אירוע בטיחות חמור בטיסת אל על ממילאנו לנתב"ג

בשל טעות של הטייסים ותנאי מזג האוויר, מטוס של החברה התקרב בחודש שעבר בצורה מסוכנת לקרקע ולאחר מכן כמעט ופגע במטוס נוסף

אירוע בטיחות טיסה חמור אירע בטיסת אל על ממילנו לנמל התעופה בן גוריון בחודש שעבר, כך פורסם היום (רביעי) בדו"ח חקירה חדש. במהלך האירוע התקרב המטוס בצורה מסוכנת לקרקע ולאחר מכן, כאשר נסק, התקרב בצורה מסוכנת למטוס נוסף שהיה גם הוא בקרבת שדה התעופה. לבסוף נחת המטוס בשלום. חוקר התאונות האוויריות מייחס את התקרית לטייסי המטוס ולתנאי מזג האוויר.

בתשיעי בינואר עשה דרכו מטוס באוינג מדגם 737-800 של חברת אל על ממילאנו לנתב"ג. על המטוס היו 45 נוסעים ושמונה אנשי צוות. באזור שדה התעופה שרר באותו היום מזג אוויר סוער שכלל רוחות חזקות ועננות נמוכה, אולם בעת נחיתת המטוס הסערה היתה כבר בשלבי דעיכה. על פי דו"ח המקרה, המטוס היה בדרכו לנחיתת מכשירים – נחיתה בה מתביית המטוס על תשדורת המגיעה משדה התעופה אשר מנחה אותו. תוך כדי כך, יצא המטוס משליטה והחל לאבד גובה. מערכת ההתרעה הודיעה לטייסים על התקרבות מסוכנת לקרקע, וכך גם בקר הטיסה בשדה. הבקר הורה לטייסים להתרומם, והם ניתקו את הטייס האוטומטי והחלו לנסוק. בעשותם זאת, התקרבו בצורה מסוכנת למטוס אחר שהיה באזור באותה עת.

באוינג של חברת אל על לאחר המראה מנתב"גמוטי מילרוד

בנוסף לשרשרת האירועים שהובילה להתקרבות המסוכנת הן לקרקע והן למטוס הנוסף, נקלע המטוס לרוח עזה שהקשתה עוד יותר את יכולת התמרון שלו ואת השליטה עליו. לבסוף הצליחו הטייסים להתייצב ולהנחית את טיסה מספר 382 בשלום. מיד לאחר היוודע האירוע, עצרה חברת אל על את טיסותיהם של שני הטייסים, עד לקבלת ממצאי החקירה הראשונים.

בדו"ח מצוין כי טייסי המטוס היו מודעים לסערה, מה שגרם להם לחשוש ולהילחץ בעת ההכנות לנחיתה. "התנאים בנתב"ג היו נוחים בהרבה ממה שסברו, אך הלחץ הסובייקטיבי שנבנה לא התפוגג, כפי שצפוי היה שיקרה", המשיך רז וכתב במסקנותיו.

חוקר התאונות אוויריות הראשי במשרד התחבורה, עו"ד יצחק (רזצ'יק) רז, קובע בדו"ח שפורסם בעקבות התקרית כי היא נגרמה כתוצאה מטעות של שני הטייסים בנוסף לתנאי מזג האוויר. לדבריו, האירוע נבע משורה של טעויות בעבודת הצוות "שגרמו בשלב קריטי של הטיסה, בגובה נמוך, להנמכה בלתי מבוקרת. עבודת הצוות לקתה בטעויות ובליקויים רבים בתחומי העבודה, התקשורת בין הטייסים, אופן ניהול תא הטייס וחלוקת התפקידים", נכתב עוד במסקנות.

הטעות הישירה שהחריפה את מסוכנתו של האירוע נגרמה על פי הדו"ח בהנמכה משמעותית מתחת לגובה הנדרש, ללא הודעה, ללא בקרה ומבלי שהצוות יהיה ער לכך. הטעות עצמה גם לא התגלתה על ידי הטייסים אלא לאחר שהמערכת התריעה על הסכנה. "כתוצאה מכך נקלע הצוות לאובדן מחריף של תמונת המצב האמתית", נכתב בדו"ח.

תגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
  1. 23
    גרוטאות מעופפות שבנס לא מתפרקות באויר עם מערכות מיושנות

    אני טס רק בחברות זרות עם מטוסים חדשים. באלעל גם תשלם מחיר מופקע וגם תקבל שרות סוג ז' עם מטוסים גרוטאות שצריך להתפלל כל הדרך שלא יתפרק באויר

  2. 22
    הטיסות שבאמת כדאי להמנע מהן הן טיסות פנים בארה"ב וברוב שאר העולם.

    קראו תחקירים בנושא, ותבינו שטייסי אל על, הודות לחיל האוויר, הם טייסים מנוסים ומעולים. בארה"ב, לדוגמא, חברות מכובדות כמו דלתא או קוניטיננטל משתמשות בחברות פנים לא ידועות גם לקווים ראשיים אשר משלמות שכר רעב (לא פחות!!!) לטייסים חסרי ניסיון ובעלי הכשרה בסיסית לחלוטין. הטייס הנפלא שהנחית מטוס על ההדסון הוא היוצא מהכלל של מעט טייסים מנוסים אשר עדיין מטיסים טיסות פנימיות.
    וכל זה בעולם המערבי.
    במילים אחרות, יש מחיר לטיסות זולות.
    בנוגע לרמת התחזוקה באל על איןן לי מושג.

  3. 21
    מיקרוקוסמוס של החברה הישראלית

    מיקרוקוסמוס של החברה הישראלית

  4. 20
    737-800

    רולי יש באמת יש תקלה בתכנון . לפני 6 חודשים התרעתי , כי מטוס זה מיועד לילדים בכיתה ו אם רוצים לטוס בנוחיות , ועל הנוסעים לברר קודם באיזה סוג של מטוס הם טסים בטרם רכישת כרטיס טיסה , נוסף על וצפת הדיילים ועל שירות גרוע מאד . זאת ללא השמצה , אמשיך לטוס באל על אבל קודם אבדוק אם הוא 737-800

    1. אתה קצת מגזים לגבי ה737-800

      המון חברות תעופה עושות בו שימוש ולא מדובר בדגם מיושן כלל. נכון שהוא מתאים לטיסות קצרות ולמיטב ידיעתי זה השימוש היחיד הנעשה בו.

  5. 19
    תגובות מתלהמות ופרימיטיבית. טייסים בינוניים של אל-על עולים על בהרבה על רוב החברות

    דווקא בתחום הזה, תהליכי חירום, הטסה, טייסי אל על שרובם טייסי קרב לשעבר, עולים בהרבה על איזה ג'וני או פרנסואה שלמדו על מטוסים קלים והתקדמו ל 767.
    מתואר כאן הליך נחיתה במז"א גרוע, הליכה סביב נמוכה, ומעבר קרוב יחסית למטוס אחר ( קרוב-בקנה המידה של התעופה האזרחית , שזה די רחוק). אין קשר לורטיגו, אין קשר לתחזוקה, אין קשר לסלקטורים.
    יש טעויות, וצריך לתחקר ולפעמים להעניש.
    מדובר על צוות אויר שלקוח מהארסנל של אחד מ 5 חילות האוויר הטובים בעולם.

  6. 18
    תגובה לדנה 16 מסיון עוזר לנחות בלי כנף

    טייס F15 ישראלי בנחיתה המתועדת היחידה ללא כנף

    http://www.youtube.com/watch?v=afaYlJ8a1AU

  7. 17
    כשנופלת כנף ממטוס בגלל תחזוקה , לא יעזור ניסיון הטיסה שלך !!!!

    זו הבעיה כמו הדיילות כך גם הטייסים
    מקבלים מטוסים ירודים ישנים שבנס לא מתפרקים באוויר
    החברה הזו חיה על זמן שאול (אני טסה לא מעט , טסתי בטיסה מבנגקוק לארץ LY82 767 מטוס שמתאים רק לאל על !!!!
    מי הבעלים של החברה ההזויה הזו

    שאלה : מנהל בית חולים חייב להיות רופא ???
    אז למה מנכ"ל אל על חייב להיות טייס ?? שאינו מבין דבר וחצי דבר בשיווק , שרות ומכירות ......

    1. לפי החוק, מנהל בי"ח חייב להיות רופא...
  8. 16
    ושוב פעם תקלה בטיסת אלעל....

    ציוד מיושן וטייסים גרועים

  9. 15
    תאונה ב אל על זה רק עניין של זמן לצערי
  10. 14
    למה בכלל לטוס אל על , זו רולטה רוסית !!!
  11. 13
    חשוב מאוד לדעת !!!

    נתב"ג אינו ערוך לנחיתת מכשירים ( חסרים מערכות קרקע נוספות קיום שיאפשרו נחיתה כזו (צויין בדוח מבקר המדינה ,לאחר ארוע חמור מאוד ב2009).
    המטוסים באל על בגלל גילם ( חלקם מטעמי חיסכון של אל על ) אינם מצויידים במערכות מסונכרנות לנחיתת מכשירים .


  12. 12
    The talkbacks provide an amazing opportunity to see the real ugly Israelli: Arrogant, unkind, aggressive, throwing mud at everything and anything, and always looking for someone to blame.
  13. 11
    הפחד האמיתי הוא שועד הטייסים לא יאפשר פיטורי טייסים לחוצים כאילו שמסכנים בטיחות טיסה!
  14. 10
    אין כמו אל על בבטיחות. תחקיר טיפול ואי פשרות בנושא. תנסו חברות אחרות עם טייסים חלשים באמת בקוקפיט....
  15. 9
    אמאלה... איזה פחד
  16. 8
    אמאלה... איזה פחד
  17. 7
    סיכוי טוב שמר בלומנקרץ לא הבין בכלל מה כתוב בדוח
  18. 6
    רק כלבים שוטים וסוכני מוסד מתאבדים ממשיכים לטוס עם הזבלים האלו

    לא כל מי שזורק פצצות על אזרחים מסוגל גם להטיס מטוס נוסעים. זה מצריך כישורים שונים ואמות מידה מוסריות יותר גבוהות.

    1. בול !
    2. פסולת ברשת-הכוונה למס 6

      עושה רושם כי בחיים האמיתיים אתה מתנהל ע"י הפיליפיני בכסא גלגלים בגן הציבורי.שם אתה ודאי רואה את הכלבים השוטים.
      תובנה נוספת בקשר אליך היא כי ההגבלה העקרית שלך היא לא מוטורית אלא בתבונה האנושית,כלומר בלשון פשוטה,אתה פסולת אמיתית(המלה פסולת באה משום הנימוס במקום לציין העובדה כי אתה ח...)

  19. 5
    אל על בצניחה חופשית. מזון, יחס לעובדים, ועכשיו רמה נמוכה של טייסים.
  20. 4
    עולם שלישי מתגשם מהר יותר ממה שציפיתי.
    1. למה? רק תסתכל במראה ותבין שעולם שלישי זה כבר כאן ועכשיו
  21. 3
    תמשיכו לטוס עם החברה הזוועתית הזו, טפשים.
    1. אל על היא לא חברה לאומית! זאת חברה עלובה פרטית לחלוטין, בבעלות טייקונים חזיריים.
  22. 2
    איזה מפחידדדד!! אני תמיד טסה עם אל-על, מה עושים? אל על?

    מה קורה לטייסים? לא מאומנים? מזלזלים? שאננים ונזכרים כשכמעט מאוחר מדי?

    אולי אטוס בחב' אליטליה??

    1. הבטיחות באל על ברמה של עולם שלישי. ומצד שני - הסלקטורים של אל על יוציאו לך ולאורחים שלך את הנשמה עם התשאול המטומטם והחיפושים וההתעלוליות הכל כך מיותרות שלהם!

      אני כל כך שונא את החברה הזאת, שכשסוכנות הנסיעות של החברה שלי מוצאת שאל על הזה האופציה היחידה - אני משנה תוכניות עם הקולגות והלקוחות שלי.
      העיקר לא לטוס בחברה המסריחה הזאת.

      ודרך אגב, קל לשכוח את זה - אל על זו חברה פרטית לחלוטין, בבעלות טייקונים.

    2. לטוס "אל על".

      "כל כך שונא את החברה הזאת"? מה זה רומן?
      אתה לא חייב לטוס אל על , מאין אתה שואב את השנאה הזאת?
      תבחר באופציה של אליטליה או כן מוביל אחר, לא נתקלתי בשום חברה ביחס אישי, מסור ואכפתי כמו באל על.

    3. אל על יותר טובה מאלאיטליה. טוסי לופטהנזה
  23. 1
    המשפט האחרון בכתבה הוא ההגדרה המדוייקת של ורטיגו.
    1. תודה על הניתוח

      אתה מומחה לענייני תעופה?

    2. העובדה שהישראלים בטוחים שאל על זו חברה לאומית, כאשר בפועל היא חברה פרטית לחלוטין בבעלות טייקונים - היא ההגדרה המדוייקת ל(ההיפך מ)חוכמת ההמונים
    3. גם בכתבה על הדיילים המסקנה הובילה לכך, שצריך לטוס עם חברות אחרות.