מינוי דיגיטלי של הארץ - באתר בסמרטפון ובטאבלט - חודש ראשון ב-4.90 ₪ בלבד
מצטרפים ומשדרגים לאחת מחבילות התוכן האיכותי של הארץ. עכשיו במבצע השקה! רק 4.90 ₪ לחודש הראשון. נסו עכשיו >>
הרשמה למערכת
שם פרטי
שם משפחה
דוא"ל
סיסמה
אישור סיסמה
טלפון נייד
 ?נרשמתם בעבר לאתרי קבוצת הארץ התחברו   |   שכחתי סיסמה

בצל ההיסטוריה

בן-ציון נתניהו, שבת בגיל 102, היה הדמות המשפיעה בחיוו של ראש הממשלה. חיי הבן הם מתח מתמשך בין הנציות של אביו לכורח המציאות

אמרו לי שאפגוש עריץ. בסוף שנות ה-90 שנאת נתניהו היתה עזה עוד יותר משהיא היום. היא גרמה לכך ששונאיו של בנימין נתניהו התייחסו אל בן-ציון נתניהו כאל דמון. כך שכאשר עליתי בפעם הראשונה במדרגות של בית האבן ברחוב הפורצים בירושלים, היה בי חשש של ממש. ציפיתי לפגוש רודן אינטלקטואלי מהיר חימה ומטיל אימה. אבל הקשיש עגול הפנים וקל התנועה שפתח את דלת העץ הכפולה התגלה מיד כאדם חביב להפליא. אחרי שהתגבר על החשדנות הראשונית, הוא פתח בפני את שערי ביתו ואת שערי לבו. עשרות שעות השיחה שניהלנו, לקראת פרסומו של ראיון ב"הארץ", אפשרו לי להציץ אל תוך עולמו של אדם נדיר, בעל יכולות נדירות ובעל השקפת עולם ייחודית.

בן-ציון נתניהו אהב את העם היהודי, אבל לא האמין ביהודים. הוא חשב שבני עמו הם ילדים אשר אינם מבינים את ההיסטוריה ואינם יודעים כיצד לפעול בהיסטוריה. בן-ציון נתניהו היה מחויב למדינת ישראל, אך לא העריך את הישראלים. הוא חשב שחסרה בנו תחושת הריבונות של עמים שפויים, וחסר בנו מנגנון ההתרעה המזהיר כל יצור חי מפני סכנה גדולה. בהיותו ז'בוטינסקאי אדוק, נתניהו לא העריך את בן-גוריון ובז לאספסוף האדום של מפא"י.

בהיותו חילוני גמור, נתניהו לא נטה חסד לחרדים, לדתיים לאומיים ולבעלי אמונות מסורתיות. ההתנחלויות לא ריגשו אותו, המתנחלים לא הרשימו אותו והוא לעג למשיחיים. ההיסטוריון הנוקב אמנם תיעב את השמאל, אך גם מנחם בגין נראה לו נלעג. על פי תפישת עולמו, העם היהודי הוא עם אומלל שהעמיד מדינאי נערץ אחד - בנימין זאב הרצל. נכון, היו גם ענקים כנורדאו, זנגוויל וז'בוטינסקי. היו בני מעלה כבני משפחת אהרונסון וכבני האצולה הרוויזיוניסטית הוותיקה (קלאוזנר, פון ויזל, ברגסון); אבל ביסודו של דבר, העם נטול ההבנה המדינית הוא עם שאין לו תרבות מדינית והנהגה מדינית. אולי, בבוא היום, כאשר יתגבר על מגרעותיו, בנימין נתניהו יהיה למדינאי בעל שיעור הקומה שהעם היהודי חסר.

ראש הממשלה עם אביו, ביום הולדתו ה-102
ראש הממשלה עם אביו, ביום הולדתו ה-102. צילום: אבי אוחיון/לע"מ

עשו לנו לייק וקבלו את מיטב הכתבות ישירות לפייסבוק שלכם

תפישת המציאות של בן-ציון נתניהו היתה אכזרית וקודרת. הוא מעולם לא סלח להנהגה הציונית על שלא שעתה לנבואת השואה של ז'בוטינסקי ולא פינתה את יהדות אירופה מגיא ההריגה בעוד מועד. הוא לא שכח שארצות הברית הגדולה לא הקשיבה בשנות ה-40 לאזהרות השואה שלו ושל חבריו. ההערכה הבסיסית שלו היתה שלאחר אושוויץ מצבו של העם היהודי כמעט נואש. המדינה שהקים בן-גוריון היא עיירה רעועה. הערב רב שרוכז כאן טרם התגבש לעם בוגר ועמיד. התרחשו נסים ב-1948 וב-1967, אבל סיכויי ההישרדות של מדינת היהודים קלושים. יחד עם זאת, על כל אחד מאתנו מוטלת החובה להעצים את הסיכויים הקלושים הללו. את זאת עשה בנו יונתן באנטבה ואת זאת עושה בנו בנימין במדמנה של הפוליטיקה המקומית העלובה. אך ורק יחידים נבחרים ונאצלים עשויים לחדש את התקווה שאותה שללו מהאומה הישראלית היסטוריה נוראה וחולשה פנימית עמוקה.

נתניהו בטקס במלאות 30 למבצע אנטבה ב-2006
נתניהו בטקס במלאות 30 למבצע אנטבה ב-2006. צילום: תומר אפלבאום\באובאו

נתניהו לא האמין בשלום ולא האמין בנסיגה ולא האמין בכך שיש עם פלסטיני. לפני כ-15 שנים ניבא שבמזרח התיכון יתרחשו התפרצויות געשיות גדולות, וכי חימושו של האיסלאם הקיצוני בנשק גרעיני יאיים על שלום העולם. הערכתו היתה שטילים גרעיניים ארוכי טווח של האייתולות יאיימו בסופו של דבר גם על החוף המזרחי של ארצות הברית. החשש העמוק שלו היה שהמערב לא יוכל להתמודד עם האתגר האיסאלמי החדש. הוא האמין שהציוויליזציה המערבית הולכת ושוקעת, כיוון שהאליטות שלה בלתי-ראויות וההמונים שלה חסרי דעת. במובן מסוים, נתניהו היה שמרן מובהק של המאה ה-19. ואולם, לאיש העבר היתה יכולת חריגה לצפות את העתיד. כיוון שהבחין בין עיקר לטפל וכיוון שלא רוסן על ידי התקינות הפוליטית, הוא ראה תכופות את שאחרים לא ראו. פעם אחר פעם נבואותיו התממשו.

המו"ל האמריקני המוערך מאוד והליברלי מאוד של נתניהו אמר עליו שהוא איתן טבע. ואכן, הקריירה האקדמית של ההיסטוריון הקפדן והדייקן והחדשן היתה ייחודית. בשנות ה-50 הוא ערך את האנציקלופדיה העברית, ב-1953 פרסם את ספרו על אברבנאל, ו-1965 פרסם ספר ראשון על אנוסי ספרד. אבל רק כשהיה קרוב לגיל פרישה החל לכתוב את מפעל חייו. כ-25 שנים הקדיש לכתיבתו של הספר המונומנטלי על מקורות האינקוויזיציה הספרדית, שראה אור כשהיה בן 85. התיאוריה של ההיסטוריון הירושלמי בנוגע לאנוסים, לאינקוויזיציה ולאנטישמיות היתה מהפכנית לחלוטין. התובנות שלו היו מקוריות ומרתקות והכתיבה בהירה וקולחת. בסוף העשור התשיעי לחייו היה לכוכב אקדמי.

ואולם, הממסד האוניברסיטאי בישראל מעולם לא הכיר בכישוריו של המלומד מרחוב הפורצים. נתניהו נאלץ לכתת רגליו בין מכללות אמריקאיות ולגדל את ילדיו בניכר. כך נוצר סיפור דחייה מר אשר עיצב את בני נתניהו ומשפיע עד היום עמוקות על ראש ממשלת ישראל. החוויה המשפחתית היתה חוויה עזה של גדולה שאין מכירים בה. תחושת העומק היתה תחושה של גאונות שאינה מוצאת את מקומה תחת השמש הקרתנית הזאת. מכאן הנקמה המתוקה והמאוחרת של ההיסטוריון האב במדיריו מהאוניברסיטה העברית. מכאן הנקמה המתמשכת של בנו באליטות של השמאל הישראלי. לא רק הרצליאניות הוריש בן-ציון לבנו בנימין, אלא תחושה שהוא משתייך למסדר מובחר שאותו הישראלים רודפים ומבזים.

בני משפחת נתניהו מעל הקבר בהר המנוחות בירושלים, אתמול
בני משפחת נתניהו מעל הקבר בהר המנוחות בירושלים, אתמול. צילום: אמיל סלמן

באחת הפגישות שלנו עלינו על מוקש. בן-ציון נתניהו סיפר לי בגאווה רבה כי אחד המעשים הפוליטיים שהוא גאה בהם ביותר הוא הפיצוץ של הרצאה של איש ברית שלום, נורמן בנטואיץ'. בפעולה הנועזת ההיא פגש את צילה וכך באה משפחתם לעולם. בעיה: נורמן בנטואיץ' היה אחיו היקר והאהוב של סבא שלי. לא יכולתי לחסוך מהפרופסור את המידע החתרני הרגיש. לרגע השתררה דומיה מעיקה בחדר. הוא הביט בי ואני הבטתי בו, אך לבסוף שנינו חייכנו. נתניהו היה לאומן רדיקלי, אך לא היו בו רגשנות לאומנית וצדקנות לאומנית וקיטש. האיש שעבד כתף אל כתף עם ישעיהו ליבוביץ' החליט לסלוח לי על מוצאי התבוסתני. הוא שב לדבר על הכוחות הכבירים של ההיסטוריה ועל סכנת הכליה הנשקפת למדינת ישראל.

בן-ציון נתניהו כתב כל ימיו היסטוריה, אבל עשה היסטוריה באמצעות בנו. החותם העמוק שהותיר בביבי הוא שמעניק לראש הממשלה המכהן את עוצמותיו ואת חולשותיו. בנימין איננו בן-ציון. הוא הרבה יותר מתון מאביו והרבה יותר פשרן מאביו והוא קצת פחות פסימי. אבל חייו של הבן הם משא ומתן מתמשך בין הליבה הערכית של אביו לבין מציאות משתנה. הצורך להוכיח את עצמו בפני אבא הוא צורך עמוק. הרצון להיות נאמן לאבא הוא רצון חזק. העלבון על כך שאבא נדחה משפיע יום יום. כך שהשאלה הגדולה הנשאלת יום אחרי שבן-ציון נתניהו הובא למנוחת עולם היא אם הגיעה שעת הפיוס. האם הבן יידע לעשות שלום עם אלה שדחו את האב? האם אלה שדחו את האב יידעו לעשות שלום עם הבן?




הוספת תגובה
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
להוספת תגובה בלתי מזוהה לחץ כאן להוספת תגובה מזוהה לחץ כאן

הקלד את הנושא

הקלד את התגובה

 
בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים עם תנאי השימוש של אתר הארץ
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
להוספת תגובה בלתי מזוהה לחץ כאן להוספת תגובה מזוהה לחץ כאן

הקלד את הנושא

הקלד את התגובה

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים עם תנאי השימוש של אתר הארץ
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
הצג את כל התגובות פתוחות 01 מר שביט יודע לכתוב, הבעיה היא... רומן
  • 06:43
  • 01.05.12

שהתוכן הנכתב למרות שהוא מרגש ומעניין לא קשור למציאות.

וכך אותו "כותב" אכן מממש את יעודו שיקראו את טורו, ואולי בעיקר את הפרסומות שמסביב, אבל אמת לא תמצאו בשניהם

02 פחדים רציונלים קלשה עמינדב
  • 08:06
  • 01.05.12

כל הזמן חשבתי שיש לי דמיון תעתעים הרסני דמוני.לאחר שלמדתי אצ בנציון הפחדים שלי גדלו. גילתי שאיני לבד בחשיבה המפחידה הזו.אך מאחר ולמדתי שבנימין נתניהו חשיבתו שונה משל אביו ושלי אבקש ממנו שיוכיח לי שהוא (בנימין) אכן צודק.התיקווה שלי בגלל שהיינו 2000 שנה בגלות התרגלנו לתרבות הרסנית.ולכן יש תקווה -לאחר חינוך מחדש ארוך.מיגע. ומתיש של מאה שנה-כי בעתיד נהפך לעם דמוי העמים הנאורים.

  •   יש מקום שמערכת הארץ תבקש מקוראיה לכתוב את תגובותיהם בעברית ברורה יותר, כולל מבנה משפט, פיסוק וכאלה!  (לת) אני רק בקשה קטנה
    • 10:45
    • 01.05.12

  •   מסר אופטימי לפסימיסטים אופסימיסט
    • 11:02
    • 03.05.12

    גורלה של מדינת ישראל ייקבע ע"י העם היושב בה, ולא ע"י אויביה. בעיניי ה"משיחיזם" המתחזק הוא הרבה יותר מסוכן מהאיום האיראני למשל.
    אבל אני מאמין שבראייה היסטורית הפונדמנטליזם הדתי (גם באיסלאם וגם ביהדות) שר בימינו את "שירת הברבור" שלו: זוהי ההזדמנות האחרונה של ה"חשוכים הנבערים" להפיץ את מרכולתם בהצלחה

03 בקצב שיכתוב ההיסטוריה כאן, ז'בוטינסקי הוא חוזה המדינה, בגין הקים אותה, אצ"ל ולח"י גרשו את הבריטים ובן ציון נתניהו הוא גדול ההסטוריונים בעת החדשה. שיהיה.  (לת) דליה
  • 08:15
  • 01.05.12

04 "נאלץ לכתת רגליו בין מכללות אמריקאיות" .
  • 08:20
  • 01.05.12

מהמשפט הנ"ל קשה להבין שמי שנבעט ע"י המקארתיסטים השמאלנים המקומיים, בנה קריירה מצליחה באחת האוניברסיטאות הטובות בעולם.

נקודה שכדאי לזכור בפעם הבאה שאתם שומעים מישהו מתבכיין על חופש אקדמי או על רמתם הירודה של "מדעי" הרוח.

  •   הפרנויה הרגילה של הימין. הרי אם לא היה מוצא את מקומו בארה"ב היו מאשימים את השפעת מפאי בזה.  (לת) המבנה הנפשי של הימין כמו של הערבים - הכל קונספירציות
    • 10:38
    • 01.05.12

05 העץ והתפוח רותי
  • 08:22
  • 01.05.12

מדמות המופת שעולה כאן, מכתבתו של ארי שביט, נראה כי התפוח נפל רחוק רחוק מן העץ, אך אין זה מקרה יחיד בליכוד. ראו את בני בגין שמבייש את זכרו של אביו הגדול ו/או מרידור , או כבוד יו"ר הכנסת שלא מפסיק לדבר על אביו הגדול, אך כאשר אנו שואלים מה הוא עשה/עושה עולה תשובה אחת: הוא מדבר
והרבה. והאיש הזה רוצה, מאוד רוצה להיות נשיא המדינה. נכון, הוא יהיה יותר טוב מאדון קצב שבייש את עצמו, את משפחתו, את עדתו , את מפלגתו ואת כל כלל ישראל, אך עדיין אין אנו חייבים להתפשר. יש בנמצא אנשים הרבה הרבה יותר טובים (מבחינת עשייה למען הכלל) , שעומדים בתור לפני אדון ריבלין. אל
תשכחו !!!!!!
היום נמצאים בשלטון בניהם של.... שאינם יותר מצל דהוי של אבותיהם. ואם אפשר היה לשאול את האבות , הם היו משתמשים במשל האטד מהתנ"ך. זוכרים?
היינו שומעים : עיזבו אותם מיצאו משהו יותר טוב להמליך עליכם.

06 אפשר לומר על ביבי דברי שבח מכאן ועד בית אל, אבל הוא תמיד היה ותמיד יישאר עלה נידף שנכנע לכל סחטן הנקרא בדרכו. huck
  • 08:28
  • 01.05.12

להשוות אותו לאנשים עם אידאולוגיה זה קצת מביך.

07 ארי שביט, אף שאיני מסכים תמיד עם עמדותיך - אתה כותב בחסד. אולי תלמד את עקיבא איך לכתוב  (לת) באופן מאוזן שפותח את הלב?
  • 09:02
  • 01.05.12

08 ברגסון... אלישע בן אבויה
  • 09:45
  • 01.05.12

כנראה היה לשביט או למרואיין ליקוי מאורות.
אנרי ברגסון - פילוסוף ממוצא יהודי נוטה לקתוליות וחתן פרס נובל לספרות -אין לו לציונות דבר.
כנראה שהמרואיין התכוון לפיטר ברגסון - שמו המחתרתי של הלל קוק בארה"ב ושנוא נפשו של בגין.

09 לשם שינוי טור יפה ושקול.  (לת) אריה
  • 09:50
  • 01.05.12

10 ביבי ינק וצמח על ברכיה של תפיסת עולם אולטרה ימנית שמנחה אותו עד היום. הוא לא מתון מאביו אבל הוא מסוכן ממנו. -שילוב של פאשיזם וקאפיטליזם קיצוניים שהופך את המדינה לכלי שמטרותיו העליונות הן שימור הגזע ויותר מכך שימור וחיזוק המיעוט שמהווה את האליטה הכלכלית. לא -יהודים הם אוייב ואזרחים מעוטי יכולת ובני מעמד הביניים הם לכל היותר כלים בהגשמת החזון הלאומי (בכל מצב הם ורווחתם אינם מטרתה של המדינה).  (לת) אריאל
  • 09:58
  • 01.05.12

11 בסופו של יום, כולנו ילדי כאפות של בנציון ובנימין.  (לת) ז'אן קלוד מסלאווי
  • 10:15
  • 01.05.12

12 העיקר הפאסאדה המפוארת אספסוף אדום של מפא"י
  • 10:23
  • 01.05.12

בנימין נתניהו הוא אופורטוניסט וכראש ממשלה הוא מחויב לפשרות גם כשהן מנוגדות לעקרונותיו, זה ההבדל בינו לבין אבא בן ציון. אביו המנוח, שאיני מזלזלת במקוריותו ובעקביותו, לא היה קורבן של רדיפה פוליטית באוניברסיטה העברית ה"מפא"יניקית". היו חוקרי היסטוריה יהודית בימי הביניים בולטים ממנו באוניברסיטה ולכן מצא לו קתדרה באוניברסיטת קורנל באיתקה, גם היא מוסד אקדמי מכובד.
ההיסטוריה היא שהתנכלה לרביזיוניסטים, לא המפא"ניקים ובן גוריון בראשם. ההדר הבית"רי הוכח כבלון נפוח, לו היינו נאלצים להמתין לרביזיוניסטים שיקימו מדינה ליהודים לא היתה קמה מדינה, ואני מקווה שהקוראים מבינים זאת. יפה תיאר עמוס עוז בספרו "על אהבה וחושך" את אביו ודודו של האב הפרופסור יוסף קלויזנר, ואת המפגשים האינטלקטואלים בבית הדוד, אליהם הגיע גם הזוג נתניהו עם בניהם הקטנים יוני וביבי. נגע ללבי נסיונו של האב להקים גינת ירק בחצר הבית. הוא קיבל את השתילים מ"חוות הלימוד" שהקימה רחל ינאית בן צבי, אך חרף נסיונותיו הנואשים לא צמח שם כלום. זו תמצית הרביזיוניזם, עקרות אינהרנטית. מדים יפים, דמגוגיה, חזות מכובדת ומאחוריהן לא כלום. אורכידאה

  •   נ פ ל א !  (לת) לאורכידאה
    • 11:25
    • 01.05.12

  •   אורכי יקירתי את עוד כאן? ועוד עם כל מה שהלעיטו אותך? את ממש לועסת חומר לעוס. מכתם לאורכי
    • 12:19
    • 01.05.12

    נראה לי שלא הבנת. כל הקשקוש הזה של עמוס עוז על הגינה אינו במקום. עד מתי נשמע את תומכי בן גוריון הרומנטיקן הנאיבי ודי הטמבל על בנינו, נטענו, ....מש סיפורי גינה.
    נא להתעלות על עצמך וצאת אל המרחב הרעיוני המופשט יותר.
    כשארי שביט כותב שאבא נתניהו לא העריך את בן גוריון - זה לא במישור של השתילים, אלא במובן הרעיוני פילוסופי ועל יש הרצל בן גוריון נראה לו, לא משהו.
    העם היהודי זה מילים, העולם נברא באמירה, צריך גם מעשה, אז הנה גם הרביזיוניסטים עושים מאז 48 וביתר שאת מ-77 והארץ התפתחה לבלי הכר.
    אבא נתניהו צודק - אספסוף אדום. אז נכון בניתם גינה אבל אין לכם את העומק הזה.
    עצבני-1, זוכרת?

  •   גם בן גוריון הגדול הוריש לנו ערימות של ח'ר - ראה חטוטרת החרדים כתבת יפה, אבל
    • 12:42
    • 01.05.12

    ראה מדיניות המפאיניקים כלפי אחיהם יוצאי עדות המזרח במשך עשורים ארוכים, ראה מורשת "היורים ובוכים" הסכיזופרנית מאז "ימי צקלג" ועד ימינו שאתה כברק לא יודע אם צריך להישאר פה בכלל או לכבות את האור ולעזוב... לא חסר

  •   התרומה שלנו רויזיוניסט גאה
    • 12:57
    • 01.05.12

    נכון שבחקלאות לא היינו משהו (יש רק כ40 ישובים המזוהים עם הרויזיוניסטים-לא כולל ההתנחלויות) אבל מבחינת תפיסה מדינית נכונה הקדמנו את כל היישוב. היה לנו האומץ להכריז על בריטניה כאויב בשנות ה40 ולנהוג בהתאם לכך בתנאי מחתרת כשרוב "השפויים" של אז היו נגדנו. הסטוריונים בריטים מודים בזה שסיום הכיבוש הבריטי נבע בעיקר מפעולות הגרילה של אצ"ל ולח"י. יחסית למספרינו הזעום בישוב תרומתנו הסגולית (וגם המוחלטת) היתה גדולה וחיונית. מי שאוהב ללגלג על המדים וההדר יבושם לו, אך בכך הוא מסיט את הויכוח ומדגיש את הטפל על חשבון העיקר (ריטואל החביב על השמאלנים כשהם מובסים בויכוח ). אפרופו הקמת מדינה: דוקא הרויזיוניסטים הזהירו בזמן על השואה המתקרבת ועשו ככל יכולתם הדלה אז לטובת העליה הבלתי ליגאלית ואני מקווה שאורכידיאה לא מצפצפת על העובדות. לא מספיק לנטוע עץ פרי צריך גם להגן עליו!

  •   כדאי לך ללמוד מהי מטאפורה לרויזיוניסט גאה
    • 09:12
    • 02.05.12

    האנקדוטה שהבאתי מספרו של עמוס עוז על אביו הד"ר קלויזנר, אחיינו של הפרופסור הרויזיוניסט יוסף קלויזנר, היא מטאפורה. לא התכוונתי לומר שאנשי ימין אינם מסוגלים לטפח גינה לתפארת. כוונתי, ואולי גם כוונתו של עמוס עוז שמיטיב ממני לכתוב, היתה שהרויזיוניזם עקר, כוחו בפראזות, והוא נכשל בעשייה הבסיסית ביותר. תרומת הרויזיוניסטים להקמת המדינה ולבטחונה היא אפסית, עם כל הכבוד להקרבתם האישית. ניתן להשוותה לתרומת הטרור של הפאתח להקמת מדינת פלשתין. הסוציאליזם הפרגמטי של בן גוריון ומפא"י השנואה הקים את המדינה, לטוב ולרע, והגן עליה, בזמן שמנהיגי הרויזיוניסטים הצטעצעו בדמגוגיה עקרה ובזו ביהירותם לאספסוף האדום.

