רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

בירושלים רוצים לעשות שבת אחרת

השקט ברחובות העיר בשבתות הפך לסמלה המסחרי. קואליציה של דתיים וחילוניים מבקשת לשנות את זה ולהוציא את הירושלמים מהבית

25 שנים חלפו מאז מלחמות השבת הגדולות של ירושלים. מוקד המאבק אז היה פתיחת בתי הקולנוע. בתולדות המלחמה האינסופית בין חילונים לחרדים בעיר, נחשב המאבק ההוא להצלחה לצד החילוני. הוא הביא לכך שבירושלים ניתן עדיין למצוא מספר מצומצם של בתי קולנוע שפתוחים בערבי שישי, פה ושם אפשר למצוא גם מסעדה או בית קפה שפתוחים בשבת. אבל בעיני רוב החילונים בעיר, ויותר מכך, בעיני המבקרים הלא-ירושלמים, השבת בבירה היא סמל חזק לסגירות ולהתחרדות העיר. הדבר בא לידי ביטוי בעיקר במרחב הציבורי, הכבישים הריקים מכלי רכב והולכי רגל, והשקט, שלאחדים הוא מבורך ולאחרים הוא מעיק, השולט בעיר. את המצב הזה מבקשת עתה קואליציה משונה של דתיים וחילונים לשנות. בשבת אחת, בעוד ארבעה שבועות, ייערכו בעיר עשרות אירועים פומביים, במטרה להוציא את הירושלמים מבתיהם בשבת ולהחזיר (או לייצור לראשונה) חיים במרחב הציבורי בירושלים בשבתות.

"יש פה מהלך של להשיב נכס לבעליו", אומר שייקה אל עמי, מנכ"ל המינהל הקהילתי גינות העיר וממובילי המהלך ובעצמו חובש כיפה. "שבת היא לא הנכס שלי כדוס. הדבר שקורה היום בשבת הוא שבכל שאר המרחבים הציבוריים אין שבת. לציבור החילוני יש שבת בבית או מחוץ לירושלים. את זה אנחנו הולכים לשנות", הוא אומר.

כדי להבין את התגבשות הקואליציה הזו יש להבין את התהליך שעברה החברה האזרחית בירושלים בשנים האחרונות. בעיר צמחה רשת חזקה של ארגונים חילוניים, דתיים ומעורבים, שפעילים מאוד בתחומים של יחסי דתיים-חילוניים בעיר והשארת צעירים בעיר. הם פועלים בעניינים כמו מונופול הכשרות של הרבנות והדרת נשים. באופן שייראה משונה למי שלא מכיר את התופעה, מי שמוביל לרוב את המהלכים הללו הם אנשים שמגדירים את עצמם דתיים, בהם קונסרבטיבים אבל גם אורתודוקסים אדוקים. בקואליציה, שמכנה את עצמה "ירושלם", חברים ארגונים כמו "התנועה הירושלמית", "רוח חדשה", פעילים חברתיים, מנהלים קהילתיים ועוד.

מסיבת צעירים בשבת במסעדת חנל'ה בירושלים, לפני שבועיים. אחד ממארגני היוזמה: "יש אשליה שאנשים יושבים בבית בשבת ולא עושים כלום" נופר קפלן

השינויים בשבת הירושלמית החלו כבר לפני כשנתיים. אז החלה תנועת "ירושלמים" (שהפכה מאז ל"תנועה הירושלמית") לערוך אירועים בשם "ברל'ה", שעיקרם היה הזמנת משפחות עם ילדים לגינת משחקים לשעתיים של יצירה ובידור. היוזמה זכתה להצלחה מפתיעה והסתבר שהציבור החילוני צמא למפגשים כאלו. עד היום נעשו כ-40 אירועי ברל'ה ובאו אליהם אלפי אנשים.

לפני שבועיים החלה התנועה ביוזמה חדשה ל"שבת תרבות". האירוע הראשון מסוג זה נערך במתנ"ס בקרית יובל, בהשתתפות הסופר ואיש "הארץ" סייד קשוע. 400 איש באו. שעות לאחר מכן קיימה "רוח חדשה" אירוע משלה - מסיבת צעירים במסעדת חנל'ה, שבחצר תיאטרון החאן, גם לאירוע הזה באו כ-400 איש. כל המעורבים מסכימים שמדובר ב-400 אנשים אחרים מאלה שבאו בבוקר למתנ"ס. "יש אשליה שאנשים יושבים בבית בשבת ולא עושים כלום, אבל אנחנו רואים שיש ביקוש", אומר הרב הקונסרבטיבי אורי איילון.

בעקבות ההצלחות התגבשה הקואליציה שמתכננת את מהפכת השבת של ירושלים. יום הבסטיליה יהיה, אם זה תלוי בהם, השבת של ה-23 בנובמבר. ביום זה מתכננים פעילי הקואליציה לקיים לא פחות מ-25 אירועים שונים ברחבי העיר. חלקם מיועדים דווקא לציבור הדתי, אחרים למי שמתעניינים בצדדים הפלורליסטים של היהדות, אבל ברשימה אפשר למצוא גם מסיבות, מוזיקה ואלכוהול.

בין היתר, מתוכננים כמה אירועים של קבלת שבת, אירוע ג'אם חסידי וערב לימוד. במוזיאון המדע ובגינות ציבוריות יהיו הפעלות לילדים. המתנ"סים החילוניים יפתחו את שעריהם ובשכונת הגבעה הצרפתית יופעל בית קפה קהילתי. במקומות אחרים יהיו הצגות ילדים, רכיבת אופניים משותפת, סיורים והופעות. בדרך אופיינית לירושלמים, הם לא יעשו את כל זה מבלי לדבר על כך קודם בכנס כבד-ראש שיעסוק במשמעות "הציבורית והתרבותית" של השבת.

"השבת מסמלת בעיניי את הבעייתיות של ירושלים", אומרת אלישבע מזי"א, מנכ"לית תנועת הצעירים "רוח חדשה", "גם כשאני עברתי לפה היה ברור שהעיר סגורה בשבת. נורא מהר אתה נכנס למין הרגל כזה שהעיר סגורה. זה סמל שהעיר סגורה בכלל בפני ציבור שאינו דתי-אורתודוקסי. חשוב לנו לפנות גם לציבור תל אביבי. שיראה שיש ירושלים אחרת". קבוצה אחרת אליה מכוונים המארגנים הם היהודים מחו"ל שפוקדים את העיר.

אל עמי מתבקש להסביר איך ייתכן שהוא, כאדם דתי, משתתף בארגון אירועים שיובילו לחילול שבת המוני. "כבר שכחנו שיש לשבת שני צדדים. כל השיח על השבת הוא מה שאסור לעשות - ‘שמור את יום השבת'. שכחנו את הצד השני של ‘זכור את יום השבת'. כשאגיע לעולם הבא אגיד שהעדפתי את ‘זכור' על פני ‘שמור', הפכתי את השבת ליותר משמעותית בעבור אנשים. אם על זה ידונו אותי, אני מוכן לקבל את הדין בגאווה".

עם זאת, אל עמי מודה שהוא חש לא בנוח עם הצעות למסיבות רחוב רועשות בשבת. לפני כמה חודשים ערכה "רוח חדשה" מסיבה שכזו במרכז העיר, כאלף צעירים באו והמשטרה איימה לסגור את האירוע. מזי"א מסכימה שאין מקום למסיבות כאלו במסגרת יוזמה משותפת עם דתיים. עד שזה ישתנה, המסיבות הרועשות יישארו בחצר של תיאטרון החאן, מתחם סגור ורחוק מבתי מגורים.

"החרדים נהנו מזה שהמאבקים היו על פתיחת חניון בשבת, כי אז ‘האמת הרוחנית' של החילונים זה פתיחת חניון. חילול השבת זה לא העניין, אם צריך להפעיל מערכת הגברה או שלא צריך, זה בכלל לא מעניין, העיקר שהשבת תהפוך למשמעותית", מוסיף אל עמי.

פעילי הקואליציה מתכננים ששבת כזו תהפוך לאירוע קבוע של פעם בחודש. הם גם לא צופים התנגדות עזה מצד הציבור החרדי בעיר, שכן רוב האירועים נעשים במרחבים ציבוריים ובתי כנסת ואינם כרוכים בפתיחת עסקים בשבת. "הם לא בעסק", אומר הרב איילון על החרדים, "אני לא עושה את זה בגללם או נגדם, אלא בשביל החיים שלנו. הציבור החילוני חי את החיים של אנשים אחרים. צריך להפסיק לחשוב כל הזמן מה החרדים יגידו".

עם זאת, בשל האיום על שינוי הסטטוס-קוו בעיר והשימוש הצפוי במבני המתנ"סים בשבתות, מבטיחים החרדים בעיר לבחון אם יש מקום למלחמה נוספת סביב היוזמה הזו. חבר מועצת העיר מטעם יהדות התורה, יוסי דייטש מסרב להתרגש מהאירוע, "זה שהם נזכרו שיש תושבים בירושלים לקראת הבחירות, אני יכול להבין אותם, הם מחפשים כותרות ומחפשים להלהיט את הרוחות. זה לא יחזיק מים כי הם עצלנים", אומר דייטש. "אין לי בעיה עם קבלת שבת, אבל נבדוק כל דבר לגופו. אם יש משהו שיפגע בסטטוס-קוו, כמו פתיחת מתנ"סים, זה לא יעבור, אבל לא ניגרר בכוח למשחק שלהם".

אתמול נפגשו נציגי הארגונים השותפים ביוזמה. עיקר הוויכוח נסוב סביב הכותרת לשבת הזו. "עונג שבת", "עושים שבת", "ירושלים של שבת" וגם "שבת בום" היו בין ההצעות. אבל כמספר ההצעות כך גם מספר הבעיות שהן מעוררות, "עונג שבת" ו"עושים שבת"? "זה דוסי מדי", "שבת בום"? "זה מזכיר את חמישה בלונים", "פתוח בשבת"? "זה לוקח אותנו מהר מדי ללב הוויכוח". הישיבה התפזרה לבסוף ללא החלטה.



תגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות