המהדורות הדיגיטליות של הארץ - באתר בסמרטפון ובאייפד - חודש ראשון ב-4.90 ₪ בלבד
מצטרפים ומשדרגים לאחת מחבילות התוכן האיכותי של הארץ. עכשיו במבצע! רק 4.90 ₪ לחודש הראשון. נסו עכשיו >>
הרשמה למערכת
שם פרטי
שם משפחה
דוא"ל
בחר סיסמה
הקלד סיסמה מחדש
אזור מגורים
 ?נרשמתם בעבר לאתרי קבוצת הארץ התחברו   |   שחזרו סיסמה

2012-1910 || בן-ציון נתניהו מת בביתו בגיל 102

אביו של ראש הממשלה, היסטוריון בעל שם עולמי שהיה מראשי התנועה הרוויזיוניסטית, הלך לפנות בוקר לעולמו; הלוויתו תתקיים ב-17:00 בהר המנוחות

פרופ' בן-ציון נתניהו, אביו של ראש הממשלה בנימין נתניהו, מת לפנות בוקר (שני) בביתו בגיל 102. ראש הממשלה ביקר את אביו כמעט מדי יום במהלך השבועיים האחרונים. ביום העצמאות האחרון חלה הידרדרות נוספת במצבו של האב ונתניהו הוזעק לבקר אותו מיד לאחר טקס הענקת פרס ישראל. בימים האחרונים שב בן-ציון האב לביתו ושם מת לפנות בוקר. הלווייתו תתקיים בשעה 17:00בהר המנוחות בעירו, בחלקת ההורים השכולים.

נתניהו האב, מחשובי ההיסטוריונים של יהדות ספרד, השפיע רבות על עיצוב דעותיו והשקפת עולמו של ראש הממשלה. נתניהו הבן אמר שהדבר החשוב ביותר שלמד מאביו היה כי "מי שלא מכיר את עברו, לא מבין את ההווה שלו, ולכן גם לא יוכל לחזות את העתיד. אבי חזה כבר בתחילת שנות ה-90 את הפיגוע במגדלי התאומים בניו יורק. הוא גם חזה את האיום של משטרים איסלאמיים רודניים, שינסו להשיג נשק גרעיני".

בעבר סיפר נתניהו כיצד נסע לבשר לאביו על מות אחיו, יוני, במבצע אנטבה. "זו היתה הנסיעה הארוכה והקשה בחיי", סיפר נתניהו, "מאז חיי המשפחה שלנו השתנו ללא היכר. עד היום ישנם החיים שלפני נפילתו של יוני ואחרי נפילתו".

ראש הממשלה סיפר כיצד עשה את הדרך בת שמונה השעות בין בוסטון לבין אוניברסיטת קורנל, שבה לימד אביו, לאחר שקיבל את הטלפון מאחיו עידו, שבישר על נפילתו של יוני. "אחרי הנסיעה הקשה הגעתי לשביל הכניסה לבית, וראיתי את אבי מתהלך בסלון. הוא הביט מהחלון, מבטינו הצטלבו, והבעת הפתעה היתה על פניו. כשנכנסתי לבית הוא שאל: 'ביבי, מה אתה עושה פה?' ושנייה אחר כך הבין ושחרר אנחת כאב".

בן ציון נתניהו (במרכז) עם ראש הממשלה בנימין נתניהו ובנו השני עידו נתניהו (מימין)
בן ציון נתניהו (במרכז) עם ראש הממשלה בנימין נתניהו ובנו השני עידו נתניהו (מימין) . צילום: אוליבייה פיטוסי

קורות חייו

בן-ציון נתניהו נולד בוורשה בשם מיליקובסקי בשנת 1910. אביו, נתן מיליקובסקי, נצר למשפחת "מתנגדים" ידועה, היה ציוני משחר נעוריו וציר בקונגרסים הציוניים בתחילת המאה. הוא עלה לארץ בשנת 1920 עם שרה אשתו ושבעת ילדיו: בן-ציון, סעדיה, אלישע, מתתיהו, עמוס, מרים וזכריה. תחנתם הראשונה בארץ היתה יפו ואחר כך נדדה המשפחה לצפת ומשם לירושלים, שם השתקעה בשכונת בית הכרם.

בן-ציון מיליקובסקי-נתניהו, הבכור, נשלח ללמוד בבית המדרש למורים, אותו ניהל המחנך דוד ילין. איתו בכיתה למדו בין היתר הלשונאי לימים, אברהם אבן שושן ומקים "המוסד" ראובן (זסלני) שילוח. המשורר יונתן רטוש היה חבר נעורים קרוב.

ב-1928, לאחר שסיים את לימודיו התיכוניים בסמינר, החל בן-ציון נתניהו ללמוד היסטוריה באוניברסיטה העברית, שאך זה הוקמה. במהלך לימודיו התחבר עם אבא אחימאיר והיה לפעיל פוליטי בולט בתנועת הסטודנטים הרוויזיוניסטית. יחד עם אחימאיר ארגן הפגנות ופעילויות פוליטיות שונות בקמפוס בהר הצופים, ואחר כך פעל יחד איתו בתקופת משפט רצח ארלוזורוב.

בשנת 1933 סיים את לימודיו והיה לעורך משנה של כתב העת "בית"ר", ואחר כך עורך עיתון התנועה הז'בוטינסקאית "הירדן". בשלב זה של חייו נתניהו לא השתלב בעבודה אקדמית, והתרכז בעבודה פוליטית ועיתונאית. באפריל 1940 היה לחבר המשלחת הרוויזיוניסטית בארצות הברית, ובמשך חודשים אחדים עבד במחיצתו של זאב ז'בוטינסקי, עד למותו. לנתניהו היה חלק מרכזי בשיקומה של התנועה הרוויזיוניסטית בארצות הברית ובארגון פעולות הסברה רחבות היקף שנעשו שם בשנות מלחמת העולם. במהלך פעילות זו יצר נתניהו קשרים פוליטיים עם סנאטורים וחברי קונגרס לא מעטים ועם דמויות ידועות ובהן הגנרל אייזנהאואר, שר החוץ אז, דין אצ'ינסון ואחרים.

ב-1944 נישא נתניהו לצילה סגל, שאותה הכיר באוניברסיטה העברית, וב-1946 נולד בנם הבכור יונתן (יוני). בשנים אלה החל נתניהו, במקביל לעבודתו הפוליטית, בכתיבת ספרו על אברבנאל.

בסוף קיץ 1948 חזרו בני משפחת נתניהו לירושלים. בנימין, הבן השני, נולד ב-1949, ושנים ספורות אחר כך, ב-1952 נולד הבן השלישי, עידו. נתניהו היה לעורך הראשי של האנציקלופדיה העברית. בשנת 1963 עזב את עריכת האנציקלופדיה העברית וחזר לחקור את מקורות יהדות ספרד בקולג' "דרופסי" שבפילדלפיה.

בראשית שנות השבעים עבר לאוניברסיטת קורנל. במהלך שנות השהייה של בני הזוג נתניהו בחו"ל שבו שלושת בניהם לישראל ושירתו בסיירת מטכ"ל. אחרי מותו של יוני, שבו בני הזוג ארצה אך פרופ' נתניהו המשיך לנסוע תכופות לארצות הברית ולספרד לצורך עבודתו האקדמית. בסוף שנות השבעים היה לו חלק בהקמתו של מכון יונתן, ובאותן שנים גם ניסה להפעיל את השפעתו נגד החזרת סיני למצרים. במשך עשרות שנים פרופ' נתניהו נמנע מכל פעילות ציבורית ומכל חשיפה תקשורתית. הוא התמקד בעבודה על השלמת ספרו האחרון, ונזהר מאוד מחשיפה לעין הציבור. רשות השידור תשדר בשבוע הבא סרט תיעודי חדש על חייו ופועלו של פרופ' נתניהו.

בראיון שנתן למוסף "הארץ" ב-1998 ניבא נתניהו האב חזות מדינית קשה ביותר נוכח השילוב של האיום הערבי וחולשת הדעת הישראלית. הוא האמין בשלום אמיתי באזורנו, אך שלל כל נסיגה, וראה בשמאל סכנה קיומית. הוא תקף את השאננות הכללית, המזכירה לו את העיוורון ביחס למשטר הנאצי. נתניהו האב הכחיש שיש לו השפעה מעשית על החלטותיו של בנו. (קראו את הראיון המלא עם ארי שביט)




הוספת תגובה
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
להוספת תגובה בלתי מזוהה לחץ כאן להוספת תגובה מזוהה לחץ כאן

הקלד את הנושא

הקלד את התגובה

 
בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים עם תנאי השימוש של אתר הארץ
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
להוספת תגובה בלתי מזוהה לחץ כאן להוספת תגובה מזוהה לחץ כאן

הקלד את הנושא

הקלד את התגובה

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים עם תנאי השימוש של אתר הארץ
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
הצג את כל התגובות פתוחות 01 תנחומים לראש הממשלה ולמשפחתו.  (לת) שולטהייס
  • 08:12
  • 30.04.12

02 הלך מאיתנו איש גדול. יהי זכרו ברוך  (לת) אזרח
  • 08:13
  • 30.04.12

03 אדם גדול ומכובד. יהי זכרו ברוך שניר
  • 08:13
  • 30.04.12

משפחה כישרונית וברוכה

04 יהי זכרו ברוך אביטל
  • 08:16
  • 30.04.12

ת.נ.צ.ב.ה

05 תנחומים לביבי ולמשפחתו. מזדהה עם כאבם.  (לת) סתם אחת
  • 08:18
  • 30.04.12

  •   אנשים חולים סתם אחד
    • 09:30
    • 30.04.12

    אני לא מצליח להבין איך שלושה אנשים מורידים אגודל להודעת תנחומים והזדהות עם כאב.
    מי שלא מסוגל להזדהות עם כאב של אובדן אב או סב או בכלל כל בן משפחה הוא פשוט בן אדם חולה.
    אנשים בלי רגשות הם אנשים חולים והחולי שלהם פטתי כי בשביל מה הם חיים? בשביל לאכול? בשביל לראות טלביזיה? בשביל להפליץ?

06 לא צריכים התמחות מיוחדת בהיסטוריה כדי לדעת שאין,ולא היה דבר כזה "עם פלשתיני". יהי זכרו של ב.צ. נתניהו ברוך.  (לת) סמי מפ"ת
  • 08:18
  • 30.04.12

  •   http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=CbuM91PeSOs  (לת) "אנחנו מצריים/סעודיים"
    • 08:33
    • 30.04.12

  •   לא צריכים התמחות מיוחדת בהיסטוריה כדי לדעת שאין, ולא היה דבר כזה "עם יהודי". יהי זכרו של ב.צ. נתניהו ברוך.  (לת) דורון מרחובות
    • 08:41
    • 30.04.12

  •   לא צריך הרבה יותר מעיניים בראש ומשהו בין האזניים כדי לדעת שגם אם לא היה בעבר, ישנו עם כזה כעת, והוא עובדה מוגמרת. בין אם הוא תגובה לציונות אותו ובין אם לא.  (לת) נעם הירושלמי
    • 08:49
    • 30.04.12

  •   נכון, כדי לטעון ש"אין דבר כזה עם פלסטיני" מספיק להיות בור ועם הארץ. ואפשר גם להיות אידיוט.  (לת) גולדה מ'
    • 09:12
    • 30.04.12

  •   נעם, גם הערבים טוענים שאין עם פלסתיני, לא רק בשארה...  (לת) ליצן מזרח תיכוני
    • 09:15
    • 30.04.12

  •   דורון מרחובות,אל תמהר "לשלוף". על חולשת הדעת דיבר בן ציון נתניהו וידע מה הוא אומר.  (לת) ara
    • 09:16
    • 30.04.12

  •   דורון, חשבת על זה לבד?  (לת) ציוני
    • 09:16
    • 30.04.12

  •   לדורון מרחובות אדי
    • 09:21
    • 30.04.12

    התגובה של סמי לא מנוסחת בחכמה רבה.
    ההתגבשות של המונח עם פלסטיני היא שנויה במחלוקת. ולכן כן צריך התמחות בנושא. פה סמי טועה.
    אבל דורון , התגובה שלך ממש מפגרת !!
    הדעות הפוליטיות שלך מעבירות אותך על דעתך...
    אין עם יהודי?
    אם כזאת שנאה למורשת שלך אולי תפטור אותנו ופשוט סע מפה. דוחה שכמותך.

