רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

שמיים פתוחים

חברות התעופה הישראליות שובתות; טיסות רבות הוקדמו

עובדי אל על, ארקיע וישראייר הפגינו מול קרית הממשלה במחאה על אישור ההסכם הצפוי. מניית החברה בבורסה רשמה ירידה חדה

חברות התעופה הישראליות, אל-על, ארקיע וישראייר, פתחו היום (ראשון) ב-5:00 לפנות בוקר בשביתה ללא הגבלת זמן במחאה על כוונת הממשלה לאשר בישיבתה את הסכם השמיים הפתוחים עם האיחוד האירופי.

מאות מעובדי שלוש חברות התעופה הפגינו הבוקר מול קרית הממשלה בירושלים, בעת ישיבת הממשלה, במחאה על אישור ההסכם. אחד המפגינים שניסה לפרוץ למקום נבלם בידי המשטרה. מניית אל על ממשיכה לרדת בשעה זו בבורסה, והיא משילה עוד 6.5% מערכה.

יו"ר האגף לאיגוד מקצועי בהסתדרות אבי ניסנקורן ויו"ר איגוד עובדי התחבורה אבי אדרי אישרו במסגרת ועדת חריגים של ההסתדרות להוציא טיסת אל על של "עמותת חיים". זוהי טיסה מיוחדת של עשרות אבות לילדים חולי סרטן, שתמריא בשעה 19:30. ועדת החריגים של ההסתדרות צפויה לאשר גם הוצאת מטוס מטען עם כ-60 טון תוצרת חקלאית מתכלה.

הטיסות הנכנסות נוחתות בישראל כסדרן לאורך היום, ומחצות עד השעה 6:00 בבוקר נכנסו ארצה כ-5,000 נוסעים. מרשות שדות התעופה נמסר כי הטיסות של חברות התעופה הזרות יתקיימו כסדרן.

הטיסות הבודדות של חברות ארקיע וישראייר המריאו כסדרן לפני השעה 5:00, כך שלא היתה כל פגיעה בנוסעים. מחזור טיסות נוסף של חברת אל על, שלא יצא לפני 5:00, מתוכנן להמריא החל מהשעה 12:30 בצהריים. הנהלת החברה טרם הודיעה על ביטול 25 הטיסות המתוכננות במחזור זה. אם בשעות הבוקר תתקבל החלטה חדשה ביחס להסכם "שמיים פתוחים", שתהיה מקובלת על ועד החברה, ייתכן שהשביתה תיפסק והטיסות ימריאו כסדרן. חברת אל על הנחתה את נוסעי טיסות הצהריים להתעדכן במצב דרך אמצעי התקשורת.

 בשל השביתה שמאיימת להשאיר בישראל נוסעים רבים, אישרה רשות התעופה האזרחית להקדים בשעה - ל-4:00, את פתיחתו של נמל התעופה בן גוריון להמראות מטוסים, כדי לאפשר לטיסות רבות ככל הניתן להמריא מישראל. בעקבות כך, המריאו בין 28 טיסות של חברות התעופה הישראליות, עליהן ארבעת אלפים ו-500 נוסעים בין השעות 4:00-5:00. במקביל, ביטלה החברה 7 טיסות לאירופה שצפויות מחר. הטיסה האחרונה שהוקדמה שמספרה 007 היתה אמורה להמריא לניו יורק ב-10:40 והוקדמה כבר להלילה ב-1:10.

הטיסות אותן ביטלה אל על הן 393 לברצלונה, 315 לונדון, 337 לאמסטרדם, 611 למוסקווה, 321 למארסיי, 573 לבוקרשט ו-365 לבודפשט. טיסה 319 לפאריס אמנם בוטלה אך נוסעיה הועברו לטיסה שתצא לבירת צרפת לפנות בוקר. 

בשלב זה השביתה היא אמנם ללא הגבלת זמן, אך אפשר שאם הממשלה תאשר את ההסכם לפתיחת השמיים לתחרות - אולם תוסיף לכך תנאים למשא ומתן עם חברות הטיסה הישראליות - השביתה תיפסק.

חברת התעופה ארקיע קראה לנוסעיה להתעדכן על הקדמה וביטול של טיסות. מנתוני החברה עולה כי ביום ראשון מתוכננות להתבצע 42 טיסות (הלוך ושוב) פנים ארציות לאילת וממנה ועוד שמונה טיסות (הלוך ושוב) בתעופה הבינלאומית מנתב"ג ואליו. בכיר מארקיע אמר ל-TheMarker כי נוסעים אשר יגיעו לנתב"ג ויתברר כי טיסתם התבטלה, יוכל לקבל את כספו בחזרה.

הסכם השמיים הפתוחים נועד לפתוח את ענף התעופה לתחרות מלאה בין חברות התעופה הישראליות לאירופיות וצפוי להגדיל את מספר חברות התעופה הזרות שפועלות בישראל וכן יעלה את נפח הפעילות של חברות התעופה הישראליות והחברות הזרות הפועלות כבר היום.

חברות התעופה הישראליות טוענות כי משמעות ההסכם במתכונתו הנוכחית היא חיסול חברות התעופה הישראליות ופיטורים ישירים ועקיפים של עשרות אלפי עובדים. לטענתם, ההסכם יביא לתחרות לא הוגנת מול חברות התעופה האירופיות בשל הוצאות הביטחון הגבוהות שלהן, בריתות תעופה גלובליות שישראל לא שותפה להן, זמני פעילות לא אטרקטיווים בשדות התעופה באירופה. 

יו"ר ועד עובדי אל על, אשר אדרי, טוען להימצאותו של דו"ח ממשלתי סודי שנגנז שקובע כי חברת אל על תקרוס במקרה של פתיחת השמיים לתחרות. הדו"ח, שפרטיו פורסמו הערב בערוץ 10, מציג מספר תרחישים בנוגע לעתידה של אל על, המתייחסים לאפשרות שהממשלה תתערב או לא תתערב בהתנהלותה.

לפי אחד התרחישים, ללא מעורבות ממשלתית תהפוך אל על לחדלת פירעון. במצב כזה או שהיא תוחלף בחברת תעופה ישראלית אחרת או שלא יהיה לה תחליף כלל. ביחס לתרחיש זה הוצגו שתי תוצאות נוספות. לפי הראשונה, גורם כלשהו ירכוש את החברה בתנאי שייערכו שינויים מהותיים במבנה העלויות בה. לפי השנייה, גורם פרטי ירכוש את אל על כולל מבנה העלויות הנוכחי שלה.

התרחיש הנוסף, שמציג מעורבות ממשלתית באל על, מתייחס אף לשלוש תוצאות אפשריות. לפי הראשונה, הממשלה תזרים סיוע חירום לחברה כעסק חי, שיהיה מותנה בהליכי התייעלות. תוצאה זו אינה תלוית בהשארת הבעלות על החברה בידי בעליה הנוכחיים או בהעברתה לידיים פרטיות. לפי התוצאה השנייה, החברה כעסק פרטי תיסגר, תולאם בידי המדינה באופן זמני לצורך שמירת נכסיה ועובדיה ותעבור הכנה לקראת הפרטה מחודשת. לפי התוצאה השלישית, החברה תולאם ותתקבל החלטה עקרונית לפיה הפרטתה נכשלה ויש להפעילה כחברה ממשלתית לטווח ארוך. 

מנהל רשות התעופה האזרחית, גיורא רום, הכחיש אמש את טענת ועד העובדים על אפשרות הפיכת החברה לחדלת פירעון. לדבריו, הדו"ח מסכם עבודת מטה שהוא יזם, שעניינה ענף התעופה הישראלי בכללותו. הוא הוסיף כי מופיעים בעבודה זו מספר תסריטים שלא מתייחסים אך ורק להשפעת פתיחת השמיים לתחרות, אלא למקרה שאל על תהפוך להיות חדלת פירעון ללא כל קשר.

יו"ר ההסתדרות עופר עיני הביע אמש התנגדות לכך שהממשלה תאשר את הסכם "שמיים פתוחים" מבלי להעביר לשרים את הדו"ח המזהיר מקריסת חברת אל על. "אי הצגת הדו"ח הסודי בפני חברי הממשלה מהווה הטעייה והכשלה אפשרית של הממשלה ושריה בנושא בעל חשיבות לאומית רבה", כתב עיני לראש הממשלה בנימין נתניהו. עיני ביקש שהממשלה תימנע מחר מקבלת "החלטות היסטוריות קשות והרסניות, ללא דיון ענייני ועל בסיס מידע חסר ומטעה, ביחס להסכם "שמיים פתוחים". 



תגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות