חתן פרס ישראל, פרופ' שלמה בנטין, נהרג בתאונת דרכים בארה"ב

משאית פגעה בבנטין, חתן פרס ישראל בפסיכולוגיה, כשרכב על אופניו בברקלי, קליפורניה

הפרופ' שלמה בנטין, חתן פרס ישראל לשנה זו (תשע"ב), נהרג שלשום בברקלי, קליפורניה, לאחר שמשאית פגעה בו בעת שרכב על אופניו. הוא היה בן 65 במותו. בנטין, פרופסור לפסיכולוגיה באוניברסיטה העברית, נחשב אחד מהמדענים המובילים בעולם בתחום הנוירופסיכולוגיה הקוגניטיבית, וידוע גם בתרומותיו המחקריות היישומיות, החל משיפור לימוד הקריאה בישראל וכלה בשיפורים ברפואה הקלינית.

בנטין נולד ב-1946 ברומניה, ובגיל 12 עלה לישראל עם משפחתו. הוא התחתן עם חברת ילדות, מירי, ונולדו להם שלושה ילדים. הוא החל בלימודי פסיכולוגיה ומתמטיקה באוניברסיטת תל אביב, ולאחר שסיים את לימודיו בהצטיינות, המשיך לתואר שני בביולוגיה של התנהגות בטכניון. משם המשיך לבית החולים בהדסה עין כרם, שם ניהל את המעבדה לפסיכופיזיולוגיה של האדם. במקביל למד לתואר דוקטור בנוירוביולוגיה. ב-1983 התמנה בנטין למרצה בבית הספר לרפואה של האוניברסיטה העברית, וב-1987 למרצה בכיר. בתחילת שנות ה-90 מונה לפרופסור חבר במחלקה לפסיכולוגיה, וב-1994 מונה למשרת פרופסור מן המניין.

ועדת פרס ישראל נימקה את זכייתו השנה ב"תרומתו המדעית הגדולה למדע הפסיכולוגיה בכלל ולמדעי הפסיכולוגיה הקוגניטיבית והנוירופסיכולוגיה בפרט... אחד המאפיינים המרשימים בעבודתו של הפרופ' בנטין הוא תרומה ניכרת  לתחומים בלתי תלויים שבכל אחד מהם הוא הטביע את חותמו". לאורך השנים הדריך בנטין עשרות חוקרים צעירים שהשתלבו בעולם המחקר.

בנטין תרם רבות לחקר ההבדלים התפקודיים בין שתי ההמיספרות של המוח. הוא נחשב אחד מהחוקרים הקוגניטיביים החשובים של קריאה בשפה העברית; על פי נימוקי ועדת הפרס, עבודותיו בתחום זיהוי מלים כתובות, קריאה ודיסלקציה התפתחותית "השפיעו לא מעט על התפתחות דרכי הוראת הקריאה במדינת ישראל". בין היתר פיתח בנטין סוללת מבחנים לאבחון קשיי הקריאה של הילדים הנבחנים, שבהם נעשה שימוש גם היום.

תגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
  1. 18
    צער רב לשמוע

    למדתי אצל פרוס בנטין לפני כמעט 20 שנה. בזכותו הכרתי את עולם הנוירופסיכולוגיה, תחום שהיה ממש רחוק ממני. לא הרבה מורים אני זוכרת אך את שמו לא אשכח. איש יקר, אשר אהב ללמד וידע להעריך. משתתפת בצער המשפחה,

  2. 17
    למרבה הצער הסטטיסטיקה מראה שהסיכוי שהנהג הפוגע יועמד לדין נמוך

    גם אם ייתפסו אותו.

    מצאתי הרבה מידע בנושא ב--
    http://bicycleaustin.info/justice/

  3. 16
    איש נפלא

    הכרתי אותו היטב בשרות הצבאי.
    היה אדם נפלא, חביב ומוכשר.
    חבל על דאבדין.

  4. 15
    עצוב מאוד

    תנחומים למשפחה ולקרובים במחלקה ובכלל. מרצה מבריק שגרם לי להתעניין בתחום הנוירופסיכולוגיה ובסופו של דבר ללמוד אותו לתואר השני. יום עצוב

  5. 14
    ב YNET צוין שהנהג הדורס נמלט ומחפשים אותו
  6. 13
    איבדנו איש יקר..
  7. 12
    למדתי אצלו נוירופסיכולוגיה. מרצה ואיש יקר. קשה לתפוס. משאית, אופניים, בו אדם, שנייה, חיים שלמים. יהי זכרו ברוך.
  8. 11
    פרידה עצובה ממורה ומחבר


    נפלה בחלקי הזכות להיות מאסטרנט ודוקטורנט של שלמה. אנו עדיין לא מעכלים שהאדם החשוב והמבריק הזה אינו איתנו יותר. רק לא מזמן חגגנו כולנו (תלמידיו) את הישגיו וזכייתו בפרס ישראל, ושלמה היה מלא בתוכניות לעתיד. פשוט בלתי נתפס. מדובר רבותי בחוקר אמיתי, ובעל יושר אינטלקטואלי לא רגיל ויוצא מן הכלל. אין רבים כמוהו, ולכן מדובר באבדן. בנוסף להיותו חוקר מבריק , היה אחד המרצים הכי יסודיים, הכי מרשימים ואחד המרצים היותר רב-גוניים שהכרתי. שלמה הוא אבדה גדולה לחברה הישראלית ולקהיליה המדעית בארץ ובעולם. עבודותיו ימשיכו להוות אבני דרך בתחומי דעת רבים-ממדעי המוח והקוגניציה עד לינגויסטיקה וחינוך. לבנו עם מירי המשפחה...יהיה זכרו ברוך

  9. 10
    תנחומים למשפחה
  10. 9
    יום עצוב

    מרצה משכמו ומעלה עם המון ידע בתחום.
    חבל, איבדנו חלוץ בחקר המדעי.

  11. 8
    איש נפלא. עצוב מאוד. יהיה זיכרו ברוך.
  12. 7
    נורא עצוב

    מרצה מצוין שהיתה לי הזכות ללמוד אצלו את הקורס בתהליכים קוגניטיביים, שהיה כנראה אחד המשמעותיים ביותר בתואר שלי. אבידה לכולנו. יהי זכרו ברוך.

  13. 6
    גם בארה"ב משאיות הורגות. חבל.
  14. 5
    ווי על דאבדין ולא משתכחין.

    ברוך דיין האמת.מנוחתו בגן עדן.

  15. 4
    יום עצוב
  16. 3
    כואב הלב, מחבקים את משפחתו

    כמי שלמד תחת שלמה לאורך לימודיו, הכאב הוא חד.
    רק לאחרונה היינו גאים בכך על זכייתך בפרס שכה הגיע לך.

    נמשיך להוליך את הדרך בתחום הנוירופסיכולוגיה כפי שאתה הובלת.
    משאיר חיבוק חם למשפחה, לילדים, לנכדים שכה אהב לדבר אליהם.

    נמשיך בזכרונך.

  17. 2
    BORN IN 1946 AND AGED 55

    BORN IN 1946 AND AGED 55

    1. Please excuse a dislectic patient comment
    2. Read it again, smart ass.
    3. problem with arithmetic?!
  18. 1
    עצוב