13 כתבה יפה ומרגשת.  (לת) גיורא
  • 10:42
  • 01.05.12

14 גאונות שאינה מוצאת את מקומה תחת השמש הקרתנית הזאת... ד.
  • 10:50
  • 01.05.12

על שמה וגאוניותה של האקדמיה הישראלית באתי להגן. נער הייתי וגם זקנתי, מאחורי שלושה תארים מהטכניון. לא ראיתי בחיי הדרה פוליטית או רעיונית במוסד זה. נהפוך הוא, במוסד זה כיהנו כבוד פרופסורים כערי ז'בוטינסקי, חיים חנני, אלישע נתניהו, ישראל אלדד - כולם רוויזיניסטים מושלמים.
הכתבה פוגעת בעקיפין בשמם הטוב של חוקרי יהדות ספרד הדגולים - יצחק בער וחיים ביינארט!!!!

15 אבל ביבי לא רוצה שלום, מה אתה רוצה מימנו? מאיתנו?  (לת) קשר רופף למציאות
  • 11:07
  • 01.05.12

16 תאור נילהב ומוטה.הבן של בן ציון ז"ל חלש מגמגם וחסר נחישות.מוטב היה אילו היה קיצוני או ההפך.הפשרנות בעוכריו.הוא יושב על הגדר ולא מחליט לאן פניו ופני המדינה.מרדים את הסיכויים לגמרי.חוץ מזה הבחירה הגרועה של בנות הזוג שלו מעידה על חולשה גם מבית.הוא חי בצילה ובהשפעתה של אשה נוירוטית שללא ספק גורמת לו ולנו לנזקים קשים ומעיקים.אין בו את היציבות של אביו ואת התבונה של אריק שרון שהשכיל להתעלות על לוחמנותו ולהבין שפני המפה השתנו ויש צורך לשנות כיוון.  (לת) ביבי לא יעשה הסטוריה
  • 11:15
  • 01.05.12

17 אפשר היה לצפות מארי שביט, שיש לו כבר לא מעט שעות ביבי מאחוריו, שיפסיק להתנחם בכל מיני ג'סטות חסרות משמעות ויבין עם מי יש לנו עסק פה - נתניהו הבן הוא ימני לאומן מובהק אין שום יונה באופק
  • 11:18
  • 01.05.12

שום פשרה לא תבוא ממנו גם אם הוא יהיה ראש ממשלה פה עוד 30 שנה. רק תראה באיזה אנשים הוא מקיף את עצמו - כולם (כמעט) חרד"לניקים, מתנחלים חובשי כיפה שחושבים ארץ ישראל השלמה. זאת הלשכה שלו. אלה החברים שלו. אשתו. זה הראש, הלב והפנים של המדינה שלנו היום. שום דבר לא ישתנה פה עד שהממשלה והעומד בראשה יוחלפו

18 תיקון טעות: במקום "תחושת העומק היתה תחושה של גאונות שאינה מוצאת את מקומה תחת השמש הקרתנית הזאת" צ"ל "תחושה של גאונות שאינה מבוססת על עובדות"  (לת) משיחיות ב $ מהטיימס סקוור
  • 11:23
  • 01.05.12

19 אם שביט התכוון להעלות על נס דמות מעוררת כבוד והתפעלות - אצלי הוא השיג את ההפך. הוא תיאר אינטלקטואל מתנשא, יהיר וגזען. חבל שמי שמנהיג את המדינה ספג את היוהרה והכוחנות. חבל שמנהיג את המדינה ילד שלא התבגר ועדיין נתון להשפעה הקשה של רוח אביו.  (לת) איפה הצניעות, לעזאזל?
  • 11:32
  • 01.05.12

20 בתקופת כהונת ביבי נמצאת ישראל בנסיגה בכל החזיתות.על מה השבח וההלל? שביט מכין לעצמו תפקיד כדוברו הבא של ביבי?  (לת) אחד משרשרת הדוברים המתחלפים
  • 11:38
  • 01.05.12

21 בניגוד לאריק שרון ביבי אינו מנהיג סוחף המסוגל ללכד את שורות העם.תומכים בו רק הקיצוניים .ולכן לא יצליח לקדם את ישראל לשום מקום.ביבי אינו מנהיג.אין בו גדולה של מנהיג  (לת) באין מנהיג יפרע עם
  • 11:42
  • 01.05.12

22 הכותב מחונן, נשוא הכתבה מאכזב, לא מעמיק וקיצוני משה מזרחי
  • 12:18
  • 01.05.12

עוד קיצוני בעל יכולת חשיבה מוגבלת, עם חריצות רבה, שילוב הרסני היוצר תאוריות מדיניות מופרכות. לא איש גדול, אבל פועל ספרותי חרוץ ורב מעש. אז מה? לא ממנו תצמח לנו חשיבה מדינית חכמה ומועילה. לא מבנו תבוא הישועה. היה צריך להשיל נעליו בדברו על בן גוריון. מה שהיה לבן גוריון בעפר רגליו, לא היה לחבר בן ציון בראש. קצת כבוד. בקיצור - לא משהו.

  •   בן גוריון הזה השאיר הרבה בעיות, וגם עיכב את האינטגרציה בארץ, ולא הבין את גדולתם של המזרחים.  (לת) בן גוריון לא משו
    • 13:42
    • 01.05.12

23 מאוד מקווה שכעת כשביבי לא עוד פוחד מאבא, הוא יעשה מאמץ להיות ראוי לתואר : מדינאי  (לת) מיכל
  • 12:42
  • 01.05.12

24 משתתף בצער של כל המשפחה, גם של הבת הגדולה של ביבי שלא מופיעה בתצלום  (לת) משתתף בצער
  • 13:04
  • 01.05.12

25 אחרי מות קדושים אמור, אבל גם הוא היה איש של מילים ריקות כמה מילים לאיזון
  • 13:51
  • 01.05.12

הוא היה כל כך פנאטי עד שאפילו בחירות לא מצא את מקומו. וכל כך פטריוטי שכשפרצה מלחמת השיחרור הוא נותר בארה"ב וחזר רק לאחר שהסתיימה ואז הוא היה בן 38 ויכול היה לנסות לפחות להלחם. סטריאוטיפ של איש ימין שהעיקר אצלו הוא הסיסמאות והדברת. ראה מה כתב עמוס עוז על דוד קלויזנר שהיה מורו של נתניהו.

26 קראתי את הראיון שלך עם בן ציון ונראה שהבן משיחי ופנאטי כמו האב  (לת) רמי
  • 14:45
  • 01.05.12

27 טעות היסטורית? שוקי
  • 21:32
  • 01.05.12

לארי שביט,
אמנם מדובר במשפחה שלך, אך למיטב ידיעתי נורמן בנטוויץ' לא היה מעולם חבר בברית שלום. אשמח לכל הפנייה למקור שיאשש את טענתך זו.

  •   די בגלישה בויקיפדיה כדי לאמת את דבריך. האם ארי שביט לא יכול היה לבדוק את הדברים טרם פרסומם? לשוקי חד העין
    • 22:55
    • 01.05.12

    תודה לך, שוקי חד העין, על ההערה, ומפתיעה אותי שטחיותו של ארי שביט, שלא בדק את הנושא הנוגע לאחי סבו. נורמן בנטוויץ' היה המזכיר המשפטי של ממשלת המנדט ואוהד גדול של הציונות, לאחר שהועבר מתפקידו נשאר בארץ ולימד באוניברסיטה העברית.
    מתוך ויקיפדיה: "בשנת 1932 נתמנה כפרופסור ומופקד הקתדרה ליחסים בינלאומיים על שם חיים ויצמן. בפברואר 1932 החל להעביר קורס "למען השלום" שעורר רוגז בקרב החוגים הלאומיים ביישוב, אשר טענו שמדובר בבזבוז כספים ופגיעה במחנה היהודי, כאילו הוא זה שצריך לפעול למען השלום והערבים פטורים מכך‏. להרצאת הפתיחה שלו הופיעו אנשי ברית הביריונים והפריעו לדבריו‏".
    מכאן אני מבינה שפרופסור בן ציון נתניהו הישיש שהתגאה בכך שפוצץ את ההרצאה היה פשוט אחד מהבריונים הללו. למרבה הצער מאוחר מדי לאמת אתו את הדברים. אורכידאה

  •   תודה לאורכידיאה . תמשיכי להאיר את עינינו. נילי
    • 18:00
    • 05.05.12

    .

פרוייקטים מיוחדים