מספר התאונות יורד בערים שבהן פועלים קווי לילה

הירידה המשמעותית ביותר נרשמה בחיפה, העיר היחידה המפעילה קווים גם בליל שבת. מרכז המחקר של הכנסת ממליץ להרחיב את המיזם

דו"ח של מרכז המחקר והמידע של הכנסת קובע כי פעילות קווי אוטובוס בשעות הלילה הובילה לירידה בתאונות הדרכים הקשות במועדי ובאזורי פעילותם. מחבר המסמך, ד"ר יניב רונן, מתבסס על נתוני המשטרה והרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, המצביעים על כך שברוב המקומות שבהם פועלים קווי הלילה יש ירידה משמעותית במספר התאונות עם הרוגים או פצועים קשה בשעות פעילותם. בעקבות הממצאים ממליץ המרכז לבחון את הרחבת שירות הקווים לאזורים ולמועדים נוספים. הפער המשמעותי ביותר, נכתב בדו"ח, הוא בחיפה, שבה פועלים הקווים גם בליל שבת.

פעילות קווי הלילה החלה בירושלים בשנת 2007. נכון להיום פועלים ברחבי הארץ 41 קווי לילה, המשרתים כ-50 ערים ומועצות מקומיות בשלושת המטרופולינים הגדולים בארץ. הם פועלים בלילות חמישי ובמוצאי שבת מחצות ועד ארבע לפנות בוקר. במקומות שבהם מסתיים שירות האוטובוסים קודם לכן, פועלים קווי הלילה משעה מוקדמת יותר. במהלך הקיץ ובחופשות התלמידים פועלים קווי הלילה בימים נוספים, למעט שישי. רק בחיפה ובסביבתה פועלים חלק מהקווים גם בשישי בלילה.

בין נתוני המשטרה והרשות הלאומית לבטיחות בדרכים אין חפיפה מלאה, אך הם מצביעים על אותה מגמה. כך, על פי נתוני הרשות, בימים ובשעות שבהם פועלים קווי הלילה פחת ב-39% מספר התאונות הקשות בחיפה בהשוואה בין השנים 2008-2007 לבין 2010-2009. לפי נתוני המשטרה, מספר התאונות בתחומי העיר ירד ב-33% בהשוואה בין שתי התקופות האלה. השוני בנתונים נובע ככל הנראה מסיווג שונה של חומרת התאונות.

מגמה דומה יש גם בירושלים ובתל אביב. בהשוואה בין השנים 2007-2006 לבין 2009-2008, פחת בירושלים מספר התאונות הקשות ב-11% לפי הרשות וב-9% בהסתמך על נתוני המשטרה. בתל אביב מצביעים נתוני הרשות על ירידה של 6% ולפי המשטרה 3% בהשוואה בין 2009-2008 לבין 2011-2010. בתחום הבין-עירוני לעומת זאת, לא נמצא שינוי מובהק במספר התאונות לפני השקת קווי הלילה ולאחר הפעלתם.

קווי לילה - לחצו להגדלה
קווי לילה - לחצו להגדלה

מחבר הדו"ח מציין כי בשנים האחרונות חלה ירידה במספר התאונות הקשות באופן כללי. לצד זה, הוא מדגיש כי בירושלים ובחיפה הירידה בשיעור תאונות הדרכים עם נפגעים בזמנים בהם פועלים קווי הלילה היתה גדולה יותר משיעור הירידה הכללית בתאונות. בתל אביב לעומת זאת, הירידה הכללית בשיעור התאונות היתה גדולה בהרבה מהירידה בשיעור התאונות בשעות שבהן פועלים קווי הלילה. בדו"ח נכתב כי הפער המשמעותי ביותר נרשם בחיפה. לדברי מחבר הדו"ח, הסיבה העיקרית לכך היא הפעלת הקווים בליל שבת.

בדו"ח מופיע נתון נוסף המחזק את הטענה כי קווי הלילה מפחיתים באופן משמעותי את מספר תאונות הדרכים הקשות: בכל רחבי הארץ ירד מספר התאונות האלה ב-15% משנת 2006 עד 2010. בירושלים, תל אביב וחיפה יחד פחת מספר התאונות הקשות ב-21% בתקופה זו. "כלומר בערים שבהן מופעלים קווי הלילה היתה הירידה בתאונות עם נפגעים גדולה ב-40% מהירידה בתאונות עם נפגעים בכלל הערים", מציין מחבר הדו"ח.

על פי מחקר שעשה אגף תחבורה ציבורית במשרד התחבורה על פעילות קווי הלילה, השתמשו בהם בקיץ 2011 כ-52 אלף איש מדי שבוע. לפי המחקר, 19% מהנוסעים משתמשים בקווים על מנת שיוכלו לצרוך אלכוהול בלא חשש. המחקר מצא גם כי הקווים משמשים בעיקר את האוכלוסייה הצעירה - 80% מהנוסעים הם מתחת לגיל 24, רק 2% בני 50 ויותר. בשנת 2010 היו 15% מהנהגים בישראל מתחת לגיל 24, אך הם היו מעורבים ב-21% מכלל התאונות החמורות באותה שנה.

הדו"ח הוכן לבקשתו של ח"כ דב חנין (חד"ש). "הדו"ח אומר שקווי לילה הם לא רק מהלך נכון מבחינה חברתית, תחבורתית וסביבתית. זה למעשה מהלך שהוא גם פיקוח נפש", אומר חנין. "כשאנחנו מדברים על צעירים שיוצאים ושותים משקה חריף, לצפות מהם לחזור אחר כך בביטחון ברכב פרטי זו ציפייה לא ריאלית. לכן כל כך חשוב לפרוס את רשת קווי הלילה".

לדעת חנין אי הפעלת קווי הלילה דווקא בשישי בלילה, ליל הבילויים המרכזי, היא מעשה "אבסורדי". "כיוון שזה עניין של פיקוח נפש, כפי שמראים הנתונים, אני מעריך שניתן יהיה להגיע להסכמה גם עם גורמים שלא מתלהבים מהפעלת תחבורה ציבורית בשבת. פיקוח נופש הרי דוחה שבת. אין כוונה להתגרות באף אחד. להפך - המטרה היא להגן על חיי אדם", הוא מבהיר.

הנהלת עיריית תל אביב צפויה לדון מחר בתוכנית להפעלת תחבורה ציבורית בשבת שיזמה חברת המועצה תמר זנדברג ממרצ. כפי שפורסם לראשונה ב"הארץ", חבר מועצת העיר תל אביב ד"ר משה טיומקין, המשמש ראש רשות התחבורה, התנועה והחנייה בעירייה, העביר לפני כשבועיים בקשה רשמית למשרד התחבורה להפעיל שבעה קווים חדשים של מוניות שירות בשבת. משרד התחבורה טרם השיב לבקשה.

תגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
  1. 30
    תחבורה ציבורית היא צורך חיוני 24 שעות ביממה 7 ימים בשבוע ללא יוצא דופן
  2. 29
    תחבורה ציבורית טובה היא צורך לאומי ממדרגה ראשונה, והיא אחד הדברים הבסיסיים שאמור הציבור לקבל בתמורה למסים שהוא משלם
  3. 28
    תחבורה ציבורית 24/7 לציבור החופשי
  4. 27
    עכשיו זה רשמי: תחבורה ציבורית בשבת = פיקוח נפש
  5. 26
    ירידה בתאונות דרכים

    יש לזכור, שבשנים שבהן מדובר חלה ירידה הדרגתית ודי מתמדת בתאונות דרכים עם נפגעים בכל שעות היממה ובכל רחבי המדינה. כמו-כן, מתוך היכרות עם הנושא באזור ת"א (אין לי מושג לגבי חיפה ובנותיה) - השימוש בקווי לילה הוא זעיר ושולי (יש לכך הסברים רבים) לעומת כלל תנועת כלי-רכב בכבישים בכלל, ובאזורי הילוי בפרט.

    1. אני דווקא ראיתי שקווי הלילה מלאים. ואני יכולה להתערב איתך שאם יהיו גם בליל שישי הם יהיו מלאים עוד יותר
  6. 25
    עוד סיבה שצריך תחבורה צבורית בשבת

    העדר תחבורה צבורית בשבת גורם
    א) בראש ובראשונה - פגיעה בשכבות החלשות שאין להם אוטו (ובאלה שלא נוהגים ממגוון סיבות)
    ב) עידוד קניית מכוניות (כי אין אלטרנטיבה ראויה)
    ג) ועכשיו מתברר - העדר תחבורה צבורית בלילות שבת מוביל לעלייה משמעותית בתאונות הדרכים
    הגיע הזמן שתהיה תחבורה צבורית בשבת לטובת אזרחי המדינה שזקוקים לה!

  7. 24
    ו...אפילו לא תגובה אחת של יהודים מאמינים שרוצים לשמור על הצביון היהודי
  8. 23
    תזכרו בבחירות איזה מפלגות מוכרות אותנו לחרדים.
    1. הבעיה היא למצוא איזה לא...
  9. 22
    אבל שר התחבורה שלנו יעדיף להתחנף לחרדים....
  10. 21
    פתרון פשוט

    קווי לילה (ויום) בשבת בתל אביב של חברות פרטיות אבל במימון ובארגון העירייה (ולדעתי קו כזה מכסה את עצמו בקלות!)

  11. 20
    תחשבו אם רק היה לנו אוטובוס גם בשישי בלילה

    כמה חיים היה ניתן להציל!

  12. 19
    אז עכשיו כשיש סטטיסטיקה שעוזרת להוכיח את זה..

    תחבורה ציבורית בסופי שבוע זה בעצם פיקוח נפש.. ולכל מיני דתיים וחרדים שהולכים כנראה להגיב אחרי - מן הסתם שיום אחד בלי מכוניות יוריד את מספר התאונות אבל אתם לא באמת יכולים לצפות מאנשים בגילאי ה20 שלהם שמקבלים חופש רק בסופי שבוע והם לא שומרי מצוות שלא לצאת לפחות פעם בכמה זמן לצאת לאיזה בר עם חברים כדי להירגע קצת..
    ואם כבר אז עדיף להוריד מהם קצת את הסכנה להיכנס לתאונה לא?

  13. 18
    מחכה לאוטובוס בשבת

    כל הכבוד לעירית תל אביב.
    הציבור החופשי מתעורר ולא יוותר עד שתהיה תחבורה ציבורית בסופי שבוע, בתוך הערים ובין הערים.

  14. 17
    מכניסים את התנועה הירוקה לכנסת ומצילים חיים !
  15. 16
    להפוך גם את הרכבת הקלה בי-ם לקו לילה!

    להפוך גם את הרכבת הקלה בי-ם לקו לילה!

    1. כדי שהפקחים יוציאו מאיתנו יותר כסף במרמה?
  16. 15
    האורתודוקסיה היהודית בישראל כיום מתעניינת בשני דברים: שבת וצניעות. כל השאר יכול ללכת לעזאזל, כולל הצבא שמגן עליהם, הכלכלה שמממנת אותם, ופיקוח נפשם של אלה שרוצים לצאת לבלות בימי שישי.
    1. צבא? הם גיבורים ביודעם שאנחנו שפויים וחפצי חיים. אם אנחנו (החילונים) הינו מוציעים אותם מעבר לגדר אז זה היה המבחן האמיתי להיתבדלותם
  17. 14
    כדאי לבדוק את המספרים, לא את האחוזים.

    ברור, שאם היו מאה תאונות דרכים קשות (ויתכן שהיו רק חמישים), אזי ירידה של 16 אחוז היא משמעותית מאד. אבל אם, באותם מספרים, מדובר ב"שינוי של ארבעים אחוז" - מ-16 ל-21 - אזי מדובר בחמישה מקרים. לא מזלזלת, אבל זה גם יכול להיות מקרי לגמרי.

    1. קריאה ביקורתית זה חשוב - אבל כאן הם לא משקרים.

      חיפוש קצר בגוגל מראה שהיו 50 תאונות קטלניות בחיפה בחורף 2009.
      כלומר, מדובר על לפחות 50 תאונות בחורף (+ כמה בקיץ + תאונות קשות שאינן קטלניות).

  18. 13
    זה רק בזכות הדתיים שבשבת מתפללים יותר!
  19. 12
    כמו 1, יש להרחיב את השירות בעיקר לימי שישי ואז תראו 90% ירידה
  20. 11
    מזל שהם מתפללים עבורנו

    אחרת היו הרבה יותר תאונות

  21. 10
    הססטוס קוו הורג אותנו - תחבורה ציבורית בשבת עכשיו!

    פיקוח נפש דוחה שבת, לא?

  22. 9
    מעניין שכשיש תאונה כל הדתיים קופצים מיד עם "זה בגלל חילול השבת"

    איפה אתם מתחבאים?
    צאו מהחורים ותשאלו את האלוהים שלכם מדוע אינו מכה במחללי השבת?????

  23. 8
    אם זה היה כל ערב כולל שישי אז בכלל אין על מה לדבר

    והרי פיקוח נפש דוחה שבת לא?

  24. 7
    חילול שבת יגדיל את החללים על הכביש,,שורמר שבת מחללו אל תקרא מחללו אלה מחול לו !!
  25. 6
    באמת?כאשר מאפשרים אלטרנטיבה לרכב פרטי

    בשעות ובימים בהם אנשים נוהגים לצאת, לבלות ולהשתכר פוחתות תאונות הדרכים?? מי היה מאמין?!

  26. 5
    אבסורד שחיפה הזקנה היא העיר המתקדמת ביותר היום, רק כי יש בה חילונים חזקים ואידיאולוגיים
  27. 4
    הפעלת קווי לילה בימי שישי בערב - פיקוח נפש !!!!
  28. 3
    כל הכבוד לדב חנין
  29. 2
    כן, ואנחנו ממשיכים להתנהל על פי תכתיבי החרדים שלא מבינים מהחיים שלהם. האמנם כך ש

    שאיסור תחבורה ציבורית בשבת עושה שירות למניעת אי-חילול שבת על ידי יהודים? להפך. אל דאגה, בקרוב נתחיל לגייס אותם בהמוניהם. לא יתכן שתהיינה רק דרישות, דרישות ועוד דרישות כשהם לא תורמים כלום וממומנים על ידי המע"מ ומס ההכנסה והביטוח הלאומי שאנחנו משלמים מדי חודש. הגיע הסוף לחגיגה.

  30. 1
    כל כך ברור, כל כך פשוט

    לפעמים הדבר הנכון לעשות הוא כל כך ברור, כל כך פשוט לביצוע, כל כך צודק. תחבורה ציבורית מסביב לשעון, מותאמת לצרכים ולעומס, היא מכשיר חיוני לשיפור איכות החיים, לחיסכון, להגברת השוויון ולשמירה על הסביבה