מינוי דיגיטלי של הארץ - באתר בסמרטפון ובטאבלט - חודש ראשון ב-4.90 ₪ בלבד
מצטרפים ומשדרגים לאחת מחבילות התוכן האיכותי של הארץ. עכשיו במבצע השקה! רק 4.90 ₪ לחודש הראשון. נסו עכשיו >>
הרשמה למערכת
שם פרטי
שם משפחה
דוא"ל
סיסמה
אישור סיסמה
טלפון נייד
 ?נרשמתם בעבר לאתרי קבוצת הארץ התחברו   |   שכחתי סיסמה

שותפים לבירה: פאב קואופרטיבי בת"א

פעילים בולטים במחאה החברתית יזמו הקמת בר חדש שימכור אלכוהול במחירי עלות. 60 איש כבר רכשו מניה ב-1,000 שקל

רעיון הקואופרטיב, שפרח בראשית הציונות, זוכה מאז הקיץ האחרון לעדנה מחודשת. בעקבות המחאה החברתית הוקמו עשרות אגודות שיתופיות, בהן קואופרטיב "העגלה" במצפה רמון, שנאבק בסניף "שופרסל" המקומי, קואופרטיב עובדים סוציאליים וכן אגודה שיתופית של מורים עובדי קבלן בצפון, שמנסה לעקוף את הקבלנים גוזרי הקופונים. בחודש הבא יצטרף לרשימה פאב-מסעדה קואופרטיבי בתל אביב, וגם בירושלים מתחילה להתגלגל יוזמה דומה לבית קפה שיתופי.

היום תתקיים אסיפת החברים הראשונה של הפאב התל אביבי השיתופי, שייקרא "בר קיימא", ובה תיערך הצבעה על תפריט המקום ועיצובו. מועד פתיחתו המקורי של הפאב היה ה-1 במאי, אולם הוא נדחה בשל עיכובים ביורוקרטיים. לפי התכנון, בעלי המניות בפאב יסעדו וילגמו בירה במחיר עלות, כאשר מחיר חצי ליטר בירה לחברי הקואופרטיב יהיה 15 שקלים ולאורחים כ-25 שקלים, בהתאם למחירים בשוק. מלבד זאת, שבעת העובדים שיועסקו במקום יקבלו שכר הוגן, וההחלטות הניהוליות יתקבלו באמצעות הצבעות בלבד. בדיון שנערך בכנס היסוד של המקום כבר נקבע כי הוא יציע מזון טבעוני בלבד. יוזמי הפאב החדש הם יגאל רמב"ם וג'וליאן פדר, מהפעילים הבולטים של מחאת הקיץ. פדר וחברו יושבים במסעדה הודית ברחוב המשביר 22 בפלורנטין, שבו אמור להיבנות הפאב, ומנסים לגייס בעלי מניות פוטנציאליים. עד כה נענו 60 אנשים ליוזמה החדשה ורכשו מניה תמורת 1,000 שקלים. 30 אנשים נוספים הביעו עניין ברכישת מניה אך טרם שילמו. מטרתם של רמב"ם ופדר היא שלפאב החדש יהיו לפחות 100 בעלי מניות, אולם פדר הדגיש כי אינם יכולים לארגן מכירת מניות המונית בשל חוק ניירות ערך.

מימין: יגאל רמב"ם וג'וליאן פדר, יוזמי הרעיון
מימין: יגאל רמב"ם וג'וליאן פדר, יוזמי הרעיון . צילום: תומר אפלבאום

