טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

הורים עתרו לבג״ץ: הטאבלטים פוגעים בחינוך ילדינו ויוצרים אי שוויון

בעתירה נגד תוכנית משרד החינוך, שבמסגרתה נדרשים ההורים לרכוש טאבלטים עבור ילדיהם, נטען כי היא מעודדת התמכרות למסכים ועלולה לגרום נזקים חברתיים, רגשיים ובריאותיים לתלמידים

תגובות
לימודים עם טאבלט בבית ספר בירושלים, ב-2013
אמיל סלמן

כ-100 הורים מעשר רשויות שונות, הגישו היום (חמישי) עתירה לבג״ץ נגד מיזם הטאבלטים של משרד החינוך, במסגרתו נדרשים הורים לקנות מכשירי טאבלט לילדיהם לצורך שימוש בבית הספר. את העתירה הגיש עו״ד הרן רייכמן מהקליניקה למשפט ומדיניות חינוך באוניברסיטת חיפה והצטרפו אליה גם ח״כ יוסי יונה (המחנה הציוני) ופרופ׳ לחינוך וחתן פרס ישראל גבי סלומון. 

בעתירה דורשים ההורים לאסור על הפעלת תוכניות לימוד מתוקשבות המבוססות על שימוש במכשירים פרטיים או על רכישת אמצעים טכנולוגיים על ידי הורים. בעתירה נטען כי הדרישה מההורים לרכוש טאבלטים מהווה גבייה אסורה של תשלומי הורים, כי הפרויקט עלולה להביא לנזקים חברתיים, רגשיים ובריאותיים עקב הגברת שימוש התלמידים במסכים וכי היא מעודדת התקנת רשתות אלחוטיות בבתי ספר, בניגוד להנחיות משרד החינוך עצמו.

ההורים ביקשו להבהיר כי הם אינם נגד שימוש בטכנולוגיה במערכת החינוך, אך הם בקשים שהדבר ייעשה במשורה, בהפעלת שיקול דעת חינוכי, ובהסכמת ההורים באם הם נדרשים לתשלום מיוחד. בפתח העתירה נכתב כי מטרתה להצביע על ״אובדן דרך של משרד החינוך״.

עוד נכתב בעתירה: ״אובדן הדרך מתבטא בוויתור על עקרונות הבסיס של מערכת החינוך בשם ׳הקדמה והטכנולוגיה׳. עתירה זו אינה מבקשת לפסול את האפשרות להשתמש בטכנולוגיה במערכת החינוך, באופן מושכל ומתוכנן, אך עומדת על הדרישה כי משרד החינוך לא יסטה מעקרונות החינוך הממלכתי – חינוך המבוסס על תכניות לימודים מובנות לכל מטעם המדינה ולא תכניות לימוד חפוזות הבנויות על רכישה פרטית, חינוך המבוסס על סולידריות בין תלמידים ולא על הפעלת לחצים, יצירת מעמדות בכיתות ושיסוי הורים זה בזה, חינוך אשר עומד בהמלצות ועקרונות משרד החינוך בדבר הגבלת השימוש באמצעי קצה טכנולוגיים נוכח הסכנות העלולות להגרם משימוש יתר והתמכרות להם״. 

בעתירה מפורט כי בשנים האחרונות החל משרד החינוך בהטמעת "תוכנית התקשוב הלאומית" בבתי ספר ברחבי הארץ, אליה צורפו עד כה כ-1,800 בתי ספר. במסגרתה, החל משרד החינוך להפעיל את התכנית "הבא את המכשיר שלך" (bring you own device - BYOD) המבוססת על רכישת אמצעים דיגיטליים (טאבלטים, מחשבים ניידים) בעלות אלפי שקלים על ידי הורי התלמידים. 

לטענת העותרים, התוכנית ונגזרותיה אינן עומדות בדרישות הדין ממספר טעמים. ראשית, התוכנית מבוססת על גביית תשלומי הורים אסורים, שכן ההורים נדרשים לקנות מכשירים  וכן תוכנות לשימוש בהם. נוסף על כך, לפי העותרים, התוכנית מצמידה את התלמידים למסכים ״באופן אשר עלול להוביל לנזקים חברתיים, רגשיים, מוחיים, בריאותיים ולימודיים… הלכה למעשה כופה משרד החינוך הגברה משמעותית של השימוש במסכים״. 

עוד נכתב בעתירה כי ״התוכנית פועלת למעשה לעידוד התקנת רשתות אינטרנט אלחוטיות בבתי ספר, ולהגדלת מספר המכשירים האלחוטיים בבתי הספר, אשר גורמים לחשיפת ילדים צעירים לקרינה. זאת, בניגוד להנחיות משרד החינוך עצמו בכל הנוגע להעדפת רשתות אינטרנט קוויות ולנקיטת וזהירות מונעת בענייני קרינה״. 

עוד נטען כי ישנם בתי ספר שאינם עומדים בנהלי התוכנית. כך למשל, מבקשים העותרים ״להורות באופן מיידי על ביטול תכניות BYOD ברשויות בת ים ועין חרוד, שם הופעלו תכניות ללא אפשרות בחירה של ההורים תוך הפרה ברורה של נהלי משרד החינוך״.

העתירה היא השלב האחרון במאבק שהחלו הורים בהוד השרון נגד התוכנית בשנת הלימודים הקודמת. ההורים אף הצליחו להביא לביטול המשך התוכנית במספר בתי ספר בעיר, וחייבו את הרשות המקומית לדאוג שתהיה הצבעה רשמית על המשך קיומה בבתי הספר והוא יותנה מעתה בהסכמה מדעת של ההורים.

בחודשים האחרונים פעלו אותם הורים לגיוס עוד עשרות רבות של הורים מרחבי הארץ ואספו בעזרת עמוד פייסבוק עדויות רבות לכך שרשויות כפו על הורים את התוכנית. עו״ד נוה גור, חבר מועצת הוד השרון ואב לתלמידים בכיתות ו׳ ו-ג׳ אמר לאחר הגשת העתירה: ״אנחנו לא נגד טכנולוגיה. אנחנו בעד בריאות ילדי ישראל. ופרויקט הטאבלטים הוא לא רק פרויקט שמוביל להצמדה מוסדית של ילדינו למסכים במשך כל שעות היממה, אלא הוא אף פרויקט לא חוקי, שמביא גם לאפלייה קשה בין עיר אחת לעיר אחרת, בין בית ספר אחד באותה עיר לבית ספר אחר, ובין ילד אחד לילד אחר באותה כיתה".  לדברי גור, "זו התפרקות טוטאלית של משרד החינוך ושל הרשויות התומכות בפרויקט זה מאחריותם לחינוך ממלכתי, והגיעה השעה לעצור את הניסוי הבלתי מבוקר הזה בילדינו״. 

ח״כ יונה אמר: ״הגענו היום לבג״ץ לאחר התעקשותו של משרד החינוך להמשיך בפרויקט ולא לדון עם ההורים. רק לאחרונה התקיימו דיונים בוועדת החינוך של הכנסת שביקרה באופן חריף את התנהלות משרד החינוך בנושא ודרשה לבחון מחדש את הפרוייקט, אך המשרד והשר בנט העומד בראשו ממשיכים בשלהם. המאבק יימשך עד שדרישות ההורים יענו״. 

 



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות