המהדורות הדיגיטליות של הארץ - באתר בסמרטפון ובאייפד - חודש ראשון ב-4.90 ₪ בלבד
מצטרפים ומשדרגים לאחת מחבילות התוכן האיכותי של הארץ. עכשיו במבצע! רק 4.90 ₪ לחודש הראשון. נסו עכשיו >>
הרשמה למערכת
שם פרטי
שם משפחה
דוא"ל
בחר סיסמה
הקלד סיסמה מחדש
אזור מגורים
 ?נרשמתם בעבר לאתרי קבוצת הארץ התחברו   |   שחזרו סיסמה

פעילים נגד בניית מעונות סטודנטים מעל קברים מוסלמיים

שני קברים שנחשפו בעת בניית מעונות הסטודנטים באוניברסיטת תל אביב ניזוקו, ועולה חשש שקברים נוספים שטרם התגלו ייהרסו אם יימשכו העבודות

פעילים מהמגזר הערבי קוראים למנוע פגיעה בקברים השייכים כנראה לבית הקברות של הכפר הפלסטיני שייח מוניס, שנחשפו באתר בנייה בו מוקמים מעונות של אוניברסיטת תל אביב. בשבוע שעבר נחשפו באתר שני קברים, שניזוקו במהלך העבודות במקום. הפעילים הביעו חשש שקברים נוספים שטרם נחשפו ייהרסו בעת בניית המעונות, המנוהלת על ידי חברת “שיכון ובינוי” מקבוצת אריסון.

באתר שבו נבנים המעונות החדשים, ניתן לראות גולגולת ועצמות מפוזרות על פני הקרקע. שני הקברים התגלו בקרבת מתחם הבית הירוק של האוניברסיטה על ידי פעילים של “מואססת אל אקצא”, גוף של הפלג הצפוני של התנועה האיסלאמית שעוסק בשימור מקומות קדושים לאיסלאם.

לדברי עבד אלמג'יד ממואססת אל-אקצא, רוב שטח בית הקברות של הכפר שייח מוניס נמצא כיום מתחת לחניון, כביש ובניינים באזור מתחם הבית הירוק. "מה שהתגלה עכשיו זה רק חלק מבית הקברות, שהמצבות שלו הוצאו בעבר”, הוא אומר, ומוסיף כי בניית המעונות תביא להרס קברים לא חשופים: "לא מדובר רק על שני קברים שנחשפו". 

אחד הקברים שהתגלו במקום בו נבנים מעונות הסטודנטים באוניברסיטת תל אביב
אחד הקברים שהתגלו במקום בו נבנים מעונות הסטודנטים באוניברסיטת תל אביב. צילום: אלון רון

ג'בר בסל, חבר בוועד המנהל של העמותה להגנת זכויות העקורים בישראל ופעיל חד"ש באוניברסיטת תל אביב, אומר כי יש לגדר את הקברים ולשמור עליהם במקומם. לדבריו, "עד עכשיו לא טרחו באוניברסיטה להגיב לנושא הזה, ואין כל התקדמות לכיוון פשרה, כמו שימור הקברים".

מדוברות רשות העתיקות נמסר בתגובה כי "לפני כשנה ביצעה רשות העתיקות בשטח המדובר חפירות הצלה לפני פיתוח של אוניברסיטת תל אביב, ושחררה אותו לבנייה. לאחרונה נודע לרשות על שני קברים נוספים שנחשפו ונפגעו במהלך עבודות הפיתוח של האוניברסיטה, מחוץ לשטח שנחפר בעבר. רשות העתיקות תבדוק את הנושא ותחליט על המשך צעדיה".

לדברי אלמג'יד, "לצערנו, לפי הניסיון שלנו עם רשות העתיקות, הם משגיחים כדי שלא יפגעו בקבר אבל אחר כך מוציאים את העצמות. זה קרה בעשרות מקומות וזה לא מקובל על פי ההלכה האיסלאמית. למה לא לעשות חלופות הנדסיות כדי לא להרוס את הקברים?”.

מאוניברסיטת תל אביב נמסר בתגובה כי "העבודה במקום נעצרה עד לבדיקת האזור וקבלת הנחיה מהרשות. רשות העתיקות נתנה הנחיה להמשך הבנייה תוך ליווי צמוד מטעמה. כל החפירות במתחם המעונות ימשיכו אפוא להתבצע בליווי צמוד של רשות העתיקות”.




הוספת תגובה
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
להוספת תגובה בלתי מזוהה לחץ כאן להוספת תגובה מזוהה לחץ כאן

הקלד את הנושא

הקלד את התגובה

 
בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים עם תנאי השימוש של אתר הארץ
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
להוספת תגובה בלתי מזוהה לחץ כאן להוספת תגובה מזוהה לחץ כאן

הקלד את הנושא

הקלד את התגובה

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים עם תנאי השימוש של אתר הארץ
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
הצג את כל התגובות פתוחות 01 מה ההבדל בין החרדים הקיצוניים למוסלמים הקיצוניים? שניהם צועקים קברים, קברים.... רק שלראשונים אין שום תמיכה, ולאחרונים יש אדיוטים שימושיים שלשונם שלוחה ללקק בעכוזם המוסלמי, ובראשם "הארץ". מודרניסט .
  • 18:07
  • 17.07.12

מה ההבדל בין החרדים הקיצוניים למוסלמים הקיצוניים? שניהם צועקים קברים, קברים.... רק שלראשונים אין שום תמיכה, ולאחרונים יש אדיוטים שימושיים שלשונם שלוחה ללקק בעכוזם המוסלמי, ובראשם "הארץ".

02 תמשיכו לחנך נגד הכיבוש. אבל את ילדיכם שכנו על חורב אבן
  • 18:20
  • 17.07.12

על חורבות אנשים מתים ותרבות מתה. אחרי זה תאמרו שאריאל החא מקום כבוש. לא ברור.

03 ניתן להעביר את הקברים למקום אחר ! דן
  • 18:22
  • 17.07.12

המתים לא ישלטו על החיים

04 ה עבר ההווה והעתיד דנה
  • 18:24
  • 17.07.12

ישראל כולה היא אתר קבורה אחד גדול. קברים חשובים אבל החיים חשובים יותר. הכפרים הערבים יושבים על קברים וזה בסדר מבחינת הערבים?

05 האבסורד הוא שהערבים הם אלה שהכי צריכים את המעונות האלה. הרי אף אחד ברמת אביב הנאורה לא משכיר להם. פשוט יורים לעצמם ברגל..  (לת) חבל!
  • 18:31
  • 17.07.12

06 אם התגלה שם בית קברות מוסלמי כנראה שאין כל ברירה יובל
  • 18:55
  • 17.07.12

צריך לבטל את התוכנית למעונות ולסלול שם כביש.

07 רוב דיירי המעונות הם ערבים אביגיל
  • 18:56
  • 17.07.12

בסופו של דבר הם פוגעים בעצמם

08 עכשיו אתם כבר בגלוי משמשים שופר לאיסלאם הקיצוני הפאשיסטי ביותר. כשאני כותב מדי פעם תגובות על הקואליציה המבחילה בין השמאל הקיצוני ההזוי ובין הפאשיזם האיסלאמי הדתי, וזהות האינטרסים ביניהם, תמיד קופצים אנשי חד"ש או בל"ד ומכחישים. אני כבר לא צריך לכתוב מילה. מספיק לקרוא את הכתבה שלכם. איזה שנאה לישראל בכל משפט. איזה חזית אחידה "הארץ"-חד"ש-התנועה האיסלאמית.  (לת) עכבר מבין
  • 19:18
  • 17.07.12

09 מה ההבדל בינם לבין החרדים? יהודי
  • 19:28
  • 17.07.12

יש הבדל. עבור החרדים זה באמת ערך דתי (ועדיין אין שום סיבה להתחשב בו).

בעוד שבשביל הפעילים המוסלמים הללו, זה אפילו לא ערך דתי. בנייה על קברים מותרת באיסלאם ונעשת ברחבי העולם המוסלמי. הם סתם עושים את זה בשביל הדווקא.

10 קובשים תחזירו לפולין וי לגירמניה כול האדמות האלו שייחות לפלסטין  (לת) וואליד
  • 19:43
  • 17.07.12

11 למגיב מספר 2 אלף
  • 19:49
  • 17.07.12

שקר וכזב. אני תושב רמת אביב ובבניין שלי גרים שוכרים ערבים. אצלנו בשכונה מקבלים בברכה כל אחד: ערבי, חרדי, ובלבד שלא יפעל לשינוי צביון השכונה.

12 שייח מוניס לא היה כפר פלסטיני שכן הוא הוקם באמצע הדס
  • 20:02
  • 17.07.12

המאה ה - 19 על ידי מהגרים מצרים שהגיעו לארץ במסגרת מסע המלחמה והכיבוש של איברהים פאשה.כיבוש הארץ על ידי איברהים פאשה הביא לשינוי דמוגרפי משמעותי שכן בעקבות צבאו של פאשה הגיעו לארץ עשרות אלפי מצרים שהקימו שכונות (כל השכונות מחוץ ליפו וגם שכונת עג׳מי הוקמו על ידי אותם מצרים) וכפרים ואף התיישבו בישובים קיימים. שייח מוניס היה כפר שמקימיו ותושביו היו מהגרים מצרים והם לא היו פלסטינים. מעניין לציין שאותן שכונות וכפרים הוקמו על ידי המהגרים המצרים בסך הכל שלושים וארבעים שנה לפני שהוקמו המושבות הראשונות. מהדברים שכתבתי אין כמובן להסיק שיש להתייחס בזלזול אל בתי הקברות המוסלמים ואלה ראויים לאותו יחס שהרשויות נוקטות כלפי בתי קברות יהודיים.

13 עכשיו נראה מה תגובת השמאל הנאור!!!  (לת) איציק
  • 20:08
  • 17.07.12

14 במשך אלפי שנים חיו בארץ הזאת מיליונים של אנשים וכולם קבורים פה מתחת לרגליים שלנו. בכל מקום יש קברים ושלדים וארונות. אם רוצים לחיות פה, צריך לקבל את זה שהאדמה מתחת מלאה באנשים מתים. חזי נוריק
  • 20:17
  • 17.07.12

במשך אלפי שנים חיו בארץ הזאת מיליונים של אנשים וכולם קבורים פה מתחת לרגליים שלנו. בכל מקום יש קברים ושלדים וארונות. אם רוצים לחיות פה, צריך לקבל את זה שהאדמה מתחת מלאה באנשים מתים.

15 שהכלבים ינבחו- תמשיכו לבנות. רק אל תעירו את המתים ;)  (לת) שוזי
  • 20:54
  • 17.07.12

16 אלה לא עתיקות, אלא קברים מלפני בסך הכל 70 שנה  (לת) מ
  • 21:08
  • 17.07.12

17 הם אומרים בידיוק מה שהימנים אומרים בטוקבקים על רמת אביב... חי חי חי
  • 22:06
  • 17.07.12

מפעל ההתנחלויות ביו"ש הוא מזימה נגד מדינת ישראל בתוך הקו הירוק. ובגלל שברור שאי"וש בלי מדינת ישראל בגבולות הקו הירוק - תתקיים דקה וחצי בקושי, אז נותר רק לנחש מי שלח אותם, מי משלם להם...

18 אני כמו כל המפונקים בעד לקבור את כל הסטודנטים היהודים ולתת את המדינה לחמאס  (לת) דפני פליפ
  • 22:07
  • 17.07.12

19 מוחים יקרים, השמאל עסוק כרגע באוניברסיטת אריאל. אין להם זמן לערבים מתים  (לת) מישהו
  • 22:15
  • 17.07.12

20 להעביר המעונות משיח מוניס לאוניברסיטה של אריאל ציבלה מעומר
  • 22:24
  • 17.07.12

דיירי המעונות ברובם ערבים , ישמחו לגור בגדה
בית הקברות ישוקם ויגונן ותהיה ריאה ירוקה בתל אביב
ו "אתרא קדישא" החרדי ישמור על הקברים יקבל מימון מהקרן ל"ישראל חדשה"

ממש ימות המשיח

21 לא מאמין להם, הם כבר נתפסו בנסיונות להמציא קברים על מנת לנחס את השטח.  (לת) יניב
  • 23:29
  • 17.07.12