ציונות במאה ה-21 או נהנתנות תל אביבית? עשו לנו לייק והצטרפו לדיון בפייסבוק

על אף שמדובר בעסקי הלילה המודרניים, לנגד עיניהם של רמב"ם ופדר עומדות דוגמאות מראשית הציונות. הם הזכירו כי באופן סמלי, הקואופרטיב הראשון בתקופת היישוב נפתח ב-1916 ונקרא "המשביר" כשם הרחוב בו ייפתח הבר. "בזכות הקואופרטיבים האלה ישראל היא לא מדינת עולם שלישי", טען רמב"ם, "מאז הקיץ אנשים מבינים שהעבודה המשותפת היא אינטרס מנצח". לשאלה אם השניים חוששים שמודל השיתופיות ייכשל, השיב פדר כי "בניגוד לעסק רגיל, כאן מאות אנשים עוזרים לך לדחוף את העסק, אז אתה לא מסתכן לבד. כשיש מלחמה ביוקר המחיה להיות חבר בקו-אופ משמעו לנצח את השיטה". המודל השיתופי נפוץ בחבל הבאסקים בספרד, בו פועל תאגיד "מונדרגון", שכמעט כולו קואופרטיבי, ובאירלנד אף פועל פאב-מבשלה שיתופי. מתברר שאחת הסיבות לסגירת קואופרטיבים אינה כישלונם כי אם הצלחתם הכלכלית, שאחריה מתפתים הבעלים למכור את העסק ולהתעשר.

החוק הקיים, בהתאם לפקודת האגודות השיתופיות מ-1933, מקל מאוד על קואופרטיב משגשג להתפרק לבעלי המניות שלו. "החוק מתמרץ פירוק קואופרטיבים", הסבירה עו"ד יפעת סולל, שנאבקת למען רעיון הקואופרטיב וסייעה לאנשי ה"בר קיימא". כך נוצר מצב בו יד אחת נאבקת באדישות והשנייה בפקודת האגודות השיתופיות העתיקה, התפורה בעיקר למידותיהם של עסקים חקלאיים או קיבוציים. "פעם היה קואופרטיב כמעט בכל תחום בישראל, מחקלאות ועד קרנות אשראי וקמעונאות: 'הפרדס', 'המשביר', הבימה, דבר", הוסיפה סולל, שסבה רפאל מרינוב היה מנכ"ל המשביר לצרכן במשך 30 שנה, "היו כאן 2,200 קואופרטיבים שונים. ובכל זאת, כשהתחלתי לעסוק בכך הסתכלו עלי כאילו נפלתי מהירח. עכשיו פונים אלי מדי שבוע אנשים שמעוניינים לפתוח קואופרטיבים".




הוספת תגובה
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
להוספת תגובה בלתי מזוהה לחץ כאן להוספת תגובה מזוהה לחץ כאן

הקלד את הנושא

הקלד את התגובה

 
בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים עם תנאי השימוש של אתר הארץ
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
להוספת תגובה בלתי מזוהה לחץ כאן להוספת תגובה מזוהה לחץ כאן

הקלד את הנושא

הקלד את התגובה

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים עם תנאי השימוש של אתר הארץ
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
הצג את כל התגובות פתוחות 01 ישראל גם לימדה קוארפורציה מדינות אחרות. עוד יכולת שלנו שנכשחה לחלוטין.  (לת) ההיסטוריונית
  • 12:55
  • 29.04.12

02 שכחתם לציין גם את הקואופרטיב לאנרגיות מתחדשות  (לת) יובל
  • 13:15
  • 29.04.12

03 אבל בקבקוק חצי עולה שמונה שקלים...  (לת) ג'ק
  • 13:17
  • 29.04.12

  •   מחיר עלות כולל שכ"ע, שכירות, מיסים וכו'... איציק
    • 15:49
    • 29.04.12

    איך בדיוק אתה רוצה שיממנו את כל אלה?
    רק בעיה אחת:
    הפרש של 10 ש"ח לכוס, ז"א, ע"מ שהמניה תהיה כדאית, צריך לשתות לפחות אלף כוסות בירה....
    אולי זה טוב למשק, אבל עלול ליצור בעיית אלכוהוליזם...
    בכל זאת, הם ישראלים שלא אוהבים לצאת פראיירים! הרי בגלל זה הקימו את הקואופרטיב... :-)

  •   מאה כוסות בירה, למעשה. חשבון בבקשה
    • 17:34
    • 29.04.12

    זה שתי כוסות בשבוע למשך שנה, מינוס השבוע של פסח. מאד סביר.
    וזה עוד בלי החיסכון הנוסף על טיפים (כי החשבון הכללי נמוך יותר) ועל אלכוהול יקר יותר.

  •   15 שקל לחצי ליטר - זה שוד לאור היום!!!! דורון
    • 17:42
    • 29.04.12

    מחיר בירה משובחת (לא הזבל שיש פה) בפאב בגרמניה הוא בין 1.9 ל-2.5 יורט, וזה במקום רווחי ביותר. מעבר לזה בקבוק בירה עולה בסופר 5 ש"ח. איך בדיוק הגיעו לבירה מחבית ל-15 ש"ח. זאת עבודה בעיניים.

  •   אבל אתה לא בגרמניה מ
    • 18:11
    • 29.04.12

    ופה יש מיסים מאוד גבוהים על אלכוהול וביקוש נמוך יותר למשקאו חריפים. ישראלים פשוט שותים פחות

  •   בירה מחבית עולה יותר אמיר
    • 04:28
    • 30.04.12

    וגם בפאב הזה יהיו הוצאות ,

  •   מת יצאת מהסופר פעם אחרונה??! דניאל
    • 09:34
    • 30.04.12

    בתקופת המשביר אולי.אפילו 25 שקל, מחיר לאדם מחוץ לקואופרטיב זה זול. ואולי עדיף שתמשיך לחסוך וכך פעם בשנה תטוס לארצות אירופה הקלאסית שם תקנה בירה ב-2 יורו שאם מכפילים מהר אז יוצא 10 שקלים אז......
    מקווה לראותך בפאב המקומי

04 25 שח זה עלות?  (לת) חרטטיונרים
  • 13:18
  • 29.04.12

05 כמו כל דבר בחיים זו שאלה של ניהול טוב תל אביבי
  • 13:40
  • 29.04.12

לא אלמנטים קפיטליסטים או קומוניסטים מכתיבים אם עסק יהיה מוצלח אם כי יכולת ניהולית וגמישות מחשבתית. בסופו של יום כדי לממן עלויות העסקה עם שכר "הוגן" הם יהיו חייבים למכור בירה לאאוטסיידרים, כלומר לא לבעלי המניות ומכאן החשיפה לסיכוני שוק ולהעדפות צרכנים.
שיהיה בהצלחה אבל זכרו הם לא המציאו את הגלגל ויש סיבה שהקאופרטיבים הלכו מהעולם הם פשוט לא מעודדים התייעלות וצמיחה כלכלית אלא נשארים במקום ובדרך כלל נרקבים אל תוך עצמם.

06 כל הכבוד!  (לת) עלו והצליחו
  • 13:46
  • 29.04.12

07 לקחו רעיון טוב מפליצן בפוטנציה
  • 14:22
  • 29.04.12

וכרגיל עם אנשי שמאל הרסו אותו עם הטבעוניות שלהם

  •   קואופרטיבים זה רעיון נאה, קואופרטיב שהוא פאב פחות נחמד נסיון שני
    • 14:44
    • 29.04.12

    השתיה עד אובדן חושים הופכת לבעייה חמורה בחברה הישראלית, לא פחות מהעדר הסולידריות ומהקפיטליזם החזירי, אז להתחיל דווקא בקואופרטיב שהוא מסבאה, כדי שעמישראל יוכל להשתכר בזול? לי הצירוף של פאב שהוא גם מסעדה טבעונית צורם במיוחד. אין פאב צמחוני כמו שאין מועדון חשפנות צנוע. זה פשוט דבר והיפוכו.

  •   סביר להניח שאנשים מהסוג שלהלן מוסי
    • 18:52
    • 29.04.12

    לא ישתו עד אובדן חושים וגם לא תראה אותם דוקרים, נכנסים לעימותים מסכני חיים או זורקים בקבוקי תבערה למגורי אורחים

  •   התבלבלת בין פאב וסטקייה  (לת) בפאב שותים
    • 03:03
    • 30.04.12

  •   ברצינות? ב.מ.
    • 14:43
    • 06.07.12

    "כרגיל עם אנשים השמאל"? כמה מקומות "נהרסו לך" בגלל טבעונות?
    כמה מקומות טבעוניים אתה מכיר בכלל? מוכן להתערב על כך שלמעט זה שהוזכר פה עכשיו אתה מכיר 0 מקומות כאלה.

08 6 מליון ו930 אלף (בקירוב) יכולים להקים תחליפים שיתופיים והוגנים לכל העסקים החזיריים במדינה שמנוהלים ע"י אחוז מהאוכלוסיה  (לת) יונתן
  • 14:25
  • 29.04.12

09 25 שקל לחצי ליטר בירה?!!לא הגזמתם?!  (לת) עובד בשכר מינימום
  • 14:29
  • 29.04.12

10 קואופרטיבים 2012 מרטוקה
  • 14:42
  • 29.04.12

"10"

11 יש כאלה בניויורק מיכאל
  • 14:44
  • 29.04.12

פאב שכונתי לבעלי מניות. כמו בית. אבל אלף שקל נשמע מעט. בהצלחה. הקטע עם הטבעונות לא כלכלי. טבעונים אוכלים בבית. בפאב בא לנשנש דברים טעימים..

  •   כמו צ'יפס, נאצ'וס, זיתים, בוטנים, בייגלה, עלי גפן, חומוסים, תורמוסים, חציל קלוי עם טחינה, להמשיך? בפאב שותים
    • 03:06
    • 30.04.12

    כל אלו נשנושי פאבים נפוצים בארץ. כן, אפשר גם למצוא טוסטים עם גבינה ומשהו עם נקניק, אבל זה רחוק מלהיות הכרח המציאות בפאב

12 משרים השראה :-) עופר כרמל
  • 14:49
  • 29.04.12

כל הכבוד על היוזמה הברוכה. במהרה בימינו סניף בצפון

13 יש והיו פאבים זולים בתל אביב .. בלי כל הבולשיט לא זול
  • 14:49
  • 29.04.12

בזמנו היה את פאב הפרוזדור שרוטשילד שמכר בירה ב18 או בירה +ציסר ערק ב20. בשדרות וושינגטון בפלורנטין מוכרים חצי גולסטר ב15 ...
כיצר 15 שח זה הרבה מעל מחירי עלות

14 25 שקל לחצי בירה זה לא כזה אטרקטיבי  (לת) B
  • 14:50
  • 29.04.12

15 ברכותיי לקואופרטיב- כן ירבו כמותו דרור רוטשס
  • 14:53
  • 29.04.12

הגיע הזמן להחזיר את עטרת השיתופיות ליושנה ובכלל להפנים כי הכוח לשנות סדר חברתי לקוי,נושא שמחאת הקיץ החדירה לתודעת הציבור אך לא הצליחה ליישם, טמון בקהילה ובאיגוד ואיחוד הקהילה נמצאים חוזקותיו.
נפילת הקבוצות הקמעונאיות שנבעו מתאוות בצע אישית ונפילת הקבוצות הקיבוציות שנבעו מפרזיטיות וניהול כושל, צריכות להוות סמן ולקח לעיגון חוקי בסיס חדשים ורלוונטיים לתקופתינו אשר ישמרו מפני שחזור כשלונות העבר.
הרעיון מצוין והעשיה מבורכת

16 כל הכבוד. ממשלה שמזניחה אזרחים צריכה לצפות שאזרחים יתארגנו בצורה שונה.  (לת) שי
  • 15:12
  • 29.04.12

17 באיזה עולם 15 ש"ח זה מחיר עלות??  (לת) מתן
  • 15:26
  • 29.04.12

18 25 ש"ח לחצי ותפריט טבעוני? don't quit your day jobs :P  (לת) גוועלד
  • 15:29
  • 29.04.12

19 ממתי מחיר עלות לבירה חצי הוא 15 ש"ח??? נועם
  • 15:36
  • 29.04.12

ובכלל בר שמגיש בירה ללא המבורגר לצד הבירה נקרא סושייה...מה זה החרטא הזה?
אהבתי מאוד את הכותרת עד שהתחלתי לקרוא את הכתבה ואז ראיתי ששוב עושים צחוק מהציבור..
15 ש"ח מחיר עלות לחבר..25 ש"ח לאורח.. מה בדיוק המחיר עלות פה? כנסו לכל בר בקיבוץ והבירה שם עולה 10 ש"ח ואתה גם מקבל חיוך מברמנית קיבוציניקית חשופת כתפיים ויפת מראה..קיצר קשקוש לשמאלניים הזויים!!!!

  •   בהמשך לדברייך יקיר
    • 18:53
    • 29.04.12

    נועם אל תשכח שבקיבוצים לא משלמים שכירות מטורפת כמו בתל אביב,בכל מקרה קצת לאחרים לא יזיק לך ידידי

20 לא 25, 15  (לת) מיכל
  • 15:41
  • 29.04.12

21 דווקא פאב? עדיף לנהל הסברה נגד שתייה במקום למכור בירה זולה נסיון רביעי, מה קורה היום?
  • 15:48
  • 29.04.12

השתיה עד אובדן חושים הופכת לבעייה חמורה בחברה הישראלית, לא פחות מהעדר הסולידריות ומהקפיטליזם החזירי, אז להתחיל דווקא בקואופרטיב שהוא מסבאה, כדי שעמישראל יוכל להשתכר בזול? לי הצירוף של פאב שהוא גם מסעדה טבעונית צורם במיוחד. אין פאב צמחוני כמו שאין מועדון חשפנות צנוע. זה פשוט דבר והיפוכו.

22 ל-6 אוכל בשר
  • 15:58
  • 29.04.12

מה רע בטבועונות? למה אתה ישר עושה הכללות דביליות ״אנשי השמאל והטבעונות שלהם״. אני שמאלני ואני לא טבעוני. ואני לא רואה שום דבר רע במקום אחד שימכור אוכל טבעוני. אם זה היו מכריזים על המקום שמוכר אוכל כשר בלבד, היית מתעצבן גם ככה? לא, נכון? תחשוב טיפה לפני שפותח את הפה.

23 אוי אוי ואבוי
  • 16:12
  • 29.04.12

מחסלים מסעדה הודית כדי לפתוח פאב.

24 הקואופרטיב שלנו חברה'מן אההא
  • 17:41
  • 29.04.12

כאשר ההרגשה הכללית היא שיוקר המחיה גבוה מאוד, טבעי הדבר שנרגיש צורך לקחת את העיניינים לידיים וללכת לכיוון של קואופרטיב. כך נוכל להוריד עלויות ולא להשתגע. בעבר היו קואופרטיבים בארץ - אבל הצבור נקעה נפשו מהם. הם החלו להעדיף צבור מסוים על צבור אחר, לנסות למקסם רווחים, ובעצם, לא היה הבדל בינו לבין חברה "רגילה". יתרה מזאת, חברות ענק הורדו מחירים כדי לשבור את הקואופרטיבים, והצבור הרחב - לא עמד בפיתוי.כמובן שמאוחר יותר החברות ה"רגילות" העלו חזרה את המחירים - ואף יותר.
כאשר הנורמה הכללית היא למקסם רווחים בלי לראות אף אחד - אז שום דבר לא יעזור. אם נחזיר את הערך של איכפתיות בין כולנו, אם נחנך את ילדנו לשיתופיות, ולא רק להישגיות - אז, באופן טבעי, כל החברות יתנהגו כפי שאנו מצפים מקואופרטיב שיתנהג - ינסה להיות יעיל ושירותי ככל האפשר מצד אחד, וישאף להגיע לרווחים סבירים מצד שני. בלי לדרוך על אף אחד.

25 מחיר מנייה יקר מידי לקהל היעד. יש לי הצעה: קרוסלה
  • 18:13
  • 29.04.12

מכיוון שקהל היעד הוא בעיקר צעירים חדורי אידיאולוגיה אך לרוב עובדים בעבודות מזדמנות ומשלמים שכר דירה בתל אביב (ראו מחאת האוהלים) לא סביר לבקש אלף ש"ח. אפשר לעשות ככה: למכור רבע מנייה, במאתיים חמישים שקלים, ולהגביל את הכניסה לפאב לשבעה ימים מידי חודש לכל בעל רבע מנייה.

  •   רעיון מבורך, אך לדעתי יתפקד כחרב פיפיות ארנסטו
    • 09:58
    • 30.04.12

    האם אתה תוכל להיות מוגבל הרשאה לעסק בו השקעת?
    לדעתי טבע האדם חזק מאיתנו ולא ירשה לנו
    כנראה שעד שפרופסור דן אריאלי לא יגיב לא באמת נדע..

26 הכיוון חיובי אך בכדי שנחיה כשותפים אמיתיים דרוש שינוי יסודי בדמות חינוך כללי לערכים של שיתופיות  (לת) ליאור 10
  • 18:25
  • 29.04.12

27 מגניב לאללה וחברתי לאללה  (לת) נעה
  • 19:38
  • 29.04.12

28 בקיצור, הפועל קטמון ירושלים סוציו
  • 19:43
  • 29.04.12

הם היו הראשונים. מאי 2007. הרבה כבוד, שרצקי. הרבה כבוד.

29 אבל בחורות כוסיות יהיו או לא? אחרת מה משנה המחירים..  (לת) משחק המינים
  • 21:37
  • 29.04.12

30 אפשר לקבל עוד מידע כמו מספר פלאפון אני מעוניין להיכנס בעל חזון
  • 23:17
  • 29.04.12

אם כבר יש פירסום אז כדי שאנשים יקבלו מידע עם מובילי המיזם

31 מערבבים אוכל טיבעוני עם בירה במחיר מופקע עם עוד תיאוריות-מהסלט הזה תצא רק עוגמת נפש  (לת) לכו על זה-כשלון מובטח
  • 00:05
  • 30.04.12

32 כבר היה כזה פאב איש
  • 08:13
  • 30.04.12

ופשט את הרגל לפני שנה
חפשו אקטואלי בגוגל

33 לי אין מניה במנזר ואני משלם 17ש"ח לחצי. עלות חצי ליטר מחבית היא 3 ש"ח  (לת) בבר
  • 08:15
  • 30.04.12

34 העדר סולידריות חברתית רמי משה
  • 08:48
  • 30.04.12

בהעדר סולידריות חברתית כללית,ובהעדר ערבות הדדית ביננו,הקואופרטיב משרת רק ציבור מצומצם של בעלי מניות,ולכן דינו להיכשל.

35 בר א.א
  • 10:14
  • 30.04.12

בכל מקום בפלורנטין נימכרת בירה ב25 שח לחצי ליטר אולי כדי שתחפשו משקיע לשיפוץ המקום המסריח הזה שנימצא ברחוב המשביר ואל תירכבו על הגל החברתי ותפסיקו לעבוד על אנשים ,.

36 בר קיימא? יוסי אנטה
  • 11:49
  • 30.04.12

אני ממש מתקשה להאמין בכך,שיתוף פעולה הוא רעיון מבורך,אבל הטבע האנושי בעיתי במקצת...למה לדעתכם יש כל כך הרבה מקרי גירושין,ומדוע מערכת בתי המשפט קורסת אם לא מאין סוף התביעות בו העם היושב בציון תובע איש את רעהו.נראה לי שיש צורך בשינוי עמוק יותר כדי ליצור ביננו רעות ברת קיימא,ועד אז זהו רק גימיק נחמד ותו לא.

37 אולי תפסיקו להטפל לצד הטבעוני יא משועממים לא טבעוני
  • 11:51
  • 30.04.12

לא הולכים להגיש לכם ערמות נבטים ומיץ עשב חיטב. צ'יפס, חומוס, פלאפל, סיגרים עם תפו"א, טבולה (בעצם כל ערמת הסלטים המעולה שפותחת ארוחה בכל שיפודיה) לביבות, ועוד המון מטעמים. תתקדמו - טבעונות זה לא רק חסה. (ושוב, אני אישית אוכל בשר).

38 הקאמבק של קואופרטיבים כשלעצמו הוא בהחלט חיובי - לאורך זמן עלול להיכשל שי גבי
  • 16:59
  • 30.04.12

לשנות את העסק, או את ההתקשרות בינינו? לכן, ברור שעסקים חברתיים הם בהחלט יוזמה מבורכת וגם הקאמבק של הקואופרטיבים אצלנו בהחלט שולחת מסר חד וברור לממשלה, למגזר העסקי ולאזרחים.
אלא שכרגע, זה הקואופרטיב נגד הרשתות/החברות הגדולות, האזרחים נגד המגזר העסקי, המחאה החברתית נגד הממשלה, פונקציית רווח שפויה נגד הרפלקס המותנה של מנהלים ובעלי מניות להכביר את רווחי בית העסק. בקיצור, מילת המפתח כאן היא "נגד". כולם נגד כולם.
במצב כזה, כל עוד לא חל שינוי ערכי תודעתי, פרי של הסברה רחבה, חינוך אינטגרלי ויצירת סביבה תקשורתית וחברתית בהתאם לערכי הערבות ההדדית – כל עוד לא נפנים את הערך הכלכלי האדיר שיש בחיבור בינינו, בסינרגיה, בשיתופי פעולה רחבים, נגלה מהר מאוד איך הטבע האנושי צץ לו ומקלקל את חדוות היצירה של הקואופרטיבים החדשים. זה רק עניין של זמן, עד שהקואופרטיבים החדשים ישנו פניהם ויזכירו לכולנו למה פיתחנו אליהם שנאה בשנות ה-80 ואילך, עד שכמעט נעלמו.

39 מי נוהג בטכנולוגיה? orengarini
  • 21:27
  • 30.04.12

כרגיל, אנחנו חושבים שההמצאה הטכנולוגית החדשה היא היא שתציל את כולנו ותציע פתרון קסם למצבנו העגום...
האמת היא שגם בקואופרטיב בסופו של דבר כולם בני אדם, ובאופן בלתי נמנע תאוות הבצע תנצח, ואם לא מחר, אז מחרתיים. וזה לא שאנשים הם רעים, אבל כולנו חיים בסביבה שבה הנורמה החברתית היא למקסם רווחים אישיים, גם אם זה על חשבון הזולת. בסביבה כזו אין סיכוי לקיים מוסד שיתופי כלשהו לאורך זמן. אז מה הפתרון? לשנות את הסביבה שלנו ואת הערכים שלה. איך? כמובן, על ידי חינוך. ולא רק של הילדים אלא של כולם. חינוך חדש לערכים חדשים של שיתוף והתחשבות הדדית מהיסוד הוא הדבר היחיד שיכול כיום לאפשר לנו להחזיק את הראש מעל המים העכורים של האגואיזם והאופורטוניזם הצר. זה ולא איזו טכנולוגיה נוספת.

  •   חינוך? האם זאת התשובה? לא'דעת
    • 21:12
    • 01.05.12

    לא נראה לי שאפשר לכפות "ידיעה" או "תפיסה" או "אפיסטמה" על חברה בעזרת חינוך, לפי דעתי זה צריך להיות יותר מקיף, שינוי שיטת קיום, שינוי שיטת חיים, כלכלית, חברתית, אקולוגית-סביבתית. פחות טכנולוגיה, יותר זמן פנוי, קצב חיים איטי יותר וכ'ו.

40 אהבתי את השילוב של הטבעונות והשיתוף.מוכיח שהצד המוסרי חזק.בהצלחה  (לת) רנה
  • 23:51
  • 30.04.12

41 קואופרטיב-חלום מתוק מירה
  • 15:15
  • 01.05.12

יש לנו זיכרון מקולקטיב קיבוצים ואירגונים שהוקמו כקולקטיב ולאחר תקופה שראו כי טוב הפכו לאירגון אינטרסנטי,
וראינו איך כל מי שקרוב לצלחת משתנה מאוד כשהוא אוכל מהצלחת! זה טבע אנושי רק כשנשתדל להיות יותר מתחשבים יתאים לנו קולקטיב-

42 מדינת תל אביב מהווה איום קיומי על מדינת ישראל. יש לפזר את ההון ממנה לנגב, לגליל ולהתיישב בחבלי הארץ הללו וכמו כן להציל את ירושלים  (לת) שוזי
  • 16:51
  • 04.05.12

43 נודניקים, תפסיקו לבלבל את המוח אוף
  • 12:47
  • 13.05.12

אנחנו לא עולם שלישי בגלל הקואופרטיבים? בגלל המיליארדים שניתנו לישראל במתנה. איזה הבלים ונוסטלגיה וחכמות. שתו בירה וסתמו

44 פותחת פאב אצלי במטבח מילי
  • 11:01
  • 06.06.12

נא לעמוד בתור- תמורת אלף ש"ח מזמנים לשבת אצלי עם פחית מכבי קרה ותאפוצ'יפס

פרוייקטים מיוחדים