המהדורות הדיגיטליות של הארץ - באתר בסמרטפון ובאייפד - חודש ראשון ב-4.90 ₪ בלבד
מצטרפים ומשדרגים לאחת מחבילות התוכן האיכותי של הארץ. עכשיו במבצע השקה! רק 4.90 ₪ לחודש הראשון. נסו עכשיו >>
הרשמה למערכת
שם פרטי
שם משפחה
דוא"ל
סיסמה
אישור סיסמה
טלפון נייד
 ?נרשמתם בעבר לאתרי קבוצת הארץ התחברו   |   שכחתי סיסמה

ספרי הלימוד שנסחפים אחרי הסכסוך

מחקר שהממשל האמריקאי מימן אך משך ידיו ממנו, ושישראל החרימה, בדק את ספרי הלימוד של שני הצדדים. חוקר: לא הבענו דעה, תארנו את הספרים

ביום שני הקרוב צפויות להתפרסם תוצאות מחקר שבדק כיצד מתייחסים בספרי הלימוד בישראל וברשות הפלסטינית לצד השני. את המחקר עשו חוקרים מובילים מארה"ב, ישראל והרשות הפלסטינית, ומימנה אותו מחלקת המדינה האמריקאית. אף שהמחקר מותח ביקורת על הספרים בישראל וברשות הפלסטינית כאחד, הוחלט בממשלת ישראל שלא לשתף אתו פעולה, בעיקר בגלל התנגדות עקרונית לבדיקה השוואתית של שני הצדדים. לממשל האמריקאי היה המחקר בעיקר כאב ראש, והוא החליט לבסוף לא לאמץ את מסקנותיו.

לדברי מקורות שקראו את הדו"ח הסופי, במחקר נמתחת ביקורת חריפה על ספרי הלימוד הפלסטיניים בכל הקשור להצגת ישראל. ואולם, ביקורת נמתחת גם על הספרים הישראליים: הם אמנם מאוזנים יותר מהפלסטיניים, אבל לא במידה מספקת, ויש בהם הצגה שלילית של הפלסטינים כקולקטיב. "הצד הישראלי מדגיש את שרשרת הפרעות, והפלסטינים את הטענה שמדינת ישראל היא תוצאה של מהלך אימפריאליסטי. אחת המסקנות העיקריות היא ששני הצדדים דבקים בנראטיב שלהם", אמר אחד המקורות.

החוקרים גם מותחים ביקורת על השימוש הסלקטיבי במפות לימוד בשני הצדדים. בספרי הלימוד הישראליים לא מוזכר הקו הירוק. המפות הפלסטיניות מתייחסות לשטח מהים עד הירדן כאל שטח אחד. כמו כן מתייחס המחקר לזרמים בחינוך בישראל, ומצוין  בו כי ספרי הלימוד במגזר החרדי הם "הקרובים ביותר לספרים הפלסטיניים מבחינת היחס לצד השני", כדברי אחד המקורות. לדברי מקור נוסף, במחקר לא משתמשים במונח "הסתה" כלפי ישראלים או פלסטינים – בניגוד לטענה הרווחת בממשלה.

היוזמה למחקר ההשוואתי עלתה ב-2008, כשהמשא ומתן בין ישראל לפלסטינים, שנפתח אחרי ועידת אנפוליס, היה בעיצומו, והיחסים בין ההנהגות היו הדוקים מאי-פעם. אחת הוועדות שפעלה במסגרת המגעים עסקה במניעת הסתה, חינוך לסובלנות ובניית תרבות שלום. זו היתה אחת הוועדות היחידות שהצליחו לגבש טיוטת הסכם כתוב בין ישראל לפלסטינים.

הפרופ' ברוס וקסלר, מאוניברסיטת ייל בארה"ב, הגיש למחלקת המדינה בוושינגטון הצעה לעשות את המחקר, וזו החליטה להקציב לו חצי מיליון דולר. לצד הפרופ' וקסלר, מובילים את המחקר הפרופ' דניאל בר-טל מאוניברסיטת תל אביב והפרופ' סמי עדואן מאוניברסיטת בית לחם. ביוזמה תמכה גם המועצה הבין-דתית המתאמת בישראל, שמאגדת ארגונים משלוש הדתות.

אבל ב-2009 התחלפה הממשלה בישראל, והיחסים בין ישראל לפלסטינים עלו על שרטון. ב-2010 התעוררה בשגרירות ארה"ב בתל אביב דאגה מהכיוון שאליו נוטים החוקרים. לדברי פקיד ישראלי בכיר, היועץ המדיני בשגרירות, בוב סילברמן, שהיה איש הקשר למחקר, חיבר אז נייר עמדה, שבו המליץ למחלקת המדינה למשוך את ידיה מהמחקר, חרף העובדה שמימנה אותו.

סילברמן, דיפלומט מקצועי שהקדיש חלק גדול מהקריירה שלו לתהליך השלום, התריע לפני מחלקת המדינה שהמתודולוגיה של המחקר נראית לו מוטה ובעייתית. הוא התרשם שהחוקרים נותנים להשקפת עולמם האישית להשפיע במידה רבה מדי על מסקנותיהם.  
הפרופ' בר-טל דוחה את הדברים. "בסתיו 2010 היה לי פגישה אישית עם צוות אמריקאי, שביקש לברר כיצד מתקדם המחקר. הצוות כלל נציגים מהשגרירות בתל אביב וממחלקת המדינה. זו היתה שיחה ידידותית ותומכת מאוד".

משרד החינוך, בראשות גדעון סער, התנגד למחקר מראשיתו והחליט שלא לשתף אתו פעולה – תחילה באופן לא פורמלי, ולפני כמה חודשים, בעקבות דיון, גם באופן פורמלי. "מבדיקת אנשי מקצוע במשרד החינוך ומחוצה לו של חומרי 'המחקר', עלה בברור שהוא מוטה, לא מקצועי ולוקה באופן חמור בחוסר אובייקטיביות", נמסר ממשרד החינוך. "הרושם שנוצר הוא כי מדובר ב'מחקר' שממצאיו ידועים מראש, עוד בטרם בוצע באופן מקצועי, ובוודאי שאינו משקף באופן מהימן את המציאות. הניסיון ליצור הקבלה בין מערכת החינוך הישראלית למערכת החינוך הפלסטינית משולל יסוד".  עוד נמסר שהמשרד "בחר שלא לשתף פעולה עם המעוניינים להוציא את דיבת מערכת החינוך הישראלית ומדינת ישראל".

סירוב משרד החינוך לשתף פעולה הגבירה את הרצון בממשל האמריקאי להרחיק את עצמו מהמחקר. פקידים אמריקאים בכירים ציינו שהם סבורים שטון המחקר ומסקנותיו אינם קונסטרוקטיביים ויובילו למשחק האשמות. ב-2008 נראה הפרויקט כרעיון טוב, אבל היום, סבורים בממשל האמריקאי, המסמך רק יסבך את המצב הקשה ממילא בין ישראל לפלסטינים. "אנחנו ממש לא צריכים את זה עכשיו", אמר בכיר אמריקאי.

שיעור עברית בבית ספר בעזה, השבוע
שיעור עברית בבית ספר בעזה, השבוע. צילום: רויטרס

במחלקת המדינה בוושינגטון כבר נערכו לפרסום הדו"ח ביום שני. אנטוני פאהיגיאן, מנהל המחלקה לתכנון מדיניות באגף לדיפלומטיה ציבורית במחלקת המדינה, אמר ל"הארץ" כי אף שהממשל האמריקאי מימן את המחקר, מעולם לא היתה כוונה לאמץ את מסקנותיו. "זו היתה יוזמת ארגון המועצה הבין-דתית בארץ הקודש, שהחלטנו לממן, ואנחנו מקווים שהוא ישמש אותם לכל מטרה שירצו, אבל הדו"ח לא הוכן לממשל האמריקאי ואין כוונה לעשות בו שימוש מדיני", אמר.

בימים האחרונים התקיימו דיונים על המחקר, במטה ההסברה הלאומי במשרד ראש הממשלה, כדי להיערך לפרסום הדו"ח. בכיר ישראלי ציין שבשלב מסוים השבוע אף נעשו גישושים אצל מחברי הדו"ח לבחון אפשרות לדחות את פרסומו.

לטענת מקורות בממשלה, החוקרים עשו שימוש סלקטיבי בתיאורים שליליים של הפלסטינים בספרי הלימוד הישראליים. פקיד ישראלי בכיר ציין שבמחקר ניתן משקל מוגזם לספרי הלימוד במערכת החרדית-פרטית, ושחלק גדול מהביקורת על ספרי הלימוד הישראליים מנותק מהקשר היסטורי. כך, לדבריו, משתמש המחקר בקטעים מתוכנית הלימודים על פרעות תרפ"ט ותרצ"ו, או על טבח מינכן, כדוגמאות להצגה שלילית של הפלסטינים. "החוקרים יוצאים נגד השימוש במונח טרור בפרק על טבח מינכן, אבל מה לעשות שאת הטבח ביצע ארגון טרור פלסטיני", אמר הפקיד הבכיר.

סער. התנגד. צילום: תומר אפלבאום

לדברי הפרופ' בר-טל, זו הבנה שגויה של המחקר: "לא יצאנו בעד או נגד, אלא תיארנו את מה שנמצא בספרי הלימוד".

לצד משרד החינוך, מוביל את הטיפול בנושא מנכ"ל המשרד לעניינים אסטרטגיים, יוסף קופרווסר, שאחראי מטעם הממשלה על המעקב אחרי ההסתה נגד ישראל בתקשורת הפלסטינית. בדיונים הפנימיים אמר קופרווסר  שהדו"ח שערורייתי במיוחד, כי החוקרים שופטים את ישראל והפלסטינים על אותה סקאלה. "כל ההשוואה הזאת מעוותת. אנחנו והפלסטינים בכלל לא באותה כיתה ואפילו לא באותו בית ספר", אמר בדיונים.

בשלוש השנים האחרונות ליוותה את המחקר ועדת מומחים חיצונית, של כ-20 חברים. אחד מתפקידיה היה לבדוק את הדו"ח הסופי לפני פרסומו. כמה חברים בוועדה סירבו לחתום על הדו"ח הסופי, וטענו שהמחקר מוטה. אחד מחברי הוועדה, הפרופ' אליהו ריכטר מהאוניברסיטה העברית, אף שיגר מכתב במארס 2012 לפרופ' וקסלר, והדגיש שיש בעיות מתודולוגיות קשות במחקר. מנגד אומרים אישים שונים שרוב החברים בוועדת המומחים אישרו את המחקר, ושבימים האחרונים מפעילה הממשלה לחץ כבד על חברים בוועדה להתנער ממנו.

לדברי הפרופ' בר-טל, "הטענה שתוצאות המחקר פוגעות בישראל מגוחכת. מי שפוגע בישראל הם פוליטיקאים שמשחירים את המחקר האקדמי, ומוציאים דיבה על החוקרים, כי תוצאות המחקר לא מתאימות לתפיסתם האידיאולוגית". הוא הוסיף שהתייחסות מעין זו נמצאת בדרך כלל "במדינות טוטליטריות, שבהן יש פיקוח מלא על החוקרים. אני מקווה שהקהילה האקדמית בישראל ובעולם תדע לעמוד על חופש מחקר וחופש ביטוי האקדמי".
ביחס לטענות על מקצועיות המחקר, אמר בר-טל כי "רוב המחקרים שנעשו בתחום מבוססים על שיטות של התרשמות, והמחקר שלנו הוא בין המעטים והראשונים בעולם שהשתמש בשיטה חדשה, המתקרבת ככל האפשר לניתוח אובייקטיבי. את המחקר ליוו המומחים הטובים ביותר בתחום ניתוח טקסטים והיסטוריה, בישראל ובעולם. המדענים בקרב ועדת המומחים אישרו את המחקר, ורואים בו תרומה למדע".




הוספת תגובה
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
להוספת תגובה בלתי מזוהה לחץ כאן להוספת תגובה מזוהה לחץ כאן

הקלד את הנושא

הקלד את התגובה

 
בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים עם תנאי השימוש של אתר הארץ
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
להוספת תגובה בלתי מזוהה לחץ כאן להוספת תגובה מזוהה לחץ כאן

הקלד את הנושא

הקלד את התגובה

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים עם תנאי השימוש של אתר הארץ
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
הצג את כל התגובות פתוחות 01 החוקרים האלו מזכירים לי, שבגד' התותחנים של אבי, היו יורים פגז, ואז הולכים עם דלי צבע לסמן מטרה. יאיר
  • 12:08
  • 01.02.13

כאן זה פשוט הפוך, סימנו מטרה ושאפו אליה, תוך עיוות והכפפת העובדות.

  •   אתה מכיר את החוקרים ואתה הגעת לתוצאות אחרות?  (לת) .
    • 09:31
    • 02.02.13

  •   ומאיכן אתה יודע שזה מה שהיה כאן? מהאשמותיו של סר החינוך? נידמה שמדינת ישראל נתפסה שוב עם המכנסיים למטה והיא מנסה לצמצם נזקים. את זה אני קובע לא מהמחקר, אותו לא קראתי, אלא מההיסטריה הישראלית...  (לת) דרא"פ זה כאן
    • 11:22
    • 02.02.13

  •   משרד החינוך בידיים של הימין שוטף את המוח לדורות הצעירים כדי להפוך אותם לקלגסי הכיבוש ומשומרים של ההתנחלויות. ימין בוגד באינטרס הלאומי בשלום.  (לת) צבי
    • 13:53
    • 02.02.13

  •   להבדיל מפגזים, כאן יש תורה שבכתב ותורה בעל פה. אני משוכנע שלמרות שאותו ספר ישמש ללימוד היסטוריה בת ימינו או אזרחות, ילמדו אותו אחרת באופן מוחלט בהתנחלויות או בגימנסיה הרצליה....קשה לבדוק דברים אלו במחקר, כי הם אינם כתובים בשום מקום, אך גם בשליש הקיצוני של ישראל ישנה הסתה מתמדת ורבה.  (לת) EhadHaam ציוני הוגן
    • 23:06
    • 02.02.13

02 עכשיו צריך רק לעשות מחקר על ההטייה של החוקרים  (לת) מישהי
  • 18:30
  • 01.02.13

  •   בבקשה - תחזרו על המחקר ותבדקו את הנתונים  (לת) התגובה שלך היא ההוכחה
    • 09:31
    • 02.02.13

  •   ברור שיש להם הטייה, הרי הם אמרו שהספרים הישראליים פחות מוטים. החוקרים בטח פשיסטים, נכון?  (לת) אני פה
    • 14:19
    • 02.02.13

  •   הישראלים "מבליטים יותר מדי את פרעות הערבים" באמת? איך אפשר להבליט את זה פחות? את סבי משמונה דורות (ר' שלמה זלמן צורף - סבו של יואל משה סלומון) רצחו הערבים ב-1851 כי יזם את הקמת בית-הכנסת "החורבה" (חורבת רבי יהודה החסיד) בעיר העתיקה ואת כל הפרעות האחרות הערבים יזמו (ולפעמים, לא תמיד, היהודים הגיבו) - וטוב שלא כתוב בספרי הלימוד של ילדינו כיצד התעללו הערבים בגופות היהודים, חילים ואזרחים, שנפלו בידיהם. והקו הירוק? הוא היה זמני עפ"י הסכמי שביתת הנשק 1949 - לפי דרישת הערבים - רק הסמול מקדש אותו (פעם 3 - והערץ מצנזר עובדות)  (לת) הצופה The Observer
    • 22:19
    • 02.02.13

03 היכולת הישראלית להמציא עולם בדוי ולהאמין בו היא ממש מופלאה!  (לת) יוסי
  • 20:51
  • 01.02.13

04 הספרים הישראלים "מאוזנים יותר" - מכבסת מילים ל"הספרים הפלסטינים מלאים הסתה רווית שנאה והינם מוטים לחלוטין בהשוואה לישראלים"  (לת) משפט אחד שמתאר את ההבדל העצום
  • 09:25
  • 02.02.13

  •   רגע! היה גם מחקר (תזה לתואר מ.א.) שטען שחיילים ישראלים לא אונסים אף פעם פלשטיניות ("כמקובל" בצבאות אחרים) כי הם עושים דה-הומניזציה לערבים. הורידו את הטקסט מהאינטרנט אחרי שזה עשה רעש בארץ (בזמנו הצלחתי למצוא רק תקצירים). מישהו יודע אם הטקסט המקורי נמצא ברשת? הצופה The Observer
    • 03:02
    • 04.02.13

    נראה כמה פעמים אצטרך לשלוח את זה עד שיפורסם ע"י "הארץ"

05 חגורות נפץ מלש
  • 09:26
  • 02.02.13

מחקר מוטה ואני תוהה אם ניתן משקל לקייטנות הקייץ בעזה כשילדים
בני 4 חגורים בחגורת נפץ לתירגול. להשוות בינינו לבין הפלסטינים זה
בדיחה ומחקר חסר חשיבות ומיועד רק לפוסט ציונים למיניהם באקדמיה.

  •   פתאום נזכרתי: כשהממשל האמריקני מסתייג מישראל, ישראל לא בסדר, אבל כשהוא מסתייג מ"מחקר" סמולני מעוות - האמריקנים לא בסדר! אח.... חיי היו קלים הרבה יותר אילו היה לי מוח סמולני (פעם 2 - אמור לצנזור "הרף!")  (לת) הצופה The Observer
    • 16:28
    • 04.02.13

06 משרד החינוך טומן ראש בחול - עדיף לא לשתף פעולה עם מחקר בגלל שהוא יכול להוכיח שאנחנו גזענים?  (לת) עצוב
  • 09:32
  • 02.02.13

07 דניאל בר-טל ברוך
  • 09:47
  • 02.02.13

נותנים לפרופסור אנטי-ציוני לערוך מחקר וזה כמובן מחקר מדעי אובייקטיבי...בעיקר בנוסח אוניברסיטת פטריס לומומבה הזכורה לטוב.

08 לא צריך להתחשב במה שמלמדים האחרים חשוב ללמד את ילדינו לחשוב נכון מו
  • 09:49
  • 02.02.13

אנשים בארץ שונאים ערבים מבלי להכירם, ככל שהם חדשים כאן שונאים יותר
ובתי ספר לא מעודדים לחשוב באופן עצמאי, ככה מגדלים עדר

09 האם הפרעות שביצעו ערביי ישראל ביישוב היהודי, נסיונות צבאות ערב להשמיד את ישראל, הטילים, הפיגועים וההסתה האנטישמית שנמשכים עד ימינו הם נארטיב ישראלי או מציאות אכזרית וכואבת? היהודים ממדינות ערב גורשו ונושלו מרכושם בשל שנאת ישראל טהורה, בעוד שהערבים ברחו מישראל לאחר מלחמה שבה ניסו להשמידה- אין סימטריה בין השניים.  (לת) איתי
  • 09:51
  • 02.02.13

10 התכנית הישראלית "פרפר נחמד" והתכנית הפלשתינית "פארפור" הן בלתי מדוייקות שתיהן, אך "פארפור " מוטה קצת יותר. איזה יופי של טרמינולוגיה לתיאור ההבדל שבין ספרי לימוד שאינם מאוזנים טיפ-טופ אלא מוטים קצת לצד שלך, לבין ספרי לימוד שכל כולם הסתה למחיקתו , רציחתו והשמדתו של השכן  (לת) רילד
  • 09:58
  • 02.02.13

11 לא נסחפים אלא מוכתבים ע"י קבלני המטריקס הדתי/פוליטי/כלכלי וקבלני הפחד ממשיכים לשלוט  (לת) עודד
  • 09:58
  • 02.02.13

12 יש גם מחקר של צוות אובייקטיבי אמריקאי-ישראלי-פלסטיני שקבע שכל היהודים הם פושעי מלחמה. השתתפו החוקרת הישראלית הידועה עמירה הס, החוקר הפלסטיני חאלד משעל והחוקר האמריקאי נורמן פינקלשטיין. "הארץ" מדווח שהמחקר המעמיק הזה רק מציין עובדות ואינו מביע דעות.  (לת) ג'ימי ברגר
  • 10:02
  • 02.02.13

13 ze בסדר, את ההיסטוריה כותב הצד הכובש  (לת) מדאורייתה
  • 10:09
  • 02.02.13

14 חסר המימד הכי חשוב - מהלך השיעור ??
  • 10:21
  • 02.02.13

למיטב ידיעתי , לרוב, המורה לאזרחות בא מהשמאל, ולכן אע"פ שהספרים אולי לא מוצגים בצורה מאוזנת, רוב הסיכויים שהשיעור שהוא מעביר יהיה מאוזן. דבר דומה יכול להיות בשיעור ברשות הפלסטינית - לטובה/ לרעה (כלומר ייתכן שגם שם המורים מאזנים את הספרים, או להיפך - אצלם הביקורת על ישראל יותר חריפה).

כמובן שיש בעיה לבדוק את הלך השיעור בצורה פרקטית שכן המורים יוכלו לשנות את צורת ההוראה שלהם ע"מ לצאת בביקורת באופן חיובי.

15 בקיצור: גם בדור הזה לא נחיה יחד בשלום. חבל.  (לת) הצופה מהצד
  • 10:25
  • 02.02.13

16 ה"זועביז" של לפיד הוא ביטוי לשנאה אליה כולנו התחנכנו  (לת) חלק אינטרגלי מסכסוך בלתי נשלט
  • 10:30
  • 02.02.13

17 ומה עם ללמד אבולוציה??????  (לת) tnhr
  • 10:37
  • 02.02.13

18 בעיני השמאל ההזוי שהשתלט על אוניברסיטת תל-אביב הטבח באולופידת מינבן בוצע ע"י גיבורי השחרור הפלשתינאי ולא ע"י טרוריסטים נבזים, לכן אין זה נכון להציג את הרוצחים בספרי הלימוד כטורריסטים ויש להציגם כשוחרי שלום  (לת) שוקי
  • 10:57
  • 02.02.13

19 יש להזכיר שוב ושוב לשמאל היהודי ההזוי ,שבאירופה, בימי מלמחת העולם השניה, לא הבחינו בין יהודי רפורמי אנטי ציוני לבין יהודים אחרים  (לת) זכר השואה
  • 10:59
  • 02.02.13

20 מה רע בטענה שפרעות תרפט וטבח מינכן, אביבים ומלון פארק אינם טירור? יאיר
  • 10:59
  • 02.02.13

"כך, לדבריו, משתמש המחקר בקטעים מתוכנית הלימודים על פרעות תרפ"ט ותרצ"ו, או על טבח מינכן, כדוגמאות להצגה שלילית של הפלסטינים. "החוקרים יוצאים נגד השימוש במונח טרור בפרק על טבח מינכן, אבל מה לעשות שאת הטבח ביצע ארגון טרור פלסטיני"

חורבן הבית השני אירע כאשר ב"ק שדיעותיו לא התקבלו ושנפגע מיחס כל שועי השלטון בארוחה חגיגית , "נסע" לנציגי המעצמה השולטת והשתמש בעיוות לא מדוייק של תהליך שלטוני - כדי להביא לנפילת השלטון המקומי בירושליים (תלמוד בבלי)
התלמוד הבבלי מאשים בפה מלא את המבוגר האחראי באותה תקופה, זכריה בן אביקולוס, בכך שלא מנע פירסום העיוות הנזכר לעיל.

21 לפרופסורים ממדינת תל-אביב - גם הדוח הזה לא יעזור לכם להיראות כלא ישראלים בין חבריכם בחו"ל. הפתרון עבורכם זה להגר מכאן.  (לת) יוסי
  • 11:01
  • 02.02.13

22 לתשומת ליבו של פרופ' בר טל:במדינה היהודית המתפוררת יכולים אנשי אקדמיה לפרסם מנשר המרדה דרור הנאור מרמת גן
  • 11:05
  • 02.02.13

נגד השירות בצה"ל ולא לתת את הדין על כך,אז מה אתה מתבכיין?

23 אני רואה באופן חמור את העובדה שמערכת החינוך שלנו לא מתארת באופן שלילי ומוחלטאת האוייב הפלשתינאי דרור הנאור מרמת גן
  • 11:10
  • 02.02.13

ומרעילה את מוחות התלמידים בזבל "אובייקטיבי".

24 החוקרים עקבו אחרי פיל ועכבר הצועדים במדבר - והסיקו ששניהם העלו אבק. נון
  • 11:14
  • 02.02.13

בעיקר הפריע להם כי אולימפיאדת מינכן הוזכרה בהקשר של טרור פלשתינאי רצחני ולא בגלל הישגיו של מארק ספיץ. כמו כן לא ניתן דגש ראוי להזדמנויות בהן הערבים לא טבחו, אנסו או הותירו מומים בשכניהם היהודים מזקנים עד טף.

25 בין אם המחקר מוטה ובין אם לווא, הענקת כותרת ראשית בעיתון לאייטם כזה היא הטייה רבתי מצד העיתון. ובמילים אחרות, עוד מניפולציה צינית ש"הארץ" מתמחה בה כבר הרבה שנים.  (לת) יוסי
  • 11:15
  • 02.02.13

26 מיסוד השנאה!!! מיכאל הכהן
  • 11:24
  • 02.02.13

http://hacohen.goop.co.il

27 מאחר והאקדמיהנ במערב דומה מאד לזו של ברה"מ אאא
  • 11:26
  • 02.02.13

כל ה"מחקרים" שהיא מייצרת הרבה הרבה יותר מוטים מכל מה
שהיא עשויה לבדוק.
כנ"ל לגבי התקשורת או מערכת המשפט או התרבות - מי שלא חבר בכת
הסוציאליסטית המשעבדת פשוט לא יכול לעסוק בתחומים האלה.
הם נעולים וחתומים עבור 90 אחוזים מאוכלוסיה שמתעבת ליברליזם
בדיוק כמו שאוכלוסית צפון קוריאה מתעבת קומוניזם.

28 הישראלים שעזבו את הגלות אבל הגלות נשארה עמוק בתוכם, חסרי ביטחון כמו אבא מכה שסבל אבל מנחיל את הסבל גם לאחרים, לחלשים שסביבו. הישראלים מאוהבים במיתוס הקורבן ולא שוכחים להגיד לכל מי שמוכן לשמוע כמה הם נהדרים, נפלאים וטובים יותר. הם גם אלו שעושים דמוניזציה לכל מה שלא יהודי ובעיקר מטפחים את השינאה כלפי הערבים. הישראלים נותנים לרגשי הנחיתות להשתלט עליהם והתוצאה מדינת שינאה והפרדה גזעית. איך זה קרה ליהודים שרק לפני חצי מאה הוכו והופרדו ונרצחו על בסיס דת וגזע? ומה עושה המנהיגות החלולה ברשות נתניהו ושותפיו כדי להנהיג את הנטיה הסרטנית המתפשטת הזאת מבלד לטפח ולהעצים אותה למטרותיהם המניפולטיביות?  (לת) הפוסל במומו פוסל
  • 11:31
  • 02.02.13

29 הארץ שוב מפיץ שקרים שמשמשים בעולם נגדנו.. תקראו את בן-דרור ימיני שפכטל
  • 11:40
  • 02.02.13

http://www.nrg.co.il/app/index.php?do=blog&encr_id=f2b4c1b55be76d1e6d7b777256ea0370&id=4297

30 כן, ברור. אותו דבר בדיוק. והטרור הערבי הוא נרטיב. ודר שטרימר הוא כמו ידיעות. ויגאל עמיר אח תאום של רבין. והטיפוסים האלה פרופסורים... מישהו ביקש מדעי השתינה ולא קיבל?  (לת) מודרניסט
  • 11:41
  • 02.02.13

31 מתי כבר ייצא מחקר על ההטיה החולנית של ״הארץ״ כנגד כל נוכחות יהודית בנחלת אבותינו?  (לת) טרול בעל כרחו
  • 11:42
  • 02.02.13

32 שורש הבעייה: החינוך הפלסטיני מסתיר את הקשר בין הישראלים ליישוב היהודי הקדום בארץ ולקשר לציון; החינוך הישראלי מתעלם מן היישוב הערבי בתקופות האחרונות.  (לת) שמאלני ציוני
  • 11:46
  • 02.02.13

33 מה בדיוק לא נכון במסקנות? נשמע הוגן לחלוטין אבא
  • 11:59
  • 02.02.13

הרי כולנו למדנו בבתי ספר ישראלים וכל מה שכתוב כאן נכון לחלוטין. כשלמדנו תע"י למדנו על הפרעות, על הערבים הרעים ועל לוחמינו האמיצים. לא סיפרו לנו למשל שברמלה ולוד גירשו את התושבים, או על זה הבעייתיות של הכיבוש.

  •   אני מקווה שלפחות לימדו אותך על פרעות תרפ"א ותרפ"ט. יאיר מוטס
    • 01:18
    • 03.02.13

    הן כמובן בוצעו בגלל המתנחלים.
    למה מה היה להם לחפש בחברון, ירושלים, ויפו?

34 ל"הטיה" הערבית קוראים ביושר - הסתה.  (לת) אינפיניטי
  • 12:04
  • 02.02.13

35 אם היו מחנכים את כולנו פ
  • 12:05
  • 02.02.13

באופן דו צדדי. אולי היינו מדינה נורמלית ואנשים נורמלים.
אבל מערכת החינוך שלנו מחנכת אותנו להיות חיילים טובים וטפשים
על הפקעת קרקעות תלמד רק אם תחפש את זה או תתפוס סדרה בערוץ שמונה .(שגם זה לא יהיה עוד מעט לא?)
הסכסוך הוא דו צדדי חברים. כולנו פה חארות אחד אל השני..
חבל שצריך מחקרים כדי לשים לזה
וחבל שאם כבר יש מחקרים בנושא צריך לשים לזה רגל
במקום להסתכל לאמת בפנים

36 אפשר לעשות מחקר על עיתון ה"ארץ" כדי לראות שהוא לא מוטה ][][][][[][]]
  • 12:08
  • 02.02.13

וגם לבדוק אם הוא קורא להסתה, לפילוג בעם, מרווה בהנאה אנטישמים מפוקפקים בגרסתו האנגלית שוודאי מאוננים בכל פעם שיש ידיעה נגד ישראל ורק מרחיק את השלום במקום לקדמו.

37 תפסו אותך עם המכנסיים למטה ברטל!  (לת) חינוך
  • 12:16
  • 02.02.13

38 ישראל באמת נולדה במהלך קולוניאליסטי, כאן צודקים הפלשתינים אור שמח
  • 12:23
  • 02.02.13

מישהו מתאר לעצמו היום הצבעה באו"ם על תוכנית החלוקה כשזכויות הילידים אינן נלקחות כלל בחשבון? אין צורך להרחיק לכת. האו"ם הרי קיבל לאחרונה ברוב מוחץ את ההחלטה לראות בפלשתין מדינה במעמד משקיפה, עדיין לא חברה מלאה בארגון.

39 מפרסמים את זה רק כדי לתקוף את ישראל, לא כדי להעביר ביקורת על הפלשטנים  (לת) כך נהוג בהארץ
  • 12:28
  • 02.02.13

40 שני הצדדים אשמים שני הצדדים רוצחים שני הצדדים שונאים שני הצדדים רוצים שלום. חוקר בלתי תלוי
  • 12:39
  • 02.02.13

מאה שנה מוכנים היהודים לחלוקת הארץ. מאה שנה הערבים תוקפים פורעים רוצחים גברים השים וילדים והיהודים מתגוננים. מאה שנה יש יהודים שמתעקשים לטעון שהיהודים אשמים כמו הערבים. ואותם אנשים גם בטוחים שהפתרון הוא שהיהודים יעבירו שטחים לערבים ופתאום יהיה שלום.

41 להתמודד עם האמת חן
  • 12:44
  • 02.02.13

בתקווה שיגיע היום והמנהיגים שלנו יבינו שהם לא נבחרו לטמון אצ ראשם בחול,אולי עם השינוי בבחירות האחרונות נזכה למנהיגים אמיצים! שלא יפחדו ואם צריך להודות בטעויות ולהביט בפרצוף שלנו גם!!

42 אובייקטיביות יוסי נשר
  • 12:54
  • 02.02.13

מחקר שבא לבחון אובייקטיביות של ספרי אזרחות וג"ג, מואשם בחוסר אובייקטיביות. גורם לך לתהות קצת, שאולי, במקרה, המונח הזו, 'אובייקטיבי', הוא כבר לא כ"כ אובייקטיבי.

43 אין לאנשים כסף למכולת !!!אין כסף לשלם חשמל !!!וזאת הכותרת שלכם??? אתר דפוק ומנותק מהמציאות
  • 12:55
  • 02.02.13

את מי זה מעניין??????????????????????

44 תגובה קרובה לנושא בכתבה מכיר ויודע
  • 12:55
  • 02.02.13

כל אלה מתוכנו שמטיפים למדינה פלשתינאית:

אנו רואים תהליך באיזורנו שמבטל את הסכמי סייקס-פיקו ומחזיר את המצב לפני חתימתם ע"י הקולוניאליזם אנגלי-צרפתי.
המדינות תחזורנה למצבם השבטי שקדם להקמת מדינות לאום מלאכותיות כאשר הלאום הוא ערבי בכל המדינות שהוקמו: עירק, ירדן, סוריה, לבנון, סעודיה ומדינות המפרץ.
זולת ירדן שעדיין מראה סימני יציבות כל השאר בהתפרקות. (מצרים תישאר מדינה כי תמיד היתה).
לכן אינני מבין את שאיפת ההזויים המקומיים להקים מדינה פלשתינאית כאשר שאר המדינות הסובבות מתפרקות.
הפיתרון היחיד נכון לעכשיו, קונפדרציה או פדרציה ירדנית פלשתינאית. ואם גם זו תתפרק יצטרפו הפלשתינאים אל האומה הערבית המחכה לחליף המודרני.
מדינה פלשתינאית אם תקום לבדה סופה להתפרק כמו כל הסובב אותנו ואז נצטרך לטפל באוכלוסיה הזו דבר שיגרום למדינה אחת מהירדן לים , סוף הריבונות היהודית.

  •   הסבר מאוד פשוט: אלו הקוראים להקמת מדינה פלסטינית עושים זאת על מנת להרע לישראל. או שחדוות הפגיעה בישראל מעוורת אותם מראות את סופה הקרב של מדינה פלסטינית זאת, או שאף במקרה שהם מודעים לכך שמדינה זו תתפרק, הם עדיין תומכים בכך על מנת לקרוע שטחים מישראל ולסבך אותה בהסכם שלום שיתרסק.  (לת) ירון
    • 16:33
    • 02.02.13

  •   מה אכפת לך שתתפרק, העיקר שהם ירדו לנו מהגב ולא ייללו כיבוש מהבוקר עד הלילה על שטחים במחלוקת ]
    • 16:43
    • 02.02.13

    צריך לסיים את המחלוקת ולשים לה גבולות

45 ומה עם ההטייה שבכתבה עצמה? למשל, לא להכיר בקו הירוק זה בדיוק אותו דבר כמו להתייחס לשטח מהירדן אל הים כיחידה אחת מיכל
  • 13:01
  • 02.02.13

ו"מציגים מורכבות יותר או פחות" זה לא ממש קרטיריון השוואה. והיכן התגובות של אנשי החינוך הפלסטינים?? לא לייצגם רק משעתק את טענותיו של סער שלא ניתן להשוות בין המערכות; וטענה זו בתורה גורמת להתעלמות מוחלטת מקווי האופי הטוטאליטרים-מובהקים שמתקיימים במערכת החינוך הישראלי.
אני מברכת על המחקר, שהיה צריך להיעשות מזמן, וחבל מאוד שתוצאותיו ייקברו ללא הדים, לא בחברה (ולכך תרמה הכתבה המפקפקת הזו) או במשרד החינוך.

46 נו באמת, הרי אי אפשר רק להסתמך על הבית והסביבה החברתית של הילדים והנוער כדי לטפח ולהשריש דעות, עמדות, רעיונות, אמונות או השקפת עולם שתטפח ותשקיע בפיתוח הסכסוך וליבוי השנאה כדי להנציח את המצב הקיים  (לת) מקיאולי מודרני
  • 13:14
  • 02.02.13

47 אז לפי חברי הוועדה שני הצדדים צודקים? סימן ששני הצדדים טועים. זה הגיוני בדיוק כמו לאחל "הצלחה לכולם" בתחרות. ליכוד לאומי
  • 13:23
  • 02.02.13

ישראל צודקת ברמת העיקרון - שיש ליהודים זכות לגור כאן, וכמובן גם לפלסטינים יש זכות להקים מדינה. אבל כמו כל גוף, ישראל עשתה טעויות ברמה הביצועית במשך שנות קיומה. הערבים טועים ברמה העקרונית כאשר הם שוללים מיהודים זכות למדינה. יש הבדל בין השניים.

48 ה"חוקרים צודקים"- את פעולת הקטל במינכן עשה ארגון זכויות אדם ולא ארגון טרור פלסטיני  (לת) משה
  • 13:39
  • 02.02.13

  •   צודק מלש
    • 14:59
    • 02.02.13

    אתה צודק. החוקרים גם קבעו שבקייטנות הקייץ בעזה
    כשילדים תירגלו חגירת חגורות נפץ זה היה בצחוק. גם הדוח
    שלהם חסר חשיבות ואין בו שום תשתית מדעית.

49 אילו היה המחקר נערך ע"י המיינסטרים של האקדמיה בישראל, ספק רב אם היה מבקר את הפלסטינים ואף מגדיל לעשות וקובע שהספרים הישראליים פחות מוטים.  (לת) אני פה
  • 14:18
  • 02.02.13

50 יופי, כשנקודת האפס של החוקרים היא שמאלית הזוייה, אזי גם עובדות יוצאות "הסתה"  (לת) קורא
  • 14:27
  • 02.02.13

  •   הזויה!? ניתן לומר על מעשה תמים, זה חיבור של שנאה ושקרים מכוונים, שהופכים את המציאות ,תמונות השטנה והציורים האנטישמים בספרי הלמוד הפלשתינים ניתן למצוא בקלות באתר החיפוש "גוגל", זה לא מחקרים אלא מסמך אנטי ישראלי להפיץ הכפשות, שמקבלות הד מוגזם ומבזה בעיתון הארץ החתרני.  (לת) לא הזויה מסוכנת
    • 15:58
    • 02.02.13

51 מחקר ספרי לימודים פלסטיניים הופקר במשך עשור בידי "חוקרים" דמיקולו שאינם דוברים ערבית  (לת) תא"ל במיל'
  • 15:08
  • 02.02.13

52 מחקר בלתי תלוי ואובייקטיבי להפליא חושף את פרצופה המכוער של מדינת האפטהייד הציונית הארורה, לעומת פני המלאך של הפלסטינים.  (לת) ג.לוי
  • 15:11
  • 02.02.13

53 בזמן שאנחנו מתווכחים על ספרי הלימוד של הרשות הפלסטינית בהשוואה לישראל, רוב הילדים שם כבר מזמן לומדים מספרי לימוד של תנועת החמאס L0L.  (לת) אלכס
  • 15:37
  • 02.02.13

54 איך אפשר להשוות ספרי לימוד , צד אחד ממציא המציאות והשני ,הקורבן שלה רונן
  • 17:09
  • 02.02.13

הפלסטינים המציאו סיפור או בשמו המדעי נראטיב. שאין בינו לבין עובדה היסטורית אחת ולו קשר המקרי ביותר, איך יכולים ספרי לימוד שאימצו סיפור שקרי זה ,לתת כבוד ולו מקרי לצד השני?

55 המוח האנושי אינו מסוגל לקבל עובדה שנוגדת את האינטרס של בעל המוח  (לת) נוירולוג
  • 17:18
  • 02.02.13

56 הדו"ח אכן שערורייתי במיוחד, כי צריך לשפוט ולדון את ישראל לפי סקאלה מיוחדת... כמה הערות והארות ממשה מזרחי
  • 19:26
  • 02.02.13

כמה הארות והערות:
* מדינת ישראל היא תוצאה של מהלך אימפריאליסטי -- כבר הרצל 'ניהל מגעים' עם האימפריה העותומאנית, חיים וייצמן עם האימפריה הבריטית, והיום ישראל היא "נושאת המטוסים" של האימפריאליזם האמריקאי.
* ידוע שפקידיו של גדעון סער (בהנחתתו) מחשיבים כל מחקר שלא מכיר ב"אוניבסיטת אריאל" ל"לא מקצועי ולוקה באופן חמור בחוסר אובייקטיביות"...
* מנכ"ל "המשרד לעניינים אסטרטגיים", יוסף קופרווסר, שאחראי מטעם הממשלה על המעקב אחרי ההסתה נגד ישראל בתקשורת הפלסטינית צודק!
הדו"ח אכן שערורייתי במיוחד, כי צריך לשפוט ולדון את ישראל לפי סקאלה מיוחדת: כי מאז 1948 היא עוסקת בטיהור אתני Ethnic Cleansing וכיבוש והפלסטינים אכן לא "באותה סקאלה".
* עכשיו ... כש"המילכוד-ביתנו" אוסר על ממשל אובמה ליצור הקבלה בין מערכת החינוך הישראלית למערכת החינוך הפלסטינית -- כדאי להקביל בין "מערכת החינוך הישראלית" לזו של פינלנד...
* ועוד שאלה: את מי ייצג היועץ המדיני בשגרירות, בוב סילברמן (היהודי)?

57 ‎הדו"ח אכן שערורייתי במיוחד, כי צריך לשפוט ולדון את ישראל לפי סקאלה מיוחדת... ‎כמה הארות והערות: כמה הערות והארות ממשה מזרחי
  • 19:27
  • 02.02.13

כמה הארות והערות:
* מדינת ישראל היא תוצאה של מהלך אימפריאליסטי -- כבר הרצל 'ניהל מגעים' עם האימפריה העותומאנית, חיים וייצמן עם האימפריה הבריטית, והיום ישראל היא "נושאת המטוסים" של האימפריאליזם האמריקאי.
* ידוע שפקידיו של גדעון סער (בהנחתתו) מחשיבים כל מחקר שלא מכיר ב"אוניבסיטת אריאל" ל"לא מקצועי ולוקה באופן חמור בחוסר אובייקטיביות"...
* מנכ"ל "המשרד לעניינים אסטרטגיים", יוסף קופרווסר, שאחראי מטעם הממשלה על המעקב אחרי ההסתה נגד ישראל בתקשורת הפלסטינית צודק!
הדו"ח אכן שערורייתי במיוחד, כי צריך לשפוט ולדון את ישראל לפי סקאלה מיוחדת: כי מאז 1948 היא עוסקת בטיהור אתני Ethnic Cleansing וכיבוש והפלסטינים אכן לא "באותה סקאלה".
* עכשיו ... כש"המילכוד-ביתנו" אוסר על ממשל אובמה ליצור הקבלה בין מערכת החינוך הישראלית למערכת החינוך הפלסטינית -- כדאי להקביל בין "מערכת החינוך הישראלית" לזו של פינלנד...
* ועוד שאלה: את מי ייצג היועץ המדיני בשגרירות, בוב סילברמן (היהודי)?

58 מדוע לא נחקר המסמך העתיק שמעודד לשנאה? עיניים לראותEYES2C
  • 19:35
  • 02.02.13

האם אין אשם בתורה שלימדנו והורשנו לילדינו כבר אלפי שנים? האם יהוה-אדוני-ה'-אלוהים לא ציווה לנו ("היהודים") --כבר מ"בראשית"-- לגרש ולעסוק בטיהור אתני, כדי "לרשת את הארץ"??? -- כזה היה האל שהמציאו כותבי "ספר הספרים" -- עזרא הסופר וחבריו 'מגלות בלל'...

59 ‎מדוע לא נחקר המסמך העתיק שמעודד לשנאה? עיניים לראותEYES2C
  • 19:38
  • 02.02.13

האם אין אשָׁם בתורה שלימדנו והורשנו לילדינו כבר אלפי שנים? האם יהוה-אדוני-ה'-אלוהים לא ציווה לנו ("היהודים") --כבר מ"בראשית"-- לגרש ולעסוק בטיהור אתני, כדי "לרשת את הארץ"??? -- כזה היה האל שהמציאו כותבי "ספר הספרים" -- עזרא הסופר וחבריו 'מגלות בלל'...

60 ‎מדוע לא נחקר המסמך העתיק שמעודד לשנאה? עיניים לראותEYES2C
  • 19:39
  • 02.02.13

האם אין אשָׁם בתורה שלימדנו והורשנו לילדינו כבר אלפי שנים? האם יהוה-אדוני-ה'-אלוהים לא ציווה לנו ("היהודים") --כבר מ"בראשית"-- לגרש ולעסוק בטיהור אתני, כדי "לרשת את הארץ"??? -- כזה היה האל שהמציאו כותבי "ספר הספרים" -- עזרא הסופר וחבריו 'מגלות בלל'...

61 הזכרת פרעות הערבים זה נחשב להטיה ? אז מה לא להזכיר את זה ? אולי שיכתבו שאנשים מתו מגורם בלתי ידוע ? אולי משפעת חזירים?  (לת) רוברט
  • 20:13
  • 02.02.13

62 איזה 'סכסוך' ואילו נעליים? הללו הורגים וטובחים בנו זה למעלה ממאה שנה עת היינו מתי מעט לפני קום המדינה ולפני 'הכיבוש' מרעילים את נפשות ילדיהם בשנאת ישראל והיהודים. לנו אין אמנה פלשתינית ולא אמנה של חמאס איך אפשר ב כלל להשוות את הקרבן ואת רוצחו?  (לת) משה בודק
  • 20:17
  • 02.02.13

63 הקוראים מוזמנים להיכנס לאתר "מבט לתקשורת הפלסטינית " ולהתעדכן בנושא החינוך . תבינו עם מי יש לנו עסק.  (לת) שי
  • 20:36
  • 02.02.13

64 איך 'הארץ' מצליח למצוא בכל ידיעה הזדמנות יליד הארץ
  • 20:48
  • 02.02.13

להשחיר את פניה של מדינת ישראל.
עם מכלול כותביו ועורכו-איני מתפלא. גם לא על הצנזורה שלהם.

65 מאז שהוא עם גאולה מממ...
  • 23:05
  • 02.02.13

הוא נוטף סקסיות...

66 עיתון הארץ אתם גייס חמישי סגרו את העיתון הזה
  • 23:37
  • 02.02.13

אומנם אנו חים בדמוקרטיה אבל מה שאתם גורמים זה שנאת העולם למדינת ישראל.

67 לא להרוג את השליח - להתמודד עם הבעיות ג'וליה
  • 16:42
  • 03.02.13

חוקרים מעולים שעושים עבודתם נאמנה. הבעיה היא לא בחוקרים אלא במציאות העגומה שחייבים לשנות. כל עוד שנמשיך לשנוא אחד את השני, ספרי הלימוד ישקפו את זה. אם נתחיל לפתור אותו, על ידי מו"מ אמיתי ותוכניות לימוד של חינוך לשלום, נוכל לשנות את המציאות העגומה. הניסון של משרדי הממשלה להשתיק את החוקרים ולהטיל ספק במומחיותם מראה כמה הם מבינים שתוצאות המחקר אכן משקפות מציאות מכוערת

68 בדיוק כך מתנהלת ממשלת ישראל: כמו עיוור שטוף שנאה שאינו מוכן, חלילה, להשוות בינו לבין הצד האחר א
  • 22:34
  • 03.02.13

הצד השני הוא שונא אדם, וישראל? טהורה וצדיקה. ונסתום את הפה לכל אחד שמעז לומר אחרת. מכל ההתנהלויות המתוארות בכתבה, התנהלות ממשלת ישראל, שנעשית בשמנו - אזרחי ישראל, היא המרתיחה מכל.

69 תפרסמו את ה"מחקר"! אור השמש יחטא את כל השקרים שבכתב השנאה השמאלני  (לת) אמיר ש
  • 13:44
  • 05.02.13

פרוייקטים מיוחדים