הסרוגים רוצים ממלכתיות || הקרב על הרבנות: צהר יציג לראשונה מועמדים לתפקידי הרבנים הראשיים

באפריל יסיימו הרבנים הראשיים עמאר ומצגר את תפקידיהם. ל"הארץ" נודע כי ארגון הרבנים הדתי-לאומי מתכוון להציג מועמדים בבחירות שייערכו במארס

ארגון הרבנים הדתי-לאומי צהר שוקל להריץ שני מועמדים משלו, אשכנזי וספרדי, לתפקידי הרבנים הראשיים לישראל, בבחירות שייערכו כנראה במארס הקרוב. באפריל יסיימו הרבנים הראשיים שלמה עמאר ויונה מצגר את תפקידיהם, ול"הארץ" נודע כי צהר מתכוון לערוך הליך בחירות פנימי בין חבריו המעוניינים לכהן בהם במקומם. ההערכה היא כי בסופו של דבר המועמד האשכנזי מטעמו יהיה יושב ראש הנהלת הארגון, הרב דוד סתיו.

בצהר לא אישרו את הידיעה, אולם האפשרות שהרב סתיו יוצג כמועמד נשמעה זה מכבר בחוגים רבניים. בארגון טוענים כי בחלוף עשור שהרבנות הראשית נשלטה בו על ידי אישים חרדיים יש להפוך את המוסד ל"ממלכתי יותר וציוני יותר". עם זאת, כעת אין לדעת מהם סיכויי ההצלחה של היוזמה, כאשר הסימנים מלמדים על דומיננטיות חרדית שצפויה בגוף הבוחר את הרבנים הראשיים, המורכב מ-150 רבנים, נציגי הממשלה והכנסת ונציגי מועצות דתיות.

גורם שהעלה את האפשרות שיתמוך פומבית במועמד של צהר לתפקיד הרב האשכנזי הוא הרב חיים אמסלם, הח"כ המורד של ש"ס. אמסלם סיפר כי "דמות ממלכתית בכירה ביותר" פנתה אליו בימים האחרונים בבקשה שיציג את מועמדותו לתפקיד הרב הספרדי הראשי, אולם הוא מסרב לוותר על תוכניותיו הפוליטיות ולכן הדגיש כי יתמוך במועמדותו של "רב ספרדי חרדי וציוני אחר", שסירב לנקוב בשמו.

הרב דוד סתיו )שני משמאל( לצד הרבנים דרוקמן ופויירשטיין ב 2007-
הרב דוד סתיו )שני משמאל( לצד הרבנים דרוקמן ופויירשטיין ב 2007-. צילום: ניר קידר

מסע הבחירות של צהר החל למעשה ביום שישי האחרון, כאשר הארגון פתח בקמפיין לחיזוק הרבנות הראשית. מועמדים שונים האיצו בימים האחרונים את מהלכיהם לקראת קבלת ההחלטה על התמודדות לתפקיד. אף רב עדיין לא הודיע רשמית כי יתמודד לתפקיד, אך מאחורי הקלעים כבר עובדים יועצים אסטרטגיים ונעשים ניסיונות לצבור תמיכה בקרב גורמים פוליטיים לקראת הכרזה על מועמדות.

במרוץ לתפקיד הראשון לציון הועלו עד כה שמותיהם של רב העיר באר שבע יהודה דרעי, אחיו של אריה דרעי, וכן של האחים הרבנים אברהם יוסף מחולון ודוד יוסף מירושלים. השניים הם בניו של הרב עובדיה יוסף, לשעבר הרב הראשי. דוד אף מקורב לאריה דרעי ולכן ספק אם יתמודד מול אחיו יהודה.

על תפקיד הרב האשכנזי שוקלים להתמודד הרב דוד לאו, רבה של מודיעין ובנו של הרב הראשי לשעבר ישראל מאיר לאו, וכן הרב יעקב שפירא, ראש ישיבת מרכז הרב מהזרם החרד"לי ובנו של הרב הראשי לשעבר אברהם שפירא. מלבד זאת הועלו שמותיהם של רב מגדל העמק יצחק דוד גרוסמן, וכן של הרב נתן שוהם מאזור השרון. כך בין השוקלים להתמודד יש ארבעה בנים של רבנים ראשיים לשעבר, וייתכן שיצטרף אליהם הרב שמואל אליהו מצפת, בנו של הרב מרדכי אליהו, שכבר ניסה את כוחו בהתמודדות על התפקיד ב-2003.

לפי החוק, כהונתם בת עשר השנים של הרבנים עמאר ומצגר תסתיים באמצע אפריל. בחודשים האחרונים ניסו נאמני הרב עמאר לשנות את החוק כך שיאפשר לרב ראשי מכהן לשוב ולהתמודד בבחירות לכהונה נוספת של עשור. אלא שסיכוייו של "חוק עמאר", שיזם ח"כ אלי אפללו (קדימה) שפרש בינתיים מהכנסת, לעבור אינם ברורים בשלב זה. לעומת הרב עמאר, הרב מצגר כבר הודיע כי הוא אינו מעוניין בכהונה נוספת.

המועמד המסתמן, הרב סתיו
המועמד המסתמן, הרב סתיו. צילום: גיל כהן מגן

ב-2003 ניצח הרב מצגר על חודם של קולות בודדים את הרב יעקב אריאל, רב העיר רמת גן. אריאל מכהן כנשיא ארגון צהר, אבל כעת זוהי הפעם הראשונה שצהר מתמודד בבחירות כארגון ואף קיבל תרומות לצורך ניהול הקמפיין הנלווה. צהר הוקם ב-1997 כדי לערוך טקסי נישואין לזוגות חילוניים שנרתעים מהממסד הדתי והחרדי, ו"מיזם הנישואין" הוא עדיין פרויקט הדגל שלו. הפרויקט גרם בשנה האחרונה להתנגשות בין הארגון למשרד הדתות ולרבנות, שרבני הארגון כפופים להם באופן רשמי. הארגון יצא מהעימותים כשידו על העליונה: הותר לו לרשום זוגות לנישואין באופן אוטונומי וכן להנפיק תעודות נישואין. כך מאות רבני צהר מורשים כעת לערוך חופות.

המרוץ לרבנות הראשית נפתח בעת שדרמה נרשמת במרוץ אחר, המטלטל את הפוליטיקה הדתית והחרדית. השר לשירותי דת יעקב מרגי הודיע השבוע כי בדעתו לעכב את ההליכים לבחירת שני הרבנים הראשיים לעיר ירושלים, בעקבות הוראה של הרב עובדיה יוסף. העילה לדחייה היא הסתבכות קשה של ש"ס בניסיונותיה להביא לבחירת הרב יצחק יוסף, בן נוסף של הרב עובדיה, לתפקיד הרב הספרדי של העיר. הניסיונות להביא לבחירתו נמשכים שנים ודווקא כעת, כשהמטרה נראית בהישג יד, בש"ס חוששים כי הגוף הבוחר שהוקם יכריע נגדה. ברקע קיים דיל עם ראש העיר ניר ברקת ועם סיעת המפד"ל, שכחלק ממנו אמור להיבחר יוסף לרב הספרדי והרב אריה שטרן לתפקיד הרב האשכנזי. בש"ס חוששים כי הגוף הבוחר, שמחציתו מורכבת מנציגי 24 בתי כנסת בעיר, יוכל להביא לבחירתו של מועמד ספרדי אחר במקומו של הרב יצחק יוסף.

הוספת תגובה
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
להוספת תגובה בלתי מזוהה לחץ כאן להוספת תגובה מזוהה לחץ כאן

הקלד את הנושא

הקלד את התגובה

 
בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים עם תנאי השימוש של אתר הארץ
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
להוספת תגובה בלתי מזוהה לחץ כאן להוספת תגובה מזוהה לחץ כאן

הקלד את הנושא

הקלד את התגובה

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים עם תנאי השימוש של אתר הארץ
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
הצג את כל התגובות פתוחות 01 הגיע הזמן רונן
  • 06:17
  • 30.08.12

הגיע הזמן שיפסיקו להיות רבנים חשוכים הלוואי שיגיע השינוי

02 בהצלחה לצהר Alex Toronto
  • 06:18
  • 30.08.12

רב מצהר השיא את אחותי, וסרב אפילו לקבל הוצאות נסיעה. הוא והעד.
ירבו כמותם- אנשי נעם ההליכות, והדת הלא-ממוסדת.

03 הרבנות הראשית (וגם הכפופים לה הרבנות העירונית) א י נ ה מוסד יהודי - זה מוסד שלטוני שהקים "היישוב" הציוני כדי לשלוט בבניו ובנותיו עיניים לראותEYES2C
  • 06:44
  • 30.08.12

בניגוד לרבני הפזורה שנבחרו בידי המאמינים "הרבנות הראשית לישראל היא המוסד הרבני העליון מטעם מדינת ישראל." (מתוך ויקיפדיה) "זו כוללת את בית הדין הרבני הגדול ומערכת השולטת על מינוי רבנים ודיינים, התקנת תקנות, הפעלת מערכת הכשרות ועוד. הרבנות הראשית לישראל פועלת כיום מכוח חוק הרבנות הראשית לישראל, תש"ם-1980... סמכויותיו של הראשון לציון הוכרו רשמית על ידי הסולטאן העות'מאני כראש הרבנים לארץ ישראל, שמושבו בירושלים. הראשון לציון מינה רבנים ופיטרם, שימש כנציג העדה בפני השלטונות, נהנה מחסינות, היה אחראי לגביית המסים בעבור השלטונות ולחלוקת הנטל בין תושבי הארץ היהודים. לעומת היהודים הספרדים בארץ, היהודים האשכנזים העדיפו להישאר בחסות הקונסולים האירופאים, במסגרת חוק הקפיטולאציות... הרבנות הראשית הוקמה ב-1921, בחסות שלטונות המנדט הבריטי... בעיני הציבור החילוני-ציוני מוסד הרבנות לא היה עליון וגם לא שווה ערך למוסד ההנהגה החילוני-פוליטי. אולם הייתה הבנה רחבה בקרב ציבור זה שאין הם יכולים לצאת כנגד הרבנות, מכיוון שההכרה של מוסד הרבנות בתנועה החילונית הייתה חשובה הן למטרות פ ו ל י ט י ו ת חיצוניות ופנימיות".

04 הרבנות הראשית (וגם הרבנות המקומית) א י נ ה מוסד יהודי - זה מוסד שלטוני שהקים "היישוב" הציוני כדי לשלוט בבניו ובנותיו עיניים לראותEYES2C
  • 07:01
  • 30.08.12

בניגוד לרבני הפזורה, שנבחרו בידי המאמינים, "הרבנות הראשית לישראל היא המוסד הרבני העליון מטעם מדינת ישראל." (מתוך ויקיפדיה) "זו כוללת את בית הדין הרבני הגדול ומערכת השולטת על מינוי רבנים ודיינים, התקנת תקנות, הפעלת מערכת הכשרות ועוד. הרבנות הראשית לישראל פועלת כיום מכוח חוק הרבנות הראשית לישראל, תש"ם-1980... סמכויותיו של הראשון לציון הוכרו רשמית על ידי הסולטאן העות'מאני כראש הרבנים לארץ ישראל, שמושבו בירושלים. הראשון לציון מינה רבנים ופיטרם, שימש כנציג העדה בפני השלטונות, נהנה מחסינות, היה אחראי לגביית המסים בעבור השלטונות ולחלוקת הנטל בין תושבי הארץ היהודים. לעומת היהודים הספרדים בארץ, היהודים האשכנזים העדיפו להישאר בחסות הקונסולים האירופאים, במסגרת חוק הקפיטולאציות... הרבנות הראשית הוקמה ב-1921, בחסות שלטונות המנדט הבריטי... בעיני הציבור החילוני-ציוני מוסד הרבנות לא היה עליון וגם לא שווה ערך למוסד ההנהגה החילוני-פוליטי. אולם הייתה הבנה רחבה בקרב ציבור זה שאין הם יכולים לצאת כנגד הרבנות, מכיוון שההכרה של מוסד הרבנות בתנועה החילונית הייתה חשובה הן למטרות פ ו ל י ט י ו ת חיצוניות ופנימיות".

05 צריך גב פוליטי למהלך  (לת) ורד
  • 07:19
  • 30.08.12

06 צריך רב ראשי חילוני או רפורמי - או יותר פשוט - לפרק את הרבנות  (לת) אפי
  • 07:24
  • 30.08.12

07 לא רק נשיא המדינה המעופף מיותר. גם הרבנים, ראשיים או משניים,מיותרים.  (לת) חלון
  • 07:27
  • 30.08.12

08 נקווה שהפעם המעומדים יהיו מחוץ לארון אם קיים כזה  (לת) הצלם הצרפתי..
  • 07:35
  • 30.08.12

09 עדיפים חרדים מתונים כמו הרב עמאר מקנאים כמו דויד ההמום
  • 07:37
  • 30.08.12

סתיו

10 הגיע הזמן לנהוג כמוני. אינני משתמש בשרותי הרבנות. באף תחום.  (לת) רגלי לא תדרוך בקהלם.
  • 07:44
  • 30.08.12

11 צהר - עוד חבורה של רבנים המסבים את המבט.  (לת) חמודים
  • 07:46
  • 30.08.12

12 לבטל את מוסד הרבנות  (לת) חילונית מאמינה
  • 07:47
  • 30.08.12

13 מדינת קומבינה נפוטיזם
  • 07:51
  • 30.08.12

אפשר לוותר על כול הארגון זה הכול גובים לבנים של ורק מוסיף חילול ה'
עכשיו ברור למה חילוניים הקימו את המדינה. תארו לכם שדתיים היו מקימים אותה
ראש ממשלה ספרדי וראש ממשלה אשכנזי וראש ממשלה תמני
וכן הלאה עד לרמת ראש עיר.

14 למה אין נשים בין הנציגים?...רוצה גם...  (לת) עבריה
  • 07:53
  • 30.08.12

15 משה ייתן לאהרון ואהרון ייתן לבניו כפי שהיה מימים ימימה  (לת) קורח ועדתו
  • 07:55
  • 30.08.12

16 מי בוחר את הרבנים הראשיים ?  (לת) חילוני
  • 07:55
  • 30.08.12

17 GOצוהר GO טובה
  • 08:12
  • 30.08.12

האמת הגיע הזמן לרבנות נאורה ולא חשוכה כפי שהיא היום.רבני צוהר מחפשים את המשותף שבינינו ולא את המבדיל כמו רבני החרדים.הם אוהבים את כלל ישראל ולא רק את הקפותות השחורות.בהצלחה צוהר

18 עדיף רבנים מתונים כמו הרב עמאר מקנאים קיצונים חשוכים כמו דוד סתיו  (לת) ההמום
  • 08:15
  • 30.08.12

19 תודה רבה לא צריך יבוא מהשטחים מעשיהו
  • 08:25
  • 30.08.12

שישארו שם

20 חילוני זה חמור יש לפשוט עורו  (לת) הזונה מבני עקיבא
  • 08:31
  • 30.08.12

21 רב צוהר תומך בי  (לת) הזונה מבני עקיבא
  • 08:31
  • 30.08.12

22 שמתם לב לצילום של ראשי הטאליבן היהודים?  (לת) דודו
  • 08:36
  • 30.08.12

23 סוף סוף הגיע הזמן.  (לת) רחל
  • 08:42
  • 30.08.12

24 הגיע הזמן. הרבנות נועדה להיות גוף יהודי, ציוני ורלוונטי!  (לת) אחד העם
  • 08:50
  • 30.08.12

25 נראה לי שהמתאים ביותר הרב ראם הכהן  (לת) יהודי פשוט
  • 08:55
  • 30.08.12

26 הרבנות הראשית אינה מוסד אמיתי - היא פיקציה מוחלטת שמשפיעה רק על מי שחי בעולם דימיוני  (לת) אייל
  • 08:58
  • 30.08.12

27 מוסד הרבנות במתכונתו הנוכחית ממשיך לפלג את העם וליצור גזענות משה מעיר אובות
  • 09:10
  • 30.08.12

אם רוצים רב ראשי שיהיה אחד ויחיד
די לאשכנזי ודי לספרדי

28 בדיוק כמו הכנסיה הקתולית בסוף המאה ה15, שגרמה לרפורמציה הפרוטסטנטית  (לת) חצ'קון - על הפנים
  • 09:10
  • 30.08.12

29 גם אני סרוג  (לת) יגאל
  • 09:12
  • 30.08.12

30 הלאה טרימבובלר  (לת) הילה ויגאל לנצח
  • 09:13
  • 30.08.12

31 נפוטיזם? אצלי במשפחה? קוסם הצדיק
  • 09:23
  • 30.08.12

איזה סיכוי יש ליתום כמוני?

32 הבעיה היא שצהר יציגו רב באמת נחמד וגם תלמיד חכם ציוני דתי
  • 09:40
  • 30.08.12

אבל רחוק ממסוגל להיות רב ראשי.

33 רק לא אליהו גוניור שחוץ מקיצוניות הן בהלכה והן בתמיכה הכהניזים ומיתנחלים, הוא אידיוט גמור  (לת) רק לא שמואל אליהו האויל
  • 09:43
  • 30.08.12

34 להפריט את הדת, לבטל את מוסד הרבנות הראשית עשי לך רבנית
  • 09:50
  • 30.08.12

איני מתפעלת מנסיונם ההרואי של רבני הציונות הדתית לכבוש את משרות הרבנים הראשיים ואפילו לנכס לעצמם את גלימת הראשון לציון כולל המצנפת הנחשקת. מי זקוק לרבנים הראשיים? ליהודי הדתי יש רב, רב הישיבה או בית הכנסת שבו הוא מתפלל. לציבור החרדי הרבנים שלו ולציבור המזרחי הרבובדיה פוסק הדור. החילונים לא זקוקים למוסד הרבנות הראשית שתפקידו האחד למרר את חייהם ולהצר את צעדיהם. תבוטל הרבנות הראשית, תופרט הדת בישראל ויונהגו נישואים אזרחיים.

35 החילונים חייבים להתחיל להתעניין קרן
  • 09:59
  • 30.08.12

למרבית החילונים לא אכפת מהרבנות הראשית, אבל הגיע הזמן שיתחילו להתעניין. הרבנות קובעת דברים המשפיעים על כולנו, וגם אם אתם עצמכם בוחרים להינשא בחו"ל, להתגרש תצטרכו ברבנות. מעבר לכך, הרבנות הראשית משפיעה על הליכי הגיור במדינה, ולכן אם אכפת לכם מאלה הרוצים להצטרף לעם ישראל -- אתם חייבים לתמוך ברבנים ציוניים.

36 הדוגמה הקלאסית של הנבלה והטריפה  (לת) העילוי
  • 10:04
  • 30.08.12

37 למה לא בחירות בקרב האזרחים?? סמי
  • 10:05
  • 30.08.12

זכותנו לקבוע מי יוביל אותנו רוחנית.
ולא, לא רוצים רב חרדי.

38 צוהר עסוק בפירסומות מאשר בתכנים ברי מימוש הם גם חסרי כח פוליטי. בציונות הדתית מחריף העימות בחינוך בין חרדלים לציוניים דתיים. צוהר חיבים לנקות עמדה ברורה האם הם ציוניים דתיים או חרדלים? כנל לגבי המועמדים שיציגו. מעבר לבחירת רבנים ראשיים בבחירות כלליות הם הסיכוי היחיד לבחירת רבנים ראויים . כל רב מטעם שיבחר בשיטה הקימת יזיק בכהונתו למוסד הרבנות הראשית.  (לת) רענן
  • 10:10
  • 30.08.12

39 טוב מאד חילונית
  • 10:19
  • 30.08.12

אני מבסוטה. כל רוח של הרב קוק האב יעשה כאן טוב. שס, חרדים, רב קוק הבן - פחות.

40 להפריד את הדת מהמדינה!  (לת) l
  • 10:25
  • 30.08.12

41 ועתה נעבור לפרסומות סליחה לצוהר. הרב סתו יבחר באביב רק אם כדור הארץ יתהפך. נו, הפיל החרדי מול העכבר של צוהר דוהרים במדבר הדתי פתאום העכבר שאג והפיל מעך והציב ברבנות הראשית דחליל לציון המאורע. זה מה שצפוי גם אם נגיד אלף פעם פוי פוי פוי.  (לת) שמואל
  • 11:28
  • 30.08.12

42 לרב דודי לאו יש סיכוי.חמותו הרבנית הדסה רלב"ג.חברה של רמון.סידרה לבן שלה דיינות בת"א.מה שהמחותן שלה לא הצליח לסדר לחתנו.  (לת) מסובך,לא נורא ככה עושים צולנט, רק שהטעם לא משהו.
  • 12:08
  • 30.08.12

43 אם "צהר" שמים מועמד "הר המור"יטרפדו את המהלך.  (לת) מאןדהו
  • 12:10
  • 30.08.12

44 מאבק על כוח ועוצמה. סתיו רוצה להיות הרב הראשי ולצורך כף מנהל קמפיין מוסווה כבר שנה.  (לת) יעקב
  • 12:35
  • 30.08.12

45 הרב סתיו יבחר באביב צרק אם כדור הארץ יתהפך. החרדים ימשיכו להציב דחלילים כדי לבזות את מוסד הרבנות הראשית. עקיבא
  • 13:10
  • 30.08.12

רענן מ34 צודק. רק בחירת רבנים על ידי הציבור בקלפי תבטיח את יוקרת הרבנות הראשית ושירותי הדת ., גם בחירת רבני ערים שכונות וישובים צריכה להעשות על ידי כל הציבור והיה נמנע הבזיון בירושלים. הגיע הזמן לרב ראשי אחד וחובה שיהיה ציוני ויבחר על ידי כל העם בקלפי.

46 החילונים ממנין רבנים חרדים ואח"כ בוכים  (לת) חיים
  • 14:13
  • 30.08.12

47 הרב בנימין לאו - אנא הצג מועמדותך!  (לת) אחד העם
  • 14:57
  • 30.08.12

פעילות
המלצות
פרסומת