מינוי דיגיטלי של הארץ - באתר בסמרטפון ובטאבלט - חודש ראשון ב-4.90 ₪ בלבד
מצטרפים ומשדרגים לאחת מחבילות התוכן האיכותי של הארץ. עכשיו במבצע השקה! רק 4.90 ₪ לחודש הראשון. נסו עכשיו >>
הרשמה למערכת
שם פרטי
שם משפחה
דוא"ל
סיסמה
אישור סיסמה
טלפון נייד
 ?נרשמתם בעבר לאתרי קבוצת הארץ התחברו   |   שכחתי סיסמה

ירידה חדה בשיעור הפטורים מגיוס לחילונים, רוב הפטורים ניתנים לחרדים

מנתוני צה"ל עולה כי אחד מתוך שמונה גברים חילונים או דתיים לאומיים אינו משרת, בעוד היקף אי השירות אצל חרדים עומד על חמישה מתוך שישה

מנתונים רשמיים של צה"ל עולה כי בזמן ששיעור מקבלי הפטור מגיוס מקרב הצעירים החילוניים והדתיים לאומיים נמצא בירידה משמעותית, ושיעורם של מי שניתן להגדירם כמשתמטים הוא בכלל זניח, שיעור מקבלי הפטור החרדים יציב, ואף צפוי לגדול. הנתונים כלולים במסמך של מרכז המחקר והמידע של הכנסת שפורסם בשבוע שעבר. המרכז הפיץ מסמך על יישום חוק טל, המסתמך על נתונים שהציג אגף כוח האדם במטכ"ל גם בפני ועדת פלסנר לבחינת שינוי מודל הגיוס.

על פי מרכז המחקר, שיעור הגיוס של גברים יהודים בני 18 בשנת 2011 עמד על כ-75%. מבין 25% מבני השנתון שלא גויסו, 13% הם צעירים חרדים שקיבלו דחיית שירות מטעמי "תורתו אומנותו". שיעורם של אלה עמד על 8.4% בלבד מהשנתון בשנת 2004. הוא קפץ לשיעור של 13% בשנת 2009 ומאז הוא יציב, אם כי התחזיות של אגף כוח האדם במטכ"ל גורסות שבלא שינוי בהסדרי הגיוס, תחול עלייה נוספת בשיעור החרדים הפטורים משירות. לעומת זאת, בשנים המקבילות חל שינוי של ממש בשיעור מקבלי הפטור מקרב מי שאינם חרדים. בשנת 2005 היה שיעורם 14.8% מהשנתון, ב-2007 עלה שיעורם לשיא של 16.3% ובשנת 2011 ירד שיעור מקבלי הפטור לשפל יחסי של 12.1% מהשנתון.

המסמך מצטט את תת-אלוף אמיר רוגובסקי, לשעבר ראש חטיבת התכנון באכ"א, המסביר כי בשנים אלה, לאחר הגידול המשמעותי שנרשם בשיעור מקבלי הפטור משירות מטעמים שונים, שאינם טעמי דת (בעיקר פטור בריאותי ופטור נפשי) הוחלט בצה"ל לפעול לבלימת המגמה. למעשה, נאמר במסמך, כיום רוב הפטורים לגברים יהודים ניתנים לחרדים (13% חרדים לעומת 12% שאינם חרדים, שהם 52% משיעור מקבלי הפטור מגיוס).

שיעורי ההשתמטות לאורך השנים - לחצו להגדלה

עם זאת, מנתונים שונים שמסר צה"ל לפרסום בשנים האחרונות עולה כי מה-12% שאינם חרדים וקיבלו פטור משירות, 3% מתגוררים מחוץ למדינה, ל-3% נתונים אישיים נמוכים עד כדי כך שהצבא אינו מעוניין לגייסם, ועוד כ-6% מקבלים פטור מטעמים רפואיים (שמתחלק בערך שווה בשווה בין פטור בריאותי לפטור מסיבות נפשיות). יתרה מזאת, לפני כשנתיים פורסם כי בין שליש ל-45% מכלל מקבלי הפטור הנפשי הם בכלל חרדים. בצבא מעריכים כי מדובר בצעירים חרדים שאינם רוצים או מסוגלים ללמוד בישיבה, ומעדיפים בדרך כלל להתחזות כדי להשתמט משירות בצה"ל.

המשמעות של מסמך מרכז המחקר של הכנסת ונתונים אחרים של צה"ל היא שמספרם של המשתמטים האמיתיים מקרב בני הנוער החילונים והדתיים לאומיים (בהנחה הסבירה שבין מקבלי הפטור הנפשי קיים שיעור מסוים של מתחזים לחולים) נמצא בתהליך של ירידה תלולה, וכיום עומד על נתון כמעט זניח. יתרה מזאת: הירידה אמנם הושגה אחרי קמפיין ציבורי רחב שהחל הצבא לנהל נגד השתמטות משנת 2007 ואילך, ואחרי קביעת פרופילי ביניים נפשיים, שאפשרו גיוס לשירות עורפי, במטרה לצמצם את הפטור הנפשי הגורף. ואולם, הנתון לא היה גבוה במיוחד מלכתחילה ועמד על כמה אחוזים בלבד מתוך השנתון.

אפשר להניח כי שיעור המשתמטים מקרב מי שאינם חרדים אינו עולה על אחוז או שניים מהשנתון. ואילו השיעור הכולל של מקבלי הפטור שאינם חרדים, כך ידוע בוודאות, עומד על 12% בלבד, כלומר - אחד מתוך כשמונה עד תשעה גברים אינו משרת - בעיקר משום שצה"ל לא רצה בו. זאת, בשעה שחמישה מתוך שישה גברים חרדים אינם משרתים על-פי המצב החוקי השורר כיום.

סמנכ"ל עמותת חדו"ש לחופש דת ושוויון, שחר אילן, אמר בתגובה ל"הארץ" כי "הנתונים מוכיחים עד כמה שקרית ההקבלה בין השתמטות בחורי הישיבות להשתמטות בציבור הכללי. צריך לגנות בכל פה ולהתייחס בחומרה לכל השתמטות. אבל צריך גם להיות ברור: ההשתמטות החרדית היא תופעה המונית בעוד ההשתמטות בציבור הכללי היא בשוליים. ההקבלה ביניהן נעשית רק במטרה להצדיק את המשך הפטור לאברכים."




הוספת תגובה
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
להוספת תגובה בלתי מזוהה לחץ כאן להוספת תגובה מזוהה לחץ כאן

הקלד את הנושא

הקלד את התגובה

 
בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים עם תנאי השימוש של אתר הארץ
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
להוספת תגובה בלתי מזוהה לחץ כאן להוספת תגובה מזוהה לחץ כאן

הקלד את הנושא

הקלד את התגובה

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים עם תנאי השימוש של אתר הארץ
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
הצג את כל התגובות פתוחות 01 אז תגידו אבשלום
  • 06:31
  • 11.07.12

עכשיו אני מבין למה התנגדתם להפגנה בשבת ורמסתם את שמולי.
מתחילים לדאוג לפטורים ולהשתמטות של הקהילה.
לגיטימי.

02 תרגום מסמולנית: "עד עכשיו רוב הפטורים היו למשתמטים החילונים אבל זה לא עניין אותנו...".  (לת) כבשה פועה
  • 06:37
  • 11.07.12

03 לפני הגיוס של החרדים צריך לשרוף את התפילין את ספר התורה את התהילים .חרדים תורידו את הפיאות תזרקו את הציצית .נשבע לכם החונטה האשכנזית הבולשיביקת תרד ממכם .זה לא הצבא זה הדת היהודית כמו קוץ בממלכת הצלבנים האשכנזית.  (לת) יהודי אותנטי
  • 06:39
  • 11.07.12

04 הפרסום מערבב במכוון שתי אוכלוסיות שונות מהותית: חילוניים ודתיים לאומיים. כך מטשטשים את העובדה שאצל הדתיים לאומיים אין למעשה השתמטות , בעוד שאצל חילוניים היא קיימת. למעלה מכך לא מוסרים לנו על אחוזי ההתנדבות ליחידות עילית ומתנדבים . וכך מעלימים מהציבור את העובדה שההתנדבות גבוהה מאוד אצל הדתיים הלאומיים יחסית לשאר האוכלוסיה.  (לת) ד"ר יוסי פיפרברגר
  • 06:56
  • 11.07.12

05 כמובן הסיירת היחידה מתפקדת כמנהלת המדינה וזו התוצאה כיבוש מביש בשרות הציונות המשיחית ובכוחו של צבא העם - עכשיו גם של חרדים וערבים - נו זה לא צחוק צחוק בדרך לשום מקום  (לת) פלץ
  • 06:59
  • 11.07.12

06 הכותרת טועה ומטעה ,מצפה שכל החילונים וגם חרדים יתגיסו  (לת) עומר
  • 07:02
  • 11.07.12

07 המספרים מדברים בעד עצמם מ. בוכהאלטער
  • 07:06
  • 11.07.12

חשבון פשוט מלמד שמספרם של החרדים שאינם משרתים בצה"ל גדול כמעט פי 7 (למען הדיוק: 6.6) ממספר החילונים הפטורים מהשירות עקב סיבות שונות.

08 פטור על סעיף נפשי שייקה
  • 07:12
  • 11.07.12

ראוי שיועבר גם לוועדה אזרחית שתשקול שלילת רשיון נהיגה לצמיתות למען בטחון הציבור ואולי עוד כמה דברים שאינם עולים על דעתי כרגע. כאחד שסובל ממחלה המוגדרת כנפשית, ושרת ביחידה קרבית ומקיים שירות מילואים, הייתי מתעניין לראות כמה היו ממהרים להתחזות לבעלי לקות נפשית לו המחיר היה בירור עניינם גם במסגרת אזרחית. כמו מי שנתפס מעשן סמים במסגרת השירות ומשלם על כך גם שם וגם באזרחות.

09 כנרה שגם תקציבי תמיכה לסוגיהם מתפלגים כך.  (לת) מישה ומרוויח מהמצב הזה - וזה לא החלק שמממן
  • 07:55
  • 11.07.12

10 לאיזון יש להטיל על מקבלי הפטור תוספת של 5% במס הכנסה עד גיל 35 כך שהחיילים יקבלו שכר הוגן ומקבלי הפטור יכנסו למעגל העבודה  (לת) מוטי
  • 07:58
  • 11.07.12

11 מה הבעיה לכתוב 20 מ24 ו3 מ24 ? ככה נבין.  (לת) רוברט האיסיי
  • 08:01
  • 11.07.12

12 לא לקחת חלק בצבא האפרטהייד זה חובה של כל אזרח מוסרי  (לת) גם אם דובר צהל אומר להם ההפך
  • 08:09
  • 11.07.12

13 להקטין את הצבא לעשירית מגודלו ולהפסיק לצאת למלחמות מיותרות.  (לת) לבטל את חוק גיוס חובה לצבא הגנה למתנחלים
  • 08:11
  • 11.07.12

14 מה חלקם של בני קוראי "הארץ" בין הלא מתגייסים החילונים?  (לת) אסי
  • 08:11
  • 11.07.12

15 מה אחוז המתגייסים מבין הצפונבונים. ומבין אלה שכבר התגייסו כמה משרתים בקרבי  (לת) לוחם בדימוס
  • 08:24
  • 11.07.12

16 מעניין מה נתון ההתגייסות בצפון ת"א  (לת) יאיר
  • 08:46
  • 11.07.12

  •   כן? ולמה זה מענין? לך תשרת ותפסיק לחפש אחרים  (לת) חילוני
    • 09:54
    • 11.07.12

  •   רק זה מעניין? פינצ'בסקי
    • 10:03
    • 11.07.12

    לא פחות מעניין: מה גובה ה-I.Q. שלך?

  •   דווקא אצל נוער הגבעות אחוז הגיוס מזערי, רובן בגלל עבר של פשע, סמים, נשירה מחינוך.  (לת) צבי
    • 10:06
    • 11.07.12

  •   למה זה מעניין? כי רוצים לדעת מה קורה באוכלוסיה השמאלנית של מדינת תל אביב,זו שתוקפת את החרדים.  (לת) דרור הנאור מרמת גן
    • 11:15
    • 11.07.12

  •   יש לך תשובה יואב
    • 11:38
    • 11.07.12

    גם אם כל המשתמטים הם מתל אביב (והם לא), תל אביב היא 8% מהתושבים היהודיים) (5 מיליון יהודים, 400 אלף תושבים בת"א), ויש רק 2% משתמטים כל שנתון - אז מקסימום 25% מתושבי תל אביב משתמטים.

    בקרב החרדים זה יותר קרוב ל 90%.
    דרך אגב, באוכלוסייה הדתית לאומית, אחוזי ה"השתמטות" מצה"ל גבוהים יותר - כי הבנות לא משרתות, אז זה קרוב ל 50%.

  •   אני דווקא שירתתי, לכן זה מאוד מעניין אותי  (לת) גם אני חילוני
    • 11:58
    • 11.07.12

  •   ואז מה אתה מקווה שזה יגיד? שחרדים לא צריכים לשרת? ניר
    • 12:18
    • 11.07.12

    "מדינת ת"א תוקפת את החרדים"? זו פשוט אחת הדמגוגיות הפתטיות ביותר ששמעתי.
    החרדים תוקפים בהשתמטותם משירות ומעבודה את כל מדינת ישראל, ובמיוחד את אותה אוכלוסיה חלשה בפרפיריה, שלה לא נשארים תקציבי רווחה כי החרדים לקחו את הרוב.

    אז מספיק לבלבל את המח ולכו לעבוד!

  •   מעניין כמה ימניים מרמת גן משרתים ב-8200 או מפתחים מזל"טים  (לת) רפובליקת בננות
    • 12:30
    • 11.07.12

  •   לדרור מרמת גן יש הרבה זמן לכתוב באינטרנט, ולפני שנה-שנתיים הוא היה בתנועת הצופים  (לת) שמתי לב
    • 13:34
    • 11.07.12

17 למה בתור סטודנט לביוטכנולוגיה אני לא גם מקבל קצבאות לא מובן
  • 08:57
  • 11.07.12

למה אברך שהולך ללמוד תורה מקבל קצבאות וכאשר אני הלכתי ללמוד ביוטכנולוגיה הייתי צריך לקחת הלוואות של 30,000 ש"ח כדי לממן את הלימודים ולעבוד במשמרות לילה לפני שאני הולך ללימודים בבוקר.

18 גם היום החרדים מוכנים לצעוד כמו צאן לטבח ולהתפלל למי שכבר עזב אותם לנפשם בעבר. אנחנו החילונים לא מספיק טובים ולכן לא נטרח להציל שומרי תורה מהעונש שיפול עליהם משמיים.  (לת) צבי
  • 09:05
  • 11.07.12

19 איך ליצמן מדבר על 98% עילויים כשיש 6% עם סעיף פסיכיטרי דפוקים.  (לת) דני
  • 09:12
  • 11.07.12

20 זה לא "ירידה חדה" זה "המצב הקבוע" .... מה חדש כאן?
  • 09:16
  • 11.07.12

יש אתרוגים (חרדים פטורים) ,
יש לולבים (בני ישיבות 1.4 שנים),
יש הדסים (חילונים גויים של שבת 3 שנים)
ויש ערבות בוכיות....(הגדרה חופשית למילוי)

21 מה עם קישור למסמך המדובר כדי שנוכל לשפוט בעצמנו?  (לת) גיא
  • 09:18
  • 11.07.12

22 החרדים אמרו לי כולל ראשי תיבות כולם כאן לא לומדים ת הם פשושים עסוקים בפטור שחור ושנור.  (לת) רז
  • 09:21
  • 11.07.12

23 למה שיפריע לי אם הם מתגייסים או לא? אור
  • 09:24
  • 11.07.12

מי שלא רוצה לשרת שיעשה שירות לאומי - ככה לפחות יתקרבו מעט למעגל התעסוקה - לא צריך לרדוף את הציבור החרדי בגלל שלקחו הקלות שנתנה להם המדינה. מי הפושע - הגונב מפאת חוסר כל? או הוא שמשאיר לו את הדלת פתוחה ורודף אותו בדרך החוצה?
ח"כים יקרים! תפסיקו כבר עם התיאטרון בובות הזה אנחנו לא מטומטמים! כל ההצגה הזאת באה להסיט את תשומת הלב מהעיקר - אי-צדק חברתי!

  •   לא מדויק משה
    • 12:13
    • 11.07.12

    ראשית, לא הושארה דלת פתוחה, הרחבת בפטור מ-400 עילויים לכלל הלומדים, ושמירתו לאורך השנים, היו מפאת לחץ חרדי כבד. שנית - לא מפאת חוסר כל אלא מתוך חמדנות, שכן מאבק החרדים הוא לזכויות יתר. שלישית - כשחלקם באוכלוסיה היה יותר קטן היה יותר קל להתעלם מהעוול, אך כעת שרות חרדים בצבא יכול להקטין משמעותית נטל על הכלל, בסדיר ובעיקר במילואים. במילים אחרות, אם אני יוכל לסגור את העסק שבוע פחות בשנה עקב כך שחרדי נושא בנטל, זה אכפת לי מאוד.

  •   כי כשהם לא מתגייסים אני משרת יותר ועושה יותר ימי מילואים  (לת) צביקה
    • 12:34
    • 11.07.12

24 למה שר הבטחון לא נותן הוראה : כל חרדי מסתובב בגיל גיוס ללכוד ולבקום למה מחכים..  (לת) סגל
  • 09:24
  • 11.07.12

25 אחוז הקרביים אצל הדתיים מאוד גבוה הרבה יותר מהאוכלוסיה הכללית  (לת) אליעד
  • 09:30
  • 11.07.12

26 ומה האחוזיפ אצל הערבים למינהם (דרוזים/נוצרים מוסלמים)? ווכט
  • 09:43
  • 11.07.12

חצי אמת הוא שקר גמור.

  •   1) יש להפריד את הדרוזים כי הם היחידים מקבוצות המיעוטים שחל עליהם חוק גיוס חובה? 2) באמת מוזר לי שהם לא נכללים בסטטסטיקות, האם זה מסר שהם לא שייכים/לא נחשבים ובעצם המדינה עושה להם טובה שמגייסת אותם? 3) אני יכול להגיד לך בוודאות ותבדוק זאת, אחוזי הגיוס ובעיקר לקרבי ויחדיות מובחרות בקרב הדרוזים הם הגבוהים המדינה. הדרוזים יכולים ללמד את כולם שיעורים בציונות, בזמן שהם יכולים "להשתמט" - כי ממלא הם לא שייכים - סליחה לא יהודים במדינת היהודים !!  (לת) דרוזי
    • 11:50
    • 11.07.12

27 אולי, למען ההגינות לציבור הדתי-לאומי (שאתם כל כך סולדים ממנו) תציגו את נתוני אי-הגיוסי לחילוניים ודתיים-לאומיים בנפרד. איכשהו, יש לי הרגשה שקיים שם הפרש משמעותי (נחשו לטובת מי?). ואני רק יכול לצטער שאין סטטיסטיקה נפרדת עבור אלה התומכים בעמדות העיתון הפוסט-ציוני הזה.  (לת) דני, ת"א
  • 09:45
  • 11.07.12

28 מעניין שהארץ מכניס את המתנחלים והחילונים יחד באותה קבוצה. זה קורה פעם ביובל.  (לת) מה האחוז אם מוציאים את הדתיים הלאומיים?
  • 09:46
  • 11.07.12

  •   כשמדובר על אחוזי מתגייסים ב"הארץ" מעדיפים להיות במחנה אחד עם המתנחלים והציבור הדתי בכלל  (לת) זה קורה כשנוח
    • 12:50
    • 11.07.12

29 עכשיו שיקחו את תורג'י 1 ותורג'י 2 (או אושרי א' ואושרי ב') למילואים!!!!!! הבחורים בריאים כמו סוסים וחזקים, לא ככה?  (לת) אז שישירו וירקדו ויספרו דאחקות חודש בשנה בפני חיילי צה"ל, מה יש?????.
  • 09:50
  • 11.07.12

30 ו 0% פטור מוש
  • 10:11
  • 11.07.12

מטעמי מצפון אחרים. למשל פציפיסטים. מצפון בישראל זה רק חרדים.

