רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

שער רומי בסוסיתא רומז איך סגדו לפאן ברמת הגולן

גילוי השער, הבנוי אבני גזית ובזלת וגובהו יותר משישה מטרים, עוזר לתארך את מסכת הברונזה של אל הרועים שהתגלתה באתר בשנה שעברה למאה הראשונה או השנייה לספירה

תגובות
מודל של פתח השער ושני המגדלים לצדיו
ד"ר מיכאל איזנברג

שער רומי מפואר הבנוי אבני גזית ובזלת, שהתגלה באתר סוסיתא שברמת הגולן, כשני ק"מ מזרחית לכנרת, עשוי לשפוך אור על פולחן האל היווני והרומי פאן שהתקיים באזור במאות הראשונות לספירה. השער מסייע לתארך את התגלית הגדולה שנמצאה באתה בשנה שעברה – מסכה של פאן העשויה ברונזה. לדברי ארכיאולוגים מאוניברסיטת חיפה האחראים לחפירות באתר, השער עשוי לרמוז על ייעודה של המסכה וייתכן כי שניהם היו חלק ממתחם שנועד לפולחן פאן.

כמה כתבי עת העוסקים בארכיאולוגיה כללו את מסכת פאן שהתגלתה בסוסיתא בין עשר התגליות החשובות של השנה שעברה. פאן הוא אל הרועים במיתולוגיה היוונית והרומית, שהחלק העליון של גופו הוא של אדם וחלקו התחתון – של תיש. האל זוהה עם שדות המרעה, עם מוזיקה ועם שעשועים. ד"ר מיכאל איזנברג, ראש משלחת החפירות באתר, אמר ל"הארץ" כי המסכה והשער שהתגלה כעת "מגרים את הדמיון".

לדברי איזנברג, "הפולחן של פאן, שכלל לא אחת טקסי שתייה, זבחים ופולחן אקסטטי ששולבו בו לעתים עירום ומין, נערך בדרך כלל מחוץ לעיר, במערות ובטבע".  החוקר הוסיף כי מצפון לסוסיתא שכנה העיר פניאס (בניאס), שבה התקיים אחד ממתחמי הפולחן המפורסמים לאל פאן. "אולם כאן אנחנו מוצאים שער מידות גדול ועדויות למכלול בנייה גדול, כך שהמסתורין רק הולך וגובר. איזה מין פולחן לאל פאן או לעמיתו דיוניסוס אל היין התקיים כאן בסוסיתא?", שאל איזנברג.

תחילה הניחו החוקרים כי מבנה האבן שבו התגלתה המסכה של פאן קשור לביצורי העיר סוסיתא, אך ממדיו של השער גרמו לחוקרים הניח כי הוא לא היה פונקציונלי בלבד, אלא נועד גם לראווה. גובהו של השער הגיע ליותר משישה מטרים ורוחבו ל-3.70 מטרים. גובהם של המגדלים הרבועיים שבצדדיו היה גדול אף יותר. החוקרים מתארכים את השער לימיו של הקיסר אדריאנוס שחי בין השנים 138-117 לספירה. לדברי איזנברג, גילוי השער אישר את הנחת החוקרים כי המסכה שייכת למאה הראשונה או השנייה לספירה.

קבוצת החוקרים שחשפה את השער, החודש באתר סוסיתא
ד"ר מיכאל איזנברג

בנוגע למבנה שאליו שייך השער אומר איזנברג: "אלה מבנים המוכרים לנו בעיקר מהעולם הרומי, שהשלום הרומי, Pax Romana המפורסם, שהולך ומתחזק  אחרי המרד היהודי". לדברי החוקר, "אנחנו רואים תופעה של הדר ועושר, שאין להם שום פונקציה, יש כסף – צריך להפגין אותו. זו הפריחה העצומה של המזרח הרומי שאנחנו חלק ממנו". איזנברג הוסיף כי  ניתן לראות תופעות אלו גם ביתר ערי הדקאפוליס, בין השאר בבית שאן. בין הממצאים שהתגלו בסוסיתא – מכלול של מטבעות וקרמיקה שייאפשרו תיארוך מדויק יותר בהמשך.

למרות הגילוי, לא נטשו החוקרים את ההנחה כי בראשיתו, במאה הראשונה לספירה, שימש המבנה חלק ממערך הביצורים של העיר סוסיתא וכי לביצורים אלה היה קשר למרד הגדול. לדברי איזנברג, באותה תקופה התגוננו הרומים בעיקר מפני יהודים שהגיעו מהחלק המערבי של הכנרת -  מטבריה וממגדל. "אנחנו באמת יודעים שיוסף בן מתתיהו כותב שבמהלך המרד הגדול, ב-66-67 לספירה, יהודים מאזור טבריה ומגדל מגיעים לתחומה של סוסיתא, לא מצליחים להיכנס לעיר ומציתים, הורסים ומחריבים את התחום עצמו. סוסיתא שלטה לא רק על חומותיה היא,  אלא על שטח מאוד נרחב של רמת הגולן של היום".

עם זאת, ייתכן כי בהמשך השתנה ייעודו של המבנה והוא החל לשמש שער למתחם שנועד לפולחן רווי יצרים של פאן.  

העיר העתיקה סוסיתא נחפרת  על ידי משלחת בין-לאומית מטעם המכון לארכיאולוגיה שבאוניברסיטת חיפה, החל משנת 2000. סוסיתא נמצאת בתחומו של גן לאומי סוסיתא המנוהל בידי רשות הטבע והגנים. בעונת החפירות הקרובה ישתתפו עשרות חוקרים ומתנדבים מהארץ ומהעולם.



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות