רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

מרד הקטניות הגדול

האיסור לאכול קטניות השתרש במשך מאות שנים והוחמר בצורות שונות. ב"חזית השחרור מקטניות" מנסים לערער על כך וטוענים שזה גורם לאיבוד אמונה

תגובות

יש יהודים שעבורם המושגים חירות ועבדות פוגעים ישר בבטן בתקופת הפסח, ופותחים שלל תהיות הנוגעות למאכלים שבהם מותר או אסור למלא אותה בחג. אצל האשכנזים, למשל, ההתמרמרות הקבועה על חומרת הקטניות, שתובעת מהם להסתפק במשך שבוע אחד בשנה בביצים ובתפוחי אדמה, היתה ונותרה ספורט לגיטימי בימי חודש ניסן. יש מחמירים, יש מקלים ויש שמקטרים כמנהג אבותיהם בידיהם. אבל כעת מורגש בשולי המחנה אי נחת גובר בנוגע לאיסור לצרוך משפחה לא מבוטלת של גידולים כמו שעועית, אפונה, אורז, חומוס, עדשים ומיני פיצוחים. אם לספרדים מותר, הם שואלים, למה לא לאשכנזים?

האיסור על חמץ נוגע לחמשת מיני הדגן, אבל במאה ה-13 קבעו חכמי אשכנז גם איסור על אכילת קטניות. בגלל דרכי הגידול והיבוא של קטניות היה חשש – מבוסס לשעתו - שגרעיני דגנים יתערבבו במיני קטניות, ולכן הקטניות בפסח נאסרו באיסור גמור. בעוד אצל הספרדים האיסור לא התקבל, אצל האשכנזים גם כשהוסר החשש מערבוב בין הגידולים הוא השתרש כמנהג אבות. עם זאת, הפולמוס ההלכתי סביב הקטניות רק מתגבר במאה האחרונה: האם יש דין שונה לשמנים צמחיים על בסיס קטניות? מה דינם של חומרי גלם נפוצים בתעשיית המזון כמו לפתית? לכך הצטרפה בשנים האחרונות גם שאלת הקינואה, שנאסרה בידי רבנים חרדים על אף שאין קשר בינה ובין קטניות, ובוודאי שלא היתה ידועה לחכמי אשכנז בימי הביניים.

מה שנתפש כהחמרות מיותרות מעורר כעת ריאקציה בשולי המחנה. הפייסבוק, מטבע הדברים, מעצים תופעות שוליים באמצעות הפצת ממים עם טקסטים כמו "גם השנה יהיו בישראל מאות אלפי אנשים שאין להם מה לאכול בחג. קוראים להם אשכנזים". לקראת פסח השנה גם נפתחה קבוצת פייסבוק בשם "The Kitniyot Liberation Front"  (KLF) או "חזית השחרור מקטניות". הקבוצה הזאת לא מתיימרת לייצג את הזרם המרכזי האורתודוקסי, אולם אלה שכן מתיימרים לעשות זאת הם רבני ארגון בית הלל, הפועל לבלום את הסחף בחומרות ההלכתיות במרחב האורתודוקסי ברוח ארגון רבני צהר.

חנות פיצוחים בשוק לוינסקי בתל אביב, אתמול
מוטי מילרוד

השבוע פרסמו רבני בית הלל נייר עמדה שאין בו חידוש הלכתי אך יש מסר נגד החמרה בקטניות. רבני הארגון, שבראשו עומד הרב רונן נויבירט מרעננה, תומכים באיסור הקטניות ככלל, אבל "דווקא בחג זה, שבזמן שבית המקדש היה קיים היה הפסח נאכל בחבורה, נכון לנסות לצמצם את המפריד בין קהילות שונות. על כן, נראה שגם השומרים על מנהג זה יכולים, כאשר הם מתארחים, להקל בנושאים שבהם קיימות דעות מקלות בין המקפידים על מנהג הקטניות בפסח". לכן, קבעו, "אפשר לאכול בכלים שבהם בושלו או הוגשו קטניות. כמו כן, מותר לאכול מאכל שהתבשל עם קטניות ובלבד שמפרידים את הקטניות מן המאכל. לדוגמה: עוף שבושל עם אורז מותר באכילה לאחר הסרת האורז". עוד קבעו כי "ניתן להקל במאכל שבו מעורבים לפתית, שמן קנולה או שמן כותנה, ויש המקלים אף בשמני קטניות אחרים". הם מציינים שיש מי שמוכנים להקל בבוטנים, בקינואה ובסויה.

קבוצת KLF- שתמונת הפרופיל בעמוד הפייסבוק שלה היא מצה מרוחה במה שנראה כחומוס תעשייתי – לוקחת את הדיון צעד אחד קדימה. אווירה משועשעת אופפת את תוכני הדף, אבל אנשי הקבוצה סיפרו ל"הארץ" על חברים בישראל ובחו"ל שלא רק מבקשים להעשיר את התפריט שלהם בפסח, אלא גם לעורר דיון רציני על חומרות הלכתיות. באחד המניפסטים שלהם נכתב בין השאר: "מאשימים את KLF, 'מה, אתם לא יכולים להסתדר שבוע אחד בלי חומוס?'. זה מחמיץ לגמרי את הנקודה. הדיון הוא על סוגיית מפתח שנוגעת לעם שלנו: ההגמוניה הזוחלת של חומרות שמופעלות על כלל הקהילה בגלל מנהג מקומי או בגלל החומרה האחרונה של שבט אחד. הוספת גדר על גדר, עד שאיש אינו יודע היכן היו פעם הקווים האמיתיים, היא מסוכנת ותורמת לכך שאנשים מאבדים אמונה בהיגיון של כל המערכת ההלכתית שלנו". המניפסט קורא למשתתפים "עמדו על שלכם, שיספרו אתכם. תגידו לעולם שאתם עומדים לאכול קטניות בפסח הזה. אכלו אפון אחד ותעלו את זה לפייסבוק אם אתם רוצים".

הרב נויבירט, רב קהילת אוהל-ארי ברעננה, סיפר כי הוא מזהה מרד קטניות בעיקר בקרב הדור הצעיר ופחות בקרב הוותיקים. מדוע דווקא עכשיו? "בעשרים השנים האחרונות היו המון חומרות בענייני קטניות", הוא אומר, "בפסח אנשים מחפשים איפה עוד אפשר להחמיר. זה יוצר ריאקציה הפוכה, של לזרוק את כל המנהג של הקטניות".

נויבירט נשמע מתוסכל. "בתור רב קהילה, האבסורד הכי גדול הוא שהשאלות שאני נשאל הכי הרבה הן בנושא קטניות - 90 אחוז מהשאלות", הוא אומר, "כל עוד היינו מצליחים להעמיד את מנהג הקטניות על הבסיס וללא חומרות נוספות, לא היתה בעיה. אבל היום על דיאט קולה כתוב לאוכלי קטניות. מה הקשר לקטניות? על טונה במים כתוב לאוכלי קטניות. לקחו את זה למקום אבסורדי. מצד אחד, באופן אישי אני מתנגד לביטול מנהג הקטניות, כי במיוחד בחג הפסח יש משהו יפה בשמירת המנהגים של כל משפחה. אבל כל החומרות שהוסיפו בעשרים השנים האחרונות, למשל על קינואה ולפתית, הן מבחינתי מטורפות ולא לגיטימיות. לחברי הקהילה שלי אני מציע להסתכל על הרכיבים שמופיעים על האריזה ולהחליט אם לקחת או לא".



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות