ביקורת חריפה על תוכנית סער לתגמל לפי אחוז גיוס

מורים במגזר הערבי תוקפים את תוכניתו של שר החינוך: "שידאג קודם כל לשוויון", ח"כ אילן גלאון: "זו מיליטריזציה, עוד מעט ינפו מי שלא יתגייס לקרבי"

ביקורת חריפה נשמעה היום (רביעי) על תוכניתו של שר החינוך שיוצאת השנה לפועל, במסגרתה יתוגמלו מורים בשכרם על סמך אחוז הגיוס לצה"ל ולשירות הלאומי של תלמידיהם.

אנשי הוראה במגזר הערבי תקפו את יוזמתו של שר החינוך, גדעון סער, אולם חששו להתראיין בנושא בשמם. "זהו רעיון פוליטי מובהק", אמר אחד מהם, "לא ייתכן דבר כזה, העניין פה הוא בכלל לא כספי אלא מהותי. זוהי פגיעה ברורה בנו, כאזרחי מדינת ישראל. על שר החינוך לדאוג קודם כל לשוויון בין התלמידים, ואז שידבר על שירות לאומי".

צוותי ההוראה במגזר הערבי יפעלו נגד התוכנית, הבטיח המורה, "אנחנו דורשים שוויון מלא כאזרחי המדינה, ובמקום זה נתקלים ביוזמות לישראליזציה ולוויתור על הזהות הערבית. לפני שמתבצע ניסיון לייצור כור היתוך לערבים בחברה הישראלית, שידאגו למערכת חינוך שוויונית".

סער חונך מתחם חדש בבית הספר אח"י תקוע בגוש עציון, היום
סער חונך מתחם חדש בבית הספר אח"י תקוע בגוש עציון, היום. צילום: ששון תירם

מנהלי התיכונים קיבלו באחרונה מכתב בו פורטה שיטת התגמול החדשה למורים, על פי מודל בן ארבעה מרכיבים: "לימודי, ערכי-חברתי, שיפור בהישגים לימודיים ושיפור בהישגים חברתיים-ערכיים". במדדים שייבחנו מעתה ולפיהם יתוגמלו צוותי ההוראה ניתן למצוא את שיעור הזכאות לתעודת בגרות והצטיינות בבגרות, מניעת נשירה, וקליטת תלמידי חינוך מיוחד. אחד הסעיפים שעורר ביקורת נוגע לתגמול כספי על סמך "מדד השירות למדינה" – אחוז המתגייסים לצה"ל או המתנדבים לשירות לאומי-אזרחי.

לפי ארגון יוזמות קרן אברהם, הפועל לשוויון בין יהודים לערבים, הצעד יעמיק את הפערים בין תלמידים יהודים וערבים. "תקציבי מערכת החינוך, שמוקצים ממילא בצורה מפלה, אינם יכולים להיות מותנים בשירות צבאי או אזרחי, במיוחד כאשר מדובר בשירות התנדבותי באופיו", נמסר מהארגון, "נושא השירות האזרחי שרוי במחלוקת עמוקה בחברה הערבית, שידועה היטב למשרד החינוך, ולכן על הממשלה לפתוח בהידברות עם המנהיגות הערבית לבניית מנגנון מוסכם של התנדבות רחבה של צעירים ולא להשתמש בשירות האזרחי במתכונתו הקיימת ככלי להרחבת פערים ולביסוס אפליה".

ח"כ אילן גלאון (מרצ) מסר בתגובה כי "שר החינוך כבר לא מסתפק בסיורים לחברון ולהר-הבית ובשאר שיעורי מורשת הזויים, ומקדם מיליטריזציה של מערכת החינוך. בשלב הבא, ייערכו ועדות קבלה בבתי-הספר שינפו מועמדים שלא יתגייסו לקרבי, לא ימונה מנהל מתחת לדרגת קולונל או שר חינוך שאינו רב-אלוף". לדבריו, החלטת משרד החינוך יוצרת אפליה חמורה כלפי האוכלוסייה הערבית בישראל ו"לא תעבור את מבחן בג"ץ".

ממשרד החינוך נמסר בתגובה כי "בהתאם למודל מענקי ההצטיינות (תגמול דיפרנציאלי) שגובש, כל מגזר נמדד ביחס לעצמו. בהתאם לכך, ימדדו בתי הספר הערבים כשבתוך המגזר יינתן ניקוד גבוה יותר לבתי הספר על הישגים חברתיים-ערכיים, בהם שיעור גבוה של מתגייסים לשירות לאומי".

הוספת תגובה
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
להוספת תגובה בלתי מזוהה לחץ כאן להוספת תגובה מזוהה לחץ כאן

הקלד את הנושא

הקלד את התגובה

 
בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים עם תנאי השימוש של אתר הארץ
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
להוספת תגובה בלתי מזוהה לחץ כאן להוספת תגובה מזוהה לחץ כאן

הקלד את הנושא

הקלד את התגובה

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים עם תנאי השימוש של אתר הארץ
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
הצג את כל התגובות פתוחות 01 יש לרשום : ביקורת חריפה בעיתון הארץ ובקומץ אחד
  • 22:31
  • 14.11.12

מאמיניו

02 האם ישיבות, שתלמידיהן כמובן אינם מתגייסים, לא יקבלו עוד תקציבים?  (לת) השואל
  • 22:32
  • 14.11.12

03 אמור לי מי הם חבריך ... גולדי אשדות
  • 22:32
  • 14.11.12

כרגיל מתעוררים כל סנגורי הערבים שבתוכנו בזעקה רפלקסית. מעניין שהם לא מזכירים כלל את החרדים למשל, שגם הם עלולים להיפגע. ההבדל היחיד הוא שהחרדים הם יהודים ואילן גילאון נזעק להגן רק על יקיריו הערבים. וכל זאת בשעה שמנהיגת מפלגתו היא היחידה שחורגת מהקונצנזוס ומוקיעה את הממשלה שלנו על שהחליטה סוף-סוף להגיב לברזלים שמתעופפים אלינו מעזה.

04 סער, עזוב אותך, תגמל לפי מספר מצביעי וחברי הליכוד ביתנו  (לת) עליזה
  • 22:49
  • 14.11.12

05 כך צריך להיות - מי שתורם למדינה מקבל ממנה, מי שמטיף לחיסולה ולא מוכן לתרום לבטחונה יקבל גם אבל קדחת.צריך האופן ברור ומוצהר להעדיף את מי שמתגיס לצה"ל ומי שמחנך לגיוס לצה"ל. חנין זועבי כועסת, בשארה מתמרמר? אנחנו נסבול את זה.  (לת) ע.ג.
  • 22:51
  • 14.11.12

06 תקציבי עתק למגזר הערבי והבדואי בחינוך - ו 0 תשלומי הורים יוסף
  • 23:02
  • 14.11.12

תפסיקו עם המנטרה הקבועה של קיפוח המגזר בתקציבי חינוך ,לכו לבדוק כמה משלמים בכלל תשלומי הורים .
כמה מקבלים יום לימודים ארוך כולל ארוחות חינם...
ועוד .אז הלוואי על כל ילדי ישראל
מהכרות עם הנתונים ...

07 מדנה פשיסיטת כבר אמרנו??? אם ככה נראה המוסר, מה פלא שככה נראה הצבא...  (לת) פטריוט ישראלי
  • 23:51
  • 14.11.12

08 חוסר מעוף פיני
  • 00:07
  • 15.11.12

כאשר דמות של ראש הממשלה אין בידה לעורר שום אוצר מילים המתחבר אל מנהיגות כגון-כיוון, אופק,תכלית,משמעות, הבוקים ביותר ששר החינוך הוא בראשם, זוכים לבמה הגדולה פי עשרות מונים מגודל אישיותם. בקיצור אנשים קטנים ברגע היסטורי גדול. נקווה לטוב

09 ההפך גוטה: מתן למי שתורם יותר למדינה יחזיר מעט שוו שמאלנית
  • 00:40
  • 15.11.12

שוויון

10 אז מה הבעיה, שיתגיסו לשרות לאומי למען עמם.  (לת) אחמד
  • 00:50
  • 15.11.12

11 ספרטא זה כאן. האם גם הסוף יהיה דומה?  (לת) ומה לגבי החינוך החרדי?
  • 00:53
  • 15.11.12

12 העיניים של סער בערוץ 2 הערב נראו מוגדלות ומוזרות  (לת) דודו
  • 02:04
  • 15.11.12

13 פרס נובל למדען שיצליח להביא הכי הרבה חיילים. מה הקשר? לסער הפתרונים.  (לת) יעל
  • 02:25
  • 15.11.12

14 מצד אחד אומץ מצד שני צביעות דר' גידי
  • 05:36
  • 15.11.12

מצד אחד אומץ של שר חינוך שהוא איש פוליטי למי שלא ידע
מצד שני צבועים שאינם מוכנים לתרום אפילו לחברה שלהם

15 והחרדים כמובן יקבלו עוד כספים משקיף מהצד
  • 05:40
  • 15.11.12

על חשבון הציבורים האחרים בארץ.

16 הליכוד יאבד מנדטים - רוב הבוחרים שלו משתמטים  (לת) שמאלני ציוני
  • 05:47
  • 15.11.12

17 ביקורת חריפה על יכולות הקריאה ... ההחלטה לא קוראת לתקצוב על פי שירות צבאי. כמה קשה להסתכל ולראות?!
  • 06:18
  • 15.11.12

זה פשוט לא נכון.

18 אולי במקום ביקורת אלף
  • 06:28
  • 15.11.12

שיתגייסו לשרות לאומי ויתחילו להשתתף בחיי המדינה.

19 הוא משתולל עקבי. הימין לקח את השלטון מוימאר ראינו וסיפרנו אבל לא עזרו לנו
  • 06:34
  • 15.11.12

אפרטהיד זה מחמאה לישראל

20 סער לומד מההיסטוריה 1933
  • 06:40
  • 15.11.12

פאשיסט נשאר פשיסט.

21 תגמול לפי ביום Tova
  • 06:41
  • 15.11.12

יישרביומי ישר כוח כבוד השר. שווה חובות שווה זכויות . למי שלא מתאים שישרת את מדינתו מדינת ישראל!

22 עוד אחד שפוזל לפריימריז בעעע  (לת) דורון
  • 06:53
  • 15.11.12

23 סקר שנערך לאחרונה מצא ש-90% בעד שיוויון מלא לערבים שישרתו !!!!!!!!!!!!! אין זכויות ללא מילוי חובות
  • 06:58
  • 15.11.12

לא מובן מה ההצדקה לאי הרצון להתגייס ובוודאי לא ההתנגדות לשרות לאומי אזרחי.
נהפוך הוא, המאבק לשיוויון זכויות מלא של המיעוט הערבי היה נראה אחרת לו היה מלווה בהתגייסות המגזר.

24 שר חינוך או קצין? אחד העם
  • 07:21
  • 15.11.12

אני מציע ל"שר החינוך"להתמקד בעניניים חברתיים תגמלים עבור אהבת האחר ודו קיום והישגים לימודיים בצורה של שוויוניות ואהבה תצליח ללכד יהודים וערבים לערכים של בני אדם אחרת הופך משרד החינוך להיות משרד כלבו גם צבאי גם גזעי גם השמצות אך ללא חינוך ומחר אולי יהיו תנאים הזויים אחרים שעלולים גם לגחוש לעסקים מי ששרת בצבא יכול לפתוח עסק או חנות אדון סער תלמד מההיסטוריה בכוח מאבדים שליטה אך בחוכמה אפשר להתגבר על כל הקשיים אפילו על אויב

25 תגמול שרות למדינה עיברי זה הכי
  • 07:22
  • 15.11.12

כל אזרח חייב בזכויות וחובות שוות. זה כולל חרדים וערבים. במדינה מודרנית ונאורה אין פטור למגזרים אתניים לא בזכויות ולא בחובות. הצבא יחליט את מי הוא צריך ולאיזה תפקיד ולפי זה יתוגמל האזרח. התגמול חייב לקחת בחשבון הפסד זמן ומאמץ וכן סיכון הנדרש ממשרת בכוחות הבטחון. חוסר השויון של הערבים הוא שמדינת ישראל רואה בהם עמלק פוטנציאלי ובדתיים המשרתים שרות חלקי כמגזר לגיטימי. שטיימיץ צודק למרות שברור שזה תעלול בחירות.

26 ביקורת?! החרא הזה רוצה להפןך אותנו לאיראן ומדברים על ביקורת?! צריך לאפס אותו ומיד!  (לת) דני
  • 07:22
  • 15.11.12

27 מה עניין שמיטה לתשמישי מיטה? באילו משטרים כורכים השכלה ודעת עם שירות צבאי? אפילו בספרטה הדבר נפסק זה מכבר.  (לת) פרנססיקו פרנקו
  • 07:40
  • 15.11.12

28 תגייס אותם בגיל 16,סער, כמו החב שלך מאריתריאה. תגייס אותם צעירים שיהיו חיילים ממושמעים שלא יודעים לשאול את השאלות המתבקשות ממדניות ממשלות פאשיסטיות.  (לת) צער רב יגרום השר צער לילדיכם
  • 07:55
  • 15.11.12

29 הממשלה הזו היא מפעל מצטיין לייצור טיפשות. אוי לנו למערכת הקושרת בין מערכת החינוך והצבא. זהו כשל מוסרי וערכי עמוק ביותר. שיבוש מוחלט בהבנת עם ומדינה מהם.  (לת) שי
  • 08:07
  • 15.11.12

30 הבנתי שהוא מתעסק עם קטינות במועדונים בת"א.. שוש
  • 08:30
  • 15.11.12

קראתי מאמר של פובליציסט אמריקאי שכתב שמשתיקים את זה

31 פאשיזם במערכת החינוך זו מערכת קלקול
  • 08:30
  • 15.11.12

ביתי יהודי, צלחתי את מערכת החינוך בארץ כולל 2 תארים. מעולם לא היה בית הספר, לשכת גיוס. זו עוד הפרטה של ממשלת ההפרטות שבה לישכת הגיוס מתמקמת בבתי הספר. זהו פאשיזם במלוא כיעורו.

32 מדוע לא לתגמל עבור שרות לאומי או אזרחי , מי שתורם יותר מקבל יותר, הגון והוגן  (לת) א ב
  • 08:32
  • 15.11.12

33 כאילו אין בעיות יותר דחופות למשרד החינוך...  (לת) אני
  • 08:52
  • 15.11.12

34 ללא ספק, המתנגדים מציגים מכבסת מילים מרשימה. ל.
  • 10:02
  • 15.11.12

מבלי להיכנס לשאלה אם התוכנית ראויה או לא ראויה, ראוי שהמתנגדים יחשבו על מה שהם עומדים לומר, ואז יחשבו שוב, ורק אז, אם זה עדיין נשמע להם הגיוני, יפריחו את הגיגיהם לחלל האוויר.

"זוהי פגיעה ברורה בנו, כאזרחי מדינת ישראל. על שר החינוך לדאוג קודם כל לשוויון בין התלמידים, ואז שידבר על שירות לאומי". כי זה בסדר שבשרות הלאומי אין שיוויון בין אזרחי המדינה. זה - לא חשוב. זה - בסדר. אפילו מצוין. כי פה - הערבים מופלים לטובה. הגזע העליון מקבל את מה שמגיע לו.

"אנחנו דורשים שוויון מלא כאזרחי המדינה, ובמקום זה נתקלים ביוזמות לישראליזציה ולוויתור על הזהות הערבית." איך בדיוק השאיפה לפיה כל אזרחי המדינה יתרמו להגנתה קשורה לזהות הערבית? אלא אם כן המורים מתכוונים להגיד שערבי לא יגן על מדינת ישראל, מה שמעלה מיד את הסברה שהוא מעוניין בהשמדתה, ובמקרה כזה יש לנו בעיה הרבה יותר גדולה מגיוס - כן או לא.

"לפני שמתבצע ניסיון לייצור כור היתוך לערבים בחברה הישראלית, שידאגו למערכת חינוך שוויונית". רגע, אז לא כור היתוך? במגזר הערבי יעשו מה שבא להם, והיהוד יאלצו לקבל את כל התכתיבים בהכנעה? במקרה כזה, עזבו, לא צריך. לא שיוויון, לא דו-קיום, לא בטיח. נחליט, במשותף, שמהיום כל דיון שנוגע לרש"פ יכלול גם את ערביי ישראל. אין יותר לאכול את העוגה ולהשאיר אותה שלמה. לא רוצים - לא צריך. נדאג בהדרגה- במשותף! - להעברת ערביי ישראל לשליטת הרש"פ (חילופי שטחים ואוכלוסין הדרגתיים), והמורים ילמדו תוכנית לימודים שמתאימה להם: איך לרצוח יהודים ולקבל את גיבוי הקהילה הבינ"ל; השריעה - לא מספיק נוקשה?; מוחמד - גבר-גבר או גבר-גבר-גבר?. "תקציבי מערכת החינוך, שמוקצים ממילא בצורה מפלה, אינם יכולים להיות מותנים בשירות צבאי או אזרחי, במיוחד כאשר מדובר בשירות התנדבותי באופיו". התנדבותי? איזה קטעים! כי מיליוני ישראלים יוכלו להעיד שאף אחד לא ממש שאל אותם אם הם מתנדבים או לא. הם פשוט גוייסו.

"החלטת משרד החינוך יוצרת אפליה חמורה כלפי האוכלוסייה הערבית בישראל" ? להיפך! סוף-סוף יהיה שיוויון. גיוס לכולם! בדיוק כמו שאומרת הסיסמה. שהערבים יתחילו לתרום (כקבוצה. אין הכוונה ליחידי-סגולה). ואם יש בעיה של תקציבים, התרומה הראשונה שלהם יכולה להיות בתשלומי מיסים. נמאס מהעבודה בשחור, נמאס מאי-תשלום מיסים עירוניים, נמאס מהבכי והנהי. בסוף באמת יהיו פה חילופי שטחים ואוכלוסין, ואז באמת תהיה לערביי ישראל סיבה לבכות.

35 אחוזי הגיוס נקבעים בעיקר בהשפעת משפחות החיילים. וחבריהם הקרובים, ולא בהשפעת בית ספרם. סערורי .
  • 11:37
  • 15.11.12

לפיכך עם נותנים מענק. המענק צריך להגיע למשפחות החיילים המתגייסים ולא לבית-ספרם.

36 נוער שלא טרם לארצו כלום אין לו זכויות אפי
  • 11:41
  • 15.11.12

ולא יתוגמל ובצדק . לא יתכן שנוער יהודי יקריב עצמו כדי להגן על מוסלמים בארץ ישראל . מי שחי כאן ולא מכיר בחובה כלפי הארץ בו חי אינו יכול להיחשב אזרח המדינה !שיצטרף לאחיו הפליטים הנצחיים .

37 הפאשיסט המוביל. . . מני
  • 11:48
  • 15.11.12

במדינה הוא גדעון סער. . . ושהוא סער החינוך
הוא יוביל את הדור הבא שמתגבש זה עתה עם
כל המדינה שבדרך לאבדון. . .

יברח מי שיכול. . .

[23:41 - 14/11]

38 סער הוא פגע רע. שר החינוך הגרוע ביותר שהיה לנו.  (לת) שולמית
  • 13:14
  • 15.11.12

39 כל הכבוד גדעון סער המשך כך!! אפי
  • 15:41
  • 15.11.12

כך צריך לנהוג בדמוקראטיה אמיתית המבטאה את רצון הרוב ההגיוני .

40 אין זכיות ללא חובות אבי
  • 17:39
  • 15.11.12

כמורה לאזרחות אני תמיד מלמד אין זכיות ללא חובות בימים של מתח ביטחוני סער אל תירא ואל תיחת חזק ואמץ עם הרבה דברחים אני לא מסכים איתך בקטע הזה אני איתך עד הסוף כהורה לחיילים וחיילות קרביים אני מוריד בפניך את הכובע

41 מראה שחורה- פאשיזם שי
  • 17:41
  • 15.11.12

מראה שחורה
פאשיזם .
התוכנית לתגמול מורים ע"פי אחוז המתגייסים.
אני לא יודעת מה מעורר יותר פחד. עצם התוכנית שכבר עברה בכנסת ותתחיל לפעול בשנה הקרובה או עצם העובדה שהכתבה היחידה בעניין ב-15/11 נכתבה על הזעם של המורים מן המגזר הערבי.
מה עם הזעם של האינטליגנציה? מה עם הזעם של השפיות? של המחשבה החופשית? מה עם הזעם של הדמוקרטיה ומאות שנות הגות וקדמה?
שר "החינוך" (אם אפשר להשתמש בהגינות במילה "חינוך" במקרה זה) החליט לתגמל עובדי הוראה תמורה שיתוף פעולה עם האג'נדות הספציפיות של הממשלה הנוכחית , כלומר כסף תמורת שטיפת מוח.
העסקה היא כזו- מורה ינצל את מיטב כוחו, תפקידו ועוצמת השפעתו הנובעות מהנ"ל , על מנת ליצור לקדם ולהחדיר אמונות מסוימות למוחותיהם של התלמידים הצעירים.
ובתמורה---- כסף!
כלומר זה לא קשור אפילו לערכי המוסר הפרטיים של המורה או תחושת הזיקה והשותפות שלו לאידיאולוגיה כזו או אחרת ,תחושה של שליחות כמחנך, אם רק יוותר על כל אלו יזכה באפשרות נוחה יותר לסגור את החודש.
לא ייאמן שמהלך כזה מתבצע במדינה לכאורה מערבית לכאורה מתוקנת לכאורה דמוקרטית בשנת 2012. או אולי דווקא בשנה הזו... 
מעניין באיזה דרכים המורים יוכלו לנקוט כדי לזכות בגמול הנכסף, יותר סרטי שואה ? ביקור מעמיק יותר באושוויץ? הטפה על שנאה? שנאת האחר? כמה אנחנו לבד בעולם? החדרת חרדות קיומיות ? סוף לעם היהודי? סוף למדינה? שונאים אותנו? או אולי יתאר את "האוייב" תאורים לא מחמיאים? או בדרך אחרת יסביר לתלמידים איך אין להם שום ערך מעבר לזהות החברתית שלהם , כשהם לא פרט כחלק מחברה הקיום שלהם מבוטל ושעליהם ללכת אחרי הרוב מבלי לחשוב פעמיים על מנת לספק מוסכמות. אולי יספר להם הפחדות , על זה שמשתמטים הם אנשים רעים שלא מוצאים עבודה אחרי השחרור, וששומטים אחריות מוסרית כלפי החברה. עם בונה צבא בונה עם. , וכמובן יש את הדרך הטובה והישנה , יצירת הדימוי הארוטי כמעט, הקולנועי כמעט של הלוחם . קרבי זה הכי אחי. העם הציוני הלוחם . העומד במחסומים . אני בטוחה שישנם דרכים יצירתיות רבות נוספות , להפחיד להלחיץ ולאיים על המיינד כך שהוא יישכח מהאפשרות להטיל ספק, לחקור , לבדוק , לשאול את הלב וליצור זהות עצמאית שהקיום שלה בלתי תלוי ב-נו נו ועיקום שפה חברתי.
הבחירה בהתגייסות לצבא, היא בחירה לגיטימית (אין כוונה במכתב זה להביע דעה לכאן או לכאן) , אך היא צריכה להתבצע על ידי הפרט החושב , המרגיש ולא על ידי לחץ של גורמי השפעה .
בשנות השלושים בגרמניה , מי שלא התגייס לנוער ההיטלראי וודאי היה נחשב לא מוסרי כלפי החברה- אחד השומט אחריותו החברתית למאמץ להגן על המולדת .
פרופגנדה קיימת מאז ומעולם , רובנו מכירים את הכרזות האמריקאיות לגיוס לצבא – WE WANT YOU , הכרזות הקומוניסטיות עם ציורי הלוחם הגיבור וכו'. אין מניעה מפרטים ואף גורמים גדולים יותר לנסות להניע דעת ציבור בעזרת קמפיינים תוך כדי שימוש במדיות שונות. בסדר , אפשר לקבל את זה. עבור נער/ה בן/ת 15 , 16 הסיפור הוא מעט שונה. כשאני הולכת ברחוב אני יכולה להפנות מבט מפרסומת מטומטמת שקוראת להפרעות אכילה , כשאני רואה טלוויזיה אני יכולה לכבות אותה כשמנסים לגרום לי לצרוך משהו שאני ממש לא צריכה. אבל בתור תלמידה בתיכון , אם אני מבריזה משיעור , יורד לי ציון , או אני צריכה להביא אישור רופא, ואם אני מבריזה כמה פעמים אז אולי תהיה לי שיחה עם המנהלת . בקיצור אין לי באמת את הבחירה למה להקשיב ומתי. לשמחתי לי הייתה האפשרות להשתתף בדיון ולהביע את דעתי העצמאית המורדת שהושפעה באותם ימים מגילויים ראשונים של ניטשה ותנועות מחשבה של שנות השישים בארצות הברית (לגיטימי- נעורים). לאף אחד מהמורים שלי לא הייתה אג'נדה סמוייה לגרום לי להתגייס לצבא על מנת שיוכלו לממן איזה חופשה לחו"ל בפסח. ואם הם היו מנסים , אז וודאי המרד היה יותר גדול – שזה כמובן תוצאה מתבקשת ואפשרית למהלך החדש של שר החינוך.

אז חזרנו לשר החינוך, הרואה כמובן את הגיוס לצה"ל –מעבר לעניין הקשור לנחיצות מדינית ביטחונית ידועה גם כערך חברתי מוסרי גבוה. ואיך הוא בוחר להחדיר את הערך הנעלה הזה? באמצעות שוחד. הוא יוצר תמריץ כלכלי וחומרי על מנת להפיץ את רוח "המוסר". כמה רקוב, אפילו התהליך.

בעולם חצי מושלם או חצי טוב או הגיוני , השכר של המורים היה יותר גבוה מלכתחילה והמטרה החינוכית הייתה ליצור אנשים צעירים חושבים המכירים את עצמם ואת העולם . לומדים פילוסופיה, מדינה, הקשבה למצפון , לאינטואיציה , למחשבה הלוגית, אינטגרציה ביניהם , תהליכי קבלת החלטות שלמות . לומדים על דרך ארץ , על עידון , על התנהגות , אצילות נפש, על כבוד ורגישות. על כבוד , על כבוד , על כבוד.
המילה כבוד פה לא מציינת כ-בוד , בכבוד שלי . לא כמו שראש הממשלה הנוכחי מתייחס למילה כבוד שחס ושלום לא ידרכו עליו. כן אה למדינה הזו יש כ-בוד , תמיד לומר את המילה האחרונה ( מילה=הפצצה של איזה גן ילדים בעזה , בסדר "שכונה שיש בה מחבל שמסתתר על ידי אזרחים"). ,ממשלה שלא יכולה לומר את המילה "סליחה" למדינה שכנה על פגיעה באזרחיה (תורכיה- המשט). כי זה יפגע בכ-בוד שלה ובאינטרסים המדיניים כמובן. אז זו הדוגמא האישית של ראש הממשלה , שאין לי כלל בעיה אישית מסורתית איתו כמו כל מיני קולות פופולרים בחברה האקס שמאלנית. ראש הממשלה שלנו לא מוכן להשתמש באחת ממילות הקסם כדי כאילו לא לפגוע בדימוי שלנו כחזקים ובכך מראה כמה אנחנו כאלה קטנים וחלשים.
לא ייאמן שעד לא מזמן המנהיג של טיבט בגלות היה הדלאי למה- חשבתם על זה פעם? מנהיג שלא חייב להראות כל הזמן את הכוח ואת והמוח ואת האיבר הזה שעדיף להצניע כמה שהוא ארוך. וכשהעם הטיבטי מסולק מסין הוא קורא (הדלאי למה) לעם שלו לאהוב את העם הסיני לא לשנוא ולא לכעוס אלא להתחבר לכוח של החמלה, כי זה הכוח שממנה עשויה המציאות , כך מתגלה כשעוצרים מספיק זמן כדי לשם לב . או לפחות החוק שמכופף את כל שאר החוקים והחומר הוא אולי אהבה. מנהיג-פוליטי – כזה- קיים דבר כזה – באמת!!! ומותר לשאוב השראה ממקרים כאלו ולא רק לתרץ באיך שבאירופה מתייחסים למיעוטים אתניים או להשען על ביטויה של אופנה קולוניאליסטית שחלפה מזמן מזמן מזמן ובינתיים נכתבו אי אלו אמנות וחוקות .
משפט נוסף שהותיר בי רושם מכתבה אחרת באותו העיתון- "המדינות הערביות קוראות על "האגרסיביות של הכיבוש הישראלי"". נשים את המילה כיבוש בצד , (כי למרות הרושם שעלול להווצר העניין של הדברים הנאמרים במכתב זה הוא לא פוליטי.) וחשבתי לעצמי ואולי לאותו עניין, האם יש איזשהיא פליאה כלפי המשפט הזה? הרי בכדי להבחין באגרסיביות של הכיבוש הישראלי לא צריך לקרוא חדשות, מספיק לעלות על האוטובוס, להכנס לסופרמרקט , מספיק פשוט לצאת מהבית.
אולי זה בגלל שלאנשים כל כך חשוב להיות חלק? אולי זה בגלל שכל כך חשוב להקשיב לרדיו? למה רוב האנשים פה כל אלימים? למה אנחנו אלימים כלפי עצמנו (אדם עם עצמו|).
מנהיגים יקרים , בחינוך עסקננו, אחד המונחים הכמעט קלישאתיים בתחום החינוך הוא "דוגמא אישית". אז איזה מן דוגמא אישית אםת משדרים לנוער ולילדים היום? שהכוח מנצח? שעדיף בכוח ולא במוח? שצריך להיות "גבר"? להגן על הכ-בוד? לא לחשוב לבד? שמוסר קונים בכסף?
הלוואי והכבוד שהיו מלמדים אותנו הוא כבוד במובן RESPECT , כבוד לא לאגו כי אם לאחר , לכל אחד אחר, לכל אדם ואדם, לכל חיה, לכל תמרור, לכל פח אשפה , לכל משאב טבע, לכל רצון טוב. כבוד לאחר שדרכו אנו מכבדים את עצמנו. הלוואי שאנשי חינוך היו מקבלים תמלוגים של חינניות וחיוניות עבור העברת תכנים של רגישות, נימוס, כוונה טוב, מרחב , אהבה וקבלה עצמית, חשיבה עצמאית סקרנית ומעמיקה.
במקום הקצאת משאבים ( זיעת אפינו) להגשמת מהלך פשיסטי מקומם ונטול ערכים זה. למה לא ליצור תוכנית מאתגרת לתלמידי התיכון ושתכלול היסטוריה כמו שהיא קרתה באמת , שתכלול פילוסופיה ושאלות מוסר כמו שהן נשאלות משחר האנשות החושבת והמרגישה , אומנות כביטוי של המחשבה החופשית וביטוי עמוק של הנפש והתודעה הקולקטיבית , פרקים בפסיכולוגיה וסוציולוגיה . כל אלו על מנת לעודד מציאת הקול העצמאי האישי במקום ניצול כוחה של הקבוצה על הפרט.
אולי כדאי דווקא לגייס אנשים צעירים ואינטליגנטים בשיא כוחם כשהם כבר בני 20 , אחרי שלמדו ,עבדו ,ראו עולם והצליחו להבין משהו על עצמם מחוץ למכבש הפדגוגי (שכבר מזמן אינו ציוני באמת – אלא כנראה מקדם רעיונות על בסיס תגמול כספי).
הלוואי שבבקו"ם יהיה חדר שבו כל צעיר וצעיר יצטרך להגיש הצהרת כוונות ומכתב מוטיבציה בו הוא מסביר את הבחירה להתגייס לצבא ולמען איזה מטרות הוא רוצה להלחם ולתרום , לא בגלל שאמרו לו אלא בגלל שהוא הבין באמת. שוב- הנאמר פה אינו מעודד השתמטות! הוא מעודד בחירה אישית ומודעת.
למה שלא ניצור חברה כזו? חברה אלגנטית ואינטילגנטית. צעירים שיכולים להסביר בעצמם , במילים יפות ופרטיות למה הם מחליטים להתגייס. וכך נוכל אולי לעכב את ההרעלה האנושית שממשיכה מהתיכון דרך הצבא אל קהילות סטלנים דלוקים במזרח ולחיפוש עצמי מייגע עד לפחות אמצע שנות השלושים לחיינו. להפחית מהמבט הביקורתי, החוצפה, הדחיפות, ההעלבות ,"האגרסיביות הישראלית " שהיא בינינו ובתוכינו (בינינו ובין עצמנו).
למה אני שומעת מכל כך הרבה אנשים צעירים שהם מרגישים שהם לא שייכים לכאן? למה כל כך הרבה מהם נוהרים חזרה לברלין? לארצות הברית? למזרח- שוב ושוב ושוב. למה מתגבשת לה כבר תקופת גלות חדשה ברגעים אלו ממש?
זה לא בגלל המצב הבטחוני, לא בגלל "אויבים" אלו ואחרים "שבכל דור ודור קמים עלינו לכלותינו...." (כן אני בטוחה שעל פי תאוריית הסוד זה באמת עוזר שבכל חג פסח כל אדם ואדם אומר את זה שוב ושוב שנה אחרי שנה... זה בוודאי עוזר למגנט שלום ופופולאריות...) לא בגלל הפלסטינאים לא בגלל מדינות ערב , לא בגלל דעת קהל ארופאית – אלא בגלל החברה המזעזעת הזו. בגלל האגרסיביות, בגלל הטפשות של המנהיגים שלנו, בגלל האגו, בגלל ההתנהגות הבלתי נסבלת בכל המרחבים הציבוריים ולפעמים גם הפחות ציבוריים.
זה לא נורמלי .
זה לא נורמלי לחיות בחברה כל כך אלימה וכל כך עצובה.
איך אנחנו מזהים אדם מחו"ל ברחוב?
זה לא המבטא, לא, גם לא תווי הפנים , זולא חייבת להיות היציבה למרות שבהרבה מקרים , ייתכן שזה החיוך הפנימי אבל מה שבטח זוהי מידת החיוניות. החיוניות הזו שהייתה יכולה להיות מנת חלקנו כחברי המין האנושי , נסחטת ונשאבת מאתנו כליל . ושוב לא הייתי מאשימה את המצב

42 למורים מהמגזר הערבי בכיר במשרד החינוך
  • 20:04
  • 15.11.12

לצערינו "זכינו" בשר חינוך שהוא חלק מממשלה ימנית קיצונית שמובילה אותנו אל פי תהום. החזון שלהם הוא "לנצח תאכל חרב" - מעגל הקיפוח, הכיבוש והמוות יימשך כנראה עד לאסון, ואז... מי יודע? אתם נפגעים ובצדק, אבל לא רק אתם - נפגע כל מי שרצה פה פשוט לחיות, לגדל ילדים, ללמוד וללמד ולחיות בחברה נאורה. צר לכם וצר לנו

43 למורים מהמגזר הערבי בכיר במשרד החינוך
  • 20:13
  • 15.11.12

לצערנו "זכינו" בשר חינוך ימני קיצוני שהוא חלק מממשלה לוחמנית שמובילה את כולנו אל פי תהום. חדוות הכיבוש שלהם שלובה בחזון של "לנצח תאכל חרב" ושינוי לא נראה באופק... צר לכם וצר גם לנו

44 אולי נצמיד את משכורתו של סער לתוצאות מבחני המיצ״ב?  (לת) חוני
  • 22:31
  • 16.11.12

45 וואלה אמיר
  • 02:19
  • 17.11.12

״עם הספר״ שלא מכבד דבר. חבל יכול היה להיות כאן מדהים גילו רק ידענו להקשיב לסקרנות הטבעית שיש לילדינו, ולתת להם כלים לחקור ולבדוק בעצמם מתוך מגוון.

46 ארוך אבל מתאר נאמנה ובכאב רב את מצבנו המביש! אנחנו כבר עמוק במצב של אומה פשיסטית, לאומנית, מכבדת רק כוח ומלחמות רבות ממדים.  (לת) עדן
  • 02:56
  • 17.11.12

47 קודם נותנים אחר כך מקבלים beetle
  • 22:59
  • 30.01.13

ולא להפך.
מי שהקים את המדינה קודם כל נתן מעצמו (ולפעמים בחייו), מי שנותר בחיים קיבל רק אחר כך.
אבל האויב הערבי רוצה רק לקבל ולא לתת בעתיד, ובכך לנצל את המעמד הבינוני בישראל שעובד, לומד ומשרת בצבא.
מי שנותן יקבל, מי שלא נותן שיישאר בצד בשקט.

48 גדעון פלוגות סער  (לת) ד"ר דוד גלעד
  • 23:01
  • 30.01.13

49 צה"ל שומר עליך,למרות שמעולם לא שירתת,שללא באשמתך.פרזיטים שיכולים לשרת אבלל מסרבים ורןצים שאחרים ימותו עבור הגנתם,יש לדפוק בכיסם.  (לת) לאילן גילאון
  • 23:09
  • 30.01.13

50 התאריך של הכתבה מהיום. התגובות מנובמבר.  (לת) רובי
  • 23:12
  • 30.01.13

51 מדהים איך כל פעם שמדברים על שירות המגזר הערבי, הארץ נעמד על רגליו האחוריות להגן עליו. כשמדברים על חרדים, הארץ מצטרף לעדת המשמיצים והמבקרים. (נקודה למחשבה) אזרח מודאג
  • 23:22
  • 30.01.13

בשנאת החרדים הארץ עונים על הצורך האנושי לשנוא מישהו.

52 סוף סוף קצת הגיון במדינה שלנו אילן
  • 23:27
  • 30.01.13

אני אוהב את היושר האינטלקטואלי והשכל הישר שיש בגדעון סער... מצדיע לו.

53 שויון הזדמויות הוא ערך, שויון בחלוקת המשאבים ללא הקשר להשקעה או התרומה למדינה הוא פסול  (לת) אשקלוני
  • 23:37
  • 30.01.13

54 שר החינוך של ספרטה המסריחה דויד
  • 23:42
  • 30.01.13

מקווה שיבעטו אותך החוצה מהמערכת שאמורה לחנך את הילדים שלי

55 זוהי מדיניות פאשסטית וגזענית שמופנת נגד סקטור מסוים של האוכלוסיה. חאג יחיא
  • 23:43
  • 30.01.13

לעזאזל עם הגיוס ,אנחנו הערבים לא ניתן יד לצבא הכיבוש שרומס את כבודם של הפלסטינים בגדה ובעזה ,משפיל אותם במחסומי האפרטהייד ,הורס את הבתים שלהם ורוצח אותם בדם קר.לא פלא שמר גדעון סער נמצא בראש הרשימה הקיצונית של הליכוד .

56 סער זורע הרס וחורבן בכל משרד החינוך ערבי
  • 23:46
  • 30.01.13

אנחנו לא נלמד את ההבלים הערכיים שלך ולא נתגייס לשרת את האג'נדות הפשיסטיות שלך.

57 דואג לעתודות בשר התותחים, וזהו שר החינוך שלנו  (לת) אסף
  • 23:49
  • 30.01.13

58 ביקורת חריפה על עיוות בדיווח שקול
  • 00:04
  • 31.01.13

איפה פה האפליה אם כל מגזר נבדק בתוך עצמו?

59 הדחליל גדעון סער כבר לא ניסבל ע"י העם ולא במערכת החינוך שזה כולל המחנכים  (לת) אילן
  • 00:22
  • 31.01.13

60 מעבר לפאשיזם ולמי ליטרים, לבידול ולהפרדה- מל
  • 00:25
  • 31.01.13

איך בדיוק חשב השר הנכבד לחשב את התגמול הזה? יש לו איזה אלגוריתם מיוחד לחישוב הצטיינות+ שנת שירות - גיוס xשירות בשטחים? ואם תלמיד לשעבר נפצע בשירות או חו״ח נהרג- נקבל בונוס בדיעבד...?! מחליא זו מילה עדינה מדי!!! דבר אחד בטוח- יצטרכו עוד פקידים במשרה״ח בשביל זה. ולא הם יקוצצו בקיצוץ הרוחבי הבא...

61 זה מזכיר ימים אפלים בהסטוריה האנושית.... ששון
  • 00:26
  • 31.01.13

מעניין כמה שווה חייל חי וכמה שווה חייל מת או נכה קטוע ידיים ורגליים בטבלת התמריצים.של משרד החינוך ,המעשה והרעיון מזעזעים ביסודם. מנהלי בתי הספר צריכים להשמיע את קולם וברור בעניין זה.

62 אם זה היה מדובר רק בחרדים הוא היה מעודד גלאון מנובל ברשות הקוראן !!  (לת) אילן גלאון המתמם!
  • 04:48
  • 31.01.13

63 סער - אכזבה שמעון הצדיק
  • 09:18
  • 01.02.13

אדון סער אכזבתה אותי חשבתי שאתה תהיה ראש הממשלה הבא אך לצערי עדיף שתישאר בחברון - משם לא תהא ראש ממשלה או בכיר בכלל יש לך את בנט - הבחירות הסתיימו אזי מספיק עם השויות שלך כמה ערבים אתה רוצה לשירות לאומי 200000 ואיפה יעשו שירות לאומי אצלך בבית - קצת נורמליות ומדוע ההפליה תעמוד על השוויון כמו היהודים שייגיסו 200000 ערבים לצה"ל עם 200000 רובים וכלי נשק - ונראה אותך גבר ויותר חכם מבן גוריון ומה שיש עכשיו בסוריה יה כגן עדן- אז מספיק עם השטויות - גאולה תרגעי אותו מאז התגרש כנראה התחרפן!!!

64 כולנו משרתים' זעק מוכתר המחאה החברתית מטעם השלטון, 'שוויון בנטל' מדקלמים כמו בהמות הנגררים אחר נסיך התקשורת המוכתר. כי השירות הוא סעיף מס' 1 בחוזה העבדות-הצמיתות בין השלטון לבין האזרחים המופרדים ונמשלים, וה'שוויון בנטל' הוא החישוק המהדק, הערובה שכולם יקיימו אותו ומי שלא יקיים ייענש. הפרתו בצורה של שריפת צוים ופנקסי מילואים תבשר את ראשית השינוי בעם.  (לת) מושמטים, נמנעים, לא משתמטים מזכויות
  • 12:11
  • 02.02.13

פעילות
המלצות