מטוס אל על ביצע נחיתת חירום בלונדון בשל תקלה במנוע

בחודשים האחרונים שלושה מטוסי אל על נחתו נחיתת חירום. הקברניט ל"הארץ": ביצעתי את נחיתת החירום בדיוק כמו בסימולטור

מטוס נוסעים של אל על ועליו 411 נוסעים ואנשי צוות נחת לפנות בוקר (חמישי) נחיתת חירום בלונדון לאחר שאירעה תקלה באחד מארבעת מנועיו. המטוס שב על עקבותיו ונחת בשלום בנמל התעופה היתרו וכוחות הביטחון וההצלה נערכו לקראתו.

מדובר בטיסה מספר 318 שהמריאה מלונדון לנמל התעופה בן גוריון סמוך לשעה אחת בלילה. כ-20 דקות לאחר ההמראה, נשמעה חבטה מצד ימין של מטוס הג'מבו מדגם בואינג 747-400 ואחד המנועים (מספר 4) החל לאבד כוח והורגש ריח חריף במטוס.

צוות המטוס בראשותו של הקברניט אילן מרגלית החל בפעולות חירום שכללו את כיבוי המנוע. לאחר הפעולה, נראה שובל אש פורץ מהמנוע – מה שעורר בהלה גדולה בקרב הנוסעים. הטייסים הצליחו בסופו של דבר להנחית את המטוס עם שלושה מנועים בלבד.

אל על הוציאה צוות תחזוקה מיוחד ללונדון כדי לבדוק את המנוע. החברה תחליט אם צריך להחליפו או להחזיר את המטוס על שלושת מנועיו ללא נוסעים באישור מיוחד של רשות התעופה האזרחית.

הקברניט אילן מרגלית
הקברניט אילן מרגליתצילום: גילי אייזן

לאחר הנחיתה הועברו הנוסעים לבתי מלון. מאל על נמסר ל"הארץ" כי שבעה נוסעים הועברו לטיסה של חברת בריטיש-אירווייז. החברה תוציא טיסה מיוחדת ליתר הנוסעים. הטיסה צפויה לנחות בנתב"ג מחר ב-7:00 בבוקר.

צפו באל-על 318 ממריא מלונדון ועושה סיבוב פרסה מעל התעלה האנגלית

"לא צללתי ולא עשיתי לופ. הפעלתי את המטוס בדחילמו ורחימו. הטיה של חמש מעלות עם שלוש מעלות מתחת לאופק, הכל בעדינות, בערנות וברוח שקטה ושלווה", כך תיאר הבוקר קברניט המטוס אילן מרגלית (58) ל"הארץ" את הדקות הראשונות לפעולות החירום שביצע.

"20 דקות אחרי שהמראתי, בגובה 26 אלף רגל, בטיפוס לגובה שיוט של 37 אלף רגל, חשתי חבטה מצד ימין של המטוס בתוך שניות, ומיד אחר כך ראיתי שמנוע 4 מאבד כוח. המטוס החל לסבסב קלות ימינה. תוך כדי כך אני רואה שמד סיבובי המניפה עומד על אפס (כלומר, המנוע תקוע, ז"ב). התחלתי להריח ריח של שרוף. קיבלתי צלצול בהלה מהקבינה (סיפון הנוסעים) מדיילת מהחלק האחורי של המטוס שמספרת שראתה שובל אש יוצא מהמנוע".

מרגלית סיפר כי התחיל בנוהל פעולות החירום: "בדיוק כמו שמבצעים בסימולטור" אך לא היה צורך בפעולות כיבוי אש למנוע (פריקת שני בקבוקי האש) משום שלא היתה אינדיקציה של אש. להערכתו של מרגלית, התקלה אירעה כיוון שפילטר שמן התפרק ויצר שלולית שמן שנשרפה ובדרך החוצה נפלט שובל האש. הקברניט הכריז על נחיתת חירום וביקש מנמל התעופה בהיתרו לחזור לנחיתה מיידית.

מרגלית עדכן את הנוסעים במתרחש. "אמרתי לנוסעים שהיתה לנו תקלת מנוע, יצאו גיצים, כיביתי את המנוע ואנחנו חוזרים לנחיתה רגילה בלונדון". מאחר שהטיסה נחתה בשעות העוצר בלונדון, שעות שבהן אין המראות ונחיתות, נאלצו הנוסעים והצוות להישאר במטוס במשך שעתיים.

לאחר הנחיתה חשה ברע אחת הנוסעות, אזרחית צרפתייה בת 25 המתגוררת בלונדון, ונזקקה לטיפול רפואי. רופא שהוזעק למטוס פינה אותה לבית חולים וקבע שהיה לה התקף של אי ספיקת כליות. לדברי מרגלית, "סביר להניח שאם לא היינו נוחתים בגלל המנוע היינו נאלצים לנחות בדרך בגלל אותה נוסעת. האירוע הרפואי לא רלוונטי ולא קשור לנחיתת החירום".

לפני פחות מחודשיים מטוס אל על מדגם בואינג 737 מישראל ללנדון נחת נחיתת חירום. הטיסה נאלצה לשוב על עקבותיה ולנחות בנמל התעופה בן גוריון לאחר שהטייסים דיווחו על תקלה במערכת המדפים והחלו בתהליך של השלכת דלק. במאי האחרון אירעה תקלה דומה בטיסת אל על מספר 252 שהמריאה מברלין לנתב"ג. המטוס מדגם בואינג 737 היה מלא ובנתב"ג הוכרזה כוננות חירום מקומית.

הירשמו עכשיו כדי לקבל עדכון יומי מאתר הארץ
נא להזין כתובת מייל חוקית
ברצוני לקבל ניוזלטרים, מידע שיווקי והטבות


תגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות