רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

אירוע בטיחות חמור בטיסת אל על ממילאנו לנתב"ג

בשל טעות של הטייסים ותנאי מזג האוויר, מטוס של החברה התקרב בחודש שעבר בצורה מסוכנת לקרקע ולאחר מכן כמעט ופגע במטוס נוסף

אירוע בטיחות טיסה חמור אירע בטיסת אל על ממילנו לנמל התעופה בן גוריון בחודש שעבר, כך פורסם היום (רביעי) בדו"ח חקירה חדש. במהלך האירוע התקרב המטוס בצורה מסוכנת לקרקע ולאחר מכן, כאשר נסק, התקרב בצורה מסוכנת למטוס נוסף שהיה גם הוא בקרבת שדה התעופה. לבסוף נחת המטוס בשלום. חוקר התאונות האוויריות מייחס את התקרית לטייסי המטוס ולתנאי מזג האוויר.

בתשיעי בינואר עשה דרכו מטוס באוינג מדגם 737-800 של חברת אל על ממילאנו לנתב"ג. על המטוס היו 45 נוסעים ושמונה אנשי צוות. באזור שדה התעופה שרר באותו היום מזג אוויר סוער שכלל רוחות חזקות ועננות נמוכה, אולם בעת נחיתת המטוס הסערה היתה כבר בשלבי דעיכה. על פי דו"ח המקרה, המטוס היה בדרכו לנחיתת מכשירים – נחיתה בה מתביית המטוס על תשדורת המגיעה משדה התעופה אשר מנחה אותו. תוך כדי כך, יצא המטוס משליטה והחל לאבד גובה. מערכת ההתרעה הודיעה לטייסים על התקרבות מסוכנת לקרקע, וכך גם בקר הטיסה בשדה. הבקר הורה לטייסים להתרומם, והם ניתקו את הטייס האוטומטי והחלו לנסוק. בעשותם זאת, התקרבו בצורה מסוכנת למטוס אחר שהיה באזור באותה עת.

באוינג של חברת אל על לאחר המראה מנתב"גמוטי מילרוד

בנוסף לשרשרת האירועים שהובילה להתקרבות המסוכנת הן לקרקע והן למטוס הנוסף, נקלע המטוס לרוח עזה שהקשתה עוד יותר את יכולת התמרון שלו ואת השליטה עליו. לבסוף הצליחו הטייסים להתייצב ולהנחית את טיסה מספר 382 בשלום. מיד לאחר היוודע האירוע, עצרה חברת אל על את טיסותיהם של שני הטייסים, עד לקבלת ממצאי החקירה הראשונים.

בדו"ח מצוין כי טייסי המטוס היו מודעים לסערה, מה שגרם להם לחשוש ולהילחץ בעת ההכנות לנחיתה. "התנאים בנתב"ג היו נוחים בהרבה ממה שסברו, אך הלחץ הסובייקטיבי שנבנה לא התפוגג, כפי שצפוי היה שיקרה", המשיך רז וכתב במסקנותיו.

חוקר התאונות אוויריות הראשי במשרד התחבורה, עו"ד יצחק (רזצ'יק) רז, קובע בדו"ח שפורסם בעקבות התקרית כי היא נגרמה כתוצאה מטעות של שני הטייסים בנוסף לתנאי מזג האוויר. לדבריו, האירוע נבע משורה של טעויות בעבודת הצוות "שגרמו בשלב קריטי של הטיסה, בגובה נמוך, להנמכה בלתי מבוקרת. עבודת הצוות לקתה בטעויות ובליקויים רבים בתחומי העבודה, התקשורת בין הטייסים, אופן ניהול תא הטייס וחלוקת התפקידים", נכתב עוד במסקנות.

הטעות הישירה שהחריפה את מסוכנתו של האירוע נגרמה על פי הדו"ח בהנמכה משמעותית מתחת לגובה הנדרש, ללא הודעה, ללא בקרה ומבלי שהצוות יהיה ער לכך. הטעות עצמה גם לא התגלתה על ידי הטייסים אלא לאחר שהמערכת התריעה על הסכנה. "כתוצאה מכך נקלע הצוות לאובדן מחריף של תמונת המצב האמתית", נכתב בדו"ח.



תגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות