לומדים מטעויות || שינוי מדריך לקויות הלמידה צפוי להביא ליותר מאובחנים

שיטות האבחון והטיפול מבוססות על מדריך הפסיכיאטריה האמריקאי שיוצא בקרוב. המהדורה החדשה צפוייה לחולל שינויים דרמטיים בתחום

במאי 2013 תושק המהדורה החמישית לספר האבחנות הפסיכיאטריות (DSM) של איגוד הפסיכיאטרים האמריקאי. מדריך ההפרעות הפסיכיאטריות צפוי לכלול השנה כמה שינויים דרמטיים בכל הקשור לאבחון וטיפול במצוקות נפשיות. מעבר להשלכות רפואיות, לאבחנות הנכללות בספר יש גם השפעות חברתיות, כלכליות ומשפטיות מאחר שהן מקטלגות תופעות מסוימות כהפרעה נפשית.

דו"ח הסוקר את השינויים שהספר צפוי לחולל באבחון הפרעות למידה והפרעות קשב וריכוז צופה עלייה במספר המאובחנים שיהיו זכאים להקלות בבחינות בבתי הספר ובאקדמיה. הדו"ח, שמתפרסם החודש בכתב העת Journal of Learning Disabilities, מתייחס להשפעות הצפויות של המהדורה החדשה בעשר מדינות ובהן ישראל.

אבחון הפרעות למידה עדיין נחשב בארץ לתהליך יקר שמבצעים מומחים באופן פרטי. עלות האבחונים נאמדת בכ-3,000 שקל. כבר בפברואר 2004 דווח ב"הארץ" על השפעות יוקר התהליך בשטח: בעוד 40% מתלמידי צפון תל אביב אובחנו אז כבעלי ליקויי למידה וזכו להקלות בבחינות, ברהט אובחנו רק 1% מהתלמידים עם ליקויים ובאופקים 7%. בשנת 2011 אובחנו 5.29% מתלמידי התיכון בישראל שניגשו לבחינות בגרות כלקויי למידה ברמה בינונית עד גבוהה וזכו להקלות בהתאם, לרבות הארכות זמן ועזרה בחלקים שונים בבחינות. 15% נוספים מהתלמידים קיבלו הקלות, מרביתם הארכה של משך הבחינות, בשל לקות ברמה נמוכה.

הגרסה החדשה של ספר האבחנות הפסיכיאטריות תנטוש את השימוש במבחני אינטליגנציה (IQ) כשלב הכרחי לשם אבחון לקות למידה. עד כה התאפשרה אבחנת לקות למידה רק לנבחנים שעברו את מבחן האינטליגנציה בציון ממוצע ומעלה, ואילו נבחנים שקיבלו ציון הנמוך מהממוצע לא יכלו לקבל הכרה כלקויי למידה. המהדורה המעודכנת מציעה גישות חדשות לתהליך האבחון.

את הפרק בדו"ח שעוסק בישראל הכינו ד"ר מיכל אל-יגון, ראש המגמה לחינוך מיוחד בבית הספר לחינוך באוניברסיטת תל אביב, ופרופ' מלכה מרגלית, ראש בית הספר למדעי ההתנהגות במרכז האקדמי פרס וסגנית נשיא באקדמיה הבינלאומית למחקר בלקויות למידה. לטענתן, השינוי יאפשר גם לאנשים שקיבלו ציון אינטליגנציה נמוך מאחר שהתקשו בהבנת המבחן על רקע לקותם, להיות מאובחנים בלקות למידה - על סמך כלים חדשים. שינויים אלה עתידים להוביל, לטענת החוקרות, לעלייה במספר המאובחנים בלקויות למידה בבתי הספר בארץ.

הגישה המקובלת בגרסה הנוכחית של ספר האבחנות הפסיכיאטריות מצויה במחלוקת מתמשכת בקרב חוקרים ואנשי מקצוע עקב הבעיות הרבות שהתגלו במבדקי אינטליגנציה (IQ) המיועדים לתלמידים לקויי למידה. אל-יגון ומרגלית מסבירות כי הגרסה החדשה של ספר האבחנות מציעה כמה גישות אבחוניות חדשות ללקויות למידה, לרבות בדיקת "נכות אינטלקטואלית" כדי לוודא שהנבחן אינו סובל מפיגור שכלי. "מהדורת 2013 מציעה גם שימוש בגישה המכונה ITR (response to intervention) להבחנה בין לקויות למידה וקשיי למידה באמצעות מעקב אחר התגובה לטיפול, וכן מציעה בחינה של הלקויות באמצעות תהליכים קוגניטיביים, כגון תפקודי קשב וזיכרון", מוסיפות אל-יגון ומרגלית.

טיוטת המהדורה החדשה של ספר האבחנות אף מציעה להחליף את ארבע האבחנות הקיימות כיום ללקויות למידה: הפרעה בקריאה, במתמטיקה, בכתב והפרעת למידה כללית. במקומן מוצע לאמץ קטגוריית-על אחת של לקות למידה. לפי אל-יגון ומרגלית, בישראל כבר נמצא כי תלמידים הסובלים מלקויות למידה מאובחנים לרוב בלקויות בכמה תחומי לימוד במקביל. להערכתן, השינוי המוצע צפוי לעורר דרישות חוזרות מצד הורים וארגונים לספק אבחון ללקויות למידה דרך סל הבריאות הציבורי או דרך חוק חינוך חובה חינם, וכן עשוי לשנות את הגדרות לקות הלמידה לצורך קביעת אחוזי נכות בביטוח הלאומי. "כיום האבחונים ללקויות למידה נעשים ביוזמת ההורים ובמימונם, על אף שהם מהווים תנאי הכרחי למימוש חוק החינוך הממלכתי וחוק החינוך המיוחד", אומרות מחברות הדו"ח. "הכרה בלקות למידה כלקות מוכרת על ידי גורמי בריאות כגון איגוד הפסיכיאטרים מחריפה את התמיהה מדוע האבחון לא יבוצע במסגרת חוק הבריאות, כשם שההורים לא ממנים את בדיקת הדם או את צילום הרנטגן של ילדיהם".

עוד צופות החוקרות כי הדגש הניתן במהדורה החדשה להערכת חומרתה של לקות הלמידה צפוי לעודד שיתופי פעולה חדשים בין אנשי מקצוע המטפלים בליקויי למידה, כגון אנשי חינוך וצוותים רפואיים. "מדד חומרת הלקות יבחן את מידת התמיכה החינוכית והטיפולית הנדרשת לתלמיד כדי שיוכל ללמוד כבני גילו, הערכה שתצריך שיתוף פעולה בין מורים, מאבחנים דידקטיים, פסיכולוגים ורופאים", מסבירות אל-יגון ומרגלית.

המהדורה החמישית של ספר האבחנות הפסיכיאטריות מציעה גם שינויים בהגדרות להפרעות קשב וריכוז, שהפכו לנפוצות בעשור האחרון במדינות המערב. לפי השינויים המוצעים, הפרעות אלה לא יקוטלגו עוד בקבוצת "הפרעות החצנה" אלא כ"הפרעות נוירו-התפתחותיות", מה שעשוי להוביל לפי החוקרות להיעלמות הסטיגמה הנפוצה כיום, המזהה לעתים הפרעות קשב וריכוז בבית הספר כ"התנהגות רעה" ומעידה לכאורה על משמעת רפויה מצד הורים ומורים.

במהדורה החדשה יתעדכן גם גיל ההתפרצות הממוצע של הפרעות קשב וריכוז מ-7 ל-12. בישראל כבר אימצו בשנים האחרונות המומחים את הגישה הזו, ולכן השינוי לא צפוי להשפיע באופן משמעותי. חוקרים מארצות הברית ומהודו המשתתפים בהכנת הדו"ח מעריכים כי העלאת גיל ההתפרצות הממוצע תוביל לעלייה גדולה במספר התלמידים המאובחנים בהפרעות קשב וריכוז בכל העולם.

שינוי נוסף במהדורה החדשה יתייחס להפרעות קשב וריכוז לאורך החיים הבוגרים, מה שיאפשר לטענת החוקרות "לתת מענה אבחוני וטיפול חשוב גם למבוגרים עם תסמיני לקות". כיום, כשהפרעת קשב וריכוז מוכרת בעיקר עד גיל 18, גם התרופות לטיפול בהפרעה כלולות בסל הבריאות רק עד גיל 18.

לפי הערכות משרד הבריאות, בישראל מטופלים כ-55 אלף בני אדם בתרופות להפרעות קשב וריכוז. כפי שפורסם ב"הארץ", בין 2009 ל-2010 חל זינוק של 76% בצריכת התרופות המכילות את החומר הפעיל בריטלין וקונצרטה - מתילפנידאט.

בעבר כבר היה ה-DSM (ספר האבחנות הפסיכיאטריות) מוקד למאבקים בעלי השלכות חברתיות נרחבות. בין השאר נמתחה ביקורת על איגוד הפסיכיאטרים האמריקאי סביב הנסיבות שהובילו להופעת הגדרתה של הפרעת פוסט-טראומה (PTSD), כשנטען כי בניסוחה הופעלו לחצים מצד פסיכיאטרים המקורבים לבית המחוקקים בארצות הברית שביקשו להגדיר הפרעה שתאפשר לתת פיצויים לחיילים אמריקאים נפגעי מלחמות בכפוף לאבחון פסיכיאטרי. ב-1973 הובילו לחצים פוליטיים להסרת ההומוסקסואליות כאבחנה פסיכיאטרית לאור נפיצותה של התופעה. בשנים האחרונות מופעלים לחצים מצד ארגונים בארצות הברית גם להוצאתה מהספר של הפרעת זהות מגדרית, המאפשרת לאבחן טרנסקסואלים כסובלים מהפרעה נפשית. במהדורה החדשה הוחלט כי האבחנה ל"הפרעת זהות מגדרית" תוסב ל"דיספוריה מגדרית", הפרעה התלויה במידת המצוקה שהאדם חווה ולא מאבחנת טרנסקסואלים באופן גורף.

הוספת תגובה
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
להוספת תגובה בלתי מזוהה לחץ כאן להוספת תגובה מזוהה לחץ כאן

הקלד את הנושא

הקלד את התגובה

 
בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים עם תנאי השימוש של אתר הארץ
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
להוספת תגובה בלתי מזוהה לחץ כאן להוספת תגובה מזוהה לחץ כאן

הקלד את הנושא

הקלד את התגובה

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים עם תנאי השימוש של אתר הארץ
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
הצג את כל התגובות פתוחות 01 על הגינות מדעית ועל כניעה לאופנות כדוגמת התקינות הפוליטית לא פסיכולוג
  • 09:05
  • 10.12.12

ההומוסקסואליות הוצאה מתנ"ך של הפסיכולוגים. אבל על אובדן אדם אהוב הנמשך יותר משבועיים הוגדר ב DSM כהפרעה נפשית הזקוקה לטיפול. כש- 40% מהתלמידים בצפון תל אביב מוגדרים כסובלים מלקות למידה וזוכים להקלות עד כדי ויתור על מטלות לצורך קבלת ציון בגרות (ו- 1% מתלמידי רהט) המסקנה היא שמדובר בקניית חוות דעת מקצועית בכסף, בהזנייה של עבודת הפסיכולוג שמאתר לקויי למידה. אין לוותר לאיש על בחינת בגרות במתמטיקה או בכל מקצוע אחר בשל דיסלקסיה או דיסקלקוליה, שממילא מאובחנות בשעור מוגזם עד אבסורד. המדינה אינה חייבת להעניק לכל בן 18 תעודת בגרות. לא כל צעיר חייב ללמוד לתואר אקדמי. יש מקצועות מבוקשים ומתוגמלים רבים שאינם דורשים דיפלומה מאוניברסיטה, מי שמתקשה בלימוד עיוני יוכל ללמוד מקצוע ולהתפרנס בכבוד.

02 דרך לעשות עוד כסף על חשבון הילדים שלנו עם איבחונים  (לת) אמיר
  • 10:29
  • 10.12.12

03 ה-DSM רק מרחיב את הגדרותיו כדי לכלול יותר ויותר מהאוכלוסיה תחת קריטריונים של חולים נפשיים - יותר דרישה וכסף לפסיכיאטרים. כשאפשר לסווג כמעט כל אדם כחולה נפש צריך לבחון טוב טוב את הקריטריונים.  (לת) אחד
  • 10:29
  • 10.12.12

04 האם התלמידים הופכים למטומטמים? לא מאובחן
  • 10:34
  • 10.12.12

פעם לא הייתי צריך אף תוסף ממריץ (ריטלין).... לצערי כשלמדתי לפסיכומטרי פעם ראשונה "נכנעתי" לסם והשתמשתי בו על מנת לשפר ת יכולותי הלימודיות, בהתאם לעובדה שישנם אנשים רבים שנגשים למבחן הדבילי הזה ללא הגבלות זמן עם פחות מחצי כמות הפרקים ... כאשר ממילא המבחן אינו מודד את הידע... אלא, יכולת לימודית להגדרתם. אז מה אני לא יקח ריטלין? בסוף כולם נמדדים על אותה סקאלה דרך אגב, אז בעצם מי שלא מאבחן את עצמו או לוקח על דעת עצמו ממריצים נמצא בעמדה נחותה להצלחה לעומת מאובחן או נוטל "סמי לימוד" - אז כן.. זה בהחלט הופך תלמידים למטומטמים! אם זו המטרה של החינוך צריך להתחיל לעבוד על עוד סמים בכדי שנוכל ללמוד יותר שעות ויותר זמן ולאבחן אנשים

05 תגובה ל- 1: באמת חבל שמערכת החינוך מחסלת את הלימודים המקצועיים  (לת) מירב
  • 10:35
  • 10.12.12

06 אישור על לקות למידה עולה גרושים ומעניק לכל תלמיד וסטודנט יתרון לא הוגן על חבריו. זה תוצר הבאושים של המערכת החינוך הפוסט מודרניסטית של ישראל.  (לת) יואבחלב
  • 10:35
  • 10.12.12

07 כשלמעל שלושת רבעי מהתלמידים בכיתה שלך יש הארכת זמן, אתה מבין שמשהו פה לא בסדר  (לת) תלמיד בכיתה י״א מיישובי השרון
  • 10:35
  • 10.12.12

08 הפסיכולוגיה היום, כפי שמשתקף מהפירסומים, מניחה שאין לילדים שום צורך בחום של הורים. די שיהיה לילד עיסוק בבית הספר ובחוגים, כדי שיהיה בריא נפשית. ואם יש לו בעיה אז היא פיסיולוגית ולא נפשית. אז אני רוצה להציע השערה מהפכנית: לילדים יש צורך פיזי מוחשי ממשי בקירבה של הורים. אי אפשר להחליף הורה לצורך זה במורה, מטפלת או מגישת חוג אחה"צ. כל עוד החברה לא תפנים זאת, ותמשיך באובססיה הפמיניסטית שילדים חייבים להיות מופרדים מההורים, תמשכנה הבעיות הנפשית - ותאובחנה כבעיות פיזיולוגיות לכל דבר.  (לת) ליכוד לאומי
  • 10:39
  • 10.12.12

09 הלקות היא בתכנים ובשיטות הלימוד ולא בילדים יעקב
  • 10:51
  • 10.12.12

בתי הספר אינם מצליחים להדביק את קצב השינויים הטכנולוגיים ואת השתנות המציאות בה אנו חיים. האבחון של לקויות למידה גדל בארה"ב בעשורים האחרונים ב-1500 אחוז. בעוד ילדינו חיים בעידן האור מערכת החינוך עוד שרויה בחשכת ימי הביניים.

10 עזבו. פשוט תשאירו את כולם בבית. תנו מחשב לכל ילד, והמורים ילמדו בצורה וירטואלית. או יותר טוב, שהילדים לא ילמדו בכלל. כל מה שהם צריכים נמצא באינטרנט. עם כל ההקלות, בואו נקל עליהם עד הסוף. מעניין שכל זוכי פרס הנובל הצליחו לזכות בפרס למרות שבתקופתם לא היו הקלות. הקלות? אפילו אבחונים לא היו. אבל לא משנה, לכו עוד לקראת הילדים. שלא יתאמצו, חלילה, נשמות טהורות שכמותם. אחרי איבוד הסמכות המורית והסמכות ההורית, בואו נוותר בכלל על החינוך. איפה יאיר לפיד? הנה הכסף, נזרק לבור ללא תחתית וללא תכלית הנקרא משרד החינוך.  (לת) ל.
  • 10:52
  • 10.12.12

11 אלה לא הקלות אלא התאמות. מי שמתקשה בקריאה כעמיתיו, מדוע שלא יקשיב לשאלה? תל אביבית
  • 10:59
  • 10.12.12

לקויות למידה הן אמיתיות ומלוות את האדם לכל חייו. אני חיה עם אדם בוגר שאינו מסוגל לכתוב בצורה קריאה, קורא לאט כמו ילד בכיתה ב', ומתקשה גם לארגן רעיונות בצורה מסודרת.
זה שמאפשרים לילדים האלה להבין את הנדרש מהם, לחשוב עוד כמה דקות, ולהביע את עצמם בדרך חלופית זו לא הקלה או הנחה. זו בסך הכל החלפה של הערוץ שמשתמשים בו.
יש לזה השלכות עצומות על ההתפתחות הרגשית שלהם, ואין שום סיבה שאנשים יחשבו שיש להם "בית הבראה" בביה"ס.
הכלה של אנשים עם לקויות והנגשה של מה שזמין לכלל עבורם הוא התפקיד של חברה מתוקנת.

12 אם 40 אחוזים מאובחנים כלקויי למידה, הבעיה היא בהוראה, לא בלמידה. בועז
  • 10:59
  • 10.12.12

כולנו לומדים אינספור דברים במהלך חיינו. ליקוי למידה שמתייחס אך ורק ללימוד בבית הספר מעיד, ברוב המקרים, על שיטות הוראה לקויות, ולאו דווקא על תלמידים "לקויים."
משהו דפוק במערכת?

13 זה אסון של ממש. מורידים את הרמה של הלימודים לשאול תחתיות, יוסיפו עוד 1000 פקידים ומפקחים במשרד החינוך, ובקרוב כל ילד בארצנו יהיה לקוי למידה. מה עושים כדי להציל את המצב?  (לת) שירה, מורה
  • 11:12
  • 10.12.12

14 לא נכון להשתמש במושג "הקלות" המושג המתאים הוא "התאמות" נטע שמואלי
  • 11:18
  • 10.12.12

כמו שמשקפיים מאפשרים ללקוי ראיה לראות את הכתוב ברמה התואמת לחבריו, כך התאמות לימודיות מאפשרות ללקוי הלמידה להתמודד עם חומר הלימוד ברמה התואמת את חבריו.

15 למה לא - הרסנו את הילדים עם המזון האמריקאי, טלוויזיה אמריקאי, נשק אמריקאי.. אפשר גם לטמטם אותם לפי סקלפל אמריקאי..  (לת) זיבלון
  • 11:19
  • 10.12.12

16 יש שם ללקות של המעצבנים שמנתחים כל אחד במקום להתמודד עם הבעיות של עצמם ?  (לת) נמאס
  • 11:20
  • 10.12.12

17 מה משקלן של חברות התרופות בכתיבת "התנך" ולמה רק נוספים לו דפים ולא להיפך? אחרי בעידן שלנו מחלות צריכות גם להיות ממוגרות  (לת) לקות/מלקות/אנקות
  • 11:33
  • 10.12.12

18 לפעמים מילה אחת שווה אלף פגיעות א
  • 11:33
  • 10.12.12

המילה "הקלות" אינה נכונה, אלא "התאמות". ילדים המתמודדים עם לקויות למידה אינם מקבלים הקלות. איש אינו מקל עליהם, אלא להפך. ההתאמות, המבצעות שינויים בתנאי הבחינה על מנת לנסות לאפשר לתלמיד למצות את הפוטנציאל שלו באופן מלא, אינן מקלות - אלא רק משוות בתנאי ההתחלה. באותה מידה, אם נשווה לריצת מרתון, שימו לב שמי שרץ במסלול החיצוני יתחיל "מוקדם יותר". בפועל, הוא רץ את אותו המרחק, באופן המתייחס לנקודת ההתחלה שלו. חבל שעיתון כמו "הארץ" לא בוחר לשים לב למונחים מקצועיים נכונים.

  •   מה זה הקשקוש הזה? העובדות הן פשוטות: ללקויי הלמידה עושים "הקלות" או "התאמות" שתוצאתן היא אחת מתן יתרון לנבחן על יתר חבריו!....
    • 13:31
    • 10.12.12

    (למרות שאתה קורא לזה "השוואה בתנאי ההתחלה"...). כמה פעמים לא הספקת בבחינה לכתוב כל שרצית וכל שידעת בגלל חוסר זמן, ותו לא? כמה פעמים נאלצת לקצר ולתמצת בשל אותו קוצר זמן, וכמה פעמים נדפקת ולא ממש הספקת אפילו להגיע לפואנטה - בגלל חישוב והערכה לקויים של זמן?.... כמה פעמים היה הציון שלך נמוך מזה של חברך ה"מותאם" - בשל הזמן הרב יותר שהועמד לרשותו, בו יכול היה (בהנחה ששניכם בעלי ידע וכשרון זהה) לתכננן, לערוך ולכתוב ללא לחץ. לא ככה? ונראה לך שכל כך רבים מבני הטובים והעשירים סובלים מלקויות למידה?
    אני במקור מג'סי כהן, ואצלינו לא היו "לקויי למידה" שקיבלו הנחות, למרות שכיום אני מבין שחלק מחברי לספסל הלימודים יכולים היו להחשב לכאלה - לו הלכו לאיבחון.
    ועוד דבר קטן בעניין המרתון ( רק בשל כך. אצלי פסיכומטרי לא היית עובר, ידידי). מרתון לא רצים באיצטדיון - ואין מסלולים פנימיים או חיצוניים. זה קורה רק בריצות הבינוניות והארוכות באיצטדיון.

19 השיטה לסמם ילדים תביא לגל התאבדויות גדול  (לת) דוקטור מוות
  • 11:36
  • 10.12.12

20 מצויין: יותר פרנסה לכולנו....  (לת) נא להזמין תור
  • 11:43
  • 10.12.12

21 בקיצור כולם דפוקים, רק שעכשיו זה עם קבלות...  (לת) שלום
  • 11:44
  • 10.12.12

22 מחקר מדעי גילה חפיפה בין אוכלוסיית לוקי הלמידה בארץ לבין מצביעי כמה מהמפלגות הגדולות. מה שכולם כבר יודעים
  • 11:56
  • 10.12.12

ע"פ הוראות שר החינוך, תתפרסמנה תוצאות המחקר לאחר הבחירות הקרובות.

23 מספיק כבר עם זה! למה אי אפשר לדרוש מהילדים להתמודד? מורה
  • 12:02
  • 10.12.12

אני לא מדברת על ליקויים באמת קשים. על מצבים שבהם אנשים נולדים עם ליקוי שלא מאפשר להם כלל לקרוא או להבין פעולות חשבוניות. אני מדברת על הרוב: לכל אחד מאתנו יש ליקוי כלשהו, באג בחשיבה. מספיק עם ההקלות האלו! אנחנו מוותרים לתלמידים על המאמץ והעמל. אנו המורים מבלים את זמננו (שאין לנו...) בלבחון בעל פה, לשכתב, להקריא ועוד ועוד. זה לא מתוגמל וזה בלאגן גדול במערכת. פשוט מספיק!

24 סקרי הבחירות מאשרים את הפיגור השיכלי שאוחז בישראלים רבים מדי  (לת) צבי
  • 12:05
  • 10.12.12

25 כשליותר משלושת רבעי מהתלמידים בכיתה שלך יש האכרת זמן... תלמיד בכיתה י"א מיישובי השרון
  • 12:05
  • 10.12.12

אתה מבין שמשהו לא בסדר

26 כל מי שרוצה הקלות בבחינות ולא מוכן לטרוח ולהתאמץ מקבל אישור על קשיי למידה (רק אם הוא כמובן יכול לממן את הוצאות ה"בדיקה" שטויות
  • 12:07
  • 10.12.12

פסיכולוגיה זה ממש מדע מדויק

27 40% לקות- אם לא מדובר בחשד למוטציה גנטית ישראלית או פגיעה המונית במערכת העצבים
  • 12:21
  • 10.12.12

כל מה שנותר הוא לקבוע שזו אינה לקות ( מתוקף ההגדרה הסבירה של מצב חריג).

28 לא הקלות אלא התאמות! דנה
  • 12:22
  • 10.12.12

חבל שאתם לא מקפידים על המינוח הנכון. מטרת ההתאמות היא להביא את התלמידים לתנאי מבחן אופטימליים למצבם (כדוגמת משקפיים לקצר רואי) ולכן אין פה שום הקלה במבחן אלא רק התאמה שלו.

  •   "התאמות" - מכבסת מילים מגוכחת.  (לת) עדו
    • 13:08
    • 10.12.12

  •   למה לא לתת הקלות לכל מי שרוצה, בלי איבחון? תנו לי להבין פעם אחת ולתמיד!
    • 13:13
    • 10.12.12

    הרי מערכת החינוך אינה מחייבת איבחון למי שרוצה להביא לכתה משקפיים, נכון?
    למה מי שרוצה הארכת זמן צריך איבחון? אולי הוא לא ישן טוב בלילה, לא מרגיש טוב, או סתם לא מרוכז כרגע, וצריך הארכת זמן? למי זה מפריע???

  •   תשובה ושאלה בכל זאת
    • 20:01
    • 10.12.12

    לא בדיוק. תנאי היבחנות שונים לא מקלים על הנבחן....הם מותאמים לצרכיו, ומגישים לו את המידע( לדוגמא: אקראת השאלון). לצערי, הבעיה הקשה עם לקוייות למידה הינה בכך שמדובר בנכות בלתי ניראת, כך שניתן לפקפק בה. סביר שלא הייתה מתנגד לבניית רמפה במבני ציבור, אשר תאפשר ליושבים בכיסא גלגלים גישה לבניין.

  •   להפעיל שכל ישר ש.א.ש
    • 20:44
    • 11.12.12

    אכן צדק רב בדבריך. אין סיבה להפלות בין תלמידים שנזקקים להתאמה מסויימת שתאפשר ביטוי מלא יותר של יכולתם וידיעותיהם, על רקע מקור הקושי: פרפקציוניזם, חרדת בחינות, עולה חדש ... - לכולם מגיע.
    מעבר לכך: חסכון כספי ענק להורים ולמערכת החינוך,
    כשתקציבים אלו ראוי שיופנו לטפול ולחיזוק תלמידים, כמו גם הדרכת מורים והורים לילדים עם בעיות הסתגלות, קשיים וליקויים בתהליכי הלמידה.
    לבד מזאת, ההתאמות אינן העיקר, אף שהפכו כאלה מהסיבות הלא נכונות של "עולם מטורף". המוקד אמור להיות סיוע למי שנזקק, להפנמה של איכויות למידה, להיום אבל גם למחר.
    "הבו לנו חכות - ולא דגים".

29 האויב כבר לא הערבים מה? הם כבר מפורקים. עכשיו הגיע הזמן להתלבש על כל השאר?  (לת) משעמם בפסגות ההון-שלטון?
  • 12:24
  • 10.12.12

30 זה לא שהילד המתוק של האמא הפולניה טיפש יודע
  • 12:28
  • 10.12.12

פשוט קשה לו בגלל ליקויים טכניים ולכן מגיע לו הקלות ופטורים. העיקר שבסוף תהיה לו תעודת רופא ועורך דין. אז מה אם הוא קצת עילג ואין לו מושג בכלום?

31 מצביעי ליכוד רועי ב
  • 12:29
  • 10.12.12

המבחן הוא פשוט וקל אם עברת דרך מערכת החינוך ואתה מצביע ליכוד סימן שאתה מתאים לביבי. אם סיימת אוניברסיטה ואתה מצביע לביבי סימן שאתה מתאים לליכוד. אם לא עשית לא את זה ולא את זה אתה מתאים לעבודה. ואם אתה בכלל לא בעניין לך תכין פיתות על מחבת הפוך זה הכי מתאים לך.

32 אבחון וטיפול חינם! ולהפסיק מיד את ההקלות. אלה
  • 12:47
  • 10.12.12

לשנות את השיטה. לתת לכל ילד גישה לטיפול ואבחון בחינם. להעביר את כל המורים הכשרה לעבודה עם ליקויי למידה (ואוטיזם!) ואיתור מוקדם. לתת לילד, להורים ולמורים את הכלים להתמודד - בצורה של התאמת הסביבה הלימודית ושיטות הלימוד והחינוך. לא לתת לאף אחד הקלות. לא לסמם את הילדים ואין שום צורך לתת להורים קצבה או נקודות מס הכנסה. בחיים אין הקלות - לא בעבודה ולא מבחינה חברתית. התפקיד של ההורים ובית הספר הוא להכין את הילדים לחיים ולעזור להם להתגבר על הקשיים, לתת להם את הכלים להתגבר לבד ולממש את הפוטנציאל שלהם. אפליה מתקנת בצורה של הקלות לא עוזרת לאף אחד ורק נותנת לילדים, להורים ומורים פתרון אינסטנט ובריחה מהתמודדות.
אי אפשר להגיד שזה רק אופנה וזה פוליטי ובזה לפתור את הבעיה. יש הרבה ילדים שצריכים עזרה ולא מקבלים אותה כי להורים שלהם אין כסף. זה צריך להפסק. וכך גם הרחמים העצמיים האפליה המתקנת.
כמעט על כל ליקוי למידה אפשר להתגבר אם מלמדים את הילד איך ללמוד למרות הליקוי. לכן, חשוב לאבחן ולטפל וזה דווקא חיובי שעכשיו זה מקבל את תשומת הלב הראויה.

33 דור שנות החמישים חסר האמצעים בת שישים
  • 13:18
  • 10.12.12

לחשוב איך אנחנו בדורינו עם המעט שהיה ,למדנו ,עבדנו ,התקדמנו והיגענו לא רע למה שהגענו (היום)
מחולל מסקנה -שמעט זה הרבה.
אולי מגיעות לנו כמה מדליות על עמידה באתגרים והתמודדות בחיים המורכבים האלה?.

34 כמובן שאם אמרו באמריקה אז זה נכון קלינטון
  • 13:59
  • 10.12.12

אין כמו אמריקה. רק שם יודעים את האמת
זה ידוע שהשמש זורחת מהתחת של אובמה
State of Israel

35 אבחון - פשוט מטורפים מממנים חברות תרופות ופסיכולוגים שאיו להם מספיק עבודה רונית
  • 15:00
  • 10.12.12

החינוך פה זה תת רמה כמו בבית ספר ברמת גן הוצאו תוכניות במקצועות המוסיקה
ובמקומם שיפצו את מבנה הבית ספר ... מורים שבאים עייפים ולא מלמדים כלום
ומנהלת שרק יודעת לדבר והרסה עם השנים את השגייה של המנהלת הקודמת
הרבה שיעורי בית מבחנים קשים בתקווה שנבין שצריך מורים פרטיים אחרת...
מכניסים פחד לילדים ולהורים אין למי להתלונן כי ראש העיר מר צבי בר לא הגיב ולא היה מעונין לשמוע! אין מוסר אין חינוך רק מכונת ציונים -שילכו לראות את הסרט החומה!!! של הפינק פלויד

36 הפסיכיאטרים הם הראשונים שיש לאבחן .חלקם בעלי אישיות כל כך מופרעת שזה מפחיד שאנשים כאלה ממונים על הערכת אחרים  (לת) טלו קורה מבין עיניכם הסומות
  • 15:16
  • 10.12.12

37 הרוב זה עניין של תרבות הנהנתנות (במקום להתאמץ למרות!) Raanandu (מורה)
  • 15:32
  • 10.12.12

יצא לי ללמד תלמיד שהוגדר כאוטיסט קל. אין לי כל הכשרה בנושא ובכל זאת הסכמתי לקדם אותו בצורה פרטנית במקצוע ביוכימיה (שנחשב לקשה)
לתלמיד היה רצון. פעם שכחתי לתת לו שעורי בית והתקשרתי לביתו. אמו ענתה וכששמעה את מטרת השיחה השיבה שבנה אינו מכין שעורי בית.
שמחתי לספר לה שאצלי הוא מכין ועובד ומתקדם בצורה טובה.
אכן - יש קשיים, השאלה האם מוכנים להתמודד איתם והאם מקצים משאבים לכך!
(נ.ב. - התלמיד סיים את בחינת הבגרות בציון 75)

38 רמה 2 היא התאמה בלבד ואסביר מדוע עדות של בוחנת נייטראלית
  • 17:40
  • 10.12.12

אני מקריאה לילד את השאלות בקצב רגיל או איטי ואם צריך מקריאה לו מס' פעמים את השאלה על פי צרכיו ואז כותבת תשובותיו במחברת הבחינה.

אני לא מסבירה לו את פירוש השאלה, לא מזכירה לו לענות על חלקי השאלה שהוא לא זוכר או דילג, כשהוא מכתיב תשובות אני כותבת כלשונו ולא עוזרת לו בניסוח או בפיסוק וניקוד - אסור לי.

אני כן דוחקת בו להרחיב עד כמה שיוכל, אני כן מעודדת אותו לענות על שאלה נוספת כשהוא מתעייף, אני כן מחמיאה אם ענה על חלק מהמבחן כדי להמריץ אותו אבל, אם הוא נשבר אני לוקחת אותו לשטוף פנים - התכנים והנוסח שלו בלבד. רוב המבחנים אני גם לא יודעת על מה הבחינה, אני לא יכולה להתמקצע בכל המקצועות!

במילים אחרות אני העיניים שמקריאות והיד שכותבת.
יש תמיד חשק עז לעזור לילד ולסייע, לשנות קצת נוסח, אני מאוד רוצה שיצליחו גם אם היכרתי אותם לפני 5 דקות אבל חייבים להיות אוביקטיביים. אז זו התאמה ולא הקלה. העזרה היא טכנית:הקראה וכתיבה בלבד.

זה נועד ללקויות קריאה וכתיבה. לדוגמה ילד שכתב לבדו במבחנים בכיתה קיבל 40-50 וכשקיבל בוחן נייטראלי קיבל 80-90. איך זה קורה?
הוא קיבל נמוך כי השתמש ברוב האנרגיה לפענח מה שכתוב ואז לכתוב פיזית מה שרצה ואז נגמר הזמן..... ברגע שהתאימו לו כך שלא היה צריך יותר לקרוא/לכתוב הוא עף למעלה כי חכם הוא כן, אינטליגנטי כן והוא יכל להשתמש בזמן למתן תשובות ולא למאבקים.
לקות קריאה וכתיבה לא אומרת אינטליגנציה נמוכה.
הודות לרמה 2 ילדים מצליחים יותר, המבחן הוא בכל מקרה על ידע והבנה ולא על יכולת קריאה או יכולת גרפו-מוטורית. עכשיו ברור יותר?
אין שינוי בשיטת הלימוד, הילד קשוב, ויש לו מחברת מצולמת מחבר ולקראת מבחן מלמדים אותו פרטנית ובמבחן עם בוחן נייטראלי הוא עונה כפי יכולתו ורוב הפעמים גם מצליח.

ילד שלא למד, לא יודע ולא מבין - רמה 2 לא תעזור לו בכלום ואני אגיש בשמו מחברת ריקה מתוכן.

  •   גבירתי, תקראי לזה איך שתרצי, אבל מדובר במעשה רמאות. הסבר בפנים +-
    • 23:56
    • 10.12.12

    יש בעיה אחת קטנה עם כל מפעל ה"התאמות". לבעיה קוראים "מציאות". במציאות שאני מכיר (אולי את חיה ביקום מקביל), אין עוזר אישי לכל פועל, השוק העולמי לא מחכה עד שכל ה"מותאמים" יסיימו את עבודתם על מוצר חדש והחמאס לא נותן "התאמות" זמן לחיילים מסתערים.
    לו היה סימון בולט בתעודה שמקבל התלמיד בעל ה"התאמות" והיה ברור שתלמיד זה לא מתקבל למוסד אקדמי עד שהוא עובר מבחן ללא התאמות כמו כל אחד אחר, אז לא היתה בעיה.
    אין בעיה עם עזרה לאנשים עם בעיות על מנת שירכשו השכלה, אבל יש בעיה קשה כשזה בא על חשבון אנשים עם יכולות אישיות גבוהות יותר בעולם האמיתי - קרי, כאלה המסוגלים לקרוא חומר כתוב, להבין שאלות ולכתוב תשובות באופן שלא נראה כמו דף שעבר הצפנה. המשק לא יכול להרשות לעצמו העדפה של אנשים פחות מתאימים על פני אחרים כשמדובר בעמדות מפתח אקדמיות והנדסיות.
    מה שקורה כיום זה שהציון אינו משקף את היכולות המציאותיות של התלמיד. תלמיד עם "התאמות" (ואני כרגע מדבר על אלה הנובעות מבעיה אמיתית ולא על תעשיית הפטורים הענפה) שקיבל ציון מסוים הוא בעל פריון נמוך יותר מחברו שהצליח להתמודד לבד ובמסגרת הזמן עם הבחינה וקיבל ציון זהה (או אפילו נמוך יותר). כששניהם יתחרו על כסא באוניברסיטה, יקבל התלמיד המוגבל את אותו יחס כמו זה הרגיל והוא בהחלט יכול לגזול את מקומו של האחרון. כשמדובר בעשרות אחוזים "מותאמים", אז ברור שאנשים עם יכולת להצליח בעולם האמיתי נדחים והמשק מפסיד מכך.
    לסיכום, את מהווה בורג במכונת האשליות. את עוזרת לילדים ליצור לעצמם מציאות מדומה שאולי נותנת להם הרגשה טובה, אבל מקפחת את הכלל.

  •   בואו נזכור כי הילדים האלו הם דור העתיד שלנו רונית
    • 12:11
    • 11.12.12

    יש נימה של כעס/פחד בחלק מהתגובות, בואו נזכור כי הילדים האלו הם דור העתיד שלנו. במקום להיאבק זה בזה כדאי שנאחד כוחות, נייצר ערוצי התפתחות מגוונים לילדים עם לקויות ובלי לקויות, כאלו שיאפשרו לכולם למקסם את הפוטנציאל שלהם - מתן מקום מכבד לשונות ולייחוד. במקום לדבר על זה אפשר פשוט לעשות, להתחיל מביתנו עם ילדינו: להתייחס אליהם בכבוד, להציב גבולות בהתאמה לגילם, לאתגר אותם ולהשתמש בסקרנות הטבעית שלהם כדי לחשוף אותם להתנסויות שונות ומגוונות (בהתאמה לגיל הילד). במקום לשלב את הילדים בקצב החיים של המבוגרים נוכל להיעזר בהם כדי לעצור ולהיזכר מה הם הדברים החשובים באמת לרווחתנו. הטכנולוגיה בלאו הכי משיגה אותנו בצעדי ענק והם בכל מקרה שולטים וישלטו בה טוב מאיתנו בהמשך. בואו נלמד את ילדינו לברור את הטפל מהעיקר ולסמוך על היכולת שלהם להתפתח ע"י עשייה עצמאית המונעת מיכולות מולדות ונרכשות. כי בעוד 10 שנים הם יהיו עוד יותר מוצפים במידע מבלי לדעת איך לנווט את חייהם בתווך ולעשות בידע שימוש מושכל לתועלתם.

39 תיקון עוול בעוול פלוני
  • 17:26
  • 11.12.12

היו שניים בכיתה, האחד לקוי למידה אובחן וקיבל הקלה הארכת משך הבחינה. ראה חברו כי טוב, השקיע 2500 שקלים ואובחן אצל אותה מאבחנת כלקוי ואף הוא קיבל את אותה הקלה. לימים התגייס השני וראה זה פלא, התקבל לקורס טיס בו החזיק מעמד כשנה, אבל אחר כך הפך לקצין בקרה.
מה זה אומר על אמינות האיבחון והמניעים של המאבחן? האם האיבחון יצר שיוויון בין השניים? למומחים פתרונים.

40 אנשים מתפתחים,הפסיכיאטרים דורכים במקום(ועלינו) משה
  • 14:54
  • 12.12.12


בדרך כלל מה שקורא ב"מקצוע" הזה שעם הזמן בכיריו(כמו למשל עורכי הDSM) נכנעים ללחץ הזמן ומתעדכנים למורת רוחם תוך שהם מציגים את עצמם כמובילים ומרפאים ,חוץ מביסוס דעות קדומות וזיהוי קונפורמיות עם תקינות ובריאות אין ולא היה לאנשי המקצוע הזה מה לתרום והם רק מזיקים,אנשים משתנים,הפסיכיאטרים מפגרים,כל הקטע של לקויי הלמידה נוצר בגלל שזהותם של הפרטים מתפתחת עם הזמן,תפישת הידע,מקומו,משקלו,משמעותו לפרט,הדרך שבה אנחנו משתמשים בו,השתנתה ומשתנה מאוד בשנים האחרונות,התוצאה ? יותר ויותר אנשים לא מצליחים למצוא את עצמם במוסדות שלא השתנו מהותית מאז ימי המהפכה התעשייתית,הפרעת הקשב היחידה היא של מערכת הבריאות ומערכת החינוך,הקורבנות הם אנחנו,השפויים,שרוצים לחיות את עצמו וכשרונותינו כמו שראוי לזהותנו,שמה לעשות היא שונה מזו של אבותינו,ושונה לטובה

פעילות
המלצות
פרסומת