מינוי דיגיטלי של הארץ - באתר בסמרטפון ובטאבלט - חודש ראשון ב-4.90 ₪ בלבד
מצטרפים ומשדרגים לאחת מחבילות התוכן האיכותי של הארץ. עכשיו במבצע השקה! רק 4.90 ₪ לחודש הראשון. נסו עכשיו >>
הרשמה למערכת
שם פרטי
שם משפחה
דוא"ל
סיסמה
אישור סיסמה
טלפון נייד
 ?נרשמתם בעבר לאתרי קבוצת הארץ התחברו   |   שכחתי סיסמה

נשואים על תנאי || כשדתיים רוצים הסכם קדם-נישואים

הזוגות נתקלים בקשיים מאחר ורבנים מקומיים מסרבים לאשרר את ההסכם. הרבנות הראשית אולי תתמוך, אבל רק בתמורה לשליטה על התהליך

בסימן טוב ובמזל טוב, שירי חסון ויובל טלר התחתנו בשבוע שעבר. כמו עוד ועוד זוגות שגדלו בחוגים אורתודוקסיים מודרניים, הם לא הסתפקו בכתובה ועיגנו את הברית ביניהם גם ב"הסכם לכבוד הדדי", אמנה שוויונית בעלת תוקף הלכתי ומשפטי, שאמורה לספק הגנה לכל אחד מהם במקרה של עיכוב גט או סרבנות גט, ולקבוע חלוקה הוגנת של הרכוש אם יחסיהם יעלו על שרטון.

ההסכם חובר בידי רבנים ומוכר על פי החוק במדינת ישראל, אבל כאשר בני הזוג הגישו אותו ערב חתונתם לרושם הנישואים במועצה הדתית גבעת שמואל, הם נתקלו בסירוב מפתיע. החוק הקובע כי ניתן לאשרר את ההסכם אצל רושם הנישואים, לא הותיר רושם מיוחד על הרבנים במקום, שלא מכירים, כך התברר, בהסכמי קדם נישואים.

"עוד לפני שהרב קרא את ההסכם הוא התחיל להתחרפן", סיפר יובל טלר. "הוא אמר, ‘אני צריך לחשוב על זה'. אחרי יומיים, כשהתקשרנו, הוא אמר, ‘אני לא מסכים לחתום' וכשביקשנו הסבר הוא אמר, ‘אני לא חייב לך שום דבר'. אחרי זה הלכנו לרב הספרדי, שלא ביקש זמן לחשוב, וסירב". בלית ברירה פנו בני הזוג לנוטריון שאישרר את ההסכם ביניהם בתמורה ל-480 שקלים.

בני הזוג יובל טלר ושירי חסון. רצו להקדים תרופה לסרבנות גט
בני הזוג יובל טלר ושירי חסון. רצו להקדים תרופה לסרבנות גט . צילום: אמיל סלמן

גבעת שמואל לא לבד. מתברר כי אחדות מהמועצות הדתיות, כולל ירושלים ורעננה, מתכחשות לחוק יחסי ממון ולא מאשררות הסכמי קדם נישואים. בעקבות תלונות של זוגות כמו שירי ויובל טלר, ובעקבות חוות דעת משפטית פנימית במשרד לשירותי דת, בקרוב תופץ הנחיה ברורה לכל המועצות, כי עליהן לאפשר לאמת אצלן את ההסכמים. ואולם, ניסיון העבר ותגובה שמסר ל"הארץ" הרב הראשי לישראל, שלמה עמאר, מרמזים כי זה לא יהיה כל כך פשוט. ארגון "מבוי סתום" למען מסורבות גט מאיים בעתירה לבג"ץ, ומכין הצעת חוק שתחייב זוגות לחתום על הסכם קדם נישואים כדי למנוע תופעות של סרבנות גט.

חשדנות עצומה

הסכמי קדם נישואים הם נושא לדיונים הלכתיים זה שנים רבות. הדיון הזה רלוונטי לרוב ליהודים בחו"ל, שם תפקידם של ההסכמים הוא בראש ובראשונה להעניק סמכות לבית הדין הרבני - בדרך כלל מוסד פרטי של הקהילה היהודית - לדון בענייניהם של בני הזוג אם יום אחד יבקשו להתגרש. במה שנוגע לישראל, הרבנים שכתבו על הנושא עסקו בדרך כלל בדיון תיאורטי, אלא שמאז שנות ה-90, במקביל לחדירת הסכמי ממון אזרחיים, גוברת גם במגזר הדתי הנטייה לנסח הסכמים בעלי תוקף הלכתי, שיהיו נספחים לכתובה הקדומה.

רבנים, דיינים וטוענות רבניות שעוסקים בתיקי גירושים קשים מדי יום, ביקשו להתמודד עם העובדה שהכתובה, שמראש נועדה להגן על האשה, התרוקנה מתוכן ממשי בעולם המודרני, כולל בתוך בתי הדין הרבניים של ישראל שבהם, פעמים רבות, מקובל שהנשים מוותרות על כתובתן. זאת ועוד: הכתובה לא מונעת ממי מבני הזוג לעכב את הגט, ולהחזיק את הצד השני כבן ערובה במקרה שהוא רוצה לכפות תנאים.

הם החלו לנסח הסכמים הלכתיים, שזכו לרוח גבית כאשר בשנת 1995 תיקנה הכנסת את חוק יחסי ממון, קבעה כי המדינה תכיר בהסכמי קדם נישואים וכי ניתן יהיה לחתום על הסכמים אלה אצל רשם הנישואים במועצה דתית, אצל נוטריון, בבית משפט לענייני משפחה או בבית דין רבני.

החשדנות כלפי ההסכמים, שיש להם מספר נוסחים בישראל, עצומה, אם בשל הרתיעה של בני זוג לחשוב על גירושים בעת שהם מתכננים חתונה, ואם בגלל עקימת אף של כמה מהרבנים. אבל אם עד לאחרונה רק מיעוט זניח חתמו על הסכמים כאלה בישראל, ואלה היו לרוב זוגות דתיים מודרניים, שחתמו כהצהרה פוליטית, לאחרונה יש שינוי.

"מאות זוגות חתמו בשנה האחרונה", מדווחים בארגון מבוי סתום, שמנהל בשנה האחרונה קמפיין תחת הכותרת "חותמים ומתחתנים", לעודד זוגות לחתום על "ההסכם לכבוד הדדי".

ההסכם משנת 2001, הפופולרי בקרב חוגים אורתודוקסיים מודרניים, שאף תורגם לשפות אחרות, נכתב על ידי רב דוד בן זזון, הרב אלישיב קנוהל והטוענת הרבנית ד"ר רחל לבמור, והוא קובע כללים מנחים למקרה שיחסיהם של בני הזוג ישתבשו והם יבקשו להתגרש.

ההסכם מטפל מראש בחלוקת הרכוש העתידי בין בני זוג, ומנטרל חלקית את הסכנה של סרבנות גט בכך שהוא משית דמי מזונות מוגדלים על הצד שיסרב לתת גט. כמו כן, ההסכם מפנה את בני הזוג לטיפול מקצועי לשיקום יחסיהם, לפני שיסתמו עליהם את הגולל.

השבוע הרחיב ארגון מבוי סתום את פעילותו גם לזוגות ותיקים, הורים לילדים. את המהלך הזה מוביל גם ארגון הנשים הדתיות "קולך", שהפיץ לאחרונה עלון בעיתונות הדתית, ובו מאמרים של רבנים, טוענות רבניות ועורכות דין התומכים בהסכם.

גם ארגון רבני צהר, שחברים בו בין השאר רבנים שמרנים, התייחס לנושא במצע שפירסם לאחרונה כחלק מהקמפיין להתמודדותו על ראשות הרבנות. לפי המצע, "הרבנות הראשית תנסח הסכמי קדם נישואין, קבילים הלכתית וחוקית, שיקבעו תהליך מסודר וראוי לגבי דרך פירוק הבית במקרה של משבר. הרבנות תעודד זוגות לחתום על הסכם זה".

דין לעצמם

כמה מהזוגות החותמים על ההסכם מתעקשים על קיום החוק, הקובע כי ניתן לאמת אותו בפני רשם הנישואים, הליך פשוט יחסית, שקבוע בתקנות של משרד הדתות. "הרבנות מקשה במתכוון על הזוגות הרוצים לחיות עם הסכם, ובכך מנטרלת כלי יעיל במניעת סרבנות גט", מאשימה עורכת הדין בתיה כהנא דרור, מנכ"לית מבוי סתום. "הסכמי קדם נישואים אמנם אינם פותרים את כל הבעיות, אך הפיכתם לחלק משגרת הנישואים עשויה לצמצם את סרבנות הגט באופן משמעותי".

בעקבות תלונות של הזוגות ושל הארגון, נערך לאחרונה דיון פנימי במשרד לשירותי דת, שבו קבע היועץ המשפטי של המשרד, ישראל פת, כי רשמי נישואים חייבים לחתום על הסכמים המוגשים להם. גורם במשרד אמר ל"הארץ", כי תוצא הנחיה לכל הרשמים על חובתם זו.

אבל ספק גדול אם זה ישכנע את הממסד הרבני השמרני והחרדי, להיפך. אף שרבים מהפוסקים החרדים לא מסתייגים מעצם קיומו של הסכם קדם נישואים, ההסכם לכבוד הדדי מעורר התנגדות בגלל הנוסח. רבנים ודיינים שמרנים חוששים כי הוא סולל דרך נוחה לגט במקרה של מהמורות בחיי נישואים, וגורם ל"גירושים ללא אשמה", דבר שהכתובה המקורית מבקשת למנוע. בדיון על הסכמי קדם נישואים שנערך לאחרונה בהנהלת בתי הדין הרבניים התרעם אחד הדיינים ואמר, כי הדיון נוגע ל"יציבות המשפחה בישראל". הוא הזהיר כי "הסכמים אלו יכולים לעודד גירושים. מספיק שהגבר הכיר אשה צעירה והוא רוצה לזרוק את אשתו הוותיקה וכולי האם אנו יכולים להקל עליו?"

הרב הראשי לישראל שלמה עמאר, אמר ל"הארץ" כי הוא הורה להקים ועדה של דיינים שתקבע כללים לטיפול בהסכמי קדם נישואים. בפסיקות קודמות הוא כתב כי ניתן לערוך הסכמים כאלה, אבל ספק אם הוא עצמו יסכים לחתום על ההסכם שיצא מבית מדרשה של הציונות הדתית. "הפסיקה היא שאפשר לעשות הסכם. בארץ אין סיבה לעשות את זה, אבל מי שיהיה חפץ יכול. על ידי הוועדה שהקמנו, של דיינים ואבות בתי דין, נמצא את הדרך ליישם את זה. בסוף זה תלוי גם באיזה נוסח הוא יגיש, אבל כשעושים דבר נכון, ימצאו את הדרך". מקור במשרד הדתות שלא מכיר את הוועדה שעליה דיבר עמאר, אמר כי "יכול להיות שהרבנות תרצה לעשות הסכם מקובל על רבניה".

אם אכן כך יקרה, הרבנות תבקש מן הסתם לשמור על כוחם של בתי הדין הרבניים, והיא עשויה לקבוע בהסכם, כי כל מחלוקת בין בני הזוג תידון בפני בית הדין הרבני הרשמי, דבר שלא מקובל על חלק מהגורמים הדתיים שמבקשים דווקא להעביר את הכוח לידי בתי דין רבניים פרטיים.

אבל עוד קודם לשאלה מה יהיה הנוסח המוסכם והמאושר של הסכמי הקדם נישואים, נשאלת השאלה אם מישהו יכול לכפות כללים ונהלים על רשמי הנישואים, שמקצתם גם מסרבים לטפל באזרחים שעברו גיור. הניסיון מלמד, כי אחדים מהם רואים עצמם כפופים לגורמים שונים מאלה שמשלמים את משכורתם.




הוספת תגובה
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
להוספת תגובה בלתי מזוהה לחץ כאן להוספת תגובה מזוהה לחץ כאן

הקלד את הנושא

הקלד את התגובה

 
בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים עם תנאי השימוש של אתר הארץ
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
להוספת תגובה בלתי מזוהה לחץ כאן להוספת תגובה מזוהה לחץ כאן

הקלד את הנושא

הקלד את התגובה

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים עם תנאי השימוש של אתר הארץ
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
הצג את כל התגובות פתוחות 01 אמריקה ורסאנו.קל להבין את חרדת הממסד הרבני,אבל לא נראה שניתן לעצור את הקידמה,והנושא של הסכם הקדם-נישואין,ייצא לדרך. אבל זה גם נכון שזוגות מתגרשים היום בקלות רבה מדי,וזה כשלעצמו מצער מאד,ולא בטוח שהנוסח הקיים היום של הכתובה יכול לעכב את זה.  (לת) סמי מפ"ת
  • 07:01
  • 14.09.12

02 דת? מדינה? מה הקשר?!  (לת) ירושלמית
  • 07:18
  • 14.09.12

03 הבהרה קטנה: לבתי הדין הרבניים אין כל סמכות חוקית או כלשהי בחו"ל. באירופה למשל, מאחר והדת מופרדת מהמדינה, כל טקסי הנישואין נערכים בעירייה והרישום נערשה למעשה בפני מוסדות המדינה. זוגות המעוניינים בטקסים פרטיים - בבית כנסת, במקדש בודהיסטי טכד' יכולים לעשות זאת במרחב הפרטי שלהם. אותו הדין לגבי גירושין. מדובר בעניין פרטי אישי.  (לת) ליה
  • 08:14
  • 14.09.12

04 רק מי שמכיר בסמכות התורה... יוסי
  • 08:17
  • 14.09.12

...יכול לבוא בדרישות לגיטימיות לרבנים. הזוג הנראה בתמונה, נראה עליו שהוא בוחר רק במצוות שבא לו לקיים. (עיינו בפרטי התמונה ותגלו לבד). אין פלא, איפוא, שהרבנים מתייחסים בחוסר אמון לפנייתם.

  •   כדי להכיר בסמכות התורה צריך לדעת אותה אבל לפי תוכן דבריך אתה נשמע עמארץ וגם פאנאט שתי תכונות שלא מוסיפות לך כבוד. נסה לנצל את הימים הנוראים לחזרה על הלכות שבין אדם לחברו אם תתמיד תצליח לעבור את הימים הנוראים בסליחה וכפרה.  (לת) דוד
    • 09:51
    • 14.09.12

  •   אתה אומר בעצם שלשאר האזרחים במדינה אין זכות להתחתן  (לת) נטע
    • 12:53
    • 14.09.12

  •   הפוך גוטה הפוך ירושלמי
    • 14:39
    • 14.09.12

    אם בני זוג שאינם מקפידים על לבוש לפי קריטריוני הצניעות שלך בכל זאת מבקשים להתחתן כדת וכדין תחת סמכות הרבנים, זו נקודה לזכותם, לא לגנותם.

05 גם הכיפות הסרוגות מתנסים בטרור של מדינת דת?  (לת) להפריד את הדת מהמדינה
  • 08:19
  • 14.09.12

06 השם של הטוענת הרבנית הוא רחל לבמור ולא רחל מור. דביר
  • 08:22
  • 14.09.12

10 פסקאות מהסוף.

07 היהודים יחיו יותר טוב בלי כתובה, ברית מילה ושאר הטקסים שנותנים כוח לרבנים.  (לת) בלי רב ובלי מוהל
  • 09:37
  • 14.09.12

08 הרבנות זה טעות שצריך לפרק - ויפה שעה אחת קודם  (לת) אפי
  • 09:51
  • 14.09.12

09 מדינת הלכה-הלכה המדינה  (לת) אתאיסט בע“ה
  • 09:58
  • 14.09.12

10 מדינת הלכה-הלכה המדינה  (לת) אתאיסט בע“ה
  • 10:10
  • 14.09.12

11 אתם זוג חסר אומץ מספק - צריך להתחתן מחוץ לרבנות. מוסד הרבנות אינו מעוגן בהלכה! מזל טוב  (לת) עם הארץ
  • 10:16
  • 14.09.12

12 תוצאה אפשרית: מי שיש ל ויותר כסף - יוכל לעכב גט כרצונו או לעזוב כרצונו. הצד העני - תמיד ידפק.  (לת) לפי תאור ההסכמים כאן
  • 10:22
  • 14.09.12

13 התורה היא הכל! והם בכלל נראים חילונים.  (לת) יהודי שומר מצוות
  • 11:16
  • 14.09.12

14 מי שמבקש מאיזה בור ועם הארץ עם חבר דימיוני אישור לזוגיות שלו... הבעיה היא אצלו  (לת) שיתמודד לבד
  • 12:17
  • 14.09.12

15 דבר לא השתנה: רבנות היא מילה נרדפת לבורות ואטימות ופרימיטיביות. את בניי אכוון למקצוע אחר, נאור קצת יותר.  (לת) אמיר
  • 12:22
  • 14.09.12

16 אשכנזיות מגוש עציון מה נסגר איתכם??!!  (לת) ההמון
  • 12:26
  • 14.09.12

17 רבנות? מה זה? שושה
  • 12:46
  • 14.09.12

ומי בכלל מתחתן שם?

18 יותר טוב לעשות את זה אצל איש מקצוע כלומר עו"ד - צודקים הרבנים רועי
  • 13:20
  • 14.09.12

הרבנים יודעים לערוך חופה.

הם צודקים כשהם לא לוקחים אחריות על ניסיונות להישגים רכושיים של הצדדים אלא למעשה שולחים את הזוג לעו"ד שמבין מה קורה שם. זה למעשה לטובת בני הזוג.

19 חצאית די קצרה בשביל בחורה דתית. מסתבר שכדאי לחזור בתשובה  (לת) עמוס
  • 14:21
  • 14.09.12

20 ב"ישיבה יוניברסיטי" בארצות הברית מנחים את כל הבחורים לעשות הסכם כדי למנוע סרבנות גט. בן דוד שלי, תלמיד המכללה, התגרש השבוע, ובזכות ההסכם הזה נמנעה ממנו סחבת גדולה (ודווקא מצדה של האשה). לא יכולה להבין למה מישהו כאן בארץ לא יסכים להסכם כזה  (לת) ירושלמית
  • 14:41
  • 14.09.12

21 זה רעיון מעולה ורושם הנישואין כנראה די עם הארץ אם הוא לא הבין כמה שזה טוב, הלכתית, לעשות הסכם כזה  (לת) לא להתרגש, זה יקרה בסוף
  • 14:44
  • 14.09.12

22 ביבי - העם איתך!  (לת) שירי חסון
  • 15:07
  • 14.09.12

23 חתמנו על הסכם לכבוד הדדי לפני שהתחתנו בגלל רק צוהר!
  • 15:13
  • 14.09.12

שרצינו לצאת מחוסר השיוויוניות וההדדיות שבטקס הנישואין האורתודוקסי, שהרי גם מי שמתחתן בקפריסין, במידה וירצה להתגרש - ייאלץ להתגרש לפי האורתודוקסיה.
סטטיסטית, כל הזוגות שחותמים על הסכם כזה לא מתגרשים - הם נכנסים לקשר בעיניים פקוחות, מתוך אהבה וכבוד.
רבני צוהר עושים עבודת קודש בניסוח ההסכם ובקידום הנושא.
בברכת מזל טוב לזוג הפיקח והאוהב.

  •   עבודת קודש? ענבר
    • 21:08
    • 14.09.12

    לא נסחפתעם התאור הזה?! להציל בע״ח למשל זו עבודת קודש. לנסח כל מיני חוזים למען אנשים שרוצים להיות מוגנים מטקס שהם עורכים מרצונם שכמו שהוא דופק אותם, זה לכל היותר עבודה משפטית למען יהי לנו גם במה להתעסק. אני לא צריכה חוזה לשיוויוניות או להגנה על רכושי- אני יודעת עם מי אני חיה. לא התחתנתי ואני שמחה על כך יותר ויותר...

24 לענין הסכם קדם נישואין משה
  • 18:33
  • 14.09.12

בארה"ב זוג הרוצה להנשא חיב ברישיון מבית המשפט באיזר מגוריו-ערכאה אזרחית. גירושים, גם הם נידונים בערכאה אזרחית. גירושים דתיים, נעשים בבית הדין הרבני. בעניני ממון ורכוש קביעת בית המשפט היא החשובה.

25 הרבנות זו אויב הדת מספר 1 - או לחסל את הדת או לסגור את הרבנות הרבי בובה
  • 20:33
  • 14.09.12

שניהם יחד זה לא ילך.

26 כמו בכל נושא... שרה כהן
  • 02:30
  • 15.09.12

גם כאן נותנים ההמונים לכמה חכמולוגים לקבוע להם מה כן יעשו מה לא יעשו. כשיהיו מספיק כאלה שמצפצפים על הרבנים ועושים מה שמתאים להם אישית, תראו איך הרבנים יורדים על הברכיים ומתחננים שיתנו להם לחתום - לא חשוב על מה- העיקר שהם ישארו רלוונטיים במקצת.
תתחילו לחיות את חייכם ע"כ דרכרכם ותעיפו את הרבנים לכל הרוחות, די כבר עם הכפיה הדתית!

27 דווקא הכתובה מגינה על האישה יותר מחוזה, הפעלתה של כתובה בהיותה שטר ולא חוזה, נעשת בתהליך מהיר יותר מאשר דיונים על חוזים. זה לדעתי, אינטרס מובהק של עורכי דין לזנוח את הכתובה ולהכנס למסע ארוך של דיונים בבתי משפט לעיני משפחה ו/או בתי דין.  (לת) לימבו
  • 03:15
  • 15.09.12

28 מסתבר שעדיין יש מאזוכיסטים שמתחתנים דרך הרבנות  (לת) ששון
  • 13:25
  • 15.09.12

29 הוציאו 480 ש"ח, נורא איך יעמדו בעומס הרי לחתונה עצצמה לא הוציאו יותר מ100000-50000 ש"ח  (לת) ראול
  • 09:37
  • 16.09.12

30 רק מתי מעט מסרבים ליתן גט, חשוב לחתום על הסכם ממון אחרת בן הזוג שלא הביא ממון עושק את בן הזוג האחר!!! גט
  • 13:53
  • 16.09.12

כן יש לשנות את ענין המזונות אין שום סיבה שרק הגבר יממן את דמי הזונות ,בני הזוג צריכים להתחלק שווה בשווה בדמי הזונות.
במיוחד כשאשה עובדת אחרת זה פשוט עושק של הגברים.

31 כוחנות הרבנים יצחק
  • 14:42
  • 16.09.12

הרבנים האורטודוקסים הם אוסף של אנשים כוחניים הרוצים לשלוט בנו בכל תחומי החיים.
לרבנים אין כל קשר לדת משה וישראל.
הרבנים מעוותים את הכתובים לפי צורכיהם הכוחניים.
חלק מהרבנים גם נהנים למרר את חיי הזולת.

32 הסכם נישואין לגישור דוד מישלוב
  • 09:49
  • 12.10.12

קיים הסכם נישואין אחר שכל מטרתו לעצור את מאבקי הכוח בין בני הזוג, ולסייע להם בסיוע מקצועי (מגשר) להתמודד עם הכאבים והכעסים שלהם, ולהגיע להסכם גירושין טוב בהסכמה מלאה, כאשר הם המחליטים על כל הנושאים השנויים ביניהם במחלוקת, ההסכם מעצים את האיש ואת האשה, ולא מעביר שום סמכות מהם לאחרים. הוא שוויוני לחלוטין, וגם מאושר על ידי גדולי פוסקי ההלכה. חפשו "הסכם נישואין לגישור - מישלוב" בגוגל.

פרוייקטים מיוחדים