המהדורות הדיגיטליות של הארץ - באתר בסמרטפון ובאייפד - חודש ראשון ב-4.90 ₪ בלבד
מצטרפים ומשדרגים לאחת מחבילות התוכן האיכותי של הארץ. עכשיו במבצע! רק 4.90 ₪ לחודש הראשון. נסו עכשיו >>
הרשמה למערכת
שם פרטי
שם משפחה
דוא"ל
בחר סיסמה
הקלד סיסמה מחדש
אזור מגורים
 ?נרשמתם בעבר לאתרי קבוצת הארץ התחברו   |   שחזרו סיסמה

האקדמיה ללשון: מהיום אמרו ראשת הממשלה

בעקבות פנייתה של המשנה לנשיא בית המשפט העליון, לאקדמיה ללשון, הוחלט להשתמש בצורת נקבה לכל תפקיד או תואר שאותו נושאת אישה

גם אם שלי יחימוביץ', ציפי לבני או זהבה גלאון יזכו במרבית הקולות בבחירות הקרובות, אף אחת מהן כבר לא תהיה בהכרח ראש ממשלה. כך עולה מהחלטה שהתקבלה לאחרונה באקדמיה ללשון עברית.

לפני כמה חודשים כאשר שופטת בית המשפט העליון, מרים נאור, מונתה לתפקיד משנה לנשיא בית המשפט העליון, היא פנתה לאקדמיה ללשון עברית בשאלה אם ניתן לקרוא לה משנה לנשיא בית המשפט העליון. עם קמץ מתחת לנון, בלשון נקבה. בתחילה דחתה ועדת הדקדוק של האקדמיה את הבקשה מהסיבה שהמלה "משנה" כבר תפוסה בעברית. אולם נאור סירבה לוותר והיא פנתה לנשיא האקדמיה ללשון - הפרופ' משה בן אשר וכן ערכה סקר בקרב שופטות ועורכות דין שכלל שתי הצעות - משנת או משנה. ברוב קולות בחרו בכירות מערכת המשפט במלה משנה. לבסוף ההחלטה אושרה באופן אד-הוק, לפני כמה חודשים, זמן קצר לפני טקס ההשבעה של נאור, כך שהיא כבר הושבע כמשנה לנשיא אשר גרוניס. במליאת האקדמיה שנערכה לאחרונה הוחלט לאשר את האפשרות הזו באופן סופי.

עוד הוחלט באותה ישיבה שניתן להשתמש בצורת נקבה לכל תפקיד תואר או דרגה שנושאת אשה. כך שאם אחת מהשלוש הנשים שעומדות בראשות מפלגה ייבחרו בבחירות ניתן יהיה לומר ראשת הממשלה שלי יחימוביץ, ראשת הממשלה זהבה גלאון וכו'. בהתאם, מרים פיירברג היא ראשת העיר נתניה ובריבוי - ראשות עיר. בצה"ל, תכונה חיילת טוראית ורב טוראית, אחרי קורס קצינים היא תכונה רבת סרן ואלופה. הטיית הנקבה לדרגות סגן וסרן טרם התקבלה. בתחום האזרחי - חשבת, ספרית, חזאית, שדרנית, שגרירה, אלופה, פרקליטה, קנצלרית, מנכ"לית ועוד. עם זאת, מליאת האקדמיה קבעה שאין הכרח להשתמש בלשון הנקבה אלא שניתן לעשות כן.

לדברי המזכירה האקדמית של האקדמיה, רונית גדיש, כבר בתקופת גולדה מאיר היתה פנייה לאקדמיה בשאלת התואר ראש ממשלה. אך במסמכי האקדמיה לא תועדה החלטה בנושא והכל הכירו את מאיר כראש ממשלה גולדה מאיר. "טבעה של העברית שבצורת היחיד היא מבחינה הבחנה ברורה בין זכר לנקבה", אומרת גדיש, "בתנ"ך אין הרבה תפקידים לנשים אבל כשהיה הן קיבלו תואר בנקבה - היה מלך והיתה מלכה, היה נביא והיתה נביאה. גם העברית המדוברת מקבלת את זה, כך לדוגמה המלה "כוכבת קולנוע" שהשתרשה, למרות שניתן היה להשתמש במלה כוכב גם לנשים". בנוסף מזכירה גדיש כי המלה ראשה בנקבה קיימת כבר במקרא במובן של "אבן הראשה".

בנוסף אישרה מליאת האקדמיה מספר מילים חדשות בשפה העברית. את המילה הלועזית אסקפיזם מציעה האקדמיה להחליף במילה בורחנות, אסקפיסט, בהתאם, הוא בורחן ואסקפיסטי - בורחני. החלטה נוספת מציעה שהמלה העברית למדיטציה תהיה "בוננות". על משקל התבוננות פנימית. מודט לכן הוא בונן. למעשה המילה בוננות התקבלה בעבר באקדמיה כתחליף למלה הלועזית insight, אך בציבור השתרשה המילה תובנה ובוננות נותרה פנויה. לדברי גדיש, זו אינה המצאה של האקדמיה והמלה כבר נמצאת בשימוש בקרב העוסקים בבוננות.

בתגובה לפניות מציבור בנוגע לאיתור מלה בעברית למלה סלוגן קבעה האקדמיה כי אין צורך במלה חדשה ויש לשוב למלה הוותיקה סיסמה - בהתאם - סיסמת בחירות וסיסמת פרסומת. מונחים נוספים שאושרו מחדש הם מספר הופכי במתמטיקה, שכבר נמצא בשימוש וקיבל עתה אישור רשמי לנכונותו. רשימת השמעה שאושרה שוב במקום פלייליסט. כן נמצא תחליף עברי למילה "שוט", המשמשת בתחום הקולנוע - "מצלם".

בתוך כך, בשבוע שעבר, בזמן המלחמה בדרום, קיבלה הממשלה החלטה על הקמת "בית לאומי ללשון העברית" שיוקם בירושלים. המוסד החדש צפוי לכלול מוזיאון לתולדות העברית וביתה החדש של האקדמיה ללשון עברית. את המיזם החדש ירכז משרד ראש הממשלה בהשתתפות עיריית ירושלים וההסתדרות הציונית.




