יוסף אחיטוב, מחשובי המחנכים של הציבור הדתי-לאומי, מת בגיל 79

אחיטוב היה מאנשי הרוח המובהקים בקיבוץ הדתי שהטיף לשילוב תורה והומניזם. באחרונה מתח ביקורת על העיסוק המוגבר בצניעותן של נשים דתיות

יוסף (יוסקה) אחיטוב, מחשובי המחנכים ואנשי הרוח בזרם המתון של הציבור הדתי-לאומי, מת היום (שלישי) בגיל 79. אלפים, בהם בוגרי מערכות החינוך של הקיבוץ הדתי, רבנים, אנשי אקדמיה ואנשי ציבור, ליוו אותו למנוחות בקיבוצו עין צורים.

אחיטוב היה מוותיקי תנועת הקיבוץ הדתי ואחד מאנשי הרוח המובהקים שלה. הוא הטיף לשילוב של תורה והומניזם, ואת תפיסותיו כינס, בין השאר, במאמריו (את חלקם הוא כינס בספר "על גבול התמורה") ובתפקידיו השונים במערכת החינוך. הוא היה ממבקרי גוש אמונים, תקף את מה שהגדיר כ"אשליות" משיחיות, וכחבר במועצת החינוך הממלכתי דתי (חמ"ד) היה ממבקרי ההקצנה הדתית במחנה. הוא אף מתח ביקורת פומבית על העיסוק המוגבר בצניעותן של הבנות והנשים הדתיות, וניהל פולמוס סוער עם הרב אבי רונצקי בטרם התמנה לרב הראשי לצה"ל, לאחר שזה פסק כי מוטב להתחמק מטיפול בגוי במטרה להימנע מחילול שבת. אחיטוב טען, כי רבים מאלו שרואים עצמם כממשיכי דרכו של הרב אברהם יצחק הכהן קוק, למעשה נטשו חלקים חשובים במשנתו.

אחיטוב נולד בגרמניה ב-1933 ועלה בגיל צעיר לישראל, גדל בחולון והצטרף לנח"ל במסגרת גרעין של בני עקיבא. כ-60 שנה הוא היה חבר עין צורים, היה מחנך ומנהל בית הספר האזורי בקבוצת יבנה, והיה ממקימי ישיבת הקיבוץ הדתי ומרכז יעקב הרצוג בקיבוצו. הוא היה חבר במכון ון-ליר, המכון ללימודים מתקדמים של מכון שלום הרטמן, ועד לאחרונה המשיך להעביר שיעורים והרצאות.

מחשובי המחנכים ואנשי הרוח בזרם המתון של הציבור הדתי-לאומי, אחיטובפייר תורג'מן / באובאו

פרופ' אבי שגיא מאוניברסיטת בר אילן ומכון הרטמן, שערך את כתביו של אחיטוב והיה עורך משותף של ספר היובל לכבודו, ספד לו בהלוויה. הוא אמר ל"הארץ", כי "יוסקה אחיטוב היה קיבוצניק, סוציאליסט, איש מאמין, תלמיד חכם, וציוני דתי קלאסי שלא עבר את התמורה שהציונות הדתית עברה בשנים האחרונות. הוא תיווך לציבוריות הישראלית את האופציות ההומניסטיות שגלומות בצורה העמוקה ביותר במסורת היהודית".

פרופ' שגיא הוסיף כי במהלך ההלוויה "התבוננתי בקהל ושאלתי את עצמי אם אלה האחרונים על החומה שספוגים באתוסים העמוקים של תורה עם דרך ארץ, של תורה עם אנושיות. האם החברה שלנו שעוברת תהליך של התבהמות, של קהות חושים כלפי כל מי שזר, כל מי ששונה... אנחנו חיים היום במציאות שלא האמנו שיהודים מסוגלים לקרבן כך אחרים, ושאלתי האם אלה הם האחרונים בחומה, שנשארו לפליטה? אני מקווה שלא. בישראל האופציה ההומניסטית התייצבה מול האופציה של מסורת ישראל, ויוסקה היה קול נדיר שהצביע על כך שההומניזם נעוץ עמוק בתוך עומק התשתית של תרבות ישראל".

תגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
  1. 21
    איש יקר ונדיר

    יוסקה היה מהאנשים הנדירים כל כך שיש בהם את השילוב הלא טריוויאלי של חוכמת הראש והלב. עם עיניים טובות הקורנות אהבת אדם, עם חשיבה חכמה וממוקדת, עם צניעות שובת לב ועם לב במימדים אינסופיים. יהא זכרו ברוך.