  •   סמי קלע בול; כדי לדעת שאין עם פלשתיני לא צריך התמחות מיוחדת בהיסטוריה, ידיעה רופפת תספיק, ווכדי להאמין שאין עם פלשתיני לא צריך התמחות בכלל וגם לא ידיעה רופפת. וכזה היה בנציון נתניהו פרופסור ללא התמחות מיוחדת אבל מלא רצון להאמין בבדיות שאפילו מקורביו הרביזיוניסטים התקשו להאמין בהן (מנחם בגין למשל). זכי חלטורה
    • 09:44
    • 30.04.12

    לא צריך התמחות מיוחדת בהיסטוריה אבל כן צריך התמחות מאוד מיוחדת בזיוף תעודות היסטוריות. בנציון לא טרח כי לדידו מספיק שהוא רצה להאמין שאין עם פלסטיני אבל ג'ואן פיטרס (עיתונאית חסרת התמחות כלשהי בהיסטוריה) כן טרחה ונכשלה; ההונאה שלה ושל מי שעמדו מאחורי הזמנת הספר, מימון חיבורו ואספקת חומרים לכתיבתו (שורה של "פעילים" ימניים) נחשפה בקלות ע"י היסטוריונים בעלי התמחות מיוחדת מאוד בהיסטוריה.

    הספר, כמו גם להבדיל אלף אלפי הבדלות ספרו של פרופ' שלמה זנד על המצאת העם היהודי שלא ניתן להפריך אפילו אסמכתא אחת משלו, הם ספרים חסרי ערך ממשי לפתרון בעיית הסכסכוך הישראלי פלסטיני. לשני העמים קמה ומתקיימת זכות ההתאגדות להיות לעמים ועצם הסכסוך המתנהל ביניהם כבר מאה שנה הוא הראייה. יש עם פלסטיני ויש עם היהודי והשאלה היא רק מי מביניהם הוא עם של חמורים גדולים יותר.

  •   לא היה עם פלסטינאי-היום יש !! לפני 3000 שנה לא היה עם יהודי,היום יש מחר בספק  (לת) היסטוריון בגרוש
    • 11:04
    • 30.04.12

  •   דורון- לך ללמוד היסטוריה לפני שתכתוב שטויות.  (לת) בני
    • 11:34
    • 30.04.12

  •   כל איראני חמישי וספרדי שלישי צאצאי אנוסים צא ולמד מה זה התמחות ** רושדי 2 **
    • 11:58
    • 30.04.12

    שלא נדבר על 5 מיליון יהודים שנעלמו באמריקה מאז מלחמת עולם שניה כמוך

  •   מצפצף עליך :) דורון מרחובות
    • 11:59
    • 30.04.12

    וכמובן שהתגובה שלי הייתה סרקסטית. התחיל להיות עם יהודי מהרגע שהאנשים החליטו שהם שייכים אליו, בידיוק כמו הפלסטיני.
    (והיהודי קדם לפלסטיני רק בכמה עשרות שנים)

  •   נו ... אבל באמת! היהודים לא מאמינים בתורת הגזע? ובמה הם שונים במובן זה מהגרמנים?  (לת) אזרח
    • 12:16
    • 30.04.12

  •   דורון, עם יהודי קיים מזה אלפי שנים והיה אף מוכר ככזה מזה אלפי שנים, בכל הכתבים ההסטורים הידועים, החל מהתנ"ך וכלה ברומאים ואחריהם, עם פלסתיני לא קיים כלל, אפילו הם עצמם טוענים כך, בס"ה מדובר בכלי תעמולתי כנגד העם היהודי. ולפי שאתה מצפצף על אחרים, השלם נא את השכלתך, וככלל, לא כדאי לצפצף על אחרים, אני לא ציפצפתי עליך על אף בורותך...  (לת) ציוני
    • 12:40
    • 30.04.12

  •   אם יש :סמי מפ"ת - יופע נא מיד! ערן ארגוב
    • 12:49
    • 30.04.12

    לא צריך דבר כדי להבין מנין נובע מעין ההבלים של סמי מפ"ת: ברגע שאדם מכסה את ראשו בכיפה סרוגה, אזי נהרגים על קידוש השם התאים האפורים שאמורים להמצא מתחת לה. די לעין בשפתו העילגת כדי להיווכח בזאת ("התמחות מיוחדת" היא דוגמא נהדרת לטאוטולוגיה שהיא מסממניה של עילגות זו: וכי מכירים אתם התמחות שאינה "מיוחדת"?... ואולם לא לשם כך התכנסנו) .
    כבר ענו לסמי כהלכה ואדעתא דרבנן ומרנן עוד אוסיף: כבר במאות ה-4 וה-5 (לסה"נ כמובן) מדווחים ההסטוריונים הכנסתיים כותבי היוונית אוזביוס מקיסריה וסוזומנוס מבתליה (היא בית להיא שליד עזה) על תולדותיהם של תושביה הנוצרים של הפרובינקיה הרומית פלסטינה (היו אגב שלוש פלסטינות: הראשונה שבירתה קיסריה, השניה שבירתה בית שאן (סקיתופוליס) והשלישית שבירתה היתה סלע אדום (פטרה) ולאחר מכן ככל הנראה במאה ה-5 עבר המנהל המחוזי שלה לאלוזה היא חלוצה שבנגב). לתושביה הנוצרים של פלסטינה רבתי קוראים ההיסטוריונים הללו בפשטות "פלסטינים". אותם פלסטינים האמינו ככל הנראה בכלל שאומץ רק כעבור 1400 שנה ע"י תנועת ההשכלה היהודית דהיינו: "היה פלסטיני באוהליך ואדם בצאתך" שכן הם היו (לרוב) דו לשוניים: בחוץ הם דיברו יוונית ובביתם בינם לבין עצמם - ארמית בניב מיוחד לנוצרים של פלסטינה שממנו שרדו אפילו קטעי תרגם של התנך וספרות דתית נוצרית כגון חיי קדושים וכד'. הטקסטים הללו זכו למהדורות מדעיות ולמחקר רציני ראו: http://www.brill.nl/christian-palestinian-aramaic-old-testament-and-apocrypha-version-early-period כדאי בהקשר זה לחזור על דבריו של מורי ורבי פרופ' יהושע פראוור המנוח בנוגע למה שאירע לתושבי פלסטינה לאחר הכיבוש הערבי בשנת 538: "הערביזציה היתה מהירה ונרחבת מן האיסלמיזציה" ולא בכדי שכן הפרופ' פראוור לא היה במחילה כפרופסור נתניהו המנוח שכתב ספרים על היסטוריה שנעלמה ממנו הואיל ומעולם לא הטריח עצמו לעמוד בדרישה המינימלית מכל היסטוריון רציני הווה אומר:לשלוט כראוי בשפות הנדרשות כדי לקרוא בתעודות ובמקורות בני התקופה והמקום שאותם חקר (ןבמקרה זה ערבית, לטינית, ספרדית של ימי הביניים וספרדית-קסטיליאנית חדשה). פרופ' נתניהו נטל לעצמו את החרות לא להרשות למקורות לקלקל לו את התיאוריות שלו (לא בכדי הוא היה "חרותניק") . מבחינה זו סמי שלנו (יבל"א) הוא תלמידו הנאמן של פרופ' נתניהו המנוח.
    אך בין אם יאבה ובין אם ימאן, בין אם יטריח עצמו לקרוא את ההיסטוריונים שהוזכרו לעיל (יש תרגום לאנגלית) או לא - העם הפלסטיני קיים כיום והוא עובדה מוגמרת. מי שממשיך לכפור בכך יאלץ ככל הנראה להמשיך לשתות ממי הקולחין של פ"ת...
    מכל מקום: תנחומי למשפחת נתניהו. "ולא תוסיפו לדאבה עוד".

  •   וזה אומר חלטוריסט שמחלטר במימון מדינות זרות עויינות... ומה זה בדיוק "היסטוריונים בעלי התמחות מיוחדת מאוד בהיסטוריה"... האם כוונתך לבורים שמאלנים המתחזים להסטוריונים? וזנד כתב שטויות, הוא בכלל לא הסטוריון בהכשרתו אלא בס"ה מתעד קולנוע המתחזה להסטוריון וכותב על תחומים שאין לו מושג בהם... ובענייני חמורים, אין ספק שהשמאל מומחה בהם, הרי אחד מכם עשה קריירה כחמורולוג ואפילו קיבל כאן טור על סמך "מומחיותו"...  (לת) איציק המרכז izikhe@gmail.com
    • 14:09
    • 30.04.12

  •   ערן,אז אתה טוען שכן היה כיבוש ערבי ב-538,ופראוור המנוח מדבר על ערביזציה וגם על איסלאמיזציה,אם כך מה שהיה קודם,נחשב בעיניך-או לא נחשב ?! הנוצרים תושבי פלשתינה,הם גילגול דתי של היהודים והמשך חברתי שלהם,וטבעי שתושב פלשתינה ייקרא פלשתיני בדיוק כמו שתושב אמריקה ייקרא אמריקני.אתה מנסה לבלבל אותנו עם עובדות נכונות אבל היישום שלהן מעוות.הערבים המכנים עצמם כיום "פלשתינים",הם אכן עם,העם הערבי ששורשיו בחצי האי ערב,ולא העם הפלשתיני,כי אין דבר כזה. ואם תאמר שמה שהיה קודם-לא נחשב ומה שקובע הוא המצב בשטח כיום,אז לפי זה-המצב הוא שישראל שולטת בשטח הנ"ל,ולכן השטח הוא ישראלי.אם להיות עקבי-אז עד הסוף.ואם מסתמכים על ההיסטוריה-אז גם כן. סמי מפ"ת
    • 15:09
    • 30.04.12

    לא אניח לך ולשכמותך לשלוח אותי ושכמותי לברוקלין או לצנעא.שורשיי-כאן.ואני מכבד גם את שורשיהם הקצרים של ה"פלשתינים" ומסכים להסכם חילופי שטחים נרחב ופשרות כואבות.אבל הם לא מעונינים.

  •   לערן ארגוב המלומד אדי
    • 16:51
    • 30.04.12

    כתבת יפה, אלא שהאנשים שחיו פה במאה הרביעית והחמישית חיו תחת האימפריה הביזנטית והם לא נקראו פלסטינים. היו פה יוונים-הלינסטים, שומרונים, סורים, ועוד. חוץ מזה, רומא הרי הזיזה עמים על ימין ועל שמאל. כך שלכל הבליל התווספו אנשים שרומא ייבאה לכאן לאחר חירוב יהודה.
    אגב גם גורלם של האנשים שחיו פה אז, אינו ברור ואין שום תיעוד רצוף שיכול להעיד שאנשים אלו שרדו את הביזנטים, ואחר כך את הערבים, הצלבנים והממלוכים.
    ככה שאם נקיים דיון ענייני שלא נסוב סביב מטבעות לשון, סמי מפ"ת לא כ"כ טועה. לא היה פה עם פלסטיני. העם הזה הוגדר כריאקציה לציונות.

  •   למורי ורבותי סמי ואדי : חוששני ששניכם טועים. אגב גם אני טעיתי.טל"ח. ערן ארגוב
    • 21:33
    • 30.04.12

    למורי ורבותי סמי ואדי : חוששני ששניכם טועים. אגב גם אני טעיתי ואבקש לתקן פליטת מקלדת. הכיבוש הערבי של פלסטינה הביזנטית (היא אגב ידועה במקורות המוסלמיים כ"אל שאם" שכיום הוא שמה של דמשק בערבית מדוברת) התרחש בשנת 638 ולא כפי שנכתב. טל"ח. ולענינינו: התושבים הנוצרים של פלסטינה (עובדה היא שבשם הזה השתמשו ועוד איך כל המקורות היוונים רומיים מאז "אבי ההסטוריה הרודוטוס שחי במאה ה-5 לפנסה"נ) היו בחלקם צאצאי יהודים שהתנצרו (התופעה סמינקה אינה חדשה...) ואולם לפחות חלק מהם היו צאצאי תושביה הלא יהודים הקדומים של הארץ שמעולם לא הוכרתו. אנו קוראים להם "כנענים" ונוטים לחשוב שהם הושמדו אבל עוד ספר שופטים יודע לספר לנו שבני ישראל לא ביצעו את הטיהור האתני שדרש מהם כביכול הקב"ה ושהדבר עלה להם ביוקר. כולי תקווה שמאז ימי ספר שופטים התקדמנו קצת מכמה בחינות (אף כי אתה סמינקה מקווה מן הסתם בשיחות פרטיות עם "פון אונדזערע" שאין הדבר כך). קיצורו של דבר: היה ישוב לא יהודי בא"י שנעשתה אח"כ למחוז פרסי ("מערבא") שנעשתה לממלכת החשמונאים שנעשתה לפרובינקיה פלסטינה יודאיה שנעשתה ל"שלוש הפלסטינות" באימפריה הביזנטית. סמי: אתה מוזמן לעין במאמרו של מורה אחר שלי פרופ' אברהם ווסרשטיין המנוח (חבל על דאבדין-איש יקר היה ומלומד משכמו ומעלה) שכתב בדיוק על נושא זה בבטאון החברה הישראלית ללימודים קלאסיים SCRIPTA CLASSICA משנת 1995 כמדומני. השילוב בין מתנצרים יהודים לבין מתנצרים "אליליים" דוברי ארמית נבדלת משאר הניבים הארמיים הוליד זהות אתנית נפרדת וכאן באה לידי ביטוי טעותך שלך אדי. יש ויש תיעוד של מה שאתה מכנה "האנשים הללו" . לדוגמא: בתקופה הביזנטית כלומר מאות 4-6 התכנסו וועידות כנסיתיות עולמיות (אויקומניות) שהפרוטוקולים שלהם השתמרו. יש שם לדוגמא תיעוד של דוחו"ת והצהרות שמסרו הבישופים הפלסטינים ובין היתר יצא להם שם של קתולים נאמנים שאינם נכנעים להרזיות (מינויות) שרווחו אז בכנסיה. במקרים רבים מדווח שההצהרה או הדו"ח של הפלסטינים ניתן בשפתם דהיינו ארמית וכי היה צורך להעזר בשירותיו של מתורגמן כדי לתרכם אותם ליוונית. בכל מקרה מדגישים שמדובר בבישופים או בפקידים פלסטינים. בהמשך שרדו לנו תאורים של כיבוש ירושלים ע"י הפרסים בשנת ו-614 ושל הסיוע שהגישו היהודים לצבא הפרסי בטבח בנוצרים הפלסטינים. התיאור הזה נכתב ע"י האפטריארך של ירושלים סופרוניוס שהוגלה לפרס. מקור חשוב אחר הוא זה של חיי נזירי מדבר יהודה מאת קירילוס מסקיתופוליס (חי במאה ה-6) שכתב יוונית. בסוף המאה ה--7 מגיע למנזר מר סבא שממזרח לירושלים נזיר בשם יוחנן מדמשק ׁאו בערבית יוחנא אבן סרג'ון אל דמשקי. הוא כתב יוונית (אף ששלט כבר בערבית) לגבי דידו הפלסטינים עדין היו נוצרים בלבד. אולם אחד מיורשיו במנזר מר סבא תיאודורוס אבו קורא (השם הוא כבר שעטנז יוני ערבי) כבר מדבר על "פלסטינים" שהם גם מוסלמים וגם נוצרים. המקורות הערבים ממשיכים לדבר על פלסטינים ואולם הנוצרים הצלבנים קראו להם "סרצנים" שהיה הכינוי המערב אירופי הכללי לכל המוסלמים. מכל מקום נוכל לסכם שתושבי הארץ הנוצרים החלו להתאסלם וכמובן שהם התערבבו בחלוף השנים עם ערבים שבאו גם מחצי האי ערב ויש להניח שמעוד מקומות בעולם המוסלמי (שמות המשפחה "אל מסרי" או "תורכי" או אפילו "אל הינדי" רווחים דווקא בין משפחות האליטה של ירושלים, שכם או חיפה וכל נסיון לחבר אותם ל"מהגרי עבודה מן המאה ה-19 " אינו אלא סילוף מטופש שניתן להפרכה על נקלה. אם ישראל תמשיך להתעקש על כך שמעולם לא היה עם פלסטיני או שהופעתו היא "ריאקציה לציונות" (שזו אגב תופעה לגיטימית בהחלט) היא תקבל בתגובה יותר ויותר שלמה זנדים יהודים ולא יהודים שיטענו שמעולם לא היו היהודים עם ושזו לכל היותר פדרציה רופפת של קהילות אמונה ללא כל קשר היסטורי לארץ ישראל. מוטב למדינת ישראל לחדול מהכחשת הקיום הפלסטיני פן תגמול לה ההיסטוריה בהכחשת הסיבה לקיומה. כפי שעמד על כך מוהר"ר סמי מפ"ת בעצמו ואני מצטט: "טבעי שתושב פלסטינה יקרא פלסטיניי בדיוק כפי שתושב אמריקה ייקרא אמריקני". ההבדל הקטן הוא שכפי שכבר ראינו: "פלסטינים" חיו ב"פלסטינה" לפחות 1400 שנה לפני שאבותיהם של ה"אמריקאים" דהיום הגיעו לאמריקה ואידך זילו וגמורו...

  •   איציק אתה קל מידי להפרכה. זנד הוא היסטוריון מהשורה (הבינלאומית) הראשונה. זכי חלטורה
    • 01:44
    • 01.05.12

    אתה עושה שימוש מופלג בנוהג הפאשיסטי שרכשת בבית המדרש של היהודים הרביזיוניסטים - למרוח שקר אחר שקר בהנחה שאחד מהם יתפוס ואת השאר תמיד אפשר לנסות שוב במשך הזמן. לא יועיל לך. גם האידיוטים הימניים מתפתים לפעמים ונכנסים לויקיפדיה ומוצאים שם מידע זמין כמו זה (ע"ע שלמה זנד):

    "סיים תואר ראשון בהיסטוריה בהצטיינות יתרה... בעקבות קבלת מלגה מממשלת צרפת נסע לפריז ולמד לתואר שני... המשיך את לימודיו וסיים דוקטורט בהצטיינות בבית הספר ללימודים גבוהים במדעי החברה. הדוקטורט התפרסם כספר וזכה בפרס האקדמיה החל מ-2003 הוא מכהן בה כפרופסור מן המניין באוניברסיטת ת"א.

    אם אתה מתעקש על הקשקוש שלך על הקולנוע, כנס לוויקיפדיה ונסה לערוך את הערך שלמה זנד לטעמך ולשקרים שלך.

    כמעט שכחתי; היסטוריון אחר שיש לו התמחות מיוחדת בהיסטוריה של הסכסוך היהודי עם כל העולם ואשתו, הוא נורמן פינקשלטיין. אם תגגל בהרחבה תמצא שהוא חיבר ספר מיוחד שמפריך אחת לאחת את זיופיה של העיתונאית הכתבת שהתמחתה עד לעריכת הספר בסיקור ביגדי ים בחופי פלורידה, והיא בהוראה מפורשת של מזמין הספר (יצחק שמיר בשביל א"י מותר לשקר) מעולם לא עשתה ניסיון להגן על התיזה שלה.

07 השתתפות בצער ג׳ויה עדי
  • 08:20
  • 30.04.12

ממשתתפת בצערכם תנוחמו משמים

08 יהי זכרו ברוך. ציוני דגול ומלומד מזהיר  (לת) ג. בן עמי
  • 08:21
  • 30.04.12

09 איש תרבות משכיל וקולוניאליסט הומלס
  • 08:21
  • 30.04.12

אבל למה לשפוט. אדם שנולד ב1910 לא תמיד יכול להבין שהדברים השתנו בעולם, וששלטון הנאורים על הפרימיטיבים ואילופם לכרכר סביבו במחסומים, כבר לא באופנה.
בשפת המדינה הדו-לאומית שאליה מוביל בנו ובהשראתו: אללה ירחמו

10 היסטוריון חשוב ואדם קיצוני ופנאטי, שמעולם לא נבחר אך השפיע השפעה רעה ומקצינה על ראש הממשלה הנבחר.  (לת) ברוך דיין האמת
  • 08:25
  • 30.04.12

11 מותו של אביו של ראש הממשלה הוא אבלה הפרטי של משפחת נתניהו, לא אבל לאומי תנחומים למשפחת נתניהו
  • 08:28
  • 30.04.12

עם כל הכבוד לפרופסור נתניהו המנוח.

  •   ביקשו ממך להתאבל? אין גבול לשנאה
    • 11:16
    • 30.04.12

    קצת יותר כבוד לאדם שתרם כ"כ הרבה לתרבות הישראלית, אבל קשה לכם לחיות עם אינטלקטואל ימני בעל שם עולמי, שהצליח כ"כ בעולם אחרי שנדחה מהאדמיה בארץ בגלל דעותיו הפוליטיות.

  •   אף אחד לא טען אחרת, אז אל תקפוץ למסקנות ותראה כבוד מינימלי.  (לת) דן
    • 11:36
    • 30.04.12

  •   אבל לאומי? האם דגל המדינה ירד לחצי התורן?? - כדאי שתתבגר או תרחיב את האופקים ולו במעט! דני
    • 14:49
    • 30.04.12

    מניין צרות העין והעדר האמפתיה?

    יש כיסוי נרחב, כי מדובר באדם בעל שיעור קומה ושם עולמי בפרט, ואביו של ראש הממשלה בכלל. ומכיוון שכך, סביר וראוי שפטירתו תסוקר. במיוחד במדינה קטנה ואינטימית כישראל בה הסיכוי שנחצה או נתוודע זה לזה גבוה מאוד.

  •   לולא היה המנוח אביו של ראש הממשלה לא היה סיקור נרחב למותו טוריו של אורי דרומי
    • 18:44
    • 30.04.12

    מדי שבוע כותב אורי דרומי במדור "אחרי מות" על ישראלים יפים שהלכו לעולמם, מדענים, חלוצי תעשייה וחקלאות, אנשי צבא ומעשה לצד אנשי רוח והגות, אנשי ונשות מופת שתרמו לחברה הישראלית. האם טרחת אי פעם לקרוא את טוריו? האם שמעת על האנשים שהוא מספיד? אלמונים לרוב החברה ותרומתם עולה לא אחת לאין ערוך על זו של פרופסור נתניהו המנוח, עם כל הכבוד.
    הנה דוגמה אחת, פרופסור ברוריה קופמן, מתמטיקאית
    http://www.haaretz.co.il/news/education/1.1184704

12 עם ישראל משתתף באבלו וצערו של ראש הממשלה מר בנמין נתניהו במות אביו הדגול בן ציון נתניהו,מירושלים תנחמו !  (לת) ברוך דיין האמת !!
  • 08:29
  • 30.04.12

13 משתתף בצער משפחת נתניהו! הקריב לעם את בנו יוני! אייל
  • 08:40
  • 30.04.12

איש גדול! ברוך דיין האמת!

14 יהי זכרו ברוך!  (לת) חיים
  • 08:44
  • 30.04.12

15 איש מרשים, יהי זכרו ברוך מיכל
  • 08:48
  • 30.04.12

תנחומי למשפחה האבלה

16 הארץ - מה ההבדל בן מת לנפטר - תבררו ותתקנו את הכותרת בהתאם... אבשלום
  • 09:00
  • 30.04.12

עזרה במחקר שלכם תמצאו בכתבה שלכם :

http://www.haaretz.co.il/literature/1.1354864

17 המקום ינחם אותך מנדוזה
  • 09:03
  • 30.04.12

כבוד ראש-הממשלה,
תנחומיי על פטירת אביך.
המקום ינחם אותך בין שאר אבליי ציון וירושלים.

18 תנחומים למשפחת נתניהו , "הארץ" על יהודי אומרים נפטר שכן ... אחד העם
  • 09:04
  • 30.04.12

יהודי חייב במצוות כל ימי חייו. במותו מוסר מעליו העול הזה; על כן הוא נפטר, קיצור של "נפטר מן המצוות". ה"גוי", לעומתו, אינו חייב במצוות, אין לו ממה שייפטר כשהוא עובר מן העולם, ועל כן פשוט נאמר עליו שמת.

  •   עוד עם שדוגל בטוהר הגזע  (לת) גיחי
    • 09:56
    • 30.04.12

  •   אחד העם, תפסיק לבלבל במוח. על משה רבנו נאמר בתורה "משה עבדי מת" די לקשקוש הגזעני הזה!
    • 09:58
    • 30.04.12

    ולהרחבה תקרא כאן:
    http://www.haaretz.co.il/literature/1.1354864

  •   עוד אחד שמאמין בתורת טוהר הגזע  (לת) גיחי
    • 10:10
    • 30.04.12

  •   גם לגוי יש מצוות - שבע מצוות נוח... וגם לא בטוח שזה קיצור לנפטר מעול המצוות , יש שאומרים שזה קיצור לנפטר מהעולם ולכן זה רלוונטי לכולם. גם לא בטוח שההבדל המדובר באמת היה קיים בעבר ואינו דבר חדש, אבל בכל מקרה גם אם נפטר אפשר לומר על כולם ולא רק על יהודים מדוע לא להשתמש במילה זו כאן, למה לא לתת מילה שנחשבת יותר מכובדת לתיאור המקרה, עדיין אפשר לכתוב לפי הנוהג המקובל "נפטר" לא חייבים בכל דבר לעשות דווקא.  (לת) אמיר
    • 10:17
    • 30.04.12

  •   ל "די לקשקוש הגזעני הזה" , קראתי ועדיין , נניח שנכון הדבר ואין המקור בתורה אלא במסורת חז"ל , ונניח שלא מדובר על מצוות וניתן לומר את זה גם על גויים , מדוע לא לכבד את המת ולתאר את מותו כמקובל , זה עולה משהו למישהו , למה ישר לקבוע שזה ניסיון להראות עליונות על אחר , יש מילים נרדפות רבות חלקם יותר מקובלות \ מכובדות וחלקם פחות, למה לא לתת כאן מילה יותר מכובדת. ומה הקשר לגזענות תפסיקו בכל דבר להלקות את עצמכם אפשר שיהיה לעם רצון ליחודיות, אמונה שהוא טוב יותר היא לא רעה , אף פעם לא טוב להיות קיצוני מדי לשום כיוון אבל מידה מסויימת של רצון ליחודיות היא טובה לכל קבוצה באשר היא. ואתם ישר שלפתם את תוקת הגזע מהלקסיקון שלכם... לא הגזמתם , לא גרמתם בכך לזילות בחומרת תורת הגזע. תחשוב אם באמת זה כזה משנה מילת התואר עד כדי שזה יחשב לתיאור גזעני.  (לת) אחד העם
    • 10:33
    • 30.04.12

  •   מה הקשר??? זה הכי לא קשור לטוהר הגזע.  (לת) זאת אמת לאמיתה! לשם שינוי
    • 21:53
    • 01.05.12

19 הראיון עם פרופ' נתניהו בקישור מתחת לתמונה מצוין קוראת
  • 09:09
  • 30.04.12

פרופ' נתניהו אדם דגול ומעמיק בעל השקפת עולם מוצקה. יהי זכרו ברוך.
הראיון הותיק שערך איתו ארי שביט הוא ראיון מצוין שקראתי עד תום ולמדתי ממנו המון. תודה.

  •   חשדנות אקוטית מוצדקת בדרך כלל. וכשאינה מוצדקת היא משנה את המציאות ומעכירה אותה עד שזו אכן תואמת את השקפותיה.  (לת) רבצי
    • 09:32
    • 30.04.12

  •   מסכימה. ובלי כל קשר להשקפה הראיון עצמו עדיין מצוין קוראת
    • 10:50
    • 30.04.12

    רק לעיתים נדירות אנו זוכרים לראיון מעמיק ויסודי עם אדם בעל שיעור קומה וידע, יהיו דעותיו אשר יהיו, הנוגעות לשאלות יסוד.

20 כנראה שהארץ בחרו להעלים מהשפה העברית את המילה "נפטר" , המאמר שהם פרסמו ב2008 שמאלן - ציוני - יהודי
  • 09:11
  • 30.04.12

טוען שההבדל בין "מת" ל"נפטר" אינו מבוסס אלא פוליטי לאומני - http://www.haaretz.co.il/literature/1.1354864

אבל לא יעזור לכם עורכי הארץ - הנוהג הוא שעל יהודי אומרים "נפטר".

21 יהי זכרו בארור  (לת) סרגיי
  • 09:15
  • 30.04.12

22 אדוני ראש הממשלה, אתך באבלך.  (לת) רויטל גולדפיש
  • 09:16
  • 30.04.12

23 אדם גדול. יהי זכרו ברוך.  (לת) אזרח
  • 09:21
  • 30.04.12

24 היה הראשון לזהות שביבי לא מתאים להיות ראש ממשלה.  (לת) תזכורת
  • 09:23
  • 30.04.12

  •   הציטוט המלא - שירות לציבור אבי
    • 12:37
    • 30.04.12

    " יש לו יכולת ניתוח טובה, הוא מסוגל להבין ולתאר מצב מורכב באופן ביקורתי וריאלי וכל זה בלי להחזיק פיסת נייר בידו. בתחום זה הוא בלי ספק בעל כישרון גדול. יש לו גם כישרון דיפלומטי ויכולת של השפעה מדינית, וייתכן שהיה מתאים יותר להיות שר חוץ מלהיות ראש מדינה. אבל ברגע זה איני רואה אחר שיהיה טוב ממנו."

  •   קרא את הראיון איתו מ-98 ותחכים מעט  (לת) .
    • 13:45
    • 30.04.12

  •   הוא לא אמר את מה שאתה אומר.  (לת) למה לא מתאים? מתאים יותר
    • 21:56
    • 01.05.12

25 "האמין בשלום אמיתי באזורנו"? אה, הבנתי, זה כשהערבים פשוט יעשו את מה שישראל תכתיב להם... מפוכח
  • 09:24
  • 30.04.12

מה שכן, כהיסטוריון הוא היה מומחה דגול. יהי זכרו ברוך.

26 הרוויזיוניזם טעה לאורך כל הדרך, התנגד לחלוקה, התנגד לשילומים ומתנגד להיפרדות מן הפלסטינים  (לת) סוציאל דמוקרט
  • 09:25
  • 30.04.12

  •   לעומת זאת אדריכלי אוסלו צדקו לארוך הדרך, יש מזרח תיכון חדש, ואין טילים מעזה...  (לת) נו שוין
    • 09:47
    • 30.04.12

  •   הצרה שהפלסתינאים לא רוצים להפרד מאיתנו לנו יש ביטוח לאומי ולהם הרבה נשים וילדים אין איפשר לוותר על עם נדיב !!  (לת) צדק עולמי !
    • 10:55
    • 30.04.12

27 גם בין המתים ישנה אפליה קותי
  • 09:48
  • 30.04.12

אם בן ציון נתניהו היה מת כשבנו לא עומד בראשות הממשלה, האם גם אז היו הייתה התקשורת מקדישה כל כך הרבה זמן לסקירת אישיותו ופועלו?

28 הוא מת בשיבה טובה בלי מחלות במיתתו בגיל 102  (לת) הלוואי על כולנו ....לא?
  • 10:09
  • 30.04.12

29 שמח איתכם באבלכם  (לת) גיחי
  • 10:09
  • 30.04.12

30 לבנימין נתניהו מליקובסקי תנחומים ,ולכל המלעיגים קצת אנושיות  (לת) עעעע
  • 10:32
  • 30.04.12

31 שווה צפייה בן ציון
  • 10:34
  • 30.04.12

http://www.facebook.com/GovernmentPressOffice

32 מאריכים ימים במשפחה הזו יבגני בוסקילה
  • 10:53
  • 30.04.12

סעמק

33 שמשהו יועיל להסביר - אם היה כזה היסטוריון דגול - למה לא שמעו עליו בארץ?  (לת) בב
  • 10:53
  • 30.04.12

34 היסטוריון דגול, שהעמיד משפחה לתפארת, נפטר לבית עולמו. יהי זכרו ברוך.  (לת) קלוטילד קניגסבוך
  • 10:55
  • 30.04.12

35 יהי זכרו ברוך..ראש הממשלה העם אתך אל תקשיב לתקשורת שיושבת בתל אביב  (לת) שי
  • 10:59
  • 30.04.12

36 גם אני רואה בשמאל סכנה קיומית למדינת ישראל  (לת) יהי זכרו ברוך
  • 11:03
  • 30.04.12

37 אז למה ביבי הציג את עצמו בשם בן ניתאי בארה״ב??????  (לת) יש למישהו הסבר???
  • 11:23
  • 30.04.12

38 ביבי-שלא תדע יותר צער. מיה
  • 11:30
  • 30.04.12

יהי זכרו ברוך.

39 פריצת דרך צפויה בתהליך השלום הדס
  • 11:38
  • 30.04.12

עכשיו כשאביו נפטר, ה"ילד" יכול למרוד במשנת אביו, ולהגיע להסדר, הכולל ויתורים טריטוריאליים, עם הפלשתינים.

40 מעניין מנין לו הבית ברחוב הפורצים שבשונה הערבית קטמון. למה סבא שלי לא קיבל בית במתנה מהרכוש הנטוש? למה איש אינו חוקר את הפרשה הזו של השתלטות אנ"ש על רכוש הערבים? לא ידוע על אף משפחה מזרחית שזכתה בבית מן ההפקר  (לת) לא זכיתי באור מן ההפקר
  • 12:01
  • 30.04.12

41 עוד יומיים חגי עמיר משתחרר מהכלא- ויותר לא נקרא על שום דבר אחר בעיתון  (לת) רמי
  • 12:03
  • 30.04.12

42 הם הליברלים האמיתיים, מה שהשמאלנים מתיימרים להיות. בכשלון חרוץ התואם כת.  (לת) אבי
  • 12:07
  • 30.04.12
43 "השאננות הכללית, המזכירה לו את העיוורון ביחס למשטר הנאצי." דני
  • 12:09
  • 30.04.12

יש רק בעיה אחת בתזה הנ"ל.

השנה אינה 1939, ולהבדיל מהיות היהודים 'נתינים' הנתונים לחסדיה של מדינה זרה, ישראל הנה מדינה ריבונית עם כלכלה וצבא חזקים (על כל המשתמע מכך). אז שלא יפחידו אתכם. נקווה רק, שביבי יתחיל להתגמש בנושא המדיני מול הפלסטינים, כעת שלפיתת הברזל בה היה נתון חדלה.

תנחומי למשפחת נתניהו; לא קל לאבד את עמוד התווך,

  •   לפיתת הברזל בה ביבי נתון זה לא רק מאביו, זה גם משרה מפוכח
    • 13:42
    • 30.04.12

    איך אמר דיסקין? שני משיחים יש לנו: אחד מקיסריה, השני ממגדלי אקירוב. עם ימות משיח כאלה, מי צריך עוד משהו?

44 לדעת שהתאומים היו על הכוונת לא היה צריך להיות נביא כי מאיר
  • 12:16
  • 30.04.12

איזה שנים קודם נכשל נסיון היניית משאית טעונה בחומרי נפץ.

ןגם אין לי מושג ירוק מה גילה פרופסור נתניהו על יהדות ספררד מעבר לידוע לכל בר בי רב שקרא בספרי התשובות של הרבנים שעסקו שם בבעיות השעה לאורך הדורות עד הגירוש האחרון
אבל מי יודע אולי בשאגיע ל102 אעמוד על גדלותו של האיש שהרשים אותי באגו שלו בהרבה יותר מאשר בתבונתו

45 בנימין נתניהו: "אבי חזה כבר בתחילת שנות ה-90 את הפיגוע במגדלי התאומים בניו יורק" גם אבא שלי
  • 13:15
  • 30.04.12

פרופסור בנציון נתניהו היה היסטוריון שהתמחה בתולדות יהדות ספרד בתקופת תור הזהב, ועסק בנושא האנוסים והאינקוויזיציה. לא היה מקום לקתדרה נוספת באוניברסיטה העברית שכבר העסיקה את פרופסור חיים ביינארט, חוקר האנוסים והאינקוויזיציה אף הוא, וחתן פרס ישראל, מומלצו של פרופסור בער. משפחת נתניהו העדיפה לנמק זאת בשיקולים פוליטיים, אבא היה רביזיוניסט. אבי שהיה מהנדס לפרנסתו וחובב היסטוריה יהודית העדיף את מחקריו של ביינארט.

46 הלך מאיתנו ענק עם חזון, יהי זכרו ברוך  (לת) שרי
  • 14:39
  • 30.04.12

47 בן ציון נתניהו ז"ל שלומי
  • 15:13
  • 30.04.12

על איזה עם פלישתי אתם מקשקשים.על איזה אדמות פלישתיות כבושות אתם מברברים.ממתי האדמות האלה היו שייכות לעם המדומה הזה?.ממי נכבשו אדמות אלה מהפלישתים או מהירדנים שהיו נוכחים כאן עד ששת הימים?אם הם מבקשים לתבוע אדמות שלטענתם שייכים הם להם שיפנו לירדנים שהפסידו אותם במלחמה שנכפתה עלינו.ומדוע לא תבעו את אדמתם מהירדנים בכל אותם שנים עד ששת הימים.האם הירדנים היו מתנחלים כל אותם שנים?איך זה שהפלישתים לא פנו לאום והתלוננו על המתנחלים הירדנים שבנו בתים לתפארת שכונות מחנות צבא ארמונות מלכים וכו.צודק וצדק נתניהו האב שאין להחזיר אדמות אלו שאין להן שום קשר לעם המתקרא פלישתי.ילכו להם מהמקום הזה שאין לו כל שייכות אליהם.

48 אחרי מות - קדושים אמור. התחילו לנבוח.  (לת) יוסלה
  • 17:09
  • 30.04.12

49 מדינת ישראל חזקה ומשגשגת הודות לבני אדם ציונים כמו בן ציון נתניהו, שהקריב את בנו בכורו, יונתן נתניהו, לשם הגנת המולדת, ישראל.  (לת) רינת
  • 22:22
  • 30.04.12

50 תנחומינו לראש הממשלה. יהי זיכרו לברכה.  (לת) רונה
  • 00:08
  • 01.05.12

51 היה ראוי לפרס ישראל. מדוע לא קיבל? יהי זכרו ברוך  (לת) דנית
  • 11:11
  • 01.05.12