הוספת תגובה
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
להוספת תגובה בלתי מזוהה לחץ כאן להוספת תגובה מזוהה לחץ כאן

הקלד את הנושא

הקלד את התגובה

 
בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים עם תנאי השימוש של אתר הארץ
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
להוספת תגובה בלתי מזוהה לחץ כאן להוספת תגובה מזוהה לחץ כאן

הקלד את הנושא

הקלד את התגובה

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים עם תנאי השימוש של אתר הארץ
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
הצג את כל התגובות פתוחות 01 טוב להיות ראשה לשועלים מזנבה לאריות.  (לת) סחבה לחריות
  • 06:36
  • 25.11.12

02 כשהייתי צעיר הייתי עסוק בבוננות אולי 3—4 פעמים ביום. היום אני כמעט לא מבונן. מה אם הילדים ישמעו?  (לת) בוננזה
  • 06:38
  • 25.11.12

03 שאלה: עד היום אמרתי שגברת מועלם היא יד ימיני במשרד. האם מהיום אני צריך להגיד שהיא ידית?  (לת) זה שעולה
  • 06:40
  • 25.11.12

  •   יד היא כבר בנקבה נקבת השולח
    • 14:29
    • 25.11.12

    ולכן אולי אין צורך "לנקב" אותה עוד.
    לא אתפלא אם גם פמיניסטיות לוחמניות תומכות (לחימה) וניקוב, יתנגדו לניקוב יתר של נקבות.

  •   אתה יכול להשתמש ביד ימינך לבוננות עמרם
    • 14:48
    • 25.11.12

    אבל לא בגברת מועלם

  •   בהחלט, אתה יכול - ככל שהיא מבוננת לך - להגיד שהיא ידית ידידותית. למה לא  (לת) הדלאי למה לא
    • 17:07
    • 25.11.12

04 לא רוצה להיות צינית יעל
  • 06:40
  • 25.11.12

אבל אפשר, למצער, לבנות את הבנין הזה ליד אחד מבתי החולים? כדי שכאשר התפוסה בו תהיה 150% אפשר יהיה להעביר חולים לשם?

05 מצחיקים ורק לאקדמיה
  • 06:41
  • 25.11.12

ורק לאקדמיה בלשון לא חושבים לתת שם עיברי..... אקדמיה היא מילה לועזית!!!!!!

  •   וואללה! נראה לך שאלה יסתפקו בכבוד פחות מאקדמיה? נראה לך שיציגו עצמם לדוגמא כעובדים במכללה או כיו"ב...?  (לת) חהחהחה
    • 10:26
    • 26.11.12

06 זרבוביתו של הקומקום  (לת) CREDO IN UNUM DEUM
  • 07:00
  • 25.11.12

07 מה עם תפקיד "מזכיר חברה" שממלאת אשה? היא תהיה "מזכירת חברה" ?  (לת) זה לא תמיד כ"כ פשוט
  • 07:07
  • 25.11.12

08 ניקוד ניקוד
  • 07:08
  • 25.11.12

משנה ולא משנה. ללא ניקוד אינו ברור. וכיצד מבטאים " ראשת"??? אשמח לתגובה מהמערכת או יודעי דבר

09 ראשת הממשלה זהבה גלאון. יש לי אינטואיציה שזה מה שיקרה, והאינטואיציה שלי אף פעם לא משקרת. יוסי
  • 07:15
  • 25.11.12

הטוקבקים שלי כן.

10 "כך שהיא כבר הושבע כמשנה לנשיא"? זה צרוף מעניין. עברית חדש?  (לת) שמאלני שפוי
  • 07:17
  • 25.11.12

11 כבוד למשנת נשיא העליון אלון
  • 07:18
  • 25.11.12

על העקשנות ודבקות במטרה. הנימוק שהמלא כבר תפוסה היא נימוק מגוכך מאחר וישנם מספיק מילים המשמשים בכפל משמעות. לא מדובר בשפת מחשב אלא בשפת דיבור.

12 א-ברוך: "ראשת ממשלה" גול עצמי לעברית  (לת) שוקי
  • 07:21
  • 25.11.12

13 בוננות, רציניים? זה מראה איך אתם תופסים את הפעולה הזו...  (לת) דליה
  • 07:29
  • 25.11.12

14 הנמנמת ישנה טוב כמו עוד הרבה החלטות מטופשות של האכדמיה ללשון האברית.  (לת) רונן
  • 07:37
  • 25.11.12

15 האירו והנמנת ישנים טוב בלילה, אין גבול להחלטות האויליות של האכדמיה ללשון האברית  (לת) רונן
  • 07:39
  • 25.11.12

16 שוב האקדמיה מגחיכה את עצמה tczo
  • 08:12
  • 25.11.12

ההצעה נשמעת כה צולעת שהיא מעוררת גיחוך. "ראשת ממשלה"? באנגלית אין איש אומר "prime ministress" - תודה לאל. את הפמיניזם הרדיקלי ראוי היה שישאירו מחוץ לאקדמיה.

17 לפטר את האקדמיה ללשון העברית  (לת) דורש
  • 08:27
  • 25.11.12

  •   לא די שהשפה העברית הופכת דלה ושטחית מיום ליום; לא די שרוב הצעירים לא שולטים בשפה העברית; לא די שיותר ממיליון עולים לא יודעים את העברית ולא משתמשים בה כי אינם רוצים; לא די שהעברית של מורים והורים רבים מזעזעת; לא די שכל יום רואים בכתבות ובמאמרים שגיאות תחביר ומבנה משפט, עריכה ותרגומים גרועים; לא די שבכנסת ובממשלה יושבים חכים ושרים שמייצגים את מדינת ישראל בעולם, שהעברית שלהם דלה ועילגת.... אז באה לה האקדמיה ומוסיפה סירוסי מילים משונים שלגמרי אינם נחוצים. ראשת? מה זה הדבר הזה? למה לא ראשן! צפרדעה
    • 11:39
    • 25.11.12



  •   ראשת הממשלה שלי יחימוביץ' הנהיגה בעוז את הישיבה השבועית ושיבחה את שרת החוץ ליבני על פועלה ישראלי
    • 11:39
    • 25.11.12

    נשמע טוב :)

  •   קודם שילמדו לבשל, אח"כ שיילכו לעבוד, אח"כ שיוכיחו כושר ניהול והישגים בניהול, ואח"כ מה שאמרת. אם בכלל.  (לת) א
    • 13:37
    • 25.11.12

18 לא מבינה את הפמנסטיות היום. עדיף בכלל לבטל את הזכר והנקבה בעברית, ולא להוסיף עוד צורות נקבה למילים. קרן - אישה אישה
  • 08:39
  • 25.11.12

הפמיניסטיות היום בניגוד לפעם לא רוצות לבטל הבדלים מגדריים ושוויון החובות ובזכויות, אלא לחזקם מתוך טענת עליונות "נשית".

  •   נכון. יש הבדל גדול בין הפמיניזם הראדיקלי העכשווי, לבין מה שהיה פעם בשנות השישים יעלה1
    • 10:26
    • 25.11.12

    בתקופה ההיא היה גם חופש מיני באוויר, אפילו גברים הלכו עם תחתון קטנטן לים ומבליט (שהיום ייחשב על גבול המטריד מינית) ולא עם מכנסיים קצרים שמכסים הכל. יאמי :)

  •   אתה רוצה שלא יהיה בכלל צורת נקבה בעברית ? ancalagon sulphurous
    • 11:02
    • 25.11.12

    לכל מלה בעברית יש מין וזה לא מעשי לבטל אותו. דלת היא נקבה, חלון הוא זכר. למה ? מי יודע אבל ככה זה.

  •   אללי, "הפמיניסטיות"! לברוח למקלטים! ההצעות שלך לא מחוברות למציאות, בואי ותקראי למה - נעמי
    • 11:27
    • 25.11.12

    א. 'לבטל את הזכר והנקבה' זה לא דבר בר ביצוע, אלא אם כן את מתכוונת להמציא דקדוק חדש שמתייחס ל-It בלבד.
    ב. גם שפה שאינה מחויבת מגדר יכולה להתעלם מהמגדר הנשי, כאשר למשל מתייחסים לאנשים במילה Men , דהיינו, גברים, ומתעלמים מכך ש50% מהאנשים הם נשים.
    ג. אפילו בתמרורים 'סע בזהירות' - למה השלט מכוון לנוסע הזבר בלבד? מה רע ב'סעו בזהירות' או 'נא ליסוע בזהירות'?

    השימוש בזכר בעברית כל כך מושרש, אבל היום הרי לא תחשבי לפנות לעורכת-דין בתואר 'עורך-דין', נכון? או לשפית כאל 'שף'.
    פעם גם זה לא היה מובן מאליו, והיום זה כן.
    ודי עם ההכללות ההיסטריות על 'פמיניזם' ו'עליונות'. אם זה באמת מה שאת חושבת כנראה שהידע היחיד שלך על פמיניזם נובע מהצגה בתקשורת של הקיצוניות שבתנועה הזו.
    פמיניזם = שיוויון בין גברים ונשים.

  •   לכל מילה בעברית יש מין. ראש הוא זכר.  (לת) מוסיקאי
    • 12:31
    • 25.11.12

  •   המילה ראש היאבזכר בלבד, ונטולת צורת נקבה. עד עכשיו העברית הסתדרה עם זה לגמרי לא רע. לא נכון
    • 17:27
    • 25.11.12

    המילה שכל קרובה לסכלות - וכנראה לא בכדי.

  •   אני לא רואה את הפמניסטיות נלחמות למען שוויון באורך השרות הצבאי. גם בנות יכולות לבזבז שלוש שנים מחייהן.  (לת) פמניסט
    • 08:49
    • 26.11.12

  •   לפמיניסט - כל מי שאין לו מה להגיד בנושא ישר נדבק לקטע של הצבא, כאילו הגענו לשיוויון בכל שאר התחומים ורק את השירות הצבאי נשאר לפתור. א. יש היום הרבה נשים שמשרתות יותר משנתיים, ואני אחת מהן. ב. כל עוד מספר גדול של חיילות משרתות על תקן מזכירה, אין שום טעם להאריך להן את השירות. ג. אם כבר, יש מקום לקצר גם שירות של חיילים שמשרתים בתור א. ממטרות.  (לת) נעמי
    • 10:21
    • 26.11.12

19 ואנחנו צריכים לממן את מפעלות הקשישים הללו?  (לת) מה זה השטותים האלו???
  • 08:48
  • 25.11.12

20 די לאינוס השפה העברית אוהב השפה
  • 08:49
  • 25.11.12

נו באמת, ראשת ?! הגיע הזמן שנגיד די לביריונות הזו. המילה ראש היא מילה שהוגים אותה בלשון זכר והעובדה כי את תפקיד ראש הממשלה מאיישת אישה, אינה מבזה את הנשים או את מי שממלאת תפקיד של ראש. דווקא האונס הזה, ראשת, הופך את העניין לנלעג. עדיף כבר לעבור למשטר נשיאותי....

  •   ואז? נשיא המדינה רות גביזון? או נשיאת המדינה רות גביזון? - חזרנו לנקודת ההתחלה.  (לת) אסתר
    • 10:24
    • 25.11.12

  •   מסכימה לגמרי! ראש הוא מי שעומד בראש, ואישה שעומדת בראש היא הראש.  (לת) בננה
    • 10:38
    • 25.11.12

  •   העיקרון נכון לחלוטין. אמנם יש לנו 'האבן הראשה', ולכן החידוש המפוקפק הזה לא מופרך לחלוטין. אבל יש משהו נמוך ודל בהגרראות הזאת אחרי קול ההמון. אישיעת, הייתי מסרב להשפט אל ידי אותה שופטת מרים נאור. אם ידיעותיה במשפט דומות לידיעותיה בבלשנות וללדון עברית, אולי לה ואוי לשפוטיה.  (לת) קירטצ'וק
    • 13:14
    • 25.11.12

  •   אבל היא קיבלה את זה מ"האקדמיה"  (לת) לעיל
    • 15:54
    • 25.11.12

  •   חיבוב  (לת) like
    • 17:22
    • 25.11.12

21 כרגיל התחדישים של האקדמיה מסורבלים תחפיפה
  • 08:53
  • 25.11.12

מילא משנה אבל ראשת?? אני פמיניסטית סטייל מירב מיכאלי ואני לא אשתמש בזה.

22 אין ספק עניין הרה-גורל שבוז
  • 08:54
  • 25.11.12

החדשות האמיתיות הן שנפתרה בעיית העומס בבית המשפט העליון. מסתבר שהשופטת הנכבדה מרים נאור המשנה (נ' קמוצה) לנשיא בית המשפט העליון סיימה לטפל בכל העניינים הדחופים שהיו מונחים על שולחנה , ומצאה זמן לטפל בעניין החשוב באמת אם הגדרת תפקידה הוא משנה (בסגול) או משנה (בקמץ) לנשיא. היא לא קיבלה את דחיית בקשתה על ידי ועדת הדקדוק של האקדמיה ללשון עברית, וטרחה והגישה ערעור בפני נשיא האקדמיה ולא רק זאת אלא גם טרחה השקיעה זמן בעריכת סקר בקרב שופטות ועורכות-דין ולבסוף זכתה בערעור ודרישתה לקמץ במקום לסגול התקבלה , ואפילו נקבע "תקדים" לגבי כינוי כל תפקיד נשי אחר. אין ספק "גאווה ישראלית" ובעיקר שמחה על התפוגגות העומס

23 יפה  (לת) אורנה
  • 08:55
  • 25.11.12

24 מילה ישנה עוז
  • 08:58
  • 25.11.12

כאחד החלש בדקדוק,ומתקרב לגיל השמונים,זוכר בתקופת כהונת גולדה מאיר,השתמשנו במשפט ״זו אשמתה של ראשת הממשלה שאנשי המילואים לא גויסו יותר מוקדם״ יתכן בשעתו זו הייתה שגיאה,אך נשמע טוב לאוזן.

25 פחחח...אלופה קרוסלה
  • 09:00
  • 25.11.12

אף אחד מאיתנו כבר לא יהיה בחיים כשזה יהיה רלבנטי....:/

26 מטבע הדברים כשלומדים לקרוא ולהגות מילים חדשות יש לנקדן, לתשומת לב הכתב / המגיה.  (לת) הלוחש לסוסים
  • 09:01
  • 25.11.12

27 טוב לקרא מדי פעם משהו אבי
  • 09:12
  • 25.11.12

חיובי. תודה על ההחלטותהמאד סבירות.

28 בוננות נשמע כמו אוננות  (לת) רקאני
  • 09:12
  • 25.11.12

29 ראשת? ראשת??? ישיש
  • 09:13
  • 25.11.12

זה באמת עיוות שלא יאמן... הכל בשם השיוויון.

  •   ראה תגובתי מטה עכשיו מספר 15 (במערכת הם שמים תגובות חדשות קודם ודוחפים לאחור תגובות קודמות) בעלת שכל
    • 10:44
    • 25.11.12

    הגברת מרים נאור היא כל כך חכמה שהיא בכלל אינה מבינה את משמעות הביטוי ראש הממשלה. ראש הממשלה אין פירושו שנושא התפקיד הפך כולו לאיבר הראש, אלא הוא או היא העומד/ת בראש מלשון ראשון/ה מבין השרים. על פי חוסר התבונה שלה לכל מקום שמישהי נמצאת בו, צריך להפכו למין נקבה כך לדוגמא אם משהי היא בת כפר צריך על פי הגיונה המעוות להיות שהיא בת כפרה, או אם היא מהמושב אז היא תצטרך להיות מהמושבה ואז לא נדע אם היא באמת מהמושב או מהמושבה אבל במקרה (כנעעט) אין כיום מושבות.

  •   ישיש, חאלאס עם ההיסטריה. פעם גם 'עורכת דין' היה עיוות שלא ייאמן.  (לת) טל
    • 11:28
    • 25.11.12

  •   הופה! הזיזו את תגובתי למקום 35 (מ15) והיתה עוד קודם פחות מ15  (לת) בעלת שכל
    • 14:57
    • 25.11.12

  •   "עורכת" היא שם פועל ולא שם תואר כמו "ראש".  (לת) דקדקן
    • 15:46
    • 25.11.12

30 "ההחלטה התקבלה זמן קצר לפני..כך שהיא כבר הושבע למשנה.." מה עם הגהה?
  • 09:15
  • 25.11.12

מדברים על לשון, על שפה, ולא מגיהים כראוי. חבל. ובכל מקרה, בוננות נשמע כאילו החליפו בטעות את ה-א' בראש המילה, ועבור רבים מדיטציה היא אכן סוג של אוננות. ובנוגע לראשת הממשלה - יקח שנים עד שנוכל לבלוע את הצפרדע הזאת.

31 לא יכולתם לטרוח מעט ולהוסיף ניקוד למילים החדשות?  (לת) יותם
  • 09:16
  • 25.11.12

32 חולני אני
  • 09:41
  • 25.11.12

מה זה משנה איך הכינוי?
מילים מוזרות שלא תכנסנה לשפה המדוברת כמו רבות אחרות.
ממציאים מילים מצחיקות אך כועסים על הסלנג של הצעירים.
מה ההבדל? זה שאלו נקראים אקדמיה ומקבלים שכר על המצאת מילים מוזרות או "גניבת" מילים כמו המילה "משנה" שכבר קיית בעברית, יותר טובים מחברה שמדברים כמו שבא להם בלי שהאזרח משלם על כך?
מדינה הזויה!

33 אוי, הם מפגרים... נאור
  • 09:46
  • 25.11.12

זה שהמוסד המגוחך הזה עוד קיים- מילא. מה שלא נתפס בעיני זה שאנשים עוד לוקחים אותם ברצינות וחושבים שאם הקדמיה קבעה ש"צריך" לדבר באופן מסוים, אז באמת זה מה שצריך לעשות.
שפה זה דבר חי שיש לו כוחות פנימיים משלו; אין שום צורך בהחלטות מאולצות ומלאכותיות של איזושהי "סמכות". אם דוברי העברית לא רואים צורך להמציא צורת נקבה "ראש", כנראה שזה לא משהו שהשפה צריכה.

34 קטונתי, אבל חבל להחריב את העברית (היהלום שבכתר התרבות שלנו) - שוטה הכפר
  • 09:47
  • 25.11.12

ראש ממשלה זו הגדרת תפקיד ולא איפיון ביולוגי. שרה זה תפקיד והמילה לא "חורקת" בפזל של השפה העברית. כל התנ"ך כולו נכתב בלי המצאות אומללות של מלומדי האקדמיה (ואת שדות ישראל קוצרים בקומביין ולא - ב"קצר דש" של האקדמיה) ובבנין ציון ננוחם.

35 ראשת, נשמע כמו שילוב בין עלים לשם מוסלמי  (לת) אלי
  • 09:48
  • 25.11.12

36 לכל שטות וכסילות שיוצאת מבית המשפט נענים! בעלת שכל
  • 09:52
  • 25.11.12

המילה ראש הינה ממין זכר!!! והכונה לביטוי ראש הממשלה שהוא או גם היא עומד/ת בראש הממשלה. האקדמיה ללשון במקום זאת ביטלה כדי "להקל" על הרבה דברים שדוקא כן היו צריכים להשאר. כמו במין נקבה תשראנה השארנה שמורנה וכדומה. יש עוד דברים כמו לאחרונה החליטה לבטל את ההבדל בין עשוי לעלול - ביטול מטומטם ביותר. ממילא עשוי הוא נאוטרלי והוא גם כך אינו שגיאה כאשר מתכונים לרע, מה שהאקדמיה עשתה היא לבטל את היכולת להדגיש שזה לרע במונח עלול.
האקדמיה ללשון עברית הולכת בעקבות הטימטום של בית המשפט ובמיוחד בעקבות הטמטום של מרים נאור!

37 החלטה מגוכחת. התפקיד, לזכר או לנקבה, הוא לעמוד בראש הממשלה.  (לת) גיא
  • 09:54
  • 25.11.12

38 מכיוון שלא יחימוביץ ולא ליבני יגיעו להיות ראש ממשלהבישראל אנו נמשיך לומר- ראש הממשלה....  (לת) רעמסס
  • 09:56
  • 25.11.12

39 זו מטונימיה אסף
  • 09:57
  • 25.11.12

הביטוי ראש ממשלה הוא מטונימיה בה הראש עומד רק כאנלוגיה לחלק המוביל. כמו ראש החץ. מכאן שההטיה לנקבה אינה במקום בדיוק כמו שלא מטים לזכר את הביטוי יד ימינו. אם התפקיד היה נקרא השר הבכיר או מוביל הממשלה אז כמובן היה היגיון בהטיה לנקבה. אבל אין כזה דבר ראשת. אין ראש שהוא נקבה כמו שאין יד שהיא זכר.

  •   זו בושה שבאקדמיה יושבים בורים בלשון  (לת) מוישה
    • 12:46
    • 25.11.12

  •   הם לא בורים פשוט השופטת אנסה אותם במחטף  (לת) בושה
    • 13:50
    • 25.11.12

  •   אז מה היה באמת קורה להם אילו לא היו נענים לגחמותיה של הוד מעלתה?  (לת) שכל
    • 16:36
    • 25.11.12

  •   במקרה הזה, יש מקום לטענה שהנאנסת לא אמרה 'לא' ולא צרחה ולא שרטה בציפורניה את גבו של פרופ' בן אשר, ולפיכך אין לראות באקט שבו מדובר ממש אונס, אלא יותר כעין יחסים בהסכמה. מצד שני, יש כאן יחסי מרות, ולפיכך אין מנוס מלקבוע: הטרדה.  (לת) אסתר
    • 16:53
    • 25.11.12

  •   זאת לא מטונימיה, זאת מטאפורה פרג'ון
    • 19:39
    • 25.11.12

    כי הקשר בין הראש לגוף הוא אמנם כזה של חלק מן השלם, אבל הקשר בין הגוף לממשלה הוא בדמיון, לכן ראש הממשלה הוא מטאפורה.

  •   אז מה עם אבן הראשה?  (לת) תנ"ך
    • 22:00
    • 25.11.12

  •   לא בורים אבל טועים עופר הדס
    • 17:50
    • 19.11.13

    אין לי דיעה בעניין משנֶה או משנָה
    אבל בעניין "רֹאשַת" הם טועים בגדול.
    "ראש ממשלה" זה קיצור ל"השר העומד בראש הממשלה" או "השרה העומדת בראש הממשלה" והמין של המילה "ראש" אינו שונה בשני הביטויים.
    בדיוק כמו שצורת נקבה של "ישוב ראש" זה "יושבת ראש" ולא "יושבת ראשת", וכמו שנקבה של "עורך דין" היא "עורכת דין" ולא "עורכת דינה".
    אז אם רוצים שצורת הנקבה של "ראש ממשלה" (או כל גוף אחר) יראה ויישמע שונה נצורת הזכר, צריך פשוט לא להשתמש בצורה המקוצרת.

40 מה המילה העברית לקונסיסטנטיות? אלעד יאיר
  • 09:58
  • 25.11.12

עקביות.
מעבר לדמיון המפליא בין בין בוננות לאונ..., אני תוהה מה ההבדל בין חיילת אחת לחברתה? נכתב:
"תכונה חיילת טוראית ורב טוראית, אחרי קורס קצינים היא תכונה רבת סרן".
מדוע לא רבת טוראי (כי כבר כינו את הכפיפה [subordinate]) שלה טוראית, בעוד למילה סרן טרם מצאו מקבילה נשית, אני מניח).

בקיצור, ברדק. אני אשתדל לדבוק בשיטה הקודמת שלפחות היית עקבית עד שזו לא תוכח כטובה ממנה.

41 "מצלם" זה "צלם בהיכל" שפת הקולנוע והטלוויזיה . "שוט" זו מילה בסיסית בשפת עושי הסרטים צלם בהיכל
  • 09:58
  • 25.11.12

בכל העולם. במאי אנגלי ,שחקנית סינית ובונד,ג'יימס בונד, מתקשרים בצילומים בשפה מקצועית בינלאומית. ברכות על המוזיאון.

42 מעניין. אך מה נעשה עם גבר שהוא תוהה
  • 09:59
  • 25.11.12

אהבת חייה של מישהי? היהיה מעתה אהב חייה? ילד שהוא בבת עיניה של אימו יהיה מעתה בב עיניה?
מזל שהמילה יד נשמעת זכרית, כך יכול גבר להשאר יד ימינו של מישהו....

43 עגנון -שירה-לגלג על פרופ' בכלם הממציא חידושים במדע יאיר המפ"מניק
  • 10:05
  • 25.11.12

את האקדמיה ללשון העברית צריך לסגור,ואת מקבלי השכר בה לשלוח לפנסיה
מוקדמת.מצבה של השפה העברית שמעולם לא היה עלוב יותר הוא תעודת העניות של האקדמיה ללשון העברית.

44 סתם רעיון תוהה
  • 10:05
  • 25.11.12

אולי ההפך: ראש ממשלה שהוא גבר ייקרא מעתה ראש ממשל?
הרי במילות סמיכות רבות בוטלה חשיבות הסומך או הנסמך (הבר מצווה, בית ספרנו). למה לא ב״ראש ממשלה״ גם?

  •   כי ממשלה וממשל הן שתי מילים שונות אולי?  (לת) סתם אהבל
    • 11:22
    • 25.11.12

  •   וראשת?? אירוניה, ידידי
    • 12:57
    • 25.11.12

    התגובה לועגת להנקבה של המילה ראש ומציעה שכיון שהמילה ממשלה היא כבר נקבה אפשר להשאיר את המונח ״ראש ממשלה״ גם לנקבה (או באירוניה להשאירה רק במקרה של אישה ובמקרה של איש להפוך לראש ממשל)

  •   אירוניה בונן חופשי
    • 13:00
    • 25.11.12

    התגובה לועגת להנקבה של המילה ראש ומציעה שכיון שהמילה ממשלה היא כבר נקבה אפשר להשאיר את המונח ״ראש ממשלה״ גם לנקבה (או באירוניה להשאירה רק במקרה של אישה ובמקרה של איש להפוך לראש ממשל)

45 מה קרה לניר חסון? אזרח מודאג?
  • 10:06
  • 25.11.12

איך נהפך הכתב החרוץ הזה, שהיה מביא תחקירים וחושף שחיתויות ועוולות בירושלים ומחוצה לה, לכתבנו לענייני ארכאולוגיה, זוטות וקוריוזים? יאללה, תחזור לשטח ותמחוק את המספר של רונית גדיש מהפלאפון.

46 מזכיר לי נסיון פמיניסטי לסרס את השפה האנגלית. שמאלני שפוי
  • 10:11
  • 25.11.12

כידוע לגבי אנגלית, רק בגוף שלישי ית הבחנה בין זכר לנקבה, He או She. מסתבר שכמה פמיניסטיות "מבריקות" הציעו את הצרוף Hse, שלמרבה המזל לא התקבל. אך לי צץ בראש דוקא צרוף אחר - She ו-It.

  •   שמאלני שפוי? שי
    • 11:17
    • 25.11.12

    שמאלני לא פמיניסט הוא שמאלני מזויף. ניסיון פמיניסטי לסרס את השפה? כי היא אמורה להיות גברית בלבד? תחזור לעולם הדמיוני בו אתה מישהו שבעד שוויון זכויות.

  •   נאה דרשת ! שפה צריכה להיות נאה וקולחת. מתולתלת וחיננית. שמעון
    • 11:21
    • 25.11.12

    שימרו על ההישג המובהק של התקומה: עיברית צחה ומדוברת.

  •   שי, מה הקשר לזכויות? מאיר
    • 10:08
    • 29.12.12

    כתבת שהשפה לא אמורה להיות גברית. עצם השימוש במילה "גברית" מראה שאתה לא ממש מבין שיש שפות בהן יש הבחנה בין זכר (לא גבר) ונקבה (לא אישה). אם אתה משייך את התכונה הזו לגבריות כלשהי, זו טעות בלשנית ולשונית, לא קשור לזכויות אדם.
    לעניין השינוי, איפה עוד בשפה העברית יש צורת נקבה להטית של שם עצם בזכר? למה גבר יכול להיות יד ימינו (יד נקבה) ולא מחליפים בצורת זכר? אתה אולי מבין בזכויות וכל הכבוד לך עך כך, אבל זה בא לך על חשבון הבנת הלשון העברית.

47 במקום להוסיף מילים המנותקות מין המציאות, צאו נגד השימוש במילים לועזיות. כמו "קריספי" למשל.  (לת) ירדו מפסים..ראשת? בורחנות? אתכחש לכך
  • 10:15
  • 25.11.12

48 לא הגיוני. גולדה מאיר היתה הראש של הממשלה, וראש לא משנה את מינו אם בתפקיד אוחזת אישה. באותו אופן ראש של אשה נקרא ראש, ולא "ראשה":)  (לת) רית
  • 10:22
  • 25.11.12

49 ראש, ראשית, ראשן..יעני צפרדע לא מפותח. יעני חיים בביצה..תודה.  (לת) הגוי..
  • 10:26
  • 25.11.12

50 עיתוי מעניין... " ראשת הממשלה יחימוביץ ... או ליבני ? " - תעמולת בחירות לתת מודע - ותחשבו על זה ...  (לת) יצחק
  • 10:26
  • 25.11.12

  •   מי לא שומע את משק כנפי העתיד ? זו הצעת החוק הראשונה - יהושע הפרוע
    • 14:07
    • 25.11.12

    שתגיש ח"כ מרב מיכאלי בכנסת החדשה.

51 ראשת צפרדע  (לת) למה לשבש את השפה העברית ?
  • 10:37
  • 25.11.12

52 כמה שגיאות בדיווח על תקינות השפה העברית. 'הארץ', נהייתם YNET? אתם לא מתביישים? אסתר
  • 10:44
  • 25.11.12

לגופו של עניין, נראה כי גם באקדמיה ללשון העברית יושבים פקידים שבסופו של דבר או רוצים לרצות את אדוניהם או נכנעים לגחמותיהם. המילה 'ראשה' לא קיימת בעברית. קיים ביטוי: האבן הראשה'. שאפשר להבינו כ'האבן הראשית'. מכאן ועד 'ראשת הממשלה' - נו נו, זה קצת פליק-פלאק מאולץ. צריך כמובן לשאול אם אני כפשוטת העם הייתי נדרשת לסוגייה - האם האקדמיה ללשון העברית הייתה מאשרת את 'ראשה', או שלצורך אישור ה'ראשה' עליי להיות בכירה, מקושרת, עקשנית וכו'. ואם מתברר שהאקדמיה מקבלת החלטותיה בעקבות לחצים וקשרים כאלו ואחרים - זה לא ראוי. לשמחתנו, השפה העברית חיה ומשתנה באופן עצמוני, ע"י המוני דובריה. חשיפת האופן שבו אוּשר 'ראשת הממשלה', 'רבת אלופה' (או 'רבת אלוף'?) וכו' - מציגה את אנשי האקדמיה ללשון העברית כפקידים המאשרים תו-תקן (תווית-תקן?) על סמך גחמות. זכותה של הבירוקרטיה להחזיק בגוף שכזה, כמובן. וזכותם של דוברי העברית להתייחס בביטול להחלטותיו.

  •   תכנון לשון זה לא תחום ארכאי דקלה
    • 19:57
    • 25.11.12

    לפני שאתה מערער על כל נושא תכנון הלשון הרשמי, אולי תרצה לעיין בספר "תכנון לשון בישראל" שיצא לאחרונה. למען הגילוי הנאות, לא קראתי אותו, אבל לפי מאמר סקירה שלו ששלחו לי הנושא מעניין ולא כמו שאתה מציג אותו.

53 עוד החלטה אבסורדית של קומץ דינוזאורים שחושבים ששפה מחוקקים משה
  • 10:52
  • 25.11.12

ובכלל - המגמה בשטח היא להפחית את המגדריות האובססיבית של השפה העברית, ולא להגביר אותה.

54 דרגה ותפקיד לא מחדש
  • 10:57
  • 25.11.12

מאז ומעולם למדנו, כי לדרגה רשמית ולתפקיד מוגדר, שם וצליל אחידים. הסבירו זאת קודמים בעניין "ראש", והדברים גם נכונים לדרגות. במקביל לאלוף שייטמא באלופה, הנזכה גם לניצבת במשטרה (או שמא היא תהפוך לסטטיסטית?) או לגונדרית/גונרת בשב"ס (או רק בתנאי שתהיה גם מגונדרת?) ואם תזכה לפקד על הארגון, התהפוך לרבת-אלוף/ניצב/גונדר (או שמא השם רבה ייוותר נחלת המכהנות בקהילות ישראל האסורות במעמד בק"ק ירושלים ובנותיה?). וריבונו של עולם (ובלשון מיכאלי/נאור (נאור?) ריבונתו של עולם, מתי יוחזר שם המוסד המכונה בלעז "אקדמיה" ללשון עבר? כי אחרת, הכיצד יהין לחדש מונחים באחרים בשפה זו????!!!!

55 נו, יופי. תיקנו את המראה, עכשיו נותר רק לתקן את הפרצוף...  (לת) ///
  • 11:02
  • 25.11.12

56 לא היה ראוי למצוא מילה עברית ל "אקדמיה" ...?  (לת) אזרח
  • 11:06
  • 25.11.12

57 כבר היו דברים מעולם באקדמיה שלא התקבלו, הצבור קובע שלומיתי
  • 11:06
  • 25.11.12

הצבור קובע איך הוא ידבר ולא האקדמיה, כבוד נשאת בית המשפט או ראשת הממשלה לא מונחת על הלשון ולא מצלצלת בשפה העברית היפה. היו מאות מילים שהאקדמיה שינתה והם לא התקבלו. האחרון שיקבע זה צבור הדוברים עברית. ואנראה מהיום נשמע בשפת הרחוב במקום : תפסיק לאונן,, יש להגיש תפסיק לבונן..

58 לא ראשת ממשלה אלא ראש ממשל (צורת הזכר) וראש ממשלה (צורת נקבה) יושב ראש ועומד בראש
  • 11:16
  • 25.11.12

המלה ראשה כבר תפוסה. האבן הראשה היא האבן העליונה במרכז קשת או גשר ואין לה שום קשר לראשות הממשלה או כל גוף ציבורי אחר. ראש ממשלה פירושו "העומד בראש הממשלה" אז ניתן גם לומר על אשה המכהנת בתפקיד: "העומדת בראש הממשלה" - שלי יחימוביץ, לדוגמה.

  •   די לשטיפת המוח הנלעגת. רק לא שלי יחימוביץ. שלי יחימוביץ מה שאמרת זה כמו עמיר פרץ שר הביטחון. ותחשוב על זה אדוני היו"ר. תודה.  (לת) אסתר
    • 13:54
    • 25.11.12

59 ראשת ממשלה? מה זה השטויות האלה? ראש הוא ראש ולא ראשת. תפסיקו עם השטויות האלה זה לא לעניין!  (לת) ממש מצלם של בוננות בורחנית
  • 11:20
  • 25.11.12

60 לפחות קבעו ש"ניתן להשתמש" ב"ראשת ראש הממשלה" ולא קבעו שזו הצורה התקנית היחידה עידו
  • 11:35
  • 25.11.12

אולי ניתן להשתמש, אבל בודאי עדיף שלא להשתמש בצרוף המשונה הזה.
אני מקווה שהחידוש הזה ישכח (כמו הרבה חידושים אחרים של האקדמיה שלא תפסו).

61 מדובר בראש של הממשלה (ממשלה - לשון נקבה) ולא בראש של העומד בראשה ולכן גם ביבי יכונה מעתה ראשת הממשלה. זכי חלטורה
  • 11:47
  • 25.11.12

איך אומרים; הם נפלו על הראש, או הן נפלו על הראשה?

  •   חה חה לגבי ביבי, אומרים שבאמת ה'ראשה' היא המושכת בחוטים, כך שלגביו ספציפית (אופס, ייחודית) אולי התחדיש מחדיש.  (לת) א
    • 13:56
    • 25.11.12

62 ה"אקדמיה" אינה מהווה מקור סמכות לשינויים בשפה. אלה מתחוללים כל הזמן על ידינו הציבור ולא על ידי בירוקרט אוכל חינם כזה או אחר שמתכנה "אקדמיה".  (לת) יפה
  • 11:49
  • 25.11.12

  •   אני בעיקרון מסתפק בשפת הרחוב וחידושיה, אבל הבעיה שמהרחוב אין פרנסה, והאקדמיה דווקא משלמת יפה.  (לת) .
    • 14:45
    • 25.11.12

63 הצעה למילה המתארת תהליך טפשי של המצאת מילים מעוותות  (לת) התפגרות
  • 11:59
  • 25.11.12

64 הייתי מכנה את ראשי וראשתי האקדמיה ללשון "חמורים" קובי
  • 12:07
  • 25.11.12

אם המילה לא היתה תפוסה... מה השטויות הללו? אין כפל משמעויות בשפה?
ועוד דבר - כל כך טיפוסי לרשות ממשלתית/ציבורית:
"אך במסמכי האקדמיה לא תועדה החלטה בנושא"

65 לא אכתוב מנכל"ית, לא בריתה, לא ראשת ולא ראשן!  (לת) מתרגמת ויועצת לשון
  • 12:36
  • 25.11.12

66 ראשת ממשלה... טיפשי קצת לא?  (לת) אסף
  • 12:43
  • 25.11.12

67 לבי לבי לפרופסור בר אשר שנכנע ללחץ הרחוב (גם אם נציגתו היא שופטת) והכריע בעד צורת נקבה ברכברית כמו משנה בקמץ, הרי משנה אינו זכר אלא מבחינה דקדוקית, הוא זכר כמו ששער הוא דכר לעומת דלת שהיא נקבה, אבל מין טבעי אין להם. אז מה השטות הזאת, מה הבורות הבלשנית הזאת, ומחר יגידו 'תתה' במקום תת ? 'אלופת-משנה' בקמץ ? חכמי חלם יושבים באקדמיה ועושים מלאכתם פלסתר.  (לת) קירטצ'וק
  • 13:05
  • 25.11.12

68 א) לפני עשרות שנים נקבע המונח "בוננות" כמקביל למילה "אינסייט" (INSIGHT) באנגלית. לדעתי המילה קלעה להוראתה. כעת מנסים ל"הדביק" לה הוראה אחרת, שהולמת אותה פחות, וחבל. ב) את התרגום העברי ל"אסקפיזם" אפשר למצוא בכמה מילונים עבריים ישנים - "תבוסנות", מילה מתאימה וקולעת. מה ראתה האקדמיה לחדש חידוש נוסף, מגושם ולא נאה? ג) ראשת-ממשלה? אם כן, היי זנבה ללביאות, ואל תהיי ראשה לשועלות? לאן עוד נגיע? התחדישים המאולצים הללו אינם מוסיפים חן לעברית או כבוד ויקר לדוגלים ולדוגלות בפמיניזם.  (לת) יודע דבר או שניים על הלשון העברית
  • 13:09
  • 25.11.12

  •   לפני כמה שנים המציאו את המילה "יושרה" ובנוסף
    • 16:11
    • 25.11.12

    כתרגום ל-integrity. אני מבקש לבטל את הזועה הזו. אין תרגום מילה במילה לכל מילה בשום זוג שפות. יש מספיק מילים בעברית שמתארות מה שבאנגלית קרוי integrity.

  •   הערותיך טובות, אבל בסעיף ב' קצת התבלבלת: לפי אבן-שושן הישן והטוב, "תבוסנות" היא המקבילה העברית ל"דפיטיזם", ואילו כחלופה עברית ל"אסקפיזם" הוא מציע: חמקנות. ובאמת, מה רע ב"חמקנות"? מילה זו נשמעת לי חיננית ומתאימה הרבה יותר מ"בורחנות" המשונה, שמעלה על הדעת הלחם של "בור" ו"חנות". מה שנכון, ב-בדחנות האקדמיה הפעלתנית שלנו די טובה כמסתבר!..  (לת) עוד אחד שיודע
    • 17:55
    • 25.11.12

  •   אייסקפיזים זה מולטנות  (לת) שימון
    • 18:52
    • 26.11.12

69 יש אפנה לקרוא לבנות בשמות של בנים : יובל, וכו'. שוויון אמיתי יהיה כאשר גם לבנים יקראו בשמות של בנות : מרים, רחל, אביגיל...  (לת) קירטצ'וק
  • 13:22
  • 25.11.12

70 טיפשי. למה למשל מנכ״ל זה גם לא אשה ? הרי זה מיכל
  • 13:53
  • 25.11.12

הרי מנכ״ל זה מנהל כללי ויכול להיות גם מנהלת כללית. טיפשות.

71 האם התיקון גם מאשר 'גאונה' במקום 'גאון'?  (לת) אליעזר
  • 14:09
  • 25.11.12

72 מה שחשוב בעברית זה שיתחילו לנקד. אחרת הכל פארסה זה לא מה שחשוב
  • 14:12
  • 25.11.12

אי אפשר לדעת איך מבטאים, ולאיש לא אכפת. בזה צריכה להתעסק האקדמיה, לא בשטויות.

73 מבצעים מעשה בוננות בשפה העברית Jose לך ברח
  • 14:26
  • 25.11.12

כמי שעוקב אחר התדרדרותה של השפה העברית ובמיוחד בתחום המיגדרי ממרחק, זה נראה כמסמר נוסף בארון המתים.

מלבד נקבות בעלי החיים כמו אתון לביאה וכו', החלו להשתמש, בעיתונות במיוחד, ב"דולפינה" "חמוסה",
"נחשה", ומכאן הדרך ל"ראשת" באמת קצרה.

74 החדשות החמות; לבני ויחימוביץ הולכות להיכנס זו בזו ראשה בראשה.  (לת) ראשת כרוב
  • 14:49
  • 25.11.12

75 בוננות בתחת שלי. גם עוד אלפיים שנה יקראו לזה מדיטציה.  (לת) אליעזר אבן שושן
  • 15:41
  • 25.11.12

  •   בוננות זה קטיף בננות. כמו ענבאות (בצרנות) תפוחאות אשכוליוטעות, קלמנטינאות ותפוזאות. אם כבר, אז מדיטציה זה תבוננות (עם תו הידיעה).  (לת) יועץ האקדמיה לשיממוננות ויובשנות (יש לי גם חנות כלי כתבנות)
    • 16:59
    • 25.11.12

76 למה??? תוהה תמיד
  • 18:35
  • 25.11.12

ראש הוא זכרי בהגדרתו(אין דבר כזה ראשה)פשוט לא קיים כזה איבר בטבע ובשום מקום אחר! הראש אינו איבר לצורך ההגדרה, אלא סמל.-ביטוי, כמו ראש ההר ראש לשועלים וראש הבורג.
אני בעד שוויון לנשים אבל ראבק, אתן כל הזמן הורסות לי עם הכפייתיות שבעניין.

77 yes prime ministress גולדה מאיר
  • 19:31
  • 25.11.12

תעשו טובה, תודיעו כבר שזו הייתה מתיחה. או טעות, או משהו. אחרת אני מתפטרת.

78 תנו כבודה לראשת ממשלה, אשר תבונן ותכונן שפת אבר חדשה. כפרס נעניק לה שתי שקל.  (לת) אלופה משנית
  • 21:13
  • 25.11.12

79 צחוק צחוק, האקדמיה עשתה מעצמה צחוק עם הדבר הזה. פאדיחה, או איך שלא תקראו לזה בעברית תקנית.  (לת) א"א
  • 23:38
  • 25.11.12

80 משנה או משנה - מה זה משנה מ. ריאלי
  • 08:43
  • 26.11.12

שלושת המילים בכותרת ממילא יקראו באותו האופן בעולמנו חסר הניקוד. חבל שהזחוחים מהאקדמיה משחקים בלהמציא מילים במקום לטפל בבעיות היסוד שהורגות את שפתינו כמו הניקוד למשל.

81 גאונה רון
  • 10:19
  • 26.11.12

מה בנוגע למילה "גאון"? עד כה היה נהוג לומר גם על אישה "גאון", האם נעשתה החלטה בנושא הזה..?

82 כמה צפוי אבי
  • 20:47
  • 26.11.12

מצד עיתון הארץ, לתת כדוגמה קבוצה של נשים, היכולות לשמש כראש(ראשת?) ממשלה ומבלי להזכיר אף פוליטיקאית מחוגי הימין(חוטובלי, או רגב, למשל)...
אין סיכוי למצוא פה משהו אובייקטיבי.

83 מי צריך את החרא הקרוי אקדמיה ללשון אפי
  • 18:43
  • 29.11.12

אני אמשיך לקרוא לגולשי ראש הממשלה דאז ולא ראשת זה פשוט אידיוטי . למילה ראש יש גם קונוטציה אבסטרקטית שאין לה זכר או נקבה. אין מדינה בעולם עם אקדמיה ועוד מטומטמת בשפה כלשהי !! הגיע הזמן שיבטלו את אוכלי לחם החסד באקדמיה המיותרת הזאת תנו לשפה להתפתח מעצמה כמו בכל מדינה נאורה בעולם !!!

84 "מנכ"לית" זה עילג. מנכ"ל היא ראשי תבות של מנהלת כללית, כשם שזה ראשי תבות של מנהל כללי. הוספת סיומת "-ית" לראשי תבות מצביעה על היסחפות לעממיקו. אורלינג
  • 23:38
  • 29.11.12

הוגן יותר להציע מַנכֶּ"לֶת. שמשמר את הסאפיקס של מנהלת
"אויש. שמעת? דנה כהן מונתה כרמטכֶּ"לֶת הראשונה של צה"ל; היא קודמה לתפקיד רבת-אלופה כשקודם לכך שימשה כסִגְנָה וסִרְנָה בחטיבת הבקעה."

85 יחימוביץ, גלאון וליבני מתעלמות מפרשת סער!!! ישראלה ישראלי
  • 02:51
  • 24.02.13

מדוע יחימובץ, גלאון, מירב מיכאלי וליבני מתעלמות מפרשת גדעון סער? מדוע קולן אינו נשמע? מדוע הן מחרישות????

86 סגנית יושב ראש ההכנסת פנינה תמנו תהיה שרה ראשונה ממוצא אתיופי ורמ"ש  (לת) אקדמאי נאה
  • 17:42
  • 24.01.14