חוק ועדות הקבלה ביישובים קהילתיים מגיע היום לדיון בבג"ץ

לטענת העותרים, החוק שאושר בכנסת היוצאת מאפשר לדחות בקשות של מועמדים בשל היותם שונים חברתית כמו ערבים, הומואים או בעלי נכות פיזית

בג"ץ ידון היום בהרכב מורחב של תשעה שופטים בעתירה נגד חוק ועדות הקבלה שאושר בכנסת האחרונה. העותרים, ובהם המרכז המשפטי עדאלה, האגודה לזכויות האזרח ושורת ארגונים חברתיים נוספים, דורשים לבטל את חוק ועדות הקבלה בנימוק שמדובר בחוק מפלה ובלתי חוקתי. החוק, שנקרא רשמית התיקון לפקודת האגודות השיתופיות (מס' 8), התקבל במארס 2011 ומסדיר את הרכבן וסמכויותיהן של ועדות הקבלה הפועלות ביישובים הקהילתיים וביישובים החקלאיים בנגב ובגליל.

בעתירתם מציינים הארגונים כי החוק מצדיק את דחיית מועמדותו של הומוסקסואל, אדם הסובל מנכות פיזית או אזרח ערבי, רק בגלל השונות החברתית שלהם.

בספטמבר אשתקד קיבל בג"ץ את העתירה שהגישו בני הזוג פאתנה ואחמד זבידאת נגד האגודה השיתופית רקפת ומנהל מקרקעי ישראל, בעקבות סירוב ועדת הקבלה של רקפת שבתחום המועצה האזורית משגב לאפשר לבני הזוג לרכוש מגרש לבניית בית מגורים ביישוב. הרכב של שלושה שופטים בראשות הנשיאה לשעבר דורית ביניש פסק לטובת העותרים והורה ליישוב ולמנהל מקרקעי ישראל למסור להם מגרש בתוך 90 יום, זאת לאחר מאבק משפטי שארך כשש שנים. ואולם השופטים לא הכריעו בסוגיות העקרוניות הנוגעות לחוקיות ועדות הקבלה.

סיפורה של משפחת זבידאת נחשף לראשונה ב"הארץ" ובעקבותיו התפרסמו תקנונים חדשים שאושרו בישובים הקהילתיים במשגב לפיהם חברי הקהילה יתקבלו לפי התאמתם לערכי מדינת ישראל ומורשת ישראל.

פאתנה ואחמד זבידאת, שזכו בעתירה נגד האגודה השיתופית רקפת
פאתנה ואחמד זבידאת, שזכו בעתירה נגד האגודה השיתופית רקפת . צילום: עבדאללה שמא

בדיון היום תטען עו"ד סוהאד בשארה מעדאלה כי אף שפורמלית החוק קובע איסור על אפליה של חברי קבוצות חברתיות שונות, העובדה שהוא מתיר דחיית מועמדים מחמת "חוסר התאמה לחיי חברה בקהילה...ולמרקם החברתי-התרבותי של היישוב הקהילתי" מאפשרת ליישובים להנהיג הלכה למעשה מדיניות מפלה. נוסף על כך יטענו העותרים כי החוק מתיר לוועדות הקבלה להסתמך על מאפייני היישוב כפי שנקבעו בתקנון האגודה. זאת בעוד שביישובים רבים מופיע בתקנון סעיף הקובע כי אופי האגודה יהיה ציוני. לדברי העותרים, החוק סותר את המשפט הבינלאומי ואת המשפט הישראלי.

לעתירה צורפו תצהירים של תושבים ביישובים בהם מונהגות ועדות קבלה. בתצהיר של תושבת ההרחבה הקהילתית של קיבוץ מעין ברוך, היא מספרת כי חברי ועדת הקבלה הסבירו לה שבמקרים רבים תהליך המיון הינו כיסוי שמטרתו המרכזית ההיא מניעת מכירת נכסים ביישוב לערבים ולחרדים - במטרה לעקוף את פסיקת בג"ץ שאסר על אפליה.

בתגובתו דרש היועץ המשפטי לממשלה לדחות את העתירה, בנימוק שהיא מוקדמת ותיאורטית. לדבריו, לא הובאו תיקים קונקרטיים נגד החוק. הוא טען גם שוועדות הקבלה רשאיות להחליט אם לקבל מועמדים או לדחות אותם על בסיס "פסיכולוגי-חברתי" ועל בסיס התאמתם למרקם החברתי של היישוב, בלי להדיר על בסיס גזע, דת, מגדר או לאומיות.

הוספת תגובה
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
להוספת תגובה בלתי מזוהה לחץ כאן להוספת תגובה מזוהה לחץ כאן

הקלד את הנושא

הקלד את התגובה

 
בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים עם תנאי השימוש של אתר הארץ
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
להוספת תגובה בלתי מזוהה לחץ כאן להוספת תגובה מזוהה לחץ כאן

הקלד את הנושא

הקלד את התגובה

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים עם תנאי השימוש של אתר הארץ
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
הצג את כל התגובות פתוחות 01 קיבינמט, אפשר להיתקבל אצלם, ממילא אפשר שם לבנות בלי הייתר ומה שרוצים הא ויש שם גם בנות שאפשר ל,,,
  • 03:34
  • 04.12.12

רק אנחנו היהודים המוזרים אכולי מסכנות נותנים להם לגעת בבנותינו ןעכשיו אנו ניצור תקדים שיאפשר להם לחסל אותנן לאט ובטוח
אוי לנו אם שופטחנו יתנו לזה יד

02 כאשר ברור שה"דמוקרטיה" מהסוג השמאלני גורם לחיסולה של המדינה ב_שמואל
  • 06:10
  • 04.12.12

כאשר ברור שה"דמוקרטיה" מהסוג השמאלני גורם לחיסולה של המדינה היהודית, נשאלת השאלה, האם פושעי אוסלו ידעו שהם מסייעים לתהליך. כיוון שאני ידעתי (ורבים כמוני ידעו זאת שלמרות שאנו רואים רק מכאן ולא משם) יש לי רושם שהם החכמים ממני (כי הם רואים משם) התכוונו בכל לב לחסל את המדינה היהודית.
המדינה בידי האג'נדה האנטי לאומית מתכוונת לחסל את המדינה באמצעות החוק, אם לא נצליח לחסום את נציג המאפיה השמאלנית (היועץ המשפטי לממשלה) לא נוכל לעשות שום דבר כנגד החורבן העתיד להתרחש.

03 אורח החיים בקהילה קהילה קטנה הפיכת היוצרות
  • 06:30
  • 04.12.12

הוא אורח חיים שברירי שחוסר התאמה אליו עלול לפגוע פגיעה אמיתית באופיה ושלמותה - זו לא סתם אמירה. רוב המבקשים לגור בקהילות קטנות, ומדובר בעיקר בהרחבות במושבים ובקיבוצים, כלל אינם בקיאים במשמעויות העמוקות של חברות בקהילה. הם רק חושבים על דיור צמוד קרקע על חצי דונם או פחות באוירה כפרית והלכה למעשה מחפשים איך לשדרג עצמם ובעצם ממשיכים את חייהם כבודדים בשכונה כמו בעיר. בכך הם בתהליך איטי אך בטוח יגרמו להתפוררות הקהילה אליה הם מבקשים להצטרף ואת זה חברי הקהילה הותיקים מנסים למנוע בועדות הקבלה. חוץ מזה, מה פסול בכך שאדם יוכל לבחור עם מי לגור ולהעביר את חייו? במקרה הזה חברי הקהילה הותיקים היו שם קודם ולכן האחרים צריכים להתאים אליהם ולא להיפך. מרגיזה באופן מיוחד המעורבות של נציגות ערבית בתהליך אשר משתמשת בכלים דמוקראטיים אשר אינם מוכרים או מיושמים באורח חייהם או תרבותם שלהם (בחזקת נאה דורש? נאה קודם כל מקיים!) כעוד אייל ניגוח פוליטי באוכלוסיה היהודית (ישראלית).

04 באמת מוזר שבמדינה ציונית יהודים לא יסכימו לחיות עם מי שטוען שצריך להרוג אותם. במדינה מתוקנת ארגון עדאללה היה מוצא אל מחוץ לחוק כמו שבזמנו הוצא ארגון בני הכפר אל מחוץ לחוק באשור ימ"ש עליון אבל עם בג"צ היום יש סכנה שהשופטים יקבלו את דרישת הארגון שבאופן קבוע תומך בארגוני טרור ויחליטו שלהיות ציוני זה לא בסדר.  (לת) ע.ג.
  • 08:01
  • 04.12.12

05 מקווה שבג"צ ינהג הפעם בתבונה וידחה את העתירה הפוליטית הזו. שיתופית
  • 08:13
  • 04.12.12

זו אינה עתירה חברתית, אלא פוליטית בלבד ארגון עדאללה הציב לעצמו לנגח את כל ההתיישבות החקלאית, הפרטית והשיתופית בישראל. ובג"צ ומנהל מקרקעי ישראל מסייעים לו במהלך ההזוי הזה.

06 ערבים וחרדים צריכים לגור ביחד  (לת) איתי
  • 08:27
  • 04.12.12

07 ועדות קבלה ? רויטל
  • 09:36
  • 04.12.12

אף אחד לא רוצה לקבל בישובו , אוכלוסיה שתהיה לאחר מכן טורח על הקהילה. וגם אם יחליטו שו. הקבלה אינן חוקיות תימצא דרך למנוע קבלת אוכלוסיה שלא מתאימה.

08 חופש ההתאגדות הוא עיקרון יסוד בדמוקרטיה, והוא כולל את הזכות להתאגד ולגור עם מי שליבך חפץ. מתי יגישו ההזויים עתירה נגד קבוצות רכישה "מפלות"?  (לת) אינפיניטי
  • 09:40
  • 04.12.12

09 ליבני לאיזה תחתית היגעת אם את מגנה את הממשלה אז מה יש לנו לדבר על אחרים שישמי
  • 09:42
  • 04.12.12

על צרפת ובריטנה וכו"ל האירופים ץ הם בעצמם אומרים אם מתוך ישראל מגנים אותכם מה אתם רוצים מאיתנו .
כתוב בתורה מחרבייך מימך יצאו זה בדיוק מה שעושים בארץ הקודש
לבני את עזבת ואולמרט עזב . למה לחזור אתם נהפכתם לאנשים שנואים
לכו הביתה

10 אם קהילה לא יכולה לבחור את חבריה, אז אין קהילה. זכותו של כל אדם ליצור קהילה עם מי שהוא חפץ בו. הינשוף
  • 09:49
  • 04.12.12

עצם העובדה שאדם תובע את המקום שלא קיבל אותו, מעידה שאלף עדים שהוא לא יכול ולא רוצה לחיות במקום הזה ביחסי שכנות טובים עם שאר חברי הקהילה. אם רוצים להתארגן צמחונים, חרדים או ג'ינג'ים בישוב קטן ולהחליט על אופי קהילתם יש לאפשר להם זאת.

11 קבלה לישובים כהילתיים דן
  • 09:53
  • 04.12.12

סליחה, מי ירצה שיהיה לו שכן ערבי והומו?
אני אישית הייתי שובר שיניים להומו או שופך עליו חומצה.
אז מה? שיהיה לי גם שכן כזה
- או לשחות באותה הבריחה עם ערבי. אתם יודעים עד כמה זה מגעיל?

12 כשאני יוכל לבנות בישוב ערבי תתקשרו אלי רון
  • 09:54
  • 04.12.12

נו באמת יש פו שאלה בכלל

13 כמו שתושבי צהלה וכפר שמריהו בוחרים מי יגור לידם (ע"י מססנת תקציב מזומנים) כך גם לתושבי הישובים קיימת זכות זו beetle
  • 10:02
  • 04.12.12

מה ההבדל בין מסננת של עושר אישי למסננת אחרת?

14 לא למדו הלקחים ממאבקם הנלוז לאפשר לכל מחבל לקבל איחוד איחוד משפחות לשטחי הקו הירוק.  (לת) אלפונסו
  • 10:18
  • 04.12.12

15 אז ברוך מרזל יוכל לגור בטייבה ? ואחמד טיבי יעבור לגור במאה שערים ? ימני בבון זב חוטם וחסר בינה
  • 10:20
  • 04.12.12

וכמובן שגדעון לוי וחברתו יעברו סוף סוף לאום אל פחם , זועבי החמודה תגשים חלומה ותעבור לרמת אביב במקומם ( ותמצא חתן יהודי ) ובא לציון גואל ומשיח בן דוד לירושלם.

16 האמת והפוליטיקלי קורקט ערן
  • 10:26
  • 04.12.12

לו היו אבות הציונים נוהגים לפי ה"עולם" והפוליטיקלי קורקט לא הייתה קמה מדינה. נקודה.
אם ננהג כיום לפי ה"עולם" והפוליטיקלי קורקט, בקרוב לא תהיה מדינה.

האמת היא שהמדינה נותנת "פור" ליהודים בהתיישבות.
אם לא היה ניתן "פור" מהסוג הזה בעבר, היום היה מתקיים דיון ער על "החזרת" הגליל לערבים, וכנראה שהגליל התחתון היה מקום מסוכן ליהודים. הגליל העליון ורמת הגולן היו כמעט מנותקים גאוגרפית משאר המדינה ואת המסדרון הצר שנשאר היה אפשר לנגח בקלות משני כיוונים (לבנון והגליל התחתון) בעת מלחמה ולנתק את צפון הארץ.

הערבים בגליל חיים בסה"כ טוב (אם כי עדיין ישנם פערים גדולים), אבל הסבירות שהם ימכרו קרקע בסכנין, דיר חנא, עראבה, אופ אל פאחם, רמה או כל כפר אחר ליהודים היא אפסית, ולא יעזור שום בג"צ. בג"צ אפילו לא מרשה ליהודים לצאת להפגנה חוקית באום אל פאחם מחשש שהשוטרים לא יצליחו לעצור את ההמון הזועם (הערבי, לא היהודי).

לכן נחמד להתהדר בנוצות של רודף שלום וצדק (במיוחד למי שגר בצפון תל אביב טהורת הגזע, או באירופה) אבל במציאות לפעמים צריך לנהוג בחוכמה. להוריד את כל המגבלות באופן מיידי בשלב הזה יהיה צעד לכיוון התנגשות ולא לכיוון השתלבות.

אגב, מי שרואה קצת מה קורה במגזר הערבי רואה שיש התקדמות אדירה להשתלבות בחברה, אבל צריך להבין שזה תהליך שלוקח במקרה הטוב עשרות שנים - ע"ע השחורים (שלא לומר האינדיאנים) בארה"ב, המאורים בניו-זילנד ושאר מיעוטים שהתחילו בעמדת נחיתות.

17 קיבוצניקים ומושבניקים. שלי זרקה אותנו לפח הצביעו למפלגת ההתיישבות של שמחון  (לת) בן ההתיישבות העובדת
  • 10:27
  • 04.12.12

18 מצוקת הדרום אלי
  • 10:32
  • 04.12.12

מדוע מוקצים מגרשים ב תל שבע רק לבדואים בעלות של 100000 ש"ח ואילו בעומר הסמוכה מגרש בשטח זהה עולה מעל 1100000 ש"ח ?

19 שימו לב כמה חשוב לדעת ולהבין את השיוכים המבניים של כלי התקשורת המדווחים. הרי החוק הגזעני הנוסף הזה והישובים היוקרתיים האלה מפלים לא רק נגד ערבים והומואים אלא גם נגד מזרחים, חרדים ודתיים. הוא לא מפלה קבוצה קטנה ולבנה של אנשים הקוראים את עיתון הארץ.  (לת) בן מרמרה
  • 10:36
  • 04.12.12

20 למה כנסת אם בג"ץ קובע חוקים  (לת) דמוס
  • 10:53
  • 04.12.12

21 ועדות קבלה יעל
  • 11:31
  • 04.12.12

ועדות קבלה דווקא חיובי

22 במידה ובג"ץ יבטל החוק . יש לדרוש מכל אחד משופטי בג"ץ להעביר תקופה של חודש בישוב קהילתי. רונן
  • 11:46
  • 04.12.12

הדרישה לבטל את חוק ועדות הקבלה באה מתוך מטרה אחת בלבד. לפרק את הישובים הקהילתיים בישראל. (האם לא ברור לאור הגופים המגישים את העתירות). אין להעלות על הדעת קבלה של כל אחד ליישוב קהילתי.
למה בניו יורק לא יכול דייר להיכנס לבניין קונדומיניום ללא אישור הדיירים? ובישראל יוכל כל אחד להכנס למקום בו אין לו כל התאמה שהיא.

23 אין מקום לערבים בישובים יהודים. מה לא ברור כאן?  (לת) עובדיה סלמה
  • 11:50
  • 04.12.12

24 הישובים הקהילתיים במו ידיהם הביאו עליהם את גזירת עירבוב האוכלוסיה הערבית בגליל.הם ניפנפו לא רק ערבים אלא כל מי שלא מצא חן בעיניהם.יצרו לעצמם אליטיזם חצוף על אדמות מדינה שאינן שייכות להם אלא לכלל הציבור.חוצפה תהומית בחסות גזענות ממוסדת  (לת) הבדלנות המתנשאת הזו שורשיה בקיבוצים
  • 12:01
  • 04.12.12

25 we love you bibi מפצח האגוזים
  • 12:06
  • 04.12.12

הקהילות משתמשות בתשתיות ששייכים למדינה ,יש להם זכות לא לקבל ,אחרים, כאשר הם חיים בישובים שלהם ולא יוצאים מהיישוב,המדינה רואה באזרח אזרח ולא מבדילה

26 כל עוד אין חוק נגד טיפשות הבולשויזים חוגג ומוסיף אוולת חדשה לבקרים לעוולות ההיסטוריות  (לת) פלץ
  • 12:36
  • 04.12.12

27 האם אפשר לצרף למערכת "הארץ" הקהילתית עיתונאי ימני + עיתונאי דתי  (לת) ימני זב חוטם ועם הארץ
  • 13:50
  • 04.12.12

28 ועדות קבלה הם אפרטהייד בתחפושת. די לזבל בשכל על "קהילה" מ
  • 18:00
  • 04.12.12

הזכות של כל אזרח לגור בכל מקום אם ידו משגת היא זכות יסוד בסיסית בכל דמוקרטיה.
אין בשום מדינה מערבית אחרת ועדות קבלה למגורים

29 חוק השבות הוא חוק שהקים ועדת קבלה למדינת ישראל והוא חוק מפלה. הוא מפלה בין הומוסכסואל יהודי לנוצרי, בין נכה יהודי לנכה מוסלמי ובכל זאת עבדאללה לא הגישו עתירה בעניין. זרובבלה דורקם חג'בי
  • 08:19
  • 05.12.12

בכל העולם ישנן ועדות קבלה.

אתה לא יכול לרכוש דירה בבניין במנהטן NY אם לא קיבלת הסכמת נציגות הדיירים. אתה לא תתקבל לאוסטרליה אם לא תוכיח איתנות פיננסית. אתה לר תקבל מגרש לבנות עליו בסכנין ואתה לא יכול להצטרף לקבוצת תמיכה לחולי סרטן עם יש לך דלקת ריאות.

לכאורה ועדות הקבלה חוסמות ערבים, למעשה (ומשום ש99.9% של ערביי ישראל לא היו רוצים לגור ביישוב קהילתי), ועדות הקבלה ביישובים קהילתים נועדו לשחרר את הקהילה מחיים במחיצת ערסים, פריחות, ברברים וזונות. וחרדים כמובן. פשוט.

פעילות
המלצות
הפופולריות בחינוך וחברה
פרסומת
פעילות
המלצות
פרסומת