מינוי דיגיטלי של הארץ - באתר בסמרטפון ובטאבלט - חודש ראשון ב-4.90 ₪ בלבד
מצטרפים ומשדרגים לאחת מחבילות התוכן האיכותי של הארץ. עכשיו במבצע השקה! רק 4.90 ₪ לחודש הראשון. נסו עכשיו >>
הרשמה למערכת
שם פרטי
שם משפחה
דוא"ל
סיסמה
אישור סיסמה
טלפון נייד
 ?נרשמתם בעבר לאתרי קבוצת הארץ התחברו   |   שכחתי סיסמה

מומחים במש' החינוך: הדיבור על זינוק בהישגי התלמידים - מופרך

הביקורת נמתחה על האופן שבו התפארו רה"מ ושר החינוך בנתוני ישראל בדירוג המבחנים הבינלאומיים במתמטיקה. משרד החינוך: הדיון טרם הושלם

חברים מרכזיים בוועדה המקצועית העליונה של הרשות הארצית למדידה ולהערכה (ראמ"ה) אומרים כי אין בסיס להתפארות של משרד החינוך בדבר שיפור דרמטי בהישגי התלמידים במתמטיקה ובמדעים, במבחן טימס האחרון. בוועדה חברים בכירי המומחים בישראל למדידה ולהערכה בחינוך. בישיבת הוועדה האחרונה, שנערכה לפני כשבועיים, מתחו כמה מהמשתתפים ביקורת על השימוש הנמהר, לטענתם, של ראשי משרד החינוך בתוצאות המבחן הבינלאומי. לדברי כמה מהם, מנכ"לית ראמ"ה, הפרופ' מיכל בלר, אף ביקשה בישיבה שלא לפרסם לפי שעה את הביקורת הפנימית.  

תוצאות מבחן טימס, שנערך ב-2011, פורסמו בתחילת דצמבר, ולפיהן דורגו תלמידי ישראל במקום ה-7 במתמטיקה וה-13 במדעים, מתוך 42 מדינות. במבחן הקודם שנערך ב-2007 הגיעו התלמידים מישראל למקום ה-24 במתמטיקה וה-25 במדעים. הביקורת של המומחים למדידה ולהערכה מתייחסת לשימוש שעשו שר החינוך, גדעון סער, ובעקבותיו גם ראש הממשלה בנימין נתניהו, בשיפור שנרשם במיקום ישראל בדירוג הבינלאומי. 

כך, למשל, אמר השר סער כי "הישגי תלמידי ישראל בבחינות מבטאים מהפך. תלמידי ישראל עשו את הזינוק הגדול ביותר מאז שהצטרפה ישראל למבחנים הבינלאומיים". ראש הממשלה נתניהו הגיע באופן חריג לישיבת הנהלת משרד החינוך כמה שעות לאחר מכן, בירך את השר סער ואמר ש"אני חושב שיש פה הישג יוצא דופן למערכת החינוך". ההצלחה החינוכית נוצלה גם במערכת הבחירות. 

גדעון סער ובנימין נתניהו במסיבת העיתונאים בה הוצגו נתוני המבחנים, לפני כחודש
גדעון סער ובנימין נתניהו במסיבת העיתונאים בה הוצגו נתוני המבחנים, לפני כחודש . צילום: אמיל סלמן

אולם, כפי שכבר פורסם ב"הארץ" כמה ימים לאחר מכן, במשרד החינוך ידעו כי ההשוואה בין תוצאות המבחנים של 2007 ו-2011 איננה אפשרית, כפי שקבע זאת מפורשות הארגון הבינלאומי האחראי על המבחנים. בניסיון להדוף את הביקורת, אמרה אז הפרופ' בלר כי מדובר ב"מאמץ מגמתי למזער את ההישג האדיר של תלמידי ישראל". כעת מתברר שגם בוועדה המקצועית יש כאלה השותפים לביקורת.

 "ההישגים תוארו על ידי משרד החינוך כ'זינוק', ‘קפיצת מדרגה' ו'מהפכה' בחינוך בישראל. למיטב הכרתי המקצועית, השימוש בתארים אלה הוא מופרז, אם לא מופרך לחלוטין", אומר חבר הוועדה המדעית, הפרופ' ברוך נבו מהחוג לפסיכולוגיה באוניברסיטת חיפה.  

לדבריו, תוצאות המבחן ב-2007 היו בגדר הערכת-חסר של מערכת החינוך (וזאת על רקע שביתת המורים באותה שנה, בעיות בתרגום השאלות מאנגלית לעברית, ועוד), ולכן השוואה בין שני המבחנים היא "בבחינת אחיזת עיניים, בדומה להשוואה של הישגי אצן, שרץ פעם ראשונה עם נקע בקרסול ופעם שנייה, לאחר כמה חודשים, עם רגליים בריאות לגמרי. מי שאינו יודע על מצב הקרסול בריצה הראשונה, יכול להתרשם מ'זינוק מדהים' ביכולת של אותו אצן. משרד החינוך ידע גם ידע". חברה נוספת בוועדה, שביקשה שלא להזדהות בשמה, אמרה בהקשר זה כי "הדרג הפוליטי מקעקע את אמינות הדרג המקצועי".

 חבר אחר בוועדה הוסיף כי "ב-2007 היו נסיבות שלא תרמו לידיעת המצב האמיתי של מערכת החינוך. כפי שאז לא היה צריך להיכנס לדיכאון, כך עכשיו אין הצדקה לאופוריה". עוד הוא אומר ש"ברור שהיתה הכנה אינטנסיבית לקראת המבחן ב-2011, אבל פחות ברור אילו חלקים בהכנה הופסקו לאחר המבחן". יש לציין כי משרד החינוך טוען שלא חלו שינויים כאלה.

 באשר להכנות התלמידים למבחן הבינלאומי אומר הפרופ' נבו כי חלקן לגיטימיות (למשל שינוי תוכנית הלימודים במתמטיקה כך שתתאים למבחן, אולם זאת רק בתנאי שתוכנית הטימס נבדקה ונמצאה כטובה יותר מזו שהיתה קודם לכן), וחלקן בלתי לגיטימיות. "אם במהלך החודשיים-שלושה שקדמו למבחן נערכו הכנות מיוחדות רק לכיתות ח' שהשתתפו בו - הרי שהדבר הוא כמעט בגדר זיוף, כיוון שהן הופכות את הישגי מדגם טימס לבלתי מייצגים את כלל המערכת. אין בידי עדות על הכנה ממוקדת כזאת, אבל על משרד החינוך חלה חובת הבדיקה, עד רמת המורה הבודד".  

לעומת הפרופ' נבו וחברים אחרים בוועדה, הפרופ' מרים בן-פרץ מאוניברסיטת חיפה, כלת פרס ישראל לחקר החינוך, החברה אף היא בוועדה המקצועית, אומרת כי "יש כל מיני דרכים להסביר את ההישגים, אבל השיפור הוא אמיתי, וזו מסקנה מאוד חשובה. ההשוואה בין 2007 ל-2011 תקפה, צריך להעריך את ההשקעה הגדולה של משרדי האוצר והחינוך בשיפור ההישגים. תשומות רציניות מובילות להישגים". 

כאמור, בישיבת הוועדה המקצועית ביקשה הפרופ' בלר מהמשתתפים שלא לתת ביטוי לביקורת. לדברי כמה אישים שהשתתפו בישיבה, הדיון היה מקצועי. "הפנייה היתה שלא לחשוף דברים שנמצאים עדיין בדיונים", מסביר אחד החברים בוועדה. עם זאת, הוא מציין כי "השימוש שעשו הפוליטיקאים בתוצאות המבחן היה ברור לכולם, גם אם לא אמרו זאת מפורשות".

 ממשרד החינוך נמסר ש"הדיון בוועדה האחרונה נסב סביב פרשנות הממצאים האמפיריים במחקרים הבינלאומיים והניתוחים שנעשו על ידי ראמ"ה. דבריו של פרופ' נבו הועלו במסגרת שאלות שונות שנדונו בישיבה. הדיון בוועדה לא הושלם עדיין, וכך גם לא כתיבת הדו"ח המלא על תוצאות המחקר, שיפורסם עם השלמתו".




הוספת תגובה
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
להוספת תגובה בלתי מזוהה לחץ כאן להוספת תגובה מזוהה לחץ כאן

הקלד את הנושא

הקלד את התגובה

 
בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים עם תנאי השימוש של אתר הארץ
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
להוספת תגובה בלתי מזוהה לחץ כאן להוספת תגובה מזוהה לחץ כאן

הקלד את הנושא

הקלד את התגובה

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים עם תנאי השימוש של אתר הארץ
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
הצג את כל התגובות פתוחות 01 שני שקרנים חדלי אישים. אביב
  • 06:14
  • 21.01.13

שני שקרנים חדלי אישים.

  •   לא מובן מה הרעש והטענות: בלי חינוך לקוי וחסר ערכים, עלולים חלילה לצמוח מהתלמידים אנשים חושבים, שלא יצביעו ליכוד..!  (לת) חייבים להילחם בסכנה הזאת!
    • 14:40
    • 21.01.13

02 זהו לא משרד החינוך אלא משרד הליכוד ! השיטות האפלות של מרכז הליכוד עברו למשרד חשוב זה מינויים הזויים של מנהלים קביעת מדיניות פוליטית שאינה חינוכית ועוד ועוד בכירי המשרד טוענים בלחש כי הרס החינוך יבוא לידי ביטוי לאורך שנים ארוכות בשל ההתמקדות במה יצא למפלגה מאשר מה יצא מהתלמידים  (לת) אזרח
  • 06:19
  • 21.01.13

03 מדהים. למה לא שמענו מילה על "הערכת חסר" ב2007? אז מדינת ישראל הייתה בקריסה, אסון ממש.  (לת) ופתאום, איזה פלא
  • 06:35
  • 21.01.13

  •   כרגיל, גורמים אנונימים, שישתמשו במבחנים כדי לתאר קטסטרופה חינוכית, פתאום דוחים את אותם מסקנות , אבל אופטימיות.  (לת) הבנו את תרגיל ה"גורמים" האנונימים
    • 07:37
    • 21.01.13

  •   ממשלת הימין מופרכת. כל מצביעי הימים שותפים לפשעי השלטון של הליכוד.  (לת) תצבי
    • 07:55
    • 21.01.13

04 לנו יש הישגים גבוהים . כל השאר: שילכו לצבא.  (לת) לריסה היפה
  • 06:55
  • 21.01.13

05 יצא אדיות שאינו דובר אמת. ככה זה כשרצים לספר לחבר'ה.  (לת) אחד מהחבר'ה
  • 06:57
  • 21.01.13

06 כמה מחברי הועדה ולא המומחים למטמטיקה שבינהם הם המומחים שהכתבה מדברת עליהם, העובדות הממשלה הנוכחית. רשמה הישג אדיר בחינוך שאושר ע״י ועדה עולמית .  (לת) שש בערב
  • 07:01
  • 21.01.13

07 תנו לילהזכר מי שרי התרבות שדרדרו את החינוך , נזכרתי, יולי תמיר וכתב הארץ יוסי שריד  (לת) מירי
  • 07:03
  • 21.01.13

  •   את סתם משמיצה מיכאל
    • 15:29
    • 21.01.13

    את לא מבינה שמערכת החינוך עוברת הפרטה , כדי שאת תשלמי יותר עבור מה שכבר היית מקבלת בעבר ,
    כאדם מתןך המערכת אני רוצה להגיד לך שמשרד החינוך לא ידע ימים אפלים יותר קודם לימור לבנת שהיא בן אדם ללא כישורים להנהיג מערכת שכזאת שכחת את הקיצוצים את העובדה שהיא סגרה את החינוך המקצועי בארץ , היום בגרות היא ראי הכל וזה לא דבר שמתאים לכולם
    איך את יכולה להשוות אדם כמו יוסי שריד למי שנמצא כיום בראש
    המערכת או ללימור לבנת נו באמת תלמדי משהו לפני שאת משמיצה מה בנוגע לעוז לתמורה עוד מעט תגידי לי שזאת תכנית מעולה תלמדי נתונים לפני שאת משתלחת באנשים

08 נא לבדוק את השתייכותם האידאולוגית או מפלגתית של כל אלו המשמיצים את תוצאות המבחנים ותמצאו כי כולם משתייכים לשמאל הרדיקלי המטורלל דהיינו שונאי ושוטמי יהודים וגוש הימין שבראשו נתניהו, כך שאין להתרשם מדברי ההבל של אור קשתי, הוא מוטה כפי שהעיתון מוטה כפי "שממוחי משרד החינוך" מוטים - אני לא מאמין לכל מילה של "המומחים" ןלכל מילה של הכתב אור קשתי.  (לת) א מ רול
  • 07:10
  • 21.01.13

09 גדעון סער וביבי מרמים כל הדרך לקלפי אבל לאף אחד לא אכפת  (לת) עם מטומטם
  • 07:31
  • 21.01.13

10 מומחים בעיתונות ״הארץ לא מסוגל לומר מילה טובה על ישראל״  (לת) קולומבוס
  • 07:55
  • 21.01.13

11 פרסמתם את זה כבר לפני כמה שבועות. קשתי, אולי תדווח אלברט
  • 08:08
  • 21.01.13

על חינוך במקום לנסות לחנך באןפן תועמלני כל כך

12 הארץ מגיע לשיאים חדשים בפרופוגנדה משומשת. כל מיני חרטוטים למה ההישגים לא האמת הישגים כי מזג האויר היה שונה, וגם זוית כדור הארץ מול השמש. פשוט מביך.  (לת) נו שוין
  • 08:15
  • 21.01.13

13 יואיל פרופסור נבו להראות ציטוט מעצמו משנת 2007, בו הוא פוסק שמדובר במדידת חסר ובקרסול נקוע. אז נאמין לביקורתו הנוכחית.  (לת) מצ'לס
  • 08:22
  • 21.01.13

14 המורים יודעים את האמת העגומה. דברי השר קשקוש.  (לת) הוקוס פוקוס? רק בפוליטיקה
  • 08:26
  • 21.01.13

15 גם הכלכלה שלנו מצוינת, אין עוני ואין אבטלה והמדד בכלל אפס אם לא שלילי. היידה ביבי-ציפי-בנט-לפיד! הכי טוב
  • 08:47
  • 21.01.13

אני מאח לכם הצלחה בהמשך דרככם!

16 זה הרי לא ייתכן שביבי והליכוד יעשו משהו חיובי ! דני
  • 08:50
  • 21.01.13

אתם לא מבינים את הארץ. אגב איפה המומחים האלה שתמיד אינם נחשפים. האם ייתכן שהם עובדים במערכת הארץ? עלובים.

17 איש לא בדק ברצינות איך מרגישים תלמידים לגבי מערכת בחינות וציונים .רבים שונאים את מערכת החינוך.  (לת) מגיב
  • 09:08
  • 21.01.13

18 שימו לב לכותרת המטעה אר
  • 09:10
  • 21.01.13

"הדיבור על זינוק בהישגי התלמידים - מופרך"; לא נאמר "הזינוק בהישגי התלמידים - מופרך". הקורא השטחי עשוי להתרשם שהזינוק מופרך, אך קריאה דקדקנים מלמדת שלכל היותר הדיבור עצמו מופרך, שכן מובאת הערכה שחלק מה"זינוק" נובע מהערכת חסר במחנים הקודמים, ומכאן שהפוליטיקאים התעלמו מכך וניסו לזקוף את הזינוק להם. ועוד: המאמר מביא מצטט "השיפור הוא אמיתי". כותרת הוגנת יותר היתה, למשל, "חילוקי דעות במשרד החינוך למשמעות תוצאות הסקר", או "משרד החינוך עדיין בוחן את משמעות תוצאות הסקר". אבל, בדומה לפוליטיקאים המנפחים הישגים והמנכסים לעצמם הישגים לא להם, כך גם עושה עיתון עם אג'נדה פוליטית, בכיוון זהה אם הוא תומך בהם, או בכיוון הפוך אם הוא מתנגד להם. היו ביקורתיים גם כשקוראים עיתון.

19 מבחנים בנלאומים אריק ארז
  • 09:12
  • 21.01.13

אין חדש תחת השמש.
ב1960 הגיעה מדינת ישראל למקום ראשון במתימטיקה. ואז התגלה שלמבחנים נבחרו על פי רשימה.
בשנות ה70 נערכה בדיקה של תכניות לימודים במדעים וגם כאן הפקוח העביר רשימת בה"ס. התכניות שאיש לא יודע אם היו טובות אולא ,נעלמו.
גם הוצאת תלמידים חלשים מבחינות היא שיטה מקובלת.
במקום לחפש איך להצליח בצורה ישרה והגונה מחפשים תחליפים זולים.

20 זה שסר החינוך שלנו אנאלפאבית זה ברור. ביבי לא. הוא פשוט ציניקן ונאו ליבראל מהסוג האפל ביותר. הנחמה היחידה היא שהוא דופק בעיקר את אלה שמצביעים לו. מי שחי בעשירונים העליונים מתיחס ל"מערכת החינוך" כשמרטף בכל מקרה.  (לת) יואבחלב
  • 09:14
  • 21.01.13

21 כבר ברגע הפרסום היה ברור שהוא לא נכון. אבל זה לא מפריע להמונים להתלהב מסער ולהצביע ליכוד. מתי השמאל יבין שהמאבק בימין צריך להיות בכלים של הימין ולא בכלי "החוכמה והצדק" של השמאל.  (לת) לא חדש
  • 09:14
  • 21.01.13

22 אין מהפכים בחינוך. הזינוק מהמקום ה-24 למקום ה-7 המכובד הוא אחיזת עיניים עבודה בעינים
  • 09:25
  • 21.01.13

יש השערות רבות בשטח על דרכי המירמה שהביאו להזנקת הישגי התלמידים בכיתות ח', התמקדות מרוכזת תוך הזנחת תחומים אחרים בהכנה ספציפית למבחן, סלקציה בבחירת הכיתות והתלמידים שיטלו חלק במבחן, הדלפה וסיוע מצד המורים בפתרון. הכל יתכן, מה אין עושים כדי לאחז את עיני הציבור ולהציג מערכת כושלת ופגומה כמערכת החינוך כאילו עברה מהפך בשלוש השנים שבין פרסום תוצאות TIMSS 2007 לבין מבחן המשוב הבינלאומי של 2011 הודות לשר החינוך הנמרץ. השורה התחתונה היא שבמבחן הבא ישראל כנראה כבר לא תורשה להשתתף בשל האחוז הגבוה של התלמידים שנופו מהבחינה ב 2011.

23 הארץ, אתם יודעים לפרגן... איכס עליכם  (לת) הדר
  • 09:33
  • 21.01.13

24 ניסיון נואש אחרון לפני הישורת הארץ
  • 10:18
  • 21.01.13

נו, ניסינו...
במקרה ה"רע", ניתן להבין מן הכתבה כי לא היה כל שיפור בין 2007 ל-2011, וכי גם ב-2007, מיקומם הריאלי של תלמידי ישראל (נניח במתמטיקה) היה 7 מתוך 42. אכן תעודת עניות לממשלה.

25 סער וביבי משקרים?? אני לא מאמין  (לת) בעצם כן
  • 10:39
  • 21.01.13

26 יהודים וישראלים ידועים באילתור דווקא אריה ב'
  • 10:55
  • 21.01.13

בדיון על הישגי תלמידים בישראל מול העולם, לא נעדר גם הטיעון שתלמידים בישראל של ראשית המדינה נבחרו והוכנו לעמוד במבחני יוקרה מול העולם, טיעון שהשתלב היטב בנאצות הקולקטיביות של ישראל של ימינו כלפי ישראל של אנשי המאה העשרים, שנחשבים אשכנזים מדי, אשכנזים במידה מספקת כדי לנאץ ולבקר בתוקפנות אותם. והנה גם היום אין בהירות בנושא רמת התלמידים ואמינות המבחנים - עדיין מתייחסים לנושא בחשדנות ובהנחה שמישהו מרמה. ובכלל הכשרון היהודי העיקרי הוא האילתור ולא הלימוד הדקדקני, כך שאין להתרגש מדי מול כשלון יחסי של ישראלים מול העולם בעבודה ולימוד מתוכננים. גרמנים חזקים בתכנון, וצחוק עשתה ההיסטוריה שליבתה שנאה בין העם הגרמני הקפדן לעם היהודי המאלתר. טוב שבימי אנגלה מרקל אין שנאה, אבל ישראל נועדה לאילתור וגרמניה,למשל - לקפדנות.

27 שוטה משטה בכם שוטים, אתם העיתונאים, משטה בכם ובשוטים שלו, סוכן מכירות, מורשה למכירת רהיטים, ערוץ הקניות הפסיד כשרון אדיר.  (לת) Yigal Cohen
  • 11:07
  • 21.01.13

28 שוטה משטה בכם שוטים, אתם העיתונאים, משטה בכם ובשוטים שלו, סוכן מכירות, מורשה למכירת רהיטים, ערוץ הקניות הפסיד כשרון אדיר.  (לת) Yigal Cohen
  • 11:07
  • 21.01.13

  •   גם הממשלה הזאת הגיעה להישגים מופלגים : בהצגת נתונים כוזבים , ראשונים בכל וכוכוכו  (לת) לפי אותו מדד
    • 14:25
    • 21.01.13

29 אין מהפכים בחינוך. הזינוק מהמקום ה-24 למקום ה-7 המכובד הוא אחיזת עיניים נסיון שני
  • 11:20
  • 21.01.13

יש השערות רבות בשטח על דרכי המירמה שהביאו להזנקת הישגי התלמידים בכיתות ח', התמקדות מרוכזת תוך הזנחת תחומים אחרים בהכנה ספציפית למבחן, סלקציה בבחירת הכיתות והתלמידים שיטלו חלק במבחן, הדלפה וסיוע מצד המורים בפתרון. הכל יתכן, מה אין עושים כדי לאחז את עיני הציבור ולהציג מערכת כושלת ופגומה כמערכת החינוך כאילו עברה מהפך בשלוש השנים שבין פרסום תוצאות TIMSS 2007 לבין מבחן המשוב הבינלאומי של 2011 הודות לשר החינוך הנמרץ. השורה התחתונה היא שבמבחן הבא ישראל כנראה כבר לא תורשה להשתתף בשל האחוז הגבוה של התלמידים שנופו מהבחינה ב 2011.

30 זה בסדר, ביבי אף פעם לא נותן לעובדות לבלבל אותו  (לת) bb=fs
  • 12:37
  • 21.01.13

31 כאילו מה? לתכנן מדגם אופטימלי (רחביה, רמת-אביב, ריאלי חיפה) כדי לתכמן ממוצע תוצאות לתפארת במבחן "טימס" זה לא הישג? כל אחד יכול? תראו לי עוד מדינה שעשתה דבר כזה!  (לת) רק הליכוד מקדשנו יכול.
  • 13:32
  • 21.01.13

32 מעניין למה זה מפורסם יום לפני בחירות..אין גבול לנסיונות של הארץ להחליש את הליכוד  (לת) שימי
  • 15:41
  • 21.01.13

33 הליכוד וביברמן הכניסו לכאן תרבות של שקר הונאה וגזלנות יש הזדמנות להתנער מהם מחר  (לת) שקר וגזלנות
  • 15:55
  • 21.01.13

34 Distorted reality אזרח דואג
  • 16:43
  • 21.01.13

למה מנסים לבלבל אןתנו?
זה ידוע שבישראל מזיפים תוצאות
מדינת אלף לילה ולילה

35 העם בחר ברמאים ושקרנים שעושים עלינו קופה  (לת) שני נוכלים
  • 17:03
  • 21.01.13

36 החינוך הוא בעיקר דוגמה אישית ומהם לומדים רק לרמות ולשקר  (לת) שני נוכלים
  • 17:05
  • 21.01.13

פרוייקטים מיוחדים