראש הרשות, והוא צריך לנווט את עמו לשלום. במשחק אחר של חברה דנית בשם Serious Games Interactive שיצא כבר ב-2006 מתבקש השחקן להיכנס לנעליו של עיתונאי זר בשטחים, שמגלה שלכל סיפור יש כמה צדדים.

פאולו פדרציני
פאולו פדרציני.

גם molleindustria כבר עשתה משחקים על נושאים כמו מקדונלדס ולאחרונה גם משחק על האייפון בשם Phonestory שעשה הרבה רעש כשאפל החרימה את האפליקציה הביקורתית מה-App Store. המשחק מצייר קו ישר בין האייפון או הסמארטפונים האחרים שאתם מחזיקים בידיכם לסבלם של הכורים באפריקה ושל העובדים במפעלים בסין.

גם אתם אשמים

המשחק נותן לשחקן תפקידים שעשויים להיות מבעיתים, כמו שומר חמוש שנוגש בכורים של המינרלים הדרושים לייצור טלפון באפריקה. אם השומר, כלומר אתם, לא תנגשו בכל עובד שעוצר לנוח, לא תצליחו לעמוד ביעד הכרייה. אתם יכולים למרוד, אבל אז המשחק ינזוף בכם, "לא עמדת ביעד, אל תעמיד פנים שאתה לא שותף לדבר עבירה".

הז'אנר של המשחקים הרציניים קיים כבר כמה שנים, אבל מי שרוצה להשתמש בהם להעביר מסר פוליטי עדיין עומד בפני קשיים רציניים, מספר פדרציני. "הבעיה היא שמשחקים הם די יקרים להפקה והארגונים היחידים שיכולים להרשות לעצמם סוג כזה של פעילות מקדמים בדרך כלל נושאים רגועים ולא שנויים במחלוקת כמו מלחמה בהשמנת ילדים, או חיסכון באנרגיה".

גם ד"ר רונית קמפף, חוקרת משחקים רציניים מאוניברסיטת תל אביב, שערכה מחקר גם על PeaceMaker, מספרת שמשחקים כאלה עדיין לא נפוצים במיוחד, למרות הפעילות של ארגון Games for Change המתמקד במשחקים מהסוג. "עם זאת, התחום צובר תאוצה ויותר ויותר משחקים מופיעים ברשימת הארגון וגם הכנס השנתי שלהם צובר יותר ויותר משתתפים משנה לשנה. אני חושבת שבראייה עתידית המשחקים ילכו ויתבססו וגם יותר ויותר אנשים במערכת החינוך ישתמשו בהם".


פדרציני רואה את התקווה דווקא במקום אחר, "מחוץ לקומפלקס הביורוקרטי והלא יעיל של המלכ"רים". בכך הוא מתכוון בחיבור בין תנועת כיבוש וול סטריט לקבוצות מפתחים ובכנס Allied Media Conference, אירוע מדיה אקטיוויסטי שהחל לראשונה לכלול משחקים.

בסופו של דבר מה פדרציני ואחרים כמותו מנסים לעשות הוא לפתוח את גבולות המדיום. "משחקים אמורים להיות כיפיים, מרתקים, ממכרים... זו נקודת מבט מאוד צרה שמסכלת את הפוטנציאל של המדיום הזה. זה כמו להגיד שסרטים חייבים לגרום לך לצחוק, כמו ברוב קומדיות הסלפסטיק. אני חושב שיש עוד ערוצים שאפשר לבחון, עוד דברים שאנחנו יכולים לעשות עם משחקים, אנחנו רק צריכים לקחת יותר סיכונים".

הוספת תגובה
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
להוספת תגובה בלתי מזוהה לחץ כאן להוספת תגובה מזוהה לחץ כאן

הקלד את הנושא

הקלד את התגובה

 
בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים עם תנאי השימוש של אתר הארץ
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
להוספת תגובה בלתי מזוהה לחץ כאן להוספת תגובה מזוהה לחץ כאן

הקלד את הנושא

הקלד את התגובה

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים עם תנאי השימוש של אתר הארץ
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
הצג את כל התגובות פתוחות 01 proud adicoananoona
  • 12:28
  • 11.03.12

we read you also in China
we are proud

02 אולי נחזור להלחם במקלות ואבנים? בע"ה
  • 13:28
  • 11.03.12

עד שיש לנו יתרון מהותי על אוייבינו, צריכים לנצל אותו ולגרום לבעתה אצל האויב.
להזכירכם, עד שיפן לא קיבלה אטום בראש, היא לא חשבה להיכנע ולא משנה כמה היא תצטרך להקריב.
עד שהאויב יאמץ מלטי"ם, אנחנו כבר נאייד טרוריסטים מהחלל.

  •   לא מדויק מזכירכם
    • 22:59
    • 11.03.12

    היפנים רצו להיכנע, הם רק ביקשו שהאמריקאים לא ידיחו את הקיסר. אבל כשטרומן אומר בלי תנאים, הוא מתכוון בלי תנאים, והפרינציפ הזה עלה ליפן בטראומה איומה.

    חוץ מזה, בעתה? את/ה יודע/ת שבעתה פירושה טרור, נכון? למה אנחנו צריכים להפוך לטרוריסטים בסיפור?
    הבעתה הזו שאנחנו מטילים על אוכלוסייה אזרחית (כן, יש שם גם אוכלוסייה אזרחית) היא מה שגורם לנו להיראות כמו האנשים הרעים בסיפור הזה.

  •   קשקוש. היפנים ממש לא רצו להכנע  (לת) עיוות סלקטיבי של ההיסטוריה
    • 08:01
    • 12.03.12

  •   נימוק מוצלח. השתכנעתי.  (לת) קשקושכם
    • 12:07
    • 12.03.12

03 מה זה "הסכסוך בין ישראל לפלסטין"? מה זה פלסטין? הרי אין עם כזה ומעולם לא היתה מדינת לאום או ממלכה "פלסטינית"  (לת) עכשיו אתם מבינים מדוע אנחנו מפסידים מערכת ההסברה?
  • 15:28
  • 11.03.12

  •   יש דברים שלא ניתן "להסביר" אותם Jonas
    • 19:45
    • 11.03.12

    אתה נשמע כמו דוגמא טובה למפעיל מל"ט "עליז ולאומני" למרות שאולי תעדיף לאייש מחסום בכדי להראות לערבים עד כמה ישראל צודקת?
    בהערת אגב, במשך 1800 שנה האיזור הגיאוגרפי בין הירדן לים נקרא פלסטיין, אבות הציונות ומאות אלפי פליטי שואה רצו לעלות לפלשתינה. כך שמדובר במינוח הרבה יותר ותיק ונפוץ ממדינת ישראל ולעומת זאת, הפחד והבורות שלך מלמדים על הצלחה בהעלמת ההיסטוריה.
    לגופה של זהות לאומית, אם נדמה לך לרגע שתוכל "להסביר" לפלסטינים שהם לא עם כנראה שתלמד את הלקח שלך בדרך הקשה אבל דע כבר עכשיו שהרווחת את האומללות והחורבן שלך ביושר.

  •   זה שהאזור נקרא כך סקרו
    • 02:30
    • 12.03.12

    עוד לא אומר שהיה אי פעם עם עם שם כזה. הסכסוך הוא בין ישראל לאנשים שהתחילו לקרוא לעצמם כך אך ורק מסיבות של תעמולה. תעמולה שהתקבלה בברכה ע"י שונאי ישראל למינהם עד שהפכה לחלק מהלקסיקון.

  •   לידיעתך הרבה, אדון מלומד, היסטורית השם פלשתיין מעולם לא היה שייך לערבים הגלשנית
    • 03:58
    • 12.03.12

    הערבים, שיובאו הנה בידי הטורקים, התלבשו על השם כמו זבוב על קקי.

    דרך אגב, מדינות ישראל ויהודה היו קיימות אלף+ שנים לפני שמוחמד אפילו חשב על רצח קורבנו הראשון.

  •   אולי הפלסטינים נם עם חדש אבל עדיין הם עם איל מורג
    • 08:36
    • 12.02.13

    כל עם נוצר מתיי שהוא והעם הפלסטיני נוצר לא כל כך מזמן. אבל ברגע שהפלסטינים התחילו לראות את עצמם כעם, הם הפכו
    לעם ואי אפשר לקחת זאת מהם

04 וואי- איזה משחק מגניב ומעניין! NOT.... שיחשוב על דרך קריאייטיבית יותר, אולי ימצא ספונסר  (לת) ג'ק
  • 22:35
  • 11.03.12

05 משחק כזה יכול מאוד להצליח בסגמנט של הקוקסינלים מעריצי האלימות ה"שחורה"! חוץ מאלה, כולם יודעים שהלוחמה המדוייקת, הלא מאויישת, הינה האופן המוסרי ביותר לפגוע בפושעי מלחמה מבחילים בנזק נלווה מינימלי ומבלי לסכן את חיילינו (למשל) שציפורן רגלו של כל אחד מהם שווה את חיי כל הנהגת חמאס פלוס עודף ובזוקה מודרניסט .
  • 02:23
  • 12.03.12

משחק כזה יכול מאוד להצליח בסגמנט של הקוקסינלים מעריצי האלימות ה"שחורה"! חוץ מאלה, כולם יודעים שהלוחמה המדוייקת, הלא מאויישת, הינה האופן המוסרי ביותר לפגוע בפושעי מלחמה מבחילים בנזק נלווה מינימלי ומבלי לסכן את חיילינו (למשל) שציפורן רגלו של כל אחד מהם שווה את חיי כל הנהגת חמאס פלוס עודף ובזוקה

06 לא מבין סמאלנים, כאילו מה הקטע שלהם? עדיף לכם להישחט כמו כבשים מאשר להילחם על חייכם? הבונבון
  • 03:51
  • 12.03.12

ולסמאלנים היהודים שאלה, האם השואה לא הוכיחה שעדיף להרוג מאשר לההרג?

אם לדעתכם הסאלפים (או שונאי אדם אחרים) רוצים בחיי שלום ובדו קיום אז אני מציע שתפסיקו לעשן חומר אם אתם מעשנים או שתתחילו לעשן חומר טוב אם אתם לא מעשנים.

07 Reply to 3 paul
  • 07:49
  • 12.03.12

At first must israel close the problem inside. Mean Religious Jews, the killer from Rabin and close the gaza record. . If Jerusalem with bibi will sleep the conflict will stay long time around. Wake up israel uri uri devora uri uri dabri schir .... and palestin nobody like, nobody i even in arabic countries. This people will never reach her country. The one option is stop with weapons, and good neigbourhood with israel.

08 קהות חושים אבשלום
  • 14:32
  • 12.03.12

ולא כהות חושים