31 הוא אשר אמרתי, באל עלמיין העמידו כל עריק אל הקיר. אלא שלא ערקו דאגו לשלמות היישוב היהודי בארץ ישראל, על חרדיהם.  (לת) מונטגומרי
  • 10:11
  • 11.07.12

32 פרייאר מי שמתגייס אילון לוי
  • 10:13
  • 11.07.12

אף אדם לא חייב להתגייס,זה בזבוז זמן בזמן הזה אפשר ללמוד ולקדם את עצמך,הרי בסופו של דבר המדינה לא תדאג לך,לא לדיור ולא לזקנה ולא לרמת חיים טובה,אני מציע תשתמטו בהמוניכם ,תדאגו לישבנכם ותתנו לבניהם של השרים המדושנים להתגייס "ולמות למען ארצינו",הרי הם יקריבו את עצמם על מזבח גלגלצ..והוריהם יממנו להם עתיד מזהיר.אל תהיו פרייארים תפתחו את העיניים!

33 חשבתי שהארץ לוקחים את עצמם ברצינות גבי
  • 10:39
  • 11.07.12

גם אצל החרדים מן הסתם יש פטורים מסיבות מוצדקות (שלטענתכם כולל גם שהיה בחו"ל משום מה), למה ראיתם לנכון לכתוב אחוזים מותאמים רק לחילונים? הכותרת מנופחת בצורה השקופה ביותר - למה לא לרשום את האחוזים של החילונים לבד ואת האחוזים של דתיים לאומיים וחרדים ביחד?

34 בשווייץ מי שלא משרת גם בגלל נכות או שהות בחו"ל משלם עד סיום המילואים  (לת) אלי
  • 10:42
  • 11.07.12

35 כדי שניתן יהיה לגייס גברים חרדים יש להתחיל להכשירם מגן הילדים אור שמח
  • 10:43
  • 11.07.12

בנתונים המוצגים בכתבה אין שום חידוש, אני מצטטת אותם כבר זמן רב כדי להזים את הטענה השקרית שהחילונים (מצפון תל אביב בעיקר) משתמטים בהמוניהם. שיהיה ברור, לא כל בן 18 כשיר לשרות צבאי, הן מבחינתו האישית והן מבחינת טובת הצבא, וויתור על 9% מהגברים הלא חרדים המתגוררים בישראל הוא סביר לחלוטין. מה שמנוגד לכל הגיון הוא הפטור הגורף לחרדים, שפירושו ויתור אוטומטי של צה"ל על 13% משנתון הגיוס. למען ההגינות חייבים לציין שחלק גדול מהחרדים אינם מתאימים לשרות צבאי, כושרם הגופני הירוד והשכלתם הכללית הלקויה אינם עונים על דרישות הסף, ולכן הדרישה לגייס את כולם היא אבסורדית. כדי לתקן את העיוות יש להתחיל מגן הילדים החרדי ולאלץ את הציבור הזה להעניק לילדיו מה שמגיע לכל ילד במדינה, תוכנית הליב"ה ושעורי התעמלות.

36 מעניין האם יש מתאם בין הירידה וכמות הנפלטים והמתאבדים? על הדרך
  • 10:45
  • 11.07.12

כשמגייסים רק כדי למלא מכסות מלעמוד ביעדים מספריים,
אזי נכנסים לא כשירים שכידוע משפיעים שלילית ואו מעסיקים
את מערך בריאות הנפש, נפלטים ואו מתאבדים.
החברה הישראלית מתבגרת בקצב לא לינארי בזמן, רבין איבחן את זה
כשהוא הזדעזע משיירות הנוטשים במלחמת המפרץ. חוסר הסולידריות והניכור
הם תוצאה של מדיניות ביבי שמיישם הלכה למעשה את אסכולת שיקגו, ומנציח לדורות מצב של מלחמות עונתיות. שיעורי אי הגיוס הם אחת התוצאות. ולהערכתי המצב יחמיר. המחאה החברתית צריכה אחת ולתמיד להיות ברורה וחדה ולדבר פוליטיקה גם במחיר של אובדן "דעת קהל".

37 אכן פער מוטיבציה מרשים, אבל שכחתם דבר אחד!.. בעוד שחילוני פטור גיוס (אפילו מסיבה מוצדקת) יתקשה למצוא תעסוקה ראויה - הפגיעה בפרנסה לא מטרידה במיוחד את המגדר החרדי.  (לת) מה לעשות, חרדים מסתדרים גם בלי גזר!
  • 10:49
  • 11.07.12

38 פראייר מי שמתגייס כל זמן שאין שיוויונית בנטל  (לת) נדב
  • 10:53
  • 11.07.12

39 למה לא לגייס גם את הפלשתינאים הישראליים?  (לת) דרור הנאור מרמת גן
  • 11:04
  • 11.07.12

40 הכותרת מדברת על התגייסות גבוהה אצל החילוניים, אך מהקריאה בכתבה מתברר ששהתגיסות הגבוהה היא אצל הדתיים לאומיים.  (לת) קורא וחושב
  • 11:07
  • 11.07.12

41 עד שהמילואימניקים לא יסרבו בהמוניהם לא יחול שינוי דן
  • 11:14
  • 11.07.12

יישום דו"ח פלסנר רק יביא עוד כסף לעמותות החרדיות .

שיוויון צריך להיות אמיתי-מגיל 18.
מי שלא מתגייס לא יקבל קצבאות .
צריך לפגוע לחרדים בכיס-רק ככה הם יאלצו להשתלב..
רבים מהחרדים מחכים לזה .

42 שהספינולוגים החרגים יפסיקו לז$%#@ לנו בשכל וילכו לצבא!  (לת) עמר
  • 11:47
  • 11.07.12

43 שכול הצפונבונים קרבי זה אחי
  • 11:52
  • 11.07.12

הגייז אנשי שנקין יתגייסו ןאז הדוסים

44 חסרה לי השוואה בין החילונים לדתים לאומיים נראה לי ששם התוצאות יותר מעניינות  (לת) שוי
  • 11:57
  • 11.07.12

45 מה לגבי נתונים בנפרד בנוגע לחילונים ולדתיים לאומיים? אפשר לקבל אותם בנפרד? די לזרות חול  (לת) די עם הבולשיט
  • 11:59
  • 11.07.12

46 לשלוח משטרה צבאית ולוכדי עריקים להסתובב בשכונות צפון ת"א ורמה"ש  (לת) אנונימי
  • 12:40
  • 11.07.12

47 תחזרו עוד שנה שנתיים בבקשה, עם נתוני ההתאבדויות  (לת) ישראלי אמיתי
  • 13:31
  • 11.07.12

48 ביבי ישי וליצמן עושים מלחמות ורוצים שאנו נהרג - שימותו לבד ומהר ככל האפשר  (לת) למה להתגייס?
  • 16:42
  • 11.07.12

49 ה-12% של החרדים זה הצטברות של שנים כי הם לא מקבלים פטור אלא דחייה ואילו אלו המקבלים פטור מחושבים לשנתון אחד בלבד  (לת) תרמית או כשל לוגי
  • 21:29
  • 11.07.12

50 איזה שטויות - המירב המכריע של אותם 12% חילונים מקבלי הפטורים משום בעיות בריאות, חו"ל, אי התאמה וכו הינם משתמטים לכל דבר וענין המרמים את צה"ל. ואולי כאשר ינסו לגייס חרדים גם הם ישתמטו כמו החילונים בתואנות בעיות נפשיות, חו"ל, אי התאמה וכדומה. אנו מרמים עצמנו, החילונים משתמטים כמו החרדים אך החרדים עושים זאת בפטור ממלכתי והחילונים הם משתמטים לאשורם..  (לת) חוני המעוגל
  • 07:51
  • 13.07.12

פרוייקטים מיוחדים