  2. 20
    יוסקה היה אדם צנוע, מאיר פנים ונעים הליכות, מורה המקיים הלכה למעשה את הערכים הגדולים אליהם חינך. יהי זכרו ברוך.
  3. 19
    לנחום ידידי - מן השמים תנוחמו
  4. 18
    ראיתי בני עלייה והם מועטים
  5. 17
    הצנע לכת עם אלקיך

    יוסקה היה מהאנשים הכי מדהימים שזכיתי להכיר בחיים. תלמיד חכם עמוק, אינטלקטואל מבריק, אדם לבבי וחם שהאיר פנים גם למבקריו - והכל בצניעות ופשטות, ומסירות למשפחתו וקהילתו. מאחרוני הנפילים של הציונות הדתית. זכרונו אכן ברכה

  6. 16
    אדם במלוא רמח אעבריו

    הוא היה ידען. אנציקופדיה מהלכת. אבל בראש וראשונה אדם! צנוע ועניו אבדה גדולה

  7. 15
    אנשיםם כמוהו נתפסים היום בציונות הדתית כעשבים שוטים שיש לעוקרם
  8. 14
    1)לא לאומי אלא לאומני!2)הם לא מחונכים בעליל:הם נציונליסטים/פשיסטים/עברייני בנייה/שודדי קרקעות
    1. מדבריך עולה שאתה אנרכיסט ממורמר המקנא בהצלחת המתחרים
  9. 13
    יהי זכרו ברוך. וכפי שפרופ' שגיא אמר:"האחרונים על החומה". הוא יישר קו עם סדרני העבודה בעין צורים שאפשרו לשני פלחים לזרוע שדה כלאיים (דגנים וקיטניות למשל) בעזרת שני דרילים נפרדים בזמן שפלח ב' לא "ידע" שפלח א' כבר זרע את החלקה. הוא גם העלים עיין בזמן שברפת בשבת חלבו לתוך דלי עם בלטה. היום כבר לא זורעים ולא חולבים בהתיישבות האובדת.
  10. 12
    מענקי הדור

    יוסקה היה מורה מעולה ואדם מיוחד. היושרה, הטוב, החכמה ואהבת האדם שלו יחסרו לכל מי שזכו להכיר אותו.

  11. 11
    איש גדול

    יהי זכרו ברוך

  12. 10
    כן פרופ' שגיא אלה האחרונים כל הציבור הדתי לאומי הלך בצורה קולקטיבית לכהניזם
  13. 9
    יהי זכרו ברוך
  14. 8
    כמה כואבת לי הפרידה מהאיש היקר הזה
  15. 7
    חבל על דאבדין.

    הציבור הזה, ולא רק הוא, זקוק מאוד לאנשים מסוגו של שפירא.

  16. 6
    חבל על דאבדין ולא משתכחין

    ענק הרוח הצנוע בעל הליכותיו.

  17. 5
    עצוב.
  18. 4
    גם כן "מחשובי", דמות אנונימית ולא מוכרת
  19. 3
    ברוך דיין האמת. אבידה אדירה ליהדות. יישר כח לכם 'הארץ', המביאים את

    דבר מותו לציבור. לצערנו, חלק ניכר מהמדיה בארץ לא שמעה עליו כלל.
    לו נהיה ראויים למורשתו. יהי זכרו ברוך.

  20. 2
    דור הולך ונעלם? כשהיו עוד הרבה אנשים כמוהו, אהבתי ללכת לבית הכנסת. רגלי לא תדרוך שם יותר.
  21. 1
    לצערי אבי שגיא מתנבא נכון. האנשים שהוא ראה הם האחרונים בחומה

    אחד המאפיינים הבולטים של יוסקה היה מאור פניו. הוא קרן מאושר בכל פעם שהוא נפגש עם אדם אחר. תכונה זו בלטה במיוחד בשעה שהוא ניהל דיאלוג עם אדם אחר שלא הסכים איתו. יוסקה היה מסוג האנשים שמסוגל להאיר פנים לאדם אחר ובו זמנית להתעמת איתו באופן נוקב ואמיתי.

    הוא הוריש תכונות אלו גם לתלמידיו- בישיבת הקיבוץ הדתי בעין צורים.
    הישיבה היתה חממה ליצירה של דתיים מורכבים, שחיים בהרמוניה עם העולם הרחב- והרבה תודות ליוסקה ולדרכו הייחודית.

    לצערי, בשנים האחרונות הקיבוץ הדתי נגרר בעקבות המשיחיות שהשתלטה על ציבור הכיפות הסרוגות, וסגירת הישיבה בעין צורים היא אחד הסימפטומים לכך. הישיבה בעין צורים, שהיה סמל לסובלנות, פתיחות והידברות, נסגרה על ידי מזכ"ל הקיבוץ הדתי באמתלאות שונות.

    אני מאד חושש שכל עוד שערי הישיבה בעין צורים יישארו סגורים- יילכו ויפחתו הדתיים השפויים.

    חבל על דאבדין.