מינוי דיגיטלי של הארץ - באתר בסמרטפון ובטאבלט - חודש ראשון ב-4.90 ₪ בלבד
מצטרפים ומשדרגים לאחת מחבילות התוכן האיכותי של הארץ. עכשיו במבצע השקה! רק 4.90 ₪ לחודש הראשון. נסו עכשיו >>
הרשמה למערכת
שם פרטי
שם משפחה
דוא"ל
סיסמה
אישור סיסמה
טלפון נייד
 ?נרשמתם בעבר לאתרי קבוצת הארץ התחברו   |   שכחתי סיסמה

החופרים || להסיר שכבה אחר שכבה ולמצוא תשובות

צוות "הארץ" התלווה אל מאות האנשים אשר זונחים בכל קיץ את שגרת יומם ויוצאים אל התלים העתיקים כדי לנבור בהם. כתבה ראשונה בסדרה

הארכיאולוג פרופ' ישראל פינקלשטיין מוביל את אורחיו המיוזעים לאחת הפינות בתל מגידו. "זה", הוא מצביע על כתם שחור, שמבט קרוב מגלה שהוא עשוי מפירורי פחם, "זה הממצא החשוב ביותר בתל". הכרזה כזו מחייבת הסבר.

תל מגידו הוא ללא ספק מהתלים הארכיאולוגיים החשובים בארץ ישראל. זה מאה שנה שהוא מספק תעסוקה לעשרות ארכיאולוגים ואלפי פועלים, ועדיין נחפרו רק אחוזים בודדים מהתל כולו. אך זה הספיק כדי להפוך אותו לאתר מורשת עולמי, המוכר על ידי אונסק"ו. כמה מהגילויים בתל הזה הם מהממצאים הארכיאולוגיים המרגשים והיפים שהתגלו אי פעם בארץ ישראל: מקדש גדול, שערי עיר מלפני אלפי שנים, מערכות מים, וגם "שנהבי מגידו" - אוסף גדול של שנהבים וחפצי שנהב מגולפים ביד אמן, שנחשפו על ידי חופרים מאוניברסיטת שיקגו בתחילת המאה הקודמת.

פינקלשטיין חופר במגידו כבר 18 שנים. התל סיפק לו עד היום ממצאים מרהיבים וגם תחמושת רבה לקרב האיתנים שהוא מנהל בשאלת תוקפו של הטקסט המקראי והתאמתו לממצא הארכיאולוגי. פינקלשטיין התפרסם בארץ ובעולם כמוביל הקו הביקורתי כלפי הטקסט התנכ"י ככלי פרשני לארכיאולוגיה. הוא רואה במקרא טקסט "שנכתב בידי גאונים", לדבריו, אך שנועד לתמוך בתפיסה פוליטית ופולחנית ולא לתאר מציאות היסטורית. מגידו מוזכרת בכל הטקסטים הקדומים החשובים - כתבים מצריים ואשוריים, התנ"ך והברית החדשה. לכן התל הזה הוא מקום טוב לנהל עליו את הויכוח.

לקראת סיום הסיור באתר, בנקודה הצופה לעמק יזרעאל הוא מספר איך החל לשאול את השאלות שהציתו את הוויכוח הגדול. "כאן התחילה לי ההרגשה שמשהו לא בסדר", הוא אומר ומצביע על מספר אבנים גדולות ומסותתות. על גבי כל אבן ישנו "תו סתתים", מעין חתימה של אמן הסיתות בצורת נחש, ריבוע או צורה אחרת. האבנים, כמו חלקים ניכרים באתר תוארכו על ידי הארכיאולוגים הישראלים למאה ה-10 לפני הספירה, קרי לתקופת ההתרחבות והבנייה של ממלכת שלמה. אבל פינקלשטיין איתר בעיה. "בלוקים כאלו בדיוק התגלו בשני בניינים בלבד בארץ, בארמון מלכי ישראל בשומרון וכאן. שם תארכו את זה למאה ה-9 לפני הספירה וכאן למאה ה-10. זה היה המקום בו התחלתי להדליק את כל המדורה הזו".

לדעתו הממלכה היהודית הקדומה והחשובה האמיתית לא היתה הממלכה המאוחדת של דוד ושלמה, שלמעשה לא התקיימה, אלא ממלכת ישראל הצפונית והכופרת, על פי המקרא. הסיבה שהממלכה הזו איבדה את כבודה היא שהתנ"ך נכתב בירושלים מאות שנים אחרי המאורעות על ידי מי שביקש להלל את מלכי יהודה. מגידו היתה, לטענת פינקלשטיין, מהערים החשובות של הממלכה הצפונית. זה גם מסביר את "תווי הסתתים" הזהים בשומרון ובמגידו. לפני התקופה הישראלית ולאחריה היתה מגידו עיר חשובה בממלכות רבות ששלטו בארץ. למעשה עד היום נספרו בתל לא פחות מ-30 ערים שוכבות אחת על גבי השנייה. למרגלות העיר נערכו כמה מהקרבות הקדומים החשובים ביותר וכאן, בארמגדון, לפחות על פי חזון יוחנן בברית החדשה, ייערך גם הקרב הסופי בין הטוב לרע.

אבל בינתיים עמלים עשרות רבות של מתנדבים, סטודנטים ופועלים לפשפש באדמת התל ולמצוא ממצאים. פה ושם מתגלים ממצאים מרגשים. לפני שנתיים התגלה כד חרס ממולא בעפר ורק כשרוקנו אותו, כעבור שנה וחצי במעבדה, גילו שבתוך העפר הוסתר מטמון של תכשיטי כסף וזהב, חרוזים ואבנים יפות. אבל רוב העבודה היא ניסיון להבין את האדריכלות הקדומה. בגלל אופיו הרב שכבתי של התל ניתן לקפוץ אלפי שנים רק בעליה של מספר מדרגות. משום כך החפירה נעשית בארבעה מימדים - כנהוג בפיזיקה - שלושה מימדי מרחב ומימד אחד של זמן.

שכבה על שכבה

ארבע קבוצות חופרים עובדות בחלקים שונים בתל. הקבוצה שחופרת בכניסה לאתר נאלצת להתמודד יותר מהשאר עם האתגר הרב מימדי. על שטח קטן זה זיהו הארכיאולוגים סבך של לא פחות משבעה שערי עיר מתקופות שונות שכובים זה על גבי זה. עונת החפירות הנוכחית סיפקה לפינקלשטיין ואנשיו תובנות חדשות לגבי ביצורי העיר בתקופת הברונזה התיכונה, לפני כ-4000 שנה. החופרים איתרו קו טיח ולבנים שהוטבעו בבוץ ויוצרים בעיני רוחם שני מגדלי ביצורים גדולים ששמרו על השער משני עבריו.

לכל קבוצת חופרים יש דגל. הדגל שמתנוסס באתר בו התגלו הפרורים המפוחמים שפינקלשטיין מאמין שהם התגלית החשובה ביותר, הוא דגל הגאווה. הפרורים הם שרידי זרעים של קטניה קדומה שנאגרו על ידי תושבי מגידו לפני 3,000 שנים, אך עלו באש כאשר העיר נחרבה. החשיבות שלהם היא לא בעצם קיומם אלא במיקום שלהם ביחס לממצא הארכיאולוגי שמעליהם ומתחתם. בעבודת נמלים שנמשכה 16 שנה פרסו פינקלשטיין ואנשיו "פרוסת עוגה" מתוך התל ויצרו מעין סרגל זמן של תל מגידו ושל הארכיאולוגיה המקראית בארץ ישראל כולה. לחומר אורגני, דוגמת הזרעים המפוחמים, יש ערך מיוחד, שכן ניתן לערוך עליהם בדיקת פחמן 14, שמאפשרת לתארך במדויק את השכבה. הקיר בחפירה הזו סיפק לא פחות מ-11 שכבות מתוארכות באמצעות פחמן 14 (לרוב נערכה הבדיקה על חרצני זיתים).

חופרים במגידו
חופרים במגידו. צילום: ירון קמינסקי

"הקיר למעלה זה 700 לפני הספירה, העיר האשורית, כאן למטה זה 1,200 לפני הספירה. האדום שחור הזה כאן זה חורבן, כאן יש חורבן נוסף. השכבה הזו היא חורבן ממלכת ישראל על ידי האשורים", מסביר פינקלשטיין. אחת השכבות השחורות מייצגת את חורבן העיר במאה ה-10 לפני הספירה. מתנגדיו של פינקלשטיין יגידו שזו עדות לחורבן שהמית דוד המלך על העיר כאשר הרחיב את ממלכתו הירושלמית. פינקלשטיין דוחה את ההסבר ומראה כיצד הפחמן 14 שולל את האפשרות של חורבן מהיר וכוחני ומצביע על תהליך מדורג. כיום הוא מאמין שהחורבן הזה קשור לתהליך התפשטות של "הישראלים ההרריים", מהשומרון, מה שיביא לעלייתה של הממלכה הישראלית הצפונית. כך או כך הקיר שחשפו החופרים הפך את מגידו ל"מעבדה לכרונולוגיה של ארץ ישראל". "סרגל" ארכיאולוגי כל כך מדויק הוא נדיר מאוד ומשמש מפתח להבנת תהליכים, ולא פחות חשוב, הוא משמש לכיול טכניקות חדשות למדידת זמן. זו הסיבה שפינקלשטיין רואה באותה שכבת פיח את הגילוי החשוב ביותר במגידו.

במעלה הגבעה, תחת דגל של בוב מארלי חשפה קבוצה אחרת של חופרים כבשן משוכלל מהמאה ה-10 לפני 3,000 שנה. הכבשן עמד במרכזה של סדנת ברזל במאה ה-10 לפני הספירה. מדובר ככל הנראה באחת מהסדנאות הראשונות מסוגה במזרח התיכון שמציינת שלב טכנולוגי חשוב של המעבר מברונזה לברזל. בהמשך העונה נחשף שם בניין עמודים גדול מתקופת הממלכה הישראלית. חשיפתו המלאה וגילוי סודותיו ימתינו לעונת החפירות הבאה.

לא הרחק משם תחת דגל גולגולת שודדי ים חופרת קבוצה אחרת מכלול ביצורים. גם כאן המציאות הנחשפת מבעד לשכבות העפר לא הסתדרה עם הטקסט. רק שהפעם לא התנ"ך הוא זה שמאבד מאמינותו אלא טקסט מצרי קדום.על פי הטקסט נכבשה מגידו על ידי פרעה תחותמס השלישי במאה ה-15 לפני הספירה לאחר מצור של שבעה חודשים. אבל החפירות גילו שהעיר באותה התקופה לא היתה מבוצרת. חומת העיר היא קיר דק יחסית, "בפתח תקווה היה אחד שהיה מוריד קיר כזה בראיסה", מתלוצץ פינקלשטיין. הוא מסביר כי כמו שהתנ"ך נועד להלל את מלכי יהודה כך הסופר המצרי ביקש להלל את הפרעה שכבש את העיר ולכן הציג אותה כעיר מבוצרת.

החפירה במגידו מתנהלת באמצעות קונצרסיום בינלאומי בהובלת אוניברסיטת תל אביב ואוניברסיטת ג'ורג' וושינגטון בארה"ב ובשיתוף רשות הטבע והגנים. מאה חופרים, סטודנטים, ארכיאולוגים ומתנדבים, משתתפים בה מכ-20 מדינות בעולם. אדם קפלן, סטודנט אמריקאי מקליפורניה, חופר בקבוצת השודדים. כמו כולם הוא סובל מהחום, "יש אווירה טובה, העבודה מהנה, אבל תמיד יש שעה במהלך היום שאתה אומר מה אני עושה פה? אני כל כך מלוכלך, אני רוצה לחזור הביתה. אבל זה עובר", הוא אומר. מתחת לדגל הגאווה אנחנו מוצאים בתוך בור עמוק את מיקי קני, בן 64, מנהל חברת היי טק ביום-יום ומתנדב בחפירות ארכיאולוגיות בקיץ. "הילדים שלי קוראים לזה הקייטנה של אבא", הוא אומר, "זה הבלשות הכי כיפית והכי מהנה שיכולה להיות, אתה לא יודע אם במכה הבאה יתגלה לך משהו שיעזור להבין. השאלה שאני שואל את עצמי היא לא למה אני בא לכאן, אלא איך זה שיש כל כך מעט אנשים שזה מעניין אותם".

בכל קיץ זונחים מאות אנשים את שגרת יומם ויוצאים אל התלים העתיקים כדי לנבור בהם. סטודנטים, פועלים פלסטינים ומתנדבים מכמעט כל מדינה בעולם אוחזים מכוש, מסטרינה, גלאי מתכות או מברשת ומפשפשים בקרקע כדי למצוא אוצרות אבל בעיקר כדי למצוא תשובות. צוות "הארץ" התלווה אל החופרים החובבים למסע בין חרסים ורגבי עפר. רשמי המסע יפורסמו מדי יום שישי במהלך השבועות הקרובים.
 




הוספת תגובה
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
להוספת תגובה בלתי מזוהה לחץ כאן להוספת תגובה מזוהה לחץ כאן

הקלד את הנושא

הקלד את התגובה

 
בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים עם תנאי השימוש של אתר הארץ
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
להוספת תגובה בלתי מזוהה לחץ כאן להוספת תגובה מזוהה לחץ כאן

הקלד את הנושא

הקלד את התגובה

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים עם תנאי השימוש של אתר הארץ
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
הצג את כל התגובות פתוחות 01 איך נרשים לשנה הבאה?  (לת) Raanandu
  • 07:23
  • 03.08.12

02 אני רק שאלה הצדיק מסדום
  • 07:38
  • 03.08.12

בכל החפירות הללו, מזהים שרידים של שבטים כנעניים וכו'.
וכמובן שרידים של התיישבות ישראלית ויהודית.

האם אי פעם גילו שרידים של התיישבות ערבית?
איני מדבר על עשרות השנים האחרונות ואולי (נניח) מספר בודד של מאות שנים. בתקופה זו, לא היו כאן יהודים ובכלל הארץ היתה לא-נושבת. כל התיירים שביקרו כאן מדברים על ארץ שוממה ובלתי מיושבת.

אז איפה ומאיפה כל הערבים?

נכנסו ל"רכוש נטוש". של יהודים, כמובן. אבל אז כל טענות השמאל נשמעות ונראות מגוכחות.

  •   אם היית קצת מבין, כנראה שלא היית שואל. אני רק תשובה מעט יותר משכילה
    • 16:01
    • 03.08.12

    ה"ערבים" כפי שאנחנו מכירים אותם היום הגיעו מכלמיני עמים שהיו בכלמיני מקומות. ספציפית הפלשטינאים, הגיעו מהפלישתים, שכן היו בארץ ויש להם עדויות עוד בערך מ-1000 לפנה"ס. הרבה עמים "ערבים" אחרים מקורם מהעמים הכנעניים שישבו בארץ עוד לפני שמישהו בכלל שמע על פולחן יהודי. במרוצת השנים הדת השתנתה והאיסלאם השתלטה והמונח "ערבי" התפתח כזיקה לעמים יושבי חצי האי ערב. אבל העמים האלה במקורותיהם מאוד עתיקים (פיניקים מלבנון, הכנעניים מאזורנו ואזור סוריה, המצרים, הפרסים וכו'). וכשהתחילו עדויות למה שנקרא עם ישראל או היהודית, זה רק היה בערך ב900 לפנה"ס, וע"פ כל העדויות הארכיאולוגיות הדת היהודית התפתחה מהדתות הכנעניים שהיו פה באזור. ו"עם ישראל" לא בטוח מאיפה בכלל הגיע- כנראה שהיה שכבה כלשהי שנפלטה מהאוכלוסייה.
    זה כבר מעבר לשמאל וימין, לצערך יש עדויות ארכיאולוגיות לזה שה"ערבים", בגדול, היו פה קודם....

  •   אתה מגיע מיד למסקנות. הערבים חיו כאן 700 שנים. ולפניהם יותר רק תשובה
    • 08:45
    • 04.08.12

    מ 1000 שנים של שליטה לא יהודית. מכאן לך למצא פיתרון כיצד לחיות עימם ולא להתכסח.

  •   אתם מהימין פשוט לא מסוגלים להפסיק,הא?  (לת) מזיג
    • 09:42
    • 04.08.12

  •   שמע רון
    • 10:29
    • 04.08.12

    לאשמעלה מדובר באותה תקופה. התל הזה קדום בהרבה מכל מה שקשור איכשהו לתרבות הערבית

  •   הערבים רוצים רק מה שיש לאחרים - ראה הצלבנים א
    • 12:25
    • 04.08.12

    ערבים בגרסה כזאת או אחרת שולטים ויושבים באזור כ- 1300 שנה. ועיני כל העולם הערבי נשואות לכאן כאשר מישהו מתעניין בארץ - למשל בתקופת הצלבנים לפני 900 שנה ובמאה השנים האחרונות (תקופת אל יהוד).
    תיקון טעות נפוצה הארץ הייתה יחסית שוממה אבל בהחלט לא ריקה מיהודים! יהודים תמיד ישבו בארץ ואפילו היוו את אחת מקבוצות האוכלוסיה הגדולות

  •   איזה רכוש נטוש? בארץ היו עשרות אלפי יהודים 007
    • 14:45
    • 04.08.12

    שנשארו והבתים שלהם לא התפנו
    בשאר חיו ערבים
    איך היו מגיעים מיליון פלסטינים לחיות בבתים של יהודים שלא היו קיימים(הבתים)?

    אולי תחשוב לפני שאתה מדבר שטויות.

  •   חלק ניכר מן הפלסטינים הם היהודים שנשארו אחרי החורבן וקיבלו, מאות שנים אח"כ, את האיסלאם.  (לת) אובד אבי
    • 16:06
    • 04.08.12

  •   בידיוק על זה הוא מדבר! יורי
    • 16:40
    • 04.08.12

    אתה מתפרץ לדלת פתוחה.

  •   עם תום התקופה הצלבנית (סוף המאה ה12) היתה תנועה של התיישבות ערבית בארץ ישראל. השושלת הממלוכית ששלטה על הארץ ממצרים גבתה כאן מיסים מהתושבים שהיו רובם ככולם ערבים. עד לבואם של גולי ספרד במחצית הראשונה של המאה ה16 היו בארץ יהודים מעטים.  (לת) ארנון
    • 18:51
    • 04.08.12

  •   אפילו הערבים לא טוענים שהיו מיליון פלסטינאים. הם מדברים על 66 מאות אלף  (לת) אתה יותר ערבי מערבי
    • 11:27
    • 05.08.12

  •   טעות בסיסית- הפלישתים היו פיניקים, עם יורדי ים מקראית
    • 18:26
    • 29.08.12

    הפלשתינאים של ימינו אמצו את השם ושם פחות או יותר נגמר הדמיון. כמובן שהפלישתים, כמו עמים אחרים באיזור, התערבבו עם הישראלים (למשל מקרה שמשון ודלילה) אבל בשום צורה הם לא קשורים לפלשתינאים. הפלשתים מוזכרים גם על ידי עמוס (פרק ט פסוק 7) וירמיהו (פרק מ"ז פסוק 4) כבני כפתור (המזוהה עם האי כרתים או לחלופין עם האי קפריסין).

    הגנום הפלשתינאי הרבה יותר קרוב לשלנו מאשר לצאצאי הפלישתים...

03 כדאי לאחד כתבה זו עם כתבה נוספת שלכם: "רמז ראשון למיתוס גבורת שמשון התגלה ליד בית שמש".  (לת) חופרת סתם
  • 11:47
  • 04.08.12

04 "חורבן שהמית דוד המלך על העיר" ? ומה עם החורבן שהארץ המיט על העברית?  (לת) העברית זועקת הצילו
  • 17:19
  • 04.08.12

05 אחח הנוסטלגיה, מתי אתם מגיעים לדור?  (לת) ארכאולוגית במיל'
  • 19:54
  • 04.08.12

06 יש בעייה עם התיארוך בפחמן 14 J
  • 20:23
  • 04.08.12

ההנחה הסמויה בבדיקה היא שכמות החלקיקים שמגיעה מהחלל וקובעת את כמות האיזוטופ הנ"ל מגיעה בקצב קבוע.
זה לא בהכרח נכון - ואין כרגע דרך לשלול או לאשר זאת.
הפרופסור הנכבד משליך את כל יהבו על הנחה סמויה זו.
בהחלט תיתכן טעות של 150 שנה על טווח מדידה של 3000 שנה.

07 מנהלי רשות הגנים והטבע אמסלם וגולדשטיין לא מסוגלים  (לת) מקובעי שכל. זה ליהוה וזה לצבא
  • 06:20
  • 05.08.12

08 יופי של כתבה. במידה וההנחה של פינקלשטיין נכונה וממלכת ישראל הצפונית (ה"כופרת") אכן היתה אמנם כופרת [ראה את בית הכנסת בציפורי כולל כל הפסיפסים - עברה בוטה של "לא תעשה לך כל פסל ומסכה]) יתגוללו עליו עליו - כל סוגדי מרד בר כוכבא או במילים אחרות, הסיקריקים. התוצאה המיידית, המדינה תסגור את השיבר הכספי לחפירות. (בסוריה סגרו את השיבר מזמן)  (לת) משכוכית
  • 20:48
  • 05.08.12

09 מהי כף בנאים בוב הבנאי
  • 10:51
  • 06.08.12

לטובת הכתב ושאר הקוראים.
מסטרינה היא מילה ערבית לכף בנאים.
זהו ציוד תקני בארגז הכלים של ארכיאולוגים.

10 למשכוכית המטומטת-ההפרש בין מגידו לציפורי הוא כ 1200 שנה  (לת) קובי
  • 22:25
  • 06.08.12

פרוייקטים מיוחדים