בצהר מסתייגים משרלו: מתנגדים להכרה רשמית ברפורמים וקונסרבטיבים

בארגון הדגישו כי דבריו של הרב נאמרו כנושא לדיון פנימי ולא כפסיקה. ההסתייגות לא מנעה התנגחות מהכיוון החרדי: "שרלו וארגון צהר הם עצמם רפורמים"

ארגון רבני צהר מסתייג מהצהרותיו של אחד מראשיו, הרב יובל שרלו, כי על מדינת ישראל לשקול הכרה רשמית בזרמים הלא-אורתודוקסיים ביהדות. הרב שרלו כתב את הדברים לפני כשבוע במאמר באתר ישיבת ההסדר בפתח תקווה, בעקבות ביקור בארה"ב שבו נוכח בתהליכי ההתבוללות וברגשי הניכור כלפי מדינת ישראל וכלפי היהדות. דברי הרב שפורסמו אתמול ב"הארץ" זכו לתשבחות מצד התנועות הרפורמית והקונסרבטיבית בישראל, וביקורת קשה במחנה האורתודוקסי השמרני.

ארגון רבני צהר שיגר הודעת הבהרה, שבה הוא מרחיק את עצמו מדברי הרב שרלו: "'צהר' מתנגד להכרה רשמית של מדינת ישראל בזרם הרפורמי, בגיוריו או בדרכו. יצוין כי הנושא במאמר של הרב שרלו הועלה במסגרת דיון פנימי בישיבה וכנושא לדיון ולא כעמדתו או פסיקתו ההלכתית-עקרונית". יצויין כי בשיחה ל"הארץ" הבוקר, גם הרב שרלו עצמו הדגיש כי דבריו אינם מייצגים את ארגון רבני צהר.

שרלו העלה במאמר לתלמידיו שורה של שאלות, וקביעות בצדן. המדינה, כתב לתלמידיו, מצטיירת בקרב יהודי ארה"ב הלא-אורתודוקסים "כמשהו שהם לא רוצים להזדהות אתו, בשל הכיבוש, הגזענות, השליטה בעם אחר בעזרת כוח (...) סיבה שנייה היא העובדה שהם לא רצויים כאן: לא מכירים בזרמים הדתיים שהם משתייכים אליהם.

הרב יובל שרלו
הרב יובל שרלו. צילום: דודו בכר

הוא כתב, כי יש לשקול "הגדרה הלכתית של השעה" כשעת חירום, כולל בחינה מחדש של איסורים הלכתיים מסוימים, למשל בענייני גיור או באיסור על נסיעה במכונית לבית כנסת בשבת, כל עוד אלה גורמים להרחקה של יהודים חילונים מהקהילות היהודיות בחו"ל.

נחרץ יותר הוא היה כשהעלה את ההצעה לייצר הפרדה בין עמדת ההלכה ובין המדיניות של מדינת ישראל. בשורת המעשים שאותם יש לשקול, הרב שרלו ציין "נכונות להכרה" של המדינה בזרמים הלא אורתודוקסיים כולל בגיור שלהם וכולל תקצובם בהתאם לגודלם ועוד. הוא ציין כי אין לו תשובות לכל השאלות, אבל המשך ההתעלמות מהשאלות מסכנת את מדינת ישראל.

עו"ד דב הלברטל, מומחה למשפט עברי, שהיה ממקורבי המנהיג הליטאי המנוח הרב יוסף שלום אלישיב, התגולל על הרב שרלו ועל ארגון צהר, על אף ההסתייגות. "שרלו וחבורתו, כולל שי פירון וארגון רבני צהר, הם עצמם רפורמים. הם סכנה יותר גדולה לעם היהודי מאשר הרפורמים. הרפורמים ידוע מי הם, הם תינוקות שנשבו. רבני צהר 'שנו ופירשו' (למדו ויצאו לתרבות רעה). זה התהליך גם בבחירות. הם חבורה, וגם נפתלי בנט, שהוא גם רפורמיסט, זו המהפכה האמיתית של הבחירות האלה. גם אם רבני צהר הסתייגו משרלו, אתה רואה לאן זה מוביל. הם כל הזמן מתנערים, אבל לשם הם מובילים. גם שי פירון, שהוא היום הוא ראש החץ של המאבק בבחורי ישיבות. מסתייגים? אני רוצה לשמוע שהם יוציאו אותם. אי אפשר להסתיר דברים. שרלו הוא מהמובילים שלהם, וגם סתיו דיבר על בחורי ישיבות. בציבור החרדי לא מקשיבים להם, אבל האנשים האלה הם האיום האמיתי על היהדות הדתית ועל פני היהדות במדינת ישראל".

הערב העלה הרב שרלו מאמר הבהרה באתר האינטרנט של ישיבת פתח תקווה שבראשה הוא עומד, ובו הכחיש כי הוא קורא למדינה להכיר בזרמים הרפורמים והקונסרווטיבים. במאמר הוא טוען כי רק ביקש לעורר דיון.

ואילו הרב גלעד קריב, מנכ"ל התנועה הרפורמית בישראל אמר בתגובה כי הודעתו של ארגון צהר מצערת מאוד ומעלה סימני שאלה גדולים על תדמיתו המתונה והמקרבת. למרות זאת, אין בליבנו ספק כי מספר הולך וגדל של מנהיגים בציונות הדתית מודעים לצורך הדחוף בשינוי הסטטוס קוו במדינת ישראל למרות ההתנכרות המובנה לזרמים הלא אורתודוכסיים.

הוספת תגובה
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
להוספת תגובה בלתי מזוהה לחץ כאן להוספת תגובה מזוהה לחץ כאן

הקלד את הנושא

הקלד את התגובה

 
בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים עם תנאי השימוש של אתר הארץ
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
להוספת תגובה בלתי מזוהה לחץ כאן להוספת תגובה מזוהה לחץ כאן

הקלד את הנושא

הקלד את התגובה

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים עם תנאי השימוש של אתר הארץ
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
הצג את כל התגובות פתוחות 01 אם לא יוכרו הרפורמים והקונסרבטיבים על-ידי הממסד הדתי בארץ נשאר בלי יהודים למלא את שורות העם המתדלדלות.  (לת) אחד העם
  • 15:53
  • 12.12.12

02 מה זה חינוך היום? האפיפיור הליטאי
  • 17:40
  • 12.12.12

תורה, תורה, תורה! אין מה לעשות רק אני מחליט מה זה יהדות, ועל כן כל מי שאינו לובש שחור מכף רגל ועד ראש, כל אשה נשואה שראשה אינו מגולח למשעי, וכל מי שלא תקע צנוניות באוזניים(תצלינה שתי אוזניו) אינו יהודי ויש להרחיקו מייד ממחננו הטהור, גוועלד.

03 חשוב מאוד לאפשר מספר זרמים ביהדות צביקה
  • 18:56
  • 12.12.12

אחרת החילוני הממוצע מתרחק יותר ויותר מהקשר שלו לנושאים דתיים

04 כיוון שאני יודע שעיתון הארץ נוהג לא לדייק בעובדות (בלשון עדינה...) הלכתי לאתר הישיבה לראות אם הרב יובל שרלו באמת כתב מה שיוחס לו, להלן הדברים שהוא כתב: כתבלב
  • 19:14
  • 12.12.12

מתוך אתר הישיבה:

"חלק מהחינוך הקפדני בישיבה נועד להיבט חשוב ביותר בדיני לשון הרע, והוא הדיוק. בשעה שאדם מצטט את דברי חבירו, גם אם הוא רוצה לחלוק עליו, הוא חייב קודם כל לדייק את דבריו, ולבטא אותם בצורה המיושרת ביותר. לאחר מכן – הוא יכול לחלוק עליו מכל וכל, ולטעון את כל הטענות שבעולם. אולם אם הוא אינו מכוון את דבריו בצורה ישרה, ואינו נוהג בהגינות כלפי העמדה השניה – נשמט הבסיס להצדקת המחלוקת, ליושר, ל"אלו ואלו" וכדו'.

דברים שכתבתי לכם על הרשמים שלי וההתלבטות המתמדת שלי, כבר שנים, ביחס להתבוללות בחוץ לארץ – לא זכו להתייחסות כזו. הכותרת בעתון הארץ אינה משקפת את מה שאני כתבתי ובוודאי לא את מה שאני סובר, היא עירבה את צהר שלא כדין, לא ציינה שמדובר בשאלות שהעליתי ולא במסקנות שקבעתי, ובסופו של דבר אינה מביאה ברכה לעולם, אלא קרע."....

ואח"כ מתפלאים למה לא מאמינים למה שהעיתונאים כוזבים....

05 שרלו זה שם מצלצל כמו שרולה זן בקר משובח במרכז צרפת. כמו שפרות שרולה יפסקו פסקים בהלכה כך גם שווים פסקי שרלו הזה הפסקים שלו הם בדיחה וספריו הם פלג'יה של ש"י עגנון בחוס רכישון נדיר.  (לת) שילך למרעה
  • 20:18
  • 12.12.12

06 גם צוהר פחדנים  (לת) מתחנפים לחרדים
  • 04:07
  • 13.12.12

07 רוב הישראלים קונסרבטיבים, רק לא מבינים את זה מוטי
  • 11:29
  • 13.12.12

מי שלא חרדי או מאמין בזרמים השמרניים
או לחילופין חילוני שומר מסורת = קונסרבטיבי

08 משיאי זונות  (לת) חופת זנות עם הקבה
  • 17:21
  • 13.12.12

09 שרלו, העם איתך  (לת) גם צוהר מפחדים
  • 17:46
  • 15.12.12

10 מי זה ההלברטל הזה? מומחה למשפט עברי? מומחה מטעם מי? אין שום התמחות אקדמית במשפט עברי. וכמו שהמתיא לעצמו את המומחיות כך הוא מזלזל ברבנים חשובים וגדולים מדוע הוא לא מצמיד תואר רב לרב שרלו ? לרב שי פירון? לרב סתיו? אלא מכנה אותם בשמות? הסיבה היא שהליטאים מזלזלים בכל חכמי ההלכה שאינם ליטאים. כך הם עושים שנים. וסופם? שנגע הזה מתחיל לאכול אותם מבפנים. יש עכשו מלחמת עולם בין הרב שטיינמן לבין הרב אוירבעך וחסידהם. עד כדי כך שהאחד מכונה מחבל והשני מכונה שונא. שהלברטל יתעסק במלחמת הגדוילים (גדוילים ביידיש זה גם כינוי לחרא) ויניח לנו לנפשנו כדי שנוכל להמשיך לפרנס אותם.  (לת) מכיר אותם
  • 07:52
  • 19.12.12

פעילות
המלצות