המהדורות הדיגיטליות של הארץ - באתר בסמרטפון ובאייפד - חודש ראשון ב-4.90 ₪ בלבד
מצטרפים ומשדרגים לאחת מחבילות התוכן האיכותי של הארץ. עכשיו במבצע השקה! רק 4.90 ₪ לחודש הראשון. נסו עכשיו >>
הרשמה למערכת
שם פרטי
שם משפחה
דוא"ל
סיסמה
אישור סיסמה
טלפון נייד
 ?נרשמתם בעבר לאתרי קבוצת הארץ התחברו   |   שחזרו סיסמה

ספר משוחרר לא יוחזר

הסרט "שוד הספרים הגדול" חושף איך במלחמת העצמאות הועברו לספרייה הלאומית עשרות אלפי ספרים מבתים שנטשו פלסטינים. על השאלה האם היתה זו הצלה או ביזה יש מחלוקת. על השאלה מה הם עושים שם עד היום לאיש אין תשובה

במחסן של הספרייה הלאומית בירושלים נמצא אוסף של כ-8,000 ספרים שעליהם מודבקת התווית AP. באופן רשמי מייצגות האותיות האלה את ראשי התיבות של הביטוי "רכוש נטוש" (Abandoned Property). בספרייה, עם זאת, נהוג להתלוצץ כי AP מסמל דווקא את המלה "אפוטרופוס" – על שמו של  "האפוטרופוס לנכסי נפקדים", שאחראי על הספרים האלה.

כבר 64 שנים הספרים שם, עדות חיה לפרשה היסטורית כאובה שנשכחה כלא היתה. "היו אנשים שידעו עליה, אבל החיים ממשיכים והפרשה שקעה לתהום הנשייה", אומר בני ברונר, במאי הסרט "שוד הספרים הגדול", שיוקרן בהקרנת בכורה בישראל ב-3 בינואר בסינמטק תל אביב.

הספרים האלה היו שייכים פעם לפלסטינים מירושלים ומערים נוספות שנמלטו או גורשו מבתיהם ב-1948. חיילי צה"ל, בליווי ספרנים של "בית הספרים הלאומי והאוניברסיטאי" (גלגולה הקודם של הספרייה הלאומית), לקחו אותם מבתים פרטיים וממוסדות ציבוריים והעבירו אותם לספרייה.

ד"ר גיש עמית בביתו, השבוע. חשף את הפרשה באקראי
ד"ר גיש עמית בביתו, השבוע. חשף את הפרשה באקראי. צילום: תומר אפלבאום

כמעט כל מלה בפרשה הזו טעונה פוליטית ואידיאולוגית. האם הספרים נאספו או שמא נבזזו? האם איסופם היה חלק ממבצע הצלה ישראלי או חלק מהרס שיטתי של התרבות הפלסטינית? לא כולם תמימי דעים באשר לכך.

את הפרשה חשף ד"ר גיש עמית מאוניברסיטת בן גוריון בעבודת הדוקטורט שהשלים לפני כמה חודשים, שעוסקת בהיסטוריה של הספרייה הלאומית ותצא לאור כספר בקרוב. הכל התחיל באקראי: עמית כתב את המאסטר שלו על "מושג הארכיון" וחיפש חומרים בארכיונים שונים. כשעיין במסמכים על ההיסטוריה של הספרייה הלאומית צדו לפתע את עיניו מסמכים שהחיו את הפרשה הנשכחת.

חילוץ תחת אש

ממאי 1948 עד סוף פברואר 1949 עובדי בית הספרים אספו כ-30 אלף ספרים, עיתונים וכתבי יד שהותירו אחריהם ערבים תושבי ירושלים. מלבדם נאספו עוד אלפי ספרים שהיו שייכים למוסדות חינוך ולכנסיות בנושאים מגוונים – משפט, הלכה, פירושים של הקוראן, ספרות יפה, תרגומים, ספרות מדעית, היסטוריה ופילוסופיה.

עדות לכך נמצאה, בין היתר, בישיבת הממשלה שהתקיימה ב-20 בדצמבר 1948. "בזמן האחרון אורגנה ועדה מטעם האוניברסיטה, אשר עוברת אחרי הצבא ואוספת את הספרים מתוך הבתים", אמר שר הפנים אז, יצחק גרינבוים.

"באה ההצעה והדרישה שבית הספרים של האוניברסיטה יוציא את הספרים משכונות הכיבוש, מקום שבו הם נמצאים במצב של אי-ביטחון, ויעמידם תחת חסותו", נכתב בדו"ח של הספרייה כמה חודשים לאחר מכן.

"עובדי הספרייה יחד עם פועלי האוניברסיטה סרקו בסכנת נפשות את השטחים, ולא פעם ניתכו עליהם צרורות כדורי הלגיון הערבי, וניצלו בנס", כתב עשור לאחר מכן איש הספרייה הלאומית שלמה שונמי.

ד"ר עמית מציג פרשה מורכבת: "בספרייה הלאומית האמינו – ועדיין מאמינים – שמדובר במעשה הצלה של תרבות, שאלמלא התערבותה חלק גדול ממנה, אם לא כולה, היה יורד לטמיון, נגנב על ידי סוחרים פרטיים או הולך לאיבוד", אמר. מנגד, לדבריו, "הפלסטינים רואים זאת, בצדק, כמעשה מובהק של ביזה תרבותית. נישול תרבותי, שהיה חלק בלתי נפרד מהנכבה, האסון שהמיטה עליהם המלחמה".

האם אפשר ליישב בין שני אלה? עמית סבור שכן: "זה סיפור של ביזה שהתקיימה לצד מעשה של שימור. זו ביזה שהיא בה בעת גם מעשה הגנה, זה לא סותר".
בתזכיר של בית הספרים הלאומי ממארס 1949 התייחסו אנשי הספרייה למורכבות הזו: "אם כי הצלת הספרים היתה לשמה ומטרתה המיידית היתה להציל רכוש רוחני מאובדן וכליון, לא העלמנו בפני השלטונות הנוגעים בדבר את תקוותנו שתימצא דרך להעביר את הספרים, בחלקם, ואולי בחלקם הגדול, לרשות האוניברסיטה – בבוא השעה".

הדו"ח חושף דילמה מוסרית שניצבה בפני אנשי הספרייה. "כשנתקבלה ההחלטה לטפל בספרים ממין זה, ניגשנו לעבודה מתוך היסוסים של 'מה יאמרו הבריות'. ואמנם נשמע פה ושם הרינון, 'האנשי בית הספרים הלאומי עטים על הביזה?' אך מאחר שראינו שאם נמאן לעסוק בהצלת ספרים אלה, ייחרץ גורלם לגניבה ולכיליון, נעלמו כל ההיסוסים של ההתחלה ופתחנו באיסוף הספרים בכל המרץ".

אנשי הספרייה קבעו כללים לאיסוף הספרים: "עיקרון שמנו לנו שלא להוציא ספרים אלא מבתים פרוצים ופתוחים. לא הוצאנו ספרים מדירות סגורות וכן לא נכנסנו לדירות שבעליהן לא נטשון". במסמך שכתב שונמי, ב-26 ביולי 48', העריך כי "נאספו עד היום כ-12 אלף ספרים ויותר. חלק גדול מספריות של הסופרים והמלומדים הערבים נמצא עכשיו במקום מבטחים".

במסמך בשם "עיבוד הספרים הערביים מן השטחים הכבושים", כתב אליהו אשתור, מנהל מחלקת מדעי המזרח בספרייה, גם על תרומתם של הספרים למוסד: "מספר הספרים שהובאו באופן זה אל הספרייה הוא יותר גדול ממספר הספרים הערביים שנאספו על ידינו במשך כל שנות קיום המוסד. ניתנה  לנו האפשרות להרחיב במידה ניכרת את אוספנו".

הרס תרבותי

בהתאם לחוק, הספרים הם "נכס נפקד" והבעלים שלהם הוא האפוטרופוס לנכסי נפקדים, ששייך למשרד האוצר. "קובץ הספרים מקוטלג ופתוח לעיון הציבור הרחב, אך לא תתאפשר השאלתם לעיון מחוץ לספרייה", נמסר ממשרד האוצר. "בסיכום (של האפוטרופוס)  עם הספרייה הלאומית נקבע שהספרים ימשיכו להישמר אצלם בספרייה, שכן המומחיות לשמירת חומר ספרותי נמצאת בידיהם".

לשאלה אם נשקלת אפשרות להשיב את הספרים האלה לבעליהם, להעבירם לרשות הפלסטינית או לאחת האוניברסיטאות בשטחים, לא השיבו אנשי האפוטרופוס והאוצר.
שאלה נוספת שנותרה פתוחה היא מה עלה בגורלם של אלפי ספרים נוספים, שנלקחו בידי צה"ל וכלל לא נמצאים ברשימות של הספרייה. מסמכים אחדים, לא מפורטים, מעידים כי כמה מהספרים נמכרו במכירות פומביות. ייתכן, כי חלקם נטמעו באוספי הספרייה וחלקם אף נגרסו.

בספרייה לא ששים לדבר על הפרשה וטוענים כי הנושא אינו באחריותה. עם זאת, את המסמכים שחושפים אותה איתר ד"ר עמית בארכיון שלה. "זה המבנה הפרדוקסלי של ארכיון באשר הוא: המקום שמשמר את הכוח ומארגן אותו הוא גם המקום שחושף את האלימות ואת העוול. במובן הזה, הארכיון הוא מקום שחותר תחת עצמו", אומר עמית. לצד זאת, הוא מוסיף כי העובדה שהספרים נאספו עומדת בסתירה להתכחשות של הציונות לנוכחותם של הפלסטינים ילידי הארץ.

המאמרים שפרסם עמית בנושא צדו לפני כמה שנים את עיניו של בני ברונר, במאי ישראלי שחי בהולנד ויצר סרטים שעוסקים בסכסוך הישראלי-פלסטיני, ובהם "מדינה בהשעיה" ו"אל-נכבה". "תיארתי לעצמי שאני יודע די הרבה על 1948, ושהעניין מסתכם בפליטים ובכפרים הפלסטיניים, אבל בעקבות המאמרים של עמית הבנתי ש-1948 זה גם ההרס התרבותי שנגרם לפלסטינים. אף אחד לא דיבר על זה. כך נולד הסרט", אומר ברונר.

ברונר ועמית ראיינו עדים חיים – פלסטינים וערבים ישראלים – שסיפרו על מה שראו ב-1948. הם גם איתרו עובדים לשעבר בספרייה שסיפרו על איסוף וקטלוג הספרים. כך הם למדו כי עד סוף שנות ה-50 הוצמדו לספרים הפלסטיניים מדבקות עם כיתוב שהעיד על המקום המדויק שממנו נלקחו. בהמשך הוסרו המדבקות והספרים קוטלגו מחדש. "הם פשוט מחקו את הקשר בין הספר למקום שממנו הגיע", אומר ברונר.

עדות נוספת נמסרה מפיו של נאסר א-דין נשאשיבי, בן למשפחת האצולה הערבית המפורסמת. "הוא היה עד לשוד הספרייה המשפחתית שלו", אומר ברונר. את אחד הספרים שהיו בבעלותו, "מכרימאת", הצליחו יוצרי הסרט לאתר במדפי הספרייה הלאומית. הוא עדיין נושא את ההקדשה שקיבל בעליו ב-1945: "לנאסר א-דין, הסופר המבטיח".

גם ספרים של חליל סכאכיני, סופר ערבי נוצרי שנמלט מביתו בשכונת קטמון ב-1948, מופיעים בספרייה הלאומית. על אחדים מספריו נמצאת עדיין חתימתו  - בדיו שחור בערבית. בפתחו של ספר אחד מצוינת הכתובת: "סרי סכאכיני, ירושלים 1940".
"תחושת הבטן שלי היא שהמניע ההתחלתי לאיסוף הספרים היה נקי ואמיתי", אומר ברונר. "הייקים, שניהלו את הספרייה הלאומית היו ביבליופילים והתייחסו לספרים בתשוקה כמעט פיזית". חלקם, כמו גרשום שלום, מרטין בובר ושמואל הוגו ברגמן, גם היו חברים ב"ברית שלום" שדגלה במדינה דו-לאומית ושוויון זכויות פוליטי לערבים וליהודים.

ואולם, לדבריו, "בתוך חודשים ספורים מרגע שהספרים הגיעו, היתה טרנספורמציה מנטלית בספרייה. השאלה כבר לא היתה למי שייכים הספרים האלה. הם התייחסו אליהם כאל ספרים ששייכים להם וטענו שרק להם הכלים לעשות בהם שימוש מתאים".

ברונר, שמתאר עצמו "שמאלן ותיק, שמקדיש לכך חלק גדול מהקריירה", אומר כי הופתע מהממצאים. "הופתעתי שאפשר עוד לגלות דברים חדשים על 1948 ממרחק של 60 שנה. לא הופתעתי שישראל עשתה מה שעשתה. כמו שאומר אחד המרואיינים בסרט, זו מנוולות שלא תיאמן – עם ישראל שודד ספרים מבתים נטושים של פלסטינים ושם אותם בספרייה הלאומית שלו".

הוספת תגובה
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
להוספת תגובה בלתי מזוהה לחץ כאן להוספת תגובה מזוהה לחץ כאן

הקלד את הנושא

הקלד את התגובה

 
בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים עם תנאי השימוש של אתר הארץ
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
להוספת תגובה בלתי מזוהה לחץ כאן להוספת תגובה מזוהה לחץ כאן

הקלד את הנושא

הקלד את התגובה

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים עם תנאי השימוש של אתר הארץ
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
הצג את כל התגובות פתוחות 01 כל הכבוד לגיש!  (לת) שירה
  • 09:05
  • 07.12.12

  •   עורך נכבד,האם כתבה זו שווה כותרת ראשית באתר הארץ?? האם הטבח בסוריה פסק? האם במצריים מורסי מקים דמוקרטיה נאורה? האם הרעב באפריקה נגמר? רק אג'נדה אנטי ישראלית פוסט ציונית ושנאה עצמית מביאה את עורך לשים כתבה חסרת חשיבות שארעה לפני 66 שנים אחרי מלחמה שנכפתה על הישוב היהודי שאלמלא ניצח בה הוא היה מושמד לחלוטין....  (לת) רוני
    • 16:02
    • 08.12.12

  •   אין לי כבוד למי שמנחיל את הגישה ש 1948 היית 2012 והמלחמה הייתה טיות בטיילת . המלחמה היתה נוראית ומזלנו הטוב שהיא לא נגמרה ההפך. אניהו
    • 17:48
    • 08.12.12

    האדון חושב שהערבים אם היו מנצחים היו אוספים ספרים או משהו אחר לגמרי?
    אלו שמקדישים את חייהם להשמצת והשחרת ודה לגיטימציה של ישראל , הופכים לילה ליום ויום ללילה בזכות הזכרון הקצר של העולם ושל האנשים שחיים כאן.

  •   במקום שגוזלים ספרים ייגזלו גם בני-אדם.  (לת) ציונות
    • 18:12
    • 08.12.12

  •   דוגמה יפה לדמגוגיה ריקה..  (לת) קורא
    • 19:06
    • 08.12.12

  •   שנחכה עד שה=כ=ל בעולם הערבי יהיה בסדר עדן
    • 21:49
    • 08.12.12

    שנחכה עד שה-כ-ל בעולם הערבי יהיה בסדר לפני שנסתכל איפה אנחנו לא בסדר? כי אם כן, את/ה תצטרך לחיות לנצח. אבל אל תבנה על זה... מה לך ולרעב באפריקה, בעצם? מה עשית בשביל לפתור את הבעיה הזו? במקרה הכי הכי קיצוני, דיברת .

  •   זה לא היה טיול, ואין צורך להיות ציניים. עדן
    • 21:50
    • 08.12.12

    מאיפה הסימטריה הזושאתה דורש בין ישראל ופלסטין? האם זוגתך הולכת עם רעלה?

  •   ד"ר שערך מחקר משמים בנושא ארכיונאות גילה איזה קשר לנכבה ועושה את הסיבוב לשידרוג הקריירה על חשבון השמצה חסרת בסיס, גועלי! O
    • 01:17
    • 09.12.12

    'השוד הגדול', 'מנוולות שלא תאמן', כל מילה מיותרת, חרפה לשמאל שאדם עם טיעונים כאלו מזהה עצמו עמם, הרי הבתים נטושים! ,

  •   השוד הוא לא בכך שהצילו ספרים מבתים נטושים לפני למעלה מ-60 שנה, אלא בכך שעדיין לא מחזירים אותם - ככתוב: גשש בלש
    • 16:02
    • 09.12.12

    "עד סוף שנות ה-50 הוצמדו לספרים הפלסטיניים מדבקות עם כיתוב שהעיד על המקום המדויק שממנו נלקחו. בהמשך הוסרו המדבקות והספרים קוטלגו מחדש. "הם פשוט מחקו את הקשר בין הספר למקום שממנו הגיע", אומר ברונר." זהו השוד הגדול.

  •   עמית חי בבית ערבי ביפו הערבית.איזה צבוע. פנה ביתך וצא מהארץ  (לת) רון.מיתנחל ביפו....
    • 01:13
    • 10.12.12

  •   איזו היתממות. איזו פאתטיות... מורן מירושלים
    • 04:25
    • 27.04.13

    למי אתה רוצה שהם יוחזרו בדיוק?
    ממילא כל היום נערכים עליהם מחקרים על ידי חוקרים פלסטיניים ששורצים בספרייה הלאומית

02 החוקר והבמאי - יצורים מבחילים. משום מה אצל הערבים אין מי שיתעד את הזוועות שהם עוללו לישוב היהודי  (לת) מרופדים בכספי אנטישמים כיף להם לזרוק בוץ. מעניין איך היו הם פועלים אז.
  • 09:56
  • 07.12.12

03 האם היה עדיף להשאיר את הספרים בבתים העזובים? שואל
  • 09:57
  • 07.12.12

אפשר להתייחס גם באופן חיובי למאמץ שהושקע בשמירת נכסי תרבות של אויב בזמן מלחמה ובמיוחד כאשר זה אויב שמתנהג בכללים אחרים

  •   תקרא שוב. הביזה היתה גם הגנה, זה לא סותר. שירה
    • 10:23
    • 07.12.12

    לא מאוחר לתקן. המגורשים לא התאדו באויר כמו שאנשים כאן סיפרו לעצמם כל השנים, הם או צאצאיהם עדיין חיים ומגיע להם לקבל את הספרים בחזרה. במחקר מתואר מקרה של אדם שדרש את הספרים של משפחתו בחזרה, ונענה בשלילה: באיזו זכות?

  •   מה אנחנו, המדור לשמירת חפצים? הם שמרו חפצים של יהודים שברחו מארצות ערב?
    • 15:13
    • 08.12.12

    כל הכבוד על כך ששמרנו, כל הכבוד על התצוגה בספריות הלאומיות.
    אין כבוד למי שמחפש להוקיע אותנו על שמירת ספרים, ומוותר לערבים על שלוש מלחמות שיזמו נגדנו, ואנטיפאדה רצחנית במרחב האזרחי
     

  •   במדינה הדו-לאומית לא יצטרכו
    • 15:41
    • 08.12.12

    לדרוש את הספרים בחזרה - זה יהיה האוצר הדו-לאומי שלנו, של כולנו, וחוקרים דוברי שתי השפות הלאומיות יוכלו ללמוד ממנו...
    אפשר גם לחשוב חיובית :)

  •   יופי ששמרנו, עכשו להחזיר. למה לא, בעצם? פרח
    • 21:53
    • 08.12.12

    אחלה ששמרנו, ואם אתה מתכוון לקרוא אותם, יופי-טופי. אבל אתה לא. אפשר להחזיר אותם בשקט גמור, לא יקרה שום דבר רע. מה אתה מרוויח מזה שהם בספריה הלאומית? מ-א-ו-מ-ה. כלום, נאדה. ואם הם ממש-ממש חשובים אפשר לצלם הכל.

04 כולת הבתים הצהרה אני שמאלני לא אומרת שאני צריך להיות מסית ומדיח נגד הלגיטימיות של המדינה שדווקא במצוקה הנוראית שהייתה אחרי מלחמת השחרור עקורי השואה הגיעו ארצה ללא מזון ומדור כתבה כזו בעצם לא מכירה כלל את המצב ששרר בארץ בסוף מלחמת השחרור והעודה שאנו שימרנו ספרים כי מי ששורף ספרים ישרוף עמים כפי שתיאר היינה דווקא היחס לספרים מראה את גדולתו של העם ולא מקור לביקורת כמו כן עניין הרכוש הנטוש הוא עניין שיצטרך פתרון הדדי אני מאמין שגם היהודים השאירו כנראה ספריות ומה איתם מי שהוא אסף אותם אינני מבין את עורך הארץ שמרשה כותרת כזאת פרופסור בר שירא
  • 11:05
  • 07.12.12

עורך הארץ לתשומת לבך הארץ מאבד את הלגיטימיות העובדה שאתם דוגלים בחזרה מוחלטת לגבולות 48 ולא 67 בטעות שגורה לא מצדיקה כתבות כה מקוממות

05 כבוד למדינה , הערבים היו שורפים לנו ספרים אם זה היה הפוך  (לת) בני
  • 11:43
  • 07.12.12

  •   הם היו שורפים את כולנו  (לת) רון
    • 15:37
    • 08.12.12

  •   מנין לך שהיו שורפים לנו ספרים ?  (לת) לא בטוח
    • 18:01
    • 08.12.12

  •   אני אגיד לך מאיפה אני יודע שמואל
    • 22:24
    • 17.01.13

    כי במלחמת השחרור כל פעם שהערבים השתלטו על איזשהו ישוב יהודי הם מיד רצחו את כל היהודים - עד התינוק האחרון - בדיוק כמו הנאצים. אז לא רק שהם היו שורפים את הספרים, הם היו שורפים גם את כל היהודים.
    שיגידו תודה שלא שרפנו אותם ולא שרפנו את הספרים שלהם.

  •   אני אסביר לך למה שמואל
    • 22:46
    • 17.01.13

    כי במלחמת השחרור כל פעם שהערבים כבשו איזשהו יישוב יהודי הם מיד דאגו לרצוח את כל היהודים - עד התינוק האחרון - ממש כמו הנאצים. אז אם הם היו מנצחים, לא רק שהם היו שורפים את כל הספרים שלנו, הם היו שורפים גם את כל היהודים.
    א שיגידו תודה שאנחנו לא שרפנו אותם ולא שרפנו להם את הספרים.
    הם תקפו, הם ניסו להשמיד אותנו, הם ניסו לעשות לנו שואה נוספת, ואתם מודאגים מכמה ספרים חסרי חשיבות?

06 במבט של ארכיאולוג חובב אח
  • 11:55
  • 07.12.12

ארצנו מלאה באתרי תרבות מחוללים, החל מבורות מים מלאי אבנים ועצמות פגרים שמוצאים הארכאולוגים בכל אתר שעבר מיד ליד, ועד מקומות פולחן עם גורל דומה. מעשה איסוף הספרים הוא הפוך לסיפור הכנעני ואף העולמי הנ"ל. לפעמים כיבוש הוא כמו שריפה גדולה המקפיאה בזמן מצב שהיה ואף הופך לבני טיט ללבנים שרופות ועמידות לעד. ארכיאולוגים ששים למצבים שכאלה אבל לפעמים מוחים דמעה כאשר המצב המוקפא גם ממחיש את גודל הזוועה. אני מקווה שבבוא הזמן יפארו ספרים אלה אגף במוזאון משותף, לנו ולפלסטינאים

07 על פלאי הטרנספורמציה המנטאלית עגולשון
  • 12:11
  • 07.12.12


רק בתור בדיחה מרירה, שווה לכתוב על כך ספר, השאלה לא כל כך מה הוא יכיל אלא איזה צד יכתוב אותו ואיזה צד יבזוז אותו..

אגב בספרו הנפלא של תום שגב ("הכתב הזר") "ימי הכלניות" מתוארת האינטליגנציה הפלסטינאית שהורישה את הספרים האלה, ובכללם סאכאכיני. אוקספורד וקיימברידג' היו גם אז קרובות יותר אל הפלסטינאים כי אצולתם התחנכה שם, החלוצים היהודים היו גם אז קרובים לרוסיה, אבל לא בטוח שכיום כל תומכי ליברמן יודעים בעל פה את כל כתבי פושקין או חולמים על יום שבו כולם יהיו אחים

08 פרשה היסטורית כאובה - חוסר פרופורציה משווע אורי שלום
  • 12:44
  • 07.12.12

"תודה" על הכתבה
"נהנתי" לקרוא את הכתבה כשחזרתי מטכס זיכרון לפרשה כאובה אחרת,
שהתרחשה בדיוק באותם שנים.
בטכס זה לא כתבו כתבות ראשיות ולא עשו סרט על הבוזזים הערבים ששדדו ושרפו ספרים, סיפריות ובתי כנסת של משפחתי וקהילתי, קהילת עדן, ושדדו ושרפו מכוניות ואנשים חיים. בטקס צנוע זה רק אמרו קדיש לזכר הנרצחים, וכ-20 יהודים עדנים מלמלו בשקט מילות זיכרון ל-75 יקירנו התמימים שנרצחו, השבוע לפני 65 שנה, בעדן, - הקורבנות הראשונים שנספו על תקומת מדינת ישראל.
חוסר פרופורציה משווע. מצד אחד חורבן כבד על תרבות וקהילה שוחרת שלום שעיתונך מעולם לא כתב עליה דבר וחצי דבר ומצד שני כתבה ענקית וסרט על ספרים שנלקחו מבתי ערבים לשימור.

"כל הכבוד" לכם!

בברכה
ד"ר אורי שלום

  •   אבל הם תימנים, וב"הארץ" מתעניינים רק באשכנזים תל אביבים ובערבים.  (לת) ג
    • 17:08
    • 08.12.12

  •   מי ייתן ואנשים כמוך היו יושבים במערכת הארץ במקום הגדעונים העמירות והציפרים המכוערים  (לת) דודסקיה דרובובינה
    • 17:12
    • 08.12.12

  •   אהה, אז בגלל שהתימנים רצחו יהודים - זה בסדר לבזוז ספרים של פלסטינים? תגיד, איפה איבדת את המוסר שלך?  (לת) מה הקשר בין מחט לתחת?
    • 18:05
    • 08.12.12

  •   לד"ר שלום: פרשת הפוגרום בעדן בשנת 1947 באמת לא ידועה בישראל. למה שלא תעשה מחקר עליה כדי לפרסמו בהארץ או במקום אחר?  (לת) ארנון
    • 18:17
    • 08.12.12

  •   לא רק בעדן. גם בערים ערביות נוספות במזרח התיכון מירי
    • 21:25
    • 08.12.12

    סבא שלי ניצל בנס.

09 צפו קודם בסרט עודד שץ
  • 14:29
  • 07.12.12

לכל מתלהמי הימין הקיצוני, שווה לצפות קודם בסרט לפני שאתם משחררים חומרים המזיקים לסביבה.

  •   זה לא "מתלהמי הימין הקיצוני". אני לא מתלהם, אינני ימין, ואינני קיצוני. לקיחת הספרים אינה מתקרבת בחומרתה לביזת העתיקות שעשו האנגלים במצרים למשל, או לשימוש במצבות יהודיות לריצוף ובנייה כפי שעשו הערבים למשל. השתלשלות הפרשה מעידה על כך שהיה ניסיון להציל ספרים, ולא ניסיון למחיקת "התרבות הפלשתינית" (שאם כך, היו פשוט שורפים אותם) או ביזה לשמה (שאם כך, לא היו שומרים אותם באגף מיוחד). יש מקום להחזיר את הספרים לבעליהם במסגרת הסכם רחב יותר. את הסרט לא ראיתי, אבל הוא נשמע לי תועבה גמורה. מוריסי
    • 17:43
    • 08.12.12

    זה לא "מתלהמי הימין הקיצוני". אני לא מתלהם, אינני ימין, ואינני קיצוני. לקיחת הספרים אינה מתקרבת בחומרתה לביזת העתיקות שעשו האנגלים במצרים למשל, או לשימוש במצבות יהודיות לריצוף ובנייה כפי שעשו הערבים למשל. השתלשלות הפרשה מעידה על כך שהיה ניסיון להציל ספרים, ולא ניסיון למחיקת "התרבות הפלשתינית" (שאם כך, היו פשוט שורפים אותם) או ביזה לשמה (שאם כך, לא היו שומרים אותם באגף מיוחד). יש מקום להחזיר את הספרים לבעליהם במסגרת הסכם רחב יותר. את הסרט לא ראיתי, אבל הוא נשמע לי תועבה גמורה.

10 כל מי שמתלונן על הכתוב כאן לא מבין בשיווק. הולך מאן דהוא, כותב עבודה על ארכיונים. כמה מאיתנו (חוץ מאנשי מדעי המחשב) מבינים ומתעניינים בנושא? כמה עבודות כאלה נכתבות בשנה ואיש אינו מתעניין בהן, מלבד המעורבים? אבל עכשיו, כשכבר לא מדובר במדעי הארכיונאות, אלא ב"שערוריה" מדינית של ממש, כבר נמצא מי שיצר סרט על הנושא. מחבר העבודה יכול להתחיל למכור עותקים שלה. סביר שהמחבר מתכוון להגיש בקשת מקלט באירופה בשל רדיפה פוליטית. ואגב , מה באמת היה עולה בגורל הספרים הללו, לו לא היו מגיעים לספריה? כמה פעמים הספרים הללו מושאלים בשנה?המחבר יכול להכין גם עבודה בשיווק. היא תזכה לציון גבוה.ואשר ל"עוול" כביכול? מלחמת העצמאות הייתה מלחמה עקובה מדם, בה נהרגו חיילים ישראלים רבים. את הספרים ניתן לסרוק ולעלות לאינטרנת. חללי מלחמת העצמאות ישארו טמונים באדמה.  (לת) ישעיהו
  • 14:26
  • 08.12.12

11 צריך להחזיר את הספרים לבעליהם או ליורשים של בעליהם.  (לת) ממ
  • 14:50
  • 08.12.12

12 מאיפה אתם מוצאים גור אריה
  • 14:58
  • 08.12.12

מאיפה אתם מוצאים את כל הנושאים הביזאריים האלה? יש להודות שאתם כמערכת מאוד כישרוניים, כשחשבתי שכתבה על פולנים שדואגים לבורות המים בשטח c היא השיא, הנה מצאתם עוד נושא. לפעמים נדמה שאתם יודעים שאתם עיתון עלוב בסוף דרכו, וכמו הילד הדחוי בכיתה, נותר לכם רק לקלל. לא נורא: שנה שנתיים והפרסה הזאת תיגמר.

13 להעביר את הספרים לרשות, סליחה, למדינה הפלסטינית. הם לא שלנו.  (לת) סתם אחד
  • 15:01
  • 08.12.12

14 מה? יהודים בוזזים ספרים? ערבים קוראים ספרים? לא יכול להיות...!  (לת) ז'ורז' ביזה
  • 15:01
  • 08.12.12

15 כאין ואפס...לשלל והביזה ,אחרי גרוש יהדות ערב. רק בבגדד !נעלמו אלפי מסמכים וספרים,של תרבות יהדות בבל. נביא הזעם............
  • 15:02
  • 08.12.12

מדברים על צדק ?!

16 אילו המצב היה הפוך היו הערבים שורפים את הספרים ולא "בוזזים אותם" - כלומר מצילים אותם  (לת) רמבו
  • 15:06
  • 08.12.12

17 יפי נפש חיגז
  • 15:09
  • 08.12.12

לכל יפי הנפש--אתם תהיו הראשונים שמגורשים או יותר גרוע מכך.
העאבים מבינים רק כח.ואם לא מספיק--יותר כח.

18 צריך לסרוק את כל הספרים ושלוח אותם באימייל לאבו מאזן עם CC להניה...וככה תינצל "התרבות הפלסטינית"  (לת) מה הבעיה?
  • 15:10
  • 08.12.12

19 עצוב, אבל לא מפתיע  (לת) כמה...
  • 15:11
  • 08.12.12

20 Self destruction Oi vey
  • 15:11
  • 08.12.12

We are our own worst enemy

21 סוף סוף מאמר בהארץ שלא מאשים את ביבי וליברמן...  (לת) תענוג צרוף
  • 15:11
  • 08.12.12

22 נו באמת... שי
  • 15:13
  • 08.12.12

שיסרקו, ויחזירו לרשות. סערה בכוס תה של קוראי הארץ.

23 בהנחה שהספרים אמנם נאספו כדי להישמר ומתוך כונה טובה, היום יש להחזירם ובלי התחשבנות.  (לת) להחזיר בהסדר ובהקדם
  • 15:14
  • 08.12.12

24 על ספריו של סכאכיני תוהה
  • 15:18
  • 08.12.12

אחרי קריאת ספרו של סכאכיני "כזה אני רבותי!", מגלים עד כמה מורכבת המציאות. סכאכיני שספרייתו העשירה נמצאת בארכיון, לא התלהב בלשון המעטה מהציונים ופועלם. למרות כל זאת הוא ידע להציל יהודי שפנה אליו בעת צרה, לשבת בגללו בכלא בדמשק ולא להתחרט על כך לעולם.

25 אימפריאליזם! ככה זה נראה
  • 15:19
  • 08.12.12

אימפריאליזם דורסני.
לצלילי מנגינת נשמה יהודית.

26 כתבה נלוזה פרופסור שפוי
  • 15:25
  • 08.12.12

העובדה ההסטורית היא שרוב הערבים ברחו בעדוד המנהיגים שלהם שהבטיחו חזרה כמנצחים תוך שבועיים. בחיפה סומנו בתים - כולל של משפחתי - ע״י ערבים שציפו לחלוקת הרכוש היהודי. שכתוב ההסטוריה כדי שתתאים לאג׳נדה הפוליטית של השמאל היא סממן של השינאה העצמית שהעבירה אותו על דעתו ודוחפת את עם ישראל לימין המוחזק שפוי, וכתבה זו רק מחזקת את הימין. אז נכון שכפרים ערבים נהרסו עד היסוד. אלה כפרים מהם יצאו כנופיות המרצחים. כל עם בריא היה נוהג כך. הרי בחיפה הושלכו מהאויר מודעות הקוראות לערבים להשאר, אז לרדת כל הזמן לביבי השופכין ולחתור תחת כל מה שיהודי וציוני ולהציגנו כקלגסים לעומת הפלשתינאצים ועוד לתת לזה במה בעיתון המכבד את עצמו זה יותר מטרגדיה. טוב שהספרים נאספו והם נשמרים בספריה הלאומית. זה איננו שוד. לו הספרים היו נשארים בבתים העזובים לא היה נשאר מהם זכר. זה מזכיר לי את כל אוצרות העיר האסורה שהועברו לטיוואן. לו היו נשארים בסין הם היו מנופצים במהפכת התרבות...

27 גם בזה אשם ביבי?  (לת) גרוסמן
  • 15:26
  • 08.12.12

28 כמה שנאה יש בכם לעם ישראל. מדוע אינכם מפרסמים: המצרים החרימו את כל ה"גניזה" של יהודי מצרים. סבא שלי השאיר בעירק 3,000 ספרים שלא הוחזרו לבעליהם ע"י חבריכם הערבים.  (לת) יעקב מועלם
  • 15:27
  • 08.12.12

29 מעניין שאף לא איש רוח ליברלי אחד,חוקר,חקר למה יליד הארץ
  • 15:28
  • 08.12.12

הערבים,במלחמת השחרור הרסו את ניצנים,כפר דרום,מסדה ,שער הגולן,
עטרות ,גוש עציון על ארבעת ישוביו עד היסוד שברו מה שלא ניתן לשדוד.
זה כנראה לא בתחום התענינותם.

30 הארץ, זה באמת עניין לכתבה בעמוד ראשון? ביום בו הסורים מניידים טילים, פלסטין שלפיכם היא אי של שלום מתכננת אינטיפדה שלישית, הכלכלה שסובלת תחת הטייקונים, חבריכם, קורסת ואתם מתעסקים בזה בעמוד ראשון - השתגעתם? גלגמש
  • 15:30
  • 08.12.12

ככה לא ישארו לכם קוראים!! ככה לא ישארו לכם קוראים!!

31 עכשיו אולי תמצאו את הספר שאבא קרא לי כל ערב לפני השינה ב 48. אגם הברבורים שבו נטביע יהודים פליחמה אמא של ג'יהאד
  • 15:31
  • 08.12.12

איזה נוסטליגיה

32 30,000 ספרים ל 600,000 ערבים, זה 20 ערבים לספר ערן הבוחן
  • 15:31
  • 08.12.12

היתה לי תחושה שהם לא אנשי ספר. אבל יחס של 1:20 ? תרבות לא משהו...

33 ללא עבודת הדוקטוראט המכוננת היינו נשארים יתומים ואומללים...... קין
  • 15:32
  • 08.12.12

ותמיד יש איזה אדיוט שיהפוך נושא אמביולנטי כזה לכותרת ראשית בעתון ששמו כבר יצא למרחוק בהגנה חסרת פשרות על אלו שקמו להורגנו.

34 בוקר טוב אליהו אריקו
  • 15:33
  • 08.12.12

הביזה של הרכוש הנטוש היתה כוללת. אני הייתי עד ראייה.
רהיטים, כלי בית, מכל הבא ליד ולמשאית.
זה מה שמדאיג? הספרים?

35 הצחקתם אותנו- ארון הספרים הערבי עאלק אליעד
  • 15:37
  • 08.12.12

לערבים אין ספרים נקודה.

36 בשנת 1994 נבזז ממני אוסף פוגים גדול ע"י יותם קלמנוביץ' מכיתה ה' 3 – אני מחכה להיסטוריון שיתאר את הכרונולוגיה המרתקת הזו  (לת) רובר
  • 15:37
  • 08.12.12

37 שמאלנים הם אנשים שמייצרים פרשנות ומשמעות פיקטיבית למציאות דטרמיניסטית-מכנית, מערכים שהם מאמצים אקסיומטית באופן שרירותי פטם .
  • 15:38
  • 08.12.12

נלווית לכך חלוקה קטגורית של תופעות במציאות ל"טוב" ו-"רע" ובעיקר נגזרת מכך הצדקה קטגורית למעשים מסוימים ובפרט לכל עוולה שבוצעה אי-פעם בכסות ערכית.
ימנים הם אנשים שמשמרים בקנאות מסורת, שהיא אינה אלא שמאלנות של הדורות הקודמים.

אנשים רציונליים חושבים במונחים של סיבות ותוצאות ולא במונחים של ערכים ולכן מבינים את חוסר המשמעות והשרירותיות שבפרשנות כלשהי למציאות.
מסיבה זו הם נוטים ללקות בדיכאון אקזיסטנציאלסטי כרוני וחשוך מרפא, מה שמסביר את שכיחותם השולית בחברה.

38 מרתק ומטריד... לין
  • 15:38
  • 08.12.12

כבוד על העבודה, נחכה בכיליון עיניים לראות את הסרט עצמו. גיש - מזל טוב על הדוקטורט החשוב, והמשפט "במובן הזה, הארכיון הוא מקום שחותר תחת עצמו", ללא ספק עוד יצוטט :)

39 בנוסף יש גם 5,000 סימניות שנשדדו. זה רק קצה הקרחון
  • 15:41
  • 08.12.12

וגם נלקחה גם חוברת תשבצים.

40 אכן כתבה ראויה לכותרת ראשית, אני ממליץ לעיתון הארץ לדאוג שינזפו בשגריר ישראל באו"ם  (לת) ד"ר יוסף
  • 15:44
  • 08.12.12

41 כל יום אני מבין איך זה שהאשכנזים גם השמאלנים שחיים היום הם בין האוכלסיה הכי עשירה בתבל .הם לא רק שדדו ערבים הם גם גזלו מיהודים מזרחים.  (לת) מוגרבי מצפון אפריקה .הקולניה האשכנזית סופה למות .
  • 15:46
  • 08.12.12

  •   מוגרבי, כדאי שתתנחם...האליטה המפייניקית גם חמסה וניצלה את האשכנזים elis
    • 19:05
    • 08.12.12

    העניים, והיו הרבה כאלה...אני יכול להעיד אישית. אבל...עד מתי תזכור זאת, הגיע הזמן לשכוח.

42 סקופ מרעיש: גם הבתים עצמם, לא רק הספרים, נותרו בבעלות יהודית! אגב, למי שייכת היום קניגסברג, על בתיה וספריה ורחובותיה? למה קוראים לה היום קלינינגרד? ומה הדמיון בין מה שקרה לקניגסברג ודומותיה (25 מליון פליטים...), לבין מה שקרה באיזורנו שלוש שנים קצרות אחר כך? מודרניסט .
  • 15:47
  • 08.12.12

סקופ מרעיש: גם הבתים עצמם, לא רק הספרים, נותרו בבעלות יהודית! אגב, למי שייכת היום קניגסברג, על בתיה וספריה ורחובותיה? למה קוראים לה היום קלינינגרד? ומה הדמיון בין מה שקרה לקניגסברג ודומותיה (25 מליון פליטים...), לבין מה שקרה באיזורנו שלוש שנים קצרות אחר כך?

  •   ספרים זה לא נדל״ן, זה רכוש פרטי ובמקרים מסויימים בעל ערך רגשי, שאין סיבה שלא להחזיר נועם, תל אביב-יפו
    • 18:37
    • 08.12.12

    לא יודע מה הפכת אותנו לברית המועצות של סטאלין, דרך אגב. מה הנמשל בדיוק?

  •   בוא ונסביר לך מה הנמשל, נועם מותק. כשתוקפן אוסר מלחמה שמטרתה המוצהרת השמדת עם - מאבד התוקפן שטחים, בתים, חיים ורכוש. לפושעי המלחמה הערבים של 48 לא מגיע פרס. הם לא יקבלו חזרה לא את בתיהם ולא את ספריהם - ממש כפי שפושעי המלחמה הגרמנים (שאמנם הצליחו לאין ערוך יותר אך פעלו מתוקף אותה אידאולוגיה ממש) לא יקבלו חזרה את קניגסברג, למרות שהיתה באמת גרמנית - בניגוד לישראל, שמעולם לא היתה ערבית ולעולם לא תהיה. ועל איזו "ברית המועצות סטאליניסטית" אתה מקשקש? למה, רוסיה המודרנית מתכוונת להחזיר לגרמנים את פרוסיה המזרחית? הצרפתים מתכננים לסגת מאלזס? הפולנים מגדאנסק? זובי וערי, כמו שאומרים בערבית. פושעים מקבלים עונש, לא פרס. ימשיכו הערבים לתכנן השמדת עם ולעסוק במרץ בפשעי מלחמה, גם השטחים שנותרו להם ב"פלסטין" יילקחו מידיהם, כולל הספרים, החוברות, הצלחות והכוסות. למה אתה כל כך מנסה לסייע לפושעי מלחמה, לסנגר עליהם, למצוא להם תירוצים? תסביכי ילדות, נועם? מודרניסט .
    • 19:12
    • 08.12.12

    בוא ונסביר לך מה הנמשל, נועם מותק. כשתוקפן אוסר מלחמה שמטרתה המוצהרת השמדת עם - מאבד התוקפן שטחים, בתים, חיים ורכוש. לפושעי המלחמה הערבים של 48 לא מגיע פרס. הם לא יקבלו חזרה לא את בתיהם ולא את ספריהם - ממש כפי שפושעי המלחמה הגרמנים (שאמנם הצליחו לאין ערוך יותר אך פעלו מתוקף אותה אידאולוגיה ממש) לא יקבלו חזרה את קניגסברג, למרות שהיתה באמת גרמנית - בניגוד לישראל, שמעולם לא היתה ערבית ולעולם לא תהיה. ועל איזו "ברית המועצות סטאליניסטית" אתה מקשקש? למה, רוסיה המודרנית מתכוונת להחזיר לגרמנים את פרוסיה המזרחית? הצרפתים מתכננים לסגת מאלזס? הפולנים מגדאנסק? זובי וערי, כמו שאומרים בערבית. פושעים מקבלים עונש, לא פרס. ימשיכו הערבים לתכנן השמדת עם ולעסוק במרץ בפשעי מלחמה, גם השטחים שנותרו להם ב"פלסטין" יילקחו מידיהם, כולל הספרים, החוברות, הצלחות והכוסות. למה אתה כל כך מנסה לסייע לפושעי מלחמה, לסנגר עליהם, למצוא להם תירוצים? תסביכי ילדות, נועם?

43 כתבה לא מאוזנת שכותרתה היא ממש הסתה מעוותת נגד ישראל אלי
  • 15:51
  • 08.12.12

מי שקורא את הכותרת מבין ממנה - הנה עוד מעשה גזל של ישראל. זה המסר הבולט.
כתבה שמוציאה את הדבר מההקשר ההיסטורי, שלא מעלה על נס את כך שיש כאן ניסיון לשמר את הספרים, שלא מזכירה מי יודע כמה ספריות השאירו יהודים במדינות ערב ומה הערבים עשו איתם.
כך הופכת הכתבה לעוד דברי בלע נגד מדינת ישראל, שעולה בקנה אחד עם מה שהעיתון הזה כבר שנים.

44 קודם יבקשו ספרים - אחר כך את ארון הספרים ולאחריו את הבית בקטמון לוג
  • 15:52
  • 08.12.12

הגיע הזמן שללא בושה נאמר ירשנו את הארץ, כבשנו אותה, והיא שלנו רק שלנו.

45 למה לא מלמדים ילדים ישראלים על הגירוש שביצענו?  (לת) אמת לא תזיק
  • 15:54
  • 08.12.12

  •   אני למדתי בבית ספר בשנות השבעים והשמונים, ולימדו אותנו - מתוך ספרי הלימוד - שבתש"ח חלק מהערבים ברחו וחלק גורשו. ויודע משהו, דגנרט? אין לנו בעיה עם זה. ימשיכו הערבים להשתולל יבואו עליהם עוד אסונות. ככה זה.  (לת) למה לשקר?
    • 19:14
    • 08.12.12

46 איזה שטויות! מה אתם מעלים מאוב מעשים שהתרחשו לפני שנות דור? גם יהושע בן-נון ואנשיו שללו שלל ובזו בז.  (לת) נחמיה
  • 15:57
  • 08.12.12

47 לתת את הספרים לרשות  (לת) ארי
  • 15:59
  • 08.12.12

48 צפו לשלל פרסים שהסרט הזה יזכה בהם כי במקום להעלות באש את הספרים כדרכם של עמים כובשים בהיסטוריה של המאה העשרים הציונים המנוולים בחרו לקחת את הספרים ולהניח אותם על מדפים בספריות.מה המשמעות של להיות שמאלני בהולנד ששדדה אוצרות טבע וגרמה לפשעים חמורים לאין שיעור בקולוניות שלה ?  (לת) ציוני מגבעתיים
  • 16:00
  • 08.12.12

49 אנחנו רוצים את האדמה השדודה . את הספרים ניתן לכם מתנה.  (לת) שדוד
  • 16:01
  • 08.12.12

50 אלה חדשות? הדברים ידועים שנים. הופכים "הארץ" לבלוג של אקטיביסטים. אבזם
  • 16:06
  • 08.12.12

מספיק עם התעמולה שכל מטרתה לעורר סנסציה, אולי תתחילו להיות עיתון רציני כבר.

51 העוול האמיתי הוא דווקא הישארותם של ערביי 48 לאחר שהכריזו עלינו מלחמה והפסידו בה  (לת) ערן
  • 16:06
  • 08.12.12

52 לחבית אין תחתית אבו-4
  • 16:06
  • 08.12.12

כאילו שכלו כל הצרות ואין במה למלא את הכותרות הראשיות של עיתון הארץ.
ואולי צריך להצית קצת אש בעזה כדי שלא יהיה משעמם.
.

53 הכותרת, כרגיל, שקרית ערן
  • 16:12
  • 08.12.12

שום ספר לא 'הוחרם'. ברגע שלא היו לספרים בעלים (נטשו), אין מקום למילה 'הוחרם'. 

54 גורשו? יס
  • 16:13
  • 08.12.12

הכותרת מציגה כעובדה שהערבים גורשו. ממש אובייקטיבי. ומישהו יודע מה עלה בגורל הספרים שהיו בבתי היהודים ברובע היהודי?

55 פרופורצייה פרופורציה
  • 16:15
  • 08.12.12

15:51
חאלד משעל בעצרת בעזה: פלסטין שלנו מהים עד הנהר, מהצפון עד הדרום. פלסטין היא ערבית ואיסלאמית ולעולם לא נכיר בכיבוש הישראלי
15:00
דובר חמאס במהלך העצרת בעזה: ב"עמוד ענן" השתמשנו רק בעשירית ממלאי הרקטות שברשותנו

התפרסם באותו העמוד בגירסה המקוונת של הארץ......
לא לדאוג הם מתכוונים לקחת את הספרים חזרה

56 לא יגרמו לי להתנצל על שבנינו פה מדינה על חורבותם של ערביי ישראל אבי אפרת
  • 16:16
  • 08.12.12

מפעם לפעם ימצא "שמאלן ותיק שמקדיש לכך זמן " איזה שהוא אלמנט חדש בסכסוך היהודי הערבי בארץ ישראל.
העם היהודי ישרוד גם את הסרט הזה וגם השמאלן ישרוד את עצמו.
את כל סוגי האומללות שחווים ערביי ארץ ישראל הם הרוויחו ביושר, בתעוזה, ובעיקר במחשבה תחילה.
כמו שזה נראה הם ימשיכו לטפח את אומללותם עוד שנים רבות.
נותר רק לקוות שהשטויות שעושה הריבונות היהודית בארץ ישראל מפעם לפעם לא יגרמו לנפילת בית שלישי.
חבל על העולם !

57 ערבי קורא 6 דקות בשנה הברברן
  • 16:17
  • 08.12.12

לאחרונה פורסם מחקר שערבי ממוצע קורא בממוצע 6 דקות בשנה
לקריאת ספר אחד דרושים 6000 ערבים

58 זהו, יהודים התחילו להשתעמם מלהיות בעלי מדינה. פעלתנים חסרי מנוחה, הם החליטו להרוס את מה שהם בנו. "אני בניתי, אז מותר לי להרוס" - זה יהודי.  (לת) משה
  • 16:19
  • 08.12.12

59 החלופה היא לשרוף ת'ספרים-מה שערבים עשו לספרים של נרצחי הישוב היהודי בחברון.  (לת) כבשה פועה
  • 16:20
  • 08.12.12

60 ב 67 הייתה אורגיית ביזה בשטחי הכיבוש א. בחרטאנו
  • 16:23
  • 08.12.12

נבזזו בתים פרטיים וחנויות שנפרצו ומשאיות שלל עמוסות עשו רונדלים לתוך הקו הירוק ללא הפסק, ככה למשך שבועיים שלושה. תיאורי בזיזה אספסופית ישנם בשפע בספרות זכרונות תש"ח, מאת עדים פלסטי ים ויהודים.

61 אני סקרן לדעת כמה "עשרות" אלפי ספרים נשדדו מבתים ומוןסדות יהודיים באירופה ובארצות האיסלאם כאשר סולקו היהודים. אני מניח ש"הדוקטור" הגיש הזה וחברו הבמאי ההולנדי (מי שחי בהולנד הוא הולנדי, לא ישראלי) בדקו.....  (לת) דרובינה דדואסקייה
  • 16:23
  • 08.12.12

62 בכל האתרים בולטת עצרת החמאס שקוראת לנקות את "פלסטין" מיהודים, ורק הארץ ממהרים לשלוף תחקירים שנועדו ללכלך. אח"כ נקרא כל מיני "הוגים" שקוראים להידבר עם החמאס ואף אחד לא יבין מדוע לא.  (לת) עיתונות מגוייסת
  • 16:23
  • 08.12.12

63 עוד פרק בתעמולת הזוועה הפוסט ציונית שעיתון הארץ משמש כשופרה ..!!  (לת) אלפונסו
  • 16:26
  • 08.12.12

64 האובסיה של הארץ לא נגמרת  (לת) יובל
  • 16:30
  • 08.12.12

65 1. גם בכותרת מן הראוי שתוסיפו "נמלטו" ולא רק "גורשו". 2. החזירו את הספרים לספריה הלאומית של "מדינת פלסטין" שזה עתה קמה וזו תהיה מתנה יפה מהשלטון פה.  (לת) ענת
  • 16:33
  • 08.12.12

66 הכל שאלה של אינטרפטציה - ספרים אילו היו יכולים להעלם כלא היו ענת
  • 16:34
  • 08.12.12

חומר למחשבה

67 מחכה לסרט שלא עוסק ב"דיכוי", "גזל", ומציג גם את התהליך המופלא שנעשה כאן אפרתי
  • 16:34
  • 08.12.12

בשנים הראשונות לקום המדינה בקליטת שברי אדם, בבניה, בהקמת מערכות חינוך, תרבות , דבר שלא נעשה בשום מדינה במצב כזה!

  •   אני יליד 53 ופחתי עיני בשנת 58 ויכול להעיד דילד שאז היה מחונן בשכל על קליטת "שברי אדם" , הייתי ראיתי ודיברתים עם השברים בשפתם יוסי פרלשטיין
    • 20:40
    • 08.12.12

    שנאת הגלטתיים, שנאת ותיקי הארץ לקלף המחנות, וכמובן לאבק האדם" הונצח בחיי הפרטיים כגלותי, תינוק חלוש מספרטה וכזה שצריל להענישו על שלא עשיתי צבא למען יראו ויראו. הפכתי מילד מחונן לקשיש רצוץ. במכתב אחרון אני מורביד אובסיטי- כטלי עודף משקל שמונה ק"ג והפרעה קשה. ללא ציון ההפרעה וללא כלמידור שלה בהתאם לשפה מקצועית אפילו מטעם מדע הרשע. אני כעת בגיל ששים שבר כלי ועוד אהיה עוף חול אבל לעוף לא וכל. שבר כלי שדוד, עשוק וגזוטל שמשרד המשפטים חתום על כך, עשרות אלפי כדורי סמיםןמ ממשלתיים וחץ מעל ראשי שגם הגנגסטר ראש העיר הוסיף פלפלא חריפתא בדריפתי ובמעשים והכוונות לציד אדם ולרצח אופי. בשל האמת האחרת שלי. בשל אי כניעתי לפסק דין הזומביות כלפי נדחי ישראל. עמידתי על ערכי, התנקות של נאנסת סדרתית מול חותמות הדיו המדיקאליות המשתפיות לעריצות, לדיכוי , להחרבה ולהרבבצה.אל האותנטיות שלי, על ההסטוריה שלי- לא להסכים שתהיה פלסטלינה בטלפי תת חיות טיפול-חיסול.

  •   מישהו הבין מה נכתב כאן?  (לת) אפרתי
    • 21:06
    • 08.12.12

68 הוא נראה כמו האוס...  (לת) 13
  • 16:36
  • 08.12.12

69 פשוט בלתי יאמן שהנושא הפעוט הזה בעמוד הראשי  (לת) נועם
  • 16:37
  • 08.12.12

70 לא נמצא במקרה בין כל כתבי היד יומנה של חנא פראנקאווי?  (לת) אנה נכבאווי (הבת של פורטונה)
  • 16:41
  • 08.12.12

71 בדיוק סוג הכותרות הראשיות שניתן לצפות להן מעיתון שגולש בעקביות לשמאל האנטי ציוני ותומך בקמפיין ההכפשה שלו נגד מדינת ישראל, במטרה לפגוע בלגיטמיות של המדינה  (לת) עצוב לראות שעיתון שפעם היה הקול השפוי של השמאל הופך למה שהפך
  • 16:45
  • 08.12.12

72 תתייסרו עד לאובדן ערך אנושי ועד לשואה אין בכם זכר ליהדות  (לת) פרי
  • 16:48
  • 08.12.12

73 אז מדוע אין מחקר על חטיפת הילדים ומדוע לא מגלים לילדים "המאומצים" מי הוריהם  (לת) תימני
  • 16:51
  • 08.12.12

74 גנבים. פשוט גנבים. שמישהו יתעורר שם בספריה ויחזיר את הספרים לספריה פלסטינית מכובדת, בביר זית או באוניברסיטת אל-קודס.  (לת) דמוקרט .
  • 16:54
  • 08.12.12

75 איזה שטות ואיזה אשפה- להגיד תודה למדינת ישראל שאספה תחת סכנת נפשות שש
  • 17:00
  • 08.12.12

את הספרים הללו ושימרה אותם. בערים וכפרים שנבזזו ע''י ערבים בארץ ובחו''ל עשו מהם מדורות . ולא קם פרובוקטור נאלח ועושה מזה שערוריה כמו גיש עמית. הומניסט אלעק. הדוקטורט שלך שווה בדיוק כמו הדוקטורט האנטישמי של אבו מאזן.

76 כל כך מתאים לשמאל! הצדקנות הזאת מעוררת הבחילה. מחפשים מתחת לאדמה במה אנחנו לא בסדר....ועוד לנוכח "הצדיקים" בצד השני. זה פלא שרבים (ב-1947) לא האמינו שהיהודים מסוגלים לנהל מדינה משלהם לאחר אלפיים שנות גלות?  (לת) פסיכיאטר
  • 17:05
  • 08.12.12

77 עם הספר, לא?  (לת) בלאמזח
  • 17:05
  • 08.12.12

78 אירוני שכתבה זו שהיתה הכותרת הראשית באתר הוחלפה בהצהרות מעזה על מטרת בני דודנו לחסל את מדינת ישראל. מעניין מה יעשו עם הספרים. די ברור מה יעשו עם היהודים.  (לת) כותרת ראשית לא פחות
  • 17:07
  • 08.12.12

79 The Plaestinian Books uri
  • 17:09
  • 08.12.12

Please, Just give them back.

80 נקרופיליה עם ספרים - תחביב בעייתי... אורה שמש
  • 17:11
  • 08.12.12

העיסוק הנקודתי הזה ב 8000 ספרים - להוציא את החוקר שהביא לטעמו וואחאד מחקר - למי המחקר הזה יכול להזיז? זו הרחקת הקירבה בין האנשים לטובת פירסום של עבודה אקדמית. קצת מבחיל, לא?

81 יש להקים ספריה לאומית פלסטינאית ברשות הפלסטינאית ולהחזיר להם את הספרים  (לת) זה מובן מאליו. ישראל צריכה להיות מבינה וצודקת. את שהיה לא יתן לתקן
  • 17:12
  • 08.12.12

82 " לא הופתעתי שישראל עשתה מה שעשתה " - האם יש לצפות לדיווח אמין ???  (לת) מה מפליא את הבמאי
  • 17:14
  • 08.12.12

83 שטויות של אנשים עלובים -"ביזת התרבות"עלק.אלה נכסי תרבות שהפלסטינים יצרו?איזה נכסי תרבות יצרו פלסטינים אז כמו היום?מדובר בספרים שמשכילים פלסטינים אספו ולא יצרו ודינם כדין כל רכוש אחר. נפיח
  • 17:15
  • 08.12.12

אגב יצירה תרבותית לא מתחסלת אם אני לוקח ספר מבית ומדביק עליו חותמת כלשהי.נמאס כבר מההכאה על חטא הזאת נמאס כבר מכל מתחבטי מצפון מקצועיים שחלקם עושים מזה קרדום לחפור בו.נמאס מכל משרתי הלאומנות הפלסטינית המכוערת הבלתי מתפשרת שלא מוכנה שלום פתרון זולת חיסול המפעל הציוני .אני בז לעלובי הנפש האלה המשרתים אותה.

84 לדעת בעל ה׳תגלית׳ הפתרון הגרמני טוב יותר  (לת) אש אוכלת ספר
  • 17:18
  • 08.12.12

85 לפלשתינים היו/יש ספרים???  (לת) ???
  • 17:22
  • 08.12.12

86 ומה ניראה לכם עשו הערבים עם רכוש יהודיי מרוקו, טוניס, מצרים, עיראק, תימן וכו' לא לקחו לספריה זה בטוח .
  • 17:24
  • 08.12.12

דבר אחד בטוח את הדברים שהערבים לקחו ליהודי ארצות ערב הם לא לקחו לספריה הם שרפו הכול ....

87 מחקר מעניין עם חולניות שמאלנית מצויה, כאילו הספריות המפוארות הם הם המאפיין העיקרי של התרבות הפלסטינית בישראל. חבל, החריבו מחקר חשוב.  (לת) אריה
  • 17:25
  • 08.12.12

  •   המאפיין העקרי של התרבות הפלשתינאית? הלוא זה מחבלים מתאבדים, פיגועי טרור וכיו'ב בישין ומרעין. במידה מסויימת מהוים בתי הקברות הישראלים "נכסי תרבות פלשתינאים": רבים מן הטמונים שם הם קורבנותיה של אותה תרבות עצמה. אז מה אתם באים עם כמה ספרים ישנים שאיש עוד לא תיאר את ערכם התרבותי? לפלשתינאים יש כיום די והותר חומר לעיון , כולל: הוראות למחבל המתאבד, סרטונים של הכנת המתאבד למעשיו ועוד כהנה וכהנה. נוחו בשלום על משכבכם וחפשו נושא קצת יותר בוער (תרתי משמע) לדון בו, מספרים פלשתינאים משנת תרפפ"ו.  (לת) אכיש
    • 21:01
    • 08.12.12

88 בעיני השלום תלוי לא רק ביכולת שלנו לדבר עם הפלסטינים ושל הפלסטינים לדבר איתנו אלא גם ביכולת של השמאל לדבר עם הימין ושל הימין לדבר עם השמאל. לצערי שימוש בכותרות קיצוניות (של כל הצדדים) רק מרחיקים את היום בו תוכל להיות הידברות אמיתית.  (לת) תמי
  • 17:25
  • 08.12.12

89 סקופ מרעיש: גם הבתים עצמם, לא רק הספרים, נותרו בבעלות יהודית! אגב, למי שייכת היום קניגסברג, על בתיה וספריה ורחובותיה? למה קוראים לה היום קלינינגרד? ומה הדמיון בין מה שקרה לקניגסברג ודומותיה (25 מליון פליטים...), לבין מה שקרה באיזורנו שלוש שנים קצרות אחר כך?  (לת) מודרניסט .
  • 17:33
  • 08.12.12

90 לעולם לא אבין את החיבור בין השמאל הישראלי לימין הערבי. רוני
  • 17:36
  • 08.12.12

בעצם כן, שנאת העם היהודי.
את אנשי הרוח היקרים לא מעניין מעמד האישה או זכויות הפרט במדינות השכנות לנו, עיתונאים נמקים בכלא, הומוסקסואלים נתלים וחשודים בשיתוף פעולה מוצאים להורג ללא משפט, ללא דין וללא דיין.
האלכימיה המעוותת בין השמאל העולמי לפונדמנטליזם הערבי עוד ידובר כאחד משיאי הצביעות שראה העולם החופשי מעודו. ההיסטוריה תשפוט.

91 במלחמת העצמאות נפלו גם ישובים יהודיים !!!!1 דני.פ
  • 17:42
  • 08.12.12

בגוש הישובים עציון ובחברון נפלו מספר ישובים היו שם בתי כנסת בתים ספריות
עטרות נפלה .נוה יעקב נפלה ניצנים .הרובע היהודי בירושלים ומשמר הירדן בצפון ...............עופר אתה אפילו לא חושב שצריך לשאול את השאה הזאת
השבת רכוש פלסטנאי הוא נושא למשא ומתן במסגרת הסדר כולל .כל ניסיון אחר להכפיש את המדיניות של השלטון הצבאי במחלמת העצמאות הוא ניסון כושל ולו בגלל שדברים שרואים מיפה לא ראו אז

92 "מבתים שנטשו פלסטינים" - היו פלסטינים ב-48?! "הארץ" מתעלה על עצמו כל פעם מחדש. היו אולי ערבים בא"י, אבל "פלסטינים" לא היו. אפילו הערבים עצמם טוענים כך. גל
  • 17:44
  • 08.12.12

למשל, עווני עבד אל-האדי, אחד המנהיגים המקומיים הפלסטיניים, העיד בפני ועדת פיל בשנת 1937: "אין דבר כזה פלסטין. פלסטין זה שם שהציונים המציאו. הארץ הייתה מאות בשנים חלק מסוריה. השם "פלסטין" זר לנו. הציונים המציאו את זה". גם פיליפ חתי, היסטוריון ערבי אמריקאי, ואחמד שוקיירי, היושב ראש הראשון של אש"ף, התבטאו ברוח דומה.
הנה עזמי בשארה משנת 1999: "אין אומה פלסטינית, יש רק אומה ערבית".

"הארץ" רק מחזק את דבריו של אל-האדי - "פלסטין זה שם שהציונים המציאו".

הרס תרבותי שנגרם לפלסטינים? טוב דיברנו כבר על המונח פלסטינים - וכי מה היא התרבות הפלסטינית? יש שפה? יש אמנים מלפני 48? סופרים?
הרי אלו היו חלק ממצרים, חלק גדול מירדן, חלק מסוריה... אבל לא נורא. אם לא היו - יש כמה חוקרים ישראלים שימציאו אותם.

93 אני מתביש בהיותי מנוי עיתון הארץ , כשאני רואה כותרת כזאת. אולי עדיף באמת שיסגר?  (לת) איתן
  • 17:55
  • 08.12.12

94 איכס עיתון מגעיל! שונא ישראל מלקק לערבים. א י כ ס  (לת) רונית
  • 17:55
  • 08.12.12

95 היסטוריה אלטרנטיבית MtCarmel
  • 18:03
  • 08.12.12

זוהי כתיבה היסטורית אלטרנטיבית. בוודאי שהמלחמה הרעה עם ערביי א"י אך לעתים נדמה שכלל לא יכולה עוד להכתב כיום היסטוריה או דוקומנטציה שלא תצא מנקודת המבט האולטימטיבית של העוול הנורא שלכאורה גרמנו להם.
ומילה על הכותרת שנבחרה לכתבה: האם אי אפשר להשתמש בכותרת פחות צעקנית? האם מישהו טען אי פעם שהספרים הללו "שוחררו" (כלומר, היו קודם לכן תחת כיבוד) או שהם לא יוחזרו? אולי דווקא כן יוחזרו? האם האוניברסיטה העברית או הספריה הלאומית טענו בפני יוצר הסרט או כותב הכתבה שלא יחזירו את הספרים הללו (אגב - למי בדיוק).
מעתון "הארץ" שהוא ללא ספק העתון הטוב ביותר במדינה, ניתן לצפות לכותרת קצת פחות מתלהמת.

  •   הספריה הלאומית סירבה לשתף פעולה עם הסרט בטענה שזה לא באחריותם אלא באחריות האפוטרופוס לנכסי נפקדים. האפוטרופוס לנכסי נפקדים סירב גם הוא להגיב... נועם קנולר (עורך הסרט)
    • 19:13
    • 08.12.12

    הפקת הסרט פנתה לשני הגופים מספר פעמים, והשיחות איתם מתועדות בסרט עצמו. כמו שצוין גם בכתבה, עובדי הספריה מחקו, במהלך שנות החמישים, את התיעוד המקורי ששייך כל ספר לבעליו המקוריים, כך שאם מלכתחילה אכן היתה כוונה להחזיר את הספרים, הספריה דאגה מאוחר יותר למנוע זאת. לפחות בשני מקרים מתועדים, בעלי הספרים או יורשיהם (בנותיו של ח׳ליל א-סככיני) ביקשו את ספריהם בחזרה ונענו בסירוב בלתי מנומק. יש להניח שמרבית הבעלים לא ידעו שהספרים הגיעו לבית הספרים הלאומי והאוניברסיטאי ולכן טרם תבעו אותם בחזרה. 

96 עד לאן תרד מערכת הארץ?  (לת) godo
  • 18:03
  • 08.12.12

97 מה אומרת הפוזה בצילום של החוקר עמית ?? אוי , איך אתם מדאיגים אותי ....  (לת) צלם מקצועי
  • 18:04
  • 08.12.12

98 אני מאד מקווה שהכותבם כאן אינם מייצגים את העם שלי. במה מדובר ? נעשה עוול ! נלקחו ספרים מאנשים שקנו אותם, אספו אותם, כתבו אותם. מה יותר נכון לעשת מאשר להחזיר אותם לבעליהם. העם הפלסטיאנים יהיו בעתיד השכנים שלנו ואנו צריכים לקבל אותם ואת תרבותם כשם שהם יקבלו את תרבותנו. למה הרשעות הזאת ? נכון יש רשע משני הצדדים אבל אני מקווה שרוב עם ישראל רוצה לחיות בשלום עם שכניו ואד מקווה שגם שכיננו יחיו בשלום עמנו. עלינו להכיר בתרבותם ולהתייחס לזה בכבוד הראוי כשם שאנו מצפים מהם  (לת) די לרשעות, להחליף דיסקט , לחשוב אחרת ואולי יגיעו ימי שלום ושגשוג לשני העמים
  • 18:04
  • 08.12.12

99 תגלית מחקרית מדהימה. המדע לא ייראה אותו דבר מעתה ועד עולם. עולם הספרות וההיסטוריה בהלם. יש אריסטו, יש קופרניקוס, יש ניוטון, ואחר כך יש גיש, או קיש, או מה שזה לא יהיה.  (לת) אורן
  • 18:05
  • 08.12.12

100 What else did we take? World B. Free
  • 18:13
  • 08.12.12

Not to mention the land

101 העם היהודי מטורף? לבריטים בכל מלחמותיהם לא צצו בעיות" מוסריות" יהודיות למה? סמית- השתתפתי במלחמת עירק
  • 18:18
  • 08.12.12

הבריטים הרגו ופגעו במיליוני אנשים ברחבי אסיה, אפריקה, אמריקה, במלחמת העולם ה2 נקמו בגרמנים ומחקו ושרפו ערים בגרמניה ורצחו יפנים שבויים. מאז ועד היום הם ממשיכים לכבוש לשדוד להרוג די מספק לספר מה שארע באירלנד הרג אזרחים אירים ולעיתים פגעו במשפחות שלהם.
השתתפתי בעירק, הרגנו אזרחים בכל עת שהמטרה הייתה חשובה או רק להציל או למנוע פגיעה בנו החיילים.
העם היהודי משוגע! הקללה הנוצרית שכל הצרות בעולם בגלל שלא הכיר4ו בישו רודפת אותנו אתכם
כמו קללת קין.

102 הארץ וגדעון לוי לא מספרים שאף ישוב ויהודי חי לא נותר בשטח שהערבים כבשו  (לת) הסטוריון
  • 18:21
  • 08.12.12

103 הרכוש התרבות וספרי יהדות ערב , עולה אלף מונים !!נשרף נשדד נהרס ונחרב! נביא הזעם..........
  • 18:27
  • 08.12.12

תרבות אבותנו בבל ,עוד לפני מוחמד והאסלאם,הכול נחרב ונעלם.היסטוריה של 2500 שנים !!

104 ושוב אוניברסיטת בן גוריון במצעד ההתאבדות הקולקטיבית של שונאי עצמם חולניים. האיש ישב תחת הרקיטות של חאלד משעל ("רק ההתנגדות עובדת" "נחזור לתל אביב") ועשה דוקטוראט (???) בפקולטה לשנאה עצמית שבאוניברסיטת ב"ג, וכמובן הדוקטוראט המזהיר והמבריק, מלא החידושים האקדמיים, זוכה לכותרת ענק בעתון לאנשים החושבים כמוהו. האם עלינו להבין שזהו הדוקטוראט המזהיר ביותר שיצא לאחרונה מהאוניברסיטאות בישראל, או שעיקר חשיבותו הוא בתמיכתו האיתנה בתאוותם של הפלסטינים לחסל את כולנו?  (לת) ג'ימי ברגר
  • 18:36
  • 08.12.12

105 נגנבו אדמות וגורש עם ונגנבה תרבות אצילה והושמדה. גניבת ספרים זה כסף קטן לעומת מה שקרה וקורה, אבל טוב וכל הכבוד שלפחות מציינים זאת.  (לת) ערבי
  • 18:39
  • 08.12.12

  •   מצטערים שניצחנו.מה היה גורלנו אלמלא ניצחנו ? האם תבוסתנו היתה מסתכמת בגירוש ובשדידת הספרים מבתינו ? נסה להשיב על שאלותי בכנות.  (לת) ציוני מגבעתיים
    • 18:54
    • 08.12.12

  •   מי שגנבו אדמות הם הערבים שנשארו אשר לקחו את אדמות שכניהם אשר ברחו בגלל המלחמה  (לת) אליוי
    • 19:00
    • 08.12.12

  •   מי שרוצה לדעת עד כמה כמה אצילים הפלסטינים - יסתכל מה קורה בעזה. אצילות בהתגלמותה! איפוק, השכלה. עם נהדר.  (לת) אריסטוקרט
    • 19:16
    • 08.12.12

  •   מי שרוצה לדעת עד כמה כמה אצילים הפלסטינים - יסתכל מה קורה בעזה. אצילות בהתגלמותה! איפוק, השכלה. עם נהדר.  (לת) אריסטוקרט
    • 19:16
    • 08.12.12

  •   כל תרבותכם האצילה מסתכמת בעירבוב חומוס. ליותר מזה אתם לא מסוגלים!  (לת) השקר הוא תרבותכם הנוכחית!
    • 21:14
    • 08.12.12

  •   רק ערבוב חומוס? מה על שיגור טילים לעבר אזרחים? מה על פצוץ אוטובוסים ופיצריות? מה על גרירת גופות משתפי פעולה ברחובות? מה על שחיטת משפחה על ילדיה בסכינים?  (לת) ממש אצילים הפלשתינאים
    • 01:43
    • 09.12.12

106 זה מה שמפריע לך בחיים? כמה ספרים שניטשו בידי מי שרצו להשמידנו? עסוק בתכנית החמאס לחיסול ישראל- עדיף.  (לת) רעמסס
  • 18:45
  • 08.12.12

107 הפרכה חד משמעית של סיפור הנכבה אליוי
  • 18:46
  • 08.12.12

יש עובדה אחת שמפריכה את סיפור הנכבה הערבי והיא רצונם של הפליטים מיד אחרי מלחמת השחרור לחזור אל הכפרים שלהם !!
אם הם גורשו בצורה אכזרית למה הם חשבו שהם יכולים לחזור ?
הרצון של הפליטים לחזור דוקא מאשש את הטענה שהם ברחו בתקווה לחזור לאחר המלחמה !!

108 כואב כואב סאלאל
  • 18:55
  • 08.12.12

גרוע גרוע וכואב

109 עוד פעם עם יפי-הנפש...על איזה נושא אפשרי היו ספרים אלה מבוססים אם לא אלימות elis
  • 18:56
  • 08.12.12

ושנאה ליהוד? אני לא אומר שלא צריך להגיע ל"הסכם" כל-שהוא, אבל, באמת...פרופורציות, עד מתי תמשיכו בפייסנות?

110 לכל כדור סליחה ספר כתובת. ישראל לעד
  • 19:40
  • 08.12.12

עושים רעש בשל כמה ספרים. ומה עם השוד והביזה של הגרמנים ולאחריהם הרוסים במלח״ע השניה? אפשר לשלוח להם לעזה קצת ספריים על הרצל שיתחילו להבין את המצב הנוכחי סוף סוף.

111 החוקר מציג תמונה מורכבת הבמאי שחור לבן
  • 20:42
  • 08.12.12

זה ההבדל בין מחקר לקולנוע או ההבדל בין שני האנשים???
החיים אף פעם לא שחור לבן, אבל יש אנשים שרוצים לספר לנו שהם כאלה.
הנושא חשוב, הטיפול בסרט (לפחות מדברי הבמאי) נראה שרלטני ומגמתי.... חבל שהחוקר שיתף פעולה הוא נראה איש רציני...

112 הארץ מחרחר שנאה איתמר
  • 21:31
  • 08.12.12

ולא סתם שנאה - שנאה עצמית..
מחר יתלונן שחמסנו את הרובים בהם רצו להרוג אותנו

113 קודם כל הפלסטינים לא נטשו אלא גורשו מבתיהם ע"ד ארגוני הטרור היהודיים. חאג יחיא
  • 23:13
  • 08.12.12

פרשת הספרים של הפלסטינים מהווה חלק שולי אבל חשוב בשוד הגדול בתולדות האנושות ולמה עדיין מחזיקים בהם או חל עליהם חוק הנפקדים השערורייתי.

  •   אפילו אתה לא מאמין לדברי השקר העלובים שלך. נכון חאג' יחיא?  (לת) אין גבול לטמטום ולשקר בתרבות בני דודנו
    • 01:45
    • 09.12.12

114 מזל שהזכרתם לי אני חייב ספר לספריה העירונית משנת 87. מושון קונרי
  • 01:19
  • 09.12.12

חשוב מאוד! כמעט כמו המחקר המגוחך, והסרט המגחיך של במאי הקומדיה ״אל נכבה״. המשך בקרוב...

115 כראוי לעם הספר היהודים לא משמידים ספרים של אחרים אלא שומרים עליהם. عبد الرحمن بن محمد بن خلدون الحضرمي
  • 01:59
  • 09.12.12

תזכורת היסטורית קצרה.

"כשכבשו הערבים את ארץ פרס ומצאו בה ספרים רבים, כתב המצביא סעד אבן אבי-וקאץ אל החליף עומר בן אל חטבא וביקש ממנו רשות לשמור את הספרים ולהעבירם לידי המוסלמים. עומר ענה לו במכתב: 'זרוק אותם למים; אם יש בתוכנם משום דרך הישר, הרי כבר היטיב אלוהים להורות לנו את דרך-הישר; ואם תוכנם הוא בגדר תעייה, כבר שמר אותנו אלוהים מפניה'. ספרי הפרסים נזרקו איפוא למים או לאש, ומדעי הפרסים אבדו ולא הגיעו אלינו"

– עבד אל רחמאן אבן-חאלדון, "אקדמות למדע ההיסטוריה (מוקדמה)", הוצאת מוסד ביאליק, ירושלים 1966, עמ' 328

116 האם הפלסטינים יחזירו לחיים את כל האזרחים רצחו במהלך השנים? רונן
  • 07:51
  • 09.12.12

כל מה שהפך לרכוש נטוש ב48 ,צריך להיות באחריות המדינה . אין להחזיר דבר לפלסטינים.
כל זמן שהם רואים בנו מטרד שיש לחסלו. הם לא זכאים לדבר. בטח שלא להחזיר להם משהו.
מה עם כל הרכוש שנבזז בבתי היהודים שנאלצו לעזוב את ארצות ערב?

117 יש להחזיר את הספרים, הבתים, האדמות ושאר הרכוש הנטוש לערבים מזלגוביטש
  • 08:30
  • 09.12.12

בתנאי שיחזירו לחיים את 6000 ההרוגים של מלחמת העצמאות, פרי תוקפנותם.

118 כתבה מרתקת, תודה!  (לת) נועם
  • 10:28
  • 09.12.12

119 התגלית של גיש מעוררת גיחוך. על זה הוא קיבל את התואר?איזה ביזיון....  (לת) עוז.עמית שדד את הדוקטורט....
  • 01:55
  • 10.12.12

120 עמית שדדת את הבית שלי ביפו,נא להיתפנות....  (לת) אחמד
  • 01:58
  • 10.12.12

121 גיש ממחזר עד לזרא את ה"גילוי "חסר המשמעות שלו. לאיש עיורון רוחני עמוק.  (לת) רמי. עמית הבלש המטושטש..
  • 14:35
  • 10.12.12

122 ספרים שנאספו במלחמת העצמאות תמר לוי
  • 08:43
  • 11.12.12

חשוב שאספו את הספרים והם לא "נעלמו". ברגע שנוסדה אצלם אוניברסיטה, ויהיה הקו הפוליטי שנוקטים ראשיה אשר יהיה, יש להחזיר את הספרים. הם נשמרו, תגידו לנו תודה וקחו אותם. הם אינם רכוש הספריה הלאומית.
לא אוסיף על כך, למרות שיש כמובן מה להוסיף.

123 באילו טענות היו באים הצדקנים אם לא היו אוספים את הספרים וגורלם היה כגורל הספרים שלא נאספו... דף
  • 09:18
  • 02.01.13

טוב שיש את מי להאשים.

124 מה הבעיה תגידו לי? מורן מירושלים
  • 04:23
  • 27.04.13

שיגידו תודה שמישהו דאג לספרים האלה...
"בזכות" קיטלוג הספרים הנטושים החצופים האלה מקיימים היום מחקרים... ואלה מחקרים שכמובן מתמקדים ב"סיפור האישי" שעברו הספרים האלה כחלק מכל נרטיב השנכבה, ולא באיסופם ובשימור החומר והתוכן שהספרים הללו מכילים כמובן.
צבועים!