הארגון שערך את המבחנים הבינ"ל: לא ניתן לקבוע שישראל השתפרה

הסיבה שעומדת מאחורי חוסר היכולת להשוות בין הדירוג הנוכחי של ישראל לבין דירוגה בעבר טמונה בשינוי צורת תרגום הבחינה

במסיבת עיתונאים בשבוע שעבר, התגאה משרד החינוך בשיפור האדיר של ישראל במבחנים הבינלאומיים: במתמטיקה, כך נאמר, זינקה ישראל ב-17 מקומות בדירוג הבינלאומי, במדעים עלתה ב-12 מקומות, ובקריאה ב-13 מקומות.

"הישגי תלמידי ישראל בבחינות האלה מבטאים מהפך", הצהיר שר החינוך, גדעון סער (ליכוד), "תלמידי ישראל עשו את הזינוק הגדול ביותר מאז שהצטרפה מדינת ישראל למבחנים הבינלאומיים". סער הבהיר כי "ההצלחה הגדולה הזו לא הושגה במטה קסם אלא בעבודה קשה מאוד". עוד הוסיף כי "הכיוון והדרך שעשינו בשנים הללו רק מוכיחות שזה אפשרי".

עם זאת, נראה שהשמחה היתה מוקדמת ואולי אף מטעה, שכן במשרד החינוך ידעו באותה שעה כי ההשוואה בין הישגי ישראל במבחני העבר לבין המבחנים הבינלאומיים הנוכחיים (טימ"ס, פירל"ס 2011), כלל אינה אפשרית.

סער ונתניהו במסיבת העיתונאים בשבוע שעבר. במשרד החינוך הכירו את עמדת הארגון שערך את המבחןאמיל סלמן

בתחתית עמוד 422 בדוח עב הכרס של מבחן הטימ"ס במתמטיקה עליו מופקד ארגון ה-IEA - ראשי התיבות של International Association for the Evaluation of Educational, מצוינת הערה המתייחסת, בין היתר, גם לישראל. על פי ההערה, ישראל אכן השתתפה בעבר במבחנים הבינלאומיים של הארגון "אך הנתונים אינם ברי השוואה למדידת מגמות לשנת 2011, בעיקר הודות לשיפור תרגומים או הגדלת כיסוי אוכלוסייה". כלומר, הארגון הבינלאומי עצמו קבע כי עריכת השוואה בין הישגי תלמידי ישראל במבחנים האחרונים לבין אלו בהם השתתפה בעבר אינה אפשרית. הוא קבע זאת בצורה חד-משמעית, בשלושת תחומי הבדיקה: מתמטיקה, מדעים וקריאה.

הסיבה שעומדת מאחורי חוסר היכולת להשוות בין הדירוג הנוכחי של ישראל לבין דירוגה בעבר טמונה בשינוי צורת תרגום הבחינה. המבחן האחרון היה הראשון בו ראמ"ה (הרשות הארצית למדידה והערכה בחינוך), יחידת סמך של משרד החינוך, שימש כגוף האחראי על תרגום הבחינות לעברית ולערבית. ראמ"ה החלה לנהל באופן ישיר את המחקרים הבינלאומיים מטעם ישראל בשנת 2008, ואילו בפעם האחרונה בה נערכו מבחנים אלו, הייתה השנה 2007.

מתברר כי כחלק מתהליך הכנת החומרים לתרגום בעבור מחקרי טימ"ס ופירל"ס 2011, בדקה ראמ"ה את חומרי המבחן של השנים הקודמות, ומצאה כי לשיטתה יש לשפר את התרגום, בשל חוסר בהירות. בניהולה, כך נטען, יתורגמו חומרי המחקרים לעברית ולערבית באופן מקצועי וקפדני יותר, שיבטיח בהירות רבה לתלמידים המשתתפים. ראמ"ה סברה כי התרגום שלה יהפוך את המבחנים לזהים, ברמת הקושי, לאלו בשפת המקור (אנגלית). הארגון הבינלאומי קיבל את עמדת ראמ"ה בדבר שינוי צורת התרגום, אולם קבע כי שינוי השיטה יוביל לכך שלא ניתן יהיה להשוות את מיקומה הנוכחי של ישראל למיקומה בדירוג בעבר. בעקבות זאת, כאמור, הוחלט שלא לציין בפרסום הנוכחי את הישגי ישראל בעבר. זאת מתוך תפיסה כי אם היו בעבר בעיות בתרגום, ייתכן שהייתה לכך השפעה על ביצועי התלמידים שהובילה להערכה לא מדויקת של הישגיהם בשנים הקודמות. משרד החינוך, כאמור, היה מודע להתנייה זו, אך הסתיר אותה מהציבור. יש לציין כי החלטת הארגון חלה על מקצוע הקריאה, המתמטיקה והמדעים שנבחנו, היות ומדובר בשאלות הבוחנות אוריינות.

עם זאת, בראמ"ה טוענים כי ההערה של הארגון לא הייתה מחויבת המציאות. "הארגון לא בחן כלל את השפעת השינוי בתרגום בפועל, אלא בחר במדיניות הצהרתית אפריורית ושמרנית לפיה ברגע שחל שינוי בתרגום ההשוואה על פניה לא אפשרית. אנו סברנו מקצועית אחרת וזאת לאחר שבחנו את הנושא באופן סטטיסטי לעומקו. אגב, הארגון עצמו ממשיך לפרסם את נתוני ישראל ב- 2007 כנתונים תקפים לכל דבר ועל אותו סולם ציונים", נמסר מראמ"ה. בהתייחס לנתונים שהוצגו במסיבת העיתונאים נאמר בראמ"ה, "הנתונים שהוצגו מבוססים ברובם המכריע על ניתוחים שערכנו. כך גם הבדיקה האם לשינוי בתרגום של מספר פריטים יש השפעה - נערכה על ידי ראמ"ה, שבידיה הכלים המקצועיים המלאים לעשות זאת".

‫בדיקה נוספת של הדוח נערכה על ידי "פרוייקט 61" של "מרכז מולד", פרוייקט מידע ותחקירים א-מפלגתי שמבצע מעקב אחרי פעולות ימין. בבדיקה נמצא, כי לפי דיווחי המנהלים לטימ"ס, רק ב-4% מבתי הספר אין עמדות מחשב לתלמידים, אולם, גם אם מוסיפים לחישוב את מספר בתי הספר החרדיים, שברובם אין עמדות מחשב, נתון זה אינו מתקרב לנתון המופיע בדוח מבקר המדינה האחרון לפיו בכשליש מבתי הספר אין עמדות מחשב לתלמידים. עוד נמצא כי בעוד שיעור המורים האקדמאיים בטימ"ס הוא 96%, לפי דוח של מרכז המחקר והמידע של הכנסת משנת 2008, אחוז המורים האקדמיים עומד על 89% בלבד.‬

ממשרד החינוך נמסר: "מדובר במאמץ מגמתי למזער את ההישג האדיר של תלמידי ישראל, שהוא ההישג הגבוה ביותר שהשיגו תלמידי ישראל במבחנים הבינלאומיים שהתקיימו עד כה. במשרד החינוך גאים בהישגי צוותי החינוך ותלמידי ישראל ומצרים על הניסיון המגמתי להטיל בו דופי".



תגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
  1. 5