רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

מספר התאונות יורד בערים שבהן פועלים קווי לילה

הירידה המשמעותית ביותר נרשמה בחיפה, העיר היחידה המפעילה קווים גם בליל שבת. מרכז המחקר של הכנסת ממליץ להרחיב את המיזם

דו"ח של מרכז המחקר והמידע של הכנסת קובע כי פעילות קווי אוטובוס בשעות הלילה הובילה לירידה בתאונות הדרכים הקשות במועדי ובאזורי פעילותם. מחבר המסמך, ד"ר יניב רונן, מתבסס על נתוני המשטרה והרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, המצביעים על כך שברוב המקומות שבהם פועלים קווי הלילה יש ירידה משמעותית במספר התאונות עם הרוגים או פצועים קשה בשעות פעילותם. בעקבות הממצאים ממליץ המרכז לבחון את הרחבת שירות הקווים לאזורים ולמועדים נוספים. הפער המשמעותי ביותר, נכתב בדו"ח, הוא בחיפה, שבה פועלים הקווים גם בליל שבת.

פעילות קווי הלילה החלה בירושלים בשנת 2007. נכון להיום פועלים ברחבי הארץ 41 קווי לילה, המשרתים כ-50 ערים ומועצות מקומיות בשלושת המטרופולינים הגדולים בארץ. הם פועלים בלילות חמישי ובמוצאי שבת מחצות ועד ארבע לפנות בוקר. במקומות שבהם מסתיים שירות האוטובוסים קודם לכן, פועלים קווי הלילה משעה מוקדמת יותר. במהלך הקיץ ובחופשות התלמידים פועלים קווי הלילה בימים נוספים, למעט שישי. רק בחיפה ובסביבתה פועלים חלק מהקווים גם בשישי בלילה.

בין נתוני המשטרה והרשות הלאומית לבטיחות בדרכים אין חפיפה מלאה, אך הם מצביעים על אותה מגמה. כך, על פי נתוני הרשות, בימים ובשעות שבהם פועלים קווי הלילה פחת ב-39% מספר התאונות הקשות בחיפה בהשוואה בין השנים 2008-2007 לבין 2010-2009. לפי נתוני המשטרה, מספר התאונות בתחומי העיר ירד ב-33% בהשוואה בין שתי התקופות האלה. השוני בנתונים נובע ככל הנראה מסיווג שונה של חומרת התאונות.

מגמה דומה יש גם בירושלים ובתל אביב. בהשוואה בין השנים 2007-2006 לבין 2009-2008, פחת בירושלים מספר התאונות הקשות ב-11% לפי הרשות וב-9% בהסתמך על נתוני המשטרה. בתל אביב מצביעים נתוני הרשות על ירידה של 6% ולפי המשטרה 3% בהשוואה בין 2009-2008 לבין 2011-2010. בתחום הבין-עירוני לעומת זאת, לא נמצא שינוי מובהק במספר התאונות לפני השקת קווי הלילה ולאחר הפעלתם.

קווי לילה - לחצו להגדלה
קווי לילה - לחצו להגדלה

מחבר הדו"ח מציין כי בשנים האחרונות חלה ירידה במספר התאונות הקשות באופן כללי. לצד זה, הוא מדגיש כי בירושלים ובחיפה הירידה בשיעור תאונות הדרכים עם נפגעים בזמנים בהם פועלים קווי הלילה היתה גדולה יותר משיעור הירידה הכללית בתאונות. בתל אביב לעומת זאת, הירידה הכללית בשיעור התאונות היתה גדולה בהרבה מהירידה בשיעור התאונות בשעות שבהן פועלים קווי הלילה. בדו"ח נכתב כי הפער המשמעותי ביותר נרשם בחיפה. לדברי מחבר הדו"ח, הסיבה העיקרית לכך היא הפעלת הקווים בליל שבת.

בדו"ח מופיע נתון נוסף המחזק את הטענה כי קווי הלילה מפחיתים באופן משמעותי את מספר תאונות הדרכים הקשות: בכל רחבי הארץ ירד מספר התאונות האלה ב-15% משנת 2006 עד 2010. בירושלים, תל אביב וחיפה יחד פחת מספר התאונות הקשות ב-21% בתקופה זו. "כלומר בערים שבהן מופעלים קווי הלילה היתה הירידה בתאונות עם נפגעים גדולה ב-40% מהירידה בתאונות עם נפגעים בכלל הערים", מציין מחבר הדו"ח.

על פי מחקר שעשה אגף תחבורה ציבורית במשרד התחבורה על פעילות קווי הלילה, השתמשו בהם בקיץ 2011 כ-52 אלף איש מדי שבוע. לפי המחקר, 19% מהנוסעים משתמשים בקווים על מנת שיוכלו לצרוך אלכוהול בלא חשש. המחקר מצא גם כי הקווים משמשים בעיקר את האוכלוסייה הצעירה - 80% מהנוסעים הם מתחת לגיל 24, רק 2% בני 50 ויותר. בשנת 2010 היו 15% מהנהגים בישראל מתחת לגיל 24, אך הם היו מעורבים ב-21% מכלל התאונות החמורות באותה שנה.

הדו"ח הוכן לבקשתו של ח"כ דב חנין (חד"ש). "הדו"ח אומר שקווי לילה הם לא רק מהלך נכון מבחינה חברתית, תחבורתית וסביבתית. זה למעשה מהלך שהוא גם פיקוח נפש", אומר חנין. "כשאנחנו מדברים על צעירים שיוצאים ושותים משקה חריף, לצפות מהם לחזור אחר כך בביטחון ברכב פרטי זו ציפייה לא ריאלית. לכן כל כך חשוב לפרוס את רשת קווי הלילה".

לדעת חנין אי הפעלת קווי הלילה דווקא בשישי בלילה, ליל הבילויים המרכזי, היא מעשה "אבסורדי". "כיוון שזה עניין של פיקוח נפש, כפי שמראים הנתונים, אני מעריך שניתן יהיה להגיע להסכמה גם עם גורמים שלא מתלהבים מהפעלת תחבורה ציבורית בשבת. פיקוח נופש הרי דוחה שבת. אין כוונה להתגרות באף אחד. להפך - המטרה היא להגן על חיי אדם", הוא מבהיר.

הנהלת עיריית תל אביב צפויה לדון מחר בתוכנית להפעלת תחבורה ציבורית בשבת שיזמה חברת המועצה תמר זנדברג ממרצ. כפי שפורסם לראשונה ב"הארץ", חבר מועצת העיר תל אביב ד"ר משה טיומקין, המשמש ראש רשות התחבורה, התנועה והחנייה בעירייה, העביר לפני כשבועיים בקשה רשמית למשרד התחבורה להפעיל שבעה קווים חדשים של מוניות שירות בשבת. משרד התחבורה טרם השיב לבקשה.



תגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות