המהדורות הדיגיטליות של הארץ - באתר בסמרטפון ובאייפד - חודש ראשון ב-4.90 ₪ בלבד
מצטרפים ומשדרגים לאחת מחבילות התוכן האיכותי של הארץ. עכשיו במבצע השקה! רק 4.90 ₪ לחודש הראשון. נסו עכשיו >>
הרשמה למערכת
שם פרטי
שם משפחה
דוא"ל
סיסמה
אישור סיסמה
טלפון נייד
 ?נרשמתם בעבר לאתרי קבוצת הארץ התחברו   |   שחזרו סיסמה

ללא דיונים ובלי תכנון: עיריית י-ם סוללת אוטוסטרדה בלב שכונת מגורים ערבית

עשרות דחפורים החלו לסלול כביש מהיר שיחצה לשניים את שכונת בית צפאפא. לתושביה, שכלל לא ישתמשו בו, אפילו לא ניתנה הזדמנות להגיש התנגדויות

עיריית ירושלים החלה בעבודות לסלילת כביש מהיר רב מסלולים, שבאופן חריג ביותר יחצה לשניים שכונת מגורים - הכפר בית צפאפא שבדרום העיר. כשיושלם הכביש הוא יבתר את הכפר השליו לשניים, עם גשרים שיחברו בין שני חלקיו. הכביש יוקם מטרים ספורים מבתי תושבים, שהוקמו בהיתר העירייה, למרות שידעה על הכביש המתוכנן. התושבים שהתרגלו להגיע למסגד, למאפייה או לגן הילדים בכמה דקות הליכה, ייאלצו מעתה לעשות דרך ארוכה על גשרים ומעברים שיוקמו במיוחד לשם כך.

בנוסף, עבודות הקמת הכביש החלו על סמך תוכנית מלפני 22 שנים, על אף שלא הוכנה תוכנית מפורטת לבניית הכביש ולמרות שלא הוצאו ההיתרים המתאימים לבניית הגשרים שמתוכננים שמעליו. תושבי הכפר, אגב, לא ייהנו מהכביש החדש. הנהנים העיקריים ממנו יהיו מתנחלי גוש עציון, שיוכלו לנסוע עליו למרכז ירושלים ואף לתל אביב, מבלי לעצור באף רמזור.

הכפר בית צפאפא שבדרום ירושלים הוקף כבר לפני שנים בשכונות והיה לחלק אינטגרלי מהעיר. למרות זאת הוא הצליח לשמור על פסטורליות יחסית. התושבים הצליחו לשמור על בוסתנים של עצי פרי ועל בנייה כפרית. כל זה השתנה בחודש האחרון, כאשר לכפר נכנסו עשרות דחפורים ומשאיות והתחילו לסלול כביש מהיר ענק בלב לבו של הכפר. הכביש, שישה מסלולים רוחבו, יהיה הכביש הרחב ביותר בירושלים והוא יחובר מצדו האחד לדרך בגין ומצדו השני לשכונת גילה ולכביש המנהרות.

העבודות להקמת הכביש המהיר בבית צפאפא, אתמול
העבודות להקמת הכביש המהיר בבית צפאפא, אתמול. צילום: אמיל סלמן

הכביש נבנה על סמך תוכנית שהוכנה בשנת 1990, אז גם הופקעו אדמות תושבי בית צפאפא למטרה זו. עם זאת, מאז קבעו שתי תוכניות מתאר של מחוז ירושלים כי לפני תחילת עבודות הבנייה על העירייה להגיש תוכנית מפורטת להקמת הכביש. תוכנית כזו הוגשה לקטעי הכביש שליד קניון מלחה וליד שכונת גילה, אולם על הקטע שעובר בבית צפאפא, במרחק מטרים ספורים מהכביש, לא הוגשה תוכנית מפורטת.

המשמעות היא שלתושבים, שהכביש עומד לשנות את חייהם, לא ניתנה אפילו הזדמנות להגיש התנגדויות או לתבוע פיצויים בגין הקמתו, והוועדה המחוזית, שאמונה על כבישים בסדרי גודל כאלו, לא דנה בו כלל. לקניון מלחה, שחלק אחר של הכביש עובר בסמוך לו, ניתנה ההזדמנות להתנגד ותושבי שכונות יהודיות לאורך כביש בגין קיבלו פיצויים גדולים בגין הפגיעה באיכות חייהם. בנוסף על כך, העבודות החלו לפני שהושלם הליך ההפקעה על הקרקעות שעליהן אמור להיות מוקמים הגשרים לטובת התושבים ולפני שהושלמו הליכי מתן היתרי הבנייה לגשרים.

למרות שהעירייה טוענת שהכביש אושר לבנייה כבר ב-1990, העירייה נתנה מאז היתרי בנייה לבתים שהוקמו סמוך מאוד לכביש, לכאורה בניגוד להנחיות תכנון שמחייבות הרחקת בתי מגורים מכבישים בסדר גודל שכזה.

העירייה, משרד התחבורה וחברת מוריה (חברה תשתיות עירונית שמקימה את הכביש) ניהלו משא ומתן ארוך עם התושבים, ובעקבות השיחות הסכימו הרשויות לקרות חלק קטן מהכביש שעובר בשכונה. גם קירוי זה מוצג על ידם כהקרבה למען תושבי השכונה.

בקשת התושבים לשקול סלילת הכביש במנהרה שתעבור מתחת לכפר, כדי שלא לפגוע בו, נדחתה על הסף. לפני עשרה ימים הגיש עו"ד קייס נאסר עתירה מנהלית נגד העירייה ומוריה, בדרישה לעצור את העבודות ולתכנן את הכביש מחדש. מאז תחילת ההתכתבויות של עו"ד נאסר עם העירייה ומוריה טוענים התושבים להאצה משמעותית בעבודות. עלא סלמן, שמתגורר מטרים בודדים מהכביש, טוען שכ-50 משאיות עפר נכנסות ויוצאות מהכפר מדי יום. העבודות נמשכות עד שבע בערב והשכנים חיים בתוך מפגע מתמשך של רעש ואבק.

בית צפאפא. לחצו להגדלה

בית משפחת סלמן יהיה אחד הקרובים ביותר לכביש. בחצר הבית צומח לו בוסתן קטן, ועם התקדמות העבודות ייכרתו כל העצים והיכן שנמצא היום עץ השסק, מטרים ספורים ממרפסת הבית, תוקם חומה אקוסטית בגובה 8 מטרים. בעירייה ובמוריה מציגים את החומה כ"ויתור" לטובת התושבים.

מוחמד סלמן, אבי המשפחה, בן 77, לא יוכל יותר לצעוד ברגל למסגד או למאפייה והילדים הקטנים מהשכונה יצטרכו ללכת מאות מטרים נוספים ולעבור על גשר כדי להגיע לגן הילדים.

"תהיה פה גדר הפרדה כמו בשטחים באמצע בית צפאפא", אומר עלאא סלמן, בנו של מוחמד, "זה עוול". עו"ד נאסר משוכנע שכביש כזה לא היה מוקם בלב שכונה יהודית, "עיריית ירושלים עושה לתושבי בית צפאפא תרגיל תכנוני ללא אח ורע", הוא אומר, "זה תכנון מפלה וגזעני שגוזל מהתושבים לא רק את הקרקעות שלהם, אלא גם את הזכות שלהם להתנגד ולתבוע פיצויים".

בתגובת העירייה נכתב כי הכביש הוא "משמעותי ובעל ערך כלכלי רב". עוד נמסר בתגובת העירייה כי התושבים ייהנו מהכביש ויוכלו להשתלב בו בשני הצמתים בשולי הכפר. "המשא ומתן עם התושבים ארך שנים רבות וכלל פגישות עם ראש העיר ועם הדרג המקצועי. כמייצגת התושבים - יצרה העירייה ביחד עם משרד התחבורה קירוי בכביש, בלב הכפר, באורך 180 מטר, שהינו תקדימי ברמה ירושלמית וארצי (אם נשווה את הכביש לדרך איילון בתל אביב ניתן יהיה להבין את משמעות התקדים). כמו כן, ניתנו מענים גם בהסדרת כבישים פנימיים בכפר. לכן אין כל מקום להציג את העירייה כמי שאינה קשובה לצרכי המקום. בקשת התושבים להרחבת הקירוי נבחנה לעומק ונמצאה כלא אפשרית בהתחשב בהיבטים ההנדסיים והתכנוניים".

מנכ"ל חברת מוריה, בן אליהו, אמר בתגובה לטענות התושבים: "התושבים לא הופתעו, הכביש הזה ידוע מאז 1990". לדבריו, "נפגשנו עם התושבים עשרות פעמים. אנחנו הולכים לקראתם. אין ספק שהפסטורליה של הכפר לא תישאר, אבל זה לא נכון להגיד שעשו את זה בלי לתת להם הזדמנות להתבטא. הם מקבלים מאתנו את כל החומרים".

בתשובה לשאלה כיצד ייתכן שלא הוגשו תוכניות מפורטות אמר אליהו: "זה הפרויקט התשתיתי הכי גדול בירושלים, הוא עולה מיליארד דולר, תאמין לי שעשרות אנשים בדקו כל דבר לפני שעלינו על השטח, יש לנו את כל האישורים".

האם זה היה יכול לקרות גם בשכונה יהודית? הגיבו כאן באמצעות הפייסבוק
הוספת תגובה
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
להוספת תגובה בלתי מזוהה לחץ כאן להוספת תגובה מזוהה לחץ כאן

הקלד את הנושא

הקלד את התגובה

 
בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים עם תנאי השימוש של אתר הארץ
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
להוספת תגובה בלתי מזוהה לחץ כאן להוספת תגובה מזוהה לחץ כאן

הקלד את הנושא

הקלד את התגובה

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים עם תנאי השימוש של אתר הארץ
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
הצג את כל התגובות פתוחות 01 החישוף של תוואי הכביש נעשה כבר לפני יותר מעשור שנים. כולם ידעו מה צפוי, אין גילוי אמריקה לתושבים פה. הכביש יחבר בין שכונת גילה לכביש בגין והוא יועיל לכל תושבי העיר ללא קשר להתנחלויות שגם תושביהן יהנו ממנו בעקיפין.  (לת) משה
  • 06:01
  • 20.12.12

  •   איפה היו הדמגוגים כשדחפו את נתיבי איילון למסכנים בדרום העיר?  (לת) אבי
    • 11:39
    • 20.12.12

  •   גם בבת ים חולון דחפו להם אוטוסטרדה, למה לא דיווחתם??  (לת) אבי
    • 11:40
    • 20.12.12

  •   את איכות החיים בגדשר מול הפרצוף  (לת) נקווה שגם לך ישפרו
    • 11:47
    • 20.12.12

  •   המסכנים היו יהודים ולכן לא עניינו את "הארץ"  (לת) ג'ימי ברגר
    • 11:54
    • 20.12.12

  •   שיחצו לכולכם מקיאי הימין כאן את הבתים והרחובות שלכם, שיגזלו ויעשקו אתכם, כמו שעושים ראשי המאפיה הימנית הנבחרים שלכם בשלטון. מצידי אפשר היה להרוס את עיריית ירושלים המצורעת שנוגסת בכל מה שאפשרי, כדרך חזירי הימין, כדי להפוך את שטחה למזבלה.  (לת) רק שלום הוא הפתרון. ומי שמחרחר מלחמות סופו למות בהן
    • 13:01
    • 20.12.12

  •   כמה שנאה ובוטות ממי שמדבר בשם השלום.  (לת) כביש זה לא מלחמה
    • 13:08
    • 20.12.12

  •   כנראה ש נעמה
    • 13:19
    • 20.12.12

    כנראה שהם היו כאן, בהארץ, וכתבו על זה כתבה :) ובטח היה מישהו ששאל איפה הייתם כשזה קרה למסכנים בכפרים הערבים..

  •   וזה לא כביש העובר בלב שכונה. זו שכונה ערבית התקועה בלב התוואי של הכביש.הערבים (מיעוטם) הגיעו לכאן עם הכיבוש הערבי.ורובם הגיעו עם תחילת התנועה הציונית שפיתחה את הארץ.הגירה לצרכי פרנסה זה נקרא-וזו לא תופעה חדשה.תמיד היתה וגם בימינו,מהגרים לכאן המוני בני-אדם מאפריקה.  (לת) ריצ'ארד
    • 13:41
    • 20.12.12

  •   הכביש חותך את בית צפאפא באמצע (ללא יציאות), עוקף את גילה ממזרח ומתחבר ישירות לכביש גוש עציון. כיום יש כביש רחב שמוביל ישירות לתוך גילה, למה לא להרחיב את הכביש הקיים? שי
    • 13:44
    • 20.12.12

    גם התירוץ "כולם ידעו מה צפוי" הוא עתיק ומאפיין כל תוכנית בינוי בארץ. רק תושבים חזקים ומקושרים יכולים להיאבק בתוכניות כאלה, ואילו תושבים חלשים צפויים לראות אוטוסטרדות נבנות להם מול המרפסת.

  •   לריצארד - הערבים הפלשטינאים הם צאצאיהם הישרים של היהודים (זה לפי הגיניטיקה) וחלק מהם אפילו גם צאצאים דתיים (הנוצרים) אבג
    • 14:30
    • 20.12.12

    הכיבוש האמיתי קרה כשהגיעו אירופאים מגויירים וכבשו את ארץ הקודש

  •   ריצ'רד ילמד אותנו גאווה לאומית מהי  (לת) 2511
    • 14:40
    • 20.12.12

  •   טמבל,הכביש הזה כבר תוכנן בתחילת שנות ה-,70 והוא עוזר מאוד לתושבי חולון בת ים וראשון בקיצור זמן הנסיעה  (לת) בוב
    • 15:21
    • 20.12.12

02 אוי ואבוי, יהיה כביש בכפר? עדין כהן
  • 07:49
  • 20.12.12

אם במשך 22 שנה מתקיימים דיונים עם אנשי הכפר, קשה לטעון שהדבר נפל בהפתעה על התושבים, גם אלה שבנו את ביתם כל כך קרוב לכביש כל כך גדול.
אני לא חושד לרגע בעיריית ירושלים שהם לא השתמשו בכל תרגיל מלוכלך שעומד לרשותם לבצע את התכניות, אבל בכל זאת יותר מ20 שנה הן מספיק זמן להגיש עתירות אם ההליך לא תקין. בית המשפט יודע לכפות את החוק ואפילו להתאים אותו לנסיבות אם לדעת השופטים נעשה כאן עוול.
הכתבה אפילו לא מנסה להכתב באופן אובייקטיבי, וגולשת לפאתוס, שהייתי מצפה לקרוא בידיעות או ישראל היום, לא בהארץ.
ד"א גם בכפר סבא הירוקה הילדים צריכים לחצות גשרים כדי ללכת לשחק בגן השעשועים, רק ששם זה מוצג כיתרון ודוגמא לתכנון נכון של מרחב מגורים.

03 מיליארד דולר פלוס, הפתרון האידיאלי לעודפים בתקציבי העיריה והמדינה  (לת) ערן ברין
  • 09:01
  • 20.12.12

04 מביאים להם קצת קידמה. מעדיפים לחזור לדמשק?  (לת) צבי
  • 09:53
  • 20.12.12

05 "הילדים הקטנים מהשכונה יצטרכו ללכת מאות מטרים נוספים" ממש לא אמושי תומר
  • 09:55
  • 20.12.12

קצת יצירתיות, תמציא האשמות ללא שחר כמו כל כתב שמאלני, אבל בבקשה אל תכתוב שהילדים הקטנים מהשכונה יצטרכו ללכת מאות מטרים נוספים ולצפות שמשהוא יתרגש מזה

06 מתי הארץ יכתוב פעם משהוא חיובי?  (לת) צבי ירון
  • 09:55
  • 20.12.12

07 הרעש של המסגדים יגבר על הרעש של הכביש שכן של בית צפאפה
  • 11:39
  • 20.12.12

מסגדי הכפר הפסטורלי הזה פועלים בעוצמות גבוהות חמש פעמים ביום ונשמעים למרחקים.
הכביש המהיר הזה ממש לא יפריע לאף אחד כי המואזין יגבר עליו.

  •   הרעש של המסגדים לעולם אינו מפריע ל"הארץ". יש סוג חדש של חרשות, שגורמת לכך שרעש של אנרכיסטים בשדרות רוטשילד ורעש של מסגד בחמש בבוקר, אינם נשמעים ע"י מי שלוקה בו, ותנאי לעבודה ב"הארץ" הוא חרשות כזאת  (לת) ג'ימי ברגר
    • 11:57
    • 20.12.12

  •   סטרטאפ קבלו - וועד השכונה רוכש רמקולי ענק ופשוט ״ מפגיז״ את בית צפפה במוזיקת רוק ,קלסית איכותית החל מ1800 ועד אור הבוקר . ניראה לי שהמואזין יבין את הרמז לא ? מה דעתכם ?
    • 13:10
    • 20.12.12

    אגב אפשר למכור את הציוד לישובים יהודים בארץ שסובלים מבעיה זו לאחר ההגעה להסדר עם השכנים המוסלמיים החביבים .

08 במידה ולא הוגשו תוכניות לאישור הועדה המחוזית. יש להוצי צו הקפאה מיידי לעבודות הבינוי.  (לת) רונן
  • 11:43
  • 20.12.12

09 And we Call Israël a democracy?  (לת) Yael
  • 11:50
  • 20.12.12

10 בית צפאפה אחת השכונות היקרות בארץ...בארץ !!!  (לת) אייל
  • 11:58
  • 20.12.12

11 זו גזענות מערכתית, הפליה. תנהגו בהם כמו שנוהגים ביהודים אביב
  • 11:58
  • 20.12.12

סיפור מקומם

12 כמו גרמניה בשנות ה-30. מדינה מנוהלת על ידי בריונים  (לת) ראש ממשלה רופס, שר חוץ בריון, ראש עיר בריון
  • 11:59
  • 20.12.12

13 זה בדיוק מה שחסר לנו במדינה הזו עוד כביש..... מירב
  • 12:00
  • 20.12.12

במקום ליצור חייץ בכפר אני יכולה לדמיין מה עוד אפשר לעשות בכסף, חבל, פשוט חבל....

14 אני מציע לעיריית ירושלים שיעניקו במתנה (חד–פעמית) זוגות אופניים לכל תושבי הכפר (כולל סל מטען שמורכב על הכידון) בכדי שיוכלו לרכב בהם למאפיה ולחזור עמ פיתות חמות הביתה בהקדם האפשרי כי כולנו יודעים שפיתה ''קרה'' אינה כ''כ טעימה.  (לת) חומוס אשקרה
  • 12:00
  • 20.12.12

15 הכותרת על "ג'יאהדיסטים בסוריה" כבר לא מפחידה יותר שהורדתם אותה אחרי שעה וחצי  (לת) עוד1
  • 12:02
  • 20.12.12

16 תגובה איש
  • 12:03
  • 20.12.12

לפני שהתחלתי לקרוא באיזה שכונה הולכים לסלול כביש אמרתי לא יכול להיות שיעשו עסק מזה אם זה בשכונה יהודית. וואלה צדקתי חח.

17 לא כפר ולא שכונה, איזור לגמרי לא מיושב בירושלים עם כמה בתים מפוזרים פה ושם  (לת) עם ללא ארץ לארץ ללא עם
  • 12:04
  • 20.12.12

18 מה החיפזון, ברקת (וביבי), בחירות בפתח? גדעון
  • 12:07
  • 20.12.12

כגנבים בלילה באים שני הדינוזאורים זוללי השטחים הללו והורסים עוד קטע מרקמת החיים העדינה שלנו כאן. היילכו שני פראי האדם הללו יחדיו בלתי אם נועדו?

19 עיר ועירייה משרתי החלק הלאומני והדתי ביותר של העם. מה שקורה בשנים האחרונות בארץ מוכיחה את את מילות השיר: רבותי ההיסטוריה חוזרת  (לת) יעקב
  • 12:08
  • 20.12.12

20 מה לא ידעת שאנחנו הולכים להחריב לך את הבית? המדריך לטרמפיסט בגלקסיה
  • 12:10
  • 20.12.12

היית צריך לדעת, הרי הפרסום על כך מופיע במרתפי העירייה כבר שנים!

21 בנייה ש.ש
  • 12:13
  • 20.12.12

ושהם בונים בכפר שלהם ללא אישור מהעייריה ולא משלמים ארנונה זה בסדר!!

22 הארץ שמעון
  • 12:18
  • 20.12.12

רק עיתון הארץ מסוגל להוציא כתבות כאלה שיראו כמה היהודים ועיריית ירושלים הם רשלניים ופוגעים בבני מיעוטיים.... מציגים אותנו (יהודים) ממש רשעים

23 קצת הגזמתם שמאלני
  • 12:20
  • 20.12.12

אני חייב להגיד למערכת הארץ שהם קצת הגזימו.
אני כל חיי מצביע שמאל ובעוונותי אני תושב שכונת גילה.
הסיבה היחידה לבניית הכביש היא הפקקי תנועה הבלתי נסבלים שתושבי השכונה עוברים כל בוקר.
לא כל דבר מתקשר לימין ושמאל!!!
הכביש הזה אמור לפתור גל לתושבי בית צפפא את בעיות התנועה וגם לתושבי גילה שלפחות מחציתם הם מצביעי שמאל!!!

  •   אז הפיתרון הוא להחריב את בית צפפה? רחל
    • 12:41
    • 20.12.12

    אולי שיבנו כביש ראשי מתחת לבית שלך? ואז נראה אותך?
    מה לגבי תחבורה ציבורית נורמלית כפיתרון?

  •   גילה היא התנחלות לכל דבר.זה שמכליילים אותה בגבולות ירושלים זו רמאות.  (לת) מיגל
    • 14:23
    • 20.12.12

  •   אז אולי עכשיו תפנים שחיית בטעות עד היום ותסתכל לאמת בלבן של העניים,  (לת) שקד,ירושלים
    • 20:36
    • 20.12.12

24 מה אתם יודעים-ניר חסון מסמן עצמו כגדעון לוי הבא. כירושלמי שגר בסמוך וגם מכיר את שלבי התכנון של הכביש- הכתבה הזו מתחרה בכתבות של גדעון לוי בדמגוגיה ובשקרים  (לת) חסון תרגיע
  • 12:23
  • 20.12.12

  •   אז יאללה, תמשיך לישראל היום - גם בצבע וגם ברמה שלך  (לת) שלום ולא להתראות
    • 12:53
    • 20.12.12

  •   הוא לא היה מתקבל לעבודה ב"הארץ" לולא היה כזה. שים לב לכל הדור החדש של כתבי "הארץ": עמירה הס וגדעון לוי ייראו ציונים על ידם תוך זמן קצר.  (לת) ג'ימי ברגר
    • 13:37
    • 20.12.12

25 כתב דמגוג עלוב אני
  • 12:23
  • 20.12.12

התכנית הנ"ל קיבלה את כל האישורים כולל תסקיר השפעה על הסביבה שעבר את כל האישורים.
לשיטתך כל כביש ופרויקט תשתית בירושלים נועד למתנחלים, לא? הרי כל ירושלים היא התנחלות. השנאה שלך מעבירה אותך על דעתך.
לא נורא, תמשיך לנבוח, אנחנו נמשיך להתפתח.

26 אני מאוד מקווה שיעצרו את הפרויקט הדורסני הזה.  (לת) בשכונת רחביה זה לא היה קורה
  • 12:32
  • 20.12.12

27 היי זו שלי, אני מבקשת למחות על רמיסת זכויותיהם של תושבי בית צפאפא, שברור שהיא רמיסה פוליטית על רקע גזעני... סתאאאם, מה באמת האמנתם? חחח  (לת) ש. ימינוביץ
  • 12:33
  • 20.12.12

28 אולי תשימו מפה עם תוואי הכביש ולא הקשקוש הלא מובן ששמתם?  (לת) ירושלמי מתענין
  • 12:34
  • 20.12.12

  •   "הקשקוש הלא מובן" דווקא מסביר היטב את מה שמערכת "הארץ" רוצים שאנשים יבינו דוד רץ
    • 13:00
    • 20.12.12

    שמדינת ישראל ועיריית ירושלים בונים -רחמנא ליצלן- מעבר לקו הירוק כדי להמשיך לבנות עוד "התנחלויות" כמו גילה והר חומה (שכל אחד מבין היום שהן שכונות בירושלים, בדיוק כמו בית צפאפה- שהוא לא "כפר" אלא שכונה).

    אוסף הכתמים האלו מבסס את הטענה של הכתבה: לא רק שמדינת ישראל "חנקה" את ה"כפר" המסכן- אלא שהיא מוסיפה להתפשט באגרסיביות ולחנוק את הכפר גם מבפנים.

    אם היו שמים מפה מוצלחת יותר- השקר היה נחשף. כולם היו רואים כמה שהכביש הזה חיוני. היום, כדי להגיע לגילה או לכביש 60 מכל מקום בירושלים צריך לעקוף את בית צפאפה דרך מר אליאס (ותלפיות) או דרך הכביש לגילה (דרך צומת פת/קניון מלחה). יש יותר מדי אוטוסטראדות גדולות שמקיפות את "הכפר" מכל צדדיו, זה רק מתבקש שמתישהו יבנו גם דרכו (או מעליו).

29 לא רחוק היום שבו כל הרוע הזה יתפוצץ לנו בפנים. כאילו שהטיעון שהם ידעו על זה הופך את הפרויקט לפחות מרושע  (לת) מיכל
  • 12:38
  • 20.12.12

30 אין בבית צפאפה תושבים שנוסעים לעבודה דרך כביש 1?  (לת) הכביש יעזור גם להם
  • 12:38
  • 20.12.12

31 כנסו כנסו עודד
  • 12:38
  • 20.12.12

עכשיו תצאו.

32 מצפצפים על בית צפאפא - ואת הכביש יגמרו בזמן שיא בכדי שקבלני הקולות (דמוקרטיה במיטבה) יוכלו להסיע את הבוחרים במהירות (עם הפתק הנכון) לקלפי.  (לת) משכוכית
  • 12:40
  • 20.12.12

33 מצוין יהודי
  • 12:41
  • 20.12.12

כנראה שזה הכרחי מאוד

34 סין העממית זה כאן  (לת) ישי
  • 12:46
  • 20.12.12

35 הנזק שהארץ עושים ליחסי יהודים-ערבים לא ישוער... ש.ע
  • 12:48
  • 20.12.12

ראשית, לעובדות: הכביש הנ"ל הוא כביש נחוץ מאד בירושלים ובתור מי שגר באזור (ארנונה) חיכיתי לכביש הזה זמן רב. ולא, הוא לא רק נועד לשרת את תושבי גוש עציון, לא שלא מגיע להם כביש. הכביש יועיל לשדרוג התחבורה באזור ויציב את בית צפאפא כשכונה בפיתוח רב ויועיל לתושביה בטווח הארוך. וכבישים מהירים נוספו בשכונות רבות בירושלים רבתי וגם אם הדבר לא תמיד מצא חן בעיני התושבים הם למדו לחצות את הגשרים ולשמוח מהפיתוח בשכונתם.
שנית, וחשוב מזאת, בית צפאפא היא שכונה של ערבים ישראלים שחיים ועובדים בירושלים וקשריהם עם היהודים בעיר ובאזורם הוא בין הטובים ביותר בארץ! למעט צורת המבנים השונה בשכונתם, כמו ברוב השכונות הערביות בירושלים, תושבי השכונה כמעט ואינם נבדלים משאר תושבי העיר היהודים והקשר עמם, בין ביחסי עבודה ובין ביחסים מחוץ לעבודה הוא איתן. כתבה מעין זו רק יוצרת פער חדש שלא היה קיים כלל בין תושבי העיר ועושה נזק לאוירה בעיר.
במקרה הזה, להדגיש את היות התושבים ערבים (כדי לקדם איזו אג'נדה אנטי מדינית) זה גזענות חמורה.

  •   אני לא מכיר את פרטי הכביש, אבל לתושבים עדיף כביש (מגוש עציון) שעוקף את הכפר, ועם נקודות גישה אליו וממנו לתושבי הכפר להגיע לשאר הארץ. ככה בונים בכל העולם אם לא רוצים למרר את חיי התושבים.  (לת) לש.ע.
    • 14:26
    • 20.12.12

36 אנחנו הולכים לאכול אותה, אבל בגדול.  (לת) ימים חומים כהים
  • 12:49
  • 20.12.12

37 איזה כיף ! דואגים לי עץ השסק
  • 12:50
  • 20.12.12

כשעקרו מאות דונמים ומאות משפחות הארץ לא התפייט ושאל למה. למה ברור שצריך לעקור יהודים בשביל שלום ועץ שסק בשביל כביש זה קשה. פשוט עלוב ועצוב! הרי ברור שלא היתה יוצאת כתבה כזו על גסי כהן בחולון או התקווה בתל אביב. איכס!

  •   סתם מסקרנות - מי הציע ומי עקר כשברחו מעזה חד צדדית - הימין הקיצוני דאג להשאיר אדמה חרוכה לעזתים, פן חס וחלילה יפרוץ פה שלום.  (לת) לשסקיסט המודאג
    • 14:28
    • 20.12.12

  •   עשורת אלפי יהודים גורשו מבתיהם וזה מה שמעניין אותך? וגם זה שקר!  (לת) שומר חוק
    • 15:26
    • 20.12.12

38 ככה זה באפרטהייד - הלבנים מחליטים מה טוב לכושים  (לת) ראינו זאת בעבר
  • 12:52
  • 20.12.12

39 כבישים ופיתוח סולל בונה
  • 12:52
  • 20.12.12

הכביש יביא ברכה ויחבר טוב יותר את חלקי העיר.
פיתוח וקידמה תמיד באים גם על חשבון אלה הגובלים בכביש אבל משרתים היטב ציבור ענק.
כמו כן סביר שכביש ראשי במקום יתן גישה יותר טובה לכוחות שלנו במקרה של הפרות סדר, ויעזור להפחית את האלימות.
הארץ בהיסטריה כי האג'נדה שלו הופכת שולית ןלא מקובלת ולכן מקצין את ההתבטאויות.

  •   הציבור הענק הוא כמה אלפי מתנחלים, אני מנחש שיהיו 10 מכוניות ביום, ועל זה מוציאים מיליארדים, אבל תמשיך לטמון את הראש בחול ולשמוח על הלבשת הארץ באספלט ובטון.  (לת) לסולל
    • 14:31
    • 20.12.12

40 אבל למה לשקר? אביגדור
  • 13:01
  • 20.12.12

סיפור חזק. אבל כמו שקורה לא פעם בחודשים האחרונים, עיתון הארץ מסונוור מהאידיאולגיה שלו, ומוכן לעות את המציאות כדי לנסות ולחזק את הביקורת על הממשלה, כמו במקרה של הכותרת השגויה/מטעה/שקרית של גדעון לוי.

או קיי, סוללים כביש ולא שאלו את התושבים. זה לא מספיק מעניין? למה לכתוב שהנהנים העיקריים הם תושבי גוש עציון? הרי הכביש הוא הארכה של כביש בגין לשכונת גילה, והנהנים העיקריים יהיו תושבי גילה בפרט ותושבי ירושלים ככלל שיוכלו להגיע לגילה בלי פקקים. משפטים שקריים מסוג זה במטרה לדחוף בכוח את סוגיית ההתנחלויות פוגעים מאוד בעיתון הארץ. מעיתון רציני בעל אידיאולוגיה ידועה, הוא הפך לעיתון בעל אידיאולוגיה ידועה שלא ייתן לעובדות לבלבל אותו.

חבל/בושה.

41 מר חסון, הכותרת שקרית, התוכן מטעה וגם הסגנון מאוד לא אובייקטיבי. בן-סירה
  • 13:04
  • 20.12.12

הכביש לא נבנה "בלי תכנון". התוכנית שלו אושרה מזמן והיתה גלויה וידועה לכל, וגם לתושבי בית צפאפא שאכן ניצלו את זכותם והתנגדו בזמנו. ואף אחד לא שלל מהם את הזכות לפיצויים.
אבל מהשפה בה אתה בוחר ברור שהם כאמור רק בני אנוש תמימים ("תושבי" הכפר), לעומת אלו שעשויים לנסוע בכביש שהם "מתנחלי" גוש-עציון. אותה גוש עציון שהערבים טבחו ורצחו את "מתנחליה" היהודים ב-13 במאי 1948.

42 "הפסטורליה לא תשמר"... בקיצור המנכל"ל מודה, חיי התושבים הולכים להפוך גיהנום תחבורתי  (לת) אבי
  • 13:11
  • 20.12.12

43 ההבדל הוא בשינוי שיטות ההשמדה, והים הן יותר מתוחכמות!  (לת) נאצים לא מתים הם רק מתחלפים
  • 13:14
  • 20.12.12

  •   לתלמידיי חסידי המופתי. המשיכו להאשים את היהודים במה שאתם מתכננים להם. הם יקנו את זה בסוף. וכשאני אומר סוף- אני מתכוון לזה.  (לת) גבלס
    • 13:42
    • 20.12.12

44 אני די מוכן להתערב שהכתבה לא מדוייקת בעניין התוכנית המפורטת. יש מישהו אובייקטיבי שמוכן לספק עובדות מבוססות?  (לת) אינפיניטי
  • 13:15
  • 20.12.12

45 אף אחד לא מדבר על פרוייקט הענק שמתבצע בימים אלו למרגלות בנייני הולילנד הידועים לשמצה, ושמטרתו לחבר את תושבי גילה ישירות לכביש בגין (ה"איילון" של ירושלים) במערכת מנהרות ומחלפים מורכבת ויקרה. גילה היא התנחלות, וכל ההשקעה העצומה במחלפים והמנהרות האלה, בלב ירושלים, איננה אלא, בעצם, בנייה לטובת ההתנחלויות. חיבור ישיר ויקר של גילה המרוחקת אל בגין, אינו משרת אף אוכלוסיה בירושלים - יהודית כערבית - מלבד את תושבי התנחלות גילה. הפרוייקט הענק נועד לאפשר הרחבה עצומה של גילה. כך שאנחנו רואים, שבנייה לכאורה תמימה בלב ירושלים, איננה אלא הנחת תשתית יקרה מאוד עבור הרחבת התנחלות-ענק.  (לת) אלי
  • 13:15
  • 20.12.12

  •   טוב, אתה כבר לגמרי הזוי..  (לת) איתי התנחלות נחלאות
    • 13:58
    • 20.12.12

  •   אתה צודק. כשתושב גוש דן מגיע לירושלים ורואה את ההשקעות האינסופיות שם בתשתית וכבישים, הוא אוכל את הלב, ופתאום מבין למה הוא תקוע בנתיבי איילון שעות ואיפה באמת נשפך הכסף.  (לת) לאלי
    • 14:33
    • 20.12.12

46 הכי טוב היה אם פילסטין היתה נשארת כמו שהיתה לפני 100 שנה שוממה ו'בראשיתית' עם כמה כפרים ציוריים עם בוסתנים  (לת) ומשפ' שוקן היתה נשארת בברלין
  • 13:15
  • 20.12.12

47 להביא לשם את החרדים (אולי יש קבר) ואת הירוקים (אולי יש צפרדע נדיר)  (לת) חיים
  • 13:21
  • 20.12.12

48 1. היכן רשות העתיקות בסיפור?האזור מלא עתיקות כולל מערות קבורה. 2. האזור איננו חלק מבית צפפה אלא משרפת. 3. מדוע לא טיפלו בבניה הלא חוקית של תושבי שרפת? ומי אחראי על ערמות פסולת הבניין במקום? בקיצור טוב שיש עריה חזקה שהחליטה לסדר את העניינים ולא לאפשר לפורעי חוק יהודים וערבים לעשות במקום כרצונם. השלב הבא הוא פינוי המרכז המסחרי המאולתר בכניסה לכפר  (לת) סיגי
  • 13:21
  • 20.12.12

49 מי שדוחף את האיוולת הוא השר ישראל כץ, שהכריז שהשנה היא שנת הבולדוזר. הספורט שלו הוא לרמוס ולדרוס כל פינה בה יש טבע בתולי ובמיוחד את הסביבה הערבית שאותה הוא שונא באופן פתולוגי.  (לת) הזקן
  • 13:25
  • 20.12.12

50 יש רגישות מיוחדת כשהם מתארים את השכנים לניר חסון ולשאר כתבים המסקרים ערבים בהארץ
  • 13:28
  • 20.12.12

כל עץ ופרח זוכה לאמפתיה והעצמה. חבל שליהודים לא שמורה זכות זו על ידם. דרך אגב, אני גר בבית צפפא ומכיר מקרוב את הכפר.

51 כרגיל, כולנו עובדים אצל המתנחלים. בייחוד הערבים שלדעתנו אינם יצורי אנוש  (לת) נפתלי אור-נר
  • 13:35
  • 20.12.12

52 מעניין למה הארץ לא מרוויח כסף ? קו מערכתי אנטי יהודי זה למה  (לת) אחד העם
  • 13:37
  • 20.12.12

53 כביש מהיר קוראת קבועה
  • 13:40
  • 20.12.12

מדובר פה ברודנות ברורה ולא בדמוקרטיה . כבר קרו דברים מעולם בארץ ישראל וספרי ההיסטוריה הוכיחו זאת. היושב כיום למעלה איננו משכיל אלא סכל.
אולם במצב הנוכחי אשמה לא פחות החברה הישראלית "הדמוקרטית".

54 עם ישראל חי! SPiRiT
  • 13:41
  • 20.12.12

ארץ ישראל של עם ישראל - ואין לנו מקום אחר בעולם!
להמשיך לבנות! להמשיך לסלול כבישים! אין לנו ארץ אחרת!
סמאלנים מומחים בלתאר אותנו כתוקפניים ולפגוע בבטחוננו. אבל עם ישראל ישרוד, גם אם זה צובט לכם בלב!

  •   צודק גידי
    • 14:13
    • 20.12.12

    אין לנו מקום אחר. ולכן צריך להמשיך לבנות מגדלים מכוערים ולהחליף כל פיסת נוף באספלט. לתפארת אהבת הארץ והאדמה!

55 BRAVO BRAVO BRAVO BRAVO KOL HAKAVOD  (לת) reb
  • 13:49
  • 20.12.12

56 גם בכפר סבא יש כביש רחב שחוצה שכונה פלד
  • 13:58
  • 20.12.12

מה הבכי. זו לא העיר הראשונה ולא האחרונה שבה יש כביש ראשי מהיר ורחב שחוצה שכונה. השכונה הירוקה של כפר סבא חצויה לשניים עם גשר מעבר מצד אחד לצד שני. כולם בוכים בירושליים בגלל שמדובר בערבים. וכל הקוראים של הארץ הרי יודעים לבכות רק כשנדמה להם שנעשה אוול לערבים.

57 בית צפפא היא שכונת מגורים יהודית מאז 1948  (לת) ט. קולק
  • 14:15
  • 20.12.12

58 טובת הציבור קובעת וטוב שיש תשתיות  (לת) לא בוחר לליכוד
  • 14:17
  • 20.12.12

59 כדאי להביא את התוכנית לעיונה של שלי יחימוביץ - זה מכרה כסף שיכל לממן חלק מהתוכניות החברתיות שלה  (לת) עצבני
  • 14:18
  • 20.12.12

60 זהו פשע לאומני-גזעני: מפקיעים והורסים את אורח חיי התושבים הערבים, על מנת לספק נוחות למתנחלים מנשלים. זה בדיוק כמו גזל האדמות בואלג'ה, גזל הבתים בשייח ג'ראח והרס הבתים בצור באכר. "עם ללא ארץ לארץ ללא עם" במיטבם.  (לת) עם הבכי-רע
  • 14:21
  • 20.12.12

61 היהודים גורשו ממדינות האיסלם ומפלסטין -לגרש את הפלסטינים לערב  (לת) בוזגלו
  • 14:29
  • 20.12.12

  •   יהודי ערב לא גורשו. ישראל הםעילה מחתרות ציוניות וארגנה את עלייתם. כאילו בעוד חמישים שנה, או פחות, יכתבו כאן שהאתיופין בני דת משה גורשו. ולא היא.  (לת) אל תעליב
    • 15:18
    • 20.12.12

62 עיריית ירושלים בונה ומשאירה עקבות בניה מכוערים בכל מקום שבא לה תושב י-ם
  • 14:42
  • 20.12.12

ראה ערך עין-כרם

63 התחשבות בשכנים, מכונה בימין הדורסני, חולשה. הומניזם משול לכמעט בגידה . חשיבה לטווח ארוך, נחשבת כאן להזיות של יפי נפש. הפלשתינאים הכםריים ביהודה ושומרון, נחשבים לאבק אדם. ברוך גולשטיין נחשב לגבר . ממש הפכנו לתאומי החמאס. .אולי זו הסעבה שממשלת ביברמן מועכת את עבאס ומסייעת לאחים המוסלמים. איזה גברים. היידה ביבי, היידה מורסי ומשעל. לתפארת החלום הציוני.  (לת) סיר לחץ
  • 15:14
  • 20.12.12

64 כתבה מגמתית ודוחה סימה
  • 15:22
  • 20.12.12

כבישים נבנים וחוצים שכונות, ישובים וערים כל הזמן. אני קוראת קבועה של אתר הארץ ולא זכורה לי בקורת על בניית כביש אחר דומה לזו. אי ן ספק כי רוח אחרת מובילה את הכותב ולא השכל הישר או הכרה בצרכים ותשתיות. כתושבת האזור אציין כי הפקקים ביציאה משכונת גילה למרכז העיר קשים מנשוא, ואורכת כמעט חצי שעה בבוקר נסיעה בכביש של 2.5 ק"מ. אוסיף כי תושבי בית צפאפא מקיימים מערכות חיים משותפות טובות ובריאות עם השכונות האחרות מסביב, ועיתון הארץ מחרחר מדון לשווא.

65 התיחסות ליחס מפלה על רקע לאומי יוסי
  • 15:37
  • 20.12.12

ברצוני להתייחס לתחושה של שמתקבלת מקריאת הכתבה שיש אפליה על רקע גזעני. כביש זו שתחילתו בעטרות ומתחבר לכביש המנהרות חוצה את ירושלים ועובר בסמוך לבית הכרם, האונברסיטה העברית, גבעת מרדכי, הולילנד ושכונת גילה, דבר המוכיח שאין שחר לדברים. מעבר לכך שיש הרבה דיסאנפורמציה במידע שבכתבה וזאת בהיותי מעורב בתכנון מסוף שנות השבעים.

66 שוב דמגוגיה לא צריך היתרים לפי חוק הבניה יש את תקנות הכבישים והמסילות וזה חוקי ומספיק אבי
  • 16:02
  • 20.12.12

די לדמגוגיה מישהו מאמין שראש עריית ירושלים יעשה דבר לא חוקי.
שוב עבודה חפיפית של עיתונאי שלאו ממש מבין ובקיע בחוקים.
לא חשוב העיקר הפרסום והכותרות.

67 לכל ערבי שקשה בארץ הוא מוזמן לעזוב לירדן אהוד המכבי
  • 16:04
  • 20.12.12

שהיא המדינה הפלסטינית

68 בשום ישוב יהודי לא בנו אוטוסטרדה כל כך קרובה לבתי התושבים  (לת) רעמסס
  • 16:36
  • 20.12.12

69 מישהו מאמין שראש עירית ירושלים יעשה משהו חוקי? מישהו
  • 17:08
  • 20.12.12

למה מי יגיד לו מה לעשות?

70 כביש בגין ליד בית הכרם אחת שיודעת
  • 17:47
  • 20.12.12

האם היו סוללים את כביש בגין באמצע שכונת בית הכרם בלי לתת לתושבים זכות להתנגד?

71 באמצע כפר שמריהו יש אוטוסרדה  (לת) דניאל
  • 17:54
  • 20.12.12

72 בעקבות מאמר של אבירמה גולן שאלו אנשים כאן אם היא מתכוונת שהמתנחלים אינם בני אדם וכאן יש לנו תשובה חלקית.השאלה איננה אם המתנחלים הם בני אדם איננה השאלה מפני שברור שהם בני אדם אלא השאלה היא מאיזה סוג. אנשים אלה התנדבו לטובתם האישית האגואיסטית להעמיד את עצמם בחזית הכיבוש ולהרוס תוך כדי כך את חייהם של הישראלים ובוודאי של הערבים שבעיניהם הם תת-אדם. אם כן תסיקו מזה איזה בני אדם הם המתנחלים ומה העתיד שהם מכינים לכולנו בחבל ארץ קטן זה.  (לת) ישראלי
  • 18:22
  • 20.12.12

73 טוב מאוד. כך צריך לעשות - לפעול יותר, ולדבר פחות. אי אפשר לדחות עד אין קץ ביצוע פרויקטים ציבוריים לרווחת כל תושבי העיר, בגלל התנגדות של מספר קטן של אנשים.  (לת) שלמה
  • 18:47
  • 20.12.12

74 כתבה פוסט ציונית אבי
  • 19:05
  • 20.12.12

זנבו המערבית של בית צפאפה עמוס בבתי עסק לא חוקיים, התנועה היוצאת מבית צפפה פוקקת את היצאה משכונת גילה, אין קשר לתנועה מגוש עציון, בבקרים ובערבים עומדים שוטרים לכוון את התנועה כיון שהיציאה מבית צפאפה מסוכנת, הכביש החדש יפתור את הבעיה ויסיר את הסיכון.

75 שיפור פני העיר . הוספתם נקודות למדד האושר שלי!!! איזה יופי
  • 15:56
  • 21.12.12

המשיכו לדווח ולספר לעולם איך יהודים בונים את ירושלים!!!
ספרו עד כמה הארץ שלנו מתקדמת - אור לגויים- מה היה כאן לפני שעלו היהודים לארצם האחת והיחידה? שממה ושיממון!!!

76 לכתב: ניר חסון, הדיון הועלה בפני בג"ץ ובג"ץ דחה את העתירה. אביגדור
  • 03:31
  • 24.12.12

להגיד ש"אפילו לא ניתנה הזדמנות להגיש התנגדויות" זה שקר ושקר לא מייצג את עבודתך, מחק את המשפט ושנה את נוסח הכתיבה. לבדוק עם תושבי המקום זה יפה, וזה שתושבי המקום מקימים בתים ומגדרים מקומות שלא שייכים להם ללא אישורי העירייה זאת בעיה. אם לא היית מסתכל על ה"פסטורליה" סביבך אלא על סגנון הבנייה היית מבין שהבעיה היא אצלם ולא אצלנו. אותנו מחנכים לבנות עם אישורים מה שלא נהוג אצלם.

77 כביש יותר חשוב אני רוצה להגיע לעיר בלי פקקים  (לת) דפנה
  • 12:10
  • 25.12.12

78 דיייי עזבו אותנו מוסא
  • 10:07
  • 29.12.12

באמת די , אין מקום לעשות רחוב רק בכפר שלי , הכפר הכי יפה בעולם, עם האנדים הכי טובים

79 אפשר לבנות כביש על כל בית צפאפא יותר טוב פחות כמה ערבים לא נורא  (לת) ליטל
  • 12:40
  • 20.02.13

80 כבישנתיך יש בית צפפה נתי
  • 07:39
  • 03.03.13

היה שקט ושלווה מדינת ישראל מחפשת צרות בכח עד שיש כפרים שקטים ואלה לא ערבים של שטחים אלה משלנו תתביישו