הכנה לבגרות באזרחות: גזענות נגד ערבים

בספר המיקוד לבגרות נכתב: "התרועעות יהודיות עם ערבים תפגע בזכותן לחיים וביטחון". מחברת הספר: הכוונה היתה להדגים טיעון, לא לפגוע

ספר המיקוד לבגרות באזרחות בהוצאת "רכס" שראה אור לקראת הבגרות שנערכה היום (שני), מסביר לתלמידים כי כתוצאה מ"התרועעות בנות ישראל עם ערבים עלולה להיפגע זכותן לחיים ולביטחון".

בספר המיקוד (כינוי לרשימת הנושאים המצומצמת בתחום דעת מסוים, עליהם מודיע משרד החינוך שייכללו בבחינת הבגרות, ט"נ) מופיע "מבחן לדוגמה", ובו מוצגת סוגיה לתרגול על ידי התלמידים: "מכתב הרבניות שפורסם לאחרונה קורא לבנות ישראל להתרחק מסביבתם של ערבים", נכתב. "יש התומכים במכתב זה, ולעומתם יש הטוענים כי מכתב זה אינו ראוי". התלמידים נדרשים להביע את עמדתם בעניין, ולצרף לה שני נימוקים התומכים בעמדה ומתבססים על מושגים מתחום האזרחות.

בדוגמה לתשובה הנכונה לשאלה נכתב בספר: "אני תומך במכתב הרבניות הקורא לבנות ישראל להתרחק מסביבתם של ערבים". בנימוק הראשון שהציעה הוצאת רכס כפתרון לתשובה נכתב: "התרועעות של בנות ישראל בסביבתם של ערבים עלולה להוביל לקשרים זוגיים ואף לנישואים. התבוללות זו של בנות ישראל היהודיות עם בני המיעוט הערבי תביא לפגיעה בשמירה על רוב יהודי במדינת ישראל". בנימוק השני נכתב כי "התרועעות בנות ישראל עם ערבים עלולה לסכן את ביטחונן על רקע לאומני וכך עלולה להיפגע זכותן לחיים ולביטחון".

ספרי המיקוד הפרטי אינם נכללים ברשימת ספרי משרד החינוך, ולכן גם לא דורש את אישורו של האחרון ללימוד. חרף עובדה זו נמכרים הספרים במאות אלפי עותקים וחודרים לכיתות הלימוד. "ברור שאומרים לתלמידים לקנות את זה, למרות שזו לא מדיניות רשמית", מודה מורה לאזרחות בשיחה עם "הארץ". "מורים גם מלמדים עם זה בכיתה, משתמשים בזה לסיכומים, לשאלות למבחנים, עושים בזה שימוש".

בחינת בגרות בתיכון עירוני א' בת"א, ארכיוןניר כפרי

לדברי המורה, "משרד החינוך לא נותן את הדעת על המיקודים האלה ואף מתעלם מהם, אבל ברור שאין למורה חומר מרוכז אחר להיעזר בו חוץ מהמיקודים, הם בנויים בדיוק אל מול בחינת הבגרות, כשבספר הלימוד אתה צריך לדלות את זה ופה זה כתוב לך מרוכז". יש לציין בנוסף כי הוצאת "רכס" אינה מביאה לדפוס ספרי מיקוד בלבד, וכי רבים מספרי ההוצאה מאושרים ללמידה בתוכנית הרשמית של משרד החינוך.

לדברי רכז מקצוע אזרחות במגזר הערבי, מאזור המשולש, "זו בושה וחרפה לכל מקצוע האזרחות. מדובר בהסתה ברורה נגדנו - ערבים אזרחים במדינה - שמחנכים בשיעורי האזרחות לחיים משותפים, שחיים יחד עם יהודים".

לטענתו מדובר בטקסט גזעני שמעניק לגיטימציה לשנאת ערבים על ידי עידוד המחשבה שערבי במדינתו מהווה סכנה כי הוא אויב. "זו סכנה חינוכית וזו בדיוק הדרך ליצירת בדלנות ומניעת השתלבות ערבים בחברה הישראלית", אמר הרכז והוסיף: "יש מי ששוכח שדמוקרטיה היא לא רק ליהודים, וחמור ביותר שזה קורה לחברה המופקדת על כתיבת ספרי לימודים – שברגע הורסת חינוך לאזרחות משותפת".

"המיקוד מותאם לדרישות"

נמרוד, מורה לאזרחות במרכז הארץ, סיפר כי "אישית שמחתי שיכולתי להשתמש בדוגמה החיה הזו כדי להראות לתלמידים שלי מהי גזענות. אנחנו רואים באופן ברור שיש כאן תשובה שהיא לכאורה נאורה, כי היא משתמשת במושגים של אזרחות, אך מבלי לדעת שלעשות שימוש נכון במושגים, זה ללמוד איך להיות אזרח במדינה דמוקרטית".

לשיטתו, "התשובות מבוססות אלא על תפיסת יסוד גזענית, אנטי דמוקרטית ושוביניסטית. האחת מלמדת שבגלל גזע או דת אין חופש אהבה, מה גם שלפי היהדות אשה שמתחתנת עם גוי נשארת יהודיה, וגם ההנחה היא שוביניסטית, שבגלל שהיא האשה, הגבר הוא זה שמחליט". הנימוק השני עוד יותר חשוך: מלמד את התלמידים שיהודיות עם גברים ערבים יירצחו כי הן יהודיות, שגבר ערבי מתגלה כמחבל ורוצח".

קרן שטיין, מחברת הספר, מסרה בתגובה: "המיקוד באזרחות שאורי צמח ואנוכי כתבנו מותאם לדרישות משרד החינוך. בשאלת עמדה נדרש התלמיד לצלוח את מלאכת כתיבת הטיעון, כלומר להביע את עמדתו בנושא מסוים ולנמקה באמצעות התייחסות למושגים באזרחות שנלמדו במהלך השיעורים. התשובה שנכתבה בספר היא תשובה לדוגמה, שכל כוונתה להדגים כתיבת טיעון, ואין בה שום כוונה לפגוע באף אחת מאוכלוסיות ישראל. העיקר כאן הוא הבעת העמדה ונימוקה בצורה משכנעת הכוללת מושג מתחום האזרחות. באותה מידה יכולנו לנסח תשובת עמדה המתנגדת למכתב".

ממשרד החינוך נמסר כי "המיקודיות הן של חברות פרטיות ואינן מהוות חלק מספרי הלימוד של המשרד".

תגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
  1. 43
    נשאר למדינת ישראל 10 שנים להתקיים לפי דיסקין וקיסנגר

    מדינות גזעניות לא מאריכות חיים אתם בדרך הנכונה אפש לרוץ לקו הסיום
    אולי תשברו את השיא

  2. 42
    השאלה הזאת יכולה להיות לגיטימית במבחן באזרחות כדי לעמת תלמידים עם גזענות בחברה - אבל התשובות שהמיקוד הציע פשוט לא רלוונטיות!

    אפשר להשתמש במקרה הבוחן הזה כדי לבדוק איך התלמיד מנסח את עמדתו תוך שימוש במושגים מאזרחות. אבל טיעון נכון בעד המכתב צריך להיות קשור בעניינים של חופש הביטוי, וממש לא הצדקה של הטענה של הרבניות במכתב!

    תשובה טובה על השאלה הזאת תדרוש מהתלמיד שני טיעונים בעד חופש הביטוי והחופש לפרסם גם דברים פוגעניים, גזעניים וחשוכים בשם הדמוקרטיה והפלורליזם.
    טיעון אחד יהיה שחופש הביטוי חשוב לכל אדם כדי לבטא את עצמו ולממש את אחת החירויות הבסיסיות שלו כאדם וכאזרח. הטיעון השני הוא שחופש הביטוי חשוב גם לכולנו כחברה כי כשאנו שומעים דברים קשים וגזעניים כמו מכתב הרבניות אנו מחדדים את עמדנו, לומדים שיש גם אנשים עם דעות כאלה, ומבינים טוב יותר מהי סובלנות וקבלה של בעלי דת או לאום שונים משלנו.

  3. 41
    כהנא מתהפך בקברו בנחת, הנה מלאכתו נעשית בידי "דמוקרטים" .
  4. 40
    אל עיתון "הארץ" והכתבת "טלילה". מציע לכם שני דברים כדי להשלים את התמונה בכתבה. 1. הוסיפו סקר שתעשו בקרב האזרחים היהודים, כמה מסכימים עם שני הנימוקים וכמה לא.. 2. הוסיפו סקר שתעשו בקרב האזרחים הערבים, כמה מהם מסכימים לבנותיהם להתחתן עם יהודי.. או אז תתגלה העובדה המלאה, שכל הצדקנים בורחים ממנה.
  5. 39
    קרן שטיין מציגה: ספר אזרחות נאצי
  6. 38
    מה עם ערביות מוסלמיות היוצאות עם יהודים?

    יש דבר כזה בחברה המוסלמית הנאורה, או שרק לערבים מותר לצאת עם יהודיות אך לא להפך? וזו לא "גזענות ערבית"??

  7. 37
    מעניין למה היא שאלה את המורה הערבי המקופח, מה יגיד אם אחותו תצא עם יהודי...

    יש תפישה שממתנגדת בחריפות לכל גינוי יהודי של תופעה של יהודיות וערבים - ובה בעת מחרישה באופן מוחלט בכל הנוגע לסכנת-המוות לחייה של כל ערביה שתחלום לצאת עם יהודי (סכנה מצד משפחתה-שלה).

    ברגע שהמוסר הכפול הזה ייעלם - ניתן יהיה לדבר על גזענות בקרב מי שמתנגדים ליהודיות וערבים. כאשר ערבים יבהירו שערביות יכולות לצאת עם יהודים, וכאשר נשים ערביות תפסקנה להירצח על רקע כבוד המשפחה.

  8. 36
    מעניין שהפעם הימין לא מחפש איזון בדוגמה דומה על מתנחלים וחרדים

    הבאת הדוגמה דווקא על מיעוט מופלה לרעה
    (יש עוד כמה מגזרים - יהודיים, שהיו יכולים לתפוס
    בה מקום) היא פשוט גזענות.

  9. 35
    ממה לא נכון להפך ,אני סיימתי בית ספר לפני שנה

    ואחד הדברים שזכורים לי לטובה זה השיעורים המעניינים הערכים והדמוקרטיה
    שלמורה שלי היה חשוב להכניס לנו בתור בני אדם ובתור מי שעומדים להיות חיילים בקרוב מאוד,והולכים לעמוד בסיטואציות קשות שידרשו מאתנו שיקול דעת .
    אחריות אישית זה דגש חשוב מאוד וקיבלתי הרבה ממנו בשיעורי האזרחות
    להבדיל ממה שעיתון הארץ רוצה להציג,לא בתי הספר יוצרים צרות מוחין
    הם מצילים אותנו מצורת חשיבה קטלנית כזאת

  10. 34
    כשלמדנו לנסח לשון רבים בעברית, נתנו לנו דוגמאות. "רועה ערבי-רועים ערבים" "מורה יהודים-מורים יהודים" ואז גיחחנו על הבורים האלה. והרי העידכון: רועה ערבי ושחום מתרועע עם מורה יהודיה ובלונדית. איזה אידולה מזרח תיכונית, הייתי ממליץ להפיק פארסה על זה א לא האחים מארקס. לפחות הם היו ממש מצחיקים.
  11. 33
    שימו לב מדובר בחברה פרטית!!! רוב מורי האזרחות הם שמאלנים

    או עם אוריינטציה למרכז. מעטים מביניהם ימניים, לפחות בבתי הספר החילוניים (פשוט מהיכרות רבת שנים עם האוכלוסייה). חבל מאד שהוצאת רכס נתנה יד לטקסטים כ"כ גזעניים שאינם מתאימים לרוח של לימודי האזרחות בארץ.

  12. 32
    עד כמה טיפשים יכולים להיות אנשים בהשוואה לגרמניה

    1. בגרמניה לא היה סיכסוך דם בין שני עמים על אותו חבל ארץ זה 2. לכל אלה שמשווים, אני מבין שהגיעו ימות המשיח ובחורות הערביות חופשי שוכבות ומתחתנות עם זכרים יהודים ורק היהודים הם החשוכים? או שהאמת המרה היא שאין ערביה אחת שתעיז לשכב להתחתן או לצאת עם ערבי כי מיד היא תוצא להורג על חילול כבוד המשפחה ..אז לפי השמאל הקיצוני אני מבין שזו לא צביעות מצדכם ? זו רק "שמירה על ערכי האיסלם" ? וליהודים אין זכות לשמור על דתם ואמונתם ?אז מאיפה יש פה לאנשים תחוצפה להגיד תנו לערבים לצאת עם יהודיות, וזה בסדר שערביה לא תצא עם יהודי. וכל מי שמתנגד לסדר המעוות הזה נכנה אותו "גרמניה" . קצת הגיון בשיגעון אנשים

  13. 31
    התבהמות במיטבה!

    גועל נפש של דוגמאות, הדמיון המוגבל של הכותבים אינו יכול להמציא רעיונות אחרים מעבר לאמרות גזעניות אלו... אני ערבי מוסלמי גאה, שפתח את ביתו ליהודים במלחמת לבנון השנייה ובעת שרפות הכרמל... והחברים והחברות היהודים שלי בזים על דברי המחברת(הלא מכובדת)

  14. 30
    אני ערבי ולא נפגעתי הכול דמוקרטיה

    אין גזענות בארץ כול החברים שלי יהודים

  15. 29
    את נשואה לערבי?למה לא?! תתגרשי ותינשאי לערבי אצל הקאדי?מנוולת!!!
  16. 28
    אגב, אזרחות מלמדים גם בביה"ס הערבים בישראל

    מעניין אם שם מופיע אותו טקסט

  17. 27
    דוגמא נוספת לנכונות הסלוגן הנדוש "הכיבוש משחית"
  18. 26
    האם האיבה בין סונים לשיעים היא גם "גזענות" ?

    האם האיבה לקופטים במצרים היא גם "גזענות" ?
    האם האיבה בין צפון סודן לדרום סודן היא גם גזענות ?
    האם האיבה בין הינדים למוסלמים בהודו היא גם "גזענות" ?
    האם האיבה בקנדה בין החלק הצרפתי לאנגלי היא גם "גזענות" ?

    1. תלוי

      ברגע שגוזרים משייכות קבוצתית בכללות על תכונות אופי (כלומר סטריאוטיפים) של הפרט, מתוך ראיה של עליונות אינהרנטית, אז זו גזענות.
      קפיש?

    2. גזענות קיימת בכל העולם, ועדיין אינה מוצדקת
  19. 25
    התרועעות עם יהודיות מסכנת את שלמות המדינה
  20. 24
    אבל ואגנר לא ינוגן באוניברסיטת תל-אביב.
    1. אולי מספיק עם וגנר הארור מה העניין

      האם וגנר היחיד שתרם לתרבות המוסיקלית
      לכאורה מקום מתקדם שדוגל בשיוויון ,עוד כמה שנים יש לניצולי שואה לחיות ? עם כל הכבוד המדינה הזאת נבנתה מכספי השילומים ויש לניצולי השואה עוד כמה שנים לסבול ולחיות בתת תנאים .

  21. 23
    זכותו של כל סופר / מחבר / עיתונאי לכתוב מה שהוא רוצה.

    אפילו כתבה מגוחכת שכזו היא זכותו של העיתון.

  22. 22
    מה שהבנתי למחברת אפשר להדגים את הטיעון שלהיטלר

    "המאבק על השליטה בעולם יתנהל לחלוטין בינינו – בין הגרמנים לבין היהודים. כל השאר הוא העמדת פנים ואשליה. מאחורי אנגליה עומדת ישראל ומאחורי צרפת ומאחורי ארצות-הברית. גם כאשר נגרש את היהודי מגרמניה הוא יישאר האויב העולמי שלנו".הרי גם דבריו נחשבים ל ״הדגמה לטיעון״

  23. 21
    מה היו הנימוקים האחרים?

    אם הנימוק השני התנגד למכתב אפשר לקבל את הטיעון שלה.

  24. 20
    מטלילה נשר אני מצפה ליותר..

    הספר לא מסביר שאם נתחתן עם ערבים נאבד את הבטחון, הוא מציע הסבר זה כתשובה למטלת הכתיבה בבגרות.
    בפיסקה הראשונה בכתבה מצטייר כאילו הספר מסית לגזענות אבל לאחר קריאה של הכתבה מתברר כי הדבר לא נכון כלל ועיקר.
    טוב תעשה העיתונאית אם תתנצל בפני מחברת הספר שדואגת להצלחתם של אלפי תלמידי תיכון מידי שנה.

    1. באמת? זה נייטרלי לגמרי?

      סתם שאלה מקרית, נכון? וסתם תשובה מקרית? עצם הצגת השאלה כשאלה לגיטימית שיכולות להיות לה שתי תשובות לגיטימיות במסגרת של אזרחות במדינה דמוקרטית, היא גזענית, לא דמוקרטית ולא מקצועית. אי אפשר להתחבא מאחורי א-פוליטיות מזוייפת.

    2. ליאיר - טוב תעשה אם תחשוב בהגיון

      אם היה מדובר רק במתן דוגמא לתשובה, מדוע לא ניתנה גם תשובה אשר מתנגדת למכתב הרבניות?

  25. 19
    אחר כך נבכה על בנות יהודיות שנתקעות בכפר ערבי ולא יכולות לצאת אלא בארון מתים.

    מה כבר היא אמרה מחברת הספר? כל המתייפייפים הם הגזענים הגדולים.

  26. 18
    על זה נאמר במקורותנו "והמשכיל בעת הזו יברח"

    כבר לא ניתן להסתיר את תהליך הפשיזציה (אני לא מוצא מילה אחרת) השוטף את החברה הישראלית, בעידוד ותמיכה מלאים של השלטון והאליטה.
    נראה לי שכבר מאוחר לנסות ולעמוד בפרץ, השיטפון כבר גדול מכדי שנוכל לעצור ולחזור לשפיות
    כל שנותר הוא לקום ולברוח ,

  27. 17
    הבעיה - התלמידים רואים במיקודיות אורים ותומים ולא בספרי הלימוד
  28. 16
    זו גם טעות הלכתית זה יגדיל את כמות היהודים אם האם יהודיה

    מוזר שמלמדים כאן אזרחות, יש צבא וקבלני קולות מדוע להטריח אזרחים..

  29. 15
    כיצד היתה מדינת ישראל מגיבה אילו ספר דומה היה יוצא בגרמניה עם ההבדל הקטן שאת תפקיד הערבים היו ממלאים היהודים
  30. 14
    נמכר טוב בגרמניה?
  31. 13
    דגל הלאום

    שאלה נוספת שחובה לשאול : האם אזרח ישראלי-ערבי חייב להישבע על הדגל הכחול-לבן בכדי שתהיה לו הזכות להיות אזרח במדינת ישראל?
    על שאלה זאת אף אחד לא יכול לומר שהיא חשוכה,פוגעת ברגשות האישיים וכו'....

    1. שאלה מעולה.

      שאלה מעולה שמראה את המציאות בצורה מורכבת (גם כשהיא קשה)
      לעומת החלוקה הרדודה של היהודים הטובים והערבים הרעים..
      במקרה שיש במיקוד קשה שלא לומר שזה ביזיון בקטע לא מצחיק..
      (דרך אגב, יש לי חברים ערבים ואני עדיין בחיים..)

  32. 12
    אני ממתין מאד לא בשלווה לרגע שבו הגברת שטיין לא תצטרך להסתיר את גזענותה באמצעות מכבסת מלים, שתוכל פשוט להגיד שהדוגמא הזו משקפת את מה שהיא ואנשי ההוצאה והאחרים במשרד החינוך חושבים על החברה הערבית
    1. רפי רובנו חושבים כך,אז כנראה יש בזה קמצוץ של אמת.....
    2. זה לא סוד שהחברה הערבית היא פרימיטיבית וחשוכה, וכן תקועה עמוק איפה שהוא בימי הביניים.
    3. מבין גדול בפרימיטיביות ופיגור... נשמע כמו מרגיש בבית
  33. 11
    עם יהודים תוסיף לבטחון?

    או שמא כאן כבר חל דין כבוד המשפחה?

  34. 10
    לימודי אזרחות בחברה דמוקרטית הם סוג של אינדוקטרינציה ערכית. חופש זה טוב, כפייה זה רע, שוויון זה טוב, אפליה זה רע, וכו'. ולכן אין דבר כזה "רק להדגים טיעון", כיוון שלא כל טיעון הוא תקף בדמוקרטיה.
  35. 9
    הימין הקיצוני

    בחורה ערביה שמסתובבת עם יהודי זו פשוט גזענות ומה עם אחמד שמסתובב עם העז?

  36. 8
    זיכרו את השם קרן שטיין.
  37. 7
    וגם לא גרמנים ויהודיות
  38. 6
    למה להסתיר את האמת? זה בדרך כלל לא נגמר טוב.
    1. איזו "אמת"? שליהודים יש אף ארוך

      ושהם מתנכלים לבנות אריות וחוטפים אותן?

      אה, אופס!! התבלבלתי בתקופה. מעניין מדוע, כנראה, כי הכל כה זהה...

    2. כן האמת!!! האמת שנשים בעולם הערבי מדוכאות עד עפר!!!
    3. כן האמת!!! נשים בעולם הערבי מדוכאות עד עפר!!!
  39. 5
    לא צריך להגיד . הכתובת עברה מהקיר

    הכתובת היא שלנו . והיא רשומה כבר זמן רב מידי. תיכף נשכח שהיינו פעם אחרים . קצת.

  40. 4
    קרן שטיין - את רצינית ?!?

    מה לא בסדר איתך ?

  41. 3
    רק משעברנו לקנדה הבנו דמוקרטיה מהי
    1. תשאר שם ואל תחזור וגם תקח איתך כמה ערבים מדוכאים מכאן

      תשאר שם ואל תחזור וגם תקח איתך כמה ערבים מדוכאים מכאן

    2. ובקוויבק אין שנאה לחלק האנגלי?מה עם משטרת מונטריאול?

      החוקים נגד הפגנות בקוויבק הרבה יותר נוקשים מאשר בישראל והמשטרה שם אלימה לא פחות מאשר כאן.
      מה שהם עשו לילידים קיצוני בהרבה מהיחס לערבים בישראל, רק שאינך רואה זאת מטורונטו כמו שלא רואים הכול מתל אביב

    3. אין כמו להיות אינדיאני בקנדה!

      מאז שעברתי לישראל ההבנתי את זה!

  42. 2
    אז למה לא כתבתם תשובה שמתנגדת? כי זאת ישראל היום. גזענית וחשוכה!
  43. 1
    מה רע? אנחנו חיים בדמוקרטיה למה לבכות?
    1. זאת לא נקראת דמוקרטיה. זה להכניס את הגזענות דרך הדלת